By- og Planudvalget - 07-11-2016

Referat
Dato:
Mandag, 7 november, 2016 - 11:30
Hent som fil:

Punkt 87 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse

Sagsbeskrivelse:


Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i By- og Planudvalget den 07-11-2016

Godkendt.

Punkt 88 3. budgetopfølgning 2016 for By- og Planudvalget

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Hvert år udarbejder fagafdelingerne tre overordnede budgetopfølgninger. Budgetopfølgningen indeholder de budgetændringer, som udvalget søger om denne gang, og udvalgets forventede regnskabsresultat. Budgetopfølgningen skal sendes videre til godkendelse i byrådet.


Der bliver samlet søgt om -3,000 mio. kr. i tillægsbevilling, og det forventede regnskabsresultat viser herefter et samlet overskud på udvalgets ramme på -12,340 mio. kr., primært på grund af tidsforskydninger på skattefinansieret anlæg.


Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.


Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen her under:


2016-konsekvens

Mio. kr., netto

Korrigeret budget

3. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Serviceudgifter

 4,515

0

0

 4,515

Skattefinansieret anlæg

 33,382

-3,000

-13,200

17,182

Jordforsyning anlæg

12,126

0

0,860

12,986

Finansforskydninger

25,694

0

0

25,964

Total

75,717

-3,000

-12,340

60,377

+ = udgift / lån af næste år (underskud)

 - = indtægt / opsparing (overskud)

 

Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2015 og godkendte budgetændringer.


3. budgetopfølgning

3. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”3. budgetopfølgning 2016 – specifikation”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:


Teknik & Miljø søger om godkendelse af disse tillægsbevillinger:

Ikke disponeret rådighedsbeløb i 2016, oprindeligt afsat til byudvikling, omprioriteres til andre formål i 2017, jf. budgetforlig 2017.


Teknik & Miljø søger om godkendelse af disse omplaceringer:

Projektet Gang i byen flyttes fra Plan & Arkitektur til Strategisk Udvikling.


Forventning spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.


Teknik & Miljø forventer på nuværende tidspunkt, at spar/lån bliver -12,340 mio. kr.


Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.


Ved årets 3. Budgetopfølgning søges endvidere om tillægsbevilling til nyt budgetår 2017, se tabellen her under:


2017-konsekvens:

Mio. kr., netto

3. budget-opfølgning

Skattefinansieret anlæg

 3,000

Total

3,000

+ = udgift / - = indtægt


3. budgetopfølgning (2017-konsekvens)

Teknik & Miljø søger om godkendelse af disse tillægsbevillinger:

Ikke disponeret rådighedsbeløb i 2016, oprindeligt afsat til byudvikling, omprioriteres til andre formål i 2017, jf. budgetforlig 2017.

Økonomiske konsekvenser

Se afsnittet Sagsbeskrivelse.

Vurdering

Se afsnittet Sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Beslutning i By- og Planudvalget den 07-11-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 89 Frigivelse af anlægsmidler til modulvogntog

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé: 

Byrådet godkendte den 10. oktober Budget 2017 samt overslagsårene 2018-2020. Der er i 2018 afsat 4 mio. til Infrastruktur – Taulov. Det fremgår af budgetteksten, at disse midler er tiltænkt udvidelse af modulvogntogsnettet. Der er lagt op til, at projekteringen kan foregå i 2017, mens anlægsprojekterne udføres i 2018. Der er et behov for at fremskynde 2 mio. kr. af investeringen til 2017. 


Sagsbeskrivelse: 

Der er to kryds, der snarest muligt bør ombygges til modulvogntog:


• Krydset Snoghøj Landevej/Snaremosevej 

• Krydset Kongens Kvarter/Skærbækvej


Krydset Snoghøj Landevej/Snaremosevej vil sikre, at EUC og Postnord kan komme ud på modulvogtogsnettet. Dette projekt vil med fordel kunne ændres sammen med supercykelstiprojektet, der udføres i 2017. Udskydes krydsombygningen til modulvogntog til senere, vil dette betyde meromkostninger samt gener for trafikken ved anlægsarbejder i både 2017 og 2018.


Ombygning af krydset Kongens Kvarter/Skærbækvej vil sikre, at Fredericia Shipping kan komme ud på modulvogntogsnettet fra deres kommende kombiterminal. Fredericia Shipping forventer, at behovet for modulvogntogskørsel vil være der i foråret 2017. 


Derudover er der to rundkørsler på Skærbækvej, der i dag ikke er godkendt til modulvogntog. På nuværende tidspunkt er der ikke en konkret ansøgning, der gør, at de fornødne ombygninger ikke kan vente til efter 2017. 

Økonomiske konsekvenser

Der fremrykkes 2 mio. kr. fra 2018 til 2017 på anlægsprojektet Infrastruktur – Taulov.


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2017

TB 2018

TB 2019

TB 2020

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Infrastruktur – Taulov, 50240, By- og planudvalget.

2,000

-2,000

2,000

2,000

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

2,000

-2,000

0,000

0,000

2,000

2,000


Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at fremrykke investeringen til to krydsombygninger til 2017. Samtidig vurderes det, at projekterne vil kunne gennemføres, således at krydset ved Kongens Kvarter/Skærbækvej kan stå færdigt til foråret 2017 og krydset Snoghøj Landevej/Snaremosevej kan gennemføres sammen med supercykelstiprojektet. 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer.

Beslutning i By- og Planudvalget den 07-11-2016

Teknik & Miljø indstiller over for Økonomiudvalget og Byrådet, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer.

Punkt 90 Anmodning om udarbejdelse af ny lokalplan for område til solcelleanlæg ved Herslev

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Der er søgt om igangsætning af planlægning for et solcelleanlæg syd for Bolskovvej, vest for Herslev Fælledvej og øst for den sønderjyske motorvej. Solcelleanlægget vil få en størrelse på ca. 2 ha og have en effekt på ca. 700 kW. Teknik & Miljø vurderer, at projektet forudsætter udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan, og at det skal VVM-screenes. Teknik & Miljø anbefaler, at der træffes beslutning om at igangsætte dette arbejde.

 

Sagsbeskrivelse:

Ejeren af ejendommen Bolskovvej 8 ved Herslev ønsker mulighed for at opsætte et solcelleanlæg umiddelbart syd for Bolskovvej, vest for Herslev Fælledvej og øst for den sønderjyske motorvej. Solcelleanlægget skal ifølge ansøgningen have en størrelse på ca. 2 ha og en effekt på ca. 700 kW.

 

Forespørgslen har udgangspunkt i, at Energistyrelsen i 2016 vil gennemføre et pilotudbud af pristillæg for elektricitet fra 20 MW solceller. Energistyrelsen forventer at indkalde tilbud for etablering af solcelleanlæg med en samlet installeret effekt på 20 MW i andet halvår af 2016. Aftaler om solcelleanlæg mellem ejere og Energistyrelsen forventes afsluttet inden udgang af 2016. Et solcelleanlæg skal nettilsluttes inden et år efter afslutning af aftalen.

 

Ansøger ønsker, at lokalplanarbejde igangsættes inden underskrift af aftale.

 

Området, hvor solcelleanlægget ønskes etableret, ligger er i landzone og anvendes i dag landbrugsmæssigt.

 

Solcelleanlæg består af stoffer, der ikke direkte er til skade for miljøet.

 

Området indgår i:

 

-  Kommuneplanramme for jordbrugsområde vest for Elbodalen. Områder til jordbrugsmæssig anvendelse skal hovedsagelig anvendes til jordbrugserhverv, dvs. landbrug, skovbrug og gartneri. Varetagelsen af andre samfundsmæssige interesser kan dog medføre, at disse hensyn må vige. Målet for jordbrugsområdet er, at områdets anvendelse som jordbrugsområde skal fastholdes.

 

-  Område med særlige drikkevandsinteresser. Det betyder, at områdets særlige drikkevandsinteresser skal beskyttes. Området skal friholdes for etablering af virksomheder, der kan have grundvandstruende aktiviteter. Disse henvises til erhvervsområder, hvor der ikke er drikkevandsinteresser. Naturstyrelsen har på baggrund af erfaringer vurderet, at der specifikt for planlægningen af vindmøller, biogasanlæg og solceller ikke vil være problemer i forhold til grundvandsinteresser.

 

-  Skovrejsningsområde. Der kan i skovrejsningsområder gives tilskud til rejsning af skov efter nærmere bestemmelser omkring størrelse og plantevalg.


-  Økologisk forbindelse. I de økologiske forbindelser skal dyr og planters naturlige bevægelsesveje styrkes. Her må ændringer i arealanvendelsen, bl.a. etablering af nye, større anlæg, ikke i væsentlig grad forringe dyre- og plantelivets spredningsmuligheder

 

-  Støjkonsekvensområde for motorvej. Der må ikke indenfor støjkonsekvenszoner etableres støjfølsom anvendelse eksempelvis i form af boliger.


-  Deklaration om vejbyggelinje for motorvej. Deklarationen for motorvejen betyder, at der ikke må opsættes varigt byggeri eller anlæg inden for en afstand på 50 m fra vejmidte uden Vejdirektoratets accept.

 

Der er ikke fastlagt en administrativ praksis for behandling af ansøgninger om større solcelleanlæg. Den fremtidige administrative praksis for behandlingen af ansøgninger fastlægges således principielt med behandlingen af den indkomne ansøgning.

 

Solenergianlæg må alene forsyne den ejendom, hvor anlægget er placeret, medmindre der er tale om industrianlæg. Et solcelleanlæg på over 6 kW er som udgangspunkt et større solcelleanlæg/industrianlæg. Sådanne større solcelleanlæg skal VVM-screenes, jf. VVM-bekendtgørelsen.

 

Det er i kommuneplanens afsnit om energiforsyning bemærket:

 

”Solenergi kan bidrage til at øge den samlede andel af vedvarende energi i Fredericia Kommune. Kommunen vil være positiv for etablering af solenergianlæg, hvis det kan etableres uden væsentlige gener for omgivelserne.

 

Ved etablering af solenergianlæg på tagflader vil kommunen – især på bevaringsværdige bygninger – vurdere den arkitektoniske påvirkning af bygningen og bydelen.

 

Ved større fælles solenergianlæg, der typisk bliver tilsluttet elnettet eller fjernvarmenettet, vil kommunen foretage en vurdering af anlæggets landskabelige indpasning via en landzonetilladelse.”

 

Solcelleanlæg er ikke behandlet i den strategiske energiplan.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er Teknik & Miljøs vurdering, at større solcelleanlæg er lokalplanpligtige. Dette hænger sammen med, at større solcelleanlæg ikke kan betragtes som anlæg, der er nødvendig for driften af pågældende ejendom som landbrugsejendom, men som industrianlæg i det åbne land. Endvidere skal det ses i lyset af, at der med etableringen af et solcelleanlæg sker en væsentlig ændring i det bestående miljø.

 

Der er ikke fastlagt en administrativ praksis for behandling af ansøgninger om større solcelleanlæg. Linjen for den fremtidige administrative praksis for behandlingen af ansøgninger i sådanne sager fastlægges således principielt med behandlingen af denne ansøgning.

 

Teknik & Arkitektur foreslår en positiv tilgang til større solcelleanlæg, såfremt de landskabelige forhold ikke er til hinder for etableringen af et solcelleanlæg.

 

Det er i den konkrete sag Teknik & Miljøs vurdering, at de landskabelige forhold ikke er til hinder for at imødekomme ansøgningen. Der vil ved udarbejdelse af en lokalplan blandt andet kunne stilles vilkår om et beplantningsbælte rundt om anlægget.

 

I arbejdet med kommuneplantillæg, lokalplan og miljøvurdering/VVM skal de konkrete konflikter bearbejdes/afvejes. Ligeledes skal forholdet til det omkringliggende landskab og Herslev håndteres.

 

Inden udarbejdelse af kommuneplantillæg og lokalplan skal der foretages en høring af berørte parter med henblik på indkaldelse af ideer og forslag mv. til planlægningsarbejdet. Såfremt der ikke kommer væsentlige bemærkninger, udarbejder administrationen et forslag til kommuneplantillæg og lokalplan.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at der igangsættes udarbejdelse af kommuneplantillæg, lokalplan og VVM-vurdering for solcelleanlægget

Beslutning i By- og Planudvalget den 07-11-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 91 Anmodning om detailhandelskvote til LIDL, Vejlevej

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

LIDL på Vejlevej 38 ønsker at udvide butikken med 200 m2.

LIDL ansøger derfor om at få tildelt 200 m2 af detailhandelskvoten i aflastningscentret. Teknik & Miljø anbefaler, at ansøgningen imødekommes.

 

Sagsbeskrivelse:

LIDL på Vejlevej 38 ønsker at udvide sit salgsareal fra nuværende 1.800 m2 til 2.000 m2. Herudover kommer et areal på 50 m2 til personalefaciliteter, så bygningsarealet samlet kommer op på 2.050 m2.


Udvidelsen vil være i overensstemmelse med den gældende lokalplan 228, som tillader bruttoetageareal for butikker på maksimum 2.000 m2.

Areal til personalefaciliteter medregnes ikke i dette.


Fredericia Kommune råder over en begrænset kvote til udvalgsvarebutikker i aflastningscentret. På nuværende tidspunkt er der 5.118 m2 til rest af detailhandelskvoten i aflastningscentret.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at den påtænkte udvidelse af LIDL vil være en fordel for det visuelle udtryk af Vejlevej, da butikken samtidig vil få et generelt løft.


Da det samtidig er en begrænset del af detailhandelskvoten, som vil gå til projektet, anbefaler Teknik & Miljø, at ansøgningen imødekommes.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at LIDL bliver tildelt en kvote på 200 m2 til udvidelse af butikken på Vejlevej 38.

Beslutning i By- og Planudvalget den 07-11-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 92 Forslag til Tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 272 for boliger og dagligvarebutik ved Bredstrupvej i Fredericia

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé

Der er udarbejdet et udkast til forslag til tillæg til lokalplan nr. 272 for et område til boliger og dagligvarebutik ved Bredstrupvej med det formål at ændre lokalplanens bestemmelser, således det bliver muligt at placere boligbebyggelsen mere hensigtsmæssigt. Dette betyder også, at der er ændret enkelte bestemmelser om bygningers højde, terrænregulering, ydre fremtræden, støjskærme og adgangsveje. Teknik & Miljø anbefaler, at Byrådet vedtager forslaget og at det fremlægges i offentlig høring. Ved offentliggørelse af tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 272 ophæves de dele af lokalplanen, der erstattes af tillægget.


Sagsbeskrivelse

Teknik & Miljø har udarbejdet et udkast til forslag til tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 272 for et område til bolig og dagligvarebutik. Sigtet er at muliggøre en bedre udnyttelse af matr. nr. 260 a Fredericia Kobbeljorder, Hannerup. Der er blandt andet søgt om dispensation til byggeri udenfor et i lokalplanen fastlagt byggefelt. Desuden vil et kommende byggeri blive mere støjbelastet, hvis det opføres indenfor den gældende lokalplans byggefelt, end hvis det placeres anderledes.


Det er fra ejers rådgiver ønsket en hurtig behandling af ansøgningen, således byggeriet kan igangsættes medio 2017.


Teknik & Miljø har på baggrund af ansøgning om dispensation fra gældende lokalplan igangsat lokalplanarbejdet for en mere hensigtsmæssig placering af byggeriet, idet dette var den åbenlyst bedste løsning.


Lokalplan nr. 272 har til formål:


-  Atsikre områdets fremtidige anvendelse til detailhandel, boligformål og grønt område

-  Atfastlægge placering af ny bebyggelse

-  Atsikre en homogen boligbebyggelse med arkitektonisk kvalitet og en ensartet udformning i hele området


Da der ikke kan dispenseres fra en lokalplans formåls- og anvendelsesbestemmelser, vil det i henhold planlovens bestemmelser kræve udarbejdelse af en ny lokalplan at muliggøre en ændret placering af boligbebyggelsen.

 

Teknik & Miljø er af den opfattelse, at de ønskede ændringer ikke vil ændre på væsentlige forhold omkring anvendelse til den gældende lokalplan. På den baggrund er det vurderingen, at ændringerne kan gennemføres med et tillæg til den gældende lokalplan.


Lokalplan nr. 272 indeholder en række bestemmelser for delområde 2. Der er bl.a. fastlagt et byggefelt, inden for hvilket boligbebyggelsen skal placeres, samt fastlagt placering af støjskærme og vejtraceet for adgangsveje. Der er desuden en række bestemmelser om bygningers højde, placering i forhold til terræn, ydre fremtræden og opsætning af støjskærm samt adgangsvej fra Bredstrupvej.

 

Det udarbejdede udkast til forslag til lokalplantillæg ændrer lokalplanens bestemmelser, således at det bliver muligt at placere boligbebyggelsen mere hensigtsmæssigt. Desuden ændres enkelte bestemmelser om bygningers højde, terrænregulering, ydre fremtræden, støjskærme og adgangsveje.

 

Forholdet til anden planlægning

Udkast til forslag til lokalplantillæg er i overensstemmelse med Kommuneplan 2013-2025.


Tillæggets indhold

Tillægget ændrer byggefeltet for boligområdet i lokalplan nr. 272 således;

-  Byggefeltet flyttes mod øst og vejudlæg mod vest parallelt med Bredstrupvej. Byggefeltet er i dag i den vestlige del af matriklen og vejudlægget i østlige del.

-  Byggeri kan ikke opføres i mere end ét plan med en højde på højst 5 m. Byggeriet kan i dag opføres i to etager med en højde på 7,5 m. Der ønskes kun bygget i et plan på grund af støjforholdene.

-  Der kan etableres to vejadgange til delområdet. Der må i dag kun etableres en vejadgang.

-  Støjafskærmning kan flyttes, og dele af støjafskærmningen kan indbygges i carporte. Støjafskærmning skal i dag etableres i skel langs Bredstrupvej.


Lokalplanområdet har et skrånende terræn, som falder ca. 5 meter fra midt af delområde 2 mod både nord og syd.


Miljøvurdering

Tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 272 er screenet i henhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer. Det er vurderet, at tillægget til lokalplanens gennemførelse ikke vil få væsentlig indvirkning på miljøet, og at en miljøvurdering derfor ikke er nødvendig.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at de ønskede ændringer ikke vil være væsentlige i forhold til den gældende lokalplan. På den baggrund er det vurderet, at ændringerne kan gennemføres med et tillæg til den gældende lokalplan.

 

Ved offentliggørelse af tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 272 ophæves de dele af lokalplanen, der erstattes af tillægget.

 

Tillægget indarbejdes i lokalplan 272 ved vedtagelse af tillægget.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

 

  1. at forslag til tillæg nr. 1 til lokalplan 272 vedtages og sendes i offentlig høring i 8 uger
  2. at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre, redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af forslag til tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 272
  3. at afgørelse om miljøscreening af tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 272 offentliggøres samtidig med offentliggørelse af forslag til tillæg til lokalplanen

Beslutning i By- og Planudvalget den 07-11-2016

Indstillingen blev tiltrådt, idet mulighederne for, at der alene etableres én overkørsel til Bredstrupvej dog skal belyses.

Punkt 93 Høring af udkast til Forslag til Kommuneplan 2017-2029 for Trekantområdet

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Trekantområdets bestyrelse ønsker, at de eventuelle politiske uenigheder, der måtte være til det kommende ”Forslag til Kommuneplan 2017-2029 for Trekantområdet”, bliver afdækket og håndteret forud for de 7 byråds vedtagelse af kommuneplanforslaget. Udkastet sendes derfor i politisk høring nu. Den lokale del af kommuneplanforslaget for Fredericia Kommune kommer i politisk høring på et temamøde i november.


Tidsplanen for kommuneplanrevisionen er, at Trekantområdets bestyrelse godkender ”Forslag til Kommuneplan 2017-2029 for Trekantområdet” i januar 2017, hvorefter de respektive byråd godkender det samlede ”Forslag til Kommuneplan 2017-2029” i februar-marts 2017.


Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune er ved at revidere den gældende ”Kommuneplan 2013-2025”. Kommuneplanen består af to dele:


·  En fælles kommuneplan for Trekantområdet, der består af en fælles hovedstruktur, som indeholder de overordnede mål og handlinger samt fælles retningslinjer for hele Trekantområdet.

·  En lokal kommuneplan for Fredericia Kommune, der består af en lokal hovedstruktur, som indeholder de lokale mål og handlinger samt eventuelle lokale retningslinjer for Fredericia Kommune. Kommuneplanrammerne for lokalplanlægningen indgår i den lokale del af kommuneplanen.


Den formelle proces for en kommuneplanrevision er, at der først udarbejdes et forslag til kommuneplan, som godkendes af byrådet. Herefter sendes forslaget til kommuneplan i offentlig høring. Efter endt høring udarbejdes en endelig kommuneplan, som godkendes af byrådet og derefter bekendtgøres offentligt.


Trekantområdets bestyrelse har lagt stor vægt på, at der skal være mulighed for en politisk drøftelse af den fælles kommuneplans kommende indhold, inden de respektive byråd godkender ”Forslag til Kommuneplan 2017-2029”. Det er på den baggrund, at udkastet til den fælles del af kommuneplanen ”Forslag til Kommuneplan 2017-2029 for Trekantområdet” sendes til politisk behandling nu.


Høringsmaterialet består af et omfattende tekstdokument samt 13 kortbilag, der viser den fysiske afgrænsning af kommuneplanens retningslinjer. (jf. bilag). 


For overskuelighedens skyld er der udarbejdet et ændringsnotat, som i kort oversigtsform angiver, hvad der er revideret i den fælles kommuneplan (jf. bilag). 


Dele af udkastet til den lokale del af kommuneplanen ”Forslag til Kommuneplan 2017-2029 for Fredericia Kommune” vil blive drøftet på et fælles temamøde i november med deltagelse af By- og Planudvalget og Økonomiudvalget, hvor også boligplanen er på dagsordenen.


”Forslag til Kommuneplan 2017-2029” (den fælles og den lokale kommuneplan) forventes vedtaget i byrådet den 6. marts 2017.


Den fælles kommuneplan

”Kommuneplan 2017-2029 for Trekantområdet” fastsætter mål, handlinger og retningslinjer for byudvikling, bosætning, erhverv og uddannelse, detailhandel, det åbne land, kultur, turisme og friluftsliv, trafik og tekniske anlæg, støj samt klima i Billund, Fredericia, Haderslev, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle kommuner.


Den fælles kommuneplan tager udgangspunkt i den gældende planlov, med særlig reference til lovens § 11 a, der indeholder en fortegnelse over de emner, for hvilke kommuneplanen skal fastsætte retningslinjer og fastlægge arealudpegninger. Trekantområdets kommuneplan tager herudover udgangspunkt i miljøministerens ”Oversigt over statslige interesser i kommuneplanlægningen 2017” med hensyn til vægtning og opbygning.


Regeringen har længe varslet en ændring af planloven, og nu er udkast til lovforslag om modernisering af planloven sendt i høring frem til den 17. oktober 2016. Planloven forventes at træde i kraft den 1. juli 2017. I forslag til Kommuneplan 2017-2029 vil der blive indarbejdet et afsnit om de muligheder, som den nye planlov giver. Dette afsnit vil fremgå, når ”Forslag til Kommuneplan 2017-2029” behandles politisk i februar/marts 2017.


Ifølge ”Trekantområdets Planstrategi 2015, Metropol på vej”, er der tale om en delvis revision af kommuneplanen (vedtaget af Fredericia Byråd den 7. september 2015).


Udover planstrategiens overordnede temaer, der fremgår under overskrifterne ”Danmarks produktionscentrum”, ”Danmarks entreprenante centrum” og ”Kulturmetropolen”, er revisionen omfattet af tre specifikke temaer:


·  Sikring af attraktive boligmiljøer i Trekantområdet

·  Forbedring af adgang til og kvalitet i natur- og kystområderne

·  Udarbejdelse af et grønt Danmarkskort


Disse temaer er indarbejdet, hvor de naturligt har passet ind i kommuneplanens eksisterende afsnit.


Med afsæt i ”Kommuneplan 2013-2025” blev der nedsat en tværkommunal arbejdsgruppe, der har udviklet et bæredygtighedsværktøj til lokalplanlægning, som pt. er under afprøvning i kommunerne. Siden vedtagelsen af ”Kommuneplan 2013-2025” er der – på baggrund af lovkrav fra statens side - desuden blevet udarbejdet et fælles kommuneplantillæg vedrørende ”Udpegning af særlig værdifulde landbrugsområder”. Både kommuneplantillæg og bæredygtighedsværktøj er tekstmæssigt indarbejdet i det foreliggende udkast til det kommende kommuneplanforslag.


Den 15. september trådte en ny bekendtgørelse i kraft som afløsning for de tidligere vandplaners retningslinjer 40 og 41. Som konsekvens heraf er retningslinjen for byudvikling og grundvand opdateret, mens rammedelen skal opdateres i forhold til tekniske tiltag, der skal sikre mod forurening af grundvand.


Siden vedtagelsen af ”Kommuneplan 2013-2025” har Trekantområdets bestyrelse truffet en række beslutninger, som har faglig relation til kommuneplanen. Det drejer sig primært om Trekantområdets infrastrukturstrategi og den kulturaftale, som Trekantområdet har indgået med Kulturstyrelsen. Begge dele har medført tekstmæssige revisioner i den kommende kommuneplan.


Den øvrige revision af kommuneplanen har været af redaktionel karakter, herunder opdateringer og redigeringer af samtlige tekster, indskrivning af ny lovgivning mv.


Med Haderslev Kommunes optagelse i Trekantområdet Danmark er fakta om Haderslev Kommune, så vidt det har været muligt, indarbejdet i tal og tekst. De endelige data forventes at være indarbejdet, når ”Forslag til Kommuneplan 2017-2029” behandles politisk i februar/marts 2017.


Tidsplan for kommuneplanrevisionen

Tidsplanen for kommuneplanrevisionen er, at Trekantområdets bestyrelse godkender ”Forslag til Kommuneplan 2017-2029 for Trekantområdet” i januar 2017, hvorefter de respektive byråd godkender det samlede ”Forslag til Kommuneplan 2017-2029” i februar-marts 2017. Når forslaget er godkendt, sendes det i offentlig høring i april-maj 2017. ”Kommuneplan 2017-2029” forventes endelig godkendt i september-oktober 2017.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at det foreliggende udkast til den fælles del af kommuneplanen ”Forslag til Kommuneplan 2017-2029 for Trekantområdet” er i overensstemmelse med Fredericia Byråds Vision 2020 og lever op til den gældende planlov og de statslige krav til kommuneplanlægningen.


Udkastet til ”Forslag til Kommuneplan 2017-2029 for Trekantområdet” vil medvirke til at skabe et godt overblik for borgerne, et godt beslutningsgrundlag for byrådet samt et godt værktøj for administrationen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


1.  At udkastet til den fælles del af kommuneplanen ”Forslag til Kommuneplan 2017-2029 for Trekantområdet” drøftes 

 

2.  At By- og Planudvalget indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet, at udkast til ”Forslag til Kommuneplan 2017-2029 for Trekantområdet” indarbejdes i det endelig forslag til kommuneplanen

Beslutning i By- og Planudvalget den 07-11-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 94 Byfornyelsesindsatsen i Fredericia 2017-21

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Det har i Fredericia Kommune hvert år været muligt at søge om byfornyelsesstøtte til den udvendige istandsættelse af boligejendomme, når bestemte betingelser er opfyldt. Teknik & Miljø foreslår, at praksis ændres fra 2017, så det fremover også bliver muligt at give støtte til indvendige vedligeholdsarbejder for at afhjælpe meget utidssvarende boligforhold i bymidten.

 

Sagsbeskrivelse:

Nuværende praksis, kriterier og støttens størrelse

Det har i Fredericia Kommune hvert år været muligt at søge om byfornyelsesstøtte én gang om året til den udvendige istandsættelse af boligejendomme, når bestemte betingelser er opfyldt.

 

Kriterierne for at kunne opnå støtte var i 2016:

 

Inden for Volden:

  1. Bygningen må ikke have mulighed for at opnå støtte fra Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia
  2. Der skal opnås en tydelig forskønnelse af bygningen set fra offentlig vej

 

Uden for Volden:

·  Bygningen skal have en høj bevaringsværdi på 1-3 eller

bevaringsværdi 1-4 og arbejdet skal omfatte bindingsværk, stråtage eller restaurering af oprindelige vinduer

 

I 2016 blev kriterierne strammet for bygninger uden for voldene, så kun de mest bevaringsværdige samt boliger af bindingsværk med stråtag og med originale vinduer kan modtage støtte.

 

I perioden 2013-16 har Fredericia Kommune givet tilsagn om støtte til 52 ejendomme. Den samlede støtte har andraget i alt ca. 6,4 mio. kr. Heraf har staten refunderet ca. 3,4 mio. kr.

 

Støttens størrelse

Støtten er i perioden 2013-16 udelukkende givet til udvendige arbejder med støtte på 33 % til ejerboliger og 50 % til private udlejningsejendomme.

 

Som en undtagelse har stuehuset på Tvedgaard modtaget maksimalt mulig støtte på 75 % af udgifterne til de udvendige vedligeholdelsesudgifter for at forhindre nedrivning.

 

Byfornyelseslovens støttemuligheder

I henhold til byfornyelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1041 af 31. august 2015, kan der til private udlejningsejendomme, som er ældre end 1960, ydes støtte på op til 100 % af den støtteberettigede udgift, som omfatter alle vedligeholdelsesarbejder - både udvendige og indvendige.

Til ejer- og andelsboliger, som er ældre end 1960, kan der ydes støtte med op til 50 % af den støtteberettigede udgift, som omfatter alle udvendige vedligeholdelsesarbejder. Hvis ejerboligerne er bevaringsværdige eller fredede, kan der ydes støtte på 75 %.

 

Det er en forudsætning for udbetaling af støtte, at eventuelle utidssvarende forhold i boligerne samt installationsmangler udbedres senest samtidig med gennemførelse af projektet. 

 

Bliver den forventede støtteberettigede udgift væsentlig mindre end forudset, reducerer kommunen støttebeløbet tilsvarende i den enkelte byfornyelsessag. Støttebeløbet forøges dog ikke tilsvarende, hvis den forventede udgift bliver højere end forventet.

 

Støttebeløbet udbetales med klausul om tilbagebetaling ved status- eller ejerskifte inden for 5-10 år efter udbetaling af støttebeløbet, afhængig af støttens størrelse.

 

Tidligere beslutninger og orienteringer

Den 14. marts 2016 besluttede Byrådet efter forudgående behandling i By– og Planudvalget og Økonomiudvalget, at der disponeres statslig restramme på ejendommene Bjergegade 54, Falstersgade 9 og Dalegade 91, som ligger inden for områdefornyelsesområdet. Sager med indstillinger vedrørende Bjergegade 54 og Falstersgade 9 behandles under andre punkter på dagsordenen. Teknik & Miljø er fortsat i dialog vedr. Dalegade 91.

 

Den 14. marts 2016 blev Byrådet efter forudgående orientering i By– og Planudvalget og Økonomiudvalget orienteret om Fredericia Kommunes ansøgning om reservation af udgiftsramme til områdefornyelse.

Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet (UIBM) imødekom ansøgningen i april.

 

Den 29. august Byrådet besluttede Byrådet efter forudgående behandling i By– og Planudvalget og Økonomiudvalget, at der i den årlige ansøgningsrunde anvendes 1.410.000,- kr. til bygningsfornyelse i Fredericia Kommune til 8 nye projekter, heraf 4 inden for voldene og 4 udenfor voldene.  Kommunens udgift er 681.400 kr., idet staten refunderer 728.600,- kr.

Økonomiske konsekvenser

Der er i det kommunale budget for 2016-2022 afsat 13,927 mio. kr. i puljen til byfornyelse.

 

Den 29. august godkendte Byrådet indstillingen om at anvende 0,681 mio. kr. til bygningsfornyelse i Fredericia Kommune til 8 nye projekter.

 

Sammen med denne indstilling indstilles det, at der anvendes i alt 5,7 mio. kr. til områdefornyelse samt til to pilotprojekter, jf. andre sager på dagsordenen. Fredericia Kommune har modtaget og disponeret tilsvarende udgiftsramme fra staten til projekterne.

 

Af skemaet herunder fremgår, at der herefter er ca. 7,5 mio. i budgettet til nye projekter. Beløbet kan suppleres med tilsvarende statslig udgiftsramme, som eventuelt kan overdrages fra andre kommuner, der ikke selv bruger deres ramme. Såfremt Fredericia Kommune modtager tilstrækkelig ramme fra staten, vil der således være mulighed for at offentlig støtte til nye projekter på ca. 15 mio. kr.

 

Fredericia Kommune har fået tildelt udgiftsramme fra staten på 0,4 mio. kr. for 2016 og forventer at modtage tilsvarende beløb i efterfølgende år og dermed i alt 2,4 mio. kr. Der mangler således udgiftsramme på ca. 5 mio., såfremt det nuværende budget skal udnyttes maksimalt/optimalt.

 

Der er en særlig mulighed for at søge om ekstraordinær ramme i forbindelse med områdefornyelsesprojektet. Denne ramme kan dog udelukkende anvendes til bygningsfornyelse i området.

 

 


2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Puljen  til byfornyelse

5,554

5,633

0,548

0,548

0,548

0,548

0,548

Budget 2016-2022 i alt

13,927

 

Byrådets beslutning den 29. august 2016

 Byfornyelsesprojekter 2016

0,681

 

 

 

 

 

 

 

Indstillinger til beslutning i Byrådet den 5. december 2016

Områdefornyelse 2016-2022

2,000

 Bjergegade 54

2,200

 

 

 

 

 

 

 Falstersgade 9

1,500

 

 

 

 

 

 

 

Nye projekter 2017-2022

7,546







 

Vurdering

Forslag til fremtidig praksis og kriterier

Det har i Fredericia Kommune hvert år været muligt at søge om byfornyelsesstøtte én gang om året. Dette gør, at ansøgningsprocessen er temmelig usmidig. Derfor vurderer Teknik & Miljø, at udvalget bør overveje, hvorledes ansøgningsprocessen kan smidiggøres.

Forslag til kriterier for at kunne opnå støtte i 2017:

 

Inden for Volden:

  1. Bygningen skal ikke have mulighed for at opnå støtte fra Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia til udvendige arbejder
  2. Der skal opnås en tydelig forskønnelse af bygningen set fra offentlig vej
  3. Utidssvarende boligforhold afhjælpes samtidig med den udvendige forskønnelse

Det 3. kriterium er nyt i forhold til 2016, idet det bør være muligt at opnå støtte også til indvendige vedligeholdelsesarbejder, såfremt arbejderne medfører gode og tidssvarende boliger. Dette på baggrund af pilotprojekterne.

 

Uden for Volden:

·  Bygningen skal have en høj bevaringsværdi på 1-3 eller

bevaringsværdi 1-4, og arbejdet skal omfatte bindingsværk, stråtage eller restaurering af oprindelige vinduer.

 

Dette kriterium foreslås fastholdt. Teknik & Miljø har allerede nu modtaget henvendelse vedrørende støtte i 2017 til fortsat restaurering af Damgården, som har særdeles høj bevaringsværdi. Ligeledes kan der fortsat være behov for støtte for at kunne forhindre nedrivninger, sådan som det for eksempel lykkedes med Tvedgaard på grund af tildeling af maksimalt mulig støtte.

 

Støttens størrelse

Følgende støttesatser foreslås:


Til private udlejningsboliger:

60 % støtte til hele projektet (dog max 100 % af vedligeholdelsesudgiften), såfremt der gennemføres omfattende indvendige arbejder f.eks. sammenlægning af lejligheder, nye badeværelser og køkkener samtidig med fornyelsen af facaden.


40 % støtte til udvendige arbejder. Støtten er lavere end de tidligere 50 %, men svarer til støttens størrelse fra Bevaringsfonden til sammenlignelige projekter.


Til ejer- og andelsboliger

40 % støtte til udvendige arbejder. Støtten er højere end de tidligere 33 %, men svarer til støttens størrelse fra Bevaringsfonden til sammenlignelige projekter.


Behov for bygningsfornyelse i bymidten i 2017 - 2022

Teknik & Miljø har i efteråret 2015 foretaget en undersøgelse af boligforholdene i hele bymidten. Der viste sig at være en særlig høj koncentration af boligsociale udfordringer i den sydøstlige bydel. Derfor blev der ansøgt om statslig udgiftsramme til et områdefornyelsesprojekt her. Den 14. marts 2016 blev Byrådet efter forudgående orientering i By– og Planudvalget og Økonomiudvalget orienteret om ansøgningen.

Der er også registreret adskillige ejendomme med boligsociale udfordringer og installationsmangler uden for Øgadekvarteret. Teknik & Miljø er i dialog vedrørende to ejendomme, som kan sidestilles med pilotprojektet i Bjergegade 54, én Gothersgade og én i Oldenborggade. Her findes ligeledes særdeles nedslidte boliger bestående af klubværelser med fællesfaciliteter.

 

Behov for bygningsfornyelse i Øgadekvarteret

Øgadekvarteret omfatter ca. 560 boliger med ca. 800 beboere. Området er udpeget til områdefornyelse på baggrund af en særlig høj koncentration af boligsociale udfordringer. Bygningerne er generelt karakteriseret af nedslidning og et behov for forbedringer og investeringer. Kvarterets dårlige bygnings- og boligforhold er væsentlige parametre i forbedring af området, og behovet for moderne boliger med tidssvarende installationer (toilet, bad, opvarmning, køkken m.m.) er stort.


Nøgletal, som er indhentet fra Danmarks Statistik i forbindelse med ansøgningen, samt egne registreringer i området fortæller om bygnings- og boligforholdene:

 

·  Mange små boliger - ca. 220 boliger under 60 m2 ~ ca. 40 %

·  Mange udlejningsboliger - ca. 450 udlejningsboliger ~ ca. 80 %

·  Mange bygninger med vedligeholdelsesefterslæb - ca. 165 bygninger ~ ca. 70 %

·  Mange utidssvarende boliger - ca. 90 boliger har installationsmangler ~ ca. 15 %

 

Udpegning af Øgadekvarteret til områdefornyelse åbner særlige muligheder for Fredericia Kommune til forbedring af forholdene, herunder muligheden for at søge om ekstra statslig ramme til bygningsfornyelse.

 

Der vil i forbindelse med områdefornyelsens program blive gjort rede for det forventede behov for bygningsfornyelse i området.


Det er kun muligt at søge ekstra ramme én gang til hele projektets løbetid, og ansøgningen skal være UIBM i hænde senest 1. februar 2017. Rammen kan udelukkende anvendes til bygningsfornyelse i Øgadekvarteret. Teknik & Miljø vurderer, at der bør ansøges om 7 mio. kr. Der er 20 mio. i den statslige pulje i alt.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

1.  at udvalget tager stilling, hvordan ansøgningsprocessen kan smidiggøres

2.  at udvalget tager stilling til kriterierne for, at der fra 2017 kan søges om byfornyelsesstøtte

3.  at Teknik & Miljø går i opsøgende dialog med ejerne af bygninger med utidssvarende boliger i bymidten med henblik på støtte til projekter, der afhjælper manglerne

4.  at der ansøges om 7 mio. kr. ekstraordinær statslig udgiftsramme til Øgadekvarteret

Beslutning i By- og Planudvalget den 07-11-2016

Fremover forelægges tilrettelægges tildelingen af byfornyelsesstøtte således, at ansøgninger løbende kan indgives, idet sagerne løbende behandles af udvalget.


De foreslåede kriterier for byfornyelsesstøtte i 2017 blev tiltrådt, idet kriterium nr. 1 for støtte inden for Volden formuleres således:


  1. Bygningen må ikke have mulighed for at opnå støtte fra Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia til udvendige arbejder

Herudover blev indstillingens punkt 3 og punkt 4 tiltrådt.

Punkt 95 Områdefornyelse i Øgadekvarteret

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Byrådet principgodkendte i marts 2016 en ansøgning om områdefornyelse, som administrationen primo januar 2016 indsendt til Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet (UIBM). Ansøgningen omfattede tilskud på 1,0 mio. kr. til områdefornyelse i Øgadekvarteret. Beløbet suppleres af den kommunale andel på 2 mio. kr. Ansøgningen er imødekommet. De forestående statslige og kommunale investeringer i forskønnelse af de offentlige rum vil skabe bedre bokvalitet for kvarterets beboere og har – ikke mindst – til formål at tilskynde bygningsejere og private investorer til at gennemføre bygnings- og boligmæssige forbedringer.

 

Projektet er igangsat, idet der er afholdt et velbesøgt offentligt informationsmøde for beboere og bygningsejere i august, hvor der blev nedsat arbejdsgrupper, der arbejder videre med tre udvalgte emner. Tilsvarende blev der i september afholdt et særligt informationsmøde for bygnings-ejerne.

 

Teknik & Miljø anbefaler en principgodkendelse af, at de nedsatte arbejdsgrupper arbejder videre med de udpegede emner. Samtidig anbefales det, at det samlede budget på 2 mio. kr. til områdefornyelse frigives.

 

Sagsbeskrivelse:

Områdefornyelse

Primo januar 2016 søgte Fredericia Kommune reservation af midler på 1 mio. kr. fra Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet (UIBM) til områdefornyelse inden for de seks karreer mellem Jyllandsgade og Fynsgade og området ved Depotgården og Falstersgade.

Området er bl.a. karakteriseret ved en særlig høj koncentration af boligsociale udfordringer, og områdefornyelsesmidlerne skal anvendes til en generel forbedring af de offentlige rum bl.a. med henblik på at gøre området mere attraktivt for private investeringer. De offentlige investeringer i områdefornyelse udgør 3 mio. kr., hvoraf kommunens andel udgør 2 mio. kr.

 

Reservationsansøgningen blev principgodkendt i Byrådet i marts 2016, sag nr. 16/590, og den 5. april 2016 meddelte UIBM tilsagn til områdefornyelsen i Fredericia bymidte.

 

Første fase af områdefornyelsen består i udarbejdelse af byfornyelsesprogrammet. Programmet skal indsendes til UIBM senest den 1.april 2017.  Godkendelse forventes medio maj. Efterfølgende har Byrådet op til 5 år til gennemførelse af områdefornyelsens anlægsprojekter.

 

Den medskabende proces

Områdefornyelsen sker i en idéskabende og -udviklende proces mellem de berørte parter. Gennem processen forankres projektet både hos kommunen og beboerne, som tænkes med i de efterfølgende driftsopgaver.

 

Arbejdet er påbegyndt ultimo august 2016 med et offentligt informationsmøde for lokale aktører i området (beboere og bygningsejere) og efterfølgende workshops for disse. Der er nedsat 3 arbejdsgrupper bestående af beboerne, og de arbejder med følgende temaer på idé-og skitse-niveau:

 

 

 

Forskønnelse af de grønne uderum

 

Forskønnelse af gaderummene

 

Affaldshåndtering

 

Oasen - Indretning af hjørnet Dalegade / Fynsgade / Bjergegade til et midlertidigt opholdsareal for kvarterets beboere med hygge, samvær, netværk, mad, leg, fysisk aktivitet, planter, opholdscontainer, bogbytte, borde og bænke, petanquebane, spil og minimiljøstation/affaldskurve

 

Udpegning af Bjergegade, Kongensstræde og Falstersgade som boliggader med mulighed for fysiske tiltag

 

Fritstående affaldssække og containere i gaderne.  Problemet er størst i kvarterets sydøstlige del – Falstersgade, Kongensgade m.fl.

 

Mulighed for anderledes indretning af de tre boliggader mht. ophold, parkering, ensretning, forskønnelse, hastighedsdæmpende foranstaltninger, shared space mv.

 

Forskellige måder til håndtering/ opbevaring af affaldssækkene, molokker, affalds-ø, affaldssug, skure med affaldscontainere samt indpasning/indretning af gaderne til en anderledes håndtering

 

Depotgården - Begrønning og anderledes indretning af en del af arealet omkring bygningen, f.eks. - anderledes indretning af parkeringen, indretning af opholds/legeareal for mindre børn, forskønnelse af kanten mod Oldenborggade/ Kongensgade/Lollandsgade

 

Mulighed for træer i begge sider af Kongensgade og Jyllandsgade

 

Hundeefterladenskaber – opleves som et stort problem

 

Evt. konkrete tiltag i gaderne til synliggørelse af ”Øgadekvarteret” – fælles skiltning/markering i veje eller fortove?

 

Generelt behov for flere affaldskurve i gaderne

 

Generelt behov for flere affaldskurve i gaderne

 

 

Aktørinddragelsen afsluttes primo/medio november, hvorefter kommunen påbegynder udarbejdelse af byfornyelsesprogrammet. Programmet skal bl.a. indeholde en beskrivelse af de ønskede projekter bearbejdet af administrative fagfolk, som sidder med i arbejdsgrupperne, samt et budget for anlægsprojekterne.

 

Af hensyn til beboergruppernes fortsatte arbejde og for at undgå forsinkelse af byfornyelsesprogrammets godkendelse pga. politisk uacceptable løsningsforslag ønskes en politisk principgodkendelse af, at grupperne arbejder videre med de i oversigten tre nævnte problematikker.

 

Aktørinddragelsen og programgodkendelsen tager ca. 1 år, hvorefter anlægsfasen kan tilføje yderligere tid, inden de fysiske resultater viser sig i gadebilledet. For lægmand kan tiden opleves lang, og deltagerne kan ”gå kold” i forløbet. Når programmet er godkendt i UIBM medio maj 2017, er det hensigtsmæssigt med en hurtig opstart med små, synlige succeser/anlægsprojekter, så beboerne ser resultatet af deres indsats.

 

Inddragelse af bygningsejerne

Med henblik på at få kontakt til bygningsejerne i Øgadekvarteret inviterede kommunen samtlige ca. 180 ejere til et særskilt informationsmøde lørdag den 17. september. Ca. 25 ejere deltog, og mødet foregik i en positiv og god tone med stor spørgelyst blandt deltagerne. Efterfølgende meldte ca. 10 ejere positivt tilbage mht. igangsætning af renoveringsarbejder. Øgadekvarteret er kendetegnet ved en række klassiske byfornyelsesproblematikker, herunder ca. 100 utidssvarende boliger – se vedlagte oversigt. Umiddelbart skønner Teknik & Miljø, at ingen eller meget få af de tilbagemeldte renoveringer omfatter boliger med utidssvarende installationer.

 

Mulighed for ekstra støtte til bygningsfornyelse

Områdefornyelsen åbner en særlig og enkeltstående mulighed for at opnå ekstra støtte til bygningsfornyelse i kvarteret. Forudsætninger for ansøgningen samt opgørelse af behov for ekstra ramme m.m., se anden sag på dagsordenen.

 

Alternativer til byfornyelsesprojekter

På baggrund af det anslåede antal utidssvarende boliger i Øgadekvarteret og den foreløbigt manglende kontakt til ejerne af de dårlige boliger bemærkes, at forbedring af de dårlige boliger også vil kunne ske under anvendelse af byggelovgivningens kondemneringsredskab. Denne mulighed vil der blive orienteret nærmere om på udvalgsmødet.

Økonomiske konsekvenser

Tekst

(beløb i mio kr.)

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

TB 2020

Anlægs-

bevilling

Fri-

givelse

Områdefornyelse, udgift

(XA-50246)

3,000

 

 

 

 

3,000

3,000

Områdefornyelse, indtægt

(XA-50246)

-1,000

 

 

 

 

-1,000

-1,000

Byfornyelse, pulje

(XA-50044)

-2,000

 

 

 

 

-2,000

0,000

I alt (- = kasseindlæg/

 + = kasseudlæg)

0,000

 

 

 

 

 

 

 

Det indstilles at kommunens andel af udgifterne til områdefornyelsen på 2 mio. kr. frigives, at By- og Planudvalget arbejder videre med de konkrete projekter og at det samlede program forelægges Byrådet i marts måned.

 

Staten bidrager med 1 mio. kr. til områdefornyelse.

 

Områdefornyelsen sigter som nævnt imod et helhedsløft og en opkvalificering af kvarteret, herunder en øget bygningsfornyelse. For at intensivere bygningsfornyelsen i området søges staten om en ekstra bygningsfornyelsesramme på 7 mio. kr., se andet punkt på dagsordenen.

Vurdering

Gennem den medskabende proces udvikles og forankres ideerne hos de lokale aktører. Efter en bearbejdning og prioritering anlægges projekterne. Efterfølgende inddrages aktørerne i muligt omfang i driftsfasen.


Projekterne på ”Oasen” anlægges på privat grund og er midlertidige, hvorfor de på et tidspunkt fjernes eller forandres. Disse projekter anlægges sandsynligvis i starten af anlægsfasen efter aftale med ejer og med henblik på mest mulig fornøjelse af projekterne. 


Ved aktørinddragelse er det vigtigt, at kommunen fremtræder troværdig og kan agere hurtigt. Det er derfor hensigtsmæssigt:


-  At arbejdet i grupperne fortsætter med det indhold og de resultater, som beboerne måtte finde frem til efter en faglig og saglig bearbejdning af ideerne

 

-  At midlerne til områdefornyelse frigives på én gang

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

 

1.  at det principgodkendes, at arbejdsgrupperne arbejder videre med de igangværende emner

2.  at By- og Planudvalget arbejder videre med de konkrete projekter og at det samlede program forelægges Byrådet i marts måned.

 

3.  at kommunens budget på 2 mio. kr. til områdefornyelse frigives

Beslutning i By- og Planudvalget den 07-11-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 96 Byfornyelse - Falstersgade 9

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Fredericia Kommune arbejder med to pilotprojekter, som har til formål at forbedre nogle af bymidtens mest utidssvarende boliger. Projekterne skal danne forbillede for sammenlignelige byfornyelsesprojekter andre steder i bymidten. Et af pilotprojekterne er ejendommen Falstersgade 9, hvor der findes otte små lejligheder, to på hver etage. Lejlighederne i tagetagen er fra 2007 og har eget bad og køkken. De er ikke omfattet af projektet. De øvrige seks 2-værelses lejligheder fremstår som oprindeligt med et lille toiletrum uden håndvask i gangen og uden eget bad. I projektet foreslås lejlighederne sammenlagt til 3 gode og tidssvarende boliger med eget stort badeværelse i det ene tidligere køkken. 


Teknik & Miljø foreslår, at der træffes beslutning om at yde byfornyelsesstøtte til projektet. Det vurderes, at der bør ydes maksimalt mulig støtte til projektet, for at ejer kan realisere det.


Sagsbeskrivelse:

Eksisterende forhold

Ejendommen Falstersgade 9 er den midterste af en større sammenhængende helhed af i alt syv ejendomme, som udgør hele den nordlige gadeside i Falstersgade. Husrækken er opført i 1916 på foranledning af Arbejdernes Byggeforening. Arkitekten er Bodulf Billund. Alle lejligheder er som udgangspunkt ens toværelses lejligheder, spejlvendt omkring trappen. Dog har de tre midterste ejendomme også bagtrapper. Lejlighederne består af et rummeligt soveværelse, en lille stue, et lille køkken og et toilet rum uden håndvask i gangen. I nogle lejligheder er der opsat brusekabine i soveværelset. De fleste lejligheder bebos af en person. Lejlighederne har ikke egen altan, men adgang til en fælles gårdhave med stor terrasse. I kælderen er der fælles vaskerum og opbevaringsmuligheder.


Fremtidige forhold

Falstersgade har en særdeles attraktiv beliggenhed nær stranden, Kastellet, det fremtidige sundhedshus og Kanalbyen. Med projektet opnås 3 gode, tidssvarende 4-værelses lejligheder, som henvender sig til en bred del af Fredericias borgere. Alle vil få stort badeværelse, to store værelser samt en mindre stue i sammenhæng med et godt køkken-alrum, hvorfra der bliver adgang til en nordvendt altan. Der vil fortsat være fælles opbevaringsmuligheder i kælderen og fælles gårdhave. Bagtrappen kan med fordel inddrages i lejlighederne med adgang fra køkkenet og anvendes til opbevaring og vaskesøjle. Dette vil fordyre projektet med ca. 400.000,- kr.


Bygningens facade vil blive renoveret samtidig med nyindretningen af de tre lejligheder som en del af projektet.

Økonomiske konsekvenser

Hvis der gives maksimal støtte for at sikre realisering af projektet, vil de økonomiske konsekvenser være de i skemaet anførte.


Tekst

(beløb i mio kr.)

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

TB 2020

Anlægs-

bevilling

Fri-

givelse

Falstersgade 9, udgift

(XA-5xxxx)

2,400

 

 

 

 

3,000

2,400

Falstersgade 9, indtægt

(XA-5xxxx)

-1,200

 

 

 

 

-1,500

-1,200

Byfornyelse, pulje

(XA-50044)

-1,200

 

 

 

 

-1,500

0,000

I alt (- = kasseindlæg/

 + = kasseudlæg)

0,000

 

 

 

 

 

 


Vurdering

Det vurderes, at dette projekt vil kunne være reference for mange andre ejendomme i Fredericia bymidte med små og utidssvarende boliger.

 

Håndværker og projekteringsomkostninger:


Total ombygningsudgift  4.032.325,- kr. 

Forbedringsudgifter   1.117.000,- kr.

Vedligeholdelsesudgifter  2.975.000,- kr.


Maksimal mulig støtte:  3.000.000,- kr.

 

Hvis der ydes maksimal støtte fordeler udgifterne sig således:


50 % fra byfornyelsespuljen  1.500.000,-kr.

50 % fra staten  1.500.000,-kr.


Ejendommen Falstersgade 9 er omfattet af Byggeskadefondens dækningsområde. Bidrag på 1,5 % af de totale ombygningsudgifter på 4.032.325,- kr. udgør 60.500,- kr. Beløbet deles af stat og kommune med halvdelen til hver.

 

Refusion fra staten

Efter forudgående behandling i By– og Planudvalget og Økonomiudvalget besluttede Byrådet den 14. marts 2016, at der skulle disponeres statslig udgiftsramme til projektet. Der blev afsat 1.963.000 kr. til dette projekt.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


1.  at der træffes byfornyelsesbeslutning for Falstersgade 9, idet der samtidig træffes beslutning om støttens omfang

2.  at byfornyelsesbeslutningen gennemføres i henhold til ejendomsbeskrivelsen ved træk på Fredericia Kommunes disponerede udgiftsramme

3.  at budgettet tilrettes med de økonomiske konsekvenser af beslutningen

Beslutning i By- og Planudvalget den 07-11-2016

Indstillingen blev tiltrådt, idet der – da der er tale om et pilotprojekt - gives maksimalt støtte til projektet, jf. beskrivelsen under Økonomiske konsekvenser.

Punkt 97 Byfornyelse Bjergegade 54

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Fredericia Kommune arbejder med tre pilotprojekter, som har til formål at forbedre nogle af bymidtens mest utidssvarende boliger. Projekterne skal danne forbillede for sammenlignelige projekter andre steder i bymidten. Et af pilotprojekterne er ejendommen Bjergegade 54, hvor der i tagetagen findes 11 klubværelser med adgang til fælles wc, bad og køkken.  Boligforholdene er utidssvarende og uværdige, værelserne har dårlige lysforhold og fælles- faciliteterne er væsentligt nedslidte. I projektet ombygges værelserne til 5 gode og tidssvarende boliger.


Teknik & Miljø forslår, at der træffes beslutning om at yde byfornyelsesstøtte til projektet. Det vurderes, at der bør ydes maksimalt mulig støtte til projektet, for at ejer kan realisere det.


Sagsbeskrivelse:

Eksisterende forhold

Ejendommen Bjergegade 54/Jyllandsgade 28 er en stor hjørneejendom på 2½ etager, som er opført i 1897 som hotel og restaurant (”National” - i folkemunde kaldet "Nalen"). Restaurant og varieté lå i Bjergegade, og i starten var der en serveringshave ud mod Akseltorv, før Geddesborg blev bygget.


Omkring 1950 brugtes scenen mest til dilettantforestillinger og salen til danserestaurant. I dag er salen indrettet til pool house, og der er værtshus i ejendommens stueetage. Bygningens 1. sal rummer lejligheder og kontorer, og i tagetagen findes 11 klubværelser i størrelserne 20 – 41 m2. Det samlede areal er 307 m2.


Værelserne fordeler sig på begge sider af lange, meget smalle gange og centralt på etagen findes fælles faciliteter med 3 toilet rum, 2 bruserum, et vaskerum og et køkken. Værelserne er små og eneste dagslys er via et ovenlysvindue, der sidder så højt, at det ikke er muligt at have udsyn på gaden. Der er ingen altaner eller adgang til opholdsarealer i det fri. Særligt fællesfaciliteterne er meget nedslidte, og tagetagen som helhed opfylder ikke nutidige krav til flugtveje og sikkerhed i tilfælde af brand.


Fremtidige forhold

I projektforslaget er hele tagetagens værelser ryddet, og der er i stedet etableret 5 mindre, men gode, tidssvarende lejligheder på 42 – 70 m2.

De fire største har alle syd– eller vestvendte altaner mod gården. Alle lejligheder har dagslys og udsyn fra lejlighederne fra kviste i stedet for små ovenlysvinduer.


Ansøger sørger selv for genhusning af de nuværende lejere. En lejer, som har boet her i mere end 10 år, forventes at flytte tilbage i den mindste lejlighed.


Bygningens facade vil blive renoveret samtidig med nyindretningen af tagetagen som en del af projektet.

Økonomiske konsekvenser

Hvis der gives maksimal støtte for at sikre realisering af projektet, vil de økonomiske konsekvenser være de i skemaet anførte.


Tekst

(beløb i mio kr.)

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

TB 2020

Anlægs-

bevilling

Fri-

givelse

Bjergegade 54, udgift

(XA-5xxxx)

4,400

 

 

 

 

4,400

4,400

Bjergegade 54, indtægt

(XA-5xxxx)

-2,200

 

 

 

 

-2,200

-2,200

Byfornyelse, pulje

(XA-50044)

-2,200

 

 

 

 

-2,200

0,000

I alt (- = kasseindlæg/

 + = kasseudlæg)

0,000

 

 

 

 

 

 


Vurdering

Teknik & Miljø har opsøgt ejerne af ejendommen med henblik på at kunne få dem med på idéen om at ombygge tagetagen, så der opnås acceptable og tidssvarende boliger.


Det vurderes, at der bør gives maksimal mulig støtte for at ejerne er villige til at realisere projektet.


Ejerne er indforstået med at betale hele forbedringsudgiften og selv at sørge for genhusning af de nuværende lejere.

 

Håndværker og projekteringsomkostninger


Total ombygningsudgift  6.077.819,- kr. 

Forbedringsudgifter  1.708.188,- kr.

Vedligeholdelsesudgifter  4.369.632,- kr.


Maksimal mulig støtte:  4.370.000,- kr.


Hvis der ydes maksimal støtte fordeler udgifterne sig således:


50 % fra byfornyelsespuljen  2.185.000,-kr.

50 % fra staten  2.185.000,-kr.


Ejendommen Bjergegade 54 er omfattet af Byggeskadefondens dækningsområde. Bidrag på 1,5 % af de totale ombygningsudgifter på 6.077.819 kr. udgør 91.167,- kr. Udgiften deles af stat og kommune med halvdelen til hver.

 

Refusion fra staten

Efter forudgående behandling i By– og Planudvalget og Økonomiudvalget besluttede Byrådet den 14. marts 2016, at der skulle arbejdes med pilotprojektet Bjergegade 54, og at der skulle disponeres statslig udgiftsramme til projektet. Der blev afsat 1.963.000 kr. til dette projekt.


Dette viser sig nu ikke at være tilstrækkeligt. Der skal disponeres yderligere i størrelsesorden 270.000,- kr. på dette projekt, hvis det skal være muligt at få maksimalt mulig refusion. Dette er muligt, idet Fredericia Kommune har modtaget yderligere statslig udgiftsramme fra Helsingør Kommune.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


1.  at der træffes byfornyelsesbeslutning for Bjergegade 54, idet der samtidig træffes beslutning om støttens omfang

2.  at byfornyelsesbeslutningen gennemføres i henhold til ejendomsbeskrivelsen ved træk på Fredericia Kommunes disponerede udgiftsramme og tilførsel af ekstra ramme fra Helsingør Kommune

3.  at budgettet tilrettes med de økonomiske konsekvenser af beslutningen

Beslutning i By- og Planudvalget den 07-11-2016

Indstillingen blev tiltrådt, idet der – da der er tale om et pilotprojekt - gives maksimalt støtte til projektet, jf. beskrivelsen under Økonomiske konsekvenser.

Punkt 98 Orientering (Lukket)