By- og Planudvalget - 12-04-2021

Referat
Dato:
Mandag, 12 april, 2021 - 16:00
Hent som fil:
Lokation:
Referat publiceret:
Tirsdag, 15 juni, 2021 - 10:59

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i By- og Planudvalget den 12-04-2021

Godkendt.

Punkt 2 Kondemnering (Lukket)

Punkt 3 Antennemaster i boligområder

Sagsresumé

Sagen blev behandlet i By- og Planudvalget d. 3/2 men udsat, idet mulige scenarier og præcedenseffekter skulle undersøges.

 

Sagsbeskrivelse:

Dagsordenspunktet behandlet i By- og Planudvalget 3/2:

 

Antennemaster i boligområder

Sagsnr.: 20/11364

Sagen afgøres i: By- og Planudvalget

 

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget henvendelse fra en borger, som ønsker kommuneplanen ændret således, at der bliver bedre muligheder for antennemaster for radioamatører i boligområder.

 

Ansøgninger om radioamatør-antennemaster vil fortsat skulle behandles i forhold til gældende lokalplaner og bygningsreglementet.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med teknisk/politisk høring af et udkast til fælles kommuneplan for Trekantområdet har Fredericia Kommune modtaget henvendelse fra en borger, som ønsker mulighed for antennemaster til radioamatører i boligområder.

 

I dag står der således i kommuneplanen:

 

Fælles kommuneplan for Trekantområdet:

”5.6.2 Retningslinje for master og antenner

Nye sendemaster og antenner skal så vidt muligt placeres i områder, der er udlagt til erhvervsformål eller placeres på eksisterende master eller høje bygninger.

Der kan normalt ikke opstilles master o. lign. i internationalt beskyttelsesområde, naturområde og værdifulde bevaringsværdige kyst- og landskabsområder”.

 

Lokal kommuneplan for Fredericia Kommune, generelle rammer for lokalplanlægning:

”Antenner

Fredericia Kommune ønsker at begrænse det samlede antal master, og tilstræbe, at master og antenner placeres så diskret som muligt. Ved vurderingen af placeringsmuligheder skal der tages følgende hensyn:

 

Tilladelse til at opsætte en ny antennemast kan kun opnås, hvis det er dokumenteret at det ikke er muligt

  • at placere antenner på en eksisterende mast
  • at placere antenner på eksisterende bygninger som siloer, skorstene, fabriksbygninger, vindmøller, højspændingsmaster, lysmaster, flagstænger eller lignende.

 

Tilladelse til at opsætte en ny antennemast foretages efter følgende prioritering:

  1. erhvervsområder
  2. anden bymæssig bebyggelse med lav boligtæthed, f.eks. områder til offentlige formål, sportspladser
  3. grønne områder som ligger væk fra egentlige boligområder, og som ikke er egentlige byparker
  4. boligområder eller grønne områder i nær forbindelse med boligområder
  5. det åbne land uden for områder af særlig landskabelige interesser”

 

Derudover er der i de fleste specifikke lokalplanrammer for boligområder angivet, at der ikke må etableres bygninger/anlæg i en højde på mere end 8,5 m.

 

Ovenstående betyder samlet set, at borgere eller virksomheder, som ansøger om at opstille antennemaster i boligområder, hvor der ikke er lokalplan, som udgangspunkt vil få et afslag.

 

Ud over kommuneplanens bestemmelser er der i de fleste lokalplaner for boligområder bestemmelser, som forhindrer antennemaster, herunder bestemmelser om maksimale højder og placering/synlighed af antenner. Opstilling af radioamatør-antennemaster kræver desuden byggetilladelse, hvor forskellige regler og krav skal være overholdt, og hvor der i de fleste tilfælde vil skulle foretages nabohøring.

 

Denne sag vedrører kun kommuneplanen. Uanset udfaldet af denne sag, vil sager om radioamatør-antennemaster fortsat skulle behandles i forhold til evt. gældende lokalplan og bygningsreglementet, og vil i den forbindelse kunne risikere et afslag.

 

Borgeren, som har henvendt sig, har i foråret 2020 forespurgt på muligheden for at opstille en antennemast ved sin bolig på Hostrupsvej 11 og fået at vide, at han ikke vil kunne forvente tilladelse til dette. Teknik og Miljø har i december 2020 modtaget en klage over en antennemast på ejendommen.

 

Borgeren har foreslået, at der til teksten i Trekantområdets fælles kommuneplan tilføjes: ”Undtaget fra ovenstående er private antenner til modtagelse af radio og TV, samt radioamatørantenner”, samt at der i redegørelsen indføjer "til kommercielt brug", da han antager, at formålet er at styre og kontrollere placering af de mange telemaster, og ikke at begrænse borgeres ret til at sætte antenner op.

 

Borgeren ønsker, at man som radioamatør skal kunne dyrke sin hobby på sin bopæl. Der findes antenner, som kan hejses op og ned, så de f.eks. i ophejset tilstand er 19 m høje og i nedhejset tilstand holder sig under 8,5m.

 

Borgeren undrer dig over, at man i Fredericia Kommune tolker kommuneplanen sådan, at radioamatørantenner ikke kan være i boligområderne, da han oplever en anden holdning i f.eks. Middelfart. Retningslinjen må være rettet mod kommercielle antenner.

 

Han foreslår, at man f.eks. skaber mulighed for master på 8,5 m plus rør på 5,5 m, så det svarer til, at man satte et rør på 5,5 m på sit hus, hvilket man gerne må. Dvs. en maksimal højde på i alt 14 m. Han foreslår endvidere, at det skrå højdegrænseplan skulle overholdes, medmindre der var accept fra naboerne.

 

De konkrete input fra borgeren, og Teknik & Miljøs kommentarer dertil, kan ses i bilag 1.

 

Hvis borgerens ønske i forbindelse med denne sag imødekommes, så kommuneplanen ændres, vil næste skridt være, at der skal søges byggetilladelse til den konkrete mast. I den forbindelse skal der foretages en helhedsvurdering, som bl.a. skal tage udgangspunkt i, hvad kommunen tilstræber i området, derfor vil det være hensigtsmæssigt med en overordnet stillingtagen til, hvad kommunen tilstræber mht. private antennemaster i boligområder. Helhedsvurderingen kræver desuden nabohøring. Om der på den baggrund vil kunne gives byggetilladelse vides ikke.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Teknik og Miljø har foretaget en planfaglig vurdering, hvori det indgår, at anvendelseskonflikter så vidt muligt skal forebygges. I vurderingen vægter både ansøgers ønske, ansøgers naboer samt sikring af boligområdernes udtryk og karakter. Konklusionen er, at radioamatør-antennemaster er tekniske anlæg/installationer, som ikke hører hjemme/kan forventes i boligområder. Dette vurderes også at være baggrunden for det, der i dag står i kommuneplanen. Når boligområder alligevel er nævnt i den generelle ramme, kan det være for det tilfælde, hvor man kan være nødt til at finde en placering til en kommerciel mast i et boligområde (hvis den aktuelle lokalplan giver mulighed for det), hvis der ikke kan opnås mobildækning på andre måder.

 

Teknik og Miljø har forståelse for ønsket om at dyrke sin hobby på sin bopæl men vurderer, at antennerne vil være til relativt stor gene for omgivelserne. Dette er tilfældet med flere hobbyer, som man må forlade sin bopæl og dyrke i f.eks. et klubhus.

 

Det er ikke muligt at begrænse en byggetilladelse således, at antennen kun må være ophejset til fuld højde en del af tiden. Tilladelsen skal gives til den fulde højde på f.eks. 19 m, og så kan kommunen ikke kræve (eller håndhæve), at antennen skal være nedhejset en del af tiden.

 

Teknik og Miljø vurderer, på baggrund af tidligere sager, at en ændring af kommuneplanen, så der kan gives lov til radioamatør-antennemaster i boligområder, vil give relativt større utilfredshed i boligområderne, end det vil give tilfredshed hos ansøgerne.

 

Utilfredsheden hos naboerne går typisk på den skæmmende effekt, risikoen for skade på eget hus ved nedstyrtning, støj og svineri fra fugle, der hviler på masten. Teknik & Miljø oplever, at naboer ofte er mindre tolerante overfor ”en-personsmaster” end overfor master, der er til gavn for mange.

 

På baggrund af ovenstående anbefaler Teknik & Miljø ikke, at kommuneplanen ændres, så der gives bedre mulighed for radioamatør-antennemaster i boligområder.

 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at der ikke ændres i kommuneplanens formulering for at give mulighed for antennemaster i boligområder.

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 03-02-2021

Udsættes idet mulige scenarier og præcedenseffekter undersøges.

 

BILAG:

1 - 2272045 Åben Gode grunde til radioamatørantennemaster og TM kommentarer.docx (10513/21)  (H)

 

Nye oplysninger i sagen

Teknik & Miljø har givet bud på en formulering i kommuneplanen, hvis det ønskes at give bedre muligheder for radioamatør-antennemaster i boligområder, og vurderet mulige præcedenseffekter.

 

Hvis By- og Planudvalget ønsker en ændring i kommuneplanen, vedtages ændringen som forslag og sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet, sendes i offentlig høring i 8 uger, hvorefter den kan vedtages endeligt. Da denne sag er sammenfaldende med den samlede revision af kommuneplanen, indgår den eventuelle ændring heri.

Tidsplanen er, at kommuneplanforslaget (inkl. evt. ændring vedr. radioamatør-antennemaster) sendes i offentlig høring i maj-juni og vedtages endeligt i december 2021.

 

Derudover har Teknik & Miljø undersøgt tidligere sager om antenner/master. Der har siden 2010 været 17 sager om master i Fredericia Kommune, heraf 11 sager om antennemaster til mobiltelefoni, 4 om lysmaster, 1 til aflæsning af fjernvarme og en enkelt radioamatør-antennemast (på Nordre Dybbølvej i 2014-2015). Af antennesagerne har 9 været i nabohøring, og der er kommet indsigelser i de 8. I sagen om radioamatør-antennemasten var der flere indsigelser, der gik på det visuelle, sikkerhed (fare for nedstyrtning), bekymring for elektromagnetisk påvirkning og fald i værdi for naboejendomme.

 

Der har d. 25/3 2021 været møde på Hostrupsvej 11, med deltagelse af ejeren samt de involverede medarbejdere i Fredericia Kommune (byggesagsbehandler, planlægger, borgervejleder og leder for Plan & Arkitektur). Her blev drøftet mulige alternative løsninger for antennemaster, muligheder/ begrænsninger i en evt. kommuneplanændring samt den aktuelle sag på adressen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø har opstillet følgende mulige tilføjelse i kommuneplanen, hvis der er ønske om at give bedre muligheder for radioamatør-antennemaster i boligområder – tilføjelsen er markeret med fed skrift:

 

”Antenner

Fredericia Kommune ønsker at begrænse det samlede antal master, og tilstræbe, at master og antenner placeres så diskret som muligt. Dog ønsker kommunen samtidig, at der kan gives mulighed for antenner til hobbybrug i boligområder og blandede bolig- og erhvervsområder. Antennemasten skal være en teleskopmodel, som i nedhejset tilstand er maks. 8,5 m høj, og den må ikke hejses højere op end til en samlet højde på 15 m.

 

Ved vurderingen af placeringsmuligheder skal der tages følgende hensyn:

 

Tilladelse til at opsætte en ny antennemast kan kun opnås, hvis det er dokumenteret at det ikke er muligt

  • at placere antenner på en eksisterende mast
  • at placere antenner på eksisterende bygninger som siloer, skorstene, fabriksbygninger, vindmøller, højspændingsmaster, lysmaster, flagstænger eller lignende.

Antennemast til hobbybrug som angivet ovenfor er undtaget herfra.

 

Tilladelse til at opsætte en ny antennemast foretages efter følgende prioritering:

  1. erhvervsområder
  2. anden bymæssig bebyggelse med lav boligtæthed, f.eks. områder til offentlige formål, sportspladser
  3. grønne områder som ligger væk fra egentlige boligområder, og som ikke er egentlige byparker
  4. boligområder eller grønne områder i nær forbindelse med boligområder
  5. det åbne land uden for områder af særlig landskabelige interesser

Antennemast til hobbybrug som angivet ovenfor er undtaget herfra.”

 

Det anføres, at nye master skal være en teleskopmodel, som i nedhejset tilstand holder sig under de 8,5 m, som er den maksimale bygningshøjde i mange områder. Fredericia Kommune vil ikke kunne bestemme eller håndhæve, hvornår masten skal være nedhejset, men hvis masten er en teleskopmodel, er der en vis sandsynlighed for, at den vil være nedhejset en stor del af tiden.

 

I forhold til omfanget af nye muligheder/ præcedenseffekter vil ovenstående ændring i kommuneplanen åbne mulighed for den nævnte type antenne bredt i kommunens boligområder. Teknik & Miljø vurderer, at der ikke vil være fagligt belæg for at skelne mellem forskellige boligområder, og give lov i nogle boligområder men ikke i andre.

Der vil fortsat skulle foretages byggesagsbehandling med helhedsvurdering. Derudover vil der, som nævnt, være områder, hvor lokalplanen forhindrer antennemasterne.

 

Teknik & Miljø vurderer fortsat, at radioamatør-antennemaster er tekniske anlæg/installationer, som ikke hører hjemme/kan forventes i boligområder, og at de vil give relativt store gener for øvrige beboere i boligområder og blandede bolig- og erhvervsområder. Også hvis der er tale om teleskopmaster, der er nedhejsede en del af tiden. Teknik & Miljø forventer, at der vil komme en del klager fra naboer, hvis der åbnes op for flere antennemaster i boligområderne.

 

Teknik & Miljø anbefaler på den baggrund, at kommuneplanen ikke ændres vedr. antenner.

 

Hvis kommuneplanen ikke ændres, vil der fortsat være mulighed for at sætte antenner på huset ”af almindeligt omfang”, i en højde af maks. 5,5 m over tag. Der kan også være mulighed for antenneløsninger, der visuelt ligner en flagstang eller andet, der er i overensstemmelse med karakteren af et boligområde. Den umiddelbare melding fra radioamatørerne er dog, at det er vanskeligt/umuligt at camouflere antennemasten, når den samtidig skal fungere.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at der ikke ændres i kommuneplanens formulering for at give mulighed for antennemaster i boligområder.

Beslutning i By- og Planudvalget den 12-04-2021

By og planudvalget beslutter, at teksten vedr. antennemaster i kommuneplanens generelle rammer ændres til:

”Antenner

Fredericia Kommune ønsker at begrænse det samlede antal master, og tilstræbe, at master og antenner placeres så diskret som muligt. Dog ønsker kommunen samtidig, at der kan gives mulighed for antenner til hobbybrug i boligområder og blandede bolig- og erhvervsområder. Antennemasten skal være en teleskopmodel, som i nedhejset tilstand er maks. 8,5 m høj, og den må ikke hejses højere op end til en samlet højde på 15 m.

 

Ved vurderingen af placeringsmuligheder skal der tages følgende hensyn:

 

Tilladelse til at opsætte en ny antennemast kan kun opnås, hvis det er dokumenteret at det ikke er muligt

?       at placere antenner på en eksisterende mast

?       at placere antenner på eksisterende bygninger som siloer, skorstene, fabriksbygninger, vindmøller, højspændingsmaster, lysmaster, flagstænger eller lignende.

Antennemast til hobbybrug som angivet ovenfor er undtaget herfra.

 

Tilladelse til at opsætte en ny antennemast foretages efter følgende prioritering:

1.     erhvervsområder

2.     anden bymæssig bebyggelse med lav boligtæthed, f.eks. områder til offentlige formål, sportspladser

3.     grønne områder som ligger væk fra egentlige boligområder, og som ikke er egentlige byparker

4.     boligområder eller grønne områder i nær forbindelse med boligområder

5.     det åbne land uden for områder af særlig landskabelige interesser

Antennemast til hobbybrug som angivet ovenfor er undtaget herfra.”

 

Punkt 4 Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet

Sagsresumé

Teknik og Miljø forelægger hermed Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet med henblik på byrådets vedtagelse og efterfølgende udsendelse i offentlig høring i 8 uger i perioden fra 4. maj til 30. juni 2021.

 

Sagsbeskrivelse:

Den samlede kommuneplan for Fredericia Kommune består af en fælles kommuneplan for Trekantområdets 7 medlemskommuner og en lokal del for Fredericia Kommune.

Jf. planloven skal byrådet foretage en revision af den samlede kommuneplan hvert fjerde år. Byrådet skal senest halvvejs i en byrådsperiode beslutte, om kommuneplanen revideres helt eller delvist. Dette sker i planstrategien.

Kommuneplanen er revideret i overensstemmelse med revisionsbeslutningen i Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet. Planstrategien blev endeligt vedtaget i Fredericia Byråd den 7. oktober 2019.

Arbejdet med Kommuneplan 2021-2033 blev formelt igangsat af byrådet den 3. februar 2020. Som led i planlægningen har der i perioden 24. februar til 22. marts 2020 været afholdt en forudgående offentlighed høring, hvor det har været muligt at indsende idéer og forslag til Kommuneplan 2021-2033.

Teknik og Miljø forelægger hermed Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet med henblik på byrådets vedtagelse samt efterfølgende udsendelse i offentlig høring i 8 uger.

I denne sagsbeskrivelse gennemgås de væsentligste emner for revisionen.

 

Planstrategi 2019

Udgangspunktet for revisionen er Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet, hvor det blev besluttet, at der skal foretages en delvis revision af kommuneplanen.

Med planstrategien blev det desuden besluttet, hvilke emner den fælles og den lokale del af kommuneplanen skal revideres særligt i forhold til. En del af den gældende kommuneplans indhold vil derfor blive genvedtaget for en ny 4 års periode.

Derudover er der hvert fjerde år behov for, at kommuneplanen ajourføres og opdateres. Det sker blandt andet for at opdatere den i forhold til den udvikling, der er sket i kommunen, og for at sikre at kommuneplanen er i overensstemmelse med de nationale interesser i kommuneplanlægningen, nye statslige planer og ændret lovgivning.

 

Kommuneplanens indhold

Kommuneplanen består af to dele:

  • En fælles kommuneplan for Trekantområdet, der består af en fælles hovedstruktur og fælles retningslinjer gældende for hele Trekantområdet.
  • En lokal kommuneplan for Fredericia Kommune, der består af en lokal hovedstruktur, som indeholder lokale mål og handlinger samt lokale retningslinjer for Fredericia Kommune. Kommuneplanrammerne for lokalplanlægningen indgår i den lokale del af kommuneplanen. Forudsætningsredegørelsen er ligeledes en del af den lokale kommuneplan.

 

Digital kommuneplan

Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet er digital og kan tilgås via nedenstående link:

https://fredericia.viewer.dkplan.niras.dk/dkplan/dkplan.aspx?intern=t&pl...

Brugernavn: Kommuneplan21

Password: 7000

Den digitale kommuneplan er struktureret således, at hovedstrukturen for Trekantområdet og hovedstrukturen for Fredericia Kommune ligger under hver sin menu. Begge hovedstrukturer følger samme kapitelstruktur.

Alle retningslinjer er samlet under en menu. De retningslinjer som er gældende for hele Trekantområdet er benævnt (T), mens de retningslinjer som kun gælder for Fredericia Kommune er benævnt (F). Retningslinjerne er grupperet, så de følger kapitelstrukturen.

 

Kommuneplanen generelt

Forslag til Kommuneplan 2021-2033 tager udgangspunkt i gældende planlov, med særlig reference til lovens § 11a, der indeholder en fortegnelse over de emner, kommuneplanen skal fastsætte retningslinjer og arealudpegninger for. Kommuneplanforslaget tager herudover udgangspunkt i Erhvervsstyrelsens ”Oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægning” med hensyn til vægtning.

Retningslinjerne skal udgøre et grundlag for kommunens administration af planlovens by- og landzonebestemmelser, og for kommunens administration inden for anden lovgivning – herunder naturbeskyttelses-, miljø-, bygge- og vejlovgivningen.

Kommuneplanen er således byrådets overordnede, samlede plan for den fysiske udvikling og arealanvendelse, og den er dermed udtryk for den samlede interesseafvejning, som byrådet har foretaget.

Det kan generelt beskrives sådan, at i praksis er interesseafvejninger i forhold til ordlyden af de fælles retningslinjer sket i Trekantområdets plansamarbejde, mens de arealudpegninger, der knytter sig til den enkelte retningslinje, er foretaget i den enkelte kommune.

 

Revision af den fælles kommuneplan for Trekantområdet

Revisionstemaer i den fælles kommuneplan for Trekantområdet er:

  • Områder med risiko for oversvømmelse og erosion
  • Områder forbeholdt produktionserhverv og konsekvensområder omkring disse
  • Turisme
  • Grøn omstilling
  • Potentiel natur
  • Strategisk planlægning for landsbyer

Ud over den tematiske revision er der gennemført en opstramning af den fælles kommuneplan for Trekantområdet. Intentionen er at målrette kommuneplanen, så den fremadrettet udgør et bedre administrationsgrundlag. Indholdet er desuden reduceret til kun at omhandle de retningslinjer, som udgør en værdi at have i fællesskab. De resterende retningslinjer er overgået til den lokale del af kommuneplanen. Alle retningslinjekort er ligeledes overgået til udelukkende at være lokale kort.

Den fælles kommuneplan er gennemgående opbygget med 3 komponenter, bestående af en indledende grundfortælling til hvert emne, retningslinjer samt redegørelser til de respektive retningslinjer. Emnerne behandles i planens 7 kapitler:

  1. Trekantområdet – en metropol på vej
  2. Byerne – drivkraften for udviklingen
  3. Det åbne land – sammenhæng og balance
  4. Turisme, kultur og fritidsliv
  5. Høj mobilitet og bæredygtig energiforsyning
  6. Miljøforhold
  7. Klima

I november-december 2020 var et udkast til den nye fælles kommuneplan for Trekantområdet i høring i de 7 kommuner. Udkastet blev drøftet i By- og Planudvalget den 25. november 2020, Økonomiudvalget den 7. december 2020 og Byrådet den 14. december 2020. Der var ingen bemærkninger til udkastet.

Plansamarbejdet har foretaget en opsamling af de indkomne bemærkninger fra den politiske og administrative høring i de 7 kommuner og udarbejdet anbefalinger til håndtering. Bestyrelsen for Trekantområdet Danmark har godkendt anbefalingerne på deres møde den 29. januar 2021.

På den baggrund forelægges nu et Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Trekantområdet, hvor de anbefalede tilretninger af den fælles plan, på baggrund af bemærkninger fra høringen, er indarbejdet.

Forslag til Fælles Kommuneplan 2021-2033 for Trekantområdet er indarbejdet i den digitale kommuneplan, men kan også ses som et selvstændigt dokument i bilag 1. 

En samlet oversigt over ændringerne foretaget i den fælles kommuneplan fremgår af ændringsnotatet, jf. bilag 2.

Sideløbende med kommuneplanrevisionen er der udarbejdet en ”kort fortalt” udgave af den fælles kommuneplan, som er mere målrettet politisk brug. Dokumentet indgår ikke som en formel del af kommuneplanen, men er vedhæftet til orientering jf. bilag 3.

I det følgende gives et overblik over ændringer i den fælles kommuneplan i forhold til de 5 revisionstemaer:

 

  • Oversvømmelse og erosion

Områder med risiko for oversvømmelse og erosion er et nyt lovpligtigt emne, jf. planlovens § 11a nr. 18. Dette krav er omsat i planforslagets kapitel ”7. Klima” og konkret ved ”Retningslinje for oversvømmelse og erosion”.

Af den fælles kommuneplan fremgår selve retningslinjen med en indledende redegørelse. Redegørelsen omfatter en beskrivelse af baggrunden for retningslinjen og de overordnede hensyn, som skal varetages gennem kommunernes planlægning. Den enkelte kommune er selv ansvarlig for de arealudpegninger, der knytter sig til retningslinjen samt en mere uddybende redegørelse. Revisionstemaet vil blive behandlet nærmere vedr. den lokale del af kommuneplanen.

 

  • Produktionserhverv

Områder forbeholdt produktionserhverv og konsekvensområder omkring disse er et nyt lovpligtigt emne, jf. planlovens § 11a nr. 25 og 26. Dette krav er omsat i planforslagets kapitel ”2. Byerne” og konkret ved ”Retningslinje for områder forbeholdt produktionserhverv” og ”Retningslinje for konsekvensområder omkring områder forbeholdt produktionserhverv”.

Det lovgivningsmæssige krav følger blandt andet af, at kommunerne i deres planlægning skal inddrage et udvidet spektrum af forurening ved, at der udover støj også fremover skal tages hensyn til miljøpåvirkning i form af lugt, støv og anden luftforurening. Derfor er den fælles kommuneplan for Trekantområdet også udvidet med ”Retningslinje for arealer belastet af lugt, støv og anden luftforurening”, jf. planlovens § 11a nr. 8. Det fremgår af planforslagets kapitel ”6. Miljøforhold”.

Det er et lovkrav at udarbejde retningslinjer for områder forbeholdt produktionserhverv og konsekvensområder omkring disse, men der er ikke et lovkrav, at der foretages en konkret udpegning af sådanne områder.

På møde den 16. september 2020 traf By- og Planudvalget beslutning om, at Fredericia Kommune ikke skal søge af få udlagt områder forbeholdt produktionserhverv i Kommuneplan 2021-2033. En redegørelse vedrørende dette, ligger som bilag i den digitale kommuneplan under menuen ”Redegørelse”.

 

  • Turisme

Revisionstemaet ”Turisme” er afspejlet i Forslag til Kommuneplan 2021 for Trekantområdet i kapitel ”4. Turisme, kultur og fritidsliv”.

Kapitlet er fokuseret i forhold til, hvordan kommuneplanlægningen kan bidrage til at understøtte en turismeudvikling. Dermed er kapitlet blevet begrænset til alene at omhandle de emner, der er krav om, at kommuneplanen skal indeholde. Det gælder emnerne ferie- og fritidsanlæg, campingpladser, sommerhusområder, større fritids- og idrætsanlæg, rekreative stier og friluftsområder samt lystbådehavne. Dermed er kultur blevet nedtonet, fordi det ikke reguleres i kommuneplanen, og løftes i andre samarbejdsfora end det fælles plansamarbejde. Tilsvarende er det besluttet, at ”kulturarv og kulturhistoriske bevaringsværdier” fremover alene indgår i den lokale del af kommuneplanen.

Det bør i øvrigt nævnes, at de 7 kommuner indgår i forskellige turismedestinationsselskaber, hvilket skyldes, at lovgivningen på området kun muliggør, at en kommune kan være medlem af ét selskab. Arbejder i disse sammenhænge ligger derfor ud over det fælles plansamarbejde.

 

  • Grøn omstilling

Revisionstemaet ”Grøn omstilling” er afspejlet i planforslaget på flere måder. I de relevante sammenhænge er det fremhævet, at Trekantområdets 7 kommuner arbejder med såvel grøn omstilling som FN’s verdensmål for at understøtte en bæredygtig fremtid.

Det indledende kapitel 1 er blevet udbygget med et særskilt afsnit om bæredygtighed, grøn omstilling og verdensmål. For de af kommuneplanens emner, der bidrager til en understøttelse af grøn omstilling og FN’s verdensmål, er i redegørelsen nævnt, hvilke af de konkrete verdensmål kommuneplanlægningen er med til at understøtte.

I kapitel ”5. Høj mobilitet og bæredygtig energiforsyning” er også fremhævet, hvordan kommunerne gennem planlægningen kan bidrage til en bæredygtig udvikling. Konkret er kapitlet blevet udbygget med en ny fælles ”Retningslinje for lokalisering af store, fritstående solenergianlæg”. Retningslinjen er defineret for at tydeliggøre, hvilke hensyn og interesser de 7 kommuner vil varetage i forbindelse med ansøgninger om etablering af større solcelleanlæg. Der knytter sig ikke nogen arealudpegninger til retningslinjen.

I kapitel ”7. Klima” er tilføjet et afsnit om produktion af vedvarende energi i Trekantområdet.

 

  • Potentiel natur

Potentiel natur indgår som en del af Grønt Danmarkskort. Udarbejdelse af Grønt Danmarkskort var et fælles revisionstema i sidste kommuneplanrevision, og indgår som en del af den fælles Kommuneplan 2017-2029 for Trekantområdet.

Efter vedtagelse af Kommuneplan 2017-2029 har Lokalt Naturråd for Trekantområdet vurderet det fælles Grønt Danmarkskort og givet anbefalinger til dette, herunder en anbefaling om at foretage en gennemgang af, om udpegningerne af potentiel natur omfatter intensivt dyrkede arealer, der ikke kvalificerer til at være potentiel natur. På baggrund af en fælles metode, har de 7 kommuner hver især gennemgået deres udpegninger af potentiel natur, hvilket for Fredericia Kommunes vedkommende har resulteret i justeringer i udpegningen. Revisionstemaet vil blive behandlet nærmere vedr. den lokale del af kommuneplanen.

 

  • Strategisk landsbyplanlægning

Revisionstemaet endte med at udgå som fælles revisionstema i Trekantområdet og overgå til de 7 lokale kommuneplaner. Temaet vil blive behandlet nærmere vedr. den lokale del af kommuneplanen.

 

Revision af den lokale kommuneplan for Fredericia Kommune

Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune sætter fokus på syv temaer, som alle udgør centrale elementer i kommunens videre fysiske og strategiske udvikling: Temaerne omhandler:

  • Bymidten
  • Bosætning
  • Erhverv
  • Detailhandel
  • Infrastruktur og mobilitet
  • Natur, landskab og friluftsliv
  • Klimatilpasning

Under hvert tema er nævnt en række specifikke emner, som skal indgå i kommuneplanrevisionen.

By- og Planudvalget har været inddraget i drøftelsen af udvalgte revisionstemaer i forbindelse med kommuneplanrevisionen. Temaerne er:

  • Bosætning og arealudlæg
  • Erhverv, herunder arealudlæg og produktionserhverv
  • Strategisk landsbyplanlægning
  • Detailhandel
  • Oversvømmelse og erosion

Drøftelserne er sket via 4 udvalgsmøder i perioden fra maj til november 2020 og en enkelt besigtigelse af potentielt nye arealudlæg til bosætning i juni 2020. Flere af temaerne er blevet drøftet ad flere omgange, således at By- og Planudvalget har kunne sætte retningen for det videre arbejde med revisionstemaerne.

På møde den 16. september 2020 traf By- og Planudvalget beslutning om, at Fredericia Kommune ikke skal søge at få udlagt områder forbeholdt produktionserhverv i kommuneplanen, hvorfor der ikke er foretaget en udpegning i Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune.

Byrådet har på møde den 31. august 2020 truffet beslutning om, hvilke nye arealer til boligformål, kommunen skal søge at få udlagt i Kommuneplan 2021-2033 og har på møde den 5. oktober 2020 truffet beslutning om en omfordeling af arealer til boligformål og perspektivområder i kommuneplanen.

Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune er udelukkende digital, og kan tilgås via ovenstående link.

En samlet oversigt over ændringerne foretaget i den lokale kommuneplan fremgår af ændringsnotatet, jf. bilag 4.

I det følgende beskrives de ændringer i kommuneplanens indhold, der er væsentlige i forhold til ændringer i kommuneplanens retningslinjer og/eller arealudpegninger. 

 

  • Generel ajourføring

Generelt er kommuneplanforslaget opdateret i forhold til kommunens forskellige godkendte politikker, strategier og planer. Det gælder eksempelvis Planstrategi 2019, Fredericia for Verdensmålene og Klimaplan 2020 samt Vision 2020 og Bosætningsstrategi 2016-2020, som fortsat er gældende. Med baggrund i disse er den lokale del af kommuneplanens hovedstruktur gennemgået og konsekvensrettet i overensstemmelse med de politisk vedtagne mål siden den seneste kommuneplanrevision i 2017.

Siden vedtagelse af Kommuneplan 2017-2029 er der udarbejdet en række kommuneplantillæg, som også er indarbejdet i kommuneplanforslaget. Sidst men ikke mindst er kommuneplanen blevet konsekvensrettet i forhold til den fysiske udvikling, kommunen har undergået siden Kommuneplan 2017-2029.

 

  • Byudvikling, boliger

Med afsæt i byrådets Vision 2020 om, at Fredericia skal vokse, kommunens bosætningsstrategi samt Planstrategi 2019, har et af hovedtemaerne i denne revision været fokus på arealer til byudvikling.

Med dette kommuneplanforslag udlægges 6 nye arealer til boligformål og 1 teknisk ramme. Udlæg er sket enten som nye rammeområder eller som udvidelse af eksisterende rammer.

De er følgende: 

Skærbæk

  • S.B.14 – Boliger, Skærbæk Nord (ny)

Taulov

  • TD.B.4B – Boliger, Kolding Landevej/Kraftværksvej (udvidelse)

Erritsø og Snoghøj

  • E.B.17 – Boligområde ved Sønderskov (ny)
  • E.T.1 – Teknisk område ved Sønderskov (ny)

Fredericia Vest

  • V.B.14 – Boligområde, Ullerup Nord (udvidelse)
  • V.B.12 – Boligområde, Himmerigshuse (udvidelse)

Egeskov, Bøgeskov, Trelde og Østerby

  • T.B.10 – Boligområde ved Karensminde (ny)

 

  • Byudvikling, omfordeling

Med dette kommuneplanforslag udtages 3 rammeområder til boligformål. De er følgende:

  • V.B.12 - Boligområde, Himmerigshuse (Arealet syd for Vejlevej)
  • E.B.17 – Boligområde ved Sønderskovvej
  • V.BE.2 - Område til blandet bolig og erhverv, højhus ved Hannerup Brovej

 

  • Byudvikling, erhverv

Med Planstrategi 2019 blev det besluttet, at der skulle søges af udlægge nye mindre arealer til erhverv i DanmarkC. By- og Planudvalget har på møde den 27. maj 2020 drøftet konkrete bud på nye arealudlæg til erhverv.

Med dette kommuneplanforslag udlægges 2 nye arealer til erhvervsudvikling. De er følgende:

  • TD.E.7A – Erhvervsområde, Stakkesvang
  • TD.E.7B – Erhvervsområde, Stakkesvang

 

Der må ikke udlægges mere areal til byudvikling i kommuneplanen, end kommunen reelt har behov for i en 12-årig planperiode.

Med de nye boligområder udlægges der en ny rummelighed til byudvikling på ca. 86 ha på bar mark. Med udtaget af den sydlige del af Himmerigshuse på ca. 66 ha, vil Fredericia Kommune mangle 20 ha, hvis der skal omfordeles 1:1.

Arealudlægget til erhverv udgør knap 41 ha. Siden vedtagelsen af Kommuneplan 2017-2029 er rummeligheden til erhverv reduceret med 180 ha, dvs. at 180 ha er bebygget eller i færd med at blive det. Med udlæg af det nye erhvervsområde ved Stakkesvang, er nedgangen i rummelighed reduceret til 140 ha.

Ud over den sydlige del af Himmerigshuse udtages rammeområderne E.B.17 og V.BE.2 til boligformål.

I forbindelse med vedtagelse af Kommuneplan 2017-2029 blev det nye arealudlæg til boligformål (rammeområdet E.B.17) påklaget. Fredericia Kommune tabte klagen i efteråret 2020, og området tilbageføres derfor til rammeområdet E.R.3 - Rekreativt område ved Sønderskov. På møde den 15. november 2020 har By- og Planudvalget truffet beslutning om, at arealet ikke skal søges udlagt på ny til boligområde i denne kommuneplanrevision.

V.BE.2 udgår som boligområde, da arealet ikke vil kunne realiseres til boligformål grundet dets nærhed til Fredericia Havn. Området tilbageføres til rammeområdet V.L.1 - Landområde ved Hannerup Enge og Erritsø Mose.

Fredericia Kommunes nye rummelighed til byudvikling vurderes samlet set at være tilstrækkelig til den kommende 12-årige planperiode. Såfremt Bolig- og Planstyrelsen vurderer, at arealudlægget fortsat er for stort, har byrådet på møde den 5. oktober 2020 truffet beslutning om, at det resterende areal skal findes indenfor det nye arealudlæg, der foretages i den nordlige del af Himmerigshuse. 

Hvis Fredericia Kommune i forhandlingen med Bolig- og Planstyrelsen ikke kan opnå enighed om ønskerne til arealudlæg, vil kommuneplanændringerne blive rullet tilbage således, at det forsat er indholdet i Kommuneplan 2017-2029, der vil gære gældende for det konkret område.

En gennemgang af byudviklingsområderne fremgår af den lokale hovedstruktur afsnit ”2.3 Byudvikling, byomdannelse og byfortætning”. De nye og reviderede rammer for lokalplanlægning fremgår af ændringsnotatet, bilag 4, og kan ses i sammenhæng med de øvrige rammer under menuen ”Rammer”.

 

  • Perspektivområder

Som perspektivområde er arealet ikke udlagt, men indikerer alene en retning for mulig ny byudvikling med længere tidshorisont end kommuneplanens 12 år.

Med dette kommuneplanforslag udlægges 1 nyt perspektivområde:

  • Perspektivområdet nord for ny ramme S.B.14 – Boliger, Skærbæk Nord

Med dette kommuneplanforslag udtages 2 perspektivområder:

  • Perspektivområdet nord for Ryeshøj
  • Perspektivområdet beliggende vest for den del af V.B.12 - Himmerigshuse, som udgår og den del af perspektivområdet nord for himmerigshuse, som bliver omfattet af den nye rammeudvidelse af V.B.12 – Himmerigshuse.

En gennemgang af perspektivområderne fremgår af den lokale hovedstruktur afsnit ”2.3 Byudvikling, byomdannelse og byfortætning”.

 

  • Strategisk landsbyplanlægning

Strategisk landsbyplanlægning er et nyt lovpligtigt emne, jf. planlovens § 11a nr. 23, som stiller krav om en retningslinje for udvikling af landsbyer, samt planlovens § 5c som stiller krav om en strategisk planlægning for udvikling af landsbyer. Der er blandt andet krav om differentiering af kommunens landsbyer.

Dette krav er omsat i ”Retningslinje for udviklingen i landsbyer”. Retningslinjen og den tilhørende redegørelse tager udgangspunkt i Fredericia Kommunes hidtidige kategorisering af kommunens landsbyer.

På møde den 16. september 2020 drøftede By- og Planudvalget metode til kategorisering af landsbyer, som forvaltningen sidenhen har arbejdet med at omsætte til en egentlig retningslinje samt udpegning.

I retningslinjen skelnes der mellem udviklingslandsbyer og vedligeholdelseslandsbyer. I kommuneplanforslaget skifter Trelde status fra vedligeholdelseslandsby til udviklingslandsby, Gudsø udpeges som landsby (vedligeholdelseslandsby), og Tårup udgår af udpegningen som landsby.

En gennemgang af den strategiske landsbyplanlægning fremgår af ”Retningslinje for udviklingen i landsbyer” og af den lokale hovedstruktur afsnit ”1.1 Bymønster”. En metodisk kortlægning af kommunens landsbyer ligger som bilag under menuen ”Redegørelse”.

 

  • Oversvømmelse og erosion

Af den fælles kommuneplan fremgår selve ”Retningslinje for oversvømmelse og erosion” med en indledende redegørelse. Redegørelsen omfatter en beskrivelse af baggrunden for retningslinjen og de overordnede hensyn, som skal varetages gennem kommunernes planlægning. Den enkelte kommune er selv ansvarlig for de arealudpegninger, der knytter sig til retningslinjen samt en mere uddybende redegørelse vedr. udpegningsgrundlag, forudsætninger for afværgeforanstaltninger samt sammenhæng til øvrige kommuner.

På møde den 19. september 2020 drøftede By- og Planudvalget metode og valg af udpegningsgrundlag, som forvaltningen sidenhen har arbejdet med at omsætte til en egentlig arealudpegning.

En samlet gennemgang af retningslinje med tilhørende redegørelse omhandlende metoden til udpegning af områder i risiko for oversvømmelse og erosion, forudsætninger for afværgeforanstaltninger i de udpegede områder og sammenhæng til øvrige kommuner, fremgår af ”Retningslinje for oversvømmelse og erosion. De områder, som er udpeget som værende i risiko for oversvømmelse og erosion, fremgår af ”Kort 11 – Oversvømmelse og erosion”, som ligger under menuen ”Kort”. Temaet fremgår også af den lokale hovedstruktur afsnit ”7.3 Oversvømmelse og erosion”.

 

  • Grønt Danmarkskort

I den lokale del af kommuneplanrevisionen er forskellige naturudpegninger i Grønt Danmarkskort blevet gennemgået og opdateret.

  • Samlet set er der med kommuneplanrevisionen udpeget 4 nye naturområder på i alt godt 40 ha. 
  • Potentiel natur udgør et af revisionstemaerne i den fælles kommuneplan, hvor de 7 kommuner har brugt samme metode til gennemgang af arealudpegningerne. Indenfor potentiel natur er der udpeget en række nye mindre udpegninger svarende til knap 30 ha. Omvendt er der udtaget en lang række mindre og større arealer til potentiel natur på i alt ca. 136 ha.
  • Der er ingen ændringer i udpegningen økologiske forbindelser.
  • De største ændringer er sket indenfor potentielle økologiske forbindelser, hvor der er udpeget ca. 481 ha nye områder til potentielle økologiske forbindelser. Tilsvarende er knap 22 ha udgået som potentielle økologiske forbindelser. En del af de udtagne arealer er sket på baggrund af en tilpasning til både nye og eksisterende arealudlæg til byudvikling.

En samlet gennemgang af de enkelte naturtyper findes i ”Retningslinje for naturområder, herunder de særligt værdifulde” samt ”Retningslinje for økologiske forbindelser, potentielle økologiske forbindelser og potentielle naturområder”. De samlede arealudpegninger fremgår af ”Kort 6 Naturområder ” og ”Kort 7 Økologiske forbindelser”, som ligger under menuen ”Kort”.  En samlet redegørelse vedr. Grønt Danmarkskort ligger som bilag under menuen ”Redegørelse”. 

 

  • Skovrejsningsområder

I den lokale del af kommuneplanrevisionen er temaet skovrejsningsområder blevet gennemgået og opdateret.

Der er udpeget et stort sammenhængende skovrejsningsområde på knap 46 ha nord for Prinsessens Kvarter (TD.L.5 og del af TD.E.4D). Som følge af det nye område til byudvikling i Sønderskov (E.B.17 og E.T.1) udgår et lille areal på ca. 3 ha af udpegningen som skovrejsningsområde.

Det samlede areal udpeget til skovrejsning fremgår af ”Kort 4 Skovrejsning”, som ligger under menuen ”Kort”.

 

  • Særligt værdifulde Landbrugsområder (SVL)

Som følge af et nyt arealudlæg til byudvikling (T.B.10) og udpegning af nye områder til potentiel natur, reduceres udpegningen af SVL med godt 14 ha.

Det samlede areal udpeget til SVL fremgår af ”Kort 3 Landbrug”, som ligger under menuen ”Kort”.

 

  • Fremtidig golfbane

Som følge af et nyt arealudlæg til byudvikling (udvidelse af V.B.14) reduceres arealet udpeget til fremtidig golfbane.

Det samlede areal udpeget til fremtidig golfbane fremgår af ”Kort 10 Turisme og friluftsliv”, som ligger under menuen ”Kort”.

 

  • Bymønster

Som følge af det nye revisionstema ”Strategisk landsbyplanlægning” er ”Retningslinje for bymønsteret” justeret således, at landsbyer, opdelt på to kategorier, nu indgår i Fredericia Kommunes bymønster.

Grundet Østerbys status som udviklingslandsby er bymønstret tilpasset således, at lokalbyen Egeskov/Bøgeskov/Trelde suppleres med Østerby, så lokalbyen nu rummer Egeskov/Bøgeskov/Trelde/Østerby.

En gennemgang af kommunens bymønster fremgår af ”Retningslinje for bymønster” og den lokale hovedstruktur afsnit ”1.1 Bymønster” og kan ses på ”Kort 1 Bymønster”.

Alle kommunens landsbyer har ligeledes fået en landsbyafgrænsning, hvilket kan ses på ”Kort 2 Byerne”, som ligger under menuen ”Kort”. 

 

  • Støjkonsekvenszone for kommunale veje

Som en del af ”Retningslinje for støjkonsekvenszoner” har Fredericia Kommune udlagt støjkonsekvenszoner omkring udvalgte kommunale veje. På baggrund af nye støjberegninger er støjkonsekvenszonerne blevet justeret og nye vejstrækninger medtaget.

En gennemgang af støjkonsekvenszoner fremgår af ”Retningslinje for støjkonsekvenszoner” og af den lokale hovedstruktur afsnit ”6.1 Støj”. Arealer omfattet af støjkonsekvenszoner fremgår af ”Kort 13 Tekniske anlæg og støj”, som ligger under menuen ”Kort”. 

 

  • Naturpark Lillebælt

Redegørelsen til ”Retningslinje for Naturpark Lillebælt” er ajourført i samarbejde med Middelfart og Kolding kommuner i forhold til den udvikling der er sket, siden naturpark-udpegningen blev en del af Kommuneplan 2017-2029. Arealudpegningen i Fredericia Kommune er uændret.

En gennemgang af Naturpark Lillebælt fremgår af den lokale hovedstruktur afsnit ”3.4 Naturpark Lillebælt”, hvor også kortudpegningen kan ses.

 

  • Grundvandsbeskyttelse

Efter planlovens § 11e, stk. 1 skal kommuneplanen ledsages af en redegørelse for planens forudsætninger, og varetagelse af grundvandshensyn udgør en væsentlig forudsætning for kommunernes fysiske planlægning. Fredericia Kommune har derfor fået udarbejdet en grundvandsredegørelse i 2019. Med afsæt i grundvandsredegørelsen er den generelle ramme vedr. grundvandsbeskyttelse samt kortet over kommunens grundvandsinteresser blevet opdateret og præciseret.

En gennemgang af grundvandsbeskyttelse fremgår af ”Retningslinje for byudvikling og grundvand” og af den lokale hovedstruktur afsnit ”6.2 Grundvand og drikkevand”, hvor også kortet over kommunens grundvandsinteresser kan ses. Den generelle ramme ”Grundvandsbeskyttelse” ligger under menuen ”Rammer”. Grundvandsredegørelsen ligger som bilag under menuen ”Redegørelse”.

 

  • Klimatilpasning

Da Klimatilpasningsplan 2014 blev vedtaget, skulle den indarbejdes i kommuneplanen. Det skete via et Kommuneplantillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013-2025 med nye retningslinjer og en generel ramme vedr. Klimatilpasning. Retningslinjerne blev indarbejdet i Kommuneplan 2017-2029, men den generelle ramme blev overset. Som konsekvensrettelse indarbejdes den generelle ramme derfor nu i Kommuneplan 2021-2033. Den generelle ramme ” Klimatilpasning” ligger under menuen ”Rammer”. 

 

  • Bevaringsværdige bygninger

Kommuneplanens ”Bilag 1 – Bevaringsværdige bygninger” er blevet opdateret. På baggrund af en revurdering af de bevaringsværdige bygninger på listen, har 5 bygninger ændret bevaringsværdi. 3 bygninger er udgået af listen pga. nedrivning. 11 nye bygninger er vurderet bevaringsværdige, og er dermed kommet på listen. Ændringerne kan findes i ændringsnotatet, bilag 4.

Den samlede oversigt over bevaringsværdige bygninger ”Bilag 1 – bevaringsværdige bygninger” er en generel ramme, som ligger under menuen ”rammer”.

 

  • Rammeændringer

Med Kommuneplantillæg nr. 6 Erhvervsområde ved Kongens Kvarter til Kommuneplan 2017-2029 blev erhvervsrammerne TD.E.2A, TD.E.2C og TD.E.2D slået sammen til én ramme TD.E.2A. Det har vist sig at være en udfordring, da de vejledende grænseværdier for støj er blevet formindsket i den nye ramme TD.E.2A.

Med dette kommuneplanforslag bliver den nuværende ramme derfor delt i to, hvor arealet nord for Kongens Kvarter tilbageføres til den oprindelige ramme TD.E.2C (med de oprindelige rammebestemmelser og afgrænsning). Der resterende areal syd for Kongens Kvarter forbliver i TD.E.2A (med de nuværende rammebestemmelser). Eneste forskel mellem de to rammeområder er således bestemmelserne vedr. støjforhold.

 

  • Retningslinjer overført fra fælles til lokal kommuneplan

I denne kommuneplanrevision er 17 retningslinjer udgået af den fælles kommuneplan og for hovedpartens vedkommende flyttet til den lokale kommuneplan for Fredericia.

Det drejer sig om retningslinje for bymønster, retningslinje for lokalplanlægning for bæredygtigt bymiljø, retningslinje for detailplanlægning af boligområder, retningslinjer for detailhandel herunder detailhandelsområder, bymidter, bydelscentre, aflastningsområder, områder til butikker med særligt pladskrævende varegrupper og lokalcentre, retningslinje for byudvikling og grundvand, Retningslinjer for husdyrbrug og for udflytning af driftsbygninger samt retningslinjer for kulturhistoriske værdier, kolonihaver og forbrændings- og deponeringsanlæg.

Alle overflyttede retningslinjer samt redegørelser er tilrettet således, at de nu udelukkende omhandler Fredericia Kommune.

 

  • Udgåede retningslinjer

To af de retningslinjer der er udgået af den fælles kommuneplan, er ikke blevet overført til den lokale del af kommuneplanen. ”Retningslinje for udvalgsvarebutikker inden for bymidten i Billund” udgår, da den ikke har relevans for Fredericia, og ”Retningslinje for stilleområder” udgår, da Fredericia Kommune allerede har en lokal retningslinje for stilleområder.

 

  • Generisk tekst i kommuneplanens rammer

I de af kommuneplanens rammer, som er helt eller delvist berørt af forskellige udpegninger har fået tilføjet følgende generiske tekst:

Oversvømmelse og erosion

Hele eller dele af rammeområdet ligger inden for et område i risiko for oversvømmelse og/eller erosion.

Ved lokalplanlægning for nye byområder, fortætning af eksisterende by, særlige tekniske anlæg eller ændret arealanvendelse skal der vurderes, om der skal etableres afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion.

Nærmere information fremgår af 7.3 (T) - Retningslinje for oversvømmelse og erosion under menuen ”Retningslinjer” og den generelle ramme ”Klimatilpasning” under menuen ”Rammer”. ” Kort over fareområdet for oversvømmelse og erosion samt kilder til dette fremgår af kort 11 under menuen ”kort”.

Grundvand og drikkevand

Hele eller dele af rammeområdet ligger inden for områder med grundvandsinteresser. Det betyder, at der kan være begrænsninger i anvendelsesmulighederne.

Særlige vilkår for bebyggelse og anlæg fremgår af den generelle ramme ”Grundvandsbeskyttelse", som kan findes under menuen "Rammer".

Kort over grundvandsinteresser fremgår af kortbilag i afsnit 6.2 Grundvand og drikkevand under menuen "Hovedstruktur for Fredericia".

Områder omkring risikovirksomheder

Hele eller dele af rammeområdet ligger inden for en eller flere risikozoner omkring en risikovirksomhed. Det betyder, at der kan være begrænsninger i anvendelsesmulighederne.

Risikozoner, risikovirksomhed samt eventuelle begrænsninger i anvendelsesmuligheder fremgår af 6.5 (F) - Retningslinje for områder omkring risikovirksomheder og kortbilag i afsnit 6.4. Erhverv, miljø og risikovirksomheder under menuen "Hovedstruktur for Fredericia".

Bevaring (nævnes i alle kommunens rammer)

Om fredede og bevaringsværdige bygninger, se generelle rammebestemmelser. Ejendomme med bygninger der har bevaringsværdi 1-4 er anført på bilag 1 - Bevaringsværdige bygninger. Bygningerne må ikke nedrives eller ændres udvendigt uden Byrådets tilladelse.

Statslige tillæg

Hele eller dele af rammeområdet ligger indenfor et område omfattet af et eller flere statslige tillæg. Det betyder, at der kan være forhold i et eller flere statslige tillæg, der vedrører rammeområdet.

Nærmere information fremgår af den generelle ramme ”Statslige tillæg”, som findes under menuen ”Rammer”.

 

  • Revisionstemaer, der ikke kom til at indgå i kommuneplanforslaget

Detailhandel

I 2017 kom en planlovsændring, hvilket indebar en række lempelser af planlovens detailhandelsbestemmelser. Det har bl.a. betydet, at der nu er mulighed for større dagligvarebutikker og at størrelsesbegrænsningen på udvalgsvarebutikker helt er ophævet. Det har også betydet, at det nu er muligt at udpege nye aflastningsområder (til aflastning af bymidterne), at udvide de eksisterende aflastningsområder samt at ændre på bymidteafgrænsningerne. 

Detailhandel udgør et selvstændigt tema i Planstrategi 2019 og har været et af fokusemnerne i denne revision. Det var blandt andet intentionen, at kommunens detailhandelsstruktur med tilhørende retningslinjer samt kommuneplanens rammebestemmelser for detailhandel skulle revideres. I den forbindelse er der blevet udarbejdet en detailhandelsredegørelse i 2020, som afløser for den gamle detailhandelsredegørelse fra 2014.

De fleste ændringer i detailhandelsstrukturen vil i en eller anden grad have konsekvenser for midtbyen. I budget 2021 blev igangsat et arbejde med en midtbystrategi. For ikke at foregribe denne, og af prioriteringsmæssige årsager, er der ikke foretaget en gennemgribende revision af detailhandel i kommuneplanforslaget. Der er alene sket en generel opdatering af den lokale hovedstruktur, afsnit ”2.4 Detailhandel” på baggrund af detailhandelsredegørelsen. Detailhandelsredegørelsen ligger som bilag under menuen ”Redegørelse”. 

Detailhandelsrevisionen vil i stedet blive gennemført som en temarevision via et kommuneplantillæg til den nye Kommuneplan 2021-2033.

Landskab

Det var ligeledes intentionen af kommunens udpegning af hhv. bevaringsværdigt landskab og uforstyrret landskab skulle være gennemgået og revideret i denne kommuneplan, blandt andet på baggrund af den foreliggende landskabskarakteranalyse fra 2018. Også denne opgave vil blive gennemført som en temarevision via et kommuneplantillæg.

 

Høring af risikomyndigheder

Jf. § 3 i Bekendtgørelse om planlægning omkring risikomyndigheder, skal planmyndigheden høre risikomyndighederne forud for tilvejebringelse af planer, der berører risikovirksomheder eller disses omgivelser. 

Et af kommunens nye arealudlæg til byudvikling (udvidelse af V.B.14) er omfattet af den konkretiserede planlægningszone omkring Rangerbanegården. Der er foretaget en vurdering af arealudlægget i forhold til risiko, og risikomyndighederne har ikke haft væsentlige bemærkninger til denne vurdering. En redegørelse vedrørende dette ligger som bilag under menuen ”Redegørelse”.

 

Grundlag for godkendelse

I forlængelse af Trekantområdets 7 byråds respektive godkendelser af Forslag til Kommuneplan 2021-2033 vil der ske en samtidig offentlig høring af planforslaget.

Frem til offentliggørelsen vil der være mulighed for at foretage mindre, redaktionelle ændringer i den fælles kommuneplan for Trekantområdet under hensyn til forventningen om, at de væsentligste ændringsønsker hos de 7 kommuners byråd er fremkommet i forbindelse med den politiske høring af planudkastet i november-december 2020.

De ændringer Fredericia Byråd måtte vedtage vedrørende den lokale del af kommuneplanforslaget vil blive indarbejdet inden offentliggørelsen. 

 

Kommuneplanens virkning

Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet behandles med henblik på offentlig høring af forslaget i 8 uger. I høringsperioden vil de statslige myndigheder føre det statslige tilsyn i sammenhæng med at varetage de nationale interesser i kommuneplanlægningen. Erfaringsmæssigt kan det aflede nogle forhandlinger med Bolig- og Planstyrelsen som koordinerende statslig myndighed, som i sidste ende vil blive forelagt Fredericia Byråd i forbindelse med endelig godkendelse af kommuneplanen. Først herefter vil kommuneplanen træde i kraft og udgøre et gyldigt planlægningsgrundlag.

 

Miljørapport

Jf. lov om miljøvurdering af planer og programmer skal kommuneplanrevisionens ændringer vurderes nærmere.

COWI har for Trekantområdets kommuner udarbejdet en vurdering og miljørapport for den fælles kommuneplan for Trekantområdet. I rapporten er også medtaget vurdering af lokale byudviklingsarealer og de øvrige justerede arealudlæg, der er sket overvejende for udpegninger i det åbne land. 

COWI har for Fredericia Kommune udarbejdet en miljøscreening for den lokale del af kommuneplanen for Fredericia Kommune. Rapporten omfatter de ændringer, som ikke allerede er varetaget i den miljørapport, der følger Kommuneplan 2021-2033 for Trekantområdet. Med miljøscreeningen er det vurderet, at det ikke er nødvendigt at udarbejde en miljøvurdering. Afgørelsen om ikke at miljøvurdere den lokale del af kommuneplanforslaget offentliggøres samtidig med, at kommuneplanforslaget sendes i høring. Denne afgørelse kan påklages i 4 uger efter offentliggørelse af kommuneplanforslaget.

Miljørapporten og miljøscreeningen skal følge kommuneplanforslaget, når det fremlægges i offentlig høring i minimum 8 uger, hvorfor byrådet også skal godkende miljørapport og miljøscreening til offentlig høring.  

Miljørapporten vedr. miljøvurdering af Forslag til fælles Kommuneplan 2021-2033 for Trekantområdet samt Miljøscreening af Forslag til Kommuneplan 2021-2033 – Fredericia Kommunes lokale del ligger som bilag på den digitale kommuneplan under menuen ”Miljøvurdering”.

 

Høringsperiode

Høring af planforslaget vil blive annonceret på samme måde som ved seneste revision. Det vil sige offentliggørelse på den nationale planportal plandata.dk, og med annoncering på kommunens hjemmeside og i ugeavisen.

Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet vil være i høring i 8 uger i perioden fra den 4. maj til 30. juni 2021.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik og Miljø vurderer, at det udarbejdede Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet er i overensstemmelse med byrådets visioner, strategier og planer, og at planforslaget lever op til den gældende planlov og de statslige krav til kommuneplanlægningen. Planforslaget er endvidere i overensstemmelse med de politiske beslutninger, der er truffet undervejs i revisionsprocessen, siden byrådet igangsatte kommuneplanrevisionen den 3. februar 2020.

Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet vil medvirke til at skabe et godt og opdateret overblik for borgerne, et hensigtsmæssigt beslutningsgrundlag for byrådet samt et effektivt værktøj for administrationen.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at By- og Planudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet,

 

  1. at Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet vedtages og udsendes i offentlig høring sammen med miljørapporten og miljøscreeningen i 8 uger i perioden 4. maj til 30 juni 2021.
  2. at Teknik og Miljø bemyndiges til at færdigredigere kommuneplanforslaget frem til offentliggørelsen.

Beslutning i By- og Planudvalget den 12-04-2021

Anbefales, idet teksten vedrørende antennemaster under ”Generelle rammer” ændres jf.  sag nr. 20/11364 Antennemaster i boligområder.