By- og Planudvalget - 08-04-2014

Referat
Dato:
Tirsdag, 8 april, 2014 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 40 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 08-04-2014

Godkendt.


Punkt 41 Orientering: Vedligehold og genopretning - prioritering

Sagsbeskrivelse

Der gives på udvalgsmødet en mundtlig redegørelse vedrørende prioritering af de midler, der i 2014 er frigivet til udvendig bygningsvedligehold/genopretning. Der udleveres på udvalgsmødet et notat vedrørende prioritering.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Facility Management indstiller at orienteringen tages til efterretning.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014

Sagen udsat.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 08-04-2014

Orienteringen blev taget til efterretning.


Punkt 42 Orientering: Status vedr. salg af ejendomme

Sagsbeskrivelse

Der gives på udvalgsmødet en mundtlig redegørelse omkring størrelse og anvendelse af kommunens samlede bygningsportefølje. Herunder udfordringer i relation til at bevare værdien af bygningsmasse fremadrettet samt i relation til at opnå en optimal udnyttelse. Orienteringen indeholder desuden en status på køb og salg. Der udleveres på udvalgsmødet et notat omkring væsentlige nøgletal og udfordringer.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Facility Management indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 08-04-2014

Orienteringen blev taget til efterretning.


Punkt 43 Realisering af budgetstrategi

Sagsbeskrivelse

Økonomiudvalget besluttede 18. marts budgetstrategien for den kommende budgetlægning. Strategien forudsætter, at der skal være balance mellem indtægter og udgifter, og at der skal skabes råderum til investeringer. Råderummet skal skabes gennem ekstraordinære indtægter som eksempelvis salg af jord og ejendomme og altså ikke gennem servicereduktioner.


Byrådet er blevet orienteret om budgetstrategien på temamødet den 24. marts.


Budgetstrategien indebærer, at udvalgene skal pege på effektiviseringer og servicetilpasninger for i alt 75-80 mio. kr. med henblik på at skabe balance mellem udgifter og indtægter. På udvalgsmøderne i april og maj er der lagt op til, at det enkelte udvalg drøfter, hvordan udvalget kan bidrage til, at reduktionskravet gennemføres.

De enkelte udvalgs budgetbidrag skal afleveres medio juni. Bidragene indgår herefter i det samlede budgetforslag til 1. behandlingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

På udvalgets møde vil der indledningsvis blive givet en gennemgang af udvalgets økonomi og opgaver. Udgiftsniveauet på området sammenlignes med andre kommuner, hvor det er muligt. Opgaver, som ikke er bestemt i lovgivningen, præsenteres for udvalget. Udvalget kan på denne baggrund starte drøftelserne af, hvordan reduktionen kan gennemføres.


Der er metodefrihed med hensyn til effektiviseringer og servicetilpasninger. Der kan som eksempler peges på følgende muligheder:

·  Reduktion af serviceniveau

·  Bortfald af ikke-obligatoriske opgaver

·  Øgede indtægter

·  Effektiviseringsprojekter

·  Ændret organisering af opgaven

·  Konkurrenceudsættelse

·  Samdrift evt. med andre kommuner

·  Indkøbsbesparelser

·  Reduktion af pris pr. enhed

·  ”Grønthøster”


Et af de bærende principper i budgetstrategien er, at der ikke må indarbejdes usikre gevinster i budgetforslaget. Det betyder, at hvis udvalget ønsker at arbejde med eksempelvis effektiviseringer med usikre gevinster, så skal der udarbejdes alternative forslag, som kan tages i anvendelse, hvis gevinsterne ikke realiseres.


Udvalget kan på baggrund af de indledende drøftelser pege på konkrete spareforslag eller områder, der nærmere skal analyseres og konsekvensbeskrives frem til udvalgsmødet i maj.

Indstillinger

Trafik & Renovation, By & Erhverv samt Facility Management indstiller, at reduktionskravet drøftes.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 08-04-2014


Blev drøftet.

Punkt 44 Resultat af funktionsudbud på asfalt (Lukket)

Punkt 45 Udpegning af særlig værdifuld landbrugsjord

Sagsbeskrivelse

Af planlovens § 11 a fremgår det, at kommuneplanen skal indeholde retningslinjer der sikrer varetagelsen af de jordbrugsmæssige interesser, herunder udpegningen og sikringen af særlig værdifulde landbrugsområder. Staten har, som led i offentliggørelsen af de øvrige statslige interesser i kommuneplanlægningen 2013, stillet en række krav til denne planlægning, bl.a. om hvordan den skal tilvejebringes, og hvad den skal indeholde. Det er således en lovbunden opgave, at der skal foretages en udpegning af særlig værdifuld landbrugsjord.


Trekantområdets kommuner har i fællesskab arbejdet med denne opgave, men nåede ikke til en afklaring af, hvilke områder der skulle udpeges som særligt værdifulde, inden Kommuneplan 2013 – 2025 skulle vedtages endeligt. Kommuneplanen blev endeligt vedtaget den 9. december 2013.


Udpegningen af særligt værdifulde landbrugsområder vedtages derfor som et tillæg til Kommuneplan 2013 på samme vis, som klimatilpasningsplanen bliver det.


Trekantområdets kommuner har nu udarbejdet et første udkast til forslag til kommuneplantillæg, som har været præsenteret i en kortvarig teknisk høring i hver enkelt kommune i februar/marts måned. Udkastet er vedlagt denne indstilling som bilag (Bilag: Udkast til SVL Kommuneplantillæg). Ultimo marts er det planen at invitere landbrugets interesseorganisationer til en dialog omkring udpegningen. I april og maj måned kvalificeres udkastet yderligere, på baggrund af indkomne bemærkninger fra foroffentlighedsfasen, mødet med landbrugets interesseorganisationer samt udvalgets egne bemærkninger.


Forslaget til kommuneplantillæg forventes sendt i offentlig høring i slutningen af juni i en periode på mindst 8 uger. Forslaget vil forinden blive forelagt Miljø- og Energiudvalget og By- og Teknikudvalget på møderne i maj måned.


De særligt værdifulde landbrugsområder er de områder, der skal søges forbeholdt til landbrugsdrift. Her vil udviklingsmulighederne og investeringssikkerheden for landbrugserhvervet derfor være større end andre steder. Den samlede udpegning af særlig værdifuld landbrugsjord i Trekantområdet, fremgår af vedlagte bilag. Det er muligt at zoome helt tæt ind på udpegningen i Fredericia Kommune.


Planlægningen forhindrer ikke, at husdyrproduktioner, der ligger uden for de udpegede områder, kan udvides, ligesom at der kan placeres staldanlæg udenfor de udpegede områder. Husdyrproduktioner reguleres således fortsat gennem husdyrloven og kan udvides i et omfang, så kravene til beskyttelse af natur og miljø fortsat kan overholdes.


Der er i Fredericia Kommune udpeget 3133 hektar særlig værdifuld landbrugsjord, hvilket svarer til 23,6 % af kommunens samlede areal. Udpegningen i Fredericia Kommune fremgår af bilag (Bilag: Særlig værdifuld landbrugsjord i Fredericia). Til sammenligning er den procentvise udpegning af særlig værdifuld landbrugsjord betydeligt større i resten af Trekantområdet.


I udpegningen er der taget vidtgående hensyn til by- og erhvervsudviklingen. 


For Fredericia Kommunes vedkommende er det derudover valgt at udtage skovrejsningsområder af udpegningsgrundlaget for særlig værdifuld landbrugsjord. Dette skyldes, at alle skovrejsningsområder i Fredericia er baseret på bynære interesser, politiske projektønsker fra bl.a. den af det daværende byråd vedtagne Naturplan 2005 og hensynet til sikring af grundvandsinteresser (indvindingsområder og grundvandsdannende områder). De øvrige kommuner har udpeget skovrejsningsområder som særlig værdifuld landbrugsjord. 


Sagen forelægges til orientering i Miljø- og Energiudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at forslag til kommuneplantillæg for udpegning af særlig værdifuld landbrugsjord med tilhørende kortbilag, udsendes i 14 dages foroffentlighed i april måned.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014

Sagen udsat.


Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 11-03-2014

Udsat.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 08-04-2014

Godkendt som indstillet.


Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 08-04-2014

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 46 Kolonihaverne ved Egeskovvej

Sagsbeskrivelse

Kolonihaverne ved Egeskovvej er ligger i den nordlige del af Fredericia i et rekreativt område, som både fungerer som bydelspark for de omkringliggende boligområder, samtidig med at det udgør en bufferzone mellem det tunge erhvervsområde mod nord og boligerne syd for kolonihaveområdet.


Området adskiller sig fra de øvrige kolonihaveområder i kommunen ved at alle grunde er matrikuleret og hver enkelt grund er privatejet. Grundene er i parcelhusgrundstørrelse og gennemsnitligt på ca. 800 m². Normalt er kolonihaveområder ejet af kommunen, som udlejer de enkelte havelodder og lejerne ejer kun bygningerne på havelodden.


I området er der 128 kolonihavegrunde. Heraf er de 125 ikke-varige kolonihaver, hvilket betyder at de planmæssigt kan overgå til anden anvendelse end kolonihaver. Det har længe været et ønske fra de fleste grundejeres side, at kunne benytte deres ejendom til helårsbeboelse.


Dele af området er omfattet af støjkonsekvenszone for vej, og den nordlige del er omfattet af 500 meter støjkonsekvenszone for erhverv og 500 meter miljøkonsekvenszone for virksomheder med særlige beliggenhedskrav.


Indtil for nylig (2012) har den nordlige del af området også været omfattet af 500 meter planlægningszone for risikovirksomhed. Afgrænsningen af denne er nu ændret efter en konkret vurdering, så den ikke berører kolonihaveområdet.


Af de 128 ejendomme er ca. 50 ikke omfattet af støjkonsekvenszonerne og miljøkonsekvenszonen. For de ejendomme, der ligger uden for støjkonsekvenszonerne og miljøkonsekvenszonen, kan der være en mulighed for ændring af planstatus til helårsbeboelse.


Behandling i Teknisk Udvalg 2012-2013

Ejernes ønske om at området ændrer planstatus har været drøftet på Teknisk Udvalgs møder den 25. september 2012 og den 15. januar 2013.

 

25. september 2012 besluttede Teknisk Udvalg, at administrationen skulle udarbejde et konsekvensnotat, som beskriver alle konsekvenserne af, at dele af området omdannes til helårsbeboelser med henblik på udarbejdelse af en ny lokalplan for hele området.


Administrationen har søgt at opliste, beskrive og vurdere alle forudsætninger for og konsekvenser af, at dele af området omdannes til helårsbeboelse. Dette blev drøftet på Teknisk Udvalgs møde den 15. januar 2013 med følgende beslutning:

 

Udvalget ønsker, med forbehold for beboerdemokratiet, at arbejde videre med at udvikle området så den del af området der kan, under forbehold for miljøreglerne, udlægges til helårsbeboelse. Den resterende del af om-rådet fastholdes som kolonihaveområde.


Efterfølgende er der afholdt møde mellem repræsentanter for Grundejerforeningen af 1956 og administrationen den 7. februar 2013. På mødet orienterede administrationen om Teknisk Udvalgs beslutning. Administrationen orienterede samtidigt om, at de præcise støjafgrænsninger for området skal afklares, for at processen kan komme videre. Det blev præciseret, at støjberegningerne ikke finansieres af Kommunen.


Behandling i By- og Teknikudvalget 

Grundejerforeningen af 1956 har den 20. januar 2014 afleveret en ansøgning om dispensation fra støj- og miljøzonen, der deler området i et nordligt og et sydligt område.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Dele af kolonihaveområdet er omfattet af støjkonsekvenszone for vej (Egeskovvej), og den nordlige del er omfattet af 500 meter støjkonsekvenszone for erhverv (SHELL) samt 500 meter miljøkonsekvenszone for virksomheder med særlige beliggenhedskrav (SHELL). Disse zoner er planlægningszoner, som er fastlagt i forbindelse med kommuneplanlægningen. Der må ikke udlægges arealer til miljøfølsomme anvendelser (herunder beboelse), før det er dokumenteret, at miljøforholdene er acceptable.


For at kunne tage stilling til ejernes ønske om konvertering til helårsbeboelse, er der altså brug for konkrete støjberegninger, der dokumenterer at området er egnet til beboelse.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller,


at By - og Teknikudvalget drøfter Teknisk Udvalgs beslutning af 15. januar 2013:


Udvalget ønsker, med forbehold for beboerdemokratiet, at arbejde videre med at udvikle området så den del af området der kan, under forbehold for miljøreglerne, udlægges til helårsbeboelse. Den resterende del af området fastholdes som kolonihaveområde.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 08-04-2014

Udvalget fastholder den tidligere beslutning.


Punkt 47 Detailhandelsanalyse 2014

Sagsbeskrivelse

I arbejdet med at øge Fredericias attraktivitet som by er detailhandel et vigtigt emne. Med udgangspunkt i rapporter om detailhandlens udvikling og fremtidige struktur i forhold til nethandel, samt Fredericias placering mellem handelscentrene Århus og Odense samt nærheden til Kolding og Vejle, skal der udarbejdes en samlet detailhandelsplan.


Med den nye viden der hermed fremkommer om detailhandel, skal detailhandelsplanen også behandle Fredericia’s eksisterende centrum og den detailhandelsmæssige sammenhæng med den nye bydel FredericiaC.


Detailhandelsplanen

Detailhandelsplanen foreslås udarbejdet i 2 faser:

  • Fase 1: En analysedel, der beskriver status og udvikling i Fredericia’s detailhandel siden udarbejdelsen af en detailhandelsanalyse i 2008.
  • Fase 2: En strategidel, der beskriver fremadrettede muligheder for udvikling af byens detailhandel og handlinger, der kan styrke detailhandlen, herunder også sammenhæng mellem Fredericias eksisterende centrum og FredericiaC.

Proces for udarbejdelsen

By- og Teknikudvalget får forelagt resultatet af fase 1 – analysedelen – på udvalgsmødet i august 2014, hvor udvalget kan medvirke til at udpege emner for strategidelen inden den igangsættes.


Herefter igangsættes fase 2 – strategidelen - og den samlede detailhandelsrapport med analysedel og strategidel færdiggøres i efteråret til præsentation i By- og Teknikudvalget.


Fredericia Shopping og Fredericia Erhvervsforening bliver inddraget løbende i processen med udarbejdelse af detailhandelsplanen, så foreningerne både kan medvirke til at sikre den rigtige problemformulering for opgavens fase 1 med analysedelen samt vurdering af muligheder i fase 2 for udvikling og handlinger, der kan styrke detailhandlen, herunder hvad butikkerne selv kan gøre for at styrke byens detailhandel. I øvrigt vurderes det, om der kan være andre interessenter/aktører, det vil være relevant at inddrage i processen, og om man skal gå bredere ud med dialog med forbrugere/borger og ejendomsejere m.v.


Fase 1 og 2

Frem til mødet i By- og Teknikudvalget den 26. august 2014 arbejdes med fase 1, analysedelen.


Analysedelen er en opdatering af data i detailhandelsanalysen fra 2008, og beskriver status særligt på følgende emner:

  • Antal af butikker og samlet bruttoareal til detailhandel i Fredericia Kommune fordelt på forskellige butikstyper og centerområder (bymidten, Fredericia Nord, Fredericia Vest, Taulov/Skærbæk, Erritsø/Snoghøj, Herslev/Pjedsted/Bredstrup, Egeskov/Bøgeskov/Trelde).
  • Forbrug – hvor stort et forbrug har borgerne i Fredericia.
  • Handelsbalance – hvor stor en andel af borgernes forbrug er omsat i Fredericia Kommune. Konkurrenceforhold for detailhandel i Fredericia Kommune sammenlignet med Kolding og Vejle samt evt. Middelfart.
  • Nethandel – hvor stor en del af forbruget sker via nethandel (inkl. prognose for nethandel i fremtiden).
  • Kæder/butikstyper – hvilke er de væsentligste ”drivere” for detailhandel, hvilke er til stede og hvilke mangler i Fredericia Kommune.
  • Generelle udviklingstræk i detailhandlen i Danmark og resten af verden.

Status for Fredericia på forbrug og antal butikker/ bruttoareal sammenlignes med gennemsnit på nationalt niveau.

På mødet hvor fase 1, præsenteres, vil der samtidig blive præsenteret et oplæg til drøftelse af indhold i fase 2, strategidelen.

Økonomiske konsekvenser

Midlerne til udarbejdelse af detailhandelsplanen findes indenfor By & Erhvervs eget budget. Da der endnu ikke er indhentet tilbud fra konsulenter på opgaven, kendes prisen for analysen ikke. Der indhentes tilbud fra flere forskellige konsulentfirmaer, så pris og indhold kan sammenlignes, og der opnås det for kommunen mest gunstige tilbud.

Vurdering

By og Erhverv vurderer, at udarbejdelsen af en detailhandelsplan som beskrevet vil være et godt styringsredskab for udvikling af detailhandel i Fredericia.


Med opdeling af udarbejdelsen i 2 faser bliver der mulighed for dialog med Fredericia Shopping/Fredericia Erhvervsforening både i forbindelse med kortlægning og beskrivelse af den eksisterende detailhandelssituation i kommunen og udvikling af en fremadrettet strategi, der kan styrke kommunens detailhandel. Samtidig bliver der mulighed for dialog med andre aktører, forbrugere/borgere mv. i processen.


Indstillinger

By & Erhverv indstiller,


at By- og Teknikudvalget godkender igangsætning af udarbejdelse af en detailhandelsplan.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 08-04-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 48 Endelig vedtagelse af lokalplan nr. 308A Skærbækværket med tilhørende miljørapport samt tillæg nr. 1 til Kommuneplan 2013-2025

Sagsbeskrivelse

Teknisk Udvalg vedtog på møde den 9. december 2013 Forslag til lokalplan nr. 308A Skærbækværket med tilhørende miljørapport samt forslag til tillæg nr. 1 til Kommuneplan 2013. Lokalplanforslaget blev ligeledes godkendt af Økonomiudvalget og Byrådet den 9. december 2013. Forslaget har været i offentlig høring i 13 uger fra den 11. december 2013 til 12. marts 2014. I offentlighedsfasen har der været afholdt borgermøde om lokalplanforslaget, miljørapporten og om en VVM-redegørelse for etablering af biomassefyrede kedler på Skærbækværket.


Forslag til lokalplan 308A er udarbejdet efter anmodning fra DONG Energy. Lokalplanen skal muliggøre etablering af nye biobrændselsfyrede kedler samt nyt brændselslager og transportfaciliteter.


Forslag til lokalplan nr. 308A, Skærbækværket, samt det tilhørende forslag til tillæg nr. 1 til Kommuneplan 2013-2025 fastlægger områdets anvendelse til erhverv i form af kraftværksdrift, og at området kan anvendes til havneformål, som er relateret til virksomhedens aktiviteter og transit af biobrændsler.


Der planlægges opført en ny kedelbygning med 6 kedler, som placeres ud for den eksisterende Blok 2 samt den vestlige del af Blok 1. Kedelbygningen kan blive op til 115 meter lang, 50 meter bred og 50 meter høj. Kedlen fyres med træflis, der transporteres til området med skib. Fra skibet transporteres flisen via transportbånd til enten et åbent staklager eller et lukket lager. Det åbne lager kan få en højde på op til 30 meter, mens det lukkede lager kan få en max. højde på 20 meter. Et tredje alternativ for opbevaring af biomasse omhandler etablering af en silo på op til 50 meters højde.


Det er tanken, at havnen skal udbygges og fungere som transithavn for modtagelse og opbevaring af biobrændsel med henblik på videretransport til andre biomassefyrede kraftværker. Der forventes at ske en stigning i skibstrafikken til og fra værket. Der vil således kunne ankomme 9 til 10 skibe om ugen.


Tung trafik vil primært blive ledt via Kohavevej, så boligområdet øst for værket belastes mindst muligt.


Omlægningen af driften vil medføre et øget vandforbrug. Den øgede indvinding skal ske på baggrund af en tilladelse fra Fredericia Kommune.

Lokalplanen er vedlagt denne indstilling som bilag. En visualisering af et evt. fuldt udbygget Skærbækværk ses på bilag ” Visualisering af fuldt udbygget Skærbækværk”.


Kommuneplantillæg

Lokalplanforslaget er ikke i overensstemmelse med kommuneplanen for så vidt angår anvendelse og miljøklasser. Der er derfor i det tilhørende forslag til tillæg nr. 1 til Kommuneplan 2013-2025 sket en indarbejdelse af de aktuelle anvendelser og miljøklasser. Forslaget til kommuneplantillæg medfører bl.a., at afgrænsningen af rammeområderne ændres.


Aflysning af lokalplaner

Lokalplanområdet er omfattet af 3 lokalplaner samt en del af en byplanvedtægt:

Lokalplan nr. 128A - Udvidelse af Skærbækværket, Lokalplan nr. 251 - Erhvervsvirksomheder på Skærbækværket samt Lokalplan nr. 121 - Restproduktdeponi v/Skærbæk, som alle aflyses ved den nye lokalplans vedtagelse. Byplanvedtægt nr. 28 for et område i Skærbæk omkring Skærbækværket aflyses for de områder, der er omfattet af denne lokalplan.


VVM-redegørelse

Etablering af det ønskede anlæg i forbindelse med et kraftværk forudsætter ifølge planloven, at der udarbejdes en VVM-redegørelse (Vurdering af Virkningerne på Miljøet). VVM-redegørelsen er udarbejdet af Miljøstyrelsen i samarbejde med DONG Energy og Kystdirektoratet. Det er Miljøstyrelsen, der er myndighed for VVM-redegørelsen, ligesom det er Miljøstyrelsen, der er myndighed for miljøgodkendelsen af anlægget.

I VVM-redegørelsen redegøres for blandt andet den visuelle påvirkning af kystlandskabet, konsekvenserne for plante- og dyrelivet, nærliggende habitatområder og vand- og luftkvaliteten samt trafikken i nærområdet. VVM-redegørelsen, der blev offentliggjort i februar 2014, vil blive behandlet af Miljø- og Energiudvalget den 8. april i sag nr. 13/12749 med en parallel orienteringssag i By- og Teknikudvalget, se anden sag på dagsordenen. Tilsvarende bliver Miljø- og Energiudvalget på sit møde den 8. april orienteret om nærværende sag. 


Miljørapport

Udover VVM-redegørelsen, der vurderer det konkrete projekt, er der foretaget en miljøvurdering af lokalplanforslaget og det tilhørende forslag til kommuneplantillæg. Miljøvurderingen redegør for planens påvirkning af miljøet. De emner, der er behandlet i miljørapporten, er vurderet i forhold til det fremtidige driftsscenarie for at kunne afdække de mulige miljøpåvirkninger, som fyring med biomasse samt transitaktiviteter vil kunne medføre. Der redegøres blandt andet for den visuelle påvirkning af kystlandskabet igennem visualiseringer af de anlæg, som lokalplanen muliggør set fra forskellige lokaliteter. Derudover redegøres for støj, emissioner, trafik mv.

Miljørapporten er et selvstændigt dokument, men der indgår et ikke-teknisk resumé i lokalplanforslaget. Miljørapporten fremgår af bilag ”Miljøvurdering, lokalplan 308A, Skærbækværket”.


Bemærkninger og ændringsforslag

I høringsperioden indkom bemærkninger fra myndigheder, foreninger og borgere.

Bemærkningerne omhandler bl.a. følgende emner: Trafiksikkerhed på skoleveje, støj fra skibe og lastbiltrafik og trafikmængder og hastighed samt om risiko for svampesygdomme. Bemærkningerne fremgår af bilag ”Indkomne høringssvar til lokalplan 308A, Skærbækværket”.

Der er desuden udarbejdet notat med et resumé af de indkomne bemærkninger samt By & Erhvervs kommentarer til disse. Notatet er vedlagt sagen som bilag ”Notat om indkomne høringssvar til lokalplan 308A og By & Erhvervs vurderinger”.


Skærbæk Beboerforening og flere borgere ønsker forbedrede forhold for krydsende cyklister på Kraftværksvej og i det hele taget øget sikkerhed for cyklende skolebørn.


Flere borgere på Loddet, Kohavevej, Kidholmevej og Kraftværksvej ønsker hastighedsdæmpende foranstaltninger på Kraftværksvej og Kohavevej samt bemærker, at de to vejes stand ikke er egnet til øget tung trafik. Krydset Kraftværksvej/ Kohavevej foreslås ombygget. Borgere på Loddet ønsker udkørslen fra Loddet til Kraftværksvej forbedret eller alternativt sløjfet.


Borgere på ovennævnte veje efterlyser desuden forslag til foranstaltninger, der kan dæmpe trafikstøjen.


En borger på Fjordvejen foreslår, at en eventuel flishuggerbygning placeres i større afstand fra byen, og at skibe bør tilsluttes landstrøm i nattimerne, så hjælpemotorerne ikke kører.


Derudover er der indkommet bemærkning fra Trafikstyrelsen om, at der skal ansøges om tilladelse til opførelse af evt. ny skorsten med en højde på over 100 meter.


Energinet.dk anbefaler, at der i lokalplanen indarbejdes et afsnit om lednings- og kabelanlæg for højspænding.


Udover disse emner blev der på borgermødet den 3. marts 2014 bl.a. rejst spørgsmål til støj i anlægsfasen hidrørende fra ramning af spuns og fundamenter.


Sammenfattende redegørelse

I forbindelse med Byrådets endelig vedtagelse af Lokalplan 308A skal der efter lov om miljøvurdering af planer og programmer foreligge en sammenfattende redegørelse for, hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet, hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning, hvorfor den vedtagne plan er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der også har været behandlet, samt hvorledes myndigheden vil overvåge de væsentlige miljøpåvirkninger af planen eller programmet.


Den sammenfattende redegørelse omhandler bl.a. emnerne: Trafikbelastning og tung trafik, hastighed og trafiksikkerhed, trafikstøj, vejenes tilstand, støj fra skibe og skibstrafik, støj fra flishuggerbygning, lugt og støv fra flis samt svampesporer.

Den sammenfattende redegørelse er vedlagt sagen som bilag og desuden vedlagt den endelige lokalplan som bilag ” Sammenfattende redegørelse, lokalplan 308A, Skærbækværket”.


Økonomiske konsekvenser

Vedtagelsen af lokalplanforslaget har ingen direkte konsekvenser for kommunens økonomi. Udbygningen af værket vil naturligvis have nogle afledte positive samfundsmæssige konsekvenser.


Afhængig af hvilke afværgeforanstaltninger, der er nødvendige for at sikre, at Kraftværksvej kan forblive en sikker skolevej, vil der være afledte omkostninger bl.a. til ændring af forholdene for krydsende cyklister på Kraftværksvej. Derudover kan der komme omkostninger til forbedring af Kohavevej. Valg af afværgeforanstaltninger vil blive truffet, når byggeprojektet kendes i detaljer, og inden byggefasen påbegyndes, hvorfor de økonomiske konsekvenser ikke kendes på nuværende tidspunkt.


Vurdering

Lokalplanen muliggør bebyggelse, der vil udgøre et stort element i landskabet, som uundgåeligt vil kunne ses i kystlandskabet. Udbygningen af Skærbækværket vil ske på en måde, så man bevarer en sammenhængende bygningsmasse, der er tilpasset områdets beliggenhed, anvendelse og karakter. Den nye bebyggelse opføres i samme farve og materiale som den eksisterende bygningsmasse. By & Erhverv vurderer, at udbygningen vil medføre en acceptabel påvirkning af kystlandskabet i forhold til den eksisterende situation.


Opførelse af ny bebyggelse samt igangsætning af det nye driftsscenarie vil medføre, at støjforholdene ændres. Der vil være støjende aktiviteter i forbindelse med håndtering og intern transport af biomasse. Der er foretaget beregninger af disse forhold, og det konkluderes ud fra disse, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier også fremover vil kunne overholdes.


Emissionerne af stoffer i røggassen vil stige selv efter rensning gennem støvfilter, da indholdet af f.eks. støv og tungmetaller er større i biomasse end i naturgas. De udførte beregninger viser, at alle grænseværdier i forhold til menneskers sundhed kan overholdes. Der er således ikke nogen sundhedsrisiko forbundet med planen og projektet. Ligeledes er der taget forholdsregler omkring støv i forbindelse med håndtering af biomasse, og støvpåvirkningen vil derfor være minimal. Der etableres således støvreducerende tiltag i form af sug, reduceret faldhøjde, udtag fra bunden af lageret samt overdækkede bånd. Generelt vurderes det, at der i forbindelse med støv- og lugtemissioner ikke vil være påvirkninger uden for værkets produktionsområde, som giver anledning til gener i forhold til miljø og mennesker.


De indkomne bemærkninger

I forhold til de indkomne bemærkninger vurderer By & Erhverv, at disse ikke giver anledning til ændringer af lokalplanen udover præciseringer som foreslået af Trafikstyrelsen og Energinet.dk.


Hovedparten af de indkomne bemærkninger vedrører projektets afledte konsekvenser uden for lokalplanens område, først og fremmest trafikhastighed, manglende sikkerhed for cyklister, trafikmængder og trafikstøj.


Enhver form for hastighedsovertrædelse, hvad enten denne foretages af en lastbil eller personbil, sænker trafiksikkerheden. Hastighedsovertrædelser varetages af politiet, og kommunen vil anmode politiet om at foretage jævnlige hastighedskontroller på Kraftværksvej og Kohavevej.


I anlægsfasen vil der være en markant stigning i trafikbelastningen. Kommunen har derfor i samarbejde med politiet foretaget en vurdering af Kraftværksvej som skolevej i anlægsfasen. Konklusionen er, at Kraftværksvej med den ændrede trafiksammensætning i anlægsfasen vurderes som trafikfarlig skolevej. På den baggrund vil der ske en nærmere vurdering af, hvilke afværgeforanstaltninger der er nødvendige for at sikre, at Kraftværksvej kan forblive en sikker skolevej. (Eksempelvis etablering af helleanlæg med støttefunktioner ved krydsningen fra enkeltrettet til dobbeltrettet cykelsti eller fortsættelse af den dobbeltrettede cykelsti frem til krydset ved Kolding Landevej.) I tilfælde af at der ikke etableres afværgeforanstaltninger, er kommunen forpligtet til at sørge for anden sikker transport til skole i form af bus eller taxa. Valg af afværgeforanstaltninger vil blive truffet, når byggeprojektet kendes i detaljer, og inden byggefasen påbegyndes.


Anvendelsen af lokalplanområdet må i driftsfasen ikke medføre en forøgelse af trafikken med tunge køretøjer i forhold til den nuværende trafik på Kraftværksvej (2010-niveau), jf. lokalplanens § 3.11. Administrationen har primo marts måned foretaget trafiktællinger på Kohavevej og Kraftværksvej for at få overblik over den nuværende trafik på vejstrækningerne. For at få et repræsentativt indtryk af omfanget af tung trafik over en længere periode foretages der nye tællinger i uge 19 og 21. Administrationen vil løbende følge udviklingen i trafikken via tællinger.

Under anlægsarbejdet har Fredericia Kommune fokus på, at arbejdet udføres med så få gener for kommunens borgere som muligt. I de tilfælde, hvor væsentlige gener, f.eks. overskridelse af de vejledende støjgrænser, ikke kan undgås, skal aktiviteterne typisk foretages inden for normal arbejdstid, dvs. mellem kl. 7 og 18. Der kan være tilfælde, hvor dette ikke kan lade sig gøre af helt særlige årsager. I disse tilfælde foretager kommunen en afvejning af hensynet til borgerne og projektets gennemførelse, hvorved borgerne kan blive pålagt at tåle gener i en kort periode, og bygherre kan få restriktioner for arbejdets udførelse.


Kommunen er opmærksom på, at der især i anlægsfasen for udvidelse af havneanlægget vil forekomme støj fra ramning af spuns. Denne aktivitet vil være omfattet af den midlertidige aktivitetsaccept, som kommunen skal give.


Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at By- & Teknikudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


1.  at Forslag til lokalplan nr. 308A og forslag til tillæg nr. 1 til Kommuneplan 2013-2025 med tilhørende sammenfattende miljørapport vedtages endeligt med de afledte præciseringer, som fremgår af notat om bemærkninger fra offentlig høring og derefter offentliggøres.

 

2.  at Lokalplan nr. 128A - Udvidelse af Skærbækværket, Lokalplan nr. 251 - Erhvervsvirksomheder på Skærbækværket samt Lokalplan nr. 121 - Restproduktdeponi v/Skærbæk aflyses ved vedtagelse af Lokalplan nr. 308A, og at Byplanvedtægt nr. 28 for et område i Skærbæk omkring Skærbækværket aflyses for de områder, der er omfattet af lokalplan 308A.

 


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 08-04-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 23-04-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 49 Orienteringssag: Forslag til VVM redegørelse for etablering af biomassefyrede kedler på Skærbækværket - Kommunens bemærkninger til udkastet

Sagsbeskrivelse

Den 27. februar 2014 offentliggjorde Miljøstyrelsen forslag til VVM-redegørelse for ombygning af Skærbækværket, hvorved værket får mulighed for at fyre med biomasse. VVM-redegørelsen består af kommuneplantillæg, vurdering af virkninger på miljøet (VVM-redegørelse) samt udkast til afgørelse for etablering af biomassekedler. Indsigelser og bemærkninger kan sendes til Miljøstyrelsen frem til den 22. april 2014.

Baggrunden for planforslaget er, at DONG Energy ønsker at etablere biomassefyrede kedler og udvide havnen på Skærbækværket (jf. sagsid 13/10152, Udarbejdelse af Lokalplan 308A for Skærbækværket, se anden sag på dagsordenen).


By- og Erhverv, Natur & Miljø samt Vej & Park har tidligere kommenteret på et udkast til VVM-redegørelse, kommuneplantillæg samt udkast til miljøgodkendelse og havde bemærkninger vedrørende: Grundvand og vandindvinding, spildevand, trafik over land, planforhold, restprodukter, affald, støj, natur, flora, fauna samt væsentlighedsvurdering.


Det udkast, der nu er sendt i høring frem til 22. april, giver anledning til yderligere bemærkninger, som fremgår af nedenstående.


VVM redegørelsens dokumenter kan tilgås via dette link til Miljøstyrelsens hjemmeside:

http://mst.dk/service/annoncering/annoncearkiv/2014/feb/dong-energy-etab...


Bemærkninger til VVM-redegørelse, kommuneplantillæg og ikke-teknisk resumé af 27. februar 2014

Administrationen har følgende bemærkninger til forslag til VVM-redegørelsen:


Trafik over land (kap. 15)

Anlægsfase:

Af VVM-redegørelsen fremgår det, at anlægsarbejdet forventes at strække sig over en periode på omtrent halvandet til to år med en seks dags arbejdsuge (fri søndag) og en arbejdsdag fra kl. 7-22 for de fleste aktiviteter. I tilfælde af, at der sker væsentlige forsinkelser i byggeriet, vil der forekomme trafik alle ugens syv dage. I hele byggeperioden forventes der tung trafik til og fra byggepladsen i varierende omfang, men i gennemsnit forventes tre til fire lastbiler pr. time. Den tunge trafik til byggepladsen vil blive ledt fra Kraftværksvej via Kohavevej for at sikre, at den ledes udenom boligkvarteret øst for værket i omkring Klippehagevej. Med 300 ansatte i anlægsfasen vil der ligeledes være en øget mængde person- og varebilstrafik omkring skiftet kl. 15.


Der vil ske en betydelig stigning i trafikintensiteten (tung trafik) som følge af anlægsfasen.


På Kraftværksvej vil ændringen af den samlede trafikintensitet i kombination med den ændrede trafikale sammensætning med flere lastbiler kunne give anledning til en stigning af støjen, men stigningen forventes fortsat at være under det hørbare niveau. Stigningen vil primært forekomme i dag- og aftenperioden, hvor der vil være mest trafik til og fra byggepladsen.


Administrationen vurderer, at anlægsfasen medfører en markant stigning i trafikbelastningen. Under hensynet til, at Kraftværksvej er skolevej, har kommunen i samarbejde med politiet foretaget en vurdering af Kraftværksvej som skolevej i anlægsfasen. Konklusionen er, at Kraftværksvej med den ændrede trafiksammensætning i anlægsfasen vurderes som trafikfarlig skolevej. På den baggrund vil der ske en nærmere vurdering af, hvilke afværgeforanstaltninger der er nødvendige for at sikre, at Kraftværksvej kan forblive en sikker skolevej. Der kan eksempelvis etableres helleanlæg med støttefunktioner ved krydsningen fra enkeltrettet til dobbeltrettet cykelsti eller fortsættelse af den dobbeltrettede cykelsti frem til krydset ved Kolding Landevej. I tilfælde af, at der ikke etableres afværgeforanstaltninger, er kommunen forpligtet til at sørge for anden sikker transport til skole i form af bus eller taxa. Valg af afværgeforanstaltninger vil blive truffet, når byggeprojektet kendes i detaljer, og inden byggefasen påbegyndes.


I anlægsfasen vil Fredericia Kommune vurdere, hvorvidt den øgede trafikbelastning af Kraftværksvej og i særdeleshed Kohavevej giver anledning til iværksættelse af nødvendige foranstaltninger, så vejene fortsat kan opfylde deres formål. Kohavevej vurderes ikke at være bygget til at kunne modstå den trafik, som forventes i anlægsfasen.


Driftsfase:

Det fremgår af lokalplan 308A, at der ikke sker en forøgelse af trafikken med tunge køretøjer i forhold til den nuværende trafik på Kraftværksvej (2010-niveau), jf. lokalplanens § 3.11.


Idet Melgaard A/S’s aktiviteter ved Stegenav depotet ophører med udgangen af 2016, har DONG Energy oplyst, at den årlige andel af tung trafik til/fra Skærbækværket ikke stiger i forhold til 2010-niveauet. Med udgangspunkt i dette har administrationen ikke yderligere bemærkninger til dette.  


Administrationen har primo marts måned foretaget trafiktællinger på Kohaveve og Kraftværksvej for at få overblik over den nuværende trafik på vejstrækningerne. Tællingerne er foretaget på Kohavevej og kraftværksvej (hhv. 300 meter nord for Loddet og 75 meter nord for Kohavevej) i perioden 10.-19. marts 2014. Tællingerne viser, at der i perioden var en ÅDT (ÅDT: årsdøgntrafik) på 12 lastbiler på Kohavevej, mens der blev målt en ÅDT på 145 på Kraftværksvej 300 meter nord for Loddet og en ÅDT på 55 lastbiler 75 meter nord for Kohavevej). Disse tællinger understøtter kun delvist vurderingen i VVM-redegørelsen. For at få et repræsentativt indtryk af omfanget af tung trafik over en længere periode foretages der nye tællinger i uge 19 og 21. Administrationen vil løbende følge udviklingen i trafikken via tællinger.


Støj, vibrationer, lavfrekvent støj og infralyd (kap. 17)

Anlægsarbejde på land:

Fredericia Kommune har tilsynet med byggefasen og giver byggetilladelsen. Inden anlægsarbejdet påbegyndes, skal det anmeldes til Fredericia Kommune, og Fredericia Kommune skal på baggrund af en konkret vurdering give en accept af projektet, som kan indeholde vilkår omkring driftstider eller genereducerende foranstaltninger. Det er Miljøstyrelsen, som har miljøtilsynet, der skal sikre, at anlæggene etableres efter kravene i de relevante dele af miljølovgivningen.


I byggetilladelsen vil der blive stillet vilkår om, at udendørs støjpåvirkning fra virksomheden i driftsfasen ikke må overstige grænseværdierne nævnt i lokalplanens § 3.12. Ligeså vil der blive stillet betingelser om, at der efter ibrugtagning skal foretages støjmåling, der dokumenterer, at støjkravene er overholdt.


Administrationen har fokus på, at arbejdet udføres med så få gener for kommunens borgere som muligt. I de tilfælde, hvor væsentlige gener, f.eks. overskridelse af de vejledende støjgrænser, ikke kan undgås, skal aktiviteterne typisk foretages inden for normal arbejdstid, dvs. mellem kl. 7 og 18. Der kan være tilfælde, hvor dette ikke kan lade sig gøre af helt særlige årsager. I disse tilfælde foretager kommunen en afvejning af hensynet til borgerne og projektets gennemførelse, hvorved borgerne kan blive pålagt at tåle gener i en kort periode, og bygherre kan få restriktioner for arbejdets udførelse. Administrationen anbefaler, at dette også vil fremgå af VVM-rapportens sammenfattende redegørelse.


Anlægsarbejde i havnen:

Det fremgår af VVM-rapporten, at anlægsarbejdet forventes at strække sig over en periode på halvandet til to år med en seksdags arbejdsuge (fri søndag) og en arbejdstid fra kl. 7-22 for de fleste aktiviteter. I tilfælde af forsinkelser vil der forekomme anlægsarbejde alle ugens syv dage. Ramning af spuns og fundament vil ikke ske efter kl. 20 med undtagelse af de situationer, hvor der anvendes dyrt udstyr, f.eks. uddybningfartøjer. I disse situationer vil der blive arbejdet 24 timer i døgnet i en periode på 1-2 måneder. 


Det fremgår af VVM-redegørelsen, at arbejdet tilrettelægges, så unødig støj undgås, ligesom der i vid udstrækning vil blive anvendt den bedst mulige teknik til arbejdet. Fredericia Kommune vil i forbindelse med behandlingen af anmeldelsen af de midlertidige aktiviteter anmode om dokumentation for, at valgte maskiner og arbejdsmetoder, indretning af arbejdspladsen samt til- og frakørselsforhold m.m. er de mest skånsomme for omgivelserne med hensyn til støj og vibrationer, med henblik på at minimere støjgener i videst muligt omfang.


Risiko (kap. 23)

Det bør fremgå, at oplaget også skal indrettes efter beredskabsloven samt lovgivning omkring klassifikation af eksplosionsfarlige områder.


Til afsnittet om brændselsoplag bør det præciseres, at f.eks. gummihjulslæssere til de foruddefinerede slukningspladser placeres på området mellem lageret og blok 3. Herved fremgår det, at der kan være tale om flere placeringer. Derudover tilføjes til beskrivelsen af indsatstaktikken, at der er behov for en stor vandforsyning samt mulighed for håndtering af slukningsvandet, såfremt der udvikles brand i flislageret.


Bygningsreglementet bør erstattes med beredskabslovens tekniske forskrifter.


Til afsnittet om opsamling og vurdering bør sætningen ”Således vil der i forbindelse med ansøgning til Beredskabsstyrelsen om tilladelse til etablering af lageret, bl.a. stillet krav om yderligere redegørelser til brandvæsenet om bl.a. indsatsmuligheder m.v.” udelades, da Beredskabsstyrelsens vilkår ikke med sikkerhed kendes.


Til samme afsnit præciseres det, at Fredericia Brand & Redning tager endelig stilling til evt. yderligere foranstaltninger i forhold til Brand & Rednings indsatsmulighed, når den endelige projektbeskrivelse foreligger.


Resumé af afværgeforanstaltninger og overvågning (kap. 26)

Trafik: Administrationen finder, at det bør fremgå, at det skal vurderes hvilke behov der er for afværgeforanstaltninger ved cyklistkrydsningen på Kraftværksvej.


Administrationen har ingen bemærkninger til:

- forslag til ikke-teknisk resumé

- forslag til kommuneplantillæg

- udkast til miljøgodkendelse af 27. februar 2014

 

Økonomiske konsekvenser

Fremsendelsen af Fredericia Kommunes bemærkninger til udkast til VVM-redegørelse, ikke-teknisk resumé, kommuneplantillæg og miljøgodkendelse har ingen direkte konsekvenser for kommunens økonomi.


Det skal imidlertid understreges, at afhængig af hvilke afværgeforanstaltninger der er nødvendige for at sikre, at Kraftværksvej kan forblive en sikker skolevej, vil der være afledte omkostninger bl.a. til ændring af forholdene for lette trafikanter på Kraftværksvej. Valg af afværgeforanstaltninger vil først blive truffet, når byggeprojektet kendes i detaljer, og inden byggefasen påbegyndes, hvorfor de økonomiske konsekvenser ikke kendes på nuværende tidspunkt. Tilsvarende må der forventes ekstra udgifter til vedligehold af Kohavevej.


I tilfælde af, at der ikke udføres særlige foranstaltninger for bløde trafikanter, vil politiet erklære skolevejen for trafikfarlig i anlægsfasen. Bliver skolevejen trafikfarlig, vil det medføre udgifter for kommunen til anden transport af skolebørn i form af taxa eller buskørsel.


Der vil blive udarbejdet overslagspriser på afværgeforanstaltninger.


Vurdering

Det vurderes, at udkast til VVM-redegørelse, kommuneplantillæg samt udkast til miljøgodkendelse overordnet set er fyldestgørende for en vurde-ring af de mulige miljømæssige konsekvenser ved, at DONG Energy etab-lerer nye biomassefyrede kedler på Skærbækværket, så værket fremover også kan anvende biomasse til el- og varmeproduktion.


Miljø- og Energiudvalget træffer afgørelsen i sagen. Sagen behandles på Miljø- og Energiudvalgets møde den 8. april med følgende indstilling:


By- og Erhverv indstiller,

at de anførte bemærkninger til VVM-redegørelsens afsnit om:

Ressourceforbrug (kap. 10)

Trafik over land i anlægs- og driftsfase (kap. 15)

Støj, vibrationer, lavfrekvent støj og infralyd fra anlægsarbejdernepå land og i havnen (kap. 17)

Risiko (kap. 23)

Resumé af afværgeforanstaltninger og overvågning (kap. 26)

 

godkendes og fremsendes som Fredericia Kommunes høringssvar til Miljøstyrelsen.

Indstillinger

By- og Erhverv indstiller, at det anbefales overfor Miljø- og Energiudvalget 


at de anførte bemærkninger til VVM-redegørelsens afsnit om:


-  Ressourceforbrug (kap. 10)  Trafik over land i anlægs- og driftsfase (kap. 15)

-  Støj, vibrationer, lavfrekvent støj og infralyd fra anlægsarbejderne på land og i havnen (kap. 17)

-  Risiko (kap. 23)

-  Resumé af afværgeforanstaltninger og overvågning (kap. 26)


godkendes og fremsendes som Fredericia Kommunes høringssvar til Miljøstyrelsen.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 08-04-2014

Anbefales.


Punkt 50 Orientering (Lukket)