By- og Planudvalget - 04-02-2014

Referat
Dato:
Tirsdag, 4 februar, 2014 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 11 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 04-02-2014

Godkendt.


Punkt 12 Orientering: Præsentation af Trafik & Renovations opgaver på By- og teknikområdet

Sagsbeskrivelse

Trafik- og renovationschef René Olesen præsenterer Trafik & Renovations opgaver, som henhører det tekniske område, dvs. under By- og Teknikudvalgets politikområde.


Trafik & Renovations opgaver er i hovedtræk indenfor:

·  Vej & Park - myndighed

·  Vej & Park - drift (Entreprenørgården)


Der gives på udvalgsmødet en mundtlig redegørelse om afdelingens opgaver og håndteringen af dem. Der udleveres desuden et notat om afdelingens organisering.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Trafik & Renovation indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 04-02-2014

Orienteringen blev taget til efterretning.


Punkt 13 Anmodning om igangsætning af lokalplanlægning området ved det nuværende Vestcenter på Vejlevej

Sagsbeskrivelse

Rune Kjældgaard, NorCap a/s, har opkøbt Vestcentret og ønsker at nedrive eksisterende bygninger og opføre en ny centerbebyggelse. Årstiderne Arkitekter har på den baggrund på vegne af Rune Kjældgaard, NorCap a/s, ansøgt om, at der udarbejdes en ny lokalplan for Vestcentret.

 

Baggrunden for en omdannelse af området er bl.a., at den eksisterende centerbebyggelse ikke er tidssvarende og attraktiv i forhold til såvel udformning, karakter som funktion af et centerområde. Lokalplanen vil skabe mulighed for at etablere et sammenhængende projekt, som vil kunne samle områdets funktioner og parkeringsarealer og skabe et attraktivt centerområde for både handlende og erhvervsdrivende. Der planlægges opført en bebyggelse til dagligvarebutikker og 3-4 store udvalgsvarebutikker. Dette projekt vil ikke kunne rummes inden for den gældende lokalplan for området, og det er derfor ønsket, at der tilvejebringes en ny lokalplan for området.

 

Lokalplanen vil udlægge området til centerområde i form af et aflastningscenter. Inden for området kan der etableres butikker, offentlig og privat service, herunder blandt andet fitnesscenter, og området kan anvendes til virksomheder, som kun giver ringe eller middel påvirkning af omgivelserne, dvs. virksomhedsklasse 1-3, f.eks. større og mindre industri, lager- og værkstedsvirksomhed samt kontorerhverv og lignende funktioner.

 

Ejendommen, hvor Vestcentret ligger, er i BBR registreret til at være 18.221 m2.

 

For at sikre en sammenhæng i området og for at sikre ensartede byggelinjer mod Vejlevej foreslås det, at matr. nr. 288d, 288c, 1fx, 1gk, 284t Fredericia Stadsjorder medtages i lokalplanområdet. Området tænkes opdelt i delområder med forskellige bestemmelser i forhold til anvendelse, bebyggelse mm.

 

Hele lokalplanområdet afgrænses af Vejlevej, Jupitervej, Venusvej og Teglværksvej. Det udgør et samlet areal på ca. 5,35 ha.

 

Lokalplanen vil overholde kommuneplanen og ligger inden for Kommuneplanramme nr. V.C.1. i Kommuneplan 2013- 2025, Fredericia Kommune.


Økonomiske konsekvenser

Projektet har ingen direkte økonomiske konsekvenser for kommunen. Realiseringen af projektet vurderes handelsmæssigt at ville styrke Vestbyen og Fredericia Kommune som helhed.

Vurdering

By & Erhverv vurderer, at der med den nye lokalplan skabes det nødvendige plangrundlag, som sikrer områdets fremtidige anvendelse som et attraktivt aflastningsområde for Fredericia bymidte.

 

Centeret vil komme til at indeholde dagligvare- og udvalgsvarebutikker – det vil sige den type store udvalgsvarebutikker, som på grund af butikskoncept, pladskrav og varesortiment normalt ikke placerer sig i bymidterne. Dette for at undgå uhensigtsmæssig konkurrence med butikkerne i Fredericia midtby.

 

Realiseringen af butikscenteret har ingen betydning for den i planloven fastlagte kvote for nybyggeri af butikker i Fredericia Vest, da der opføres præcis det samme etageareal, som de eksisterende bygninger rummer i dag.


Indstillinger

By & Erhverv indstiller,


at der igangsættes lokalplanlægning for matr.nr. 1fv, 288d, 288c, 1fx,

1gk, 284t alle Fredericia Stadsjorder.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 04-02-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 14 Endelig vedtagelse af Lokalplan 324, Aktivitetshus, Sønderparken og Tillæg 22 til Kommuneplan 2009 -2021

Sagsbeskrivelse

Forslag til lokalplan 324, Aktivitetshus, Sønderparken, et tilhørende tillæg nr. 22 til Kommuneplan 2009–2021 samt en tilhørende miljøvurdering har været i offentlig høring i perioden fra den 19. november 2013 til den 14. januar 2014.

 

Planforslagene (ekskl. miljøvurdering) har tidligere været i offentlig høring med efterfølgende politisk behandling og endelig vedtagelse den 24. juni 2013. Den endeligt vedtagne lokalplan blev ved en beklagelig fejl ikke offentliggjort inden for den i planloven fastlagte frist på 8 uger med den konsekvens, at lokalplanen bortfaldt. Planprocessen er efterfølgende gået om.

 

Bebyggelsen påtænkes opført delvist integreret i en kunstig bakke og delvist med synlige ydervægge beklædt med cortenz-stålplader og hvidmalede glasplader. Lokalplanen fastlægger fremtidige max. terrænkoter efter bearbejdning af den kunstige bakkeformation med overskudsjorden fra byggeriet.

 

Bebyggelsesprocenten fastlægges til 60 og max. 3 etager, idet øverste punkt på bebyggelsen ikke må overstige kote 35,30 DVR90.

 

Baggrunden for kommuneplantillægget er, at bebyggelsen indarbejdes i et eksisterende voldanlæg og dermed opnår en højde over naturligt terræn, som er højere end de i kommuneplanramme V.B.6 tilladte 8,5 m.

 

Baggrunden for miljøvurderingen er, at der i forhold til lov om miljøvurdering er foretaget en ny screening af forslaget til kommuneplantillæg og lokalplanforslaget. Miljøvurderingen, der er udarbejdet af en rådgiver på vegne af boligforeningen, ledsager planforslagene.

 

De væsentligste punkter i miljøvurderingen vedrører støj, visuel påvirkning, herunder skyggepåvirkning og indsigtsforhold. Der er udarbejdet tre skyggediagrammer, som viser påvirkningen af omgivelserne ved jævndøgn samt sommer- og vintersolhverv. Disse indgår i miljøvurderingen. 

 

I den høringsperiode, der gik forud for Byrådets endelige vedtagelse af den bortfaldne lokalplan, blev der klaget til Natur- og Miljøklagenævnet over, at der ikke er foretaget en miljøvurdering af planerne.

 

I høringsperioden er der indkommet i alt 3 bemærkninger, heraf 1 indsigelser fra naboerne på Parcelvej 17, 21, 23, 25 og 27:

 

Bemærkning 1

Keld og Britta Larsen gør indsigelse på vegne af naboerne, Parcelvej 17, 21, 23, 25 og 27 vedrørende procedure for udarbejdelse af lokalplanen, bebyggelsesprocent, opholdsarealer, Byplanvedtægt 24, vej- og stiforhold, parkering, alternativ beliggenhed og terrænregulering.

 

Bemærkning 2

Banedanmark gør opmærksom på, at planerne skal være i overensstemmelse med lov om jernbaner.

 

Bemærkning 3

Haderslev Stift har forelagt forslag til lokalplan nr. 324 vedrørende Aktivitetshus for Hannerup Sogns menighedsråd, der ikke har haft indvendinger mod forslaget, som ikke berører kirkelige interesser.

 

Byrådet har tidligere behandlet sagen den 12. november 2013, Økonomiudvalget den 5. november 2013 og Teknisk Udvalg den 29. oktober 2013.

Byrådet har også tidligere behandlet sagen (det bortfaldne planforslag) den 4. marts 2013, Økonomiudvalget den 26. februar 2013 og Teknisk Udvalg den 19. februar 2013.


I forlængelse af den miljøvurdering, som ledsagede planforslagene, er der udarbejdet en sammenfattende redegørelse, som vedlægges planforslagene ved den endelige vedtagelse, og inden offentliggørelsen skrives ind i lokalplanens redegørelse i afsnittet om miljøvurdering. Det fremgår af den sammenfattende redegørelse, at miljøvurderingen og indkomne bemærkninger i høringsperioden ikke medfører behov for særlige ændringer af planforslagene, og at den efterfølgende overvågning af miljøpåvirkninger, som fremgår af lokalplanens ”ikke tekniske resume”, ikke ændres.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

By & Erhverv vurderer, at der med Lokalplan 324 skabes det nødvendige plangrundlag, som sikrer, at kvaliteten af boligområdet højnes, herunder ved at der sikres bedre harmoni de enkelte afdelinger imellem, idet et aktivitetshus for områdets beboer forventes at medvirke til at forebygge, at området udvikler sig i en negativ boligsocial retning.

 

By & Erhverv har udarbejdet et notat med udkast til Byrådets vurdering og svar til indsigelserne fra naboerne på Parcelvej 17, 21, 23, 25 og 27. Af notatet fremgår, at indsigelserne ikke giver anledning til afledte ændringer udover, at navnet på kommuneplantillægget ændres til ”Tillæg 2 til Kommuneplan 2013 -2025. Dette fordi Kommuneplan 2013–2015, siden forslaget til Lokalplan 327 og det tilhørende kommuneplantillæg blev offentliggjort, er blevet endeligt vedtaget den 9. december 2013, hvorved den tidligere Kommuneplan 2009-2021 ikke længere er gældende.

 

For at kommuneplantillægget og den nye kommuneplan er mere enslydende anbefaler By & Erhverv, at der foretages mindre redaktionelle rettelser i kommuneplantillægget vedr. bebyggelsens højde. Rammebestemmelser om højder bør udgå af kommuneplantillægget, idet højden reguleres af etageantallet.

 

Naboerne på Parcelvej har anmodet om, at deres indsigelse også videresendes til Natur- og Miljøklagenævnet som en klage over forslaget til Lokalplan 324. By & Erhverv vurderer, at Natur- og Miljøklagenævnet vil afvise, at behandle klagen med henvisning til, at kommunen ikke har truffet en afgørelse, der kan påklages. Natur– og Miljøklagenævnet har tidligere den 11. juni 2013 afvist at behandle en stort set enslydende klage fra naboerne over det tidligere planforslag. 

Bemærkningen fra Banedanmark giver ikke anledning til ændringer. Planerne er i overensstemmelse med jernbaneloven.


Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

 

-  at Lokalplan 324, Aktivitetshus, Sønderparken og Tillæg 2 til Kommuneplan 2013-2015 (hidtil benævnt Tillæg 22 til Kommuneplan 2009-2021) vedtages endeligt, og

 

-  at By & Erhverv bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle ændringer inden offentliggørelsen.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 04-02-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 18-02-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-02-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 15 Forslag til lokalplan 330, Oldenborggadekvarteret, FredericiaC med ledsagende miljørapport samt kommuneplantillæg 3 til Kommuneplan 2013-2025

Sagsbeskrivelse

Baggrund

I efteråret 2012 offentliggjorde arealudviklingsselskabet FredericiaC P/S en samlet udviklingsplan for hele FredericiaC området. Sideløbende med udarbejdelse af ud­viklingsplanen har Fredericia Kommune udarbejdet og vedtaget et kommuneplantillæg nr. 18 til Kommuneplan 2009–2021, der fastlægger rammerne for udviklingen af FredericiaC området. Kommuneplantillægget er efterfølgende indarbejdet i kommuneplanen, så det nu er en del af Kommuneplan 2013-2025 for Fredericia Kommune.


Denne lokalplan er udarbejdet på baggrund af kommuneplanen og udviklingsplanen. Den har til formål at muliggøre første etape af udbygningen af FredericiaC området langs Oldenborggade.


Lokalplanens indhold

Lokalplanen giver mulighed for etablering af den første kanal parallelt med Oldenborggade med kanalpromenader og pladser samt første del af den sydgående kanal. Lokalplanen muliggør også første del af den overordnede fordelingsvej og fire interne veje, der skal vejforsyne karréerne mellem Oldenborggade og kanalen samt karréen nord for Oldenborggade. Der anlægges også en intern vej parallelt med kanalen sydligst i lokalplanområdet. Denne vej skal vejforsyne den del af udviklingsområdet, der i fremtidige lokalplaner kan opføres syd for kanalen.

 

Samtidig giver lokalplanen mulighed for opførelse af den første karré i lokalplanområdet ved hjørnet Kongensgade/Oldenborggade. Karréens anvendelse fastlægges til boligformål, erhvervsformål i virksomhedsklasse 1-2, kultur og offentlig og privat service, restaurant/café samt overdækket par­kering.

 

Lokalplanen giver også mulighed for ændring af vejprofilet på Oldenborggade, så der kan etableres nye overkørsler til de nye adgangsveje samt etableres pa­rallelparkering kombineret med grønne zoner med beplantning.

 

Generelt tilsigter lokalplanen, at der skabes et område med byrum og veje, der giver mulighed for ophold og læ, samt at området får en grøn karakter med beplantning i byrum og gårde. Bygninger kan opføres med flade tage, der kan gøres aktive med tagterrasser, beplantning til forsinkelse af regnvand og solceller til produktion af strøm.


Bebyggelse og anlæg

Bebyggelse placeres i en karré ved Oldenborggade/Kongensgade med facade i gadelinje mod de omgivende veje. Parkering etableres overdækket inde i karréen. Taget af parkeringsanlægget skal etableres som et grønt opholdsareal. Karréen opføres med åbninger i facadebebyggelsen, der giver mulighed for offentlig gennemgang gennem karréens gårdrum, så der opstår smutveje, der både kan styrke bylivet og kan give nem adgang til kanalen og byrummene fra gårdrummet og for gående fra gaderne omkring lokalplanområdet.


Bygninger kan opføres i 3 til maks. 5 etager, hvor de højeste bygninger skal placeres, så de markerer karréens hjørner. Indgangsdøre skal placeres mod gader, så færdslen ind og ud ad dørene medvirker til at skabe liv i byrummene omkring karréen. Der kan opføres maks. 7.900 m2 bebyggelse i området. Af dem kan de 7.900 m2 alle være til boligformål, eller en mindre del på maks. 350 m2 kan være erhverv, kultur, café/restaurant, offentlig og privat service. Der kan i givet fald opføres tilsvarende færre m2 til boliger.


For at klimasikre lokalplanens område hæves det fremtidige terræn til minimum kote 2,5 DVR90. I den forbindelse skal lokalplanen sikre, at der skabes en god overgang til det eksisterende byområde, særligt i den vestlige del af lokalplanområdet, hvor den eksisterende by ligger i en lavere kote end 2,5 DVR90.


Mod Gl. Havn afsluttes terrænhævningen med en plint, også i kote 2,50 DVR90.


Virksomheder - risiko

Sydøst for lokalplanområdet ligger Shells Havneterminal, som håndterer ind- og udskibning af olie- og gasprodukter og derfor er udpeget som en risikovirksom­hed. I forbindelse med udarbejdelse af VVM-redegørelsen for ”Kanalbyen ved Lil­lebælt - udviklingsplan for FredericiaC” er der foretaget beregninger af den samfundsmæssige risiko, som dokumenterer, at de funktioner, bebyggelse og anlæg, som udviklingsplanen for FredericiaC og kommuneplantillægget giver mulighed for, kan overholde de acceptkriterier Miljøstyrelsen Odense har fast­sat.

 

Rahbekfisk sydvest for lokalplanområdet er også en risikovirksomhed. Der er fastsat en planlægningszone for Rahbekfisk, der ikke påvirker lokalplanområdet.


Risikoforhold for lokalplanområdet er nærmere beskrevet i den miljørapport, der ledsager lokalplanen.

 

Kommuneplanen

Lokalplanområdet ligger indenfor rammeområde B.C.2 ”Centerformål, bymid­te” for den vestlige del af området og B.BE.2 ”Blandet bolig og erhverv syd for Oldenborggade” for den østlige del af området. Ifølge rammebestemmelserne må begge rammeområder i udviklingsperioden anvendes til midlertidige akti­viteter, lege- og opholdsområde, kultur- og idrætsaktiviteter mv. Indenfor den del af lokalplanområdet, der ligger i rammeområde B.C.2, er der i nærværende lokalplan mulighed for etablering af kanal og gader/stier mv., mens der i den del af lokalplanområdet, der ligger i rammeområde B.BE.2, også kan opføres bebyggelse. Lokalplanens bestemmelser i er overensstemmelse med kommuneplanens ram­mebestemmelser for B.C.2.


Ændrede kommuneplanrammer

Lokalplanens bestemmelser er ikke i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser for B.BE2 i forhold til anvendelsen og bebyggelsesmulig­heder i karré 7+8. For at bringe lokalplanen i overensstemmelse med kommuneplanen og for at få større fleksibilitet i lokalplanens anvendelsesbe­stemmelser som beskrevet ovenfor er der ud­arbejdet et forslag til tillæg 3 til Kommuneplan 2013-2025, der ledsager lokalplanforslaget.


Miljørapport

Der er udarbejdet en miljørapport, der ledsager lokalplanen. På baggrund af en screening af lokalplanen efter lovens § 3, stk. 1, nr. 3 vurde­res det, at de miljømæssige konsekvenser som følge af lokalplanens gennemfø­relse skal belyses nærmere i en miljøvurdering.

 

På baggrund af screeningen er der gennemført en miljøvurdering af bl.a. følgende parametre:

 

• Støj fra nærliggende virksomheder

• Håndtering af eksisterende jordforurening

• Udledning af overfladevand til Lillebælt

• Luftforurening fra omgivende virksomheder

• Klimasikring

• Kystlandskab

• Skyggepåvirkning af omgivelser


Miljørapporten beskriver disse emner i forhold til lokalplanen.


Økonomiske konsekvenser

Vedtagelsen af lokalplanforslaget har ingen direkte konsekvenser for kommunens økonomi. Økonomien omkring realiseringen af byggemodningen af veje mv. er nærmere beskrevet i sag nr. 13/11698, der blev behandlet på Byrådets møde den 9. december 2013.


Det vurderes, at de afledte økonomiske konsekvenser ved realiseringen af de anlægs- og byggeprojekter, som lokalplanforslaget giver mulighed for, vil være af stor positiv betydning for Fredericias fortsatte udvikling.


Vurdering

FredericiaC området er med sin beliggenhed ved kysten sårbart overfor stigende vandstand som følge af klimaforandringer, og derfor er der fastsat en maksimal terrænkote på minimum kote 2,50 meter. Udover på denne måde at klimasikre FredericiaC området muliggør lokalplanen også etablering af kystsikring omkring Gl. Havn, der kan medvirke til at sikre bymidten i øvrigt.


Lokalplanen fastlægger for bebyggelse en facadehøjde og samlet bygningshøjde for de enkelte bygninger udregnet på baggrund af nøgletal for etagehøjder. Bestemmelsen om bebyggelseshøjde sikrer, at bygninger placeres, så de følger terrænet, og høje sokler undgås.


Lokalplanen fastlægger, at promenader og kanalen skal være offentligt tilgængelige for alle, og at der skal være mulighed for offentlig gennemgang gennem karréens gård rum.


By & Erhverv vurderer, at bestemmelserne sikrer en god sammenhæng mellem den nye bydel og den eksisterende bymidte, samt at der bliver adgang for, at alle kan bruge de nye byrum omkring kanalen samt selve kanalen til forskellige aktiviteter.


By & Erhverv vurderer, at planlægningen vil medvirke til at tilføre Fredericia stor værdi, idet den muliggør etablering af den første kanal i FredericiaC området og opførelsen af bebyggelse i den første karré og dermed signalerer for omverdenen, at udviklingen af FredericiaC området nu er

igangsat.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

at forslag til lokalplan 330 med den ledsagende miljørapport og med forslag til kommuneplantillæg 3 vedtages med redaktionelle ændringer og udsendes i offentlig høring i 8 uger.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 04-02-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 18-02-2014

Anbefales

Beslutning i Byrådet den 24-02-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 16 Byfornyelse 2014

Sagsbeskrivelse

Det er muligt i henhold til lov om byfornyelse og udvikling af byer at få støtte til istandsættelse af private udlejningsejendomme og til andelsboliger og ejerboliger, såfremt:


 · bygningerne er opført før 1950 og trænger til renovering


 Det er en forudsætning, at der ikke er kondemnable forhold i ejendommen i øvrigt, eller at disse fjernes senest i forbindelse med istandsættelsen.


I Fredericia Kommune tildeles støtten udelukkende til istandsættelse af det udvendige af en bygning (klimaskærmen), såfremt:


· ejendommen er beliggende inden for voldene og ikke kan modtage

   støtte fra Bevaringsfonden

· ejendommen er klassificeret som bevaringsværdig klasse 1-4, se

  nærmere her: https://www.kulturarv.dk/fbb/index.htm

 

Støtten gives til:

· Nye vinduer og udvendige døre eller istandsættelse deraf

· Istandsættelse af facader og udvendige bygningsdele, f.eks. trapper

   og mure

· Fornyelse af tagdækning og kviste eller istandsættelse heraf


Støtten skal sikre, at bygningerne bevarer eller forøger deres bevaringsværdi. Derfor stiller kommunen krav til udførelse og materiale, hvor det tilstræbes, at bygningernes originale karakter bevares eller genetableres.


Ved lovændring i december 2012 er det nu også muligt at modtage støtte til nedrivning af private erhvervsbygninger, såfremt erhvervet er nedlagt og bygningerne er beliggende i byer med færre end 3000 indbyggere”. Ligeledes er det muligt at give støtte til nedrivning af boliger, ”når denne er begrundet i bygningens fysiske tilstand”.


I tidligere år har det været en del af sagsbehandlingsproceduren, at der foretages en prioritering i Teknisk Udvalg, nu By- Teknikudvalget, blandt indkomne ansøgninger. De udvalgte ansøgninger skulle herefter nærmere detaljeres og konkretiseres med henblik på beslutning i Teknisk Udvalg, Økonomiudvalg og Byråd om vilkår og størrelse af det kontante tilskud.

 

Da der nu inden for bymidten også kan ansøges om støtte til istandsættelse af klimaskærmen fra Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia, modtager By & Erhverv ikke længere et væsentligt større antal ansøgninger, end der er mulighed for at give byfornyelsesstøtte til.


By & Erhverv foreslår derfor, at sagsbehandlingsproceduren forenkles således, at der ikke længere skal ske en forudgående prioritering i By– og Teknikudvalget. De indkomne ansøgninger vil i stedet blive sagsbehandlet og konkretiseret umiddelbart efter, at de er kommet ind, og herefter blive forelagt for By- og Teknikudvalg, Økonomiudvalg og Byråd med henblik på afgørelse, herunder vilkår og størrelsen af det kontante tilskud.

Der er i kommunens budget i eksisterende pulje afsat i alt 400.000,- kr. pr. år til nye byfornyelsesprojekter, herunder nedrivningsprojekter.


Der er nu mulighed for regulering af pulje til byfornyelse for 2014 med teknisk tilretning i budget 2014-2017, idet der er ledige midler på ca. 0,200 mio. kr./år. De ledige midler fremkommer under byfornyelse drift, idet udgiften til betaling af ydelsesstøtte er blevet mindre i forhold til det afsatte budget. 


Det foreslås, at 100.000,- kr. af de ledige midler overføres til den eksisterende pulje til nye byfornyelsesprojekter, da By & Erhverv allerede nu har kendskab til, at der er større projekter på vej.


Det foreslås endvidere at 100.000,- kr. af de ledige midler overføres til byfornyelsens konsulentmidler, til dækning af udefrakommende konsulenters honorarer i forbindelse med workshops med håndværkere og borgermøder, som afholdes sideløbende med udarbejdelsen af den nye lokalplan for bymidten, som skal danne administrationsgrundlag for Bevaringsfonden og byfornyelsesstøtten.

 

På Teknisk Udvalgs formøde den 3. juni 2013 blev det besluttet, at udlejningsejendommen Prinsessegade 37, der var blandt de ansøgere, som fik afslag, alligevel kan komme i betragtning til byfornyelse i 2013, da der stadig er ledige midler. Projektet skal have høj kvalitet og omfatte hele facaden med vinduer, facadefarve og ikke blot butiksvinduer som i den oprindelige ansøgning. Begrundelsen for udvælgelsen er, at ejendommen ligger ret synligt i en meget befærdet gade. By & Erhverv var i dialog med ansøger omkring projektet, og det blev besluttet, at der som til de øvrige udlejningsejendomme skulle gives tilsagn om støtte på maksimalt 45 % af den støtteberettigede udgift.


Projektet er nu konkretiseret og der er indhentet tilbud. Projektet omfatter istandsættelse og maling af facaden i lys farvesætning, svarende til den oprindelige, samt til nye vinduer i ejendommen Prinsessegade 37. I forbindelse med facadeistandsættelsen vil den eksisterende, ældre markise blive fjernet. Den støtteberettigede udgift er ca. 200.000,- kr.


Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ved at lade den forudgående prioritering af nye byfornyelsessager i By – og Teknikudvalget udgå, vil sagsbehandlingstiden gøres væsentligt kortere, og proceduren vil svare til ansøgningsproceduren i Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia.


By & Erhverv vurderer, at den eksisterende pulje til nye byfornyelsesprojekter på 0,400 mio. kr./år forhøjes med 0,100 mio. kr./år, så der fra 2014 i alt er 0,500 mio. kr./år til nye byfornyelsesprojekter, herunder også støtte til nedrivning.

Der kan herefter i alt ydes byfornyelsesstøtte for 1 mio. kr./år, idet der ydes refusion fra staten på 50 %.

 

Til nødvendig konsulentbistand i forbindelse med workshops med håndværkere og borgermøder vurderer By & Erhverv, at den eksisterende pulje til konsulentmidler på 0,055 mio. kr./år forhøjes med 0,100 mio. kr./år, så der fra 2014 i alt er 0,155 mio. kr./år til konsulentbistand. 


Prinsessegade 37

Der søges om tilskud til facaderenovering og nye vinduer. Ejendommen indgår i en fin helhed med bebyggelsen langs Prinsessegade.

Støtteberettiget udgift   ca. 200.000,- kr.

Foreslået støttebeløb 45 %   90.000,- kr.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at det det ligeledes indstilles over for Økonomiudvalget og Byrådet,


1.  at sagsbehandlingsproceduren for byfornyelsessager forenkles, idet der ikke længere foretages en prioritering i By- og Teknikudvalget,

 

2.  at pulje til byfornyelse anlæg forhøjes med 0,100 mio./år til i alt 0,500 mio. kr./år i 2014 med teknisk tilretning i budget 2015-2018, og at midlerne frigives,

 

3.  at Byfornyelse konsulentbistand, anlæg forhøjes med 0,100 mio. kr./år til i alt 0,155 mio. kr./år i 2014 med teknisk tilretning i budget 2015-2018, og at midlerne frigives,

 

4.  at ovennævnte beløb i alt 0,200 mio.kr. finansieres af Byfornyelse, drift.

 

5.  at der træffes byfornyelsesbeslutning for Prinsessegade 37 og at der udbetales støtte på 90.000,- kr. til ansøger. Fredericia Kommune modtager herefter 50 % refusion fra staten og nettoudgiften på 45.000 kr. finansieres af pulje til byfornyelse 2013 og at midlerne frigives.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 04-02-2014

Et flertal i udvalget bestående af A, O og V godkendte indstillingen.


Et mindretal bestående af C stemte imod.


Beslutning i Økonomiudvalget den 18-02-2014

Anbefales, dog stemte C imod.

Beslutning i Byrådet den 24-02-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 17 Videreførelse af samarbejdet om det fælles syddanske kinakontor i 2014

Sagsbeskrivelse

Det daværende Erhverv, - Innovation & Strategiudvalg (EIS) godkendte i 2010 at indgå et tværkommunalt samarbejde om et fælles syddansk kinakontor. Indtil da havde det fælles Syddanske Kinakontor været organisatorisk integreret i det fælles regionale EU-kontor i Brussel. Med baggrund i sparehensyn blev de to kontorer i 2011 splittet op, sådan at det fælles kinakontor nu finansieres af kommunerne i fællesskab uden regional medfinansiering nu adskilt EU-kontoret.  Modsat EU-kontoret er der ikke i Kina ansat personale direkte under projektet, men derimod som tilkøbt ydelse hos det danskejede konsulenthus Asia Base, som lever af at varetage danske virksomheders interesser i Kina. Der er i dag ti syddanske kommuner med i ordningen. Esbjerg har i 2010 initieret projektet og betaler halvdelen af aftalens årlige udgifter.


I aftalen indgår, at virksomhederne i de syddanske partnerbyer kan modtage en række basisydelser i form af rådgivning og første kontakt til etablering på det kinesiske marked, herunder et afklaringsmøde. Desuden vil kontoret planlægge og håndtere fælles politiske og erhvervsmæssige delegationsture til Sozchouområdet. Det betyder, at det kinesiske marked via kontoret i disse henseender er åbent for fredericianske erhvervsinteresser. Disse basisydelser er ifølge aftalen gratis for virksomhederne. På tilkøbsydelser vil der være en rabat på 15 %. Desuden indgår det i kontrakten, at Asia Base vil medvirke til et årligt seminar i Fredericia. 


Enkelte fredericianske virksomheder har benyttet sig af tilbuddet om bistand til kinesisk ekspansion, blandt andet inden for green-tech og energibranchen, som er et område, hvor det kinesiske marked boomer kraftigt i disse år.


Fredericia Kommune har dog kun i begrænset omfang reklameret for tilbuddet.


I efteråret 2012 benyttede Fredericia Kommune Kinakontoret ved en velbesøgt konference om erhvervsfremstød på det kinesiske marked. Her var kontoret behjælpelig med gode oplæg og kontakter til relevante oplægsholdere til de godt 100 fremmødte fredericianske erhvervsledere. Kontoret er åbent for at bidrage til kommende gåhjemmøder og konferencer.


I 2012 blev Fredericias fortsatte projektdeltagelse godkendt af det daværende EIS udvalg. I 2013 blev beslutningen truffet af Kommunens erhvervschef og kommunaldirektør i fællesskab.

Økonomiske konsekvenser

Basisydelsen er beregnet med grundlag i en model, hvor Esbjerg Kommune betaler halvdelen, mens de øvrige kommuner deles om resten på basis af befolkningstal.


Omkostningen for Fredericia Kommune i 2012, under forudsætning af fuld deltagelse, vil være 14.699 kr.


Den samlede årlige projektaftale for alle ti kommuner lyder i 2014 på 255.294 kr.


Vurdering

By & Erhverv vurderer, at den foreslåede ordning giver gode muligheder for at skabe forbindelser mellem virksomheder i Fredericia og det voksende kinesiske marked. Vurderingen er desuden, at der ved skærpet reklamation af ordningen overfor fredericianske virksomheder vil være basis for yderligere brug af ordningens muligheder.


En række af de kinesiske markeder, der vokser mest i disse år er sammenfaldende med fredericianske klyngekompetencer, herunder green-tech og færdigbehandlede fødevarer.


Indstillinger

By & Erhverv indstiller til vedtagelse af fortsat deltagelse i projektet i 2014 under forudsætning af, at hovedparten af de øvrige kommuner, der tilbydes ordningen, også indgår i aftalen.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 04-02-2014

Godkendt som indstillet med bemærkning om, at administrationen sikrer mere information om tilbuddet.


Punkt 18 Køreteknisk Anlæg, dispensation fra lokalplan nr. 97

Sagsbeskrivelse

Køreteknisk Anlæg har søgt om tilladelse til at afholde det årlige arrangement, Fast and Furious, som foregår den sidste weekend i maj. Arrangementet har været afholdt i flere år, men Fredericia Kommune blev i 2012 opmærksom på, at de hidtidige tilladelser har været problematiske i forhold til Køreteknisk Anlægs miljøgodkendelse og plangrundlag på grund af støj i forhold til nærliggende boligområder, primært Ullerup. Dette skyldes, at der under arrangementet foregår motorsportslignende aktiviteter, som støjer mere, end hvad man normalt kan forvente fra et køreteknisk anlæg.


I 2012 havde Køreteknisk Anlæg også andre særligt støjende aktiviteter, herunder motorcykelkørsel/roadrace hver mandag i sommerhalvåret. Beboerne i Ullerup klagede over de støjende aktiviteter på anlægget, som viste sig at ligge ud over, hvad den gældende lokalplan (nr. 97) tillod. Samtidig ønskede det daværende Teknisk Udvalg at understøtte populære arrangementer, som tiltrak mange besøgende til kommunen. Det daværende Plan & Byg vurderede, at hvis der skulle gives tilladelse til Fast and Furious og en række andre arrangementer, herunder ugentlig motorcykelkørsel, ville det kræve en ny lokalplan. Teknisk Udvalg besluttede den 12. marts 2013, at der skulle udarbejdes en ny lokalplan for Køreteknisk Anlæg, som skulle fastlægge rammer for de støjende aktiviteter og sikre, at de holdt sig på et acceptabelt niveau i forhold til omkringliggende boliger.


Siden foråret 2013 er der sket det, at Køreteknisk Anlæg har reduceret kraftigt i omfanget af ønskede støjende aktiviteter. Bl.a. er den ugentlige motorcykelkørsel nedlagt. Samtidig har der været en dialog mellem Fredericia Kommune, Køreteknisk Anlæg, MesseC og beboerne i Ullerup. På et møde den 26. september 2013 meldte repræsentanter fra beboer- og grundejerforeningerne i Ullerup ud, at de ikke ønsker en ny lokalplan, men foretrækker, at kommunen dispenserer til de enkelte arrangementer, f.eks. Fast and Furious. De frygter, at en ny lokalplan vil åbne op for flere støjende arrangementer, end løbende dispensationer vil. Køreteknisk Anlæg og MesseC foretrækker ligeledes dispensationer frem for ny lokalplan.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

By & Erhverv og Natur & Miljø vurderer, at en dispensation fra lokalplan nr. 97 til arrangementet Fast and Furious vil være lovmæssigt mulig og rimelig i forhold til naboerne. Det vil være hensigtsmæssigt at dispensere for en treårig periode for at give arrangøren tilstrækkelig sikkerhed for, at arrangementet også de nærmeste år kan afholdes i Fredericia.


By & Erhverv og Natur & Miljø vurderer, at op til yderligere tre arrangementer om året vil kunne holde sig under det, man kan kalde en rimelig benyttelse af Køreteknisk Anlæg og MesseC på trods af de støjgener, som det i korte perioder giver for naboerne.


Køreteknisk Anlæg vil være opmærksom på at annoncere arrangementerne i god tid (Fast and Furious ligger f.eks. altid den første weekend i maj), så naboerne har mulighed for at planlægge efter det.


Dispensationssager skal i naboorientering og eventuelt i partshøring til dem, der bliver berørt. Dvs. at beboerne i Ullerup får mulighed for at komme med indsigelser til dispensationerne.


Indstillinger

By & Erhverv indstiller,

  • at By- og Teknikudvalget godkender igangsættelse af en sag til dispensation fra lokalplan nr. 97 til arrangementet Fast and Furious for en treårig periode
  • at By- og Teknikudvalget bemyndiger administrationen til at dispensere til op til tre øvrige arrangementer om året
  • at Teknisk Udvalgs beslutning af 12. marts 2013 om udarbejdelse af ny lokalplan bortfalder

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 04-02-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 19 Reklamefinansieret byudstyr - koncessionsaftale

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune indgik i 1997 en koncessionsaftale med firmaet AFA JCDecaux A/S omkring reklamefinansieret byudstyr. Aftalen går ud på, at kommunen stiller byens gader og pladser til rådighed for opstilling af byudstyr i form af buslæskærme og informationstavler, og giver AFA JCDecaux eneretten til salg af reklame på dette udstyr. AFA JCDecaux ren- og vedligeholder byudstyret, og kommunen får mulighed for at yde god service for byens borgere og andre brugere, uden økonomiske omkostninger. Denne kontrakt udløber i september 2014.

 

I 2013 gennemførte Fredericia Kommune en annoncering af reklamefinansieret byudstyr for en ny femtenårig periode. Det var forventet at to aktører ville afgive tilbud, AFA JCDecaux og Clear Channel. Imidlertid var det kun AFA JCDecaux, der indkom med tilbud. AFA indkom med tre tilbud.

På Teknisk udvalgsmøde den 27.08.2013 blev det besluttet at annonceringen skulle annulleres på baggrund af manglende konkurrence. Ligeledes blev det besluttet, at annonceringen skulle genudbydes i starten af 2014.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Trafik & Renovation vurderer, at den bedste løsning vil være at indgå i forhandling med potentielle leverandører på markedet. Dette vurderes på baggrund af, at der er stor usikkerhed om hvilken markedsværdi, der er i det reklamefinansieret udstyr. Ligeledes er et udbud, både tids og ressourcekrævende, hvorfor tidsplanen vil være presset i forhold til, at eksisterende kontrakt udløber i september 2014.

 

Koncessionsaftaler som denne er ikke omfattet af udbudsreglerne (hverken udbudsdirektivet eller tilbudsloven). Det betyder dog ikke, at vi som ordregiver frit kan vælge en koncessionshaver til den pågældende tjenesteydelse, da man stadig er forpligtet til at overholde de grundlæggende regler om ligebehandling, gennemsigtighed, proportionalitet, grænseoverskridende interesse mv. Der er således et krav til en vis grad af offentliggørelse forud for indgåelse af en ny aftale.


Vi kan dog frit vælge hvilken procedure, der skal anvendes, og vi har således også muligheden for at forhandle. Såfremt der skal indgås en ny aftale på området ved forhandling, vil der kunne tildeles ny kontrakt i foråret 2014. En bekendtgørelse om den valgte procedure offentliggøres på Fredericia Kommunes hjemmeside.


Trafik & Renovation har udarbejdet en prioriteret liste over byudstyr, der vil indgå i de fremtidige forhandlinger om en ny koncessionsaftale.


Indstillinger

Trafik & Renovation indstiller:

  • at forvaltningen bemyndiges til at indgå i forhandling om ny koncessionsaftale med udgangspunkt i prioriteringslisten,
  • at By og Teknikudvalget forelægges resultatet til endelig godkendelse.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 04-02-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 20 Taxinævnet for Fredericia Kommune

Sagsbeskrivelse

Teknisk Udvalg besluttede i 2005, at der skulle oprettes et taxinævn i Fredericia, med virkning fra primo 2006. Der blev også i valgperioden 2010-2013 oprettet et taxinævn.


Taxilovgivningen indeholder ikke bestemmelser om oprettelse af taxinævn i kommuner uden for hovedstadsområdet. Forholdet findes imidlertid ikke at være til hinder for oprettelse af et nævn, men nævnet kan ikke tillægges beføjelser, som efter lovgivningen er henført til kommuner. Taxinævnet kan ikke karakteriseres som et egentligt nævn i forvaltningsmæssig henseende.


I relation til kommunen kan nævnet tillægges udtale- og indstillingsret om de forhold i taxalovgivningen der er henlagt til kommunerne. Herudover findes nævnet at kunne drøfte ethvert emne i relation til udøvelse af taxierhvervet.


Det er tidligere besluttet at nævnet har følgende sammensætning:


Et medlem fra bestillingskontoret (daglig leder)

Et medlem fra taxi vognmændene i Fredericia

To medlemmer fra 3F Fredericia

Et medlem fra kommunens vejafdeling

Et medlem fra By og Teknik udvalget, som har det overordnede ansvar for taxa området.

Et medlem fra Fredericia lokalpoliti  


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Taxinævnet har siden oprettelsen i 2006 afholdt to møder om året, hvor mange emner med relation til taxierhvervet har været drøftet.


Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller, at By og Teknik Udvalget, fra egen kreds, udpeger et medlem til Taxinævnet.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 04-02-2014

Udvalget udpegede Steen Wrist Ørst.


Punkt 21 Godkendelse (fornyelse) af bestillingskontor for taxivogne mv.

Sagsbeskrivelse

Droskeselskabet Odense Taxa a.m.b.a. ansøger ved brev af 10. januar 2014 om fornyet godkendelse af bestillingskontoret Fredericia Taxa. Herunder godkendelse af vedtægter og ansat ansvarlig leder for kontoret.


Bestillingskontoret navn er Fredericia Taxa.


Bestillingskontorets vedtægter og den tidligere ansvarlige leder, blev godkendt i januar 2004. Idet et bestillingskontor, jf. Taxiloven, maksimalt kan godkendes for en periode af 10 år, skal bestillingskontorets godkendelse nu fornyes.


Droskeselskabet er ejet af taxivognmænd tilsluttet bestillingskontorerne for Odense Taxa, Nyborg Taxa, Svendborg Taxa, Faaborg Taxa, Middelfart Taxa og Fredericia Taxa.


Samtlige indehavere af tilladelse til taxikørsel i Fredericia Kommune med forpligtigelse til at være tilsluttet et bestillingskontor er indmeldt sig i droskeselskabet, og er herefter del af ejerkredsen omkring selskabet Odense Taxa a.m.b.a.


Den egentlige ledelse af bestillingskontoret vil ske fra ansøgerens adresse i Odense


Der er udarbejdet vagtplan for tidspunkter med lav efterspørgsel efter taxikørsel, typisk hverdags aftener og nat. Ansøger finder, at planen sikrer et tilstrækkelig antal vogne på gaden. Vagtplanen vil løbende blive justeret og tilpasset aktuelle forhold.


Vedtægter for bestillingskontoret er på ny vedtaget af droskeselskabet den 23. januar 2014. Vedtægten regulerer forholdet mellem bestillingskontoret og de tilsluttede vognmænd.


Funktionen som ansat ansvarlig leder varetages af Tadzudin Kasami, Jyllandsvej 43, 5500 Middelfart, der tillige er bestyrelsesformand i Droskeselskabet Odense Taxa a.m.b.a.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Kommunens godkendelse af oprettelse og drift af bestillingskontoret, vedtægt og ansat ansvarlig leder kan meddeles i medfør af bestemmelser i kapitel 4 i bekendtgørelse om taxikørsel m.v.


Kontoret vil være del af Droskeselskabet Odense Taxa, men der skal udarbejdes separat budget og regnskab for bestillingskontoret. Der er ikke krav om, at tilsluttede vognmænd er medlemmer af droskeselskabet.


De i bekendtgørelsen stillede betingelser for godkendelse af bestillingskontoret findes at være/vil blive opfyldt af kontoret. Der bør stilles som et fortsat vilkår for godkendelse, at den etablerede vagtordning bibeholdes således, at bestilling på kørsel til enhver tid hurtigst muligt kan efterkommes på enhver tid af døgnet. Efter taxilovens § 10 er tilsluttede vognmænd forpligtiget til at deltage i en sådan vagtordning som Kommunen har pålagt bestillingskontoret at etablere.


Vedtægten for kontoret er udarbejdet i overensstemmelse med Færdselsstyrelsens standardvedtægt, dog således, at tidligere bestemmelser om depositum er udgået. I vedtægtens indledning er der foretaget henvisning til relevante bekendtgørelser. 


Det er en forudsætning for godkendelse af et bestillingskontor, at det har ansat en godkendt ansvarlig leder. Godkendelse af lederen meddeles for et tidsrum svarende til godkendelsen af bestillingskontoret.


Godkendelse af kontoret kan maksimalt gælde for en tiårig periode. Godkendelse kan efter ansøgning fornyes.


Indstillinger

Byråds, og ledelsessekretariatet indstiller,


At bestillingskontoret Fredericia Taxa godkendes for en periode på 10 år under forudsætning af, at kontoret opfylder de i taxilovgivningen fastsatte vilkår samt fortsat har en vagtplan, der sikrer at bestilling på kørsel hurtigst muligt kan efterkommes. 

 

At vedtægter for bestillingskontoret godkendes.

 

At Tadzudin Kasami godkendes som ansat ansvarlig leder af bestillingskontoret under forudsætning af, at betingelserne i taxilovens § 3, stk. 1 nr. 1 – 4, 6 og 7 er opfyldte, jf. dog § 9 (bopælskravet) i bekendtgørelse om taxikørsel.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 04-02-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 22 Orientering: Servicemål for byggesagsbehandling

Sagsbeskrivelse

Bygningsreglementet stiller nu krav om, at kommunen hvert år i januar skal offentliggøre servicemål for kommunens maksimale sagsbehandlingstid for byggesager. Der kan opstilles forskellige servicemål, og sagsbehandlingstiden regnes fra det tidspunkt, hvor sagen fra ansøgers side er fuldt oplyst.


Teknisk Udvalg vedtog i februar 2013 at indføre 4 ugers-behandling for visse erhvervssager og 2 uger (straksbehandling) for enfamiliehuse m.m.


Der er en lovbestemt frist på 14 dage på anmeldelsessager. Herudover skal der opstilles mål for øvrige sager.

Økonomiske konsekvenser

Der er ingen økonomi forbundet med servicemålene. Der må dog forventes et ressourceforbrug (timer og værktøjer) i forbindelse med dokumentation for opfyldelse af målene. 

Vurdering

Tidsforbruget på byggesagsbehandling er meget afhængigt af, om en sag overholder alle bestemmelser, eller om den kræver tilladelse efter anden lovgivning og/eller helhedsvurdering.


By & Erhverv vurderer, at følgende 4 mål vil kunne overholdes, hvis bemanding og antal af byggesager i 2014 ligger på niveau med 2013:


4 ugers behandling af visse erhvervssager

Sager vedr. kontor, butik, produktion og lager af sædvanligt omfang behandles indenfor 4 uger uden for ferieperioder. Det forudsætter, at sagen ikke kræver tilladelse efter anden lovgivning, dispensation eller andet, som nødvendiggør udsendelse i ekstern høring.


Straksbehandling

Byggesager vedr. småbygninger (garager, carporte, skure og lignende bygninger) over 50 m2, enfamiliehuse og sommerhuse behandles på 2 uger uden for ferieperioder, når straksansøgningen er korrekt udfyldt.


Anmeldelsessager

Anmeldelsessager, der overholder alle bestemmelser, behandles inden den lovbestemte frist på 14 dage.


Øvrige sager

Sager, der overholder alle bestemmelser, behandles inden for 8 uger.

Øvrige sager som ikke overholder byggeretten, kræver dispensation mv., behandles ligeledes indenfor 8 uger. Det forudsættes dog, at der er tale om sager som ikke kræver dispensationer, høringer og lignende fra eksterne myndigheder, hvor By og Erhverv ikke har indflydelse på behandlingstiden.  


Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 04-02-2014

Orienteringen blev taget til efterretning.


Punkt 23 Orientering (Lukket)