By- og Planudvalget - 17-03-2015

Referat
Dato:
Tirsdag, 17 marts, 2015 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 26 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Godkendt.


Punkt 27 Orientering: Ændring af adresser i Fyrrehaven

Sagsbeskrivelse

I øjeblikket kører et landsdækkende projekt, som går ud på at forbedre de adressedata, der ligger digitalt, og som bl.a. bruges, når redningskøretøjer rykker ud, så det sikres, at de hurtigst muligt kan nå frem til rette sted.


I forbindelse med dette projekt er Teknik & Miljø faldet over, at nogle af adresserne i Fyrrehaven (Indre Ringvej/Havepladsvej/Annavej/Treldevej) ikke er hensigtsmæssige. Som eksempel kan nævnes, at kørende adgang til Indre Ringvej 178 sker via den interne vej med indgang fra Annavej. Der er adgang til fods fra Indre Ringvej gennem en åbning i hækken.


Af hensyn til ambulancekørsel o.l. finder Teknik & Miljø det påkrævet at ændre nogle adresser i området.


Som en del af løsningen vil Teknik & Miljø foreslå beboerne, at den interne vej får et selvstændigt navn (Mariesvej), og at der tildeles husnumre derefter.


Nogle enkelte huse vil fortsat have adresse fra Havepladsvej og Annavej.


Teknik & Miljø agter at sende dette forslaget i høring ved beboerne umiddelbart efter udvalgsmødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Taget til efterretning.


Punkt 28 Beslutningskompetence vedr. nedlæggelse af § 14 forbud (bevaringsværdige bygninger)

Sagsbeskrivelse

Teknik & Miljø har med bistand fra Team Jura revideret sagsforløbet/proceduren for sager vedr. anmeldelse om nedrivning af bevaringsværdige bygninger. Baggrunden for dette er, at Fredericia Kommune i november 2014 modtog Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse på klagesagen vedrørende forbud efter planlovens § 14, meddelt af Fredericia Kommune på ejendommen Vejlby Kirkevej 30. Natur- og Miljøklagenævnet ophævede Fredericia Kommunes afgørelse om ovennævnte forbud. Afgørelsen blev ophævet, fordi Fredericia Kommune ikke havde overholdt bygningsfredningslovens § 18 stk. 4 vedr. frist for nedlæggelse af forbud mod nedrivning efter planlovens § 14, som siger at: ”senest 2 uger efter fristens udløb meddeler kommunalbestyrelsen ejeren, hvorvidt der nedlægges forbud mod nedrivning efter planlovens § 14.”

 

Den reviderede procedure skal sikre overholdelse af bygningsfredningslovens særlige regler for, hvornår et forbud efter planlovens § 14 skal være nedlagt imod anmeldelse om nedrivning.

 

I forbindelse med revidering af proceduren er der behov for, at By- og Teknikudvalget tager stilling til, hvordan fremtidige beslutninger om nedlæggelse af § 14 forbud mod nedrivning af bevaringsværdige bygninger skal træffes.

 

Tidligere er beslutninger om, hvorvidt der skulle nedlægges forbud mod nedrivning af en bevaringsværdig bygning, blevet truffet af udvalget. Efterfølgende er beslutningen meddelt ejer/ansøger. Den stramme tidsplan, som bygningsfredningsloven fastsætter for denne type sager, bevirker, at det i de fleste tilfælde ikke vil kunne nås at behandle sagen på et ordinært udvalgsmøde inden for den lovbestemte tidsfrist. Derfor er der herunder skitseret to måder, hvorpå dette kan håndteres.

 

Mulighed 1

Såfremt Teknik & Miljø vurderer, at der bør nedlægges § 14 forbud mod nedrivning af en bevaringsværdig bygning, nedlægges forbuddet af administrationen inden for den lovbestemte tidsfrist. Herefter bliver sagen behandlet på det førstkommende møde i By- og Teknikudvalget, hvor udvalget beslutter om forbuddet skal fastholdes. Hvis udvalget beslutter, at forbuddet ikke skal fastholdes, trækker administrationen forbuddet tilbage.

 

Såfremt Teknik & Miljø ikke vurderer, at der bør nedlægges § 14 forbud, kommer sagen ikke til politisk behandling, men behandles alene af administrationen.

 

Mulighed 2

Såfremt Teknik & Miljø finder, at der bør nedlægges § 14 forbud mod nedrivning af en bevaringsværdig bygning, afholdes der inden for den lovbestemte tidsfrist et ekstraordinært møde i By- og Teknikudvalget, hvis den lovbestemte frist ikke kan overholdes ved behandling af sagen på førstkommende ordinære udvalgsmøde.

 

Såfremt Teknik & Miljø ikke finder, at der bør nedlægges et § 14 forbud, kommer sagen ikke til politisk behandling, men behandles alene af administrationen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at mulighed 1 er den mest hensigtsmæssige og smidige løsning. I modsat fald vil By- og Teknikudvalget med kort varsel skulle træde sammen i forbindelse med en stor del af sagerne af denne type.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  1. At administrationen bemyndiges til at træffe beslutning om at undlade at nedlægge § 14 forbud mod nedrivning af bevaringsværdige bygninger
  2. At administrationen bemyndiges til at nedlægge § 14 forbud mod nedrivning af bevaringsværdige bygninger, idet sagen efterfølgende forelægges for By- og Teknikudvalget mhp. stillingtagen til, om forbuddet skal fastholdes eller ophæves

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 29 Kollektiv trafik, sommerkøreplan 2015

Sagsbeskrivelse

Sydtrafik har i samarbejde med Teknik & Miljø udarbejdet et forslag til ændring af sommerkøreplanen. Det indebærer, at busserne kører længere om aftenen, men til gengæld reduceres der i kørslen midt på dagen.


Set i forhold til den nuværende sommerkøreplan betyder dette følgende:


-  Linjerne 1, 2 og 3 forlænges, så de slutter på samme tid, som helårskøreplanen gør i dag.

 

-  Linjerne 2 og 3 ændres om lørdagen således at de kører med timedrift.

 

-  Linje 4 forlænges, så den afgår en time senere end i den nuværende sommerkøreplan.


-  Linje 5 ændres i kørslen, så følgende afgange fjernes:

·  kl. 8.40, 10.40, 12.40, 14.40 fra Banegården

·  Kl. 9.09, 11.09, 13.09, 15.09 fra Herslev


-  Linje 6 ændres i kørslen, så følgende afgange fjernes:

·  kl. 5:39, 8.39, 10.39, 12.39, 14.39 fra Banegården

·  kl. 6:07, 9.07, 11.07, 13.07, 15.07 fra Trelde


Det vil sige, at der for linje 5’s og linje 6’s vedkommende vil være 2 timers drift på nogle tidspunkter. Til gengæld bliver der en afgang 2 timer senere end den sidste afgang i den nuværende sommerkøreplan.


Første og sidste afgange vil være følgende:

 

Linje 1 fra Prangervej mod Kaltoftevej: Første afgang 5.43, sidste afgang 21.43

Linje 1 fra Lundingsvej mod Korskærparken: Første afgang 5.48, sidste afgang 22.18


Linje 2 fra Banegården: Første afgang 6.29, sidste afgang 22.29

Linje 2 fra Ryeshøj: Første afgang 5.32, sidste afgang 22.02


Linje 3 fra Banegården: Første afgang 5.48, sidste afgang 21.18

Linje 3 fra Vejrmosegårdsalle: Første afgang 5.53, sidste afgang 21.53


Linje 4 fra Banegården: Første afgang 6.39, sidste afgang 19.39

Linje 4 fra Skærbæk: Første afgang 6.04, sidste afgang 19.04


Linje 5 fra Banegården: Første afgang 6.40, sidste afgang 20.40

Linje 5 fra Herslev: Første afgang 6.04, sidste afgang 20.09


Linje 6 fra Banegården: Første afgang 6.39, sidste afgang 19.39

Linje 6 fra Trelde: Første afgang 7.07, sidste afgang 20.07


Natbussen 878 fra Fredericia til Taulov/Skærbæk, der kører to gange fredag og lørdag nat, anvendes kun af meget få passagerer. Teknik & Miljø har fra chaufføren af bussen fået oplyst, at der ofte køres helt uden passagerer. Derfor anbefales det, at ruten nedlægges fra sommeren 2015.

Økonomiske konsekvenser

Med de foreslåede ændringer vil der ikke være økonomiske konsekvenser.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at de foreslåede ændringer vil betyde, at flere vil få glæde af den kollektive trafik i sommerferien. Ligeledes vurderes det, at de afgange, der fjernes, ikke vil få den store betydning, da Sydtrafik har konstateret, at der er meget få passagerer på disse.


Teknik & Miljø anbefaler, at natbussen 878 fra Fredericia til Taulov/Skærbæk på grund af det ringe passagertal nedlægges, og at budgetmidlerne hertil anvendes til forbedringerne på sommerkøreplanen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  1. At forslaget til sommerkøreplan godkendes
  2. At bus 878 nedlægges

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Godkendt som indstillet, dog ser udvalget gerne, at sidste afgang på rute 4 bliver en time senere.  Således at afgangene kl. 19:04 og 19:39 ændres til 20:04 og 20:39.


Punkt 30 Anmeldelse af nedrivning af bevaringsværdig bygning, Fagerlien 17

Sagsbeskrivelse

Ejerne af ejendommen matr.8a, Egum, Fredericia Jorder, beliggende Fagerlien 17, ønsker at nedrive alle landbrugslænger syd for stuehuset, da bygningerne er ikke længere lovlige og anvendelige til dyrehold efter gældende lovgivning.


Der ønskes opført to nye længer, så gården fremover sammen med stuehuset fremstår som et 3-længet gårdanlæg med hvide bygninger og sorte tage.


Længen af bindingsværk langs vejen er opført i 1854 og har en bevaringsværdi på 4 i Kulturstyrelsens database for fredede og bevaringsværdige bygninger. Bygningen er optaget som bevaringsværdig i Kommuneplan 2013 – 2025 for Fredericia Kommune.


Efter bygningsfredningslovens § 18 må en bevaringsværdig bygning ikke nedrives, før nedrivningsanmeldelsen har været offentlig bekendtgjort, og kommunalbestyrelsen har meddelt ejeren, om den efter planlovens § 14 vil nedlægge forbud mod nedrivningen.


Sagen er i offentlig høring frem til den 16. marts.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Museerne i Fredericia, planmyndigheden samt myndigheden for bevaringsværdige bygninger har sammen med ejer og ejers rådgiver besigtiget bygningen den 3. marts 2015.


Efter besigtigelsen er der indkommet høringssvar fra Museerne i Fredericia samt fra ejers rådgiver på vegne af ejer.

 

Der vil muligvis indkomme yderligere høringssvar inden høringsfristens udløb den 16. marts. De forventes dog ikke at ændre Teknik & Miljøs vurdering.


Af høringssvarene fremgår, at der er tale om et landbrug, der er i drift, og bygningerne er ikke længere egnede og lovlige til dyrehold. Det er beklageligt, at bindingsværksbygninger nedrives. I det konkrete tilfælde er dog kun ca.1/3 af den oprindelige ladebygning bevaret som oprindeligt. Bygningens tilstand er dårlig, og det er ikke muligt at ombygge bygningen til en tidssvarende staldbygning. 

Når de to nye staldlænger er opført, vil gården stadig markere sig i landskabet.


På denne baggrund vurderer Teknik & Miljø, at bygningen ikke indeholder tilstrækkelige bevaringsværdier til, at der bør nedlægges § 14 forbud mod nedrivningen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at der ikke nedlægges forbud mod nedrivningen efter planlovens § 14, og at der meddeles nedrivningstilladelse til bygningen.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 31 Anmodning om igangsætning af lokalplan for et område i den nordvestlige del af Kongens Kvarter

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med salget af et jordstykke i den nordvestlige del af Kongens Kvarter (matrikel nr.: 41, 11a, del af 7a Tårup By, Taulov, m.fl.) er det aftalt med køberen, at Fredericia Kommune udarbejder en lokalplan, som muliggør, at området kan anvendes til transport- og logistikvirksomheder. De kommende aktiviteter kan til dels sidestilles med de aktiviteter, der foregår på kombiterminalen. By- og Teknikudvalget skal således træffe beslutning om at igangsætte udarbejdelsen af en ny lokalplan for området.  


Bygherre ønsker med erhvervelsen af det ca. 15 hektar store areal i Kongens Kvarter (se bilag 1) at etablere to ca. 700 - 800 meter lange jernbanespor parallelt med den eksisterende jernbane. Formålet er omlastning af gods mellem lastbiler og jernbane. Der er i dag etableret et blindt spor, der leder ind til grunden. Bygherre er i dialog med Banedanmark desangående.


I området planlægges opført pakhuse og et kranpakhus. I pakhusene ønskes håndteret stykgods og stålprodukter. Hovedparten af arealerne mellem bygningerne og jernbanespor indrettes til håndtering, omlastning og midlertidig oplagring af containere, stålprodukter, vindmøllevinger, mølletårne, rør, bjælker mv.  


Bygherre ønsker, at lokalplanen giver mulighed for, at der kan arbejdes 24 timer i døgnet i alle ugens dage. Aktiviteterne kan medføre at omgivelserne belastes med en væsentlig støjpåvirkning (60-60-60 db(A)).


Aktiviteterne kan medføre at omkring 500 lastbiler vil køre til/fra området i døgnet.


Bygherre ønsker generelt mulighed for størst mulig fleksibilitet omkring den fremtidige aktivitet på arealet. Bygherre vil således gerne fremtidssikre plangrundlaget i forhold til indretningen af den nye plads, så der på sigt kan foregå aktiviteter i op til miljøklasse 7. I den forbindelse er Teknik & Miljø i tæt dialog med bygherre for at afdække, hvor store mængder farligt gods der kan håndteres i området, før aktiviteterne bliver omfattet af reglerne for risikovirksomhed.


Forholdet til det eksisterende plangrundlag

Området er i dag omfattet af lokalplan 242 - Masterplanens mest centrale område – CE 1 Syd.


Målet er at skabe et attraktivt, relativt tæt bebygget område med lands- og regiondækkende funktioner, serviceerhverv samt sports- og kulturfunktioner i høj arkitektonisk kvalitet. I den nordvestlige del er det sigtet, at lokalplanen skal understøtte etableringen af et standsningssted/station øst for hovedbanen.  


Lokalplan 242 udlægger området til serviceerhverv. Der må opføres bebyggelse til administration, liberale erhverv, butikker, restauranter, hoteller, udstillingsvirksomhed, erhvervs- og fritidsundervisning, særligt pladskrævende detailhandel og andre virksomheder, m.m. Aktiviteterne skal kunne placeres i miljøklasse 1 – 5.


Området anvendes i dag til landbrugsformål, og udgør et relativt fladt terræn med mindre fredskovsområder og spredt bevoksning. Området gennemskæres af en hovedspildevandsledning, en vandforsyningsledning samt en rørlagt bæk. Derudover er der nedgravet el- og fiberledninger, som ligger parallelt med veje og jernbane. Området indgår i kommunens spildevandsplan og vandforsyningsplan.


Lokalplanen giver mulighed for byggeri i op til 6 etager med en højde på 32 m i det aktuelle område. Området må anvendes til virksomheder med en støjpåvirkning i grænseværdierne 55-45-40 db(A) suppleret med Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser for virksomheder.


Støjfølsomme anvendelser skal placeres mindst 100 m fra det eksisterende erhvervsområde vest for Skærbækvej.


Lokalplanens afgrænsning

Teknik & Miljø har udarbejdet et forslag til afgrænsning af lokalplanområdet, som kan danne rammen for det videre arbejde. Lokalplanområdet fremgår af bilag (Lokalplanafgrænsning).


Teknik & Miljø foreslår, at arealet ud til Skærbækvej og Kongens Kvarter inddrages i lokalplanen som lokalplanens delområde 2. Delområde 1 udlægges primært til aktiviteterne som beskrevet i denne sagsfremstilling. Delområde 2 tænkes anvendt som en bufferzone, målrettet aktiviteter i en lavere miljøklasse, f.eks. med en zonering ned mod Kongens Kvarter.

Økonomiske konsekvenser

Det må påregnes, at en realisering af de aktiviteter som lokalplanen muliggør, vil medføre udgifter til om-/udbygning af vejanlæggene. Derudover må der påregnes udgifter i forbindelse med en eventuel omdisponering af spildevandsledningerne i området. Sidst nævnte er endnu ikke afklaret.

Vurdering

Da den ønskede anvendelse af den nordvestlige del af Kongens Kvarter (matrikel nr.: 41, 11a, del af 7a Tårup By, Taulov, m.fl.) ikke er i overensstemmelse med det eksisterende plangrundlag for så vidt angår anvendelse, støj og miljøklasse, skal der udarbejdes en ny lokalplan med tilhørende tillæg til kommuneplanen. Det er Teknik & Miljøs vurdering, at der skal udarbejdes miljøvurdering af lokalplanforslag og kommuneplantillæg.


Teknik & Miljø finder det hensigtsmæssigt at inddrage det på kortbilaget viste areal (delområde 2) til aktiviteter i lavere miljøklasse for ikke at påføre erhvervsarealerne syd for Kongens Kvarter væsentlige støjbelastninger.


På baggrund af de nuværende oplysninger er det Teknik & Miljøs vurdering, at projektet ikke er omfattet af VVM-bekendtgørelsens bilag 1, hvorfor der ikke pr. automatik udløses VVM-pligt. Det vurderes imidlertid, at projektet indeholder elementer, der er omfattet af bekendtgørelsens bilag 2, hvorfor der skal foretages en screening for VVM-pligt.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  1. At udarbejdelse af en lokalplan for området igangsættes
  1. At lokalplanens afgrænsning fastlægges som vist på kortbilag  

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 32 Anmodning om igangsætning af lokalplan for rækkehuse på Stadiongrunden

Sagsbeskrivelse

Fløe Ejendomme ApS ønsker at opføre boliger på stadiongrunden i form af rækkehuse. Grundejer på nuværende tidspunkt er Fredericia Stadion Parken ApS. Billund/Hansen arkitekter har udarbejdet et forslag til bebyggelsesplan, som fremgår af bilag. På den baggrund ansøges der om udarbejdelse af en ny lokalplan for grunden.


Stadiongrunden er 23.326 m2. Den afgrænses af boligbebyggelse langs Nymarksvej mod øst og Huslodsvej mod nord, Social- og Sundhedsskolen mod syd og Baldersvej mod vest.


Stadiongrunden har stået ubenyttet hen i en årrække. Flere udviklere har fremsendt projekter, og planlægningen har været påbegyndt, uden at projekterne blev færdiggjort. I forbindelse med forhandlinger med den seneste udvikler nåede det tidligere Teknisk Udvalg den 29. oktober 2013 frem til, at der skulle kunne tillades op til 45-48 boliger på grunden, men at det ville være ønskeligt med færre og større boliger.


Det aktuelle skitseforslag lægger op til i alt 57 boliger: 42 boliger i to plan på 121 m2 og 15 boliger i et plan på 110 m2, med henblik på senere udstykning til sokkelgrunde samt andel i fælles friarealer. Udvikler angiver en bebyggelsesprocent på 30.


Lokalplanen vil udlægge området til boligformål i form af rækkehuse, hvor målgruppen er seniorsegmentet, der forventes at have ændrede behov og derfor gerne vil flytte fra større boliger/ejendomme til noget mindre.


Det foreløbige skitseforslag viser boliger opført som klynger i mindre enheder og, centralt i bebyggelsen, et fælles fri- og opholdsareal med et regnvandsbassin til forsinkelse af afledning af regnvand fra de befæstede arealer. Vejene foreslås udført til kørselshastighed under 30 km/t, og der foreslås to vejadgange fra Baldersvej samt en stiforbindelse gennem bebyggelsen fra Baldersvej til Nymarksvej. Der foreslås ingen overkørsel fra Nymarksvej.


Lokalplanen vil være i overensstemmelse med Kommuneplan 2013 – 2025 for Fredericia Kommune. Området ligger indenfor rammeområde N.B.3, Boligområde ved 6. Julivej, der giver mulighed for åben-lav og tæt-lav boligbebyggelse samt etageboliger.


Kommuneplanen stiller krav om etablering af opholdsarealer, som ved rækkehusbebyggelse skal være 100 % af etagearealet.


En udfordring, der vil skulle løses som led i planlægningen af området, er jordforurening, der vil kunne få betydning for arealdisponeringen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Antallet af boliger i projektet (57 boliger) overstiger antallet i det forrige projekt (48 boliger), som den tidligere udvikler fik lovning på. Bebyggelsesplanen fremstår derfor tæt.


Teknik & Miljø vurderer, at bebyggelsesplanen muligvis kan give udfordringer i forhold til tilstrækkelig plads til vejanlæg. Ved den konkrete projektering kan det føre til behov for en omdisponering af bebyggelsesplanen og reduktion af fælles fri- og opholdsarealer, hvis boligantallet skal bibeholdes.


Det skal så tydeligt formidles til bygherrer.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  1. At det meddeles ansøger, at Fredericia Kommune er indstillet på at tilvejebringe et nyt lokalplangrundlag for Stadiongrunden, idet der skal ses nærmere på de praktiske muligheder i området.
  2. At der optages forhandling med ansøger med det formål at projektet præciseres i forhold til dette

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 33 Regnskab 2014 og Spar/Lån 2014<>2015, By- og Teknikudvalget

Sagsbeskrivelse

By- og Teknikudvalget skal i forbindelse med denne økonomirapportering godkende regnskabet for 2014, Spar/Lån for 2014/2015 samt opfølgning på udvalgets indsatsområder for 2014.


Regnskabsresultat for 2014 inkl. Spar/lån:

Mio. kr.

Regnskab 2014

Korrigeret budget

Rest
 + = overskud
 - = underskud

Spar/lån
+ = lån
 - = overførsel

Afvigelse
 + = overskud
 - = underskud

Drift

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Serviceudgifter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fredericia Brand & Redning

 

 

 

 

 

  Kørselskontor

  -3,810

  -4,170

  -0,360

  0,360

  - 

By & Erhverv

 

 

 

 

 

  By & Erhverv – adm.

  0,632

  2,236

  1,604

  -0,007

  1,597

  Byfornyelse og driftssikring

  3,174

  3,543

  0,369

  -0,187

  0,182

Trafik og Renovation

 

 

 

 

 

  Udviklingspulje

  0,087

  0,200

  0,113

  -0,113

  - 

  Kollektiv trafik

  23,603

  20,627

  -2,976

  2,976

  - 

  Veje og parker

  12,879

  11,495

  -1,384

  0,884

  -0,500

  Vintertjeneste

  3,199

  4,536

  1,337

  -0,837

  0,500

  Betalt parkering

  -1,186

  -0,870

  0,316

  -0,316

  - 

  Vej & Park-drift

  -3,685

  -5,698

  -2,013

  2,013

  - 

  Parkeringsvagt

  0,127

  -0,265

  -0,392

  0,392

  - 

  Skadedyrsbekæmpelse

  0,072

  -0,686

  -0,758

  0,758

  - 

  Vejbelysning

   6,797

  6,235

  -0,562

  0,562

  - 

  Servicekorps - Ren by

  1,093

  1,100

  0,007

  -0,006

  0,001

  Nytteprojekt

  - 

  0,500

  0,500

  - 

  0,500

Facility Management

 

 

 

 

 

  Transportoptimering

  1,538

  1,115

  -0,423

  - 

  -0,423

  Serviceafdeling

   0,007

  0,529

  0,522

  -0,099

  0,423

  Ejendomsafdelingen

  23,818

  16,104

  -7,714

  3,214

  -4,500


 

 

 

 

 

Serviceudgifter i alt

   68,345

  56,531

  -11,814

  9,594

  -2,220

 

 

 

 

 

 

Ældreboliger, drift

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Facility Management

 

 

 

 

 

  Ejendomsafdelingen

  -18,750

  -10,197

  8,553

  -8,553

  - 


 

 

 

 

 

Ældreboliger, drift i alt

  -18,750

  -10,197

  8,553

  -8,553

  - 

 

 

 

 

 

 

Drift i alt

  49,595

  46,334

  -3,261

  1,041

  -2,220


 

 

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kvalitetsfondsanlæg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anlæg - Facility Management

  21,282

  9,881

  -11,401

  11,401

  - 

 

 

 

 

 

 

Kvalitetsfondsanlæg i alt

  21,282

  9,881

  -11,401

  11,401

  - 

 

 

 

 

 

 

Skattefinansieret anlæg

 

 

 

 

 

 

Anlæg - Brand & Redning

  - 

  0,040

  0,040

  -0,040

  - 

Anlæg - By & Erhverv

  0,851

  1,882

  1,031

  -1,032

  -0,001

Anlæg - Vej & Park

  3,570

  32,495

  28,925

  -28,926

   -0,001

Anlæg - Facility Management

  9,294

  61,024

  51,730

  -42,784

  8,946

 

 

 

 

 

 

Skattefinansieret anlæg i alt

  13,715

  95,441

  81,726

  -72,782

  8,944

 

 

 

 

 

 

Jordforsyning anlæg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anlæg - By & Erhverv

  - 

  0,538

  0,538

  - 

  0,538

Anlæg - Vej & Park

  2,053

  5,079

  3,026

  -3,026

  - 

 

 

 

 

 

 

Jordforsyning anlæg i alt

  2,053

  5,617

  3,564

  -3,026

  0,538

 

 

 

 

 

 

Anlæg i alt

  37,050

  110,939

  73,889

  -64,407

  9,482

 

 

 

 

 

 

Finansforskydninger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indskud i Landsbyggefonden

   2,603

  12,630

  10,027

  -10,027

  - 


 

 

 

 

 

Finansforskydninger i alt

  2,603

  12,630

  10,027

  -10,027

  - 


 

 

 

 

 

Total

  89,248

  169,903

  80,655

  -73,393

  7,262


Regnskab 2014

Der søges om overførsel på samtlige områder fraregnet Nytteprojekt, Transportoptimering og Anlæg – By & Erhverv.


Fra By & Erhverv – administration foreslås 1,597 mio. kr. lagt i kassen som følge af ekstraordinær opsparing.


Fra Byfornyelse og driftssikring foreslås 0,182 mio. kr. lagt i kassen, da sagen vedrørende driftsikringen er ophørt.


Der ønskes clearing af 0,500 mio. kr. mellem Veje og parker og Vintertjeneste som følge af en mild vinter.


Der ønskes clearing af 0,500 mio. kr. fra Nytteprojekt til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, for derved at forbedre servicerammen med 0,500 mio. kr. Forbruget på Nytteprojektet er ligeledes overført til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalgets område.


Der ønskes clearing af 0,423 mio. kr. fra Serviceafdeling til Transportoptimering til dækning af underskud.


Der ønskes dækning fra kassen af underskud i Ejendomsafdelingen på -4,500 mio. kr. i 2014 og -4,000 mio. kr. i 2015.


Fra Skattefinansieret anlæg – Facility Management ønskes 8,944 mio. kr. lagt i kassen. Grundet ændringer i lovgrundlaget er etablering af solcelleanlæg på Fredericia Idrætscenter, Rådhuset og skoler ikke længere rentabelt.


Fra Jordforsyning anlæg – By & Erhverv ønskes 0,538 mio. kr. lagt i kassen.


Spar/lån

For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget ”By- og Teknikudvalget – specifikation spar-lån 2014”.


Afvigelse

De sidste års tilbageholdenhed har resulteret i et ekstraordinært spare-/låneresultat. Beløbet i kolonnen ”Afvigelse” tilfalder kassen.


Status på indsatsområder

I henhold til kommunens styringsprincipper skal der ske opfølgning på udvalgets indsatsområder, jf. bilag på sagen.


Økonomiske konsekvenser

Se punkterne sagsbeskrivelse og vurdering.


Vurdering

Regnskabet for 2014 giver anledning til følgende bemærkninger:


Kollektiv trafik: Underskuddet er hovedsagligt fra tidligere år og skyldes faldende indtægter. Underskuddet forventes afdraget ved udgangen af 2016. Der blev i 2014 vedtaget en plan for at nedbringe udgifterne. 


Vej & Park-drift: Vej & Park – Drift har i 2014 afdraget på gælden fra tidligere år med 0,640 mio. kr. og følger planen for gældsafviklingen.


Skadedyrsbekæmpelse: Taksten for skadedyrsbekæmpelse er sat op til 0,047 %, da området skal balancere og gå i nul. Merudgifterne skyldes, at der har været flere rotter end tidligere.


Transportoptimering: Ved afslutningen af 2013 havde området et spar/lån på -0,630 mio. kr., hvilket i 2014 blev nedbragt til -0,423 mio. kr. I 2014 er der anskaffet to nye elbiler til en anskaffelsesværdi på omkring 0,300 mio. kr. over driften. I 2014 blev minibusserne taget ud af transportoptimering og flyttet ud i fagområderne. Der er fremadrettet fin balance i områdets økonomi.


Serviceafdeling: Ved afslutningen af 2013 havde området et spar/lån på -1,558 mio. kr., hvilket ved udgangen af 2014 er betalt tilbage. Ved udgangen af 2014 er der således realiseret en opsparing på 0,522 mio. kr. Årsagen til den væsentligt forbedrede økonomi er primært et resultat af at fraværet i 2014 kom ned på 5,0 %, en reduktion på 3 procentpoint i forhold til året før. Men endvidere blev der også i 2014 reduceret med en teamleder i området. I 2015 vil Praktisk Bistand blive flyttet til Plejen. Området har bidraget til de decentrale besparelser i forbindelse med sparerunden i efteråret 2014. Fremadrettet vurderes derfor totalt set, at områdets økonomi er i fin balance.


Ejendomsafdeling: Ved udgangen af 2013 blev Ejendomsafdelingens spar/lån clearet. I relation hertil blev der i forbindelse med den økonomiske vurdering redegjort for, at driften af de ejendomme, som Ejendomsafdelingen har ansvaret for, er underfinansieret med omkring 4 millioner på årsbasis. Regnskabet for 2014 viser et spar/lån på -7,714 mio. kr. Imidlertid har afdelingen et tilgodehavende hos forsikringsselskabet Gjensidige i relation til nogle betydelige stormskader fra november 2013, som ved afslutningen på 2014 endnu ikke kunne afsluttes.  Dette tilgodehavende beløber sig til omkring 3,0 mio. kr. Endvidere har afdelingen et driftsmæssigt underskud på 0,600 mio. kr. vedrørende Købmagergade Skole, der i relation til budget 2014 var forudsat solgt. Dette underskud bliver clearet i forbindelse med realisationen af salget af skolen. Ved modregning af de nævnte poster er spar/lånet i overensstemmelse med den vurderede underfinansiering. Der arbejdes fremadrettet forsat på at finde en permanent løsning med hensyn til den årlige underfinansiering på de omkring 4 mio. kr.


Indstillinger

Teknik & Miljø og HR & Facility indstiller:


1.  At regnskab 2014 og Spar/Lån godkendes som beskrevet i sagen

2. At status på indsatsområder tages til efterretning

3.  At der tilføres 4,000 mio. kr. til Ejendomsafdelingen i 2015 via spar/lån


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 34 Etablering af ny privat parkeringsplads på Rådhusets matrikel

Sagsbeskrivelse

På grund af behov for p-pladser nær Rådhuset til puljebiler mv., har Teknik & Miljø udarbejdet et forslag til etablering af 10 p-pladser på kommunens (rådhusets) matrikel. Disse parkeringspladser vil ikke være omfattet af betalingsparkering. Placeringen er vist på bilag 1.


I forbindelse med etablering af p-pladsen omlægges fortovet langs rådhusets vestvendte facade ud for den nye p-plads til samme klinkebelægning, som er anvendt længere mod syd.


P-arealet befæstes i samme belægning, som den, der ligger på arealet i dag, og manøvrearealet mellem p-pladserne befæstes eventuelt i en afvigende farve/materiale.


Beplantning, hække og bede fjernes. Dog udvides bedet omkring det solitære træ for at bevare træets vækstmuligheder. Hækken ind mod det tidligere springvand bevares delvist, så der opretholdes en skærmende effekt.


Cykelparkering på området flyttes til andet passende sted.

Den færdige plads indrettes som vist på bilag 2. Projektet vurderes at koste 0,2 mio.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsudgiften på 200.000 kroner afholdes ved prioriteringer inden for den samlede ramme til administration.


Den afledte drift til pladserne vurderes at være på lige fod med den nuværende drift af belægninger, bede mv.

Vurdering

P-pladsen vil give mulighed for parkering af rådhusets puljebiler mv. umiddelbart ved rådhuset, hvilket vil spare medarbejderne tid i forbindelse med brug af bilerne.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  1. At p-pladsen etableres.
  2. At finansieringen sker ved prioritering af midler fra budgettet til administration.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Udvalget udsætter behandlingen af sagen og beder administrationen om at skitsere andre løsningsforslag.


Punkt 35 Tilbygning til Fredericia Teater

Sagsbeskrivelse

Fredericia Teater har modtaget et varsel om påbud om lovliggørelse af en midlertidig pavillon opført bag lille scene på teatret. I forlængelse heraf har teatret rettet henvendelse til kommunen med henblik på at finde en permanent løsning på behovet for at have en kunstnergarderobe bad den lille scene. Der henvises til bilag 1, brev fra Fredericia Teater til Borgmesterkontoret. Endvidere henvises til bilag 2, der angiver placeringen af den nuværende midlertidige løsning.


I brevet til kommunen jf. bilag 1 er gaderobefaciliteterne bag lille scene en nødvendighed i forbindelse med fremførelse af forestillinger på denne scene. En nedrivning af den midlertidige pavillon på nuværende tidspunkt vil være en udfordring i forhold til gennemførelse af de allerede planlagte forestillinger frem til 25. maj 2015. I perioden fra 25. maj til 1. september 2015 er der ikke programsat forestillinger. Fredericia Teater foreslå derfor følgende løsning:

  • Der søges om en kortvarig forlængelse af den midlertidige byggetilladelse vedrørende den midlertidige pavillon. Denne sag håndteres af Plan & Byg
  • Herefter nedbrydes den nuværende pavillon på teatrets regning, og kommunen som ejer opfører en ny permanent pavillon, der opfylder teatrets behov. Samme placering som den nuværende pavillon.

Teateret har udarbejdet et skitseforslag, en ny pavillon i to plan på i alt 55 m² med et grundplan på 27,5 m². Forslaget fremgår af bilag 3 og opfylder behovet for plads til kunstnergarderobe. Med udgangspunkt i dette skitseforslag har Ejendomsafdelingen baseret på nøgletal estimeret en samlet pris på 1,375 mio. kr. alt inklusiv.  Der er tale om en forholdsvis høj kvadratmeterpris, blandt andet som følge af:

  • At det er en tilbygning til eksisterende bygning
  • At der er relativt få kvadratmeter og i to plan
  • Nuværende pavillon er placeret over en spildevandsbrønd, ledninger mv. skal flyttes
  • Fundamentet under den nuværende pavillon skal fjernes og nyt skal opføres

Ejendomsafdelingen ønsker at udbyde projektet i licitation med henblik på at opnå den bedst mulige pris. Vedrørende den estimerede pris på 1,375 mio. kr. henvises til bilag 4.


Teatret har ladet udarbejde et overslag fra lokal håndværker, det udgør i alt omkring 0,700 mio. kr., men det er mangelfuldt:

  • Tager ikke højde for at nuværende fundament skal fjernes og nyt skal etableres
  • Flytningen af spildevandsbrønd og ledninger er ikke inkluderet
  • Tekniske installationer er ikke inkluderet, EL og VVS
  • Projektering og teknisk assistance til beregninger er ikke med

De 0,700 mio. kr. omfatter således kun ”pavillonens ydre skal”.

 

Teatret beder om en hastebehandling af projektet med henblik på, at den nye permanente pavillon kan opføres i perioden fra 25. maj til 1. september 2015, hvor der ikke er programsat forestillinger. Tidsplanen ser ud som følger:

  • Politisk behandling, Byrådets godkendelse 11. april 2015
  • Projektering, afsluttet senest den 15. april 2015
  • Byggesagsbehandling, afsluttet senest 25. maj 2015
  • Gennemførelse af byggeriet, fra 25. maj til 1. september 2015
  • Klar til ibrugtagning 1. september 2015

Det er en stam tidsplan, hvorfor projekteringen påbegyndes hurtigst.

Økonomiske konsekvenser


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Ny pavillon til Fredericia Teater (XA-10041)

BTU

1,375

 

 

 

 

1,375

1,375

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

1,375

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

Vurdering

Ud fra Fredericia Teaters beskrivelse vurderer Ejendomsafdelingen, at det er nødvendigt at etablere den nye pavillon til kunstnergarderobe. Prisen per kvadratmeter byggeri er forholdsvis høj, hvilket der er redegjort for i sagsbeskrivelsen. Beregningerne er baseret på et ikke færdigt skitseforslag modtaget fra teatret, og ejendomsafdelingen har en forventning om, at der ved at udbyde projektet i licitation sandsynligvis kan spares på byggeomkostningerne.

Indstillinger

Ejendomsafdelingen indstiller:

1)  At der opføres en ny pavillon ud fra det foreliggende skitseforslag i bilag 3

2)  At Byrådet godkender forslaget til finansiering som er angivet under økonomiske konsekvenser

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Socialdemokraterne, Venstre, Dansk Folkeparti stemte for, at anbefale Byrådet, at følge indstilling. Konservative undlod at stemme.


Beslutning i Økonomiudvalget den 07-04-2015

A, F, O og V anbefaler indstillingen. C undlod at stemme.


Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Et flertal bestående af A, F, O, V og Ø godkendte indstillingen. Et mindretal bestående af C undlod at stemme.


Punkt 36 Orientering: Status på vedligeholdelse af asfalterede kørebaner

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har 389 km offentlig vej, heraf er 193 km udliciteret i en funktionskontrakt på 15 år. Dette er alle veje på landet samt vejene i de mindre byer uden for Fredericia. Der i Fredericia Kommunens Anlægsbudget afsat 5 mio. kr. til asfaltvedligeholdelse. Halvdelen anvendes til funktionskontrakten med Lemminkainen. Den anden halvdel anvendes til det resterende vejnet.



Længde i km

Vejkapital

mio.

Efterslæb mio.

Årlig vedligeholdelsesbehov i mio.

Funktionskontrakt veje

193

241,3

11,3

2,5

By veje

196

434,3

13,0

6,6

Samlet

389

675,6

24,3

9,1


Funktionskontrakt veje:

Der er udført en beregning for alle funktionskontrakt vejene og denne viser, at der ved udgangen af 2014 er 10 strækninger på i alt 2,37 km af de 193 km, der ifølge beregningen ikke opfylder kravene i forhold til funktionskontrakten. Disse veje besigtiges af Fredericia Kommune sammen med Lemminkainen i forhold til at vurdere, hvorvidt disse strækninger skal udbedres i 2015.


By veje:

Der er i anlægsbudgettet hvert år afsat 2,5 mio. til vedligeholdelse af de 196 km veje i Fredericia by. Der er gennem en årrække opstået et efterslæb på vedligeholdelsen af vejnettet. Dette er opgjort til 13 mio. kr. for disse 196 km. veje. Dette betyder, at der her og nu er behov for en investering på 10,5 mio. mere, end der er afsat i budgettet. Såfremt efterslæbet udbedres i 2015, vil der årligt være behov for 4,1 mio. kr. mere, end der er afsat i budgettet til vejvedligeholdelse såfremt vejnettet skal kunne vedligeholdes på den mest økonomiske fordelagtige måde.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer at efterslæbet bør udbedres når der kan findes økonomisk råderum til dette.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Taget til efterretning.


Punkt 37 Orientering: Status på vedligeholdelse af interne stisystemer

Sagsbeskrivelse

De interne stisystemer i Fredericia Kommune udgør tilsammen ca. 21 km cykelsti i eget tracé. Stiernes centrale placeringer binder flere boligområder sammen, og udgør alle en væsentlig del af skolevejen for rigtig mange børn i alle aldre. Stierne er etableret i perioden fra 1970’erne til 1980’erne.


Stierne er på nuværende tidspunkt meget slidte, og det er derfor nødvendigt at opgradere dem for at skabe mere trygge og sikre forhold for cyklisterne. Det er vigtigt med en forøget komfort for at sikre, at stierne også fremadrettet benyttes.


Flere af stierne kan ikke benyttes af cyklister med cykelanhænger, specialcykler og lignende, fordi stibommenes placering ikke er tilpasset nutidens behov. Mange af stierne bruges desuden til gåture, og her er der også udfordringer bl.a. for gående med barnevogne og for kørestolsbrugere.


Ved opgraderingen af stierne vil der være fokus på følgende:


  • Forbedring af sikkerheden på stierne
  • Forbedring af trygheden på stierne
  • Forbedring af tilgængeligheden på stierne
  • Optimering af den fremtidige drift

En opgradering af stierne vil indeholde udskiftning af belægning, flytning af stibomme, beskæring af beplantning, forbedring af krydsninger m.m.


Stiernes placering i kommunen kan ses på kortet herunder:



En opgradering af stierne har en anslået pris på 5,5 mio. kr. En opgradering af stisystemerne kan ikke udføres inden for det nuværende afsatte budget til cykelstier, og der vil derfor skulle findes særskilte midler til dette.

Økonomiske konsekvenser

En opgradering af stisystemerne har en anslået pris på 5,5 mio. kr. En opgradering af stisystemerne kan ikke udføres inden for det nuværende afsatte driftsbudget til cykelstier, og der vil derfor skulle findes midler til dette.


Vurdering

Det vurderes, at opgraderingen af stisystemerne vil betyde markant mere trygge og sikre forhold for de lette trafikanter.


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Taget til efterretning.


Punkt 38 Frigivelse af anlægsmidler til asfalt og fortove

Sagsbeskrivelse

Der er i anlægsbudgettet for 2015 afsat 1,501 mio. kr. til vedligeholdelse af brolagte fortove og 5,006 mio. kr. til vedligeholdelse af asfalterede kørebaner. Af de 5,006 mio. kroner er 2,527 mio. kroner kontraktmæssigt bundet til vederlag til Lemminkäinen for vedligeholdelse af de funktionsudbudte veje.


Midlerne ønskes frigivet.


Midlerne til asfalterede kørebaner ønskes anvendt til renovering af veje ved udlægning af heldækkende slidlag, partielle reparationer, revneforsegling, forsegling og lapning af slaghuller samt til hovedeftersyn.


Midlerne til brolagte fortove ønskes anvendt til omlægning af fortove samt mindre reparationer. De strækninger, der ikke er i forsvarlig stand, omlægges helt eller delvist. Midlerne rækker kun til de mest nødvendige strækninger.


Nogle af de strækninger, som skal renoveres i 2015, er Vendersgade, Købmagergade og Oldenborggade.


Økonomiske konsekvenser

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse


 

 

 

 

 

 

 

Asfaltprojekter (xa-50032)

 

 

 

 

 

 

5,006

Renovering af fortove (xa-50053)

 

 

 

 

 

 

1,501


 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 


Vurdering

Det vurderes, at der er behov for at investere de afsatte midler i vedligeholdelse af kommunens veje og fortove for at sikre et acceptabelt serviceniveau samt for at sikre den investerede vejkapital.

 


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Godkendt som indstillet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 07-04-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 39 Frigivelse af anlægsmidler til cykelstiprojekter

Sagsbeskrivelse

Der er i anlægsbudgettet for 2015 afsat 15,5 mio. kr. til etablering af cykelstier til Bredstrup og Bøgeskov, mens der er afsat 1,955 mio. kr. til cykelstier på Adelvej og Indre Ringvej, se sag nr. 14/2005. Disse midler ønskes frigivet.


Midlerne bruges til at igangsætte de to puljestøttede projekter på Indre Ringvej og Adelvej til samt på anlæggelse af stien langs Bredstrupvej og Bøgeskovvej/Egeskovvej.


Adelvej – 1,2 km enkeltrettede cykelstier

Opgradering fra kantbaner til enkeltrettede cykelstier i begge retninger, flytning af et fodgængerfelt og opgradering af en eksisterende offentlig sti.

Projektering og udbud igangsættes i sommeren 2015.

 

Indre Ringvej - 0,8 km enkeltrettede cykelstier.

Etablering af enkeltrettede cykelstier på strækningen fra Treldevej til Fælledvej samt etablering af forbedret krydsningsmulighed på strækningen.

Projektering, udbud og anlæg igangsættes, og stierne forventes udført i 2015.

 

Bredstrupvej – 2,2 km dobbeltrettet cykelsti

Etablering af dobbeltrettet cykelsti langs den nordlige del af Bredstrupvej fra Ydre Ringvej til Ågade.

Projektering, dialog med beboerforening mv., ekspropriation, udbud og anlæg forventes udført i 2015.

 

Bøgeskovvej/Egeskovvej

Dialog med beboerforening mv. samt indledende arbejde opstartes.

Skitseprojekt udføres og præsenteres for By- og Teknikudvalget i sommeren 2015.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på samlet 17,455 mio. frigives, og anvendes til projektering og etablering af cykelstierne.  


Mio. kr.

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse


 

 

 

 

 

 

 

Midler til cykelstier (xa-50103)

 

 

 

 

1,955

Cykelstier Bredstrup og Bøgeskov (xa-50140)

 

 

 

 

15,500

5402000000 Veje og parker, drift

 

0,037 

0,037

0,37

0,037

 

 

5403000000 Vintertjeneste

 

0,166 

0,166 

0,166 

0,166 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,000

0,203

0,203

0,203

0,203

 

 


Vurdering

Det vurderes, at det er nødvendigt at frigive de afsatte midler, så projekterne kan igangsættes. Der vil senere blive behov for at afsætte midler på budgettet til den fremtidige drift af stierne, således at stierne efterfølgende kan holdes i god og forsvarlig stand.  

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, 

  1. at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer 
  1. at ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af aftaler om erhvervelse af arealer til projektet om fornødent ved ekspropriation

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Godkendt som indstillet med den bemærkning, at udvalget opfordrer til, at der laves frivillige aftaler om erhvervelse af arealer til projektet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 07-04-2015

Anbefales som indstillet af By- og Teknikudvalget.


Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Godkendt som indstillet som indstillet af By- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget


Punkt 40 Adgangsforhold til Østerstrand

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med Miljø- og Energiudvalgets arbejde med en ny vision for Østerstrand er der behov for en afklaring omkring adgangsforholdene til Østerstrand samt parkeringsforholdene på og ved stranden mv. Det ønskes bl.a. afklaret, om den sydlige rampe fra Øster Voldgade til stranden kan genåbnes for biltrafik for at lette adgangsforholdene for biler til og fra stranden.


På nuværende tidspunkt er den sydlige rampe spærret for biltrafik og dermed forbeholdt lette trafikanter. Trafik til og fra Østerstrand i bil foregår således alene via den nordlige rampe.


På den nordlige rampe er der etableret bump. Det skete i forbindelse med renoveringen af Østerstrand i 2004/2005. Ligeledes er der opsat skilt med angivelse af en anbefalet hastighedsgrænse på 20 km/t. Bumpene blev etableret pga. af problemer med hurtigt kørende biler på rampen, hvilket desuden var medvirkende årsag til, at den sydlige rampe blev lukket for biltrafik. Især på velbesøgte sommerdage er der ofte udfordringer med ulovlig parkering på den nordlige rampe.


En genåbning af den sydlige rampe for biltrafik vil forudsætte politiets godkendelse, ligesom anlægsarbejder på ramperne mv. vil kunne forudsætte Kulturstyrelsens godkendelse.

Økonomiske konsekvenser

Hvis den sydlige rampe skal genåbnes, vil følgende tiltag skulle udføres:

  • Bump, 3-4 stk. á 30.000 kr. Dette vil beløbe sig til 90.000-120.000 kroner.
  • Skiltning af ensretning, indkørselsforbud m.m., hvilket vil beløbe sig til 10.000-15.000 kr.
  • Gennemgang og eventuel udbedring af asfalt til at kunne bære normal trafik. Dette forventes at kunne gøres for ca. 100.000 kr.
  • Nedtagning af pullerter m.m., hvilket vil beløbe sig til ca. 5000 kr.

De samlede omkostninger vil således ligge omkring 205.000-240.000 kr.

Vurdering

Der er både fordele og ulemper ved en genåbning af den sydlige rampe:


Fordele:

  • Forbedret trafikafvikling på ramperne, især på velbesøgte sommerdage, hvor der kan være udfordringer med ulovlig parkering på den nordlige rampe
  • Forbedret trafikafvikling på parkeringsarealerne ved Østerstrand

 

Ulemper:

  • Genåbning af den sydlige rampe vil kræve ensretning fra Østerstrand mod Øster Voldgade. Dettes skyldes, at den sydlige rampe er meget smal. Dette vil betyde væsentligt forringet komfort og tryghed for de bløde trafikanter, herunder særligt cyklister og motionister, der i dag benytter den sydlige rampe. Cyklisterne vil få knap 500 meter længere til eller fra stranden
  • Der er risiko for, at der kan opstå konflikter mellem de bløde trafikanter og bilister, da de bløde trafikanter er vant til at færdes i den sydlige rampes fulde bredde. Erfaringsmæssigt er det tvivlsomt, om en ensretning som denne vil blive respekteret af de lette trafikanter
  • Der er risiko for, at hastigheden på ramperne øges, da de ”snævre” forhold på den nordlige rampe i dag betyder, at hastigheden er meget lav

Det vurderes, at ulemperne ved en genåbning af den sydlige rampe er større end fordelene. Ensretningen af rampen vil i en stor del af året give forringet komfort til de lette trafikanter, som i dag benytter rampen både sommer og vinter. De lette trafikanter vægter højt i vurderingen af adgangsforholdene, og en forringelse af forholdene for disse går imod det arbejde, som har været en central del af Fredericia Cykelby og som stadig er det centrale fokus i forbindelse med Trafiksikkerhedsby Fredericia.


For at forbedre adgangsforholdene til og fra Østerstrand vurderes det mere hensigtsmæssigt at arbejde for en løsning, som sikrer:

  • Forbedrede forhold til af- og pålæsning på stranden – eventuelt kombineret med forbedrede parkeringsmuligheder langs Øster Voldgade
  • Forbedrede forhold for til- og frakørsel, som i dag foregår på manøvrearealet mellem de parkerede biler

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, 

  1. At den sydlige rampe ikke genåbnes på nuværende tidspunkt
  2. At der på anden vis arbejdes for forbedrede adgangsforhold med bil til stranden, herunder bedre af- og pålæsningsmuligheder samt forbedrede parkeringsmuligheder langs Øster Voldgade
  3. At der gennemføres tiltag, der forebygger den af og til forekommende ulovlige parkering på den nordlige rampe
  1. At spørgsmål om eventuel genåbning af den sydlige rampe tages op til fornyet overvejelse, når ovenstående tiltag er udført, og deres effekter kendes

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Udvalget besluttede, at der skal arbejdes for, at den sydlige rampe åbnes, således at der bliver ensretning, hvor man kører fra nord mod syd. Der indarbejdes trafiksikkerhedsforanstaltninger således, at der tages hensyn til de bløde trafikanter.


Punkt 41 Projekter i Ren By version 2.0

Sagsbeskrivelse

Byrådet har i budgettet for 2015 afsat 1 mio. kr. ekstra til projekt Ren By Version 2.0. Teknik & Miljø har derfor udarbejdet følgende forslag til anvendelse af de afsatte midler til Ren By version 2.0:


Rundkørsler, 125.000 – 200.000 kr.

Rundkørsler ved indfaldsveje og primære veje får et generelt løft, og flere af disse tilplantes med blomster og buske, der blomstrer i forskellige farver afhængig af årstiden.


Bede, 125.000 - 200.000 kr.

I Fredericia har vi i forbindelse med indfaldsveje og primære veje flere store bede, der i dag er henlagt til græsarealer. Disse bede kan beplantes med buske og blomster, der efterfølgende kræver et begrænset vedligehold. Dette vil give mere liv og farver til byen. Fredericia Kommune har tidligere haft en stor kurv, 3 x 4 meter, ved Frihedsmonumentet, tilplantet med blomster. Dette bed genetableres i en ny og spændende udformning, så der igen tages smukt imod alle togrejsende og borgere på strækningen.


Rundkørsel ved Egeskovvej/Vestre Ringvej, 100.000 - 150.000 kr.

Der etableres et mindre voldanlæg, formet som Fredericia Vold. Hertil produceres en eller flere kanoner til at synliggøre Fredericia som Fæstningsby. Arbejdet med udformning af kanoner udføres af produktionsskolens elever. Der plantes med mørkeblå blomster, der skal symbolisere voldgravene.


Nudging, ca. 50.000 kr.

Der indkøbes kunstige måger, rotter og premarks, der skal fremme folks adfærd til brug af skraldespande og mindske fodring af ænder i voldgravene. Nudging bruges rigtigt mange steder til at skabe bevidsthed om adfærd og til at fremme folks gode intentioner, så de bliver til reelle adfærdsændringer. Nudging giver borgerne et lille puf i den rigtige retning. Vi ønsker at hjælpe Fredericias borgere til at hjælpe Fredericia, så vi alle til alles tilfredshed får en renere by.


Affaldsspande, 100.000 - 150.000 kr.

Fredericia midtby trænger til en opgradering af affaldsspande. Flere spande er i stykker, og der kan generelt være et indtryk af, at der mangler muligheder for at komme af med affald. Der indkøbes nye og flere spande til opsætning i gågader. De spande, der stadig er brugbare, renoveres og flyttes til andre lokaliteter udenfor midtbyen, så borgerne samlet set får flere muligheder for at komme af med skrald.


Ansættelser, ca. 200.000 kr.

Der ansættes ekstraordinære medarbejdere i sommerperioden. Disse medarbejdere skal have fokus på midtbyen og særligt områder, der forventes besøgt i forbindelse med ankomst af krydstogtskibe.


Øger renhold, 250.000 kr.

Der afsættes en pulje til generelt øget renholdelse af indfaldsveje samt de områder, der i dag ikke har det store fokus. Det kan være yderområder som Skærbæk, Pjedsted, Herslev mv.


Hvor det er muligt, løses opgaverne i samarbejde mellem Produktionsskolen, Arbejdsmarkedsafdelingen og Vej & Park – Drift. Projektet bliver en del af det nuværende Ren By projekt.

Økonomiske konsekvenser

Budget overslaget går fra 950.000 til 1.200.000 kr. Projekterne tilpasses, således at budgettet kan udføres inden for den afsatte million.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der kan skabes interesse for at passe på Fredericia. Teknik & Miljø lægger desuden vægt på, at der i projektet vil kunne indgå både frivillige borgere og aktiverede kontanthjælpsmodtagere.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at forslagene til Ren By version 2.0 tiltrædes.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Udvalget drøftede administrationens forslag og godkendte de foreslåede indsatser. 


Punkt 42 Orientering (Lukket)