By- og Planudvalget - 10-08-2016

Referat
Dato:
Onsdag, 10 august, 2016 - 12:00
Hent som fil:

Punkt 66 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller

Beslutning i By- og Planudvalget den 10-08-2016

Dagsordenen blev godkendt, idet punkt nr. 69 dog blev taget af dagsordenen.

Punkt 67 2. budgetopfølgning på By- og Planudvalget

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for: ny lovgivning, byrådsbeslutninger, ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne, fejl og mangler


For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens principper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der særskilt tages stilling hertil i byrådet.

Udvalgets økonomi fra vedtaget budget (korrigeret budget) til forventet regnskab er vist i nedenstående skema.


Mio. kr.

Korrigeret

budget

2. budget-

opfølgning

Forventning

spar/lån

Forventet

regnskab

Drift

 

Serviceudgifter

Byfornyelse og boligforbedring

2,546

-

-

2,546

Driftssikring af boligbyggeri mv.

0,665

-

-

0,665

Kørselskontoret

-

-

-

-

Udviklingspulje

2,247

-

-

-

Iværksætteri

1,364

-0,060

-

1,304

Serviceudgifter i alt

6,822

-0,060

-

4,515

 

Drift i alt

6,822

-0,060

-

4,515


Anlæg

 

Skattefinansieret anlæg

 

By og plan, skatteanlæg

30,382

3,000

-6,336

27,046

 

Skattefinansieret anlæg i alt

30,382

3,000

-6,336

27,046

 

Jordforsyning anlæg

 

By og plan, jordfors. anlæg

12,276

-

0,860

12,986

 

Jordforsyning anlæg, i alt

12,276

-

0,860

12,986

 

Anlæg i alt

42,658

3,000

-5,476

40,032

Finansforskydninger

 

Indskud i Landsbyggefonden

25,694

-

-8,567

17,127

 

Finansforskydninger, i alt

25,694

-

-8,567

17,127

 

Total

75,174

2,940

-14,043

61,674

+ = udgift / lån af næste år (underskud),

 - = indtægt / opsparing (overskud)


I det følgende er indholdet i de enkelte kolonner kort beskrevet:

 

Korrigeret budget

Kolonnen ”Korrigeret Budget” dækker over dels vedtaget budget, Spar/lån 2015<>16 samt tidligere meddelte tillægsbevillinger til 2016. 


2. budgetopfølgning

Kolonnen ”2. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet.


Der er foretaget omplaceringer i disse sager:

Controllerindsats, art Væksthuse ændres pga. moms: En konteringsfejl i betalingen til Væksthus Syddanmark er rettet, hvilket giver større momsafløftning. Besparelsen overføres til delvis dækning af controllerteamets indtægtskrav under Økonomiafdelingen. Besparelsen er på 0,060 mio. kr.


Flytning af byudviklingspulje fra ØK til BPU: Byudviklingspuljen til afklaring af Gl. Føtex flyttes fra Økonomiudvalget til By- og Planudvalget. Puljen er på 3,000 mio. kr.


Der ansøges endvidere om anlægsbevilling / tillægsbevilling til anlægsbevilling iht. bilaget ”Oversigt over ansøgning om anlægsbevilling/tillægsbevilling til anlægsbevilling” på sagen.


Forventning Spar/lån

Kolonnen ”Forventning Spar/lån” dækker over opsparing til senere eller lån af næste års budget. I henhold til kommunens principper for økonomistyring er der fri adgang til spar/lån på serviceudgifter. Ved et evt. merforbrug indenfor udvalgets ramme er der altså mulighed for at indhente dette i det følgende år. Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.


For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget ”Specifikation – 2. Budgetopfølgning 2016” på sagen.

Økonomiske konsekvenser

Se afsnittet Sagsbeskrivelse.

Vurdering

Der er ændret forventning til årsresultatet på følgende område:


Skattefinansierede anlæg:

Pulje til nedrivning af faldefærdige ejendomme: Puljen forventes delvist overført til 2017.


Herudover er forventningerne beskrevet i 1. budgetopfølgning stadig gældende.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller

1.  at budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer

2.  at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Beslutning i By- og Planudvalget den 10-08-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 68 Ansøgning om detailhandelskvote i Vestbyen, lokalplan 295

Sagsbeskrivelse

Asgaard Group fik i 2007 udarbejdet lokalplan 295 for Megacentret på Vejlevej 111. Siden er grunden blevet bebygget med IDÉmøbler og står herudover ubebygget hen.


Teknik & Miljø har i foråret været i dialog med Asgaard Group A/S om et nyt butiksprojekt i forlængelse af IDÉmøbler. Den nye butik har et pladsbehov på 1.047 m², hvoraf 30 m² udgør personalefaciliteter, der ikke medregnes i butikkens detailhandelsareal.


Asgaard Group A/S ansøger dermed om 1.017 m² af aflastningscentrets detailhandelskvote.


Detailhandelskvote i aflastningscentret

På nuværende tidspunkt er der 6.135 m² tilbage af aflastningscentrets detailhandelskvote.


Ved tildeling af kvadratmeter til butiksprojektetet på Vejlevej 111 / Megacentret vil der således til rest være 5.118 m².

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at området ligger så centralt på Vejlevej, at det er vigtigt, at der gives mulighed for, at det kan udnyttes.


Den ubebyggede del af grunden henligger tom uden en funktion og kommer nemt til at fremstå skæmmende.


Det vurderes derfor, at ønsket om tildeling af kvote til at etablere en udvalgsvarebutik med fordel kan imødekommes.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at der tildeles 1.017 m² af detailhandelskvoten til etablering af en udvalgsvarebutik på Vejlevej 111.

Beslutning i By- og Planudvalget den 10-08-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 69 Detailhandel i Taulov

Sagsbeskrivelse

Teknik & Miljø har modtaget to ansøgninger om etablering af dagligvarebutikker i Taulov. Den ene ansøgning er med ønsket beliggenhed på Adelvej 61, mens den anden ansøgning er med ønsket beliggenhed på Kolding Landevej 106.


Detailhandlen i det sydlige Taulov, syd for motorvejen, er struktureret i to lokalcentre på Adelvej med 140 m afstand og tre kommuneplanrammer med mulighed for enkeltstående butikker. Se kortbilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø har i forlængelse af kommuneplanrevisionen overvejelser om at foreslå detailhandelsstrukturen i Taulov revideret. Ved at flytte det ene af to lokalcentre og at sløjfe muligheden for enkeltstående butikker, vil den samlede butiksstruktur kunne styrkes. Ved at placere detailhandelen i byens to ender, frem for samlet, kan Taulovs lokalforsyning blive mere velfungerende. Forslaget indebærer mere konkret følgende:


  • Lokalcenter vest, som er det område, der indeholder butikker, service m.m. på nuværende tidspunkt, foreslås opretholdt.

  • Lokalcenter øst, som i dag ikke er veludnyttet og ikke understøtter byfunktionerne markant, foreslås flyttet længere mod øst. Et nyt lokalcenter vil kunne understøtte Taulov øst mere optimalt for gående og cyklende.

  • De bestående rammer til enkeltstående butikker, der er udlagt perifert i Taulov, sløjfes, idet de ikke vil gavne byens boligområder bedst muligt.

Ansøgningen om placering af en butik på Adelvej 61 understøtter idéen om forslaget til revideret centerstruktur (flytning af lokalcenter øst).  Projektet kan indpasses i et nyt område til lokalcenter. Den trafikale situation vil kunne løses udmærket. Flytning af lokalcentret vil kræve en dialog med Erhvervsstyrelsen i forbindelse med et kommuneplantillæg.


Teknik & Miljø anbefaler på den baggrund, at ansøgningen imødekommes på betingelse af, at den fornødne ændring af kommuneplanen kan gennemføres.


Ansøgningen om placering af en butik på Kolding Landevej 106 understøtter i mindre grad den lokale forsyning af Taulov. Beliggenheden er mest gunstig for forbikørende/pendlere. En butik på denne placering vil ikke primært betjene det lokale opland, da der ikke er tilstødende boligområder eller direkte forbindelse til boligområder. Hertil kommer, at det ansøgte areal er trangt til det ønskede formål. Trafikafviklingen vil ikke være optimal, bl.a. fordi ind- og udkørsel vil skulle ske henover en cykelsti, som er skolevej. Ønsket vil kræve kommuneplantillæg, da en del af det ønskede lokalplanområde er udlagt til offentlige formål.


Teknik & Miljø anbefaler på den baggrund, at ansøgningen ikke imødekommes. Det skal bemærkes, at Fredericia Kommune i sin yderste konsekvens kan være nødsaget til at opstarte en lokalplanlægning for en del af arealet, som ligger inden for en kommuneplanramme, som udlægger arealet til blandt andet enkeltstående butikker. Denne del af arealet er dog i sig selv for lille til, at der kan etableres en dagligvarebutik.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


  1. at der arbejdes for at flytte det østlige lokalcenter i Taulov
  2. at ansøgningen om mulighed for etablering af en dagligvarebutik på Adelvej 61 imødekommes på betingelse af, at lokalcentret gennem en ændring af kommuneplanen kan etableres på den nye placering
  3. at ansøgningen om mulighed for etablering af en dagligvarebutik på Kolding Landevej 106 ikke imødekommes

Beslutning i By- og Planudvalget den 10-08-2016

Udgik.

Punkt 70 Endelig vedtagelse af Ophævelse af lokalplan 276 Boliger i Himmerigsskov

Sagsbeskrivelse

Byrådet vedtog 2. maj 2016 forslag til Ophævelse af lokalplan 276, Boliger ved Himmerigsskov. Forslag til ophævelsesplanen har været i offentlig høring i 10 uger fra 11. maj til 20. juli 2016. I høringsperioden er der indkommet en bemærkning, ingen indsigelser.


Planen lægger op til at hele lokalplan 276 ophæves. Planen søges ophævet på baggrund af ejernes ønske, da arealet ikke ønskes udnyttet til boligformål. Arealet bruges til produktion af grøntsager til egen virksomhed.

Ved ophævelse af lokalplanen vil området blive tilbageført til landzone.


Retlige og faktiske konsekvenser

Efter ophævelse af lokalplan 276 vil matr. nr. 38a Kongsted By, Bredstrup blive ført tilbage til landzone. Matriklen vil derudover være omfattet af kommuneplanens rammer V.E.3B (Erhvervsområde ved Skærbækvej), V.B.5. (Boligområde Skovkrogen og Stoustrup Skovvej) og V.L.1. (Landområde ved Hannerup Enge og Erritsø Mose). Der vil ske en tilretning af afgrænsningen af disse rammer som led i den igangværende kommuneplanrevision, således at matr. nr. 38a med vedtagelsen af Kommuneplan 2017 – 2029 vil være omfattet af V.L.1.


De bebyggelsesregulerende bestemmelser følger kommuneplanen, hvoraf det fremgår, at der ikke kan ske yderligere udstykning af grunde til selvstændig bebyggelse. Området skal desuden friholdes for yderligere bebyggelse, bortset fra bygninger, der er erhvervsmæssigt nødvendige for jordbrugserhvervene. Der kan dog gives tilladelse til ombygning af og tilbygning til eksisterende boliger mv. under forudsætning af, at byggeriet tilpasses omgivelserne bedst muligt. Opførelse af ny bebyggelse, ændret anvendelse o.l. vil skulle ske på baggrund af en landzonetilladelse.


Ved at aflyse lokalplanen fjernes mulighederne for, at der kan opføres boliger i området i fremtiden, medmindre der udarbejdes en ny lokalplan for området.


Konsekvensen af ikke at ophæve lokalplanen

Såfremt lokalplanen ikke ophæves, vil området kunne udnyttes til boliger (åben – lav) i op til 2 etager.


Offentlig høring

I løbet af den offentlige høring er der indkommet en bemærkning og ingen indsigelser. Bemærkningen er fra Haderslev Stift, som ikke har interesser i området.

Økonomiske konsekvenser

En lokalplan kan ikke fastsætte en handlepligt. En lokalplan retter sig

alene mod de fremtidige forhold og kan derfor ikke i sig selv

gennemtvinge ændringer i den eksisterende, lovlige anvendelse af en

ejendom.


En ophævelse af lokalplanen for det nævnte område må derfor

betragtes som erstatningsfri regulering, medmindre ganske særlige omstændigheder gør sig gældende.


Da ejerne af ejendommen Skærbækvej 13 selv har ønsket at ændre zonestatus, og da denne ændring ikke forhindrer en fortsat lovlig anvendelse af ejendommen, vurderes det, at kommunen ikke kan gøres erstatningspligtig i forhold til, at de nuværende ejere har svaret skat af ejendommens beliggenhed i byzone.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at bemærkningerne modtaget i høringsperioden ikke giver anledning til ændringer i planen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


  1. at Ophævelse af lokalplan 276 Boliger ved Himmerigsskov vedtages endeligt, og

 

  1. at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af den endelige plan for ophævelse

Beslutning i By- og Planudvalget den 10-08-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 71 Endelig vedtagelse af Delvis ophævelse af lokalplan 289

Sagsbeskrivelse

Byrådet vedtog 2. maj 2016 forslag til Delvis ophævelse af lokalplan 289 Boliger ved Sønderskovvej. Forslag til ophævelsesplanen har været i offentlig høring i 10 uger fra 11. maj til 20. juli 2016. I høringsperioden er der indkommet en bemærkning, ingen indsigelser.


Planen lægger op til, at en del af lokalplan 289 ophæves. Lokalplanen giver mulighed for boligbebyggelse efter en godkendt plan inden for delområde 3. Planen søges delvis ophævet på baggrund af ejerens intention om ikke at udnyttede denne mulighed indenfor sin grund, matrikel nr. 46l Erritsø by, Erritsø beliggende Sønderskovvej 19.


Retlige og faktiske konsekvenser

Efter ophævelse af den del af lokalplan 289, som omfatter ejendommen Sønderskovvej 19 (lokalplanens delområde 3), vil matr. nr. 46l Erritsø By, Erritsø blive ført tilbage til landzone.


Ejendommen vil herefter være omfattet af kommuneplanens ramme E.B.10 (Boligområde ved Sønderskovvej).


Der vil som led i den igangværende kommuneplanrevision ske en ændring af afgrænsningen af rammen, således at matr. nr. 46l med vedtagelsen af Kommuneplan 2017 – 2029 vil være omfattet af E.R.3 (Rekreativt område ved Sønderskov).


Matr. nr. 46l vil herefter være omfattet af kommuneplanens bestemmelse for E.R.3. Heraf fremgår det, at det ikke kan ske yderligere udstykning af grunde til selvstændig bebyggelse. Området skal friholdes for yderligere bebyggelse, bortset fra bygninger, der er erhvervsmæssigt nødvendige for jordbrugserhvervene. Der kan dog gives tilladelse til ombygning af og tilbygning til eksisterende boliger mv. under forudsætning af, at byggeriet tilpasses omgivelserne bedst muligt.


Opførelse af ny bebyggelse, ændret anvendelse o.l. vil skulle ske på baggrund af en landzonetilladelse.


Ved at aflyse lokalplanen fjernes mulighederne for, at der kan opføres flere boliger i området i fremtiden, medmindre der udarbejdes en ny lokalplan for området.


Konsekvensen af ikke at ophæve lokalplanen

Såfremt lokalplanen ikke ophæves for den del, der omfatter delområde 3, vil området kunne udnyttes til boliger (åben–lav) i op til 2 etager. En sådan udnyttelse vil ikke have indflydelse på det nærliggende rekreative område.


Offentlig høring

I løbet af den offentlige høring er der indkommet en bemærkning og ingen indsigelser. Bemærkningen er fra Haderslev Stift, som ikke har interesser i området.

Økonomiske konsekvenser

En lokalplan kan ikke fastsætte en handlepligt. En lokalplan retter sig alene mod de fremtidige forhold og kan derfor ikke i sig selv gennemtvinge ændringer i den eksisterende, lovlige anvendelse af en ejendom. En ophævelse af lokalplanen for det nævnte område må derfor betragtes som erstatningsfri regulering, medmindre ganske særlige omstændigheder gør sig gældende.


Da ejerne af ejendommen Sønderskovvej 19 selv har ønsket at ændre zonestatus, og da denne ændring ikke forhindrer en fortsat lovlig anvendelse af ejendommen, vurderes det, at kommunen ikke kan gøres erstatningspligtig i forhold til, at de nuværende ejere har svaret skat af ejendommens beliggenhed i byzone.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at bemærkningerne modtaget i høringsperioden ikke giver anledning til ændringer i planen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. at Delvis ophævelse af lokalplan 289 Boliger ved Sønderskovvej vedtages endeligt, og
  2. at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af den endelige plan for ophævelse

Beslutning i By- og Planudvalget den 10-08-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 72 Overordnede principper for prioritering af lokalplaner

Sagsbeskrivelse

På By- og Planudvalgets møde den 6. april 2016 besluttede udvalget, at administrationen skulle udarbejde et forslag til overordnede kriterier for den generelle prioritering af lokalplaner.


Dette skete på baggrund af en orientering om status på daværende tidspunkt for følgende: 

  • Aktuelle lokalplaner, som er igangsat efter politisk beslutning
  • Lokalplaner, der med stor sandsynlighed er undervejs
  • Andre lokalplanønsker, som kan blive aktuelle
  • Mulige lokalplanbehov efter kommuneplanrevisionen
  • Øvrige mulige lokalplaner
  • Ressourcesituationen

Det fremgik af orienteringen, at der er/kan være mange lokalplaner på vej, og at der derfor er behov for at sikre bedst muligt, at indsatsen prioriteres ud fra politisk fastlagte mål, ønsker og beslutninger.


Teknik & Miljø foreslår, at udvalget lægger følgende overordnede kriterier til grund for den fremadrettede prioritering af lokalplanarbejdet:


 

Prioritet

 

Kriterium

 

 

Uddybning

1

Er der indgået forudgående aftaler mv. med ansøger?

 

Har kommunen nedlagt et § 14 forbud?

 

Der lægges vægt på, at forhåndsaftaler mv., som kommunen har indgået med ansøger, bliver efterlevet, f.eks. aftaler i forbindelse med ejendoms- og grundhandler.

Et § 14 forbud bortfalder, hvis ikke der er vedtaget et lokalplanforslag inden for et år.

2

I hvor høj grad understøtter projektet Fredericia Byråds Vision 2020

 

Hvor aktuelt er projektet?

 

Der lægges vægt på, i hvor høj grad projektet understøtter målsætningerne i Vision 2020 om erhvervsvækst, befolkningsvækst, uddannelsessteder mv.

Samtidig lægges der vægt på, om ansøger står klar til at realisere sit projekt, når lokalplanen er tilvejebragt, og om ansøger er parat til det nødvendige samspil med kommunen, herunder mht. til levering af de nødvendige bidrag til lokalplanlægningen.

3

Vil lokalplanen lede til en ønskværdig ændring/ajourføring af det eksisterende plangrundlag for området?

 

I de tilfælde, hvor det kan være ønskværdigt at ændre/ajourføre et eksisterende plangrundlag i form af lokalplan, byplanvedtægt mv., lægges der vægt på, i hvor høj grad en ny lokalplan vil sikre en bedre afvejning af de lokale arealinteresser.

Herunder lægges der vægt på, om en ny lokalplan vil sikre mere tidssvarende nabohensyn i området (undgåelse af uacceptable konflikter, f.eks. vedrørende miljøforhold).

Desuden lægges der vægt på, om lokalplanen vil kunne lette den fremtidige administration inden for lokalplanområdet, f.eks. byggesagsbehandlingen, plansagsbehandlingen og miljøsagsbehandlingen.

Tværgående kriterium: Kommunen har ifølge planlovens § 13, stk. 3, pligt til at fremme et lokalplanforslag, hvis et påtænkt projekt er i overensstemmelse med kommuneplanen. Kommunen har således pligt til at udarbejde et lokalplanforslag inden for et år.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Med de ovenanførte foreslåede kriterier vil Teknik & Miljø på et mere solidt grundlag end i dag kunne medvirke til at sikre, at ressourcerne på lokalplanområdet prioriteres anvendt i overensstemmelse med de overordnede politiske ønsker.

 

For at opnå den bedst mulige sammenhæng mellem lokalplanarbejdet og de politiske mål på dette område vil Teknik & Miljø løbende orientere By- og Planudvalget om status på lokalplanområdet med henblik på løbende at sikre politisk drøftelse af og stillingtagen til prioriteringen af lokalplanarbejdet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


-  at de foreslåede kriterier lægges til grund for den fremtidige prioritering af udarbejdelsen af lokalplaner

Beslutning i By- og Planudvalget den 10-08-2016

Indstillingen blev tiltrådt, idet det til kriteriet om projektets aktualitet tilføjes, at der f.eks. lægges vægt på, hvorvidt ansøger bidrager til lokalplanlægningen med konsulentudarbejdede udkast til lokalplanforslaget

Beslutning i By- og Planudvalget den 25-05-2016

Udsat

Punkt 73 Byfornyelse ordinær pulje 2016

Sagsbeskrivelse

Teknik & Miljø har modtaget i alt 10 ansøgninger om at få del i byfornyelsesmidlerne 2016. Det drejer sig om 6 ansøgninger til ejerboliger og 4 ansøgninger til udlejningsboliger.

Fredericia Kommune har fået tildelt udgiftsramme fra staten på 0,4 mio. kr. for 2016. Hertil har Fredericia Kommune fået overført udgiftsramme på 700.000 kr. fra Helsingør Kommune. Fredericia Kommunes udgiftsramme til bygningsfornyelse i 2016 er således på 1,1 mio. kr.

Teknik & Miljø indstiller disponering af hele udgiftsrammen med denne indstilling.

 

Der er i det kommunale budget for 2016 5,554 mio. kr. i puljen til byfornyelse. I 2017 er der et tilsvarende beløb.

Heraf er 2 mio. disponeret til områdefornyelse. I 2016 anvendes jf. denne indstilling 681.400 kr. til bygningsfornyelse i Fredericia Kommune. Til de igangværende pilotprojekter er der i alt disponeret statslig udgiftsramme på 4,250 mio. Dette beløb skal modsvares af Fredericia Kommune med samme beløb.

Der er således i 2017 ca. 4,1 mio. kr. til bygningsfornyelse inden for områdefornyelsesprojektet og i Fredericia Kommune.

 

I henhold til byfornyelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1041 af 31. august 2015, kan der til private udlejningsejendomme ydes støtte op til 100 % af den støtteberettigede udgift.

Til ejerboliger kan der ydes støtte med op til 50 %, og op til 75 % af den støtteberettigede udgift, såfremt ejerboligerne er bevaringsværdige eller fredede.

Teknik & Miljø foreslår dog, at tidligere års praksis om at alle ejerboliger får støtte på 33 %, og at alle udlejningsboliger får støtte på 50 % følges.

Staten yder refusion på 50 %, i det åbne land dog 70 %.

 

Støtten tildeles til udvendige arbejder, herunder tag, vinduer, facade, trapper og lign. Arbejderne skal sikre eller forøge bygningernes bevaringsværdi. Bygningen skal være ældre end 1960 og de følgende kriterier er opfyldt:

 

Inden for Volden:

  • Bygningen skal ikke have mulighed for at opnå støtte fra Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia.
  • Der skal opnås en tydelig forskønnelse af bygningen set fra offentlig vej.

Uden for volden:

·  Bygningen skal have en høj bevaringsværdi på 1-3 eller

·  bevaringsværdi 1-4 og arbejdet skal omfatte bindingsværk, stråtage eller restaurering af oprindelige vinduer.

 

Det er en forudsætning for udbetaling af støtte, at evt. utidssvarende forhold i boligerne samt installationsmangler udbedres senest samtidig med gennemførelse af projektet. 

Bliver den forventede støtteberettigede udgift væsentlig mindre end forudset, reducerer kommunen støttebeløbet tilsvarende i den enkelte byfornyelsessag. Støttebeløbet forøges dog ikke tilsvarende, hvis den forventede udgift bliver højere end forventet.

Støttebeløbet udbetales med klausul om tilbagebetaling ved status- eller ejerskifte inden for 5-10 år efter udbetaling af støttebeløbet, afhængig af støttens størrelse, jf. kommunens folder om byfornyelse.

Økonomiske konsekvenser

Tekst

(beløb i mio kr.)

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

TB 2020

Anlægs-

bevilling

Fri-

givelse

Spangsvej 35, udgift

(XA-5xxxx)

0,042

 

 

 

 

0,042

0,042

Spangsvej 35, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,029

 

 

 

 

-0,029

-0,029

Trelde Næsvej 252, udgift

(XA-5xxxx)

0,076

 

 

 

 

0,076

0,076

Trelde Næsvej 252, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,053

 

 

 

 

-0,053

-0,053

6. Julivej 56, udgift

(XA-5xxxx)

0,036

 

 

 

 

0,036

0,036

6. Julivej 56, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,018

 

 

 

 

-0,018

-0,018

Vesterdalsvej 4, udgift

(XA-5xxxx)

0,108

 

 

 

 

0,108

0,108

Vesterdalsvej 4, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,054

 

 

 

 

-0,054

-0,054

Vendersgade 69, udgift

(XA-5xxxx)

0,103

 

 

 

 

0,103

0,103

Vendersgade 69, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,052

 

 

 

 

-0,052

-0,052

Bjergegade 17, udgift

(XA-5xxxx)

0,069

 

 

 

 

0,069

0,069

Bjergegade 17, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,035

 

 

 

 

-0,035

-0,035

Danmarksgade 54, udgift

(XA-5xxxx)

0,500

 

 

 

 

0,500

0,500

Danmarksgade 54, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,250

 

 

 

 

-0,250

-0,250

Falstersgade 4, udgift

(XA-5xxxx)

0,476

 

 

 

 

0,476

0,476

Falstersgade 4, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,238

 

 

 

 

-0,238

-0,238

Byfornyelse, pulje

(XA-50044)

0,000

 

 

 

 

-0,681

-0,681

I alt (- = kasseindlæg/

 + = kasseudlæg)

0,681

 

 

 

 

 

 

 

Der ydes byfornyelsesstøtte for i alt 1.410.000,- kr. Heraf refunderer staten 728.600,- kr.


Den resterende udgiftsramme på 371.400,- kr. foreslås disponeret til ejendommen

Oldenborggade 6 / Vendersgade 54. Dette har ingen konsekvens for det kommunale budget.

Vurdering

 

Det anbefales, at der gives tilskud til følgende ejerboliger i det åbne land


Spangvej 35 – bevaringsværdi 4

Stråtækt bindingsværk med fine detaljer. Bygget i 1845. Der søges støtte til udskiftning af stråtag på sydsiden og på gavlene.


Støtteberettiget udgift ca. 128.450 kr.


Foreslået støttebeløb 33 %, afrundet til  42.000 kr

30 % fra byfornyelsespuljen    12.600 kr.

70 % fra staten    29.400 kr.


Trelde Næsvej 252 – bevaringsværdi 3

Fint muret og stråtækt bindingsværkshus.  Huset er fra 1878. Der søges støtte til delvis udskiftning af vinduer til nye med kitfals, samt restaurering af oprindelige kitfalsede vinduer.

 

Støtteberettiget udgift ca. 230.288 kr.


Foreslået støttebeløb 33 %, afrundet til  76.000 kr.

30 % fra byfornyelsespuljen  22.800 kr.

70 % fra staten  53.200 kr.

 

Det anbefales, at der gives tilskud til følgende ejerboliger i villakvarterer udenfor bymidten.

 

6. Julivej 56 – bevaringsværdi 3

Velproportioneret villa fra 1922 med pudset facade og mansardtag. Villaen er tegnet af arkitekt Bodulf Billund. Der søges om støtte til renovering af 7 kviste og altandør.

 

Støtteberettiget udgift ca. 110.025 kr.


Foreslået støttebeløb 33 %, afrundet til  36.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen  18.000 kr.

50 % fra staten  18.000 kr.

 

Vesterdalsvej 4 – bevaringsværdi 3

Velbevaret rødstensvilla. Der søges støtte til ny tagdækning med rød vingetagl, lille dansk format, muret rygning.

 

Støtteberettiget udgift ca. 327.250 kr.


Foreslået støttebeløb 33 %, afrundet til  108.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen  54.000 kr.

50 % fra staten  54.000 kr.

 


Det anbefales, at der gives tilskud til følgende ejerboliger inden for bymidten.

 

Vendersgade 69 / Oldenborggade 8 – bevaringsværdi 4

Ejendommen er opdelt i ejerlejligheder, 6 i Oldenborggade 8 og 2 i Vendersgade 69. Der søges støtte til nyt tegltag på sidebygningen i Vendersgade i rød vingetegl samt til nye tagvinduer.

 

Støtteberettiget udgift ca. 206.000 kr.


Foreslået støttebeløb 50 %, afrundet til  103.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen  51.500 kr.

50 % fra staten  51.500 kr.

 

Det anbefales, at der gives tilskud til følgende udlejningsboliger inden for bymidten.

 

Bjergegade 17 – bevaringsværdi 4

Fint byhus med tre mindre lejligheder. Der søges støtte til nye hvide dannebrogsvinduer, samt nye yderdøre.

Det bør være et vilkår for støtten, at den oprindelige hoveddør istandsættes frem for udskiftning.


Støtteberettiget udgift ca. 138.000 kr.


Foreslået støttebeløb 50 %, afrundet til   69.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen  34.500 kr.

50 % fra staten  34.500 kr.

 

Danmarksgade 54 – bevaringsværdi 6

Rødstensejendom, som er opført i 1896. Der er restauration i stueetagen og lejligheder i de øvre etager. Alle lejligheder har eget bad og køkken og er renoveret. Bygningen er skæmmet af bræddebeklædning i stueetagen og har kraftige sætningsrevner. Der er planlagt en gennemgribende istandsættelse af hele facaden, hvorved bræddebeklædningen i stueetagen reduceres, og det oprindelige murværk igen bliver synligt.

Ejendommen modtog tilsagn om støtte på 400.000,- kr. i 2015 til væsentligt større projekt, der også omfattede ny tagdækning. Støtteprocenten var 23%.

Der søges i 2016 om mertilsagn til projektet så støtten omfatter 50 %. Støtteberettiget udgift i alt ca. 1.748.046 kr.


Foreslået støttebeløb 50 %, afrundet til  874.000 kr. 

Tilsagn 2015  400.000 kr.


Foreslået støttebeløb 2016  474.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen  237.000 kr.

50 % fra staten  237.000 kr.


Der udarbejdes nyt tilsagn på i alt 874.000 kr. som erstatter tilsagnet fra 2015.

Ejendommen Danmarksgade 54 er omfattet af Byggeskadefondens dækningsområde. Bidrag på 1,5 % af de totale ombygningsudgifter på 1.748.046 kr. udgør 26.220 kr. Beløbet betales af stat og kommune med halvdelen til hver.

 

Falstersgade 4 – bevaringsværdi 4

Ejendommen er en del af en arkitektonisk helhed med ens ejendomme, der udgør hele sydsiden af Falstersgade, tegnet af arkitekt Jesper Jespersen i 1917. Hele ejendommen restaureres gennemgribende med ny tagdækning i rød vingetegl, nye vinduer som oprindeligt, restaurering af den oprindelige hoveddør, samt skånsom afrensning og omfugning af facaderne. Der er i alt 5 lejligheder i ejendommen, 2 på hver etage og en større i tagetagen. Der er etableret nye badeværelser i lejlighederne på 1. og 2. sal.

Det bør være et vilkår for støtten, at der etableres håndvask i eksisterende wc rum.

Der opsættes kviste mod gaden og altankviste mod haven. Disse er ikke støtteberettigede, da der er tale om forbedringsarbejder.

Støtteberettiget udgift ca. 912.500 kr. Samlet ombygningsudgift ca. 1.312.500 kr.


Foreslået støttebeløb 50 %, afrundet til  456.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen  228.000 kr.

50 % fra staten  228.000 kr.

 

Ejendommen Falstersgade 4 er omfattet af Byggeskadefondens dækningsområde. Bidrag på 1,5 % af de totale ombygningsudgifter på 1.312.500 kr. udgør 19.687 kr. Beløbet betales af stat og kommune med halvdelen til hver.


Det anbefales, at der ikke gives støtte til følgende projekter:

 

Odderstedvej 14 – bevaringsværdi 4

Pudset stuehus fra 1900 med stråtag. Der søges støtte til nyt stråtag på en ny tagkonstruktion med højere hældning samt 6 nye kviste.

Samlet udgift ca. 418.994 kr.


Begrundelse for afslag:

Det ansøgte øger ikke bygningens bevaringsværdi, idet det oprindelige udseende ændres væsentligt med 6 nye og ret store kviste. Det vurderes, at der ikke er tale om vedligeholdelsesarbejder men om fornyelses- og forbedringsarbejder, som ikke er støtteberettigede.

 

 

Oldenborggade 6 / Vendersgade 54 – bevaringsværdi 4

Der søges om støtte til gennemgribende udvendig renovering af klimaskærmen med nyt tegltag i lille dansk format, nye vinduer og facaderenovering.

Samlet udgift ca. 1.366.885 kr.


Begrundelse for afslag:

Efter en besigtigelse af ejendommen vurderes det, at istandsættelsen også bør omfatte bygningens indre, da der er utidssvarende boligforhold (værelsesudlejning med adgang til køkken og bad) i ejendommen. Der bør træffes beslutning om støtte på baggrund af et nyt projekt og ny ansøgning i 2017. Ejendommens ejer er positiv over for en mere gennemgribende modernisering af ejendommen.

Teknik & Miljø vurderer, at den resterende statslige udgiftsramme på 371.400 kr. allerede nu disponeres på denne ejendom, for at rammen ikke går tabt.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


1.  at der træffes byfornyelsesbeslutning for: Spangvej 35, Trelde Næsvej 252, 6. Julivej 56, Vesterdalsvej 4, Vendersgade 69 / Oldenborggade 8, Bjergegade 17, Danmarksgade 54, Falstersgade 4 og

2.  at byfornyelsesbeslutningen gennemføres i henhold til de enkelte ejendomsbeskrivelser ved træk på Fredericia Kommunes vejledende udgiftsramme og tilførsel af ekstra ramme fra Helsingør Kommune og

3.  at budgettet tilrettes med de under ”Økonomiske konsekvenser” anførte ændringer.

Beslutning i By- og Planudvalget den 10-08-2016

Indstillingen blevet tiltrådt.

Punkt 74 Orientering (Lukket)