By- og Planudvalget - 06-04-2016

Referat
Dato:
Onsdag, 6 april, 2016 - 12:00
Hent som fil:

Punkt 25 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Godkendt.


Punkt 26 Orientering om boligplan

Sagsbeskrivelse

Som led i kommunens bosætningsindsats præsenteres på udvalgsmødet en status på arbejdet med en boligplan.


Boligplanen ser på realiserbarheden og tidsperspektivet for: 

  • Uudnyttede eksisterende boligudlæg i kommunen
  • Forslag til nye boligområder, der er indkommet i forbindelse med kommuneplanprocessen
  • Potentielle nye boligområder, der blev udpeget politisk i forbindelse med kommuneplanprocessen

Planen vil også forholde sig til, om de arealer, der er i spil, slår til i forhold til den ønskede befolkningsvækst.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Strategisk planlægning indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 27 Orientering om mobilitetsoversigt

Sagsbeskrivelse

Strategisk Planlægning arbejder med et forslag til mobilitetsoversigt for Fredericia Kommune. Dette præsenteres på udvalgsmødet.


Oversigten viser de overordnede mobilitetsudfordringer og -muligheder i Fredericia kommune. Den omfatter både den kommunale infrastruktur (veje, cykelstier, stier) og den statslige (motorvej og bane).


Et af formålene med mobilitetsoversigten er at skabe et overblik over, hvordan tre af vækstdriverne fra byrådets vision (bosætning, erhverv og bymidten) bedst kan understøttes.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Strategisk planlægning indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.


Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 28 Behandling af indkomne forslag og idéer til Kommuneplan 2017-2029

Sagsbeskrivelse

Den 7. december 2015 blev byrådet præsenteret for de forslag og idéer til Kommuneplan 2017-2029, som var indkommet forud for og i forbindelse med foroffentlighedsfasen. Byrådet besluttede, at alle indkomne forslag og idéer skulle medtages i det videre arbejde med kommuneplanrevisionen.


De indkomne forslag og idéer til Kommuneplan 2017-2029 er følgende:


Område

Anmodning

Skærbækvej 13

Ønsker at få tilbageført areal til landzone

Sønderskovvej 19

Ønsker at få tilbageført areal til landzone

Gl. Færgevej 61 og 61A

Ønsker at kunne opføre boliger

Kaltoftevej 13

Ønsker at kunne opføre boliger

Sønderskovvej 11

Ønsker at kunne opføre boliger

Mølleskovvej 49

Ønsker at kunne opføre boliger

Nord og syd for Mølleskovvej

Ønsker at kunne opføre boliger

Stoustrupvej 35

Ønsker at kunne opføre boliger

Herslev (syd for Herslev)

Ønsker at kunne opføre boliger

Egeskov

Ønsker en kommunal udstykning af rammeområde T.B.3 beliggende syd for Egeskov


Sigtet med denne indstilling er, at der skal skal tages politisk stilling til, hvilke af de indkomne forslag og idéer til kommuneplanen der skal søges indarbejdet i Kommuneplan 2017-2029, og hvilke der allerede på nuværende tidspunkt kan afvises.


To af de ovenstående henvendelser behandles ikke i sagen. Det drejer sig om Skærbækvej 13 og Sønderskovvej 19, der begge er blevet behandlet som selvstændige sager i By- og Planudvalget den 24. februar 2016:


  • Mht. Skærbækvej 13 besluttede By- og Planudvalget at imødekomme ejerens ønske om, at hele ejendommen overgår til landzone (15/6616). Fredericia Kommune igangsætter derfor en aflysning af lokalplan 276 samt en tilbageførsel af areal fra byzone til landzone.
  • Mht. Sønderskovvej 19 besluttede By- og Planudvalget at imødekomme ejerens ønske om, at hele ejendommen skal overgå til landzone (15/9504). Fredericia Kommune igangsætter derfor en aflysning af en del af lokalplan 289 samt en tilbageførsel af areal fra byzone til landzone.
  • Aflysning af lokalplan og tilbageførsel af areal fra byzone til landzone for hhv. Skærbækvej 13 og Sønderskovvej 19 forventes gennemført inden sommeren 2016. Som følge heraf skal kommuneplanens rammer ændres. Denne ændring vil blive tilvejebragt i forbindelse med vedtagelse af Kommuneplan 2017-2029.

Indstillingen omhandler heller ikke de områder, som By- og Teknikudvalget, Økonomiudvalget og Enhedslisten har valgt at fokusere på i forhold til udvikling af nye attraktive boligområder. Byrådet besluttede den 7. december 2015, at områderne Ullerup nord, Ullerup vest, Mølleskovvej og Sønderskovvej skal indgå i forhandlingen med Erhvervsstyrelsen om nye arealudlæg til boligformål i Kommuneplan 2017-2029, mod at vi eventuelt udtager rammerne for Himmerigshuse (V.B.12) og/eller Ryeshøj (N.B.5) af kommuneplanen.


De resterende 8 forslag og idéer til Kommuneplan 2017-2029 behandles i sagen.


Hvert forslag er i bilag 1 behandlet som en selvstændig sag med dertil hørende sagsbeskrivelse, vurdering af økonomiske konsekvenser, faglig vurdering samt anbefaling.


Indstillingen har tæt sammenhæng til orienteringspunktet på udvalgsmødet omhandlende boligplanen. Der er sikret den fornødne overensstemmelse mellem konklusioner i denne sag og de forventede konklusioner i den kommende boligplan.


Økonomiske konsekvenser

Se vurdering af de økonomiske konsekvenser for hvert enkelt af de 8 forslag i bilag 1.


Vurdering

På baggrund af en faglig vurdering anbefaler Strategisk Planlægning følgende:


To af de indkomne forslag og idéer meddeles et tilsagn om, at Fredericia Kommune vil søge at indarbejde deres ønsker i Kommuneplan 2017-2029. Det drejer sig om:

  • Gl. Færgevej 61 og 61A
  • Kaltoftevej 13

Fem af de indkomne forslag og idéer til Kommuneplan 2017-2029 meddeles et afslag. Det drejer sig om:

  • Sønderskovvej 11
  • Mølleskovvej 49
  • Nord og syd for Mølleskovvej
  • Stoustrupvej 35
  • Herslev

Derudover vurderes det, at henvendelsen vedrørende Egeskov ikke kan rummes indenfor kommuneplanrevisionens rammer, hvorfor det bør udgå af kommuneplanrevisionen.


Begrundelserne for disse anbefalinger kan læses i bilag 1.


Indstillinger

Strategisk Planlægning indstiller, at By- og Planudvalget og Økonomiudvalget anbefaler overfor byrådet,


1. Vedr. Gl. Færgevej 61 og 61A

- at ansøger meddeles tilsagn om, at Fredericia Kommune vil arbejde på at ændre kommuneplanrammen for Gl. Færgevej 61 og 61A til boligformål i forbindelse med udarbejdelse af Kommuneplan 2017-2029 med henblik på igangsætning af en lokalplanproces


2. Vedr. Kaltoftevej 13

- at ansøger meddeles tilsagn om, at Fredericia Kommune vil arbejde på at ændre kommuneplanrammen for Kaltoftevej 13 samt Tømrervænget 12 og 10 til boligformål i forbindelse med udarbejdelse af Kommuneplan 2017-2029, med henblik på igangsætning af en lokalplanproces

- at erhvervsområdet N.E.1 medtages som nyt byomdannelsesområde i Kommuneplan 2017-2029


3. Vedr. Sønderskovvej 11

- at ansøger meddeles afslag på anmodningen om mulighed for at etablere boliger på ejendommen Sønderskovvej 11

 

4. Vedr. Mølleskovvej 49

- at ansøger meddeles afslag på anmodningen om ændring af zonestatus med henblik på byudvikling på ejendommen Mølleskovvej 49

 

5. Vedr. nord og syd for Mølleskovvej

- at ansøger meddeles afslag på anmodningen om at udarbejde en lokalplan med henblik på byudvikling af området nord og syd for Mølleskovvej

 

6. Vedr. Stoustrupvej 35,

- at ansøger meddeles afslag på anmodningen om byudvikling på ejendommen Stoustrupvej 35

 

7. Vedr. Herslev (syd for Herslev)

- at ansøger meddeles afslag på anmodningen om mulighed for etablering af boliger på matr. nr. 10 u, Herslev by, Herslev i forbindelse med kommuneplanrevisionen

- at der udarbejdes en ny samlet udviklingsplan for hele Herslev i den kommende planperiode (Kommuneplan 2017-2029), i hvilken forbindelse det afklares, om anmodningen om udarbejdelse af lokalplan kan imødekommes

 

8. Vedr. Egeskov

- at forespørgslen om en kommunal udstykning af rammeområde T.B.3 udgår af kommuneplanrevisionen og henvises til arbejdet med den kommende boligplan


Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Indstillingens punkter 1, 2, 4, 5, 6 og 8 blev tiltrådt.


Administrationen skitserer et forslag til en udformning og afgrænsning af et eventuelt nyt boligområde på Sønderskovvej 11, der kan sikre mulighed for at opretholde en grøn kile fra Kolding Landevej mod syd til kysten.


Administrationen skitserer desuden et forslag til udformning og afgrænsning af et eventuelt nyt boligområde på matr. nr. 10 u, Herslev by, Herslev, der sikrer, at der tages passende hensyn til kirkeomgivelserne samt naturen og landskabet.


Punkt 29 Budgetlægning i udvalgene

Sagsbeskrivelse

Denne sag har til formål, at igangsætte drøftelser af udvalgenes budgetter for de kommende år.  


Byrådet har med vedtagelsen af budgetproceduren 2017-20 fastlagt de overordnede principper for budgetlægningen. Principperne tager udgangspunkt i den økonomiske situation, som Fredericia Kommune har med afslutningen af regnskabet for 2015. Samtidig afspejler budgetproceduren Byrådets ønsker om dels at overholde den økonomiske politik og dels at understøtte kommunens vision 2020.


Som en del af budgetproceduren giver Byrådet udvalgene mulighed for i foråret 2016 at drøfte prioriteringer inden for egen ramme. Udvalgenes økonomiske ramme skal som udgangspunkt overholdes, men der gives mulighed for at drøfte løsning af økonomiske udfordringer og finansiering af eventuelle ønsker. Ønskerne kan være anlægsønsker, som fører til sparede driftsudgifter eller øgede indtægter og på den måde tjener sig selv hjem over en periode. Udvalgene kan endvidere i løbet af foråret gå i dialog med relevante interessenter med henblik på at sikre samskabelsen i budgetprocessen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelsen.

Indstillinger

Økonomi indstiller, at udvalgenes budgetmæssige situation drøftes.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 04-04-2016

Udvalget er som udgangspunkt indstillet på, at økonomiske udfordringer løses inden for udvalgets område.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 05-04-2016

Sagen blev drøftet.


Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Sagen blev drøftet.


Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-04-2016

Udvalgenes budgetmæssige situation drøftet.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 06-04-2016

Sagen blev drøftet og udvalget tilkendegav prioriterede emner.


Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 06-04-2016

Drøftet.


Administrationen udarbejder notat på baggrund af drøftelsen, og fremlægger notatet på næstkommende møde i udvalget.

Punkt 30 Regnskab 2015 og Spar/Lån 2015<>2016, By- og Teknikudvalget

Sagsbeskrivelse

By- og Plan-udvalget skal i forbindelse med denne økonomirapportering godkende regnskabet for 2015, Spar/Lån for 2015/2016 for By- og Teknikudvalgets område.


Regnskabsresultat for 2015 inkl. Spar/lån:

Mio. kr.

Regnskab 2015

Korrigeret budget

Rest

Spar/lån

Afvigelse

Drift

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Serviceudgifter, drift

 

Facility Management






  Transportoptimering

1,944

2,469

0,525

-0,525

0,000

  Serviceafdeling

-0,504

0,769

1,273

-1,000

0,273

  Ejendomsafdeling

7,217

12,161

4,944

-2,444

2,500







Strategisk Planlægning






  Erhverv

1,362

1,510

0,148

-0,148

0,000

  Videnparken

-0,723

-0,056

0,667

-0,463

0,204







Beredskab






  Kørselskontor

1,767

1,330

-0,437

0,000

-0,437







Teknik & Miljø






  Plan & Byg

3,518

3,483

-0,035

0,035

0,000

  Drift & Anlæg






  Udviklingspulje

0,087

0,086

-0,001

0,001

0,000

  Vej & Park-drift

-0,976

-2,357

-1,381

1,381

0,000

  Trafik & Natur






  Kollektiv trafik

22,297

20,424

-1,873

1,873

0,000

  Veje og Parker

10,911

10,436

-0,475

0,475

0,000

  Vintertjeneste

3,643

6,146

2,503

-2,503

0,000

  Betalt Parkering

-1,345

-0,785

0,560

-0,560

0,000

  Parkeringsvagt

-0,132

-0,392

-0,260

0,260

0,000

  Rottebekæmpelse

0,029

-1,011

-1,040

1,040

0,000

  Vejbelysning

6,774

6,408

-0,366

0,366

0,000

  Landsbypuljer

0,270

1,498

1,228

-1,228

0,000

  Gas på vej

-0,393

0,000

0,393

-0,393

0,000







Serviceudgifter, drift i alt

55,746

62,119

6,373

-3,833

2,540

 

 

 

 

 

 

Drift i alt

55,746

62,119

6,373

-3,833

2,540







Anlæg

 

 

 

 

 







Skattefinansieret anlæg i øvrigt


Facility Management

26,924

47,929

21,005

-20,976

0,029

Beredskab

0,036

0,040

0,004

0,000

0,004

Trafik & Natur

28,168

40,550

12,382

-12,236

0,146

Vej & Park, drift

0,849

0,823

-0,026

0,026

0,000

Plan & Byg

2,012

2,431

0,419

-0,421

-0,002







Skattefinansieret anlæg i øvrigt i alt

57,989

91,773

33,784

-33,607

0,177







Jordforsyning anlæg







Trafik & Natur

1,680

13,956

12,276

-12,276

0,000







Jordforsyning anlæg i alt

1,680

13,956

12,276

-12,276

0,000







Anlæg i alt

59,669

105,729

46,060

-45,883

0,177

Brugerfinansieret

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brugerfinansieret drift

 

 

 

 

 

 

Klimatilpasningsprojekter

-1,319

-1,320

-0,001

0,001

0,000

 

 

 

 

 

 

Brugerfinansieret drift i alt

-1,319

-1,320

-0,001

0,001

0,000

 

 

 

 

 

 

Brugerfinansieret anlæg

 

 

 

 

 

 

Klimatilpasningsprojekter

3,693

27,011

23,318

-23,318

0,000







Brugerfinansieret anlæg i alt

3,693

27,011

23,318

-23,318

0,000







Brugerfinansieret i alt

2,374

25,691

23,317

-23,317

0,000

Finansforskydninger

Indskud i Landsbyggefonden

7,279

26,946

19,667

-19,667

0,000

Finansforskydninger i alt

7,279

26,946

19,667

-19,667

0,000







Total

125,068

220,485

95,417

-92,700

2,717

 

 

 

 

 

 

 + = overskud / lån af næste år

 - = underskud / overførsel til næste år


Regnskab 2015

Facility Managements regnskab viser et samlet overskud, som primært ønskes geninvesteret. Der er planlagt indkøb af fem elbiler og et forebyggelsesprojekt blandt serviceassistenterne i 2016.


Strategisk Planlægnings regnskab viser et overskud som følge af planmæssig tidsforskydning af erhvervsindsatsen samt en høj belægningsprocent i Videnparken.


Kørselskontorets regnskabsresultat udviser samlet et merforbrug på 0,437 mio. kr., hvoraf 0,110 mio. kr. omhandler afholdte udgifter, som forventes refunderet fra Trekantområdets Brandvæsen i forbindelse med afregning af refusionsopgørelse, og beløbet vil indgå som en indtægt i 1. budgetopfølgning 2016.


De resterende 0,327 mio. kr. kan henføres til udsving på omkostninger, kørselsaktivitet m.v. i forhold til forudsætninger i takstberegning.  Beløbet ville under normale omstændigheder være blevet overført og indgå i efterfølgende års takstberegning. I forbindelse med etableringen af det nye fælles beredskabsselskab er det imidlertid aftalt kommunerne imellem, at årets resultat ikke overføres til 2016. Merforbruget foreslås derfor finansieret af kassen.


Teknik & Miljøs regnskab udviser et samlet overskud, blandt andet som følge af lave udgifter til vintertjeneste og planmæssig tidsforskydning af landsbypuljerne.


Områderne vej & park-drift, kollektiv trafik, rottebekæmpelse og vejbelysning havde i 2015 et underskud. For vej & park-drift, kollektiv trafik og vejbelysning er der dog tale om nedbringelse af underskuddene fra 2014. For rottebekæmpelsen er underskuddet udtryk for stigende udgifter som følge af en række milde vintre, hvilket kan nødvendiggøre takstændring i forbindelse med årets budgetlægning.


På anlægssiden er der et restbudget på 45,883 mio. kr. som ønskes overført til 2016. Underforbruget skyldes primært planmæssig tidsforskydning på byggemodningen på Argentinervej, Bøgeskov- og Bredstrup-cykelstierne og den udvendige bygningsvedligeholdelse.


Spar/lån

For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget ”By- og Teknik-udvalget – specifikation spar-lån 2015”


Afvigelse

I forbindelse med regnskabsafslutningen for 2015 er der foretaget en gennemgang af udvalgenes opsparede midler på serviceudgifterne og ældreboliger i henhold til bilag på sagen. I gennemgangen er igangværende projekter og prioriterede midler opgjort, og de overskydende beløb foreslås i denne sag overført til Investeringspuljen.

 

Aflæggelse af anlægsregnskaber over 2 mio. kr.

Nedenstående anlæg aflægges endeligt i forbindelse med aflæggelsen af årsregnskab 2015:


XA-50039 Helhedsplaner for lokalsamfund: Helhedsplaner for lokalsamfund fortsætter på driftsiden som Landsbypuljer. Der er i alt forbrugt 9,331 mio. kr. på projekter i Skærbæk, Bredstrup-Pjedsted, Herslev og Vejlby.

XA-50075 Ydre Ringvej – færdiggørelse: Færdiggørelsen af Ydre Ringvej endte med et totalt forbrug på 67,449 mio. kr.

XA-50076 Nyt vejanlæg ved Stakkesvang: Projektet endte med et totalt forbrug på 16,059 mio. kr.


Byggemodningsprojekterne og projektet Cykelstiløsninger herunder har ikke været formelt afsluttede, men aktiviteterne er i alle tilfælde færdiggjorte før 2013. De afsluttes hermed:

XA-50010 Dronningens kvarter (E4)

XA-50011 Prinsessens kvarter (E5)

XA-50012 Prins Georgs kvarter (E2)

XA-50056 Prins Christians kvarter (E3)

XA-50062 Kongens kvarter (CE1)

XA-50013 Cykelstiløsninger


Økonomiske konsekvenser

Se afsnittet sagsbeskrivelse.

Vurdering

Se afsnittet sagsbeskrivelse.


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

 

at regnskab 2015 og Spar/Lån godkendes som beskrevet i sagen.


Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 31 Fremtidig inddeling af DanmarkC, herunder afgrænsning af Taulov Transportcenter

Sagsbeskrivelse

Med vedtagelsen af Planstrategi 2015 blev det besluttet, at der ikke skulle arbejdes for, at udlægge yderligere areal til erhvervsformål som led i udarbejdelsen af Kommuneplan 2017 - 2029. Dette skyldes dels et ønske om at begrænse inddragelsen af nye arealer til byformål, dels at der stadig er tilstrækkelig rummelighed til nye erhvervsvirksomheder i DanmarkC.


Denne sagsfremstilling har til formål at præsentere By- og Planudvalget for et forslag til en overordnet inddeling af, hvilke typer virksomheder der placeres hvor i DanmarkC, samt for et forslag til en ny afgrænsning af Taulov Transportcenter. Målet er at have størst muligt fokus på, at nye virksomheder placeres efter princippet om ”rette virksomhed på rette sted”, og at eksisterende virksomheder sikres gode rammer for udvidelse.


Forslaget til den overordnede inddeling af DanmarkC har sit afsæt i Planstrategi 2015. Med vedtagelsen af planstrategien er det besluttet, at principperne i Masterplanen for DanmarkC skal videreføres. På baggrund af planstrategien er der igangsat et arbejde, hvor samtlige erhvervsrammer i kommuneplanen gennemgås. Målet er at sikre hensigtsmæssige placeringsmuligheder for forskellige typer af virksomheder, således at vi undgår miljøkonflikter i området. Gennemgangen har desuden til formål at skabe klarhed over, hvor der er udvidelsesmuligheder for eksisterende virksomheder.


Forslaget til ny afgrænsning af Taulov Transportcenter har også bl.a. afsæt i planstrategien. Med vedtagelsen af planstrategien er det således besluttet, at der skal arbejdes på en udbygning af Taulov Transportcenter som et nationalt multimodalt transportknudepunkt. Dette arbejde er godt i gang, idet der - siden den gældende kommuneplan blev vedtaget og frem til i dag - er sket en kontinuerlig udbygning af Taulov Transportcenter, der er udvidet betydeligt. Senest er dette sket med vedtagelsen af Lokalplan 335, som giver mulighed for erhverv (transport og logistik) i Kongens Kvarter.


I kommuneplanens afsnit om erhverv (afsnit 2.5) er der bl.a. via erhvervspolitikken fokus på at understøtte de eksisterende klyngedannelser indenfor eksempelvis fødevarer, energi og transport, som er beskrevet i masterplanen for DanmarkC. Dette princip foreslås videreført.


DanmarkC er inddelt i Prinsessens Kvarter, Kongens Kvarter, Dronningens Kvarter, Prins Christians Kvarter og Prins Georgs Kvarter inkl. området omkring Vesterballevej. Inddelingen er vist på bilag 1.


Taulov Transportcenter fremstår i kommuneplanen med en afgrænsning som vist i bilag 2.


Forslag til inddeling

Prinsessens Kvarter foreslås reserveret sammen med den vestligste del af Kongens Kvarter (frem til skovparcellerne) fortrinsvist til transport og logistik. Området er robust og egnet til store virksomheder, der påfører omgivelserne en vis miljøbelastning.


Dronningens Kvarter foreslås reserveret fortrinsvist til transport og logistik og virksomheder med produktion.


Hovedparten af Kongens Kvarter (inkl. skovparcellerne) og Prins Christians Kvarter foreslås reserveret fortrinsvist til serviceerhverv og kontorerhverv med et stort eksponeringsbehov.


Prins Georgs Kvarter foreslås reserveret til videnbaserede kontorerhverv med stort eksponeringsbehov, lettere produktion og serviceerhverv.


Forslaget til ny inddeling af DanmarkC fremgår af bilag 3. Forslaget til ny afgrænsning af Taulov Transportcenter fremgår af bilag 4.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at den foreslåede ny afgrænsning af Taulov Transportcenter og forslaget til inddeling af DanmarkC vil sikre, at rammerne for arealanvendelsen bliver mere tidssvarende og fremtidssikrede, således at de giver gode erhvervsmæssige vækstmuligheder – både for eksisterende virksomheder og i form af nye virksomheder, der slår sig ned i DanmarkC. 

Indstillinger

Strategisk Planlægning indstiller,

  • at By- og Planudvalget drøfter forslaget til afgrænsning af Taulov Transportcenter samt forslaget til inddeling af DanmarkC i klynger
  • at By- og Planudvalget tilkendegiver, om der skal arbejdes videre med forslagene i forbindelse med kommuneplanrevisionen

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Udvalget besluttede, at der arbejdes videre med forslagene i kommuneplanrevisionen.


Punkt 32 Afkørsel 59, skitseprojekt for vestvendt rampe

Sagsbeskrivelse

Tilslutningsanlæg 59, Fredericia Syd, på den østjyske motorvej er hovedafkørslen til Fredericia by og Fredericia Havn, som er en af landets største erhvervshavne. Afkørslen er ikke dimensioneret til at håndtere stigende trafik- og godsmængder og fungerer i dag som flaskehals i morgen- og eftermiddagsspidstimerne.


Teknik & Miljø har i samarbejde med Vejdirektoratet udarbejdet et skitseprojekt for en ny vestvendt rampe ved afkørsel 59. Vejdirektoratet har skitseret løsningsmuligheder for selve motorvejsrampen og det rådgivende ingeniørfirma Cowi har foretaget de trafikale vurderinger af konsekvenserne ved etablering af rampen. Fredericia Kommune har afholdt udgifterne til projektet.


Der er foretaget fornyede tællinger på strækningen og de trafikale problemstillinger i form af kødannelse er afdækket.


Der er overvejet forskellige løsninger for en vestvendt rampe. disse overvejelser er resulteret i, at det er besluttet at arbejde videre med et forslag, hvor den eksisterende sløjferampe opretholdes til svingende trafik fra syd, mens der etableres en ny vestvendt rampe til svingende trafik fra nord. Herved vil der ikke være venstresvingende trafik i rampekrydset. Dette vil medvirke til en generel bedre trafikafvikling i krydset samtidig med, at tilgængeligheden til den vestgående del af motorvejsnettet forbedres for trafik fra Fredericia Midtby.


Der er gennemført trafiksimuleringer for vejnettet omkring det nordlige rampekryds, som viser, at der generelt opnås en bedre afvikling af trafikken. Dette gælder især for førnævnte trafikstrøm fra Fredericia Midtby mod motorvejsnettet, hvor der beregnes en væsentlig reduceret rejsetid og kølængde.


Ombygningen forventes at kunne gennemføres for i alt ca. 29 mio. kroner (beregnet efter Vejdirektoratet s budgetteringsmodel).


En samfundsøkonomisk analyse viser, at projektet er samfundsøkonomisk rentabelt med positiv intern rente på 7,9 %.


Andre tiltag på strækningen

Der er i 2014/2015 foretaget en samordning mellem Vejdirektoratets signalanlæg på Snoghøj Landevej ved Strevelinsvej og Snaremosevej og kommunens signalanlæg ved krydset Strevelinsvej og Snaremosevej. Dette har givet en mærkbar forbedring i morgentrafikken.

 

I 2015 har Vejdirektoratet anlagt et ekstra højresvingsspor på rampe fra øst (Fyn) i det nordlige rampekryds. Der er anlagt to højresvingsbaner til sikring mod tilbagestuvning på motorvejen. Disse er markeret med cirkel på skitsetegning.

 

Der er ligeledes udført overkørbart areal som ønske fra Give Sværgods, der har mange tunge transporter på strækningen.


Andre projektforslag

Vejdirektoratet har udarbejdet projektforslag til en udbygning af begge rampekryds med flere venstresvingsspor på Snoghøj Landevej samt udbygning af spor på ramper. Forslaget koster ca. 14,6 mio. kr. og har en forrentning på ca. 11%. Se skitse.

 

Dette forslag har Vejdirektoratet søgt hos Havnepakken. Status for havnepakken er ikke kendt på nuværende tidspunkt.

 

 


Lokalplan 303

Der er i dag en konflikt med Vejdirektoratets pålæg af byggelinjer på matr.nr. 52aa, Erritsø By, Erritsø og lokalplan 303, som definerer anvendelse af arealet.


Overordnet set er problemstillingen, at Vejdirektoratet i VVM-undersøgelsen for en udbygning af motorvej E20 mellem Fredericia og Kolding har planlagt en mulighed for etablering af en vestvendt rampe i det nordlige rampekryds i tilslutningsanlæg 59 (Fredericia S) ved Snoghøj Landevej. Fredericia Kommune har samtidigt en lokalplan (303), som angiver muligheden for en byggefelt på EUC’s ejendom beliggende på matr.nr. 52aa, Erritsø By, Erritsø.


Der skal udarbejdes en ny lokalplan for området.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at gennemførelse af projektet vil resultere i en bedre afvikling af trafikken.


Den gældende lokalplan rummer ikke mulighed for, at der kan etableres en ny rampe. For at kunne gennemføre projektet er der således behov for at udarbejde en ny lokalplan for området. På den baggrund har Teknik & Miljø været i dialog med EUC, således at deres behov mht. anvendelsen af de resterende arealer kan tilgodeses i den ny lokalplan.


Vejdirektoratet har ikke midler til køb af areal, før de har en egentlig anlægsbevilling. 


Teknik & Miljø vurderer derfor, at der bør indledes forhandling med EUC og Vejdirektoratet med henblik på at erhverve areal til etablering af rampeanlægget.


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller

  • at orienteringen tages til efterretning
  • at Teknik & Miljø går i dialog med EUC og VD omkring arealerhvervelse
  • at der igangsættes udarbejdelse for en lokalplan, der muliggør etablering af rampen 

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 33 Prioritering af lokalplaner

Sagsbeskrivelse

Med denne sag orienteres By- og Planudvalget om status for følgende: 

  • Aktuelle lokalplaner, som er igangsat efter politisk beslutning
  • Lokalplaner, der med stor sandsynlighed er undervejs
  • Andre lokalplanønsker, som kan blive aktuelle
  • Mulige lokalplanbehov efter kommuneplanrevisionen
  • Øvrige mulige lokalplaner
  • Ressourcesituationen

Formålet er at skabe grundlag for en drøftelse af status samt en overordnet politisk prioritering af de lokalplaner, der skal arbejdes med i den kommende tid.


Aktuelle lokalplaner igangsat af By- og Teknikudvalget


Status for de aktuelle lokalplaner, der er igangsat politisk, fremgår af oversigten nedenfor. Som det fremgår, foreligger der for hovedpartens vedkommende en tidsplan, som er afstemt med ansøgerne. For enkelte lokalplaners vedkommende er tidsplanen af forskellige årsager uafklaret. Der redegøres nærmere for årsagerne hertil på udvalgsmødet.


De lokalplaner, der er nummereret i første kolonne, er der afsat ressourcer til. De øvrige er der endnu ikke afsat ressourcer til, og de vil skulle indgå i en nærmere prioritering af ressourceanvendelsen i den kommende tid. 

 

 

Nummer

 

 

Emne

 

Status

323

Butik på Indre Ringvej 25

Lokalplanforslag er i høring. Endelig vedtagelse: BPU 25.05.16, BR 13.06.16

324

Boliger mellem Østerbyvej og Skullebjergvej

Lokalplanforslag er i høring fra 16.03.16

326

Sønderparken, opholdsarealer og nyttehaver

Igangsat i 2013. Nedprioriteret. Genoptages i maj efter aftale med boligforeningen. Ansøgning om revideret lokalplanafgrænsning modtaget 13.10.15

328

Temaplan for bymidten (arkitektur, facader og skilte)

Igangsat i 2014. Lokalplanforslag forventes at kunne behandles af BR i efteråret 2016

332

FredericiaC, Sønder Voldgadekvarteret

Igangsat 2015. Tidsplan uafklaret.

338

Boligområde ved Randal Skov (kolonihaverne ved Egeskovvej)

Igangsat 2015. Udarbejdelse af lokalplanforslag er ikke påbegyndt. Afventer melding fra Miljøstyrelsen ang. støj fra raffinaderiet og efterfølgende dialog med Erhvervsstyrelsen.

339

Boliger på Jens Kromanns Vej

Lokalplanforslag har været i høring. Endelig vedtagelse: BPU 25.05.16, BR 13.06.16

340

Retiradebygningen i Norgesgade

Endelig vedtagelse: BPU 06.04.16, BR 02.05.16

341

Tæt-lave boliger, Nymarksvej

Igangsat i 2015. Vedtagelse af lokalplanforslag: BPU 25.05.16, BR 13.06.16. Endelig vedtagelse: 21.09.16, BR 10.10.16

342

Tæt-lave boliger, Erritsø Bygade

Igangsat i 2015. Vedtagelse af lokalplanforslag: BPU 25.05.16, BR 13.06.16. Endelig vedtagelse: 21.09.16, BR 10.10.16

XX


Risikovirksomhed på Europavej (ELP)

Igangsat i 2015. Der er dialog med ansøger om ansøgningsmateriale mv. Der skal samtidig med lokalplanen udarbejdes et kommuneplantillæg med en tilhørende VVM-redegørelse. Ressourcekravet er stort. Tidsplan er endnu ikke fastlagt

XX


Boliger på Bredstrup Bygade

Igangsat i 2011, men gået i stå, da ansøger ikke ønskede at realisere det projekt, som Teknisk Udvalg var indstillet på at muliggøre. Nyt projekt er modtaget februar 2016. Dette kræver fornyet politisk stillingtagen

XX

Boliger, Skærbæk Havnegade

Igangsat februar 2016


 

Lokalplaner på vej


De lokalplaner, der med rimelig grad af sikkerhed er på vej, fremgår af oversigten nedenfor.

 

 

Emne

 

Status

Vestvendt rampe ved motorvejstilslutning 59 (ved EUC)

Se anden sag på dagsordenen

Butikker i nordbyen

Foreløbig sat i bero af ansøger. Vil kræve forhandlinger med Erhvervsstyrelsen

Butik/boliger ved Nørrebrogade

Se et andet punkt på dagsordenen

Boliger på Martine Christoffersens Vej (ændring af eksisterende lokalplan)

Forventes at skulle igangsættes snarest

 

Herudover skal det bemærkes, at Teknisk Udvalg i 2007 besluttede at igangsætte udarbejdelsen af en lokalplan for et boligområde i Egeskov. En sådan er aldrig blev tilvejebragt, dels fordi der konstant har været mere presserende lokalplansager, dels fordi dialogen med ansøger gik i stå. Dialogen er imidlertid på det seneste blevet genetableret.

 

 

Andre lokalplanønsker, som kan blive aktuelle

 

På følgende områder vil der hurtigt kunne opstå lokalplanønsker:

  • DanmarkC (i forbindelse med konkrete grundsalg mv.)
  • FredericiaC (i forbindelse med konkrete grundsalg mv.)
  • Fredericia Havn
  • Butikker
  • Salg af kommunale ejendomme
  • Bülows Kaserne
  • Sygehuset
  • Elektroluxgrunden
  • Sølvvarekarréen
  • Aktivitetshus, Skanseparken
  • Vattenfall

Mulige lokalplanbehov efter kommuneplanrevisionen

 

Ud over ovenstående ligger der nogle ønsker om lokalplaner, som afventer kommuneplanen (forventes vedtaget primo 2017), da de kræver særlige forhandlinger med staten. De nye arealudlæg, der kan blive foretaget i forbindelse med kommuneplanrevisionen vil således hurtigt kunne give anledning til forventninger om tilvejebringelse af lokalplaner.

 

Det drejer sig bl.a. om de politisk prioriterede områder til boligudbygning i Sønderskov, ved Mølleskovvej og i Ullerup (flere områder). Endvidere drejer det sig om lokalplaner for områder, der er - efter i forbindelse med den indledende offentlige debat om kommuneplanrevisionen – udlægges til boligformål i den kommende lokalplan. Områderne er nærmere omtalt i to andre sager på By- og Planudvalgets dagsorden.


Øvrige mulige lokalplaner


Der findes nogle områder, hvor det ud fra en planlægningsmæssig og myndighedsmæssig betragtning kan være hensigtsmæssig at udarbejde nyt lokalplangrundlag. Det skyldes ikke hensynet til konkrete projekter, men det forhold, at det eksisterende plangrundlag er uhensigtsmæssigt.


Eksempler på sådant uhensigtsmæssigt plangrundlag er: 

  • Byplanvedtægt nr. 1, Erritsø
  • Deklaration for boligområde på Damsbovej
  • Lokalplan 8, Industriområde i Erritsø
  • Lokalplan 92A, boliger og fritidshuse ved Børup Sandevej (jf. anden sag på dagsordenen)

For så vidt angår sidstnævnte, igangsatte Teknisk Udvalg i 2009 udarbejdelsen af en ny lokalplan, men en sådan er aldrig blev tilvejebragt, idet der konstant har været mere presserende lokalplansager.

 


Ressourcesituationen


Ressourcemæssigt forventes det, at det medio 2016 vil være muligt at gå i gang med 1-2 nye lokalplaner, der endnu ikke er afsat ressourcer til.


Inden årsskiftet forventes det, at det vil være muligt at gå i gang med yderligere 2-3 lokalplaner, der endnu ikke er afsat ressourcer til.  

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Af den første oversigt fremgår, hvilke af de politisk igangsatte lokalplaner der er afsat ressourcer til – og dermed også, hvilke der ikke er afsat ressourcer til endnu. De sidstnævnte vil skulle indgå i en prioritering af de lokalplaner, der skal afsættes ressourcer til i løbet af den kommende tid – i takt med at ressourcerne bliver frigjort fra andre opgaver, der fuldføres. I prioriteringsovervejelserne bør der tages hensyn til de lokalplaner, der er på vej, og til muligheden for, at der opstår hastende lokalplaner, f.eks. i forbindelse med grundsalg i FredericiaC eller DanmarkC, jf. ovenfor.


Blandt de politisk igangsatte, hhv. kendte lokalplanønsker, der ikke har været forelagt politisk, foreslår Teknik & Miljø, at der indtil videre og alt andet lige arbejdes ud fra denne prioritering:


 

1. prioritet

 

2. prioritet

 

3. prioritet


Vestvendt rampe ved motorvejstilslutning 59 (ved EUC) 


Boliger på Martine Christoffersens Vej


Risikovirksomhed på Europavej (ELP) 



Boliger, Skærbæk Havnegade



Boligområde i Egeskov


Boliger på Bredstrup Bygade


Butikker i Nordbyen


Butik/boliger ved Nørrebrogade



Såfremt der opstår nye hastende lokalplanønsker, vil det skulle afklares, hvorledes disse skal indgå i prioriteringen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


at udvalget drøfter sagen og træffer beslutning om en overordnet og indtil videre gældende prioritering af udarbejdelsen af kommende lokalplaner

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Administrationen udarbejder et forslag til overordnede kriterier for den generelle prioritering af lokalplaner.


Punkt 34 Endelig vedtagelse af Lokalplan 340, bevaring af retiradebygningen i Fredericia bymidte

Sagsbeskrivelse

Forslag til Lokalplan 340, bevaring af retiradebygningen i Fredericia bymidte, blev behandlet i By- og Teknikudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet den 18. maj 2015. By- og Teknikudvalget havde forinden også behandlet sagen den 29. april 2015 og 28. august 2014.


Baggrund

Efter at Banedanmark havde anmeldt nedrivning af ejendommen Norgesgade 48 (den gamle retiradebygning), beliggende på matr.nr. 789a, Fredericia Bygrunde, nedlagde Fredericia Kommune et § 14 forbud mod nedrivningen. Det betød, at der inden et år skulle offentliggøres et forslag til en lokalplan, der forhindrer det ansøgte. Lokalplanen skal desuden endeligt vedtages og offentliggøres inden udløbet af lokalplanens midlertidige retsvirkninger. Fristen i den aktuelle sag er den 31. maj 2016.


Baggrunden for By- og Teknikudvalgets beslutning om at forhindre nedrivningen var, at bygningen indgår i en større bevaringsværdig helhed, hvori den tidligere godsbanebygning, den gamle stationsbygning og politistation og postkontor samt de endnu bevarede jernbanespor indgår.


Retiradebygningen ligger der, hvor vejen fra færgelejet gik op til selve stationsbygningen, og bygningen tjente til formål som retiradebygning (toiletbygning) for det tidligere færgeleje, hvor Lillebæltsfærgen lagde til frem til 1935, hvor den blev overflødig pga. Lillebæltsbroens åbning. 


Retiradebygningen vurderes at have national betydning, idet den er sidste spor af det tidligere færgeleje. Bygningen er optaget som bevaringsværdig i Kommuneplan 2013 – 2025, Fredericia Kommune.


Retiradebygningen har været udbudt til salg af Banedanmark, idet bygningen med det omkringliggende grundareal frastykkes. Lokalplanforslaget omfatter den nye ejendom samt et areal, der udlægges som privat fællesvej til vejbetjening af såvel lokalplanområdet som Banedanmarks sporarealer.


Lokalplanen
Lokalplanens hovedindhold er følgende:


1. Retiradebygningens bevarelse sikres

2. Anvendelsesmulighederne fastlægges

3. Den fremtidige vejadgang fastlægges


Ad. 2:

Lokalplanområdets og bygningens anvendelse fastlægges til erhvervsformål i miljøklasse 1-3. Det betyder, at den eksisterende bygning vil kunne indrettes til dagligvarebutikker, udvalgsvarebutikker, liberale erhverv, offentlig og privat service herunder blandt andet fitnesscenter, tankanlæg, bank og lignende, samt større og mindre industri, lager- og værkstedsvirksomhed samt kontorerhverv, restauranter og lignende funktioner.


Ad. 3:

Af trafiksikkerhedsmæssige grunde er det vurderingen, at der ikke bør åbnes mulighed for en ny selvstændig overkørsel til den nye ejendom, idet en sådan ny overkørsel vil komme til at ligge for tæt på rundkørslen ved enden af Norgesgade. I stedet må der etableres en fælles vejadgang via Banedanmarks eksisterende overkørsel, hvilket vil være en praktisk mulighed og i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser, som fastlægger, at ved en fremtidig omdannelse af erhvervsarealerne nord for Holstensvej skal hele området vejbetjenes fra Norgesgade.


Offentlig høring
Forslag til Lokalplan 340, bevaring af retiradebygningen i Fredericia Bymidte har været i offentlig høring fra den 1. juni 2015 til den 10. august 2015.


I høringsperiode indkom 3 bemærkninger. Vejlemuseerne og Museerne i Fredericia gjorde opmærksom på, at de ingen bemærkninger har. Banedanmark gjorde indsigelse med lokalplanens bestemmelser om grundstørrelse og vejadgang og gjorde opmærksom på forhold vedr. afkortning af spor AM-H3 og jernbaneloven generelt. De indkomne høringssvar er samlet og vedlagt i bilaget ”Indkomne bemærkninger LP 340”.

 

Lov om miljøvurdering af planer og programmer

Der har været udarbejdet en screening for planlægning efter lov om miljøvurdering af planer og programmer. På denne baggrund blev det vurderet, at lokalplanen i forhold til det eksisterende plangrundlag ikke medfører væsentlige indvirkninger på miljøet i og omkring lokalplanområdet. Der skulle derfor ikke udarbejdes en miljøvurdering i forbindelse med planlægningen.


Resultatet af screeningen blev offentliggjort den 1. juni 2015 med 4 ugers klagefrist og blev ikke påklaget.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Lokalplanen vil sikre, at retiradebygningen kan bevares. Lokalplanområdet vil senere kunne indgå i den kommende ”Lokalplan 328, Arkitektur, Facader og Skilte i Fredericia Bymidte”, og Lokalplan 340 vil således kunne aflyses med vedtagelsen af denne.


Efter høringsperiodens udløb har administrationen haft en række drøftelser med både Banedanmark og en potentiel ny ejer, som har kontaktet kommunen for at opnå støtte fra bevaringsfonden til istandsættelse af bygningen.

 

Banedanmark har gjort opmærksom på, at de har behov for at beholde mest muligt af arbejdsarealet vest for retiradebygningen. Den potentielle ejer er interesseret i at erhverve mest muligt areal, gerne mindst 1.500 m2.


Bestemmelsen i § 4 om grundstørrelse på mindst 1.650m2 foreslår Plan & Byg på den baggrund suppleret, så det bliver muligt at udstykke grunden med mindre størrelse, hvis det forinden kan godtgøres, at lokalplanen arealkrav for ubebyggede arealer, herunder veje mv. overholdes.


For at muliggøre en mere pladsbesparende udnyttelse af grunden foreslår Plan & Byg, at bestemmelser i § 5.4 og § 5.7 om, at parkering og cykelparkering ikke må ske mellem bygningen og Holstensvej, udgår.


Banedanmark har gennem drøftelserne tilkendegivet, at de er indforstået med, at der af trafiksikkerhedsmæssige årsager kun etableres en overkørsel fra Norgesgade, hvis det indarbejdes i lokalplanens bestemmelse i § 5 om vejudlæg, at fuldt vejudlæg på 12 m bredde ikke forlanges, før sporet mod nord er nedlagt, og arealerne vest for lokalplanområdet har ændret anvendelse. Dette er efter Plan & Bygs vurdering er en god løsning.

 

På baggrund af generelle erfaringer med bevaringsarbejdet er Plan & Byg nået frem til, at det vil være hensigtsmæssigt, at § 8.2 og § 9.5, som fastlægger at ny bebyggelse efter f.eks. brand skal opføres ”som en kopi af” den eksisterende bygning, udgår.

 

Herudover anbefales, at det i § 13 under forudsætning for ibrugtagning af ny bebyggelse præciseres, at forudsætningerne også gælder ved ændret anvendelse og ombygning.

 

Indsigelserne og en vurdering af indsigelserne er uddybende behandlet i ”Notat med indkomne bemærkninger LP 340”, der er vedlagt som bilag.


Plan & Byg vurderer, at der alene er tale om ubetydelige ændringer, som har været drøftet med såvel Banedanmark, som den potentielle nye ejer. Vedtagelsen af planen forudsætter derfor ikke nogen fornyet høring.


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles til Økonomiudvalget og Byrådet,


  1. at Forslag til Lokalplan 340, Retiradebygningen i Fredericia Bymidte vedtages endeligt med de anførte ændringer,

 

  1. at de indkomne bemærkninger til planforslaget med udgangspunkt i notatet med indkomne bemærkninger, og

 

  1. at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af lokalplanen.

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Et flertal bestående af Jean Brahe, Turan Savas, Christian Bro, Lars Ejby Pedersen og Steen Wrist Ørts stemte for indstillingen.


Jan Schrøder stemte imod.


Punkt 35 Anmodning om dispensation for lokalplan eller udarbejdelse af ny lokalplan for Fænøvej

Sagsbeskrivelse

Denne sag blev forelagt for By- og Planudvalget den 24. februar 2016, hvor den blev udsat, fordi der var forskellige forhold, som ikke var tilstrækkeligt belyst og afklaret. Sagsbeskrivelsen er derfor blevet justeret og suppleret med nye oplysninger og en fornyet vurdering.


Ejeren af Fænøvej 24 har anmodet om mulighed for at udnytte tagetagen til beboelse, dvs. bolig i 1½ etage. Dette vil være i strid med lokalplanen. Hvis forudsætningen for udnyttelsen af tagetagen er, at der udarbejdes en ny lokalplan, ønskes en sådan udarbejdet.


Parcelhuset på Fænøvej 24 ligger på en skrænt og har i dag en kælderetage, som er frilagt på 1½ side. En del af kælderetagen anvendes til garage. Huset fremtræder således fra syd- og østsiden som værende i to etager. Der er i forbindelse med opførelsen af huset givet dispensation i forhold til terrænregulering og det skrå højdegrænseplan. Huset har en kiphøjde på 7 meter og en taghældning på 30 grader.


Lokalplan 92A fastsætter bl.a.: 

· En maksimal bebyggelsesprocent på 25

· At der maximalt må opføres 250 m² på hver ejendom

· At bygninger ikke må opføres med mere end en etage. Hvor terrænforholdene gør det hensigtsmæssigt, kan bygninger opføres med forskudt etage


Bebyggelsesprocenten på ejendommen er i dag 25 % inklusive den del af kælderen, der skal medregnes til etagearealet. I alt 212 m2.


Ejeren lægger vægt på, at han ikke ønsker større udvendige forandringer i tagfladen, og at han er villig til at få tinglyst begrænsninger i sin byggeret til sikring af dette. Han fremfører desuden, at hans hus ligger lavere og er mindre synligt fra vandet end andre huse i området. Endelig fremfører han, at hans alternative muligheder for at udvide boligarealet, f.eks. i form af en tilbygning, vil virke mere skæmmende i området end udnyttelse af det eksisterende loftrum.


Den 22. juli 2007 besluttede det daværende Teknisk Udvalg, at der skulle udarbejdes en ny lokalplan til erstatning for lokalplan 92A, fordi den indeholder flere bestemmelser om bebyggelse og ubebyggede arealer, som er vanskelige at administrere efter.


Lokalplanen fastlægger desuden, at en del af lokalplanområdet ligger i landzone. En del af lokalplanområdet ligger endvidere indenfor strandbeskyttelseslinjen. Med lokalplanens nuværende udformning betyder det, at der for en stor del af byggesagerne i området også skal meddeles landzonetilladelse. For en mindre del af byggesagerne skal der endvidere ske sagsbehandling i forhold til naturbeskyttelseslovens strandbeskyttelseslinje.


Området er udbygget, men selv mindre tilbygninger kan give et omfattende administrativt arbejde. Desuden er området så kystnært og attraktivt, at det indbyder til nedrivning af eksisterende huse med henblik på at opføre nyt.


Arbejdet med en ny lokalplan er ikke blevet igangsat. Baggrunden var, at andre lokalplansager, der er kommet til, har været mere presserende aht. mulighederne for at realisere konkrete byggeprojekter. 


Udarbejdelse af en ny lokalplan, som åbner mulighed for 1½ eller 2 etager, vil kræve, at der også udarbejdes et tillæg til kommuneplanen, da den fastsætter, at der maksimalt må bygges i en etage.


På den nærliggende ejendom, Fænøvej 27, blev der i efteråret 2015 givet afslag på en ansøgning om tilladelse til at bygge i 1½ etage.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Plan & Byg vurderer, at det ikke vil være hensigtsmæssigt i forhold til områdets visuelle værdier at tillade 1½ eller 2 etager generelt i området, f.eks. ved udarbejdelse af en ny lokalplan. Det vil desuden være ressourcekrævende at udarbejde kommuneplantillæg og lokalplan for området.


Nok giver den gældende lokalplan som nævnt nogle udfordringer, men de lader sig dog håndtere vha. dispensationer og gennem dialog med ansøgerne og naboer.


At dispensere til 1½ etage vil stride imod den hidtidige praksis i området. Der er dog forhold, der taler for, at dette tilfælde er særligt. Der er således ikke ønske om mulighed for at ændre på bygningens eksisterende udtryk (tagets ydre dimensioner), udover nødvendige justeringer af vinduer i forhold til redningsåbninger. Ejeren er indstillet på at lade nødvendige begrænsninger tinglyse på ejendommen for at sikre mod fremtidige uønskede bygningsændringer såsom isætning af kviste i tagfladen, ændring af tagkonstruktionen fra helvalm til sadeltag med lodrette gavle eller yderligere bebyggelse på matriklen.


Dette vil betyde, at det ydre udtryk af bygningen, uanset udnyttelsen, vil blive fastholdt. Samtidig forhindres, at der på et senere tidspunkt etableres til- og ombygninger, som vil kunne være til gene for andres udsigt.


Dette sammenholdt med at bygningen i dag ligger lavere end vejens terræn og en del af den øvrige bebyggelse langs Fænøvej gør, at man vil kunne give en dispensation til udnyttelse af den eksisterende tagetage, uden at dette vil give præcedens for alle andre boliger langs Fænøvej. Forudsætningen er, at bygningsreglementets krav kan overholdes, herunder krav til redningsåbninger, rumhøjder og isolering.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


  1. at der ikke på nuværende tidspunkt udarbejdes en ny lokalplan for området
  1. at det meddeles ejeren af Fænøvej 24, at kommunen er indstillet på at give dispensation til udnyttelse af eksisterende tagetage på vilkår af, at der tinglyses nærmere angivne begrænsninger på ejendommen

Beslutning i By- og Planudvalget den 24-02-2016

Udsat.


Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Udvalget besluttede, at meddele ejeren af Fænøvej 24, at kommunen – forudsat at der ikke indkommer væsentlige indvendinger i forbindelse med en naboorientering/partshøring - er indstillet på at give dispensation til udnyttelse af eksisterende tagetage på vilkår af, at der tinglyses nærmere angivne begrænsninger på ejendommen.


Punkt 36 Nyt vejudlæg i Dronningens Kvarter

Sagsbeskrivelse

I henhold til lov om offentlige veje § 15 bestemmer kommunalbestyrelsen, hvilke nye kommuneveje der skal anlægges.


I forbindelse med en salgsforespørgsel på en erhvervsgrund med matrikel nr. 30 i Dronningens Kvarter er der behov for at opdele grunden i mindre matrikler. Det betyder, at det er nødvendigt at etablere en ny adgangsvej ind i området. Grunden er placeret mellem Dronningens Kvarter og Kolding Landevej. Den vil blive opdelt i fire matrikler på 12.–15.000 m2 og fire matrikler på 50.000 m2.


For at skabe vejadgang til matriklerne har Teknik & Miljø udarbejdet et forslag, der er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Salg af grunde i området forudsætter et nyt vejudlæg og en senere anlæggelse af vejen. Det vurderes, at salg af de første grunde kan finansiere anlæggelse af vejen.


Anlæg af vejen er anslået til at koste 4,8 mio. kr.

Vurdering

Det skitserede vejprojekt vil skabe forudsætning for at kunne afhænde grundene.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


at der udlægges vej som vist på oversigtstegning i bilag.  


Bilag

Åben – Dronningens Kvarter.pdf


Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 37 Administrationspraksis for ramper på offentlige veje

Sagsbeskrivelse

By- og Teknikudvalget tiltrådte den 22. september 2015 en indstilling om, at der skulle udarbejdes en administrationspraksis for ramper på offentlige veje, som skulle forlægges udvalget til godkendelse inden udgangen af 2015 efter forinden at have været i høring hos Seniorrådet og Handicaprådet.


Daværende sagsbeskrivelse:


”Teknik & Miljø oplever i stigende grad ansøgninger fra grundejere, som ønsker at sikre gangbesværede og handicappede adgang til deres ejendom ved etablering af ramper på offentlig vej. Det er ligeledes et krav jf. bygningsreglementets § 3.1 stk. 2, at der i forbindelse med byggetilladelse til ombygninger og renoveringer skal tages størst mulig hensyn til at sikre adgang for handicappede.

 

På mødet fremlægges forskellige eksempler på ramper i gågaderne samt ramper på fortove.  Der er mulighed for at stille forskellige krav i forbindelse med etablering af ramper på offentlig vej. Dette kan f. eks. være følgende: 

  • At niveauforskelle skal løses inde i selve bygningen, hvor dette er muligt
  • At fortov eller andre fodgængerarealer ikke bliver indsnævret til under 1,50
  • At trappe og rampeanlæg skal udføres under hensyntagen til synshandicappede. Eksisterende ledelinjer skal respekteres
  • At trappe og rampeanlæg, ud fra en arkitektonisk vurdering, kan tilpasses bygninger og gademiljø, og at anlægget udføres i de af kommunen foreskrevne materialer og farver. 

Det vil være hensigtsmæssigt at få fastlagt en administrationspraksis, således at Teknik & Miljø får mulighed for at kunne give tilladelse og evt. dispensationer til etablering af ramper.”

 

Det vedlagte forslag til administrationspraksis har nu været forelagt Seniorrådet og Handicaprådet til udtalelse.


Seniorrådet udtaler:

”Seniorrådet finder, at det fremsendte ser meget fornuftigt ud, og indstiller det til vedtagelse.”


 Handicaprådet udtaler:

”Rådet roser udkastet.” 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

I den tidligere behandlet sag stod følgende vurdering:


”Det er Teknik & Miljøs vurdering, at en nedskrevet og politisk godkendt administrationspraksis vil være gavnlig i forhold til at sikre en ensartet behandling af denne type ansøgninger. Der er tidligere anlagt ramper, hævede belægninger og trappe/rampeanlæg, som ikke lever op til kravene i bygningsreglementet, som ikke sikrer en optimal tilgængelighed, og som ikke lever op til ønsket om at sikre en æstetisk høj kvalitet af de valgte løsninger i byen.” 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


at forslaget til administrationspraksis godkendes.


Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 38 Forespørgsel om indretning af flere lejligheder på Herslev Skole

Sagsbeskrivelse

Ejerne af den nedlagte Herslev Skole, Højrupvej 145 - 153, har forespurgt om muligheden for at ombygge tidligere klasselokaler til yderligere to lejligheder. Ejer oplyser, at det er hensigten, at omdanne Herslev Skole til et ”ældrekollektiv”. Der er p.t. givet tilladelse til etablering af 3 lejligheder i den gamle skole.


Området er omfattet af lokalplan 146. Lokalplanens formål er at sikre byudvikling i Herslev ved udbygning i etaper samt at fastlægge et område til sportsarealer i tilknytning til skolen. Lokalplanens formål er desuden at sikre de nærmeste omgivelser om kirken mod uønsket bebyggelse.


Lokalplanen er udarbejdet i 1997. På baggrund af et ønske fra Herslev Borgerforening om yderligere boligbebyggelse i Herslev og ønsker om forbedring og forskønnelse af Herslevs fysiske miljø blev der også udarbejdet en helhedsplan for Herslev. Helhedsplanen er indarbejdet i lokalplanen.


Området ved Herslev Skole, inkl. sportsanlæg, kirke og enkelte boliger ligger i landzone (lokalplanens delområde III). Bygningerne ligger indenfor kirkebyggelinjen omkring Herslev Kirke.


Området er udlagt til skole og idrætsformål i kommuneplanen (H.O.2.).


Lovgrundlag

Lokalplanen fastlægger følgende for delområde III:


Området anvendes til offentlige formål, såsom kirke, forsamlingslokaler, skole og idrætsformål og enkelte boliger. Området forbliver i landzone.


Yderligere udstykning må kun foretages med Byrådets særlige tilladelse.


Planloven indeholder en mulighed for at give en landzonelokalplan bonusvirkning. Det betyder, at lokalplanen – hvis nogle nærmere betingelser er opfyldt - erstatter en ellers nødvendig landzonetilladelse.


Lokalplan 146 er ikke udarbejdet med bonusvirkning, hvorfor en eventuel tilladelse til yderligere to lejligheder vil skulle behandles efter planlovens § 35 (landzonetilladelse). Dette henhører under Miljø- og Teknikudvalget.


Alternativt vil lokalplanen skulle ændres, hvilket henhører under By- og Planudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Udarbejdelse af nyt plangrundlag i form af en udviklingsplan for hele Herslev, vil kunne rummes indenfor en ramme af ca. 300 timer. Tilsvarende tidsforbrug forventes at skulle lægges i udarbejdelse af en ny lokalplan med tilhørende tillæg til kommuneplanen for området.

Vurdering

Det er Plan & Bygs vurdering, at etablering af yderligere 2 lejligheder ikke er foreneligt med anvendelsesbestemmelserne i kommuneplanen og lokalplanen. Plan & Byg finder derfor, at det vil være problematisk at meddele landzonetilladelse til yderligere lejligheder i ejendomskomplekset på den tidligere skole.


Plan & Byg vurderer derfor, at en imødekommelse af forespørgslen vil forudsætte udarbejdelse af en ny lokalplan for området med tilhørende ændring af kommuneplanen, hvorved området med den tidligere skole ændres til boligformål.


I den forbindelse skal det bemærkes, at Plan & Byg finder, at en ændring af planlægningen for anvendelse af området omkring Herslev Skole, hvorved området ændres fra offentlige formål til boligformål, bør ses i et større perspektiv, som omhandler udviklingen af et større område. En udarbejdelse af et plangrundlag, som imødekommer forespørgslen, vil være mest hensigtsmæssigt, hvis der gives mulighed for at se på Herslev i et samlet, helhedsmæssigt perspektiv med det formål, at skabe en sammenhængende plan for udviklingen i hele landsbyen, jf. anden sag på dagsordenen.


Hvis udvalget imidlertid finder, at projektet bør kunne realiseres på baggrund af en landzonetilladelse, kunne udvalget lægge vægt på, at der ikke er tale om nybyggeri, men om ændret anvendelse af bestående byggeri, og at der kun er tale om yderligere to lejligheder.

Indstillinger

Plan & Byg indstiller,


- at By- og Planudvalget træffer beslutning om, hvorvidt projektet er lokalplanpligtigt eller vurderes at kunne realiseres på baggrund af en landzonetilladelse

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Det meddeles ansøger, at kommunen er indstillet på at meddele tilladelse til indretning af yderligere 2 lejligheder i bestående bygninger på den nedlagte skole.


Punkt 39 Ansøgning om dispensation fra lokalplan 243 til opsætning af skilte

Sagsbeskrivelse

Blue Water Shipping har ansøgt om tilladelse til opsætning af 4 facadeskilte skilte på ejendommen Dronningens Kvarter 14, Fredericia.


Skiltene vil have en størrelse på henholdsvis:

  • På lagerbygningens facade mod nord (mod motorvejen) enkeltbogstaver, 2 meter i højden og 22 meter langt
  • På lagerbygningens facader mod syd (mod Kolding Landevej) enkeltbogstaver, 2 meter i højden og 22 meter langt
  • På administrationsbygningens gavl mod vest logoskilt, 2,5 meter højt og 3 meter bredt
  • Den midterste del af administrationsbygningen, som er forhøjet, enkeltbogstaver, 1 meter høje og 11 meter langt
  • En pylon, 4 meter høj og 1,2 meter bred
  • 3 henvisningskilte, 1,8 meter høje og 80 cm brede

Alle skilte ønskes udført med LED-lys bag bogstaverne. Pylon samt tre flagstænger med flag påtænkes belyst.

 

Ejendommen er omfattet af lokalplan 243, som fastsætter følgende bestemmelser for skiltning:


§ 8.2

Skiltning for den enkelte virksomhed udføres som facadeskiltning og/eller henvisningsskiltning. Der må højst opsættes 3 reklameflag for hver virksomhed. Flag skal placeres indenfor byggelinjerne, og flagstænger placeres indenfor et nærmere afgrænset område på linje eller i en gruppe med indbyrdes afstand på højst 12 m.


§ 8.3

Skilte skal have en harmonisk udformning i forhold til bygningen. Placering af skilte over bygningen tillades ikke. Hvis der er flere virksomheder på samme ejendom, skal skiltene koordineres, så der bliver en god helhedsvirkning. Lys i skilte må ikke virke blændende. Der må placeres 1 facadeskilt pr. virksomhed, på hver facade mod eksterne veje. Facadeskilte skal udføres som påsatte/påmalede bogstaver eller pladeskilte direkte på facaden. De påsatte/påmalede bogstaver eller pladeskilte må mod Kolding Landevej højst være 100 cm høje og 800 cm brede. Mod motorvejen må facadeskilte højst være 150 cm høje og højst 1500 cm brede. Facadeskiltet skal underordne sig facaden og må ikke få karakter af facadebeklædning.


§ 8.4

Der må placeres ét henvisningsskilt pr. virksomhed ved vejadgang ud mod Skærbækvej og den offentlige vej parallel med motorvejen.  Henvisningsskiltet udføres som et pylonskilt og må højst være 1,5 m bredt og 6 m højt. Henvisningsskilte skal placeres indenfor en zone på 2,5 m fra vejskel. Samlede henvisningsskilte kan placeres i vejareal ved Fredericia Kommunes foranstaltning.


Den samlede skiltning vil kræve en dispensation fra lokalplanens § 8.2 og § 8.3.


I henhold til § 19 i planloven kan kommunen dispensere fra bestemmelserne i en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med lokalplanens principper.


Ansøger mener, at skiltenes størrelse tager sig pænt ud i forhold til lagerbygningens bygnings store facade. Blue Water Shipping ønsker sit logo på selve gavlen. Det andet skilt på administrationsbygningen retter mod dem, som ikke kender virksomhedens logo. De kan så se virksomhedens navn.  


Der er tidligere blevet givet afslag på facadebeklædning og skiltning på naboejendommen, der huser DHL. Her blev der kun givet dispensation til opsætning af 2 ekstra pyloner samt mindre informationsskilte.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Skiltebestemmelserne i lokalplanen er i overensstemmelse med de principper, der generelt arbejdes med i kommunens erhvervsområder.


Der er dog eksempler på, at firmaer med lange navne har fået dispensation fra længden af skilte, således at de har kunnet udnytte den fulde tilladte højde på skiltene.


Der er tale om et meget stort byggeri, der isoleret betragtet vurderes at ville kunne bære den ønskede skiltning.


Imidlertid vil en dispensation til det ansøgte skabe præcedens skiltningen i alle de erhvervsområder, som har facader mod motorvejen. Hvis udvalget ønsker at undgå dette, anbefaler Teknik & Miljø, at lokalplanens krav vedrørende højden på facadeskiltene skal overholdes, og at der ikke gives dispensation til opsætning af 3 facadeskilte mod motorvejen.


Skiltet mod syd (Kolding Landevej) vil ikke være i overensstemmelse med lokalplanen, men da en del af lastbiltrafikken vil komme herfra, kan det være hensigtsmæssigt at tillade en skiltning, dog med mindre højde end mod motorvejen (f.eks. 1 m i stedet for de ansøgte 2 m). Opmærksomheden skal henledes på, at dette i givet fald vil skabe præcedens. 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at By- og Planudvalget beslutter, i hvilket omfang ansøgningen skal imødekommes.

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Der meddeles dispensation til det ansøgte.


Punkt 40 Kondemnering af ejendom i Herslev

Sagsbeskrivelse

Plan & Byg har i forbindelse med anmeldelse om rotter og henvendelse fra naboer, der har fået mistanke om, at der er sundhedsfare forbundet med ophold i boligen, besigtiget en nærmere angivet bolig i Herslev. Der er tale om et ændre hus fra slutningen af 1800-tallet. 


Kommunalbestyrelsen skal, jf. byfornyelsesloven § 76, føre tilsyn med ejendomme, som benyttes til beboelse og ophold.


Den 7. marts 2016 besigtigede Plan & Byg ejendommen med henblik på at vurdere, om der var sundhedsfare forbundet med ophold i lejemålet, jf. byfornyelsesloven § 75.


Ejeren har et ønske om at nedrive bygningerne på ejendommen.  


Økonomiske konsekvenser

Kommunen er forpligtede til at dække udgifterne til genhusning jf. byfornyelsesloven.


Udgifterne til genhusning vurderes at beløbe sig til ca. xxxxx. Kommunen har efterfølgende mulighed for at få refunderet 50 % af beløbet, jf. byfornyelseslovens § 50 k, stk. 1 og 2.


Vurdering

På baggrund af besigtigelsen vurderes det umiddelbart, at mængden af affald og manglede rengøring samt boligens stand påvirker indeklimaet i sådan et omfang, at det er Plan & Byg vurdering, at der er sundhedsfare forbundet med hold i lejemålet.  


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

 

1.  at der nedlæggelse forbud mod beboelse

 

2.  at beboerne skal fraflytte snarest muligt og senest den 1. maj 2016


Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Indstillingens første punkt blev tiltrådt.


Fristen for fraflytning fastsættes til 1. juli 2016.


Punkt 41 Principbeslutning om butik/boliger ved Nørrebrogade

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har modtaget en forespørgsel fra en privat udvikler, som ønsker at udvikle et område mellem Nørrebrogade, Egumvej og Thrigesvej til bolig- og butiksformål. Området foreslås udviklet efter vedhæftede skitseforslag til en butik på 1000 m2 samt op til 38 boliger i to etager.


Såfremt kommuneplanen ikke fremadrettet muliggør butiksformål i området, ønskes hele grunden udviklet til boligformål eventuelt alment boligbyggeri.


Grunden ligger indenfor kommuneplanramme nr. N.BE.1, Område til blandet bolig og erhverv ved Nørrebrogade.


Området må anvendes til blandede byfunktioner, boliger, service, offentlige formål. Der kan etableres virksomheder i miljøklasse 1 – 2. Der tænkes på større og mindre industri-, lager- og værkstedsvirksomhed. Området må indeholde mindre butikker til områdets daglige forsyning. Den enkelte dagligvarebutik må max. være 1000 m² bruttoetagemeter, og den enkelte udvalgsvarebutik må max. være på 500 m² bruttoetagemeter. Samlet må der maksimalt opføres 1000 m² nyt butiksareal i rammeområdet.


Området er udpeget som byomdannelsesområde. Det er målet at byomdanne og udvikle området til at kunne indeholde flere blandede byfunktioner herunder boliger og offentlig og privat service.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

På baggrund af Cowis detailhandelsanalyse fra august 2014 foreslår Strategisk Planlægning og Teknik & Miljø en samlet revision af kommunens detailhandelsstruktur og hermed en revision af rammer for enkeltstående butikker, se anden sag på dagsordenen. Det forslås i den forbindelse, at muligheden for detailhandel inden for ramme nr. N.BE.1. udtages af kommuneplanen. Begrundelsen er, at etablering af flere butikker uden for (men i relativ nærhed af) bymidten detailhandelsanalysen vil trække handel ud af bymidten.


På baggrund heraf anbefales det derfor, at den aktuelle henvendelse imødekommes med et lokalplanforslag, som udvikler området til boligformål.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at der træffes principiel beslutning om at udarbejde en lokalplan for området, som giver mulighed for boliger.

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 42 Ændring af mødetidspunkt til udvalgsmøder i By- og Planudvalget

Sagsbeskrivelse

Efter ønske fra formandskabet foreslås ændring af mødetidspunkt til udvalgsmøder i By- og Planudvalget til kl. 12:00 – 15:00 i stedet for kl. 13:00 – 17:00 fra d. 25. maj – 31.12.2016.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Direktør for Vækst indstiller, at det foreslåede tidspunkt godkendes.


Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 43 Orientering (Lukket)