By- og Planudvalget - 11-03-2014

Referat
Dato:
Tirsdag, 11 marts, 2014 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 24 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014

Godkendt.


Punkt 25 Orientering: Præsentation af By & Erhvervs opgaver

Sagsbeskrivelse

Afdelingen By & Erhvervs opgaver henhører i al væsentlighed under By- & Teknikudvalget. By & Erhverv varetager således den fysiske udvikling af Fredericia Kommune og tager sig af myndighedsopgaver i forbindelse med planloven og byggeloven. Afdelingen varetager samtidig Fredericia Kommunes erhvervsudvikling og erhvervsservice - herunder varetagelse af iværksætterhjælp til kommunes virksomheder.


Derudover har afdelingen ansvaret for kommunens digitale kort, GIS og BBR-register, ligesom salg af kommunens jord, bl.a. i erhvervsområdet DanmarkC, og salg af parcelhusgrunde også hører hjemme i afdelingen. 

Disse opgaver bliver præsenteret for udvalget på udvalgsmødet.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Direktøren for Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014

Orienteringen blev taget til efterretning.


Punkt 26 Forslag til delegationsplan for By- og Teknikudvalget

Sagsbeskrivelse

Den af Byrådet vedtagne styrelsesvedtægt fastlægger de enkelte fagudvalgs opgaveporteføjler. Der er behov for, at By- og Teknikudvalget - med udgangspunkt i styrelsesvedtægten - træffer beslutning om, hvilke sagstyper i udvalgets opgaveporteføjle der skal forelægges til politisk stillingtagen i udvalget, og hvilke sagstyper udvalget bemyndiger administrationen til at træffe beslutning i på udvalgets vegne. Dette fastlægges i en delegationsplan, der så præcist som muligt beskriver beslutningskompetencen for de enkelte sagstyper, således at der ikke er tvivl om, hvor der træffes beslutning i den enkelte sag.


By & Erhverv, Trafik & Renovation, Natur & Miljø og Facility Management har udarbejdet et forslag til en delegationsplan for By- og Teknikudvalget. Tilsvarende har de tre førstnævnte afdelinger udarbejdet et forslag til delegationsplan for Miljø- og Energiudvalget. De to forslag er bygget ens op, og de er – ligesom de delegationsplaner, som det tidligere Teknisk Udvalg og det tidligere Miljøudvalg fastlagde - baseret på følgende overordnede principper: 

  1. Lovgivning, der foreskriver politisk behandling af sager, respekteres. 
  2. Principielle sager og komplicerede sager (typisk med betydelig rækkevidde for interessenter i form af borgere, virksomheder mv.) forelægges til politisk afgørelse.
  3. Andre sager afgøres af administrationen på udvalgets vegne (sagstyper, hvor der foreligger en fast praksis).

Indholdsmæssigt svarer det foreliggende udkast til delegationsplan på By- og Teknikudvalgets område helt til indholdet af den delegationsplan, som det tidligere Teknisk Udvalg fastlagde. Forskellene er i al væsentlighed følgende: 

  1. Der er sket omflytninger mellem udvalgsområder i overensstemmelse med styrelsesvedtægten (VVM, landzoneadministration og varmeplanlægning mv., der tidligere lå under det daværende Teknisk Udvalg, ligger nu under Miljø- og Energiudvalget).
  2. Der er indarbejdet forslag til delegationsordninger på Facility Managements område, dvs. for sager vedrørende kommunens faste ejendom (forpagtningsaftaler, udlejning af fast ejendom, husleje- og grundlejefritagelse og indgåelse af eksterne lejemål). 

En delegationsplan kan til enhver tid ændres, hvis udvalget ønsker det, ligesom der kan opstå behov for justeringer og tilføjelser som følge af nylovgivning. Udvalget kan til enhver tid anmode om at få en sag behandlet i udvalget, selvom administration ifølge delegationsplanen er bemyndiget til at afgøre den.

Økonomiske konsekvenser

I sager, der skal forelægges til politisk afgørelse, skal der udarbejdes sagsbeskrivelser mv. for at forberede den politiske beslutning. Derfor koster sådanne sager større ressourcer i administrationen end sager, som administrationen kan træffe afgørelse i på udvalgets vegne.  Administrationen er langt fra bemandet ressourcemæssigt til at forelægge alle sager til politisk beslutning.

 

Vurdering

Det er administrationens opfattelse, at det er hensigtsmæssigt med et overordnet princip, hvorefter der træffes politiske beslutning i sager, som er store, komplicerede og/eller principielle, mens administrationen træffer afgørelse i de øvrige sager ud fra en fast praksis, som udvalget kan træffe beslutning om.  Det er således hensigtsmæssigt, at almindelige og typiske sager uden større politisk interesse, og hvor der foreligger en fast praksis, afgøres af administrationen uden politisk forelæggelse, for derved bliver sagsbehandlingstiden for ansøgeren kortere, og samtidig holdes administrationens ressourceforbrug nede på den slags sager. Desuden vil udvalget skulle træffe beslutning i overordentlig mange sager uden reel større politisk interesse, hvis ikke administrationen bemyndiges til at træffe beslutning i en væsentlig del af samtlige sager.

Den foreslåede delegationsplan By- og Teknikudvalget svarer som anført til de seneste mange års praksis vedrørende beslutningskompetencernes placering. 

Indstillinger

Direktøren for Teknik & Miljø indstiller,

at By- og Teknikudvalget anbefaler økonomiudvalget og byrådet at godkende forslaget til delegationsplan med de angivne beslutningskompetencer.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 18-03-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 27 Økonomirapportering - Spar/lån og regnskab 2013 - Det tekniske område

Sagsbeskrivelse

By- og Teknikudvalget skal i forbindelse med denne økonomirapportering godkende regnskabet for 2013, spar-/låneordningen for 2013/2014, anlægsoversigt og bemærkninger samt opfølgning på udvalgets indsatsområder for 2013.


Regnskabsresultat for 2013 inkl. Spar/lån:

Mio. kr.

Regnskab 2013

Korrigeret budget

Rest 

Spar/lån

Afvigelse

Drift












Serviceudgifter












  Fredericia Brand & Redning:






Kørselskontor

0,358

-1,273

-1,631

1,631

0,000

  By & Erhverv:






Byfornyelse og driftssikring

3,265

3,878

0,613

-0,613

0,000

  Trafik og Renovation:






Kollektiv trafik

26,265

22,556

-3,709

2,565

-1,144

Veje og parker

14,020

13,943

-0,077

0,077

0,000

Vintertjeneste

5,874

3,173

-2,701

0,973

-1,728

Betalt parkering

-1,288

-1,457

-0,169

0,169

0,000

Vej & Park-drift

-2,779

-5,432

-2,653

2,653

0,000

Parkeringsvagt

0,102

-0,163

-0,265

0,265

0,000

Skadedyrsbekæmpelse

0,240

-0,226

-0,466

0,466

0,000

Vejbelysning

6,766

2,796

-3,970

2,475

-1,495

  Facility Management:






Transportoptimering

1,528

0,898

-0,630

0,630

0,000

Administrativ service

0,000

-0,001

-0,001

0,001

0,000

Serviceafdeling

0,668

-0,890

-1,558

1,558

0,000

Ejendomsafdeling

21,857

14,040

-7,817

1,020

-6,797







Serviceudgifter i alt

76,876

51,842

-25,034

13,870

-11,164







Ældreboliger, drift












Ejendomsafdeling

-11,890

-11,046

0,844

-0,844

0,000







Ældreboliger, drift i alt

-11,890

-11,046

0,844

-0,844

0,000







Drift i alt

64,986

40,796

-24,190

13,026

-11,164







Anlæg












Kvalitetsfondsanlæg












Anlæg - Facility Management

16,473

15,559

-0,914

0,914

0,000







Kvalitetsfondsanlæg i alt

16,473

15,559

-0,914

0,914

0,000







Stattefinansieret anlæg












Anlæg - Fredericia Brand & Redning

0,532

0,572

0,040

-0,040

0,000

Anlæg - By & Erhverv

0,604

1,505

0,901

-0,901

0,000

Anlæg - Vej & Park

6,989

31,489

24,500

-23,005

1,495

Anlæg - Facility Management

4,379

36,691

32,312

-32,312

0,000







Stattefinansieret anlæg i alt

12,504

70,257

57,753

-56,258

1,495







Anlæg i alt

28,977

85,816

56,839

-55,344

1,495







Jordforsyning anlæg

0,020

3,699

3,679

-3,679

0,000

Indskud i landsbyggefonden

0,200

2,803

2,603

-2,603

0,000







Total

94,183

133,114

38,931

-48,600

-9,669

(Alle tal er netto i mio. kr.)

(Afvigelse: + = merforbrug, - = mindreforbrug)

(Spar/lån: + = lån fra 2014, - = overførsel til 2014)



Der søges om overførsler på Byfornyelse og driftssikring, Vintertjenesten, Kollektiv trafik, Ejendomsafdelingen, Vejbelysning – drift, Vejbelysning – anlæg og Videnparken (se herunder). Overførsler er nærmere beskrevet i afsnittet Vurdering.


By- og Teknikudvalget overtager Flagning, Videnparken og Syddansk EU-samarbejde fra det tidligere EIS-udvalg i forbindelse med kommunens nye styrelsesvedtægt. Dette indebærer overførsel af de tre områders spar/lån fra 2013 til 2014:

Mio. kr.

Regnskab 2013

Korrigeret budget

Rest

Spar/lån

Afvigelse

Serviceudgifter






 






Flagning

0,042

0,070

0,028

0,028

0,000

Videnparken

0,100

1,244

1,144

0,000

1,144

Syddansk EU samarbejde

0,184

0,171

-0,013

-0,013

0,000







Serviceudgifter i alt

0,327

1,458

1,131

0,015

1,144

(Alle tal er netto i mio. kr.)

(Afvigelse: + = merforbrug, - = mindreforbrug)

(Spar/lån: + = lån fra 2014, - = overførsel til 2014)


Økonomiske konsekvenser

Se Sagsbeskrivelse og Vurdering.

Vurdering

Regnskabsresultatet for 2013 udviser netto på driften et forbrug, der er 24,190 mio. kr. højere end budgetteret. I forbindelse med regnskabsafslutningen 2012 blev der overført et netto lån på 14,939 mio. kr. Driftsresultatet er altså et netto underskud på 9,251 mio. kr. for regnskabsåret 2013. Forøgelsen af underskuddet er primært sket på områderne Kollektiv trafik og Ejendomsafdelingen.


Driftsresultatet giver anledning til følgende bemærkninger:


Kørselskontor:

Kørselskontoret dækker al befordring inden for Fredericia Kommune. Der har i 2012 og 2013 været et underskud på kørselskontorets regnskab som følge af manglende budgetmæssig dækning. Underskuddet fra 2012 på 1,041 mio. kr. er vokset til 1,631 mio. kr. ved udgangen af 2013. Underskuddet er indregnet i taksterne i sidste del af 2013 og 2014, og forventes at komme i balance ved udgangen af 2014. 


Byfornyelse og driftssikring:

På området betales der hovedsagelig den kommunale del af ydelser på lån. Kommunen støtter med betaling af den ene halvdel af ydelsen på lånene, medens staten betaler den anden halvdel. I dag gives tilskud (under Byfornyelse, anlæg) til udlejningsboliger og privat ejede ejendomme til klimaskærm, med 50 % refusion fra staten.


Overskuddet på 0,613 mio. kr. skyldes hovedsagelig færre udgifter til betaling af ydelsesstøtte end budgetteret. Beløbet ønskes overført via spar-/låneordningen 2013/2014. 0,496 mio. kr. overføres til anlægsprojekter under byfornyelse mv. De resterende midler på 0,117 mio. kr. vedrører betaling af kollegiers driftssikring, som ophører. Beløbet ønskes overført til Ejendomsafdelingen via spar/låneordningen 2013/2014.


Kollektiv trafik:

Underskuddet for 2013 er på 3,709 mio. kr. Dette består af et spar/lån fra 2012 på 0,381 mio. kr. samt en efterregning fra Sydtrafik, samlet set et underskud fra 2012 på 2 mio. kr. Resten skyldes at der er betalt uændret acontobidrag til Sydtrafik, og der også er betalt for gas i et ½ år til gasbusserne. Der er i 2014 indført reduktioner i udgifterne til den kollektive trafik for at imødegå faldende indtægter og der en forventning om at budgettet herefter balancerer. Dette betyder at der ikke er en plan for afvikling af lån fra 2013.


Der afsat midler i 2014 til at undersøge, hvordan den kollektive trafik kan forbedres, og der arbejdes med justeringerne af køreplanen for at øge passagerantallet. Til sommer har gasbusserne været i drift i et år og det vil være muligt at vurdere nærmere på brændstoføkonomien. Samtidig er der en forventning om at indtægterne stiger i Fredericia når rejsekortet er fuldt implementeret i Sydtrafiks område og indtægterne derved bliver fordelt gennemskueligt. Der er stor usikkerhed om hvorvidt dette vil medføre, at der kan afdrages på de 2,565 mio. kr., hvorfor udvalget i foråret skal tage stilling til om der skal gennemføres yderlige initiativer for at afdrage på gælden eller afvente resultaterne af rejsekortets indførsel, køreplansændringerne med mere.


Der ønskes overført 1,144 mio. kr. fra et mindreforbrug på Videnparken til delvis dækning af Kollektiv trafiks underskud. Der overføres et merforbrug på 2,565 mio. kr. til 2014.


Vintertjeneste:

Der ønskes overført 1,728 mio. kr. fra et mindreforbrug til markedsføring af Danmark C til dækning af Vintertjenestens underskud. Der overføres et merforbrug på 0,973 mio. kr. til 2014.


Betalt parkering:

Der overføres et underskud på 0,169 mio. kr. via spar/låneordningen. Indtægtskravet er opfyldt og tidligere spar/lån næsten afdraget. Lånet afvikles i 2014.


Vej & Park-drift:

Der er i 2013 et overskud på 2,779 mio. kr., men et overskudskrav på 5,432 mio. kr., inklusiv tidligere lån, hvilket betyder at det nye lån bliver -2,653 mio. kr. Der er i 2014 forventninger om et endnu bedre regnskabsresultat således at lånet kan afdrages helt. Området presses økonomisk pga. en nedslidt maskinpark.


Parkeringsvagt:

Her afholdes udgifter til parkeringsvagten, udgifter til P-Nord, der administrerer ordningen samt øvrige udgifter i forbindelse med parkeringskontrol, undtaget er udgifter til p-betaling. Indtægter i form af parkeringsafgifter fra P-Nord indgår ligeledes på denne konto. Der er i 2013 et akkumuleret underskud på 0,265 mio. kr. Underskuddet i 2013 skyldes hovedsagligt at indtægter på 0,206 mio. kr. først indgår i 2014.


Skadedyrsbekæmpelse:

Skadedyr ordningen skal løbe rundt i sig selv, taksten tilpasses fremadrettet således at indtægter og udgifter balancerer. Hævede indtægter i form af forhøjet takst vil først have effekt fra 2015, da takstændringer gennemføres i forbindelse med vedtagelse af kommunens budgetter. Der overføres et underskud på 0,466 mio. kr. til 2014.


Vejbelysning:

Der ønskes overført 1,821 mio. kr. fra Vejbelysning – anlæg til Vejbelysning – drift til ekstraordinær afbetaling på vejbelysningens lån. Planen for afvikling af lån kan dermed følges, men området er under pres grundet stigende elpriser.


Transportoptimering:

Området transportoptimering skal sikre, at der stilles passende transportmidler til rådighed for kommunes ansatte, eksempelvis biler til plejen, minibusser til voksenservice og fælles puljebiler, der kan bookes af alle ansatte. Formået med transportoptimering er dels at sikre en god service dels at sikre effektiv udnyttelse af bilparken.


I et sparekatalog for 2012 blev det besluttet, at projektet skulle levere en samlet årlig besparelse på 2,000 mio. kr., hvilket blev indarbejdet i budgettet. Resultatet i 2013 blev som forventet, idet et lån fra 2012 på 0,564 mio. kr. voksede marginalt til 0,630 mio. kr.  Yderligere besparelser samt omlægninger af kilometertaksten betyder, at området i 2014 vil komme ud med et positivt resultat, således at det akkumulerede lån forventes nedbragt til nul ved udgangen af 2015.


Serviceafdeling:

Området omfatter praktisk bistand og rengøring. Praktisk bistand har været ramt af en stor omsætningsnedgang i 2013, dels fordi bistand i forbindelse med indkøb for borgere er privatiseret, dels fordi der i løbet af 2013 har været en generel nedgang i antallet af borgere visiteret til hjælp. Også rengøringsområdet har haft omsætningsnedgang, primært som følge af skolelukninger.


Omkostningerne, der primært vedrører personale, er løbende blevet tilpasset ved reduceret brug af vikarer. Endvidere er økonomien forbedret væsentligt ved at fraværsprocenten er mere end halveret og i december 2013 var nede på 3,7 %. Totalt set afleder dette et positivt resultat i 2013, hvorved lånet fra 2012 på 2,704 mio. kr. kunne nedbringes til 1,558 mio. kr. Området har en forventning om, at det lave fravær kan fastholdes i 2014.  Det betyder, at økonomien inden for praktisk bistand er i balance, mens der vil være et positivt resultat på rengøring, således at lånet fra 2013 forventes elimineret ved udgangen af 2014.


Ejendomsafdeling:

Mio. kr.

Regnskab 2013

Korrigeret budget

Rest

Spar/lån

Afvigelse

Ejendomsafdeling, serviceudgifter

21,857

14,040

-7,817

1,020

-6,797

Ejendomsafdeling, ældreboliger

-11,890

-11,046

0,844

-0,844

0,000

Ejendomsafdeling, total

9,967

2,994

-6,973

0,176

-6,797


Driften af en betydelig del af kommunens ejendomme, administrationsejendomme, udlejningsejendomme samt eksterne lejemål, varetages af Ejendomsafdelingen. Afdelingens teknikerteam har endvidere ansvaret for den udvendige vedligeholdelse af hele ejendomsmassen og servicerer direktion og fagområderne med bygningsteknisk rådgivning og assistance.


Afdelingsomkostninger, personale og personalerelaterede udgifter er dækket dels af indtægter fra administration af udlejningsboliger dels af fakturering af tekniker timer. På trods heraf har Ejendomsafdelingen et underskud, der i 2013 udgør -3,872 mio. kr. Lånet på -3,101 mio. kr. fra 2012 er derfor øget til -6,973 mio. kr. Underskuddet kan henføres til driften af ejendomme, i det der mangler budgetkroner på en række ejendomme i forhold til de faktiske udgifter til varme, EL, vand, skatter, forsikring, etc. De største ubalancer omfatter:

-  Rådhuset: 1.200.000 kr.

-  Hjælpemiddelafsnittet: 540.000 kr.

-  Sct. Joseph: 500.000 kr.

-  Ryescenter: 330.000 kr.

-  Ved Landsoldaten, IPS: 320.000 kr.


Ubalancen er af permanent karakter og håndteret regnskabsmæssigt fra år til år i samarbejde med Økonomiafdelingen. I 2012 fik Ejendomsafdelingen overført betydelige midler til dækning af driftsunderskuddet på ejendomme, men der blev ikke fundet en holdbar løsning på problemet fremadrettet. Derfor vil der blive forelagt en handlingsplan for direktionen til forventet politisk behandling inden for nogle få måneder, der anviser en definitiv løsning på det årligt tilbagevendende og permanente underskud på driften af kommunens ejendomme.


Der ønskes overført overskud på 0,117 mio. kr. fra Byfornyelse og driftssikring via spar/låneordningen til dækning af merudgifter på Ejendomsafdelingens drift.


Derudover ønskes de overskydende midler fra det brugerfinansierede område, affaldsbehandling, drift og anlæg under Miljø- og Energiudvalget, i alt 6,797 mio. kr., overført til dækning af merudgifter på Ejendomsafdelingens drift.


Anlæg:

Der ønskes overført 1,821 mio. kr. fra Vejbelysning – anlæg til Vejbelysning – drift til ekstraordinær afbetaling på vejbelysningens lån. Der ønskes overført 0,496 mio. kr. fra Byfornyelse – drift til Byfornyelse – anlæg via spar-/låneordningen. Øvrige spar/lån er planmæssige tidsforskydninger.


Indstillinger

Direktøren for Teknik & Miljø indstiller, at:

  1. Spar/lån 2013-2014 med nettooverførsel af 48,585 mio. kr. godkendes og videresendes til Økonomiudvalget.
  2. Overskydende midler på 6,797 mio. kr. fra Miljø- og Energiudvalget overføres til dækning af merforbrug i Ejendomsafdelingen.
  3. Overskydende midler på 1,728 mio. kr. fra Økonomiudvalget overføres til dækning af merforbrug på Vintertjenesten.
  4. Overskydende midler på 1,495 mio. kr. fra Vejbelysning, anlæg overføres til Vejbelysning, drift.
  5. Overskydende midler på 1,144 mio. kr. fra Videnparken overføres til Kollektiv trafik.
  6. Status på indsatsområder 2013 tages til efterretning.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 28 Stillingtagen til konkrete ønsker om etablering af enkeltstående dagligvarebutikker i bymidten

Sagsbeskrivelse

By & Erhverv har på det seneste været i dialog med projektudviklere, der ønsker, at der i projekter med blandet bolig og erhverv også åbnes mulighed for at etablere en dagligvarebutik på omkring 1000 m2 – der nævnes butikker som Rema 1000, Aldi, Netto, Fakta eller lignende.


Aktuelt har det været drøftet i forbindelse med projekt for

·  Randbebyggelse mod Norgesgade i Sølvvarekarreen/p-plads Nor  gesgade Nord

· Bebyggelse syd for Oldenborggade på p-plads ved Hotel Postgår den (FredericiaC)

· Bebyggelse syd for Oldenborggade ved Kongensgade (FredericiaC)


Det må forventes, at der også ved realisering af andre bymidteprojekter kan opstå ønsker om etablering af enkeltstående dagligvarebutikker – f.eks. ved Elektrolux grunden, den tidligere TreFor grund eller ved de øvrige karreer på FredericiaC, mellem Oldenborggade og den nordlige kanal.


Status for Sølvvarekarreen er, at spørgsmålet om, hvorvidt der skal igangsættes udarbejdelse af lokalplan, der muliggør randbebyggelse mod Norgesgade, med eller uden dagligvarebutik, er på nærværende dagsorden med henblik på principbeslutning (senere punkt på udvalgets dagsorden). Projekt for bebyggelse syd for Oldenborggade på p-plads ved Hotel Postgården er sat på standby af FredericiaC. Projekt for bebyggelse syd for Oldenborggade ved Kongensgade indgår i forslag til lokalplan 330, men - efter aftale med FredericiaC - uden mulighed for detailhandel. Ønsket forventes dog at kunne blive aktuelt igen i forbindelse med de projektforslag, som FredericiaC modtager for mulig bebyggelse i området fra Domea og Boligkontoret. Se vedhæftede ”Detailhandel bymidten”.


Plangrundlag

Bymidten er omfattet af Kommuneplan 2013 – 2024 for Bymidten. Planen optager bestemmelser for detailhandelsudbygningen. Der åbnes op for yderligere 15.000 m2 til detailhandel i den eksisterende bymidte og tilsvarende 15.000 m2 i FredericiaC. Der er endvidere foretaget en afgrænsning af i hvilke dele af bymidten, der kan etableres detailhandel. Se vedhæftede ”Detailhandel bymidten”. Hvis der placeres en dagligvarebutik syd for Oldenborggade i et af byggefelterne mellem Købmagergades forlængelse til Kongensgade, vil det være uden for bymidteafgrænsningen. Det vil i givet fald være Naturstyrelsen, der skal give tilladelse til at udvide bymidteafgrænsningen til at omfatte området syd for Oldenborggade, og tilladelsen skal være begrundet i statistiske facts og eventuelt suppleret med en planmæssig begrundelse. Det vurderes umiddelbart at blive problematisk at få tilladelse til at udvide afgrænsningen.

Endelig ligger området syd for Oldenborggade inden for planlægningszonen omkring Shell Havneterminal, hvilket indebærer, at en eventuel tilladelse til detailhandel vil kræve nye risikoberegninger og godkendelse af Miljøstyrelsen.

Økonomiske konsekvenser

Konsulentudgifterne for udarbejdelse af en analyse af dagligvaremarkedet i bymidten vurderes at udgøre 50 – 100.000 kr. og udgifterne for udarbejdelse af en samlet detailhandelsplan med analyse af detailhandelen i hele kommunen samt en strategi for indsatser for styrkelse af detailhandelen i bymidten vurderes at udgøre 250 – 500.000 kr.


Muligheden for ekstern medfinansiering undersøges. Hele udgiften vil dog kunne afholdes inden for By & Erhvervs budget under forudsætning af, at spar/lån forslagene bliver vedtaget, se anden sag på dagsordenen (sag om regnskabsafslutning 2013).

Vurdering

By & Erhverv nærer generel betænkelighed ved at fremme et eller flere af de ønskede enkeltstående dagligvareprojekter. Især projekterne i den sydlige ende af bymidten kan komme til at konkurrere med dagligvarebutikkerne i det planlagte centerområde i FredericiaC øst for Gl. Havn, herunder især med den store dagligvareenhed på op til 3500 m2, som er planlagt som driver i udvikling af det nye centerområde. På den baggrund har By & Erhverv bedt Institut for Center-Planlægning (ICP) om en overordnet vurdering af, i hvilke omfang 2 – 3 enkeltstående dagligvarebutikker vil konkurrere med en ny stor dagligvarebutik på FredericiaC. ICP har gennemført kommunens detailhandelsanalyse i 2008 og har været rådgivere for FredericiaC. ICP konkluderer, at etablering af to til tre dagligvarebutikker a 1000 m2 vil vanskeliggøre etablering af en stor dagligvarebutik i det centrale butiksområde i FredericiaC betydeligt. Det bemærkes endvidere, at hvis en sammenbinding mellem det eksisterende butiksudbud og udbuddet i den centrale del af FredericiaC fortsat prioriteres, bør detailhandelsudviklingen i Fredericia bymidte foregå omkring Gothersgade syd. Se vedhæftede rapport ” Vurdering af muligheden for at etablere dagligvarebutikker i bymidten”.


Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at afgøre, om der kun vil blive tale om en butik eller flere, men det er under alle omstændigheder By & Erhvervs samlede vurdering, at der på det foreliggende grundlag bør siges nej til enkeltstående dagligvarebutikker i bymidten. Alternativt at der igangsættes en analyse af dagligvaremarkedet i bymidten for at afklare, om der markedsmæssigt er plads til, at der etableres en eller flere enkeltstående butikker.


Frem for en snæver analyse alene af dagligvarehandelen i bymidten bør det i stedet overvejes at igangsætte en samlet detailhandelsplan omfattende en analyse af den eksisterende detailhandel i hele kommunen samt en strategisk del om indsatser for at styrke detailhandelen i bymidten.

En sådan detailhandelsplan er allerede forudsat nødvendig som en del af den bymidtestrategi som forventes igangsat i 2014. 

Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at der meddeles afslag på tilladelse til etablering af enkeltstående dagligvarebutikker i bymidten på det nu foreliggende grundlag, samt at der igangsættes en samlet detailhandelsplan omfattende en analyse af den eksisterende detailhandel i hele kommunen samt en strategisk del om indsatser for at styrke detailhandelen i bymidten.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 29 Byudvikling af karréen Norgesgade, Vester Voldgade og Jyllandsgade (Lukket)

Punkt 30 Forslag til lokalplan nr. 315, Boligområde på Puggårdsvej, Ullerup

Sagsbeskrivelse

Baggrund / historik

Lokalplanen for nyt boligområde i Ullerup er udarbejdet efter ønske fra JFJ Ejendoms Invest ApS. Arealet ligger vest for Bredstrupvej og afslutter boligbebyggelsen, som omkranser et fælles grønt område i bebyggelsens midte.


Rammeområdet er i Kommuneplan Fredericia 2013-25 udlagt til boligformål.


Lokalplanens indhold

Lokalplanforslaget udlægger området til ca. 54 boliger i form af åben-lav bebyggelse eller 47 boliger som åben-lav samt mulighed for ca. 14 tæt-lav boliger. Planen skal sikre, at vej- og stiforløbet i boligbebyggelserne omkring det fælles grønne område videreføres i denne plan, og at der skabes kig og adgang hertil fra bebyggelsen.


Der udlægges ikke større samlede fællesarealer for åben-lav bebyggelse i området på grund af områdets særlige beliggenhed ud til det store fælles grønne område. I lokalplanens østlige del udlægges to mindre fælles friarealer i tilknytning til en eventuel tæt-lav bebyggelse.


Lokalplanen muliggør, at grundejerforeningen kan sammenslutte sig med eller optage tilstødende grundejerforeninger. Formålet er fælles vedligeholdelse af det grønne område. 


Der er udlagt et grønt afstandsbælte langs Bredstrupvej, der sikrer en ensartet visuel oplevelse langs vejen.


Miljøvurdering

Det er ved en screening af planen vurderet, at der ikke skal udarbejdes miljøvurdering.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

By & Erhverv vurderer, at lokalplanforslaget afrunder bebyggelsen ud mod det fælles grønne område på en hensigtsmæssig måde, og at principperne fra udviklingsplanen for Ullerup følges.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at det indstilles over for Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. at forslag til lokalplan nr. 315 vedtages, og
  1. at lokalplanforslaget sendes i offentlig høring i 8 uger.

 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 18-03-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 31 Ansøgning til cykelpuljen 2014

Sagsbeskrivelse

Cykelpuljen 2014 er åben for ansøgninger, om tilskud til cykelprojekter. Der kan primært søges midler til:

  • Cykelbyer
  • Cykelpendling
  • Cykling til skole og fritidsaktiviteter
  • Rekreativ cykling og cykelturisme
  • Udvikling og demonstration
  • Kampagner

Med udgangspunkt i cykelpuljens betingelser, kan cykelpuljen ansøges om maksimalt 40 % tilskud til følgende cykelstiprojekter: 

  1. Bredstrupvej fra Ågade til Ydre Ringvej
  2. Egeskovvej – Bøgeskovvej – Trelde Næsvej
  3. Adelvej fra rundkørslen ved Skærbækvej til Morbærvej.
  4. Indre Ringvej fra Treldevej til Fælledvej
  5. Treldevej fra bygrænsen ved Fredericia til Trelde Næsvej

De 5 projekter, er hver især beskrevet i bilag.


Herunder er en kort beskrivelse af længde, stitype samt et prisoverslag, på de enkelte projekter.


Bredstrupvej


Længde: 2,1 km

Stitype: Dobbeltrettet cykelsti

Prisoverslag: 6,5 mio. kr. inkl. belysning


Egeskovvej – Bøgeskovvej – Trelde Næsvej


Længde: 3,75 km

Stitype: Cykelsti, dobbeltrettet sti, trafiksanering

Prisoverslag: 13 mio. kr.


Adelvej, fra Skærbækvej til Morbærvej


Længde: 1,2 km

Stitype: Cykelsti i begge sider af vejen

Prisoverslag: 3,3 mio. kr.


Indre Ringvej, fra Treldevej til Fælledvej


Længde: 0,8 km

Stitype: Cykelsti i begge sider af vejen

Prisoverslag: 2,3 mio. kr.


Treldevej fra bygrænsen ved Fredericia til Trelde Næsvej


Længde: 3,2 km

Stitype:

Vejen indsnævres visuelt til 1 spor, med to stiplede brede kantbaner. Bilisterne skal placere sig midt på vejen, hvilket giver bedre plads til de lette trafikanter. Denne vejtype betegnes 2 minus 1 vej. I bilag 7, fremgår en mere uddybende beskrivelse af vejtypen.


Prisoverslag: 1,1 mio. kr.

Økonomiske konsekvenser

Der er i budget 2014-2017 afsat følgende midler til cykelstier:


2015: 2 mio. kr.

2016: 2 mio. kr.

2017: 4 mio. kr.


Såfremt cykelpuljen giver tilsagn om tilskud, vil det derfor være muligt at forøge midlerne til etablering af cykelstier i årene 2015-2017.


Cykelpuljen kræver en egenfinansiering på min. 60 % af den samlede projektsum. Der kan derfor ansøges cykelpuljen om tilskud til projekter for maksimalt 13,3 mio. kr., såfremt der gives tilsagn om tilskud til alle projekter.


Såfremt cykelpuljen giver tilsagn til alle projekter, vil det med de afsatte midler til egenfinansiering derfor være muligt at søge midler til etablering af alle disse 4 stiprojekter:  

  • Bredstrupvej fra Ågade til Ydre Ringvej. (6,5 mio. kr.)
  • Adelvej fra rundkørslen ved Skærbækvej til Morbærvej.(3,3 mio. kr.)
  • Indre Ringvej fra Treldevej til Fælledvej (2,3 mio. kr.)
  • Treldevej fra bygrænsen ved Fredericia til Trelde Næsvej (1,1 mio. kr.) 

Alternativt er det muligt at søge til dette ene stiprojekt:  

  • Egeskovvej – Bøgeskovvej – Trelde Næsvej (13 mio. kr.)

Vurdering

Erfaringsmæssigt uddeler cykelpuljen flere mindre beløb i støtte. Således var den gennemsnitlige støtte til projekter i kategorien ”Cykling til skole og fritid” i 2013 ca. 1,5 mio. kr. Ligeledes var det højeste uddelte beløb i kategorien ”Cykling til skole og fritid” 3,6 mio. kr.


De enkelte projekter vurderes herunder, i forhold til cykelpuljens fokus på tiltag der fremmer ”Cykling til skole og fritidsaktiviteter” og ”Cykelpendling”, samt den ovenstående erfaring omkring midlernes størrelse. 


Bredstrupvej


Denne sti vil i høj grad tilgodese skolebørn og cykelpendlere, og lever derfor i høj grad op til cykelpuljens primære fokusområde.

Projektet har samtidig en forventet anlægspris, der bør give gode muligheder for tilsagn fra cykelpuljen. 


Egeskovvej – Bøgeskovvej – Trelde Næsvej


Denne sti vil i nogen grad tilgodese skolebørn og cykelpendlere. Projektet er ikke et rent stiprojekt, og lever derfor i nogen grad op til cykelpuljens primære fokusområde.

Der har tidligere været bevilliget midler til dette projekt i forbindelse med Fredericia Cykelby. Fredericia Kommune frasagde sig støtten, da det ikke var muligt at medfinansiere projektet.

Projektet har en høj anlægspris, og det forventes, at projektet vil have ringe mulighed for at opnå støtte fra cykelpuljen. 


Adelvej, fra Skærbækvej til Morbærvej


Stien vil i høj grad tilgodese skolebørn og cykelpendlere, og lever derfor i høj grad op til cykelpuljens primære fokusområde.

Projektet har en forventet anlægspris, der bør give gode muligheder for tilsagn fra cykelpuljen. 


Indre Ringvej, fra Treldevej til Fælledvej


Stien vil i høj grad tilgodese skolebørn, og lever derfor i høj grad op til cykelpuljens primære fokusområde.

Projektet har en forventet anlægspris, der bør give gode muligheder for tilsagn fra cykelpuljen. 


Treldevej fra bygrænsen ved Fredericia til Trelde Næsvej


Stien vil i nogen grad tilgodese skolebørn og cykelpendlere, og lever derfor op til cykelpuljens primære fokusområde.

Projektet har en forventet anlægspris, der bør give gode muligheder for tilsagn fra cykelpuljen. 

Udførelse af dette projekt, vil være et alternativ, til projektet Egeskovvej - Bøgeskovvej – Trelde Næsvej.


Indstillinger

Trafik & Renovation indstiller, at der ansøges om puljemidler til projekterne:

  • Bredstrupvej fra Ågade til Ydre Ringvej
  • Adelvej fra rundkørslen ved Skærbækvej til Morbærvej.
  • Indre Ringvej fra Treldevej til Fælledvej
  • Treldevej fra bygrænsen ved Fredericia til Trelde Næsvej

Dette vil give en samlet projektsum på 13,2 mio. kr., og vil derfor åbne mulighed for etablering af stier på de fire ovennævnte strækninger. Såfremt der fra cykelpuljen gives tilsagn om medfinansiering til alle stier.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014


Udvalget ønsker, at der ansøges om puljemidler til alle fem projekter.

Punkt 32 Kollektiv trafik, analyse af den kollektiv trafik i Fredericia

Sagsbeskrivelse

I 2014 er der afsat 500.000,- kr. til gennemførelse af en undersøgelse/analyse af den kollektive trafik.


Vej & Parks foreslår, at analysen udarbejdes med fokus på at følgende:


  • Det nuværende og fremtidige passagergrundlag.
  • Borgernes afstand til stoppesteder. 
  • Bussernes rejsetider i forhold til vigtige transportmål, som f.eks. banegården, uddannelsesinstitutioner og store erhvervsområder.
  • Passagernes ventetider ved skiftesituationer til øvrige kollektive transporttilbud i kommunen.
  • Busbehov mellem Fredericia og Middelfart.
  • Borgernes rejsebehov i forhold til yderområderne i kommunen.
  • Hvad der får borgerne til at vælge eller fravælge den kollektive trafik.
  • Hvordan bustrafikken kan blive attraktiv, særligt i yderområderne.
  • Muligheder for forbedring i forhold til borgerne og brugernes forventninger.

I forbindelse med analysearbejdet gennemføres en proces med indsamling af data. I dataindsamling forventes følgende gennemført:


  • Detaljerede passagertællinger for de enkelte busruter.
  • Borger- og brugerinddragelse i form af:

o  Spørgeskemaundersøgelser

o  Borgermøder

o  Inddragelse af yderområdernes beboerforeninger.

o  Inddragelse af eleverne på uddannelsesinstitutionerne.

o  Inddragelse af erhvervslivet.

o  Inddragelse af Seniorrådet og Handicaprådet.

o  Inddragelse af skolerne.

 

Dataindsamlingen planlægges gennemført i samarbejde med Sydtrafik og Middelfart Kommune.


Resultatet af analysen vil blive et værktøj til en fremtidig dynamisk prioritering af de økonomiske midler, der er afsat til den kollektive trafik.

Arbejdet med analysen forventes påbegyndt i foråret 2014 med afslutning primo 2015.


 

Økonomiske konsekvenser

De 500.000,- der er afsat i budgettet anvendes til at gennemføre analysen. Vej & Park vil undersøge diverse tilskudsmuligheder for at forbedre undersøgelsen.

Vurdering

Vej & Park vurderer, at det foreslåede indhold af analysen vil kunne bidrage til at skabe et klart beslutningsgrundlag for justeringer i den kollektive trafik, hvor der er fokus på borgernes og brugernes behov og forventninger, samt giver et grundlag for hvordan, der kan skabes flere indtægter.

Indstillinger

Trafik & Renovation indstiller, at By- og Teknikudvalget godkender oplægget til indhold af undersøgelsen.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 33 Kollektiv trafik, sommerkøreplan for 2014

Sagsbeskrivelse

Som tidligere vedtaget i forbindelse med besparelser på den kollektive trafik vil der i skolernes 6-ugers sommerferie blive udrullet en reduceret køreplan. Indførelsen af en sommerkøreplan var kalkuleret med en nettobesparelse på ca. 600.000 kr.


Besparelserne bygger på, at der i hverdagene køres efter den nuværende lørdagskøreplan og i weekenden køres efter den nuværende søndagskøreplan.


I forbindelse med den nærmere planlægning af sommerkøreplanen er Vej & Park blevet bekendt med nogle uhensigtsmæssigheder ved denne løsning.


Den nuværende lørdagskøreplan har første afgang for de enkelte ruter mellem 7.30-8.30. Kørsel med lørdagskøreplan i hverdagene vil medføre:


  • at de daglige pendlere ikke vil benytte den kollektive trafik til arbejde
  • der kan forventes et passagerfald for de 6 uger (samlet ca. 5.800 passagerer ugentligt).
  • som resultat af et passagerfald vil nettobesparelsen blive mindre. Sydtrafik har estimeret nettobesparelsen til værende 396.000 kr., hvilket er 200.000 kr. under den kalkulerede besparelse.
  • ringere service for brugerne af den kollektive trafik, hvilket kan medføre et dårligere image og derved et langvarigt passagerfald.
  • ukendt effekt på det helårlige passagerantal, fordi nogle af de passagerer, der har gene af sommerkøreplanen, vil finde en anden løsning (end bybusserne) på deres befordringsopgave – det kunne fx være samkørsel, køb af bil, cykle eller gå.
  • henvendelser fra berørte passagerer.
  • Sydtrafik estimerer, at kørsel med den besluttede sommerkøreplan vil medfører et fald på ca. 39% i passagerantal.

Alternativt forslag til sommerkøreplanen for 2014


Sydtrafik har informeret om, at normal praksis med en sommerkøreplan er, at det er lørdagsfrekvensen der anvendes i hverdagene, men der køres stadig i det samme tidsrum som normalt. Dette gør, at pendlere stadig kan bruge bussen på arbejde.


Vej & Park har derfor i samarbejde med Sydtrafik udarbejdet en alternativ løsning for sommerkøreplanen, som:

  • har en nettobesparelse på 550.000,- til 600.000,- kr.
  • tilgodeser de daglige pendlere.
  • forventes at medføre et mindre fald i passagerantal (samlet ca. 3.600 passagerer ugentligt).

 

Det alternative forslag lyder, at sommerkøreplanen stadig indføres med den nuværende lørdagskøreplan i hverdagene, men der indføres følgende ændringer:


  • første tur starter 2 timer tidligere end den nuværende lørdagskøreplan.
  • sidste tur slutter 2-3 timer tidligere end den nuværende lørdagskøreplan. Sidste tur vil være i tidsrummet 17-19:30. Det forventes, at flere i sommerperioden vil/kan benytte cykel til ærinde- og fritidsture frem for kollektiv trafik.
  • der køres normal weekenddrift i weekenden som den nuværende køreplan.

 

I efterfølgende skema fremgår de enkelte ruters første og sidste tur i hverdagene ud fra ovenstående forslag til sommerkøreplanen set i forhold til den nuværende hverdagskøreplan.


Rute

Nuværende køreplan, hverdag

sommerkøreplan, hverdag

Første tur

Sidste tur

Frekvens

Første tur

Sidste tur

Frekvens

1 mod Korskær


(Startposition: Lundingsvej)

5.18

22.18

5.18-8.18+13.18-17.18

3 gange i timen

8.18-13.18+17.18-18.18

2 gange i timen

18.18-22.18

1 gang i timen

5.48

19.18

5.48-14.18

2 gange i timen

14.18-19.18

1 gang i timen

1 mod Kaltoftevej


(Startposition: Prangervej v. Jægervej)

5.23

21.43

5.23-8.43+13.43-17.43

3 gange i timen

8.43-13.43+17.43-18.43

2 gange i timen

18.29-21.43

1 gang i timen

5.43

18.43

5.43-13.43

2 gange i timen

13.43-18.43

1 gang i timen

2 mod Ryeshøj


(Startposition: banegården)

6.29

22.29

6.29-8.29+13.29-17.29

3 gange i timen

8.29-13.29+17.29-19.29

2 gange i timen

19.29-22.29

1 gang i timen

6.29

18.29

6.29-14.29

2 gange i timen

14.29-18.29

1 gang i timen

2 mod banegården


(Startposition: Ryeshøj)

5.23

22.03

5.23-8.03+13.03-17.03

3 gange i timen

8.03-13.03+17.03-19.03

2 gange i timen

19.03-22.03

1 gang i timen

5.33

18.03

5.33-15.03

2 gange i timen

15.03-18.03

1 gang i timen

3 mod Snoghøj


(Startposition: banegården)

5.40

21.20

5.40-8.20+13.40-17.20

3 gange i timen

8.20-13.40+17.20-19.20

2 gange i timen

19.20-21.20

1 gang i timen

5.50

18.20

5.50-15.20

2 gange i timen

15.20-18.20

1 gang i timen

3 mod Banegården


(Startposition: Snoghøj, Vejrmosegårds Allé)

5.53

21.53

5.53-7.53+12.53-16.53

3 gange i timen

7.53-12.53+16.53-18.53

2 gange i timen

18.53-21.53

1 gang i timen

5.53

18.53

5.53-13.53

2 gange i timen

13.53-18.53

1 gang i timen

4 mod Skærbæk


(Startposition: banegården)

5.39

21.39

1 gang i timen

6.39

18.39

1 gang i timen

4 mod Banegården


(Startposition: Skærbæk)

6.04

21.04

1 gang i timen

6.04

18.04

1 gang i timen

5 mod Herslev


(Startposition: banegården)

6.40

20.40

6.40-18.40

1 gang i timen

20.40

6.40

18.40

1 gang i timen

5 mod Banegården


(Startposition: Herslev)

6.09

19.09

1 gang i timen

6.09

17.09

1 gang i timen

6 mod Treldenæs


(Startposition: banegården)

5.39

19.39

1 gang i timen

5.39

17.39

1 gang i timen

6 mod Banegården


(Startposition: Treldenæs)

6.07

20.07

6.07-18.07

1 gang i timen

20.07

6.07

18.07

1 gang i timen

6a – skolebus

7.54

7.54

1 gang

-

-

-

541 Herslev-Taulov

7.00

15.22

7.00

11.50

13.06

14.15

15.22

-

-

-

Udarbejdet i forhold til køreplanerne gældende pr. 15. december 2013.

Økonomiske konsekvenser

Ved indførelse af den besluttede sommerkøreplan vil der mangle en nettobesparelse på ca. 200.000,- kr.


Ved indførelse af den foreslåede alternative sommerkøreplan vil der være en nettobesparelse på ca. 550.000,- til 600.000,- kr.

Vurdering

Vej & Park vurderer, at der ved indførelsen af den alternative sommerkøreplan kan opnås en fornuftig besparelse samt stadig tilgodese de daglige pendlere i den kollektive trafik. 


Vej & Park anbefaler indførelse af en alternativ sommerkøreplan.

Indstillinger

Trafik & Renovation indstiller, at By- og Teknikudvalgets godkender ændringerne af sommerkøreplan til implementering i sommer 2014.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 34 Kollektiv trafik, køreplansændringer for sommer 2014

Sagsbeskrivelse

I november 2013 udførte Vej & Park en høring blandt borgeren omkring deres input til mindre justeringer og ændringer i forhold til den kollektive trafik. Der blev lagt væk på, at ændringerne skulle være omkostningsneutrale for kommunen, da der ikke er afsat flere midler til den kollektive trafik.


Vej & Park modtog lidt over 40 høringssvar, som alle var konstruktive og gode forslag til ændringer af det nuværende bussystem samt forbedringer af stoppestedsfaciliteter. Der var forslag til ændring for alle busruter.


Høringssvarene blev vurderet ud fra hvilke forslag, som ville være en fordel for de fleste og derved kunne skabe flere passagerer i busserne samt hvorvidt forslaget kunne tilgodeses indenfor den økonomiske ramme.


I december 2013 bestilte Vej & Park køreplansændringer hos Sydtrafik med udgangspunkt i vurderingen af høringssvarene. Der blev bestilt ændringer for alle 6 ruter. I det efterfølgende arbejde blev hver bestilling gennemgået i et tæt samarbejde mellem Vej & Park og Sydtrafik.


Af bilag fremgår ændringerne til de enkelte ruter. Alle forslag er vurderet gunstige for en passagerfremgang i kommunen.


Vej & Park skal inden udgangen af marts afgive den endelige godkendelse til Sydtrafik, for de foreslåede ændringer til køreplanen for sommeren 2014. Årsagen hertil er at vognmanden (Tidebus) skal have ændringerne seneste 3 måneder før ikrafttrædelse.


Sydtrafik har meddelt, at de vil hjælpe Fredericia Kommune med koncentreret markedsføring af ændringerne for at sikre at brugerne af busserne får de rette informationer omkring ændringerne.


Stoppesteder

Foruden ændringerne til ruterne og køreplanerne vil der i 2014 blive foretaget forbedringer på stoppesteder ud fra en vurdering af borgernes tilbagemeldinger via høringen og øvrige henvendelser. Stoppesteder vil blive prioriteret ud fra behov, benyttelsesgrad og forbedringernes økonomiske perspektiv. 


Ruteændringerne vil medføre et behov for ændringer af stoppesteder, hvilket prioriteres højest.

Økonomiske konsekvenser

Ændringerne er lavet med udgangspunkt i at de skal være udgiftsneutrale for kommunen, men samtidigt samlet set være til fordel for flest mulige passagerer.


Flytning, etablering og ændring af stoppesteder vil være en økonomisk konsekvens af køreplansændringerne. De økonomiske midler hertil finansieres via midler på en anlægskonto.

Vurdering

Vurderingerne af ændringerne for de enkelte ruter fremgår af bilag.

Vej & Park vurderer, at de foreslåede ændringer til den kollektive trafik, til implementering i sommeren 2014, samlet set vil være gunstigt for de fleste passagerer.


Ændringerne forventes, at medfører henvendelser for de borger som berøres af ændringerne, men det forventes ligeledes, at der på sigt vil ske en passagerfremgang for især rute 4, 5 og 6, som får bedre køreplaner i forhold til koordinering med den øvrige bustrafik og togtrafik fra banegården.

 

Indstillinger

Trafik & Renovation indstiller, at By- og Teknikudvalget godkender:


1.  ruteændringer for rute 1.

2.  ruteændringer for rute 2.

3.  at Vej & Park bemyndiges til at foretage køreplansændringer for rute 2, for at opnå bedre koordinering på banegården.

4.  ruteændringer for rute 3, forslag B.

5.  ruteændringer for rute 4.

6.  ruteændringer for rute 6a.

7.  køreplansændringer for rute 4, 5 og 6.

 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 35 Kollektiv trafik, Høringssvar til Sydtrafik

Sagsbeskrivelse

Sydtrafik har udsendt en høring omkring en fælles vision for den kollektive trafik i Syddanmark. Hele visionen fremgår af bilag og er i hovedtræk gengivet i det nedenstående.


Visionen for Sydtrafik

 

Den kollektive trafik i Syddanmark

  1. Skal være enkel, sammenhængende og konkurrencedygtig med andre transportformer
  2. Skal være omkostningseffektiv
  3. Skal til enhver tid naturligt indgå i borgerens valg af transportform
  4. Skal samlet set øges og samtidigt udgøre en stigende andel af den samlede persontrafik. Målet er en årlig vækst i passagerantallet, der understøtter den nationale målsætning om 50 % i samlet vækst indtil 2030
  5. Skal bidrage til befolkningens tilgængelighed mellem bopæl og skole, uddannelse, arbejde, servicefunktioner og fritidsaktiviteter og dermed understøtte bosætning i hele regionen
  6. Skal have et faldende miljøaftryk
  7. Skal være referencestandard – dvs. blive vurderet blandt de bedste til at måle sig op mod andre tilsvarende trafiksystemer i og uden for Danmark

I forhold til visionen er der oplistet 4 betjeningsprincipper for at nå visionen. Betjeningspunkt 3 og 4 er af relevans for Fredericia Kommune:


3.  I alle de større byer skal der være et højfrekvent bybussystem, der muliggør, at man kan leve livet i byerne uden brug af bil. Bybusserne skal sikre korrespondance med toget i relevante retninger

4.  I de tyndt befolkede områder skal der være et velfungerende kollektivt trafiktilbud, som understøtter bosætningen uden for de større byer i kraft af gode korrespondancer til de større byers arbejdsplads- og serviceudbud. Dette trafiktilbud udgør en modvægt til den stigende urbanisering. Tilbuddet skal gennem en optimal kombination mellem behovsstyret trafik og rutedrift betjene forskellige målgrupper:

a.  Erhvers- og uddannelsespendlere skal have hurtig og sammenhængende transport frem til regionale hurtigbusser, lokale jernbanestationer og udvalgte arbejdspladskoncentrationer.

b.  Ærinde- og fritidsrejser.

 

Samarbejdet mellem kommuner, regioner og trafikselskaberne for i fællesskab at opfylde visionen beskrives således:


1.  De tre aktører - kommuner, region og trafikselskaber - skal gennem et tæt, forpligtende samarbejde optimere og effektivisere den samlede drift og samtidig løbende udvikle den kollektive trafik

a.  Der foreslås etableret et syddansk Kollektiv Trafik Forum (kommissorium vedlagt som bilag)

2.  Der bør være særligt fokus på i videst muligt omfang at trække bilister over i den kollektive trafik – altså at udnytte bilist-potentialet.

 

3.  Der bør også være et fælles fokus på stabilitet i rutenettet, fx gennem et ”basisnet”, som der er enighed om at holde uden for kortsigtede ”økonomiske tilpasninger”.

Økonomiske konsekvenser

Afhængig af den endelige vision kan en forpligtigelse til at indgå i samarbejdet medføre behov for øget budget til den kollektive trafik.


Ligeledes kan der blive behov for øget ressourceforbrug i Vej & Park på opgaven.

Vurdering

Vej & Park vurderer, at Fredericia Kommune som udgangspunkt bør støtte op omkring visionen, men ser nogle udfordringer i forhold til det økonomiske perspektiv og visions realisme i forhold til regionens bosætning. For opfyldelsen af visionen er en mere fleksibel og dynamisk køreplanlægning i forhold til i dag af stor vigtighed.


For at realiseringen af visionen ikke bliver en økonomisk belastning for kommunerne kan en ekstra investering i den kollektive trafik ske via øgede indtægter fra passagertilvækst.


Der vil være behov for øget rådgivning fra Sydtrafiks side i forhold til hvordan der kan skabes øget passagertilvækst uden større investeringer.


Målet bør være flest mulige passagerer for pengene indenfor de økonomiske rammer som kommunerne er underlagt.


Visionen skal være realistisk i forhold til, at målene kan opfyldes indenfor de økonomiske og ressourcemæssige rammer, der er til rådighed i de enkelte kommuner. Dette stiller store krav til Sydtrafiks rådgivning af kommunerne i forhold til at tænke alternativt ud fra betragtningen om at passagerantallet fastholdes eller øges ved ændringer og besparelser.


I bilag er vedlagt forslag til høringssvar fra Fredericia Kommune til Sydtrafik.

Indstillinger

Trafik & Renovation indstiller, at By & Teknikudvalget godkender høringssvaret til en fælles vision for den kollektive trafik i Syddanmark.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 36 Ansøgning om limousine tilladelse.

Sagsbeskrivelse

Søren Skjold, Lillebælt Allé 33, 7000 Fredericia, ansøger om tilladelse til limousinekørsel i Fredericia kommune.


Efter bekendtgørelse om taxikørsel mv. § 12, stk. 3 kan kommunalbestyrelsen give tilladelse til limousinekørsel efter en vurdering af behovet for den ansøgte kørsel inden for kommunen.


Ansøger har vedlagt beskrivelse af behovet for yderligere en limousine tilladelse. Ansøger har, siden juni 2013 drevet limousine virksomhed i Fredericia Kommune og har oplevet stigende interesse fra kunderne. Med kun en bil er det nu svært at efterleve kundernes ønsker, da bilen ofte er booket, hovedsagligt morgen og aften. Det betyder, at ansøger ofte er nødsaget til at sende opgaver til limousine firmaer i Århus eller Viborg. Denne kørsel vil ansøger selv kunne udføre med to biler.


Kørslen omfatter hovedsagligt daglig kørsel for LEGO, desuden kørsel med diverse kunstnere i forbindelse med koncerter samt lidt bryllupskørsel.

Bil nummer to skal i starten køre med en deltidsansat chauffør, som på sigt skal være fuld tid. Bilen skal ikke generere et stort overskud, men især sørge for, at ansøger ikke skal afvise kunder eller sende opgaverne til andre limousine firmaer.


Ansøger har tidligere haft tilladelse til taxikørsel (2001-2013).  


Ansøger har fremsendt ansøgning, budget, samt dokumentation for erfaring med persontransport.  


Ansøger har ansat et driftsresultat på bil nummer to det første år på kr. 97.400


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Det vurderes, at ansøger allerede nu har oparbejdet en fornuftigt virksomhed med limousinekørsel.


I Fredericia Kommune er der pt. to tilladelser til limousinekørsel.


Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller, at ansøgningen om limousinetilladelse imødekommes for en periode af 10 år.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 37 Udpegning af særlig værdifuld landbrugsjord

Sagsbeskrivelse

Af planlovens § 11 a fremgår det, at kommuneplanen skal indeholde retningslinjer der sikrer varetagelsen af de jordbrugsmæssige interesser, herunder udpegningen og sikringen af særlig værdifulde landbrugsområder. Staten har, som led i offentliggørelsen af de øvrige statslige interesser i kommuneplanlægningen 2013, stillet en række krav til denne planlægning, bl.a. om hvordan den skal tilvejebringes, og hvad den skal indeholde. Det er således en lovbunden opgave, at der skal foretages en udpegning af særlig værdifuld landbrugsjord.


Trekantområdets kommuner har i fællesskab arbejdet med denne opgave, men nåede ikke til en afklaring af, hvilke områder der skulle udpeges som særligt værdifulde, inden Kommuneplan 2013 – 2025 skulle vedtages endeligt. Kommuneplanen blev endeligt vedtaget den 9. december 2013.


Udpegningen af særligt værdifulde landbrugsområder vedtages derfor som et tillæg til Kommuneplan 2013 på samme vis, som klimatilpasningsplanen bliver det.


Trekantområdets kommuner har nu udarbejdet et første udkast til forslag til kommuneplantillæg, som har været præsenteret i en kortvarig teknisk høring i hver enkelt kommune i februar/marts måned. Udkastet er vedlagt denne indstilling som bilag (Bilag: Udkast til SVL Kommuneplantillæg). Ultimo marts er det planen at invitere landbrugets interesseorganisationer til en dialog omkring udpegningen. I april og maj måned kvalificeres udkastet yderligere, på baggrund af indkomne bemærkninger fra foroffentlighedsfasen, mødet med landbrugets interesseorganisationer samt udvalgets egne bemærkninger.


Forslaget til kommuneplantillæg forventes sendt i offentlig høring i slutningen af juni i en periode på mindst 8 uger. Forslaget vil forinden blive forelagt Miljø- og Energiudvalget og By- og Teknikudvalget på møderne i maj måned.


De særligt værdifulde landbrugsområder er de områder, der skal søges forbeholdt til landbrugsdrift. Her vil udviklingsmulighederne og investeringssikkerheden for landbrugserhvervet derfor være større end andre steder. Den samlede udpegning af særlig værdifuld landbrugsjord i Trekantområdet, fremgår af vedlagte bilag. Det er muligt at zoome helt tæt ind på udpegningen i Fredericia Kommune.


Planlægningen forhindrer ikke, at husdyrproduktioner, der ligger uden for de udpegede områder, kan udvides, ligesom at der kan placeres staldanlæg udenfor de udpegede områder. Husdyrproduktioner reguleres således fortsat gennem husdyrloven og kan udvides i et omfang, så kravene til beskyttelse af natur og miljø fortsat kan overholdes.


Der er i Fredericia Kommune udpeget 3133 hektar særlig værdifuld landbrugsjord, hvilket svarer til 23,6 % af kommunens samlede areal. Udpegningen i Fredericia Kommune fremgår af bilag (Bilag: Særlig værdifuld landbrugsjord i Fredericia). Til sammenligning er den procentvise udpegning af særlig værdifuld landbrugsjord betydeligt større i resten af Trekantområdet.


I udpegningen er der taget vidtgående hensyn til by- og erhvervsudviklingen. 


For Fredericia Kommunes vedkommende er det derudover valgt at udtage skovrejsningsområder af udpegningsgrundlaget for særlig værdifuld landbrugsjord. Dette skyldes, at alle skovrejsningsområder i Fredericia er baseret på bynære interesser, politiske projektønsker fra bl.a. den af det daværende byråd vedtagne Naturplan 2005 og hensynet til sikring af grundvandsinteresser (indvindingsområder og grundvandsdannende områder). De øvrige kommuner har udpeget skovrejsningsområder som særlig værdifuld landbrugsjord. 


Sagen forelægges til orientering i Miljø- og Energiudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at forslag til kommuneplantillæg for udpegning af særlig værdifuld landbrugsjord med tilhørende kortbilag, udsendes i 14 dages foroffentlighed i april måned.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014

Sagen udsat.


Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 11-03-2014

Udsat.


Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 08-04-2014

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 38 Orientering: Vedligehold og genopretning - prioritering

Sagsbeskrivelse

Der gives på udvalgsmødet en mundtlig redegørelse vedrørende prioritering af de midler, der i 2014 er frigivet til udvendig bygningsvedligehold/genopretning. Der udleveres på udvalgsmødet et notat vedrørende prioritering.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Facility Management indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014

Sagen udsat.


Punkt 39 Orientering (Lukket)