By- og Planudvalget - 18-08-2015

Referat
Dato:
Tirsdag, 18 august, 2015 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 95 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Godkendt.


Punkt 96 2. budgetopfølgning på By- og Teknikudvalget

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for:

•  Ny lovgivning

•  Byrådsbeslutninger

•  Ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne

•  Fejl og mangler


For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens principper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der særskilt tages stilling hertil i Byrådet.


Udvalgets økonomi fra vedtaget budget (korrigeret budget) til forventet regnskab er vist i nedenstående skema. Tallene dækker perioden til og med juni måned.


Mio. kr.

Korrigeret budget

2. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab






Drift










Serviceudgifter drift





  Facility Management





Transportoptimering

2,469



2,469

Serviceafdeling

1,119

-0,050

-0,500

0,569

Ejendomsdrift

12,190

12,786


24,976

FM Teknikerteam

0,925



0,925

FM Service

1,799



1,799

  Strategisk planlægning

1,529



1,529

  Beredskab





Kørselskontor

-0,770



-0,770

  Teknik & Miljø





Plan & Byg

3,195



3,195

Udviklingspulje

0,086



0,086

Vej & Park-drift

-2,363


1,500

-0,863

Kollektiv trafik

20,424


2,000

22,424

Veje og parker

10,436


1,050

11,486

Vintertjeneste

6,146


-2,000

4,146

Betalt parkering

-0,785



-0,785

Parkeringsvagt

-0,392



-0,392

Rottebekæmpelse

-1,011


0,619

-0,392

Vejbelysning

6,408


0,300

6,708

Landsbypuljer

1,498


-0,400

1,098

Serviceudgifter drift i alt

62,903

12,736

2,569

78,208






Ældreboliger drift

-2,743

-12,815


-15,558





Drift i alt

60,160

-0,079

2,569

62,650





Anlæg

 

 

 

 





Skattefinansieret anlæg i øvrigt





Facility Management

48,038


-12,431

35,607

Beredskab

0,040



0,040

Trafik & Natur

29,350

-0,300

-9,100

19,950

Vej & Park-drift

0,523

0,300


0,823

Plan & Byg

2,431



2,431

Skattefinansieret anlæg i øvrigt i alt

80,382

 

-21,531

58,851






Jordforsyning anlæg

13,956



13,956






Anlæg i alt

94,338

-21,531

72,807

Brugerfinansieret






Klimatilpasningsprojekter, drift

-1,320



-1,320

Klimatilpasningsprojekter, anlæg

27,011


-12,500

14,511






Brugerfinansieret i alt

25,691

-12,500

13,191






Landsbyggefonden

26,946



26,946






Total

207,135

-0,079

-31,462

175,594

+ = udgift / lån af næste år (underskud),

 - = indtægt / opsparing (overskud)


I det følgende er indholdet i de enkelte kolonner kort beskrevet:


Korrigeret budget

Kolonnen ”Korrigeret Budget” dækker over dels vedtaget budget, Spar/lån 2014<>15 samt evt. meddelte tillægsbevillinger til 2015 (herunder resultat af 1.BO). 


2. budgetopfølgning

Kolonnen ”2. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet.


De ordinære budgetopfølgningssager omfatter:

Der er foretaget omplaceringer i disse sager:

Flytning af midler fra Madstedet til IP Schmidt: Det årlige driftsbudget til betaling af lokaleleje på 0,057 mio. kr. overføres til driften på seniorhuset IP Schmidt, blandt andet med henblik på at sikre god overgang for brugerne af Madstedet til seniorhuset IP Schmidt. Overførslen har halv virkning i 2015, svarende til en overførsel på 0,029 mio. kr.

 

Rengøringsaftale, kompromis: HR og Serviceafdelingen: Der overføres 0,050 mio. kr. til dækning af prisændring for rengøring.


Budgettilretning, almene ældreboliger: Budgetterne for de almene ældreboliger tilrettes midlertidigt efter budgetændringer fra Lejerbo. Budgetterne for de almene ældreboliger vil blive tilrettet igen i forbindelse med 3. budgetopfølgning, da Lejerbo i øjeblikket gennemgår budgetterne for 2015. 


Anlæg – Ny kridtmaskine, VPD: Der ønskes overført 0,300 mio. kr. fra Vejanlæg ved Stakkesvang til Vej & Park-drift til indkøb af en ny kridtmaskine.


Der ansøges endvidere om anlægsbevilling / tillægsbevilling til anlægsbevilling iht. bilaget ”Oversigt over ansøgning om anlægsbevilling/tillægsbevilling til anlægsbevilling” på sagen.


Forventning Spar/lån

Kolonnen ”Forventning Spar/lån” dækker over opsparing til senere eller lån af næste års budget. I henhold til kommunens principper for økonomistyring er der fri adgang til spar/lån på serviceudgifter. Ved et evt. merforbrug indenfor udvalgets ramme er der altså mulighed for at indhente dette i det følgende år. Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.


For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget ”Specifikation – 2.-Budgetopfølgning 2015” på sagen.


Økonomiske konsekvenser

Se afsnittet Sagsbeskrivelse.

Vurdering

Forventningen til årsresultatet fra 1. budgetopfølgning bibeholdes, med følgende undtagelser:


Drift:

Serviceafdelingen:

Der er øremærket 0,500 mio. kr. til forebyggelsesprojekt.


Vintertjeneste:

I forbindelse med 1. budgetopfølgning blev der indmeldt et forventet overskud på 1,500 mio. kr. Grundet udgifterne til vintertjeneste i årets første halvår forventes nu et overskud på i alt 2,000 mio. kr.


Veje & Parker:

I forbindelse med 1. budgetopfølgning blev der indmeldt et forventet underskud på 0,750 mio. kr. Der forventes et yderligere underskud på 0,300 mio. kr., i alt 1,050 mio. kr. Trafik & Natur har en udfordring i vedligeholdelsen af kommunens træer der står langs veje, fortove og cykelstier. De er i de sidste 4-5 år ikke blevet fritrumsbeskåret pga. besparelser. Vi modtager nu klager over at borgerne ikke kan gå på fortovet uden at få nedhængende grene i hovedet, at udhængende grene slår imod vinduer/tage i den indre by, og at de er til gene for oversigtsforhold samt lysreguleringer


Vejbelysning:

Der forventes et underskud på 0,300 mio. kr. Underskuddet forventes afviklet i 2016.


Landsbypuljer:

Der forventes et overskud på 0,400 mio. kr. grundet planmæssige tidsforskydninger.


Kørselskontoret:

Aktiviteterne i kørselskontoret følges tæt, princippet har hidtil været at over-/underskud overføres og indregnes i efterfølgende års kørselstakst.  Årets første måneder viser, at kørselskontoret kan komme ud med et bedre resultat end budgetteret, men der ønskes registrering af faktisk kørsel i yderligere en periode forinden en mere præcis melding om forventet regnskabsresultat gives. I forbindelse med 3. budgetopfølgning mere præcis melding om forventet regnskabsresultat og håndtering af dette indgå.


Anlæg:

Ejendomme, Facility Management:

8,000 mio. kr. overføres som planmæssig tidsforskydning af budget til udvendig bygningsvedligeholdelse. 4,431 mio. kr. overføres som planmæssig tidsforskydning af ombygning af rådhuset samt istandsættelse af jobcenteret ved fraflytning i forbindelse med ejendomsoptimeringen.


Sikring af brobygværker:

Der forventes et overskud på 2,000 mio. kr. som følge af stor travlhed blandt de relevante entreprenører.


På de skattefinansierede anlæg forventes derudover et overskud på 7,100 mio. kr. grundet planmæssige tidsforskydninger.

På klimatilpasningsprojekterne under brugerfinansierede anlæg forventet et overskud på 12,500 mio. kr. grundet planmæssig tidsforskydning.


Indstillinger

By- og Teknikudvalget indstiller


1.  at budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer

2.  at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 97 boli.nu - Ansøgning om fleksibel udlejning

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har modtaget en ansøgning om fleksibel udlejning fra boli.nu. Ansøgningen omhandler aftalt anvisning i henhold til almenboliglovens § 60 om fleksibel udlejning. 


Ansøgning omfatter to særskilte aftaler.


1. Ansøgning om aftale med Fredericia Kommune om fleksibel udlejning for pendlere.


I forhold til ansøgningen vedr. pendlere ønsker boli.nu at give borgere, der ikke bor i Fredericia Kommune, men har mindst 25 timers arbejde i en virksomhed i Fredericia Kommune, en fortrinsret til boliger i afdelingerne:


Afdeling 10 – Korskærparken

Afdeling 11 – Stendal parken

Afdeling 12 – Sønderparken

Afdeling 17 – Raackmanngården

Afdeling 18 – Bülowsgården


I forhold til ansøgningen vedr. pendlere ønsker boli.nu at give borgere, med mere end 25 timers arbejde i en virksomhed uden for Fredericia Kommune en fortrinsret til boliger i afdelingerne:


Afdeling 10 – Korskærparken

Afdeling 11 – Stendal parken

Afdeling 12 – Sønderparken

Afdeling 17 – Raackmanngården

Afdeling 18 – Bülowsgården


2. Ansøgning om aftale med Fredericia Kommune om fleksibel udlejning for unge under uddannelse.


I forhold til ansøgningen vedr. unge under uddannelse ønsker bolig.nu, at give unge på højest 35 år, som er under uddannelse en fortrinsret til:


Afdeling 17: Raackmanngården

Afdeling 18 – Bülowsgården


I forhold til ansøgningen vedr. unge under uddannelse ønsker boli.nu at give studerende på højest 35 år, som fraflytter forældres bopæl i Fredericia, fortrinsret frem for andre studerende til:


Afdeling 01-  Høgegården

Afdeling 10 – Korskærparken

Afdeling 11 – Stendalparken

Afdeling 12 – Sønderparken

Afdeling 17 – Raackmanngården

Afdeling 18 - Bülowsgården


Det oplyses, at formålet med aftalen er at skabe en sammenhængende by, hvor der er mangfoldighed i alle boligområder, og hvor alle er med til at løse de boligsociale opgaver. Boligområder med problemer og med en stor del af beboerne uden for arbejdsmarkedet skal styrkes. Borgere på arbejdsmarkedet skal have lettere ved at flytte ind i områderne, så der kommer en mere social balance.


Det oplyses endvidere, at effekten af fleksible udlejningsaftaler med Fredericia Kommune, vil dog først slå igennem, når boligområderne henstår fuldt udlejede og der akkumuleres ventelister i afdelingerne. Herefter vil aftalerne være medvirkende årsag til at undgå social ubalance eller forbedre den sociale balance i afdelingerne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kommunen og en almen boligorganisation kan indgå en aftale om, at ledige boliger skal udlejes efter særlige kriterier. Kriterierne fastlægges ved aftalen, og aftalen suspenderer derved de almindelige udlejningsregler, det vil sige ventelisterne. Aftalen kan maksimalt omfatte 100 % af de ledige familieboliger i den enkelte boligafdeling afhængig af omfanget af den kommunale anvisningsret (enten efter almenboliglovens § 59, stk. 1 eller 2). 

Der gælder ingen begrænsninger for de aftaler, der kan indgås. Aftalerne skal dog overholde internationale aftaler og konventioner om racediskrimination og menneskerettigheder, som Danmark har ratificeret, og nationale regler om forbud mod forskelsbehandling på grund af race. Det vil sige, at der ikke kan indgås aftaler, der negativt afskærer bestemte grupper fra at få anvist en bolig, eksempelvis begrundet i etnisk oprindelse, race eller lign. Derimod vil der kunne indgås aftaler, der giver bestemte grupper en fortrinsret til de ledige lejligheder.

Aftalen offentliggøres af kommunen. Offentliggørelsen sker efter den sædvanlige praksis for offentliggørelse af beslutninger i kommunen. Aftalen gælder i 4 år og tages herefter op til revision. Er parterne enige, kan aftalen revideres inden udløbet af 4-årsperioden. Aftalen om udlejning administreres af boligorganisationen. Det betyder, at kommunen ikke anviser boligsøgende til de boliger, der er omfattet af aftalen.

 

De nærmere bestemmelser vedrørende administrationen af aftalen må også aftales. Det forudsættes, at aftalen indeholder de nødvendige oplysninger om pendlere m.v., der vil gøre det muligt at administrere aftalen. 

 

Boligsøgende, der af boligorganisationen anses for uberettigede til en bolig efter de aftalte kriterier, vil kunne henvende sig til kommunen som tilsynsmyndighed, og denne må herefter vurdere, om der er grundlag for den boligsøgendes klage, herunder om den pågældende boligsøgende uberettiget er blevet afvist af boligorganisationen. Hvis der ikke er boligsøgende, der opfylder de stillede kriterier, skal boligerne udlejes efter de almindelige ventelisteregler.



Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til By- og Teknikudvalget at beslutte, om Fredericia Kommune skal i møde komme ansøgning om: 

  1. Ansøgning om aftale med Fredericia Kommune om fleksibel udlejning for pendlere
  1. Ansøgning om aftale med Fredericia Kommune om fleksibel udlejning for unge under uddannelse

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

By- og Teknikudvalget besluttede at imødekomme ansøgningen.


Punkt 98 Kollektiv trafik, godkendelse af principper for ny køreplan gældende fra sommeren 2016

Sagsbeskrivelse

Der er gennemført spørgeskemaundersøgelser vedr. den kollektive trafik blandt seniorer og handicappede i hele Fredericia Kommune samt blandt de unge på uddannelserne i Erritsø.


Resultaterne af undersøgelserne er vedlagt som bilag. Af resultaterne fremgår der følgende forbedringsforslag.


Fælles for begge målgrupper er der ønske om:

  • Bedre koordinering med anden offentlig transport (herunder skift mellem busserne)
  • Færre forsinkelser
  • Billigere billetter
  • Flere afgange
  • At chaufførerne kører bedre og er mere servicemindede

 Særligt for seniorer og handicappede:


  • At bussen sænkes ved ind- og udstigning
  • Afgange i aftentimerne
  • Bedre information om næste stoppested

Særligt for de unge på uddannelsesinstitutionerne:

  • Bedre plads i busserne
  • Flere stoppesteder i Erritsø

Dette giver en række forhold, som Teknik & Miljø vil gå i dialog om med Sydtrafik og Tidebus. Det drejer sig om information i busserne, chaufførernes kørsel og imødekommenhed, at bussen sænkes ved ind- og udstigning. 


De andre punkter forsøges i muligt omfang indarbejdet i en ny køreplan for bybusserne fra sommeren 2016. Enkelte punkter er ikke mulige at ændre på. Det drejer sig især om billetforhold. Sydtrafik har oplyst, at de forventer, at taksterne for 2016 fastholdes på det nuværende niveau.


Ved udarbejdelse af en ny køreplan tages der udgangspunkt i den nuværende køreplan og det nuværende budget.


Herunder følger principperne for den nye køreplan. Principperne er udarbejdet med udgangspunkt i de to spørgeskemaundersøgelser, brugertilfredshedsanalysen, passageroplysninger, dialog med chaufførerne samt løbende borgerhenvendelser.


Principper for ny køreplan

  • Ruterne 1, 2 og 3 ændres fra 20 min. drift til ½ times drift.
  • Ruterne 4, 5 og 6 bibeholder timedrift.
  • Der skabes et knudepunkt for 2 til 3 af busserne inden for voldene.
  • Hvor det giver mening, etableres ringruter, således at et større område kan betjenes af den samme bus.
  • Ruterne tilstræbes planlagt med mere luft i køreplanen, således at de fleste forsinkelser kan undgås.
  • Der undersøges mulighed for etablering af en ny ringrute, der forbinder midtbyen med banegården og vestbyen.

Det forventes, at ændringer giver en bedre betjening af uddannelsesinstitutionerne i Erritsø, Messecenteret/FIC, DanmarkC, Korskærparken/Sønderparken, Lumbyesvej og midtbyen.

Økonomiske konsekvenser

Planlægningen af den nye køreplan tager udgangspunkt i det eksisterende budget. Den endelige økonomi for den nye køreplan vil først kunne beregnes, når den nye køreplan er endeligt fastlagt.   


En væsentlig udfordring i forbindelse med at realisere de ønskede forbedringer af den kollektive trafik er at området afdrager på en gæld på 3 millioner kroner.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at de forslående principper for den kollektive trafik vil kunne skabe en passagervækst på sigt, og at en ny køreplan vil kunne løse nogen af de udfordringer, der er i dag med den kollektive trafik.


Teknik & Miljø vurderer ligeledes, at en ny køreplan ikke kan implementeres uden et passagerfald det første år samt klager fra nogle borgere, der ikke oplever den nye køreplan som en forbedring. Det er derfor vigtigt, at planen kommunikeres tydeligt ud, så alle har mulighed for at orientere sig og indrette sig efter denne.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  1. At principperne for den nye køreplan til sommeren 2016 godkendes.
  2. At der senere tages stilling til økonomien for den kollektive trafik, når den nye køreplan er gennemberegnet i forhold til indtægter og udgifter.
  3. At By- og Teknikudvalget får den endelig plan til godkendelse, og at denne forud har været i høring.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Udgår


Punkt 99 Skolevejsprojekter

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med ændringen af skolestrukturen i Fredericia Kommune i 2013 udarbejdede Vej & Park i 2012 et notat, der beskrev 43 tiltag til at sikre nye skoleveje. Disse tiltag indeholdte et anlægsoverslag og var prioriteret 1, 2 og 3. Anlægsoverslaget på de 43 tiltag var som følger:  

  1. Prioriteter kr. 2.963.000.
  2. Prioriteter kr. 8.549.000.
  3. Prioriteter kr. 3.605.000.

Den samlede sum på 15,1 mio. kr. indeholdt desuden to cykelstiprojekter: cykelsti til Bredstrup/Pjedsted og cykelsti på Egeskovvej n. for byzonen.


I sommeren 2013 startede anlægsarbejderne, og disse fortsatte i 2014. De samlede midler på 1,33 mio. kr. er nu brugt, og de etablerede tiltag er:


Ullerupbæk Bæk Skolen: 

  • Lumbyesvej/Skjoldborgvej ved Vejlevej
    • Cykelbaner op til Vejlevej
    • Cyklistsignaler med førgrønt for cyklisterne
    • Blå baner ud til vejmidten
  • Teglværksvej/Prangervej
    • Midterhelle og 2 busbump til 30 km/t
  • Prangervej/Vestre Ringvej
  • Vestre Ringvej: Blå baner ud til vejmidten
    • Holbergsvej: Busbump
  • Bredstrupvej
    • 10 chikaner, opsat i sæt af to.
  • Chr. Winthers Vej
    • Ændret skiltning ved skolen og forbedrede cyklistforhold

Kristinebjergskolen: 

  • Treldevej
    • Ved. Havepladsvej: Bump til 30 km/t
    • Ved Indre Ringvej: Midterhelle og blå cykelbane
    • Syd for Kaltoftevej: Bump til 30 km/t
  • Nørrebrogade
    • Syd for Primulavej: En midterhelle og bump til 30 km/t
    • Syd for Lærkevej: En midterhelle og bump til 30 km/t
    • Nord for Høgevej: Bump til 30 km/t
    • Nord for 6. Julivej: En midterhelle og bump til 30 km/t

 

Erritsø Fællesskole: 

  • Kystvejen/Lundtoften
    • 30 km/t bump
  • Stitunnel under Snoghøj Landevej
    • Maling af tunnelen
  • Landlystvej/Gl. Landevej
    • Midterhelle
  • Erritsø Bygade
    • Krogsagervej: Bump til 30 km/t
    • Tonne Kjærs Vej: Bump til 30 km/t
    • Tonne Kjærs Vej: Mindre ombygning af vejen.
  • Brovadvej
    • Tonne Kjærs Vej: Hævet flade i asfalt, samt opbygning af stitilslutning

Det løbende samarbejde med skolerne viser, at de 1,33 mio. kr., der foreløbig er investeret, ikke er tilstrækkeligt, og særligt i områderne omkring skolerne er der behov for investeringer, der tilgodeser de ændrede forhold i elevsammensætningen. Flere af skolerne har behov for bedre af- og pålæsningsforhold samt p-pladser, mens flere ligeledes har behov for bedre krydsningsmuligheder m.m.


Økonomiske konsekvenser

De 1,33 mio. kr., der var afsat til de første projekter, er opbrugt. I forbindelse med vedtagelsen af projekterne blev det besluttet, at der ved afslutning af projektet afsættes midler til den afledte drift.  


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Veje & Parker, By- og teknikudvalget

 

0,030 

0,030 

0,030 

0,030 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,000

0,030 

0,030 

0,030 

0,030 

 

 


Den afledte drift omfatter genmarkering af striber samt den løbende drift af skilte, pullerter m.m.


Vurdering

Flere projekter fra den oprindelig plan kan realiseres i anden sammenhæng, blandt andet Fredericia Trafiksikkerhedsby, samt ved de afsatte midler til cykelstier. Der er dog stadig et massivt behov for investeringer omkring skolerne. Der mangler knap 6 mio. kr. i forhold de oprindelige overslag, når projekter, der realiseres i anden sammenhæng, ikke medregnes.


Trafik & Natur anbefaler derfor, at der i budgettet for 2016 afsattes 2,5 mio. kroner til etablering tiltag omkring skolerne samtidig med, at fremtidige skolevejsprojekter inddrages i den kommende trafiksikkerhedsplan og prioriteres særskilt i denne. Projekterne i trafiksikkerhedsplanen vil herefter kunne danne baggrund for nødvendige investeringer i de kommende år.


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  • at orienteringen om etablerede tiltag tages til efterretning
  • at ønsket om yderligere midler til sikring af skoleveje medtages i budgetforhandlingerne for 2016
  • at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer
  • at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

 


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 18-08-2015

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt som indstillet.

Punkt 100 Parkeringsforhold på Østerstrand - indførelse af betalingsparkering

Sagsbeskrivelse

På baggrund af Vision Østerstrand, der blev vedtaget af Byrådet den 22. juni 2015 har Teknik & Miljø udarbejdet et forslag til ændring af parkeringsforholdene ved Østerstrand.


Som bilag findes skitse for fremtidige parkeringsarealer henholdsvis nord for nuværende p-plads samt supplerende langs Øster Voldgade.


På nuværende parkeringsplads kan ca. 40 biler holde parkeret. Ny plads mod nord får plads til 55 biler. Anlæg af parkeringspladser langs Øster Voldgade vil ske på en del af voldanlægget, hvilket forudsætter tilladelse fra Kulturstyrelsen. Etablering af ny parkering langs Øster Voldgade giver plads for op til 48 biler. Projektet skal udformes under hensynstagen til de trafikale forhold på Øster Voldgade og i dialog med de omkringliggende beboere. Projektet kan evt. opdeles i etaper alt efter parkeringsbehovets omfang.


For bilister, der skal standse kortvarigt og evt. afsætte gæster til stranden, etableres en mindre, men central afsætningsplads. Plads til handicapparkering placeres centralt nær badeanstalten og café.


Forslaget indebærer en flytning af den nuværende parkeringsplads mod nord for at fremme en mere hensigtsmæssig trafikafvikling blandt fodgængere, cyklister og bilister. Den nuværende parkeringsplads skal give plads til et centralt beliggende opholdsareal til glæde for borgere og turister.


Den ny parkeringsplads nord for den nuværende etableres med betalingsparkering på samme vilkår som kommunens øvrige betalingspladser. Det vil sige betalingsparkering fra 9 til 17 alle ugens dage, 12 kr. i timen som ved Madsby Parken. Betalingsparkering etableres for at sikre at en fornuftig trafikafvikling. Dette understøttes af gratispladserne langs Øster Voldgade samt af- og pålæsningsmuligheder som vist på bilaget.

Økonomiske konsekvenser

Etablering af betalingsparkeringspladsen på Østerstrand inkl. 2 p-automater anslås at koste 1 mio. kr., og der forventes en årlig driftsudgift på 20.000,- kr. Indtægten forventes årligt at beløbe sig til 0,2 mio. kr. Dette betyder, at parkeringspladsen vil være betalt på 5 til 6 år. Sagen vil således være en 0-sag for kommunen.


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Anlæg parkeringsplads (XA-50204)

1,000

1,000

1,000

Drift af parkeringspladsen, By- og Teknikudvalget

0,020

0,020

0,020

0,020

Indtægter parkering, By- og Teknikudvalget

 

-0,200

-0,200

-0,200

-0,200

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

1,000

-0,180

-0,180

-0,180

-0,180

 

 


Vurdering

Omlægning af parkeringsarealer og tilvejebringelse af større centralt beliggende opholdsareal vil medføre et markant løft i niveau for den centrale del af Østerstrand. Et nyt og udvidet opholdsareal, der rummer multifunktionelle publikumsfaciliteter, vil give nye aktivitets- og oplevelsesmuligheder for såvel den enkelte borger som foreningslivet generelt. Mulighed for at etablere en danseplads som en del af det multifunktionelle opholdsareal er en oplagt mulighed for at tænke fremadrettet og nyskabende, så også helt nye aktiviteter i Fredericia og Trekantområdet kan foregå på opholdsarealet.

 

Den nuværende parkeringsplads flyttes mod nord, således at trafikafviklingen flyttes væk fra den nuværende centrale del af stranden. Den ny parkeringsplads bibeholdes som en grøn plads, fx ved hjælp af græsarmering. Der indføres betalingsparkering til regulering af antal biler. Der gives plads til parkering af 55 biler på den ny parkeringsplads, mod ca. 40 på den nuværende. Handicapparkering placeres centralt nær opholdsarealet og badeanstalt. 


Den nye parkeringsplads mod nord tilvejebringer ca. 15 ekstra holdepladser. Forudsat tilladelse fra Kulturstyrelsen er det muligt at etablere plads op til 48 biler langs Øster Voldgade, hvilket samlet set vil resultere i 63 nye parkeringspladser. Behovet for flere parkeringspladser vurderes at stige i takt med moderniseringer af Østerstrand, jf. visionen for Østerstrand, og en forventet øget popularitet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

 

  1. at der indføres betalingsparkering ved ny parkeringsplads på Østerstrand som beskrevet i sagen

 

  1. at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Et flertal bestående af Sten Wrist Ørts, Lars Ejby Pedersen, Christian Bro, Turan Savas, Nicolaj Wyke og Jan Schrøder besluttede at anbefale sagen overfor Økonomiudvalget.


Jean Brahe stemte imod.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Et flertal bestående af A, F, O, V og Ø godkendte sagen som indstillet. Et mindretal bestående af C stemte imod.

Punkt 101 Stamspor

Sagsbeskrivelse

Fredericia kommune har 4 km kommunale stamspor. Der er 1,9 km stamspor i Taulov og 2,1 km ved Vejlbyvej. Stamsporene er forbundet til Banedanmarks jernbanenet og bliver benyttet af flere virksomheder, der er afhængige af at kunne benytte sporene.


Budgettet til stamspor er på 100.000,- kr. Dette beløb skal dække beskæring af beplantning, ukrudtsbekæmpelse, sportilsyn, sporskiftetilsyn, smøring, reparationer af signalanlæg og belysning med mere.  Budgettet rækker kun til de allermest nødvendige opgaver, hvorfor der ikke er penge til større reparationer.


Banedanmark, der fører tilsyn med stamsporene, har efter besigtigelse af stamsporet i Taulov vurderet, at der skal ske en større reparation af sporet, for at kunne holde sporet åbent og farbart.  Dette skyldes en kombination af, at gamle sveller og tungt materiel på skinnerne har gjort, at bl.a. sporene i kurverne er godt slidte. Såfremt kommunen ønsker at holde sporet åbent, skal dette udbedres. Hvis reparationerne ikke bliver udført vil Banedanmark lukke sporet inden for det næste år.


Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune har fra Banedanmark fået en overslagspris på 300.000,- kroner for at få arbejdet udført. Der er ikke afsat penge i budgettet til disse ekstraordinære reparationer og vedligeholdelse af kommunens stamspor. Det vil være muligt at finansiere reparationerne ved at anvende 300.000,- som er i overskud på anlægsprojektet Stakkelsvang.


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Renovering af stamspor  (XA-50202)

0,300 

0,300 

0,300

Veje og Parker, By- og Teknikudvalg

0,100

0,100

0,100

0,100

Nyt vejanlæg ved Stakkelsvang (xa-50076)

-0,300

-0,300

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,000

0,100

0,100

0,100

0,100

 

 


Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at stamsporet bør renoveres snarest muligt af hensyn til virksomhedernes mulighed for at få fragtet deres produkter ud på Banedanmarks jernbanenet.


Teknik & Miljø vurderer, at det er vigtigt at sporene også vedligeholdes fremadrettet. Der bør derfor afsættes yderligere 100.000,- kroner om året for at sikre den nødvendige vedligeholdelse. Dette vil sikre, at sporene kan driftes fornuftigt. Der vil dog stadig kunne opstå behov for ekstraordinære udgifter til vedligeholdelse til for eksempel udskiftning af sveller eller skinner.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller

  1. at renoveringsarbejdet i gangsættes snarest muligt
  2. at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer
  3. at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt som indstillet.

Punkt 102 Endelig vedtagelse af Planstrategi 2015

Sagsbeskrivelse

Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune og Trekantområdet blev vedtaget af Byrådet den 2. februar 2015, hvorefter den blev sendt i offentlig høring i perioden fra 11. marts til den 6. maj 2015 (8 uger). Planstrategien er vedhæftet som bilag 1.


Sidste frist for indsendelse af kommentarer var den 6. maj 2015. Der er indkommet bemærkninger fra i alt 2 afsendere til den fælles del af planstrategien samt en enkelt bemærkning til den lokale del, som alene gælder for Fredericia Kommune.


Der er modtaget bemærkninger fra Region Syddanmark, hvor en del omhandler den fælles del af planstrategien og kun en mindre del omhandler forhold, der er relevante for Fredericia Kommune. Derudover er der modtaget høringssvar fra Enhedslisten i Vejle (sendt til Vejle Kommune), som er møntet på den fælles del.


Til den lokale del af planstrategien har LIFA Landinspektører A/S på vegne af en grundejer i Herslev sendt et forslag til udvikling af et boligområde i Herslev.


De indkomne bemærkninger er samlet i bilag 2 som et resumé - Notat med bemærkninger til Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune og Trekantområdet, mens henvendelsen fra LIFA Landinspektører A/S er vedlagt særskilt som bilag 3.


De indkomne bemærkninger til den fælles del af planstrategien har været forelagt kommunaldirektørernes møde i styregruppen den 10. juni 2015. Styregruppen godkendte koordinationsgruppens forslag til svar (jf. bilag 2), til henholdsvis regionen og enhedslisten i Vejle.


Bemærkningerne fra regionen og enhedslisten giver ikke anledning til, at der foreslås ændringer i den fælles del af planstrategien. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Bemærkningerne fra høringsperioden giver ikke anledning til, at der foreslås ændringer i Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune og Trekantområdet.

Indstillinger

Strategisk Planlægning og Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


  1. at Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune og Trekantområdet vedtages endeligt i uændret form

  1. at bemærkningerne fra Region Syddanmark og enhedslisten i Vejle besvares med udgangspunkt i bilag 2

  1. at henvendelsen fra LIFA Landinspektører A/S behandles som led i kommuneplanrevisionen 2017

  1. at Byrådets vedtagelse af Planstrategi 2015 bekendtgøres offentligt

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Økonomiudvalget anbefaler at følgende afsnit udgår af planstrategiens fælles del:


” Afgiftsfri zone” er en fælles ambition om:

- Dækningsafgiften for virksomheder aftrappes i løbet af en årrække

- Byggesagsgebyrer for erhvervslivet aftrappes i samme tidsrum”

Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt som indstillet af Økonomiudvalget.  


Punkt 103 Igangsætning af Kommuneplan 2017-2029

Sagsbeskrivelse

Ifølge planloven skal byrådet foretage en hel eller delvis revision af kommuneplanen hvert 4. år og inden udgangen af byrådets valgperiode.


Forud for igangsætning af kommuneplanrevisionen, skal byrådet vedtage en planstrategi. Planstrategien skal udpege, hvilken retning byrådet ønsker, at kommunen skal udvikle sig i. Det er dermed planstrategien, der beskriver de temaer, som skal være omdrejningspunktet for den efterfølgende revision af kommuneplanen.


Med den endelige vedtagelse af Planstrategi 2015 (jf. anden sag på dagsordenen) er fundamentet for den kommende kommuneplanrevision på plads. Det er nu tid til formelt set at få igangsat arbejdet med Kommuneplan 2017-2029 med tilhørende indkaldelse af idéer og forslag til den kommende kommuneplanrevision (foroffentlighedsfasen).


Gennem mere end 20 år har kommunerne i Trekantområdet haft et kommuneplansamarbejde. I dag samarbejder Billund, Fredericia, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle kommuner om såvel planstrategi som kommuneplan. Konkret udmøntes samarbejdet i nogle fælles dokumenter, der omfatter hele Trekantområdet, og nogle lokale dokumenter, som udelukkende omfatter Fredericia Kommune.


Planstrategi 2015 består af to dele:

  • En fælles del for Trekantområdet (Trekantområdets Planstrategi 2015 – ”Metropol på vej”)
  • En lokal del for Fredericia Kommune (Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune).

Kommuneplan 2013-2025 består ligeledes af to dele:

  • Trekantområdets fælles hovedstruktur og retningslinjer, som indeholder de overordnede mål og handlinger for hele Trekantområdet med tilhørende retningslinjer og redegørelser.
  • Fredericia Kommunes lokale hovedstruktur, som indeholder de lokale mål og handlinger for Fredericia Kommune med tilhørende lokale retningslinjer og redegørelser samt rammer for lokalplanlægningen.

Med Planstrategi 2015 er det besluttet, at Kommuneplan 2013-2025 skal delvist revideres.


De temaer, der skal revideres i Trekantområdets fælles hovedstruktur og retningslinjer, fremgår af Trekantområdets Planstrategi 2015 – ”Metropol på vej” og er følgende:

  • Sikre attraktive boligmiljøer i Trekantområdet
  • Forbedre adgang og kvalitet i natur- og kystområderne
  • Udarbejdelse af ”et grønt Danmarkskort”

Derudover er der vedtaget nogle udmeldinger om kommuneplanrevisionen, som gælder for både den fælles og lokale del af kommuneplanen:

  • Det er et mål at fastholde det samlede arealudlæg til byudvikling, så eventuelle nye udlæg opnås ved at nedlægge tilsvarende arealudlæg andre steder.
  • Kommuneplanen ajourføres og opdateres i forhold til statslige planer samt ændret lovgivning.
  • Arealudpegninger, retningslinjer og redegørelse ajourføres og evt. nye retningslinjer indføres på baggrund af erfaringer fra administrationen af Kommuneplan for Trekantområdet 2013-2025.

Der skal ligeledes tages højde for de statslige krav til kommuneplanlægningen. Dem kender vi endnu ikke indholdet af.


De temaer, der skal revideres i Fredericia Kommunes lokale hovedstruktur og rammedel, fremgår af Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune. Temaerne er følgende:

  • Bymidten – Kommunens vækstdriver
  • Bosætning – Attraktive boliger og bomiljøer
  • Erhverv – Viden og arbejdspladser
  • Vand og land – Natur- og landskabsværdier

I den lokale planstrategi er der under hvert tema nævnt en række specifikke emner, som skal indgå i den kommende kommuneplanrevision.


Tidsplan

Ofte er vedtagelsen af kommuneplanen noget af det sidste, som det afgående byråd beslutter inden valgperiodens udløb. Af den grund har Trekantområdets styregruppe for plan og infrastruktur (kommunaldirektørgruppen) en intention om at sikre det siddende byråd mulighed for selv at arbejde med den nye kommuneplan.


Styregruppen har derfor lagt en stram tidsplan for kommuneplanrevisionen. Den sikrer, at Kommuneplan 2017-2029 kan endeligt vedtages i de 6 byråd i april 2017.


Kommuneplanforslaget vil komme i intern politisk og administrativ høring i april-maj 2016, og Forslag til Kommuneplan 2017-2029 vil blive behandlet i de 6 byråd i august-september 2016.


Prioritering 

Den stramme tidsplan gør, at det ikke er muligt at gennemføre en revision af alle de specifikke revisionsemner i den lokale planstrategi.


Der er opstillet et succeskriterium for kommuneplanrevisionen. Succeskriteriet er, at byrådet skal kunne genfinde de kommuneplanrelevante dele af byrådets Vision 2020 i Kommuneplan 2017-2029. Med kommuneplanrelevant menes de elementer, som har direkte ophæng i fysisk planlægning. Det drejer sig om overskrifterne:

  • Fredericia skal vokse
  • En grøn kulturkommune
  • Et stærkt erhvervsliv

Succeskriteriet er styrende for, hvilke af de specifikke revisionsemner der vil indgå i kommuneplanrevisionen, og hvilke der vil blive udskudt til senere revision i den kommende planperiode.


Nogle af de udskudte revisionsemner falder i princippet indenfor succeskriteriets rammer. Det er her vurderet, at det er muligt og samtidig hensigtsmæssigt at udskyde emnerne til senere revision, så der kan allokeres den fornødne tid til opgaveløsningen.  


Nye revisionsemner

I den forbindelse skal det nævnes, at der i den kommende kommuneplanrevision er to emner, som ikke er omtalt i Planstrategi 2015.

  • Det ene revisionsemne vedrører arealudlæg til boliger, hvor der vil blive arbejdet med muligheden for at udlægge nye arealer i kommuneplanen til boligformål. Da vi arbejder med en målsætning om at fastholde det samlede arealudlæg til byudvikling, vil eventuelle nye udlæg kunne opnås ved at nedlægge tilsvarende arealudlæg andre steder i kommunen.
  • Det andet revisionsemne vedrører begrebet landskabsparker og en eventuel afvikling af udpegningen. Der er behov for en vurdering af, om de beskyttelseshensyn, som landskabsparkerne rummer, varetages i tilstrækkelig grad andet steds i forhold til det kommende kommuneplantillæg vedrørende Naturpark Lillebælt og det kommende ”grønne Danmarkskort”. 

Igangsætning og foroffentlighedsfase

I direkte forlængelse af beslutningen om igangsætning af arbejdet med Kommuneplan 2017-2029, afholder vi en lovpligtig foroffentlighedsfase til indkaldelse af idéer og forslag til den kommende kommuneplan. Perioden vil udgøre 14 dage og foregå digitalt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Strategisk Planlægning vurderer, at der med den stramme tidsplan in mente er foretaget en kvalificeret prioritering af de revisionsemner, som vil være at finde i Kommuneplan 2017-2029, og at vi derigennem fortsat lever op til intentionen i revisionsbeslutningen.


For kort tid siden havde Fredericia Kommune en stor borgerinddragelsesproces i forbindelse med tilblivelsen af byrådets Vision 2020. Set i det lys samt i lyset af det forhold, at den indholdsmæssige prioritering af revisionsemner bliver tilrettelagt efter Vision 2020, vurderes det, at en minimal offentlighedsfase på 14 dage, der foregår digitalt, vil være tilstrækkeligt ift. indkaldelse af idéer og forslag til Kommuneplan 2017-2029.

Indstillinger

Strategisk Planlægning indstiller, at det anbefales overfor byrådet


  • At arbejdet med Kommuneplan 2017-2029 igangsættes.
  • At der afholdes en minimal foroffentlighedsfase på 14 dage, der udelukkende foregår digitalt.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt som indstillet.


Byrådet ønsker en halvårlig orientering om igangsatte aktiviteter.

Punkt 104 Orientering om temamøde vedr. bosætning og arealudlæg til boligområder

Sagsbeskrivelse

Med afsæt i byrådets Vision 2020 bliver et af målene i den kommende bosætningsstrategi at øge befolkningstallet i Fredericia Kommune, blandt andet via øget tilflytning. I den forbindelse er der fokus på at udvikle nye attraktive boligområder. Der er en række særlige målgrupper, vi ønsker at tiltrække til Fredericia Kommune. Spørgsmålet er, om vi har udlagt de rette boligområder ift. de præferencer, som de ønskede målgrupper har. Samme spørgsmål kan stilles ift. fredericianernes egne ønsker til nye arealudlæg.


Det er kommuneplanen, der regulerer den fysiske planlægning, herunder arealudlæg til boligområder. Bliver der behov for ændringer i kommunens nuværende arealudlæg, skal det indgå i den kommende revision af kommuneplanen.


Kommuneplan 2013-2025 indeholder en ganske stor rummelighed til boliger. I tråd med Naturstyrelsens anbefalinger har byrådet med vedtagelsen af Planstrategi 2015 truffet beslutning om, at det samlede arealudlæg til byudvikling skal fastholdes. Eventuelle nye udlæg opnås dermed ved at nedlægge tilsvarende arealudlæg andre steder i kommunen.


Vi ønsker, at politikerne deltager i drøftelserne om, hvilke nye arealer vi skal forsøge at inddrage i vores rummelighed til boliger, og som følge heraf, hvilke arealer vi skal afstå.


Politisk involvering 

Som en del af kommuneplanrevisionen vedrørende arealudlæg til boliger vil By- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget blive involveret på følgende måde:  


De to udvalg inviteres på bustur rundt i kommunen for at se på eksisterende og potentielle arealudlæg til boliger. Et forslag til rute vil blive præsenteret på udvalgsmøderne. Er der ønske om at se andre områder, tilpasses ruten dette. Busturen afvikles den 21. september på udvalgenes fællesmøde.


Udvalgene vil på et efterfølgende temamøde blive præsenteret for de muligheder og begrænsninger, de pågældende arealer er underlagt. Med afsæt i dette ønskes en tilkendegivelse fra udvalgene om, hvilke nye områder kommunen skal arbejde på at få inddraget i den kommende kommuneplan, og hvilke områder, der i så fald skal udgå. Et detaljeret program for temamødet vil blive fremsendt forud for mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst indstiller, at orienteringen tages til efterretning.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 105 Anmodning om igangsætning af ny lokalplanlægning for det nuværende kolonihaveområde ved Egeskovvej

Sagsbeskrivelse

Teknik & Miljø har på baggrund af tidligere politiske beslutninger været i dialog med grundejerforeningen i området, Grundejerforeningen af 1956, om mulighed for helårsbeboelse i kolonihaverne beliggende ved Egeskovvej i den nordlige del af Fredericia Kommune. Det har længe været et ønske fra de fleste grundejeres side at kunne benytte deres ejendom til helårsbeboelse.


Området er i dag udlagt til rekreativt område og er en del af et stort sammenhængende grønt område. Det fungerer som bydelspark for de omkringliggende boligområder samtidig med, at det udgør en bufferzone mellem det tunge erhvervsområde mod nord og boligerne syd for kolonihaveområdet.


Området adskiller sig fra de øvrige kolonihaveområder i kommunen ved, at alle grunde er matrikuleret, og at hver enkelt grund er privatejet. Grundene er i parcelhusgrundstørrelse og gennemsnitligt på ca. 800 m². Normalt er kolonihaveområder ejet af kommunen, som udlejer de enkelte havelodder, således at lejerne kun ejer bygningerne på havelodden.


I området er der 128 kolonihavegrunde. Heraf er de 125 ikke-varige kolonihaver, hvilket betyder, at de planmæssigt kan overgå til anden anvendelse end kolonihaver.


Området er i dag omfattet af lokalplan nr. 4, som udlægger både det bebyggede område syd for Søndre Kobbelvej og det ubebyggede område nord for Søndre Kobbelvej til kolonihaver.


Lokalplanområdet ligger inden for kommuneplanramme N.R.2 Rekreativt område ved Randal Skov og Nyskov i Kommuneplan 2013- 2025, Fredericia Kommune. Rammeområdet kan anvendes som naturområde, rekreativt område, skovbrug, landbrug og kolonihaver.


Redegørelse for tidligere politiske drøftelser af sagen

 

Ejernes ønske om, at området ændrer planstatus, har været drøftet på Teknisk Udvalgs møder den 25. september 2012 og den 15. januar 2013 og senest på By- og Teknikudvalgets møde den 8. april 2014.

 

25. september 2012 besluttede Teknisk Udvalg, at administrationen skulle udarbejde et konsekvensnotat, som beskriver alle konsekvenserne af, at dele af området omdannes til helårsbeboelser med henblik på udarbejdelse af en ny lokalplan for hele området.


Administrationen søgte derfor at opliste, beskrive og vurdere alle forudsætninger for og konsekvenser af, at dele af området omdannes til helårsbeboelse. Dette blev drøftet på Teknisk Udvalgs møde den 15. januar 2013 med følgende beslutning:

 

”Udvalget ønsker, med forbehold for beboerdemokratiet, at arbejde videre med at udvikle området så den del af området der kan, under forbehold for miljøreglerne, udlægges til helårsbeboelse. Den resterende del af området fastholdes som kolonihaveområde.”


Efterfølgende er der afholdt møde mellem repræsentanter for Grundejerforeningen af 1956 og administrationen den 7. februar 2013. På mødet orienterede administrationen om Teknisk Udvalgs beslutning. Administrationen orienterede samtidigt om, at de præcise støjafgrænsninger for området skal afklares, for at processen kan komme videre. Det blev præciseret, at støjberegningerne ikke finansieres af kommunen.


Ved møde i By- og Teknikudvalget den 8. april 2014 besluttede udvalget at fastholde Teknisk Udvalgs beslutning 15. januar 2013.


Teknik & Miljø har i foråret 2015 modtaget støjberegninger fra Grundejerforeningen af 1956, som giver en del af grundlaget for at kunne arbejde videre med planlægningen for helårsbeboelse i området.

Økonomiske konsekvenser

Den ønskede ændring vil ikke have direkte økonomiske konsekvenser for kommunen. Ændringen af området til helårsbeboelse forventes at gøre området mere attraktivt og kan dermed føre til øgede ejendomspriser og heraf afledte øgede ejendomsskatter.

Vurdering

Teknik & Miljø foreslår, at der åbnes mulighed for helårsbeboelse i hele eller dele af området. Da dette ikke er i overensstemmelse med det eksisterende plangrundlag, for så vidt angår anvendelsen til helårsbeboelse, skal der udarbejdes en ny lokalplan med tilhørende tillæg til kommuneplanen.


Det foreslås, at den ny lokalplan får samme afgrænsning som lokalplan nr. 4.  Lokalplanområdet fremgår af bilag (Lokalplanafgrænsning).


Lokalplanen foreslås delt i 2 områder, hvor det ene område forbeholdes helårsbeboelse, og det andet er til rekreative formål.


Med den ny lokalplan for området skabes det nødvendige plangrundlag, som sikrer dele af områdets overgang til et attraktivt boligområde.


Eksisterende lovlig anvendelse vil kunne fortsætte, uanset der sker en ændret anvendelse til boligområde.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at udarbejdelse af en lokalplan for området med tilhørende kommuneplantillæg igangsættes

 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 106 Principiel stillingtagen til muligheden for opdeling af ejendom i 4 ejerlejligheder

Sagsbeskrivelse

Arvingerne til ejendommen Steensgårdsvej 67A har forespurgt om muligheden for at opdele ejendommen i 4 ejerlejligheder. De nuværende bygninger, som er gamle og utidssvarende, ønskes nedrevet og erstattet af nyt byggeri som lever op til nutidens standarder.  De vurderer, at et nyt byggeri vil kunne holdes indenfor den samme ramme som det eksisterende byggeri, samtidig med at strandbeskyttelseslinjen respekteres.


De anerkender, at Fredericia Kommune kan have et ønske om at have et vist udbud af store parceller med god beliggenhed. De oplyser, at der i øjeblikket er mindst 9 til salg i området, med liggetid på op til 900 dage trods markante prisnedsættelser. Derfor vurderer de, at Fredericia med fordel kan have velbeliggende moderne boliger uden for bymidten for borgere med behov for mindre plads og mindre vedligeholdelsesforpligtigelser ift. hus og have.


Med baggrund i, at de skal overholde fristen for afslutning af dødsboet, ønsker de en hurtig og principiel stillingtagen til, om ejendommen kan opdeles i 4 ejerlejligheder. Der er endnu ikke lavet et konkret projekt for byggeriet – hvis principbeslutningen bliver positiv, vil ansøger udarbejde et konkret projekt, som forelægges udvalget på et senere møde.


Ejendommen er omfattet af lokalplan 197, som fastsætter følgende bestemmelser:


3.1

Delområde I må forsat anvendes til åben-lav bolig. Der må ikke opføres flere boliger i delområdet.”


”4.2

Delområde I og III kan ikke udstykkes yderligere.”

 

Det ansøgte vil derfor kræve enten en dispensation fra lokalplanen eller udarbejdelse af en ny lokalplan.


Den eksisterende bygning er ikke registeret som bevaringsværdig.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Den gældende lokalplan 197 er vedtaget i 2001 i forbindelse med udstykning fra ejendommen og opførelse af 5 énfamiliehuse.


I kommuneplanramme E.B.5 ønskes områdets struktur og bebyggelsestæthed fastholdt. Der kan derfor ikke udstykkes nye grunde til selvstændig bebyggelse.


I forespørgselen ønskes ikke en egentlig udstykning, men mulighed for at opføre 4 ejerlejligheder, f.eks. i form af et ”oldekolle”.


Der kan være argumenter både for og imod en dispensation. På den ene side er der tæt-lav bebyggelse på naboejendommen, og hvis de 4 ejerlejligheder opføres i én sammenhængende bygning, med begrænset mulighed for udhusbyggeri, vil det formentlig kunne indpasses fornuftigt i området – afhængig af det konkrete projekt.  På den anden side ønskes det at fastholde store grunde med én bolig på hver langs kysten, og ejerlejligheder vil bryde med områdets generelle struktur med enfamiliehuse. 


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

 at lokalplanens bestemmelser fastholdes, således at områdets karakter bevares.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 107 Ansøgning om opstilling af gittermast med panelantenner(mobilantennesystem)

Sagsbeskrivelse

Teknik & Miljø har modtaget en ansøgning om byggetilladelse til opstilling af en 36 meter høj gittermast med påmonterede antenner (mobiltelefonstation for TDC) på ejendommen Strevelinsvej 23. Til antennerne skal monteres de nødvendige komponenter og kabler sammen med teknisk udstyr på jorden i form af teknikskabe, se bilag.

 

Ansøger har fremsendt dækningskort for den ønskede placering, hvor placeringens dækning kan sammenlignes med en anden placering (Candidate C), se bilag. 

Ansøger har afprøvet forskellige placeringsmuligheder i lokalområdet, men vurderer, at denne placering vil medføre en god dækning helt op til bydelen nord for skoven ved handelsskolen.

 

Ansøger vurderer, at der er behov for denne antenneposition, hvilket understreges af, at der i de seneste år har været flere operatører, der har forsøgt at etablere en antenne i området.

 

Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 234 – Erhverv øst for Snoghøj Landevej, syd for Snaremosevej, nord for motorvej E20. Lokalplanen fastsætter følgende bestemmelse:

 

7.5.2.

Ny bebyggelse i resten af lokalplanområdet [herunder Strevelinsvej 23] må opføres i en højde på højst 10 m over terræn (niveauplan), mål efter bygningsreglementets bestemmelser, og højst i 2 etager.”

 

Opstilling af gittermasten med antenner vil således foruden byggetilladelse kræve dispensation fra lokalplanens § 7.5.2.


Efter planlovens § 19 kan kommunen dispensere fra bestemmelser i en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i planen.


Det fremgår af kommuneplanens generelle rammer for lokalplanlægning, at placering af nye antennemaster så vidt muligt skal ske i erhvervsområder.


I forhold til byggelovgivningen skal der foretages en helhedsvurdering af bebyggelsens samlede omfang og indvirkning på omgivelserne vedr. forhold, der ikke er behandlet i lokalplanen. I dette tilfælde drejer det sig om afstanden til skel. Teknik & Miljø har umiddelbart vurderet, at afstanden fra gittermast til skel ikke vil medføre væsentlige gener for de omkringliggende ejendomme.

 

Teknik & Miljø har foretaget en kombineret partshøring iht. byggeloven og naboorientering iht. planloven for at indsamle eventuelle bemærkninger fra ejere og lejere af de omkringliggende ejendomme. Teknik & Miljø har i den forbindelse modtaget flere indsigelser mod opstilling af masten. Indsigelserne er vedlagt som bilag. Indsigelserne omhandler bl.a. visuelle gener, frygt for støjgener, stråling og forringelse af værdien af huse i området, samt spørgsmålstegn ved behovet for forbedret dækning. Indsigelserne kommer fra af beboerne i området. Bl.a. har to lokale andelsboligforeninger, samt en grundejerforening fremsendt indsigelser mod gittermasten, fordi de ikke ønsker den opført så tæt på deres boliger.


Nogle foreslår, at gittermasten placeres et andet sted med større afstand til boliger. Flere frygter, at masten vil medføre støj til gene for beboerne i området og ønsker ikke så høj en mast tæt på et boligområde. En enkelt/enkelte stiller spørgsmålstegn ved behovet for en antennemast i området.


Mellem den ønskede placering og boligerne mod øst er der et beplantningsbælte, og det har umiddelbart været vurderingen, at dette ville kunne mindske de visuelle gener for beboerne. Beplantningsbæltet er dog blevet beskåret væsentligt af kommunen, hvilket er blevet fremhævet i flere af indsigelserne. Beskæringen er bl.a. sket som en del af drift/ vedligeholdelse af beplantningsbæltet.


Ansøger har fået alle indsigelser til udtalelse og har efterfølgende sendt bemærkninger hertil, se bilag.


Vedrørende bekymring om støj fra masten gør ansøger opmærksom på, at masten ikke udleder støj. Mht. bekymring om stråling understreger ansøger, at hverken sundhedsorganisationer eller myndigheder har bevis for, at der er en sundhedsrisiko ved stråling fra mobilantenner, hvorfor kommunen ikke kan medtage dette som argument imod masten. Ansøger nævner, at der blandt ejendomsmæglere er meget forskellige meninger om, hvorvidt en mast i nærheden påvirker huspriserne, og gør opmærksom på, at det kan være et krav fra købere, at der er mobildækning i området.


Vedrørende spørgsmål om behov for masten henviser ansøger til, at radioplanlæggere har vurderet, at der er brug for yderligere kapacitet på dækningen, og at man ikke ville investere i en ny mast, hvis ikke behovet var der.


Ansøger har i flere år forsøgt at finde alternativer, men grundet områdets karakter og bebyggelse er mulighederne begrænsede, når placering og dækning skal gå op i en større enhed.


Eftersom kommunen har modtaget en ansøgning om dispensation til at opføre en 30 meter høj reklamepylon ved Strevelinsvej, har Teknik & Miljø kontaktet begge ansøgere og spurgt til muligheden for at kombinere de to byggeprojekter. Herefter har de to parter været i dialog om, hvorvidt der kunne laves en samlet løsning, hvor antennerne monteres på reklamepylonen. Dette kunne imødekomme nogle af beboernes ønsker om større afstand til boliger.


Ansøger har dog efterfølgende valgt at fastholde den oprindelige placering på Strevelinsvej 23. Dette begrundes bl.a. med, at antennerne vil blive placeret 6 meter lavere i pylonen, hvilket vil påvirke dækningen negativt. Placeringen af pylonen er desuden omtrent 150 m fra den ansøgte placering, hvilket ligeledes vil påvirke dækningen. Herudover vil en kombineret løsning skulle specialdesignes og koordineres med bygherren af pylonen, hvilket vil stille nye krav til projektet. Det vurderer ansøger ikke er en optimal løsning for hverken TDC eller ansøger af pylonen.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

At placere en mast af denne højde er umiddelbart en vanskelig opgave: Mange ønsker ikke at være nabo til en mast, og opstilling af en mast vil næsten altid kræve dispensation mm, da plangrundlaget generelt ikke muliggør master af denne højde.


Ansøger har gennem længere tid forsøgt at finde alternativer til dækning af området, da der efter deres vurdering er stort behov for det. De har vurderet, at den ansøgte placering vil være den bedst egnede til dækning af det ønskede område. Plan & Byg har fået en radioteknisk udtalelse fra Energistyrelsen, som understøtter dette.


Det fremgår af kommuneplanens generelle rammer for lokalplanlægning, at placering af nye antennemaster så vidt muligt skal ske i erhvervsområder. Den ansøgte placering er netop i et erhvervsområde.


Ejendommen, hvor masten ønskes placeret, ligger dog op til et boligområde, og beboerne her vil være blandt dem, der vil få udsyn til masten. Det fremgår af de modtagne indsigelser, at der i boligområdet er stor modstand mod den ønskede placering.


Grundet mastens højde vil den kunne fremstå meget iøjnefaldende, når man færdes i området.


Der er andre muligheder for placering i området, hvor masten formentlig vil være mindre generende for naboerne. Det er dog usikkert, om disse placeringer vil være acceptable for ansøger. 


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at lokalplanens bestemmelser fastholdes, så der meddeles afslag på det ansøgte projekt. Forvaltningen vil efterfølgende indgå i dialog med ansøger om eventuelle alternative placeringer. 


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 108 Ansøgning om dispensation fra lokalplan 150A

Sagsbeskrivelse

Teknik & Miljø har modtaget en ansøgning fra arkitekt Annette Billund, der på vegne af ejer af ejendommen matr. nr. 167 Fredericia Bygrunde, beliggende Gothersgade 14, har søgt om dispensation fra lokalplan 150A til at udvide en del af ejendommen mod Danmarksstræde med en etage til, se vedlagte situationsplan.

 

Gothersgade 14, som tidligere har huset Føtex, ønskes ombygget til butikker i stueplan med adgang fra gågaden samt et erhvervslejemål på 1. sal med adgang fra gågaden og fra parkeringsdækket på 1. sal.

 

Bagbygningen mod Danmarkstræde, som tidligere har været en del af butikslokalet og huset servicefunktioner hertil, ønskes udvidet med en ekstra etage over 1. salen. Der udvides med 5 m mod øst. 

 

Bagbygningen mod Danmarksstræde vil med en ekstra etage over 1.salen få et areal på i alt ca. 1800 m2, der ønskes indrettet til kontorer, der vil få hovedindgang fra Danmarksstræde, samt adgang fra parkeringsdækket på 1. sal.

 

Bygningen får større glaspartier mod gaden og mod p-dækket. Der vil ikke være vinduer i gavlene af den påbyggede etage.

 

Ejendommen er omfattet af lokalplan 150A, der fastsætter følgende bestemmelser:

 

”§ 6.2 Inden for byggefelt IV kan der opføres bebyggelse i 2 etager med tagparkering på taget.” se vedlagte kortbilag 2, lokalplan 150A.

 

Ӥ 8.5. Der skal for ny bebyggelse etableres opholdsareal svarende til:

Erhvervsområder: 10 % af etagearealet”

 

Udvidelse af bygningen med facade mod Danmarksstræde kræver dispensation fra lokalplanens §§ 6.2 og 8.5.

 

Efter § 19 i planloven kan kommunen dispensere fra bestemmelser i en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper.

 

Udvidelse af bygningen mod Danmarksgade vil medføre, at nogle af de eksisterende p-pladser fjernes, således at der efter udvidelsen vil være 30 p-pladser. Dette vurderes at være passende for behovet, da der forventes at være fleksibel anvendelse, og da der i nærområdet er alternative parkeringsmuligheder. Hertil kommer, at indgangen til butikkerne vil være fra Gothersgade, hvorfor kunderne til disse i mindre grad forventes at ville gøre brug af parkeringspladserne på ejendommen, idet tilkørsel til disse sker fra Danmarksstræde.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Plan & Byg vurderer, at der er grundlag for at dispensere fra lokalplanens §§ 6.2 og 8.5. Dette begrundes med, at ejendommen - foruden lokalplan 150A - er omfattet af kommuneplanramme B.C.1. – Centerområde Bymidten. Denne kommuneplanramme giver mulighed for op til 3,5 etager - også i Danmarksstræde.

 

Vedr. lokalplanens § 8.5 er der ikke indrettet opholdsarealer på ejendommen i dag, hvilket fortsat vil være gældende efter en etageudvidelse, da den eksisterende bygningsmasse ikke giver mulighed for dette.

 

Udvidelsen med en ny etage mod Danmarksstræde er en følge af en samlet plan for renovering/fornyelse af den gamle Føtex ejendom, der skal rumme kontorer mod Danmarksstræde og butikker mm. mod Gothersgade. Dette vil være med til at styrke handelslivet i Gothersgade.

 

Teknik & Miljø har d. 9. juli 2015 iht. planloven sendt sagen i naboorientering med høringsfrist d. 3. august 2015. Dette har til formål at indsamle eventuelle bemærkninger fra ejere og lejere af ejendommen omfattet af lokalplan 150A.

 

Der er i alt tre, der har fremsendt bemærkninger/indsigelser til naboorientering til Teknik & Miljø, der er sendt til udtalelse ved ansøger. Disse er vedlagt som bilag.

 

Noget af det, der fremgår af bemærkningerne/indsigelserne er, at der stilles spørgsmålstegn ved om det arkitektoniske udtryk passer sammen med den eksisterende bebyggelse, og om der dermed opnås en god arkitektonisk helhedsvirkning. Ligesom der stilles spørgsmål om kommunen er bekymret for om en eventuel dispensation vedr. opholdsarealer vil være præcedensdannede og om der er taget stilling til hvordan parkeringssituationen vil blive håndteret og hvordan det sikres at jobcenterets ansatte og besøgende ikke optager parkeringspladserne i Danmarksstræde. Der er frygt for, at der etableres betalingsparkering på taget af bygningen, hvilket vil øge presset på parkeringspladserne i Danmarksstræde. En af indsigelserne retter sig mod, at udvidelsen med en etage mere mod Danmarksstræde vil fjerne indsigers udsigt, følelsen af ro og ugeneret udsyn og at en etage mere med store vinduespartier vil give oplevelsen af overvågning og begloning. Indsiger spørger om til hvilke tiltag der vil tages i den forbindelse. Eksempelvis om der planlægges opført noget afskærmning.

 

En anden afsender ser frem til, at der sker noget med den gamle Føtex og henstiller til, at der i forbindelse med byggeriet sikres fuld adgang med ordentlige adgangsforhold for de omkringliggende ejendomme. Samt at der fortsat er plads til ejendommenes affalds containere.


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at der dispenseres fra lokalplan 150A §§ 6.2 og 8.5, således at det ansøgte projekt kan realiseres.


Bilag

Vedlagt bilag er situationsplan, facadetegning, og illustration af bag-bygningens volumen, samt kortbilag fra lokalplan 150A. Bemærk der kan forekomme ændringer af facadeudtrykket, men det vil være efter princippet som vist på den vedlagte facadetegning.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 109 Ansøgning om dispensation fra lokalplan 164, til opsætning af gavlskilt Oldenborgade 3

Sagsbeskrivelse

Teknik & Miljø har modtaget en ansøgning Jesper Hansen, Fredericia Tømre- & Entreprenørforretning aps, om dispensation til opsætning af et udskifteligt skilt på gavlen af Oldenborggade 3.


Skiltet vil dække hele gavlen og være opdelt i tre felter, som vil reklamere for henholdsvis Cafe Mums, Fredericia Shopping og Det Brunske Pakhus.


Jesper Hansen har fremsendt to forslag:


Forslag 1


Forslag 2


Der søges om tilladelse til forslag 1, mens forslag 2 kun skal betragtes som et alternativ.


Gavlen fremstår i dag hvidmalet med et blåt firmalogo:


Gavlen idag


Ejendommen er omfattet af lokalplan 164, Facader og skilte i Fredericia bymidte. Lokalplan fastsætter følgende bestemmelser:


”3.7

Skiltning skal tilpasses gadens og bygningens arkitektoniske træk, så der opnås en god helhedsvirkning. Skiltning må ikke dække over bygningsdetaljer som gesimer o.lign. og må ikke fremstå som facadebeklædning.

 

Skiltning skal begrænses til det absolut nødvendige.”

 

”4.3

Fredericia Byråd har udarbejdet en vejledning om facader og skilte i Bymidten. Denne vejledning vil blive lagt til grund for vurdering af alle ansøgninger.”

 

I den nævnte vejledning fremgår følgende hovedregler for gavle:


·  Frilagte gavle skal males i afdæmpede farver

·  Frilagte gavle bør brydes med beplantning

·  Malerier eller reklamer på gavle vil som hovedregel ikke blive tilladt.

Det ansøgte vil være i modstrid med disse bestemmelser og vil derfor kræve, at der gives dispensation fra lokalplanens bestemmelser og en fravigelse af vejledningen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Begge forslag vil virke som en beklædning af gavlen, og Plan & Byg vurderer, at det vil blive meget iøjnefaldende og vil virke fremtrædende og skæmmende.


Gavlen kan ses langt ned af Holstensvej, der sammen med Oldenborggade vil blive en stadig mere benyttet indfaldsvej til midtbyen.


En dispensation vil danne præcedens i forhold til andre gavle indenfor bymidten.


Der er tidligere givet afslag på opsætning af skilte på gavlen af Hotel Postgården og Restaurant Oven Vande på gavlen af de orange haller (se bilag).


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at der meddeles afslag på det ansøgte.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 110 Ansøgning om dispensation fra lokalplan 297 til skiltning

Sagsbeskrivelse

Firmaet Vision+ Rådgivende Ingeniører har på vegne af ejer af ejendommen Strevelinsvej 13, Poulsen Projekt & Invest, og bruger, McDonald’s, søgt om tilladelse til opsætning af skilte og menuoversigter i forbindelse med opførelse af en ny McDonald’s restaurant.


Ejendommen er omfattet af lokalplan 197. Udover de i lokalplan 197 tilladte skilte ansøges der om dispensation til opstilling af de på nedenstående kortbilag nummererede skilte.


Der gøres opmærksom på, at vej- og tilkørselsforhold endnu ikke er på plads og skal godkendes af politiet.


Skilt markeret med 1:


Skilte markeret med 2:


Skilte markeret 3:


Ansøger begrunder ansøgningen med:


Så vidt angår menu-oversigter og lign. så lader McDonald’s MCdrive koncept sig ikke indpasse i de rammer, som der stillet for skiltning ved andre fastfood restauranter. Dette skyldes ikke at McDonald’s har et særskilt ønske om mange skilte men derimod, at McDrive har et langt større omfang og langt større intensitet end tilsvarende Driv Through funktioner”.


I en sådan intensiv Drive Through funktion, som i myldretiden vil skulle betjene 100 biler i timen, er en klar og præcis skiltning afgørende – både for at undgå stress hos kunderne og for at undgå at der skabes kø bagud i McDrive- kørebanen”.


”Det er McDonald’s erfaring, at det for alle parter er mest tilfredsstillende, hvis der fra starten opnås en fornuftig aftale om skiltning som sikrer grundlaget for en hensigtsmæssig drift af restauranten. Alternativet kunne være uddeling af menuer i form af små papir‐flyers til ventende biler i myldretiden, hvilket ville være både økonomisk og miljømæssigt uhensigtsmæssigt, eller opsætning af midlertidige skilte sådan som det ses hos de andre fastfood restauranter i området, men dette ville, set fra et visuelt synspunkt, også være ganske uhensigtsmæssigt.”


By- og Teknikudvalget behandlede d. 2/6 2015 en anmodning om dispensation til en 30 m høj reklamepylon og besluttede, at der skulle gives dispensation, såfremt der ikke kom bemærkninger. Pylonen har nu været i naboorientering, og der er ikke kommet bemærkninger, hvorfor dispensationen gives.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Hvis den beskrevne skiltning tillades, bliver der tale om en ret massiv skiltning gennem Drive Through-delen. Med ejendommens placering vil den være meget synlig i området, da menuskiltene placeres i den sydligste del af området ud i mod afkørselsrampen fra motorvejen.


Det vil også danne præcedens for yderligere skiltning ved de øvrige virksomheder i området.


På den baggrund anbefaler Teknik & Miljø, at kun en del af den ansøgte skiltning tillades.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


At der meddeles dispensation til opstilling af

  • Et ekstra velkomstskilt (markeret med ”1” på kortet )
  • Et menu skilt (markeret med ”2” på kortet)
  • To tre-sidede menu skilte (markeret med ”3” på kortet), et ved hver kørebane.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Nikolaj Wyke var indstillet på at meddele dispensation som ansøgt.


Punkt 111 Dispensation fra lokalplan 79a til udvidelse af Hotel Fredericia

Sagsbeskrivelse

Thomas Thomsen har på vegne af Hotel Fredericia A/S fremsendt en ansøgning om dispensation til at udvide Hotel Fredericia med en ny fløj på

1900 m² og 4 etager. Terrænet mod syd ønskes ændret for at skabe dagslys og redningsåbninger i grupperum og konferencelokaler.


Hotel Fredericia har til dette formål tilkøbt 4800 m² af naboejendommen.


Ejendommen er omfattet af lokalplan 72A, som fastsætter følgende bestemmelser:


7.1

Bebyggelsesprocent for området som helhed må ikke overstige 40”.


”7.2

Ny bebyggelse må ikke opføres med mere end 2 etager med udnyttelig tagetage. Byrådet kan tillade bebyggelse i større højde, såfremt særlige hensyn til virksomhedernes/hallernes drift og funktion nødvendiggør det”.

 

”9.2

Terrænreguleringer på mere end +/- 0,5 m i forhold til eksisterende terræn må kun foretages efter Byrådets godkendelse.”


Efter planlovens § 19 kan kommunen dispensere fra bestemmelser i en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i planen, dog først efter at der har været foretaget en naboorientering.

 

Ansøger har fremsendt tre udkast til facadesten/-farve, da de endnu ikke har afklaret, hvilket facadeudtryk de ønsker (se bilag).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Lokalplan 72A omfatter hele området omkring idrætscenter, miniby, vandrerhjem og en del af Madsbyparken. Der er derfor tale om et område, hvor der er store frie og grønne opholdsarealer. Derfor vil den samlede bebyggelsestæthed i området ikke blive ændret væsentligt med den påtænkte udvidelse af Hotel Fredericia.


Terrænet er meget kuperet i området, idet det falder ned i mod Ullerup Bæk. Tilbygningen graves ind i terrænet, således at det kun vil være i gavlen og den sydligste del af bygningen, der vil syne fire hele etager. Der, hvor den sammenbygges med de eksisterende bygninger, vil tilbygningen fremstå med tre etager over terræn.


Derudover åbner kommuneplanens ramme V.R.1 mulighed for byggeri i 4 etager med en max højde på 18 meter. 


Dette vil dog kræve, at der tillades terrænændringerne over 0,5 m lige omkring bygningen.


Projekt viser som nævnt tre forskellige farvesætninger af facaderne (se bilag). Teknik & Miljø finder, at den rent lyse facade vil virke mindst markant i forhold til omgivelserne, og at den vil sikre bibeholdelse af det hvide element fra de eksisterende bygninger.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  1. at der arbejdes videre med dispensation til udvidelsen af Hotel Fredericia, således at projektet sendes i naboorientering, og at der gives dispensation, såfremt der ikke indkommer væsentlige bemærkninger.
  2. at der stilles vilkår om, at byggeriet holdes med hvide facadesten.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Et flertal bestående af Jean Brahe, Steen Wrist Ørts, Lars Ejby Pedersen, Christian Bro, Turan Savas og Jan Schrøder tiltrådte indstillingen.


Nikolaj Wyke kunne tiltræde indstillingens punkt 1, men ikke punkt 2.


Punkt 112 Erfaringerne med byggesagsgebyr efter medgået tid

Sagsbeskrivelse

Byrådet vedtog den 10. november 2014 en ny betalingsvedtægt, som fastlægger, at byggesagsgebyr fra 1. januar 2015 opkræves efter medgået tid til en timepris på 759 kr. for alle byggesager - dog med mulighed for en gratis forhåndsdialog i hver sag. Timeprisen blev beregnet ud fra det foregående års omkostninger og forventedes at svare til 100 % dækning af de udgifter, der må medregnes.


Plan & Byg har nu indhøstet en række erfaringer efter ca. ½ år med opkrævning efter medgået tid. En af erfaringerne er, at kommunen får en del henvendelser (spørgsmål/klager) om gebyrstørrelser. En anden er, at større sager med professionel ansøger nu generelt pålægges et mindre gebyr end tidligere, mens mindre sager (f.eks. garager eller udhuse), hvor ansøgerne er private, og/eller som indeholder overskridelse af reglerne med øget sagsbehandling til følge, nu generelt pålægges et større gebyr end tidligere. Det er bl.a. bekosteligt for ansøger ikke at indgive fyldestgørende ansøgninger med det samme, idet kommunens timeforbrug til indhentning samt modtagelse og registrering af supplerende oplysninger indgår i gebyrberegningen.  


På udvalgsmødet vil der blive gennemgået forskellige muligheder og fordele og ulemper ved de forskellige gebyrsammensætninger.

Økonomiske konsekvenser

I 2013 var der en indtægt fra byggesagsgebyrer på 2,5 mio. kr., og i 2014 var den på 2,6 mio. kr.


De samlede omkostninger, der må dækkes for området, var i 2013 på 3,7 mio. kr.


Ændringer i gebyrsammensætning kan betyde, at indtægten falder og dermed, at dele af området skal skattefinancierers.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at udvalget drøfter erfaringerne med den nuværende betalingsvedtægt.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Udsat.


Punkt 113 Orientering (Lukket)