By- og Planudvalget - 21-09-2016

Referat
Dato:
Onsdag, 21 september, 2016 - 12:00
Hent som fil:
Referat publiceret:
Lørdag, 16 marts, 2019 - 00:01

Punkt 77 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i By- og Planudvalget den 21-09-2016

Godkendt.

Punkt 78 Vedtagelse af forslag til lokalplan 332 Sønder Voldgadekvarteret og Tillæg 11 til Kommuneplan 2013 - 2025 med tilhørende miljørapport

Sagsbeskrivelse

By- og Teknikudvalget besluttede på sit møde den 22. september 2015 at igangsætte et lokalplanarbejde for et nyt bolig- og erhvervsområde i Sønder Voldgadekvarteret, FredericiaC.


Strategisk Udvikling har følgende udarbejdet et forslag til en lokalplan, der har til formål at muliggøre en realisering af et nyt spændende og attraktivt kvarter i Fredericia bymidte i sammenhæng med den eksisterende by.


Lokalplanforslaget dækker området syd for den eksisterende bebyggelse ved Oldenborggade mellem Gl. Havn ved Skibsbroen til den eksisterende erhvervshavn.


Planforslaget er vedlagt indstillingen som bilag 1.


Lokalplanens indhold og anvendelse

Lokalplanforslaget muliggør opførelse af en bebyggelse til blandede byfunktioner i form af boliger og erhverv i miljøklasse 1 – 3. I området kan der etableres serviceerhverv, liberale erhverv, offentlig og privat service, kultur, mv. og detailhandel i form af butikker til dagligvarer og udvalgsvarer.


Lokalplanen giver mulighed for, at der kan etableres nye byrum til ophold og oplevelser ved Slæbestedet, Pinnebergs Bastion og Skibsbroen.


Lokalplanen giver mulighed for at opføre 40.000 m2 etageareal, heraf ca. 27.000 m2 til boliger, ca. 11.000 m2 til erhverv og ca. 2.000 m2 til andre formål.


Bystruktur og områdets karakter

Den nordlige del af området fletter sig sammen med fæstningsbyen og dens lige gader, afgrænset af byhuse i 3 etager. Mellem Sønder Voldgade og Oldenborggade fastholdes den overordnede gade- og karréstruktur. Langs Oldenborggade, Vendersgade, Sundegade og Gothersgade fastholdes gadebilledet med byhuse i overvejende 3 etager, idet mange af dem er bevaringsværdige.


Vejbetjeningen af Sønder Voldgadekvarteret sker primært fra Norgesgade og Sønder Voldgade og sekundært fra Vendersgade. Vendersgade forlænges ned til Slæbestedet. Fra Slæbestedet er der etableret en ny forbindelse til Sønder Voldgade. I bebyggelsen nord for Sønder Voldgade etableres ikke nye veje.


Kig og sigtelinjen i den historiske bys gadenet fra Gothersgade videreføres ved havnepromenaden Skibbroen mod Lillebælt. Fisketorvet flyttes fra Sønder Voldgade til området ved Slæbestedet. På sigt videreføres Vendersgade mod syd helt ned til Slæbestedet, hvorved der opnås et langt kig fra den nordlige del af Vendersgade ud over bæltet.


Umiddelbart nord for Sønder Voldgade planlægges opført etageboliger eller rækkehuse i 3 etager, hvis gavle markerer gadestrukturen.


Den sydlige del af området er karakteristisk med nærheden til vandet, linjer fra kajkanten, pier og beddingsanlæg, der bryder med det lige gadenet. Her kan opføres punkthuse i 4 til 6 etager samlet omkring åbne grønne byrum med opholdsmuligheder. Området får en rustik havnekarakter med et stemningsfuldt miljø langs kajer og pier med havudsigt mod Lillebælt.


Bebyggelsen tilpasser sig områdets nuværende struktur og skala, hvor bygningerne er lavest mod Sønder Voldgade og bliver højere ud mod vandet. Skalaen afspejler områdets maritime karakter og historie som tidligere industriområde samt den store skala ud mod havneområdet.


Lokalplanens bebyggelse mod vest udlægges til erhvervs- og parkeringsformål. Herved skabes en klar afgrænsning og afskærmning af området mod Fredericia Havn af bebyggelser i op til 3-6 etager.


Punkthusene etableres på et forhøjet terrænniveau med henblik på at opnå en klimatilpasning af området. Denne hævning af området giver rum til at etablere parkeringsdæk under bebyggelsen samtidig med, at der gives mulighed for at etablere grønne byrum mellem husene.


Lokalplanens kortbilag viser områdets bebyggelses- og illustrationsplan, trafikal struktur samt principper for udstykning og klimasikring.


Der er vedlagt et skitseprojekt i bilag 2, som viser et forslag til, hvordan lokalplanforslagets muligheder kan realiseres i en helhed. Skitseprojektet viser forslag til en bebyggelse, som binder den eksisterende bymidte sammen med den nye bebyggelse, byggefelter, infrastruktur, parkering, ubebyggede arealer, m.m. Derudover lægger projektet op til, at der etableres et p-hus mellem Sundegade og Sønder Voldgade.


Kommuneplanen

Lokalplanforslagets bestemmelser er ikke i overensstemmelse med kommuneplanens anvendelsesbestemmelser for B.C.3 i forhold til den mere detaljerede anvendelse og bebyggelsesmulighederne.


For at bringe lokalplan i overensstemmelse med Kommuneplan 2013 – 2025 er der udarbejdet et tillæg til denne. Kommuneplantillægget er vedlagt indstillingen som bilag 3.


Aflysning af lokalplaner

En vedtagelse af lokalplanforslaget vil medføre en aflysning af Lokalplan 180, ”Område ved Fisketorvet”, 189 samt en del af nr. 68.


Miljøvurdering

I henhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer skal planer, der kan få væsentlig indvirkning på miljøet, miljøvurderes.


På baggrund af en screening af lokalplanforslaget efter lovens § 3, stk. 1, nr. 3 er det vurderet, at de miljømæssige konsekvenser som følge af lokalplanens gennemførelse skal belyses nærmere i en miljøvurdering.


Der er gennemført en miljøvurdering af følgende parametre:


•  Støj

•  Risiko

•  Håndtering af eksisterende jordforurening

•  Luft, støv og lugt fra omgivende virksomheder

•  Klimatilpasning

•  Kystlandskab

•  Kulturarven, karréstrukturer

•  Skyggepåvirkning af omgivelser

•  Trafik


Miljøvurderingen fremgår af miljørapporten, der ledsager planforslaget. Miljørapporten er vedlagt som bilag 4.


Lokalplanforslaget indeholder et ikke-teknisk resumé af vurderinger af miljøpåvirkningerne.


Borgermøde

Det planlægges at afholde et borgermøde den 1. november 2016, hvor projektet præsenteres sammen med lokalplanforslaget.

Økonomiske konsekvenser

Det vurderes, at de afledte økonomiske konsekvenser ved realiseringen af de byggeprojekter og nye byrum, som lokalplanforslaget giver mulighed for, vil være af stor positiv betydning for Fredericias og FredericiaC’s fort-satte udvikling.


En realisering af lokalplanen vil indebære, at der skal udføres kryds- og fortovsjusteringer af de eksisterende kommunale veje inden for lokalplanens område.


I takt med udbygningen af området skal Fredericia Kommune overtage driften af dele af bydelens pladser og promenader. Således vil Skibbroen og Langebro med tilhørende kajanlæg samt Slæbestedet, Fisketorvet og Pinnebergs Bastion blive overtaget af kommunen.

Vurdering

Den planlagte bebyggelse vurderes at være i overensstemmelse med in-tentionerne i Udviklingsplanen for FredericiaC og kommuneplanens over-ordnede intentioner for udviklingen af FredericiaC.


Lokalplanen vil muliggøre realisering af et spændende og attraktivt kvarter i sammenhæng med den eksisterende by. Området vil tilføre Fredericia en attraktiv havnepromenade og nye byrum bl.a. ved Slæbestedet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


-  at forslag til lokalplan 332 og tillæg 11 til Kommuneplan 2013 – 2025 med den ledsagende miljørapport vedtages og udsendes i offentlig høring i 8 uger, og


-  at Strategisk Udvikling bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget og miljørapporten.

Beslutning i By- og Planudvalget den 21-09-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 79 Forslag til Ophævelse af lokalplan 22A Havneområdet ved Kastelshavn/Gl Havn

Sagsbeskrivelse

Denne indstilling ses skal i sammenhæng med dagsordenspunktet ”Vedtagelse af forslag til Lokalplan 332 Sønder Voldgadekvarteret” (16/5535).


Lokalplan nr. 22A, Havneområdet Kastelshavnen/Gl. Havn, omfatter et område øst for Gl. Havn omkring Prinsessegade og Esplanaden (den tidligere Svovlsyrekaj) nærmere betegnet del af matrikel nr. 696t og del af matr. nr. 802 Fredericia Bygrunde. Lokalplanen blev vedtaget i 1981 og er vedlagt som bilag 1.


Lokalplanen fastlægger lokalplanområdets anvendelse til havneformål. Der må kun indrettes eller opføres bebyggelse til industri-, værksteds- handels-, fragtmands-, og oplagsvirksomhed, som byrådet skønner, har en naturlig driftsmæssig tilknytning til havnen. Derudover må området anvendes til offentlige formål, som har naturlig tilknytning til havnen.


Områdets bebyggelse blev nedrevet som led i oprydningen af Kemiras aktiviteter. Lokalplanområdet udgør i dag et ubebygget areal på ca. 5.000 m2 og anvendes til midlertidige aktiviteter som led i udviklingen af FredericiaC.


Lokalplanen er ikke længere i overensstemmelse med kommuneplanen og udviklingsplanen for FredericiaC, idet områdets fremtidige anvendelse er udlagt til centerformål (B.C.2).


Da anvendelsen er fastlagt i lokalplanens formålsbestemmelse, kan der ikke dispenseres fra planen, hvorfor planen bør aflyses.


FredericiaC P/S, der ejer arealet omfattet af lokalplanen, ønsker også, at planen bliver ophævet, idet området ønskes udnyttet i overensstemmelse med kommuneplanen og udviklingsplanen.


Retlige og faktiske konsekvenser ved ophævelsen

Ifølge planlovens § 33 er det muligt at aflyse lokalplaner for arealer i byzone. Før der kan træffes beslutning om ophævelse af en lokalplan, skal kommunen offentliggøre et forslag hertil.


Forslaget skal indeholde en redegørelse for de retlige og faktiske konsekvenser ved ophævelsen, når der ikke samtidig vedtages en ny lokalplan.


Sædvanligvis aflyses lokalplaner i forbindelse med, at der udarbejdes en ny lokalplan. Det er imidlertid ikke hensigtsmæssigt i dette tilfælde, da det ikke er endeligt fastlagt, hvordan en kommende bebyggelse vil blive udformet. Der er i øvrigt ingen aktuelle byggeplaner for området.


Området er i kommuneplanen udlagt til centerformål med blandede by-funktioner som boliger, erhverv i miljøklasse 1-3 herunder detailhandel og liberalt erhverv, caféer og hotel, offentlig og privat service herunder restauranter, offentlige formål og rekreative formål. Jf. bestemmelserne for B.C.2 må der opføres bebyggelse i op til 7 etager.


Der vil ikke umiddelbart kunne gives byggetilladelse til et byggeri i op til 7 etager som angivet i rammen, idet et sådant byggeri vil være lokalplan-pligtigt. Arealet vil derfor henligge ubebygget og kan fortsat anvendes til midlertidige anvendelser.


Efter en aflysning af lokalplan 22A vil området være omfattet af kommuneplanramme nr. B.C.2. samt bygningsreglementet.


Forslag til aflysning af lokalplan 22A er vedlagt som bilag 2.


Konsekvensen af ikke at ophæve lokalplanen

Såfremt lokalplanen ikke ophæves, vil det ved udarbejdelse af lokalplaner i naboområderne være nødvendigt at beskrive konsekvensen af, hvilken betydning det vil få, såfremt der indenfor lokalplan 22A opføres byggeri til industrivirksomhed. Det vil i givet fald kunne vanskeliggøre ny boligbebyggelse i naboområderne, herunder i Sønder Voldgadekvarteret.


Miljøvurdering

I henhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer er der fore-taget en screening af konsekvenserne af aflysningen af planen. Det er vurderet, at aflysningen af lokalplan 22A ikke har en væsentlig påvirkning af miljøet, hvorfor der ikke er udarbejdet miljøvurdering.


Afgørelsen om ikke at udarbejde miljøvurdering offentliggøres samtidig med offentliggørelsen af forslaget om ophævelse af lokalplan 22A.

Økonomiske konsekvenser

Der er ingen økonomiske konsekvenser af aflysningen, men det vil have økonomiske konsekvenser for FredericiaC, hvis planen ikke aflyses, idet den kan vanskeliggøre byggeri på naboarealer.

Vurdering

Da de havnerelaterede aktiviteter og fabrikken er nedlagt og fjernet, har lokalplanen mistet sin aktualitet.


Da Lokalplan 22A ikke længere er i overensstemmelse med kommuneplanens rammer samt udviklingsplanen for FredericiaC, bør lokalplanen ophæves.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


-  at forslaget om ophævelse af lokalplan 22A vedtages og udsendes i offentlig høring i 8 uger, og


-  at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelsen af forslaget om ophævelse af lokalplan 22A

Beslutning i By- og Planudvalget den 21-09-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 80 Endelig vedtagelse - Lokalplan 342 Boliger ved Erritsø Bygade og kommunplantillæg 12

Sagsbeskrivelse

Byrådet vedtog den 13. juni 2016 et forslag til Lokalplan 342 – Boliger ved Erritsø Bygade og tillæg nr. 14 til Kommuneplan 2013 – 2015. Planforslagene har været i offentlig høring i 8 uger fra den 22. juni til den 17. august 2016.


Planernes indhold

Planforslagene er udarbejdet på baggrund af en købsaftale mellem Fredericia Kommune og bygherre, i hvilken kommunen har påtaget sig forpligtelsen til at udarbejde et plangrundlag, som giver mulighed for at opføre boliger på grunden.


Med planforslagene er der mulighed for at anvende grunden beliggende Erritsø Bygade 6 – 8 til åben-lav eller tæt-lav boligbebyggelse i op til 1 etage. Den eksisterende bygning Erritsø Bygade 6 bevares og kan ombygges til boliger. Der gives mulighed for at bygningen Erritsø Bygade 8 kan rives ned.


Tillæg til Kommuneplan 2013 – 2025

Lokalplanforslaget er ikke i overensstemmelse med rammebestemmelserne for området i Kommuneplan 2013-2025, for så vidt angår anvendelsesbestemmelserne og bestemmelserne om mindste grundstørrelse samt bevaringsbestemmelser. Lokalplanen ledsages derfor af kommuneplantillæg nr. 14, der overfører lokalplanområdet fra rammeområde E.O.1 til rammeområde E.B.12, der udlægger området til boligområde.

Samtidig ændres minimumsgrundstørrelsen for tæt-lav boligbebyggelse fra 400 m2 til 300 m2, og der gives mulighed for mere end en bolig pr. grund, så tæt-lav boliger kan opføres på en storparcel.


Kommuneplantillægget ændrer bevaringskategorien for Erritsø Bygade 8 fra 4 til 5. Bygningen kan herefter nedrives. Ændringen sker på baggrund af en konkret vurdering af bygningens bevaringsværdi, samt at Erritsø Bygade 6, der er den oprindelige rytterskole, vil træde mere tydeligt frem med nedrivning af Erritsø Bygade 8.


Miljøvurdering

Afgørelsen om ikke at udarbejde miljøvurdering er offentliggjort sammen med offentliggørelsen af planforslagene. Der kom ingen indsigelser imod afgørelsen.


Høringsperiode

I høringsperioden indkom der i alt 3 bemærkninger/indsigelser, som i hovedtræk er beskrevet herunder. For en mere detaljeret gennemgang henvises til vedhæftede bilag 1. I bilag 2 kan indsigelserne læses i deres fulde ordlyd.


Informationsmøde

Der blev afholdt et informationsmøde den 7. september klokken 19.00 i Byrådssalen, hvor der var mulighed for at begrunde og forklare indsigelserne. Bemærkningerne fra informationsmødet fremgår af vedhæftede referat Bilag 3. I hovedtræk ønskede man bevaring af Erritsø Bygade 8, at området bliver udlagt som åben-lav boliger i stedet for tæt-lav bl.a. for at undgå den belastning et større antal boliger vil være for lokalområdet og at der ikke er mulighed for at hæve terrænet.


Bemærkning 1

Haderslev Stift:

Stiftet gør indsigelse mod kommuneplantillægget. Lokalplanen fastsætter bestemmelser om en maksimal højde på nybyggeri i 1 etage. Kommuneplantillægget giver mulighed for bebyggelse i 2 etager.

Stiftet gør indsigelse imod, at kommuneplantillægget giver mulighed for 2 etager, og foreslår, at kommuneplantillægget ændres, så det kun giver mulighed for 1 etage jf. lokalplanen.


Bemærkning 2

Erritsø Menighedsråd:

Menighedsrådet henstiller til, at Erritsø Bygade 6 (Rytterskolen) i videst muligt omfang bevares i sin nuværende bygningsform på grund af bygningens kulturhistoriske betydning, og at køber snarest muligt iværksætter renovering af bygningen.


Bemærkning 3

Lasse Oldenborg og 28 beboere i Erritsø:

  1. Man mener at det oprindelige udbudsmateriale fra første udbudsrunde bør fastholdes
  2. Der gøres indsigelse mod ændring af bevaringsværdi for Erritsø Bygade 8 med deraf følgende nedrivningstilladelse.
  3. Det ønskes bekræftet, at der maksimalt gives mulighed for bebyggelse i 1 etage.
  4. Der bør kun gives mulighed for opførelse af 1 bolig pr. grund.
  5. Terrænregulering ændres, så kun afgravning tillades.
  6. Grundstørrelser i den nugældende Byplanvedtægt 25 på 900 m2 med mulighed for at dispensere til 700 m2 fastholdes og kun åben-lav bebyggelse med maks. 1 bolig pr. grund tillades.

Vurdering af bemærkningerne

Bemærkning 1

Haderslev Stifts forslag om at ændre højden for nye bebyggelse for det den del af rammeområder, der er omfattet af kommuneplantillæg 14 er ikke relevant, da lokalplanens bestemmelser fastsætter der kun må opføres bebyggelse i 1 etage, og det er lokalplanens bestemmelser der skal administreres efter. Ved en evt. ansøgning om dispensation vil ansøgningen komme i naboorientering.


Bemærkning 2

Erritsø Menighedsråds bemærkning vurderes at være tilgodeset i lokalplanen i det omfang, det er muligt, da lokalplanen fastlægger, at Erritsø Bygade 6 ikke må nedrives. Bygningen må ikke ombygges eller ændres udvendigt uden byrådets tilladelse. En lokalplan medfører ikke handlepligt og kan ikke pålægge ejeren at iværksætte vedligeholdelse af bygningen.


Bemærkning 3

Indsigelserne til planforslagene vurderes som følger:


  1. Lasse Oldenborg og medunderskrivere mener, at udvikling af ejendommen Erritsø Bygade 6-8 bør ske i overensstemmelse med de første udbudsvilkår, der var i høring fra 9. februar til 1. marts 2016. Det nye udbudsmateriale var rettet til, bl.a. med oplysninger om at Fredericia Kommune var positivt indstillet overfor en evt. nedrivningstilladelse af Erritsø Bygade 8 samt man besluttede af spejderne skulle flytte, således ejendommen blev afleveret fri for lejere. Se Bilag 4 for nærmere beskrivelse af udbudsprocessen.
  2. Erritsø Bygade 8 – bygningen er ikke en del af den oprindelige Rytterskole, men er kommet til senere. Bygningen ligger med gavl i vejskel og tager dermed en del af indblikket til den oprindelige Rytterskole. Den nye bebyggelse, som lokalplanen giver mulighed for, ligger bagved eller tilbagetrukket fra Rytterskolen. Rytterskolen vil derfor fremstå mere markant fra Erritsø Bygade med nedrivningen af Erritsø Bygade 8. Bygningen er i dårlig bevaringsstand. Dette trækker også ned i bevaringsstatus, hvilket er årsagen til nedklassificering af bygningen og dermed mulighed for nedrivning.
  3. Lokalplanen giver mulighed for bebyggelse i maksimalt 1 etage. Jf. kommentarerne til stiftets indsigelse.
  4. For at give mulighed for opførelse af tæt-lav bebyggelse på en storparcel giver lokalplanen mulighed for mere end en bolig pr. grund for tæt-lav.
  5. Lokalplanens bestemmelse om terrænregulering giver mulighed for terrænregulering på 0,5 meter, hvilket vurderes at være det minimale, der kan gives mulighed for i forhold til at kunne optage mindre ujævnheder i grunden.
  6. I Erritsø og i området omkring lokalplanen er der en blanding af både åben - lav bebyggelse på grunde på omkring de 700 m2 og tæt-lav bebyggelse på mindre grunde. Lokalplan 342 giver mulighed for, at lokalplanområdet kan udnyttes til åben-lav boliger med en grundstørrelse på 700 m2 eller tæt-lav boliger med en grundstørrelse på 300 m2. Bebyggelse med både åben-lav eller tæt-lav boliger vurderes at passe ind i området og den blandede boligstruktur og størrelse på grunde, der er i området i forvejen. 

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune har solgt grunden til bygherre, som har mulighed for at forlange at kommunen køber grunden tilbage hvis planerne for den ikke vedtages endeligt.

Vurdering


Teknik & Miljø har udarbejdet et notat, ”Bilag 1 - Notat med indsigelser til lokalplan 342, Boliger ved Erritsø Bygade og kommuneplantillæg 14”, med udkast til Byrådets vurdering, begrundelse og svar til de bemærkninger/indsigelser, der er indkommet i høringsperioden.


Af notatet fremgår, at bemærkningerne/indsigelserne foreslås at medføre følgende ændringer af lokalplan 342:


Det er Teknik & Miljøs vurdering, at lokalplanen kan ændres på følgende punkter for at imødekomme indsigelserne.


§ 4.3 ved åben-lav bebyggelse må der kun opføres en bolig pr. grund.


§ 8.3 Ved opførelse af tæt-lav boliger må der maks. opføres 22 boliger i lokalplanområdet.


§ 8.11

Boligbebyggelse til tæt-lav bebyggelse må kun placeres indenfor byggefelterne, jf. kortbilag 4, og skal overholde en afstand til skel i lokalplanområdets afgrænsning på mindst 3 meter.


På side 12 i redegørelsen ændres afsnittet om årsdøgnstrafik. Tallet 30 rettes til 33:

”Årsdøgnstrafikken vurderes at stige med ca. 33 biler som følge af lokalplanområdets udbygning. Det antal biler vurderes ikke at medføre en stigning i støjniveauet, der er så stort, at det kan høres.”

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet,


-  at Lokalplanforslag 342, Boliger ved Erritsø Bygade, og Kommuneplantillæg 14 til Kommuneplan 2013 – 2025 vedtages endeligt med følgende ændringer i lokalplanen:

·  § 4.3 ved åben-lav bebyggelse må der kun opføres en bolig pr. grund.

·  § 8.3 Ved opførelse af tæt-lav boliger må der maks. opføres 22 boliger i lokalplanområdet.

·  § 8.11 Boligbebyggelse til tæt-lav bebyggelse må kun placeres indenfor byggefelterne, jf. kortbilag 4, og skal overholde en afstand til skel i lokalplanområdets afgrænsning på mindst 3 meter.

·  På side 12 i redegørelsen ændres afsnittet om årsdøgnstrafik. Tallet 30 rettes til 33:

”Årsdøgnstrafikken vurderes at stige med ca. 33 biler som følge af lokalplanområdets udbygning. Det antal biler vurderes ikke at medføre en stigning i støjniveauet der er så stort, at det kan høres.”

·  § 4.1 som tilføjes: ved åben-lav bebyggelse må der kun opføres en bolig pr. grund.


-  at Teknik & Miljø besvarer de indkomne bemærkninger til planforslaget med udgangspunkt i notatet vedlagt som bilag 1


-  at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af lokalplanen

Beslutning i By- og Planudvalget den 21-09-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 81 Genbehandling af anmodning om arealudlæg på Mølleskovvej til boligformål

Sagsbeskrivelse

Som led i en samlet behandling af indkomne forslag til kommuneplanrevisionen besluttede Byrådet den 2. maj 2016 at meddele afslag på et ønske om at få udlagt et område nord og syd for Mølleskovvej til boligformål. Det drejer sig om matriklerne 19f, 124, 112e og del af 44d, Erritsø By, Erritsø nord for Mølleskovvej og matriklerne 73b, 44dg og en del af 112a syd for Mølleskovvej. Området ejes af Peter Fløe via Stoustrup Holding ApS.


Efter ønske fra ansøger blev der afholdt et møde den 4. august 2016 med Teknik & Miljø, da der var udsigt til en løsning på støjudfordringen omkring ejendommen Røde Banke 100 (virksomheden P.L. Jessen). Støjproblematikken var en væsentlig begrundelse for ikke at udlægge arealet syd for Mølleskovvej til boligformål.


Det blev aftalt, at Teknik & Miljø - på baggrund af de nye oplysninger om ansøgers forventede køb af ejendommen Røde Banke 100 – skulle genfremsætte sagen for Byrådet med henblik på en fornyet politisk stillingtagen til, om området syd og nord for Mølleskovvej skal medtages i den igangværende revision af kommuneplanen for om muligt at udlægge det til byudvikling.


Teknik & Miljø tilkendegav følgende på mødet:


·  At det måtte forventes, at det ville blive indstillet til Byrådet, at området nord for Mølleskovvej (matriklerne 19f, 124, 112e og del af 44d Erritsø By, Erritsø) fortsat ikke medtages til byudvikling på grund af områdets omfattende naturbeskyttelse og de friluftsmæssige interesser mv., der knytter sig til området

·  At det kunne forventes indstillet til Byrådet, at området syd for Mølleskovvej søges medtaget i det kommende kommuneplanforslag som fremtidig boligområde, forudsat at problemerne med støj fra virksomheden på Røde Banke 100 løses.

·  At det i givet fald også ville blive indstillet til Byrådet, at et ubebygget areal på Mølleskovvej 49 (på mødetidspunktet tilhørende en anden privat lodsejer) medtages i et fremtidigt udlæg til boligformål.

·  At en forudsætning for, at der i kommuneplanen udlægges arealer til boligformål ved Mølleskovvej, er, at staten accepterer dette.


Ansøger udtrykte tilfredshed med dette.


Den 23. august kunne ansøger meddele, at han havde opkøbt Mølleskovvej 49 (matrikel 22cn) samt ejendommen Røde Banke 100 med den tilhørende virksomhed.


Ønsket er fortsat at få udarbejdet en lokalplan med henblik på etablering af tæt-lav bebyggelse – nu på både Møllesskovvej 51 (nord og syd for Mølleskovvej) og på Mølleskovvej 49. Ansøger er indstillet på, at han forud for vedtagelse af Forslag af Kommuneplan 2017-2029 skal sikre, at miljøgodkendelsen til virksomheden på Røde Banke 100 annulleres.


Ansøgers begrundelse for ansøgningen samt et forslag til bebyggelsesplan for Mølleskovvej 51, som han har fremsendt, er vedhæftet som bilag 1 og 2.

Økonomiske konsekvenser

Hvis der i kommuneplanen udlægges areal til boligformål ved Mølleskovvej, skal der påregnes udgifter til udvidelse af Mølleskovvej.

Vurdering

I forbindelse med Byrådets samlede behandling af indkomne forslag til kommuneplanrevisionen den 2. maj 2016, blev alle forslagene præsenteret som selvstændige sager med dertil hørende sagsbeskrivelse, vurdering af økonomiske konsekvenser samt anbefaling i et selvstændigt bilag.


Den oprindelige beskrivelse af forholdene omkring Mølleskovvej 49 og arealet nord og syd for Mølleskovvej (Mølleskovvej 51) kan genfindes i bilag 3.


Fælles for arealerne langs Mølleskovvej er, at de ligger i den vestligste ende af det dalstrøg, hvori Erritsø Bæk har sit forløb. Området indgår som en del af et større, sammenhængende dalstrøg, der kan følges fra Vejle Landevej i vest til kysten i Erritsø. Erritsø Bæk området rummer en meget varieret natur i form af eng, mose og overdrev med stor rekreativ værdi. Dertil kommer mange markante gamle hegn og smukke skovbryn. Dalstrøget er et betydeligt landskabselement, der ligger til grund for udpegningen af landskabsparken omkring Erritsø Bæk. Landskabeligt er der knyttet store oplevelsesværdier til området. Området er med sin bynære beliggenhed et af kommunens mest betydningsfulde grønne områder og ønskes fastholdt som naturområde med høj rekreativ værdi.


Arealet nord for Mølleskovvej (del af Mølleskovvej 51)

Forholdene for arealet nord for Mølleskovvej er de samme, som da Byrådet meddelte afslag på ansøgers anmodning den 2. maj 2016. (jf. bilag 3).


Arealet nord for Mølleskovvej grænser op til Erritsø Bæk mod vest og nord. Området ligger i byzone, men er udlagt som grønt område i byplanvedtægt 19. Hele området er udpeget som beskyttet natur, værdifuldt landskab og som økologisk forbindelse. Derudover er halvdelen af arealet udpeget som lavbundsareal. Ifølge klimatilpasningsprojektets modelberegning vil alle matrikler med undtagelse af 19f blive berørt af oversvømmelse. 


Da forholdene for arealet nord for Mølleskovvej er uændret, er Teknik & Miljøs vurdering fortsat, at området ikke bør anvendes til byudvikling, men derimod bevares som et natur- og landskabsområde.


Arealet syd for Mølleskovvej (del af Mølleskovvej 51)

En væsentlig begrundelse for, at Byrådet besluttede at afvise ønsket om at udlægge arealet syd for Mølleskovvej (del af Mølleskovvej 51) til boligformål i den kommende kommuneplan, var, at virksomheden på ejendommen Røde Banke 100 har en miljøgodkendelse, der tillader virksomheden at støje 60/60/60 dB. Hermed vil de vejledende støjgrænser for boliger ikke kunne overholdes på de arealer, der ønskes udlagt til boligformål. 


Denne hindring er nu fjernet med ansøgers opkøb af ejendommen samt hans accept af, at han forud for vedtagelse af Forslag til Kommuneplan 2017-2029 skal sikre, at miljøgodkendelsen til virksomheden på Røde Banke 100 annulleres. De mulige udfordringer med den tætte beliggenhed til erhvervsområdet syd for Røde Banke (E.E.4A) synes at kunne håndteres på acceptabel vis. Det er således Teknik & Miljøs vurdering, at de fremtidige støjforhold i området vil være af en sådan karakter, at de vejledende støjgrænser for boliger vil kunne overholdes, såfremt miljøgodkendelsen til virksomheden på Røde Banke 100 annulleres.


Arealet syd for Mølleskovvej er fortsat omfattet af en række forskellige bindinger og udpegninger, hvis formål er at bevare de betydelige natur- og landskabsværdier, som området rummer. En nærmere gennemgang findes i bilag 3.


Arealet rummer en række natur- og landskabsværdier, som der i videst muligt omfang bør tages hensyn til. Udlægges arealet til boligformål i kommuneplanen, må det derfor være en forudsætning, at der i den efterfølgende lokalplanlægning stilles nøje krav om tilpasning af bebyggelsen, så der tages de nødvendige hensyn til de natur- og landskabsværdier samt friluftsværdier, som området rummer. Ansøgers forslag til bebyggelsesplan bør derfor ikke godkendes i sin nuværende udformning.


Mølleskovvej 49

Mølleskovvej 49 er i Kommuneplan 2013-2025 udlagt som potentiel fremtidig byzone. Området ønskes på sigt inddraget til byudvikling, dog under forudsætning af en omdannelse af erhvervsområdet syd for Røde Banke (E.E.4A).


En af de afgørende begrundelser for, at Byrådet besluttede at afvise ønsket om at udlægge Mølleskovvej 49 til boligformål i den kommende kommuneplan var, at virksomheden på ejendommen Røde Banke 100 har en miljøgodkendelse, der tillader virksomheden at støje 60/60/60 dB. Hermed vil de vejledende støjgrænser for boliger ikke kunne overholdes. 


Denne hindring er nu blevet fjernet med ansøgers opkøb af ejendommen og samt hans accept af, at han forud for vedtagelse af Forslag af Kommuneplan 2017-2029 skal sikre, at miljøgodkendelsen til virksomheden på Røde Banke 100 annulleres. De mulige udfordringer med den tætte beliggenhed til erhvervsområdet syd for Røde Banke (E.E.4A) synes at kunne håndteres på acceptabel vis. Det er således Teknik & Miljøs vurdering, at de fremtidige støjforhold i området vil være af en sådan karakter, at de vejledende støjgrænser for boliger vil kunne overholdes, såfremt miljøgodkendelsen til virksomheden på Røde Banke 100 annulleres.


Den vestlige del af Mølleskovvej 49 er fortsat udlagt som bl.a. værdifuldt landskab og økologisk forbindelse (jf. bilag 3).


Udlægges arealet til boligformål i kommuneplanen, bør det være en forudsætning, at der i den efterfølgende lokalplanlægning stilles krav om tilpasning af bebyggelsen, så der tages mest mulig hensyn til de natur- og landskabsværdier, som området rummer.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at By- og Planudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


1.  At det meddeles ansøger, at Byrådet fastholder sit afslag på anmodningen om at udarbejde en lokalplan med henblik på byudvikling af arealet nord for Mølleskovvej (matr. nr. 19f, 124, 112e og del af 44d, Erritsø By, Erritsø).

2.  At ansøger meddeles tilsagn om, at Fredericia Kommune vil arbejde på at ændre kommuneplanrammen for arealet syd for Mølleskovvej (matr. nr. 73b, 44dg og en del af 112a Erritsø By, Erritsø) til boligformål i forbindelse med udarbejdelse af Kommuneplan 2017-2029 med henblik på igangsætning af en lokalplanproces.

3.  At ansøger meddeles tilsagn om, at Fredericia Kommune vil arbejde på at ændre kommuneplanrammen for Mølleskovvej 49 (matr. nr. 22cn, Erritsø By, Erritsø) til boligformål i forbindelse med udarbejdelse af Kommuneplan 2017-2029 med henblik på igangsætning af en lokalplanproces.

4.  At det meddeles ansøger, at der i den efterfølgende lokalplanlægning skal tages mest muligt hensyn til de natur- og landskabsværdier og friluftsværdier, som området rummer ved disponeringen af området og ved bebyggelsens udformning mv.

Beslutning i By- og Planudvalget den 21-09-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 82 Detailhandelsforespørgsler i Taulov

Sagsbeskrivelse

Teknik & Miljø har modtaget tre ansøgninger om mulighed for etablering af dagligvarebutikker i Taulov. Ansøgningerne er med ønsket beliggenhed på henholdsvis Adelvej 61, Kolding Landevej 106 og Kolding Landevej 61. Alle tre områder ligger i landzone og vil under alle omstændigheder kræve kommuneplantillæg.


Detailhandlen i det sydlige Taulov, syd for motorvejen, er på nuværende tidspunkt struktureret i to lokalcentre langs Adelvej med 140 meters afstand samt med mulighed for enkeltstående butikker til lokalområdets daglige forsyning i tre kommuneplanrammer (se kortbilag).


Kommuneplangrundlaget


I forbindelse med den igangværende kommuneplanrevision har Teknik & Miljø vurderet, at detailhandelsstrukturen i hele kommunen, herunder i Taulov, bør tages op til revision. Den struktur, der fremgår af den nuværende kommuneplan, er på nogle punkter utidssvarende, hvilket bl.a. fremgår af detailhandelsanalysen af Fredericia Kommune, som blev foretaget i 2014. Derudover afventer vi en planlovsændring, der formentlig vil give mere frie rammer for detailhandelsplanlægningen.


Teknik & Miljø overvejer blandt andet at anbefale revidering af de kommuneplanrammer, som tillader enkeltstående butikker til lokalområdets daglige forsyning.


De tre ønskede placeringer

 

Placering 1 - Adelvej 61

I projektet planlægges for en butik på 1.030 m2 og 76 parkeringspladser på en grund på ca. 4.700 m2.

På arealet ligger i dag en ubeboet gård, som planlægges nedrevet i forbindelse med projektet.

Grunden grænser op til motorvej E20, og byggeriet ønskes opført ca. 200 m fra motorvejen ved siden af en eksisterende Fakta.


Placering 2 - Kolding Landevej 106

I projektet planlægges for en butik på 1.000 m2 og 49 parkeringspladser på en grund på ca. 3.520 m2.

Arealet omfatter fire grunde, hvor der ligger boliger og en bevaringsværdig bygning klasse 4, i dag brugt som antikvitetsbutik. Arealet afgrænses af Skærbækvej mod syd.


Placering 3 - Kolding Landevej 61

I projektet planlægges for en butik på 1.030 m2 og 76 parkeringspladser på en grund på ca. 6.200 m2.

Arealet ligger syd for Kolding Landevej og henligger ubebygget i dag. Mod øst ligger en gård, og arealet afgrænses af Skærbækvej mod vest.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering


Placering 1 - Adelvej 61

Teknik & Miljø vurderer umiddelbart, at projektet vil kunne disponeres fornuftigt på grunden. Tilstødende områder vil være boliger og offentlige områder.Trafikalt vil butikken ligge godt tilgængelig for bilister i Taulov og bløde trafikanter som cyklister og gående fra primært den østlige udstykning i Taulov.


En forudsætning for projektet er, at det østlige lokalcenter i Taulov ”flyttes” 320 m fra den nuværende placering til området ved Adelvej 61, hvor der vil være mulighed for yderligere forretninger til områdets daglige forsyning indenfor det nye lokalcenter. Afstanden mellem det vestlige lokalcentercenter og det nye lokalcenter vil da være ca. 850 m.


For at gennemføre ”flytningen” af lokalcentret skal der udarbejdes et kommuneplantillæg, som aflyser den vestlige erhvervsrammes status som lokalcenter og ændrer erhvervsrammen på Adelvej 61 til lokalcenter.

En sådan ændring vil skulle godkendes hos Erhvervsstyrelsen. Det vil også skulle i høring hos grundejerne. Det vil dog ikke få betydning for eksisterende butikker. De vil fortsat kunne være der.


Placering 2 – Kolding Landevej 106

Arealet, der ansøges for, vurderes at være til den lille side i forhold til at opfylde de gængse krav til bl.a. adskillelse af varelevering og bløde trafikanter, opholdsarealer til de ansatte og parkeringsfaciliteter. Projektudvikler er indstillet på at placere butiksbygningen i samråd med kommunen for at opnå så god løsning som mulig.  Naboer vil være erhverv og offentlige områder.


Trafikalt vil butikken ligge i krydset mellem Kolding Landevej og Tingvejen med overkørsel ved siden af Elbohallen henover en skolevej.


Teknik & Miljø vurderer umiddelbart, at butikken primært vil henvende sig til bilister på Kolding Landevej og ikke appellere så meget til cyklister og fodgængere. Projektudvikleren henleder opmærksomheden på, at deres forventninger er, at der i løbet af de kommende 25 år vil ske en boligudvikling fra syd mod Kolding Landevej, så butikken vil komme til at ligge centralt i forhold til betjening af de fremtidige, nærliggende boligområder. På nuværende tidspunkt er der ikke politisk ønske om eller lovmæssig mulighed for boligudvikling umiddelbart syd for Kolding Landevej på dette sted.


Projektet forudsætter, at der udarbejdes kommuneplantillæg, da en fjerdedel af området ligger i et område til offentlige formål, hvor der ikke gives mulighed for opførelse af butik.


Projektudvikler fremfører, at Fredericia Kommune har pligt til at udarbejde et lokalplanforslag for projektet jf. planloven § 13, stk. 3 vedr. kommunens pligt til at virke for kommuneplanen. Teknik & Miljø vurderer – efter at have inddraget Team Jura -, at dette ikke er tilfældet, da en del af arealet som nævnt ikke er omfattet af kommuneplanrammen, som muliggør enkeltstående butikker.


Placering 3 - Kolding Landevej 61

Teknik & Miljø vurderer umiddelbart, at projektet vil kunne disponeres fornuftigt på grunden. I naboområderne findes kun spredt bebyggelse.

Trafikalt vil butikken ligge i krydset mellem Kolding Landevej og Skærbækvej.


Teknik & Miljø vurderer umiddelbart, at butikken primært vil henvende sig til bilister på Kolding Landevej og ikke appellere så meget til cyklister og fodgængere. Projektudvikler forventer, at det kommende kundegrundlag vil stamme fra blandt andet eventuelle boligudlæg mod øst, i området omkring Sønderskov (3 km derfra).


Projektet forudsætter, at der udarbejdes kommuneplantillæg, da området er udlagt som landskabspark, og kommuneplanen kræver, at området skal fastholdes som et åbent landskab, der adskiller Skærbæk by fra bolig- og erhvervsområderne nord for Kolding Landevej.


For at opføre en butik på denne placering skal der udarbejdes lokalplan og kommuneplantillæg, og planlægning for en butik på dette sted vil ligeledes kræve godkendelse fra Erhvervsstyrelsen.


Samlet vurdering af placeringerne

Teknik & Miljø vurderer umiddelbart, at placering 1 rent planlægningsmæssigt er den bedste placering for yderligere detailhandel i området. Primært fordi det ligger mest centralt i forhold til det nære kundeopland og giver bedst muligheder for handlende på cykel og til fods og dermed umiddelbart understøtter planlægningens mål om bæredygtighed bedst. Placering 2 og 3 henvender sig primært til bilister.


Der er dog nogle ukendte faktorer, som kan have betydning:


-  Hvad vil det reelle kundeopland for butikker på de tre forskellige placeringer være?

-  Hvad vil de betyde for de eksisterende butikker både i Taulov og i Skærbæk?

-  Hvilket behov opleves af beboerne i Taulov og Skærbæk?


På den baggrund anbefaler Teknik & Miljø en nærmere undersøgelse af markedsgrundlaget i Taulov/Skærbæk samt en forhåndsdialog med de lokale aktører/foreninger og Erhvervsstyrelsen, før der tages endelig politisk stilling til ønskerne. Formålet vil være at afdække potentialer i detailhandelen og muligheder indenfor loven frem for at iværksætte en ressourcekrævende planlægning, som risikerer at blive tilbagevist.

Indstillinger


Teknik & Miljø indstiller, at udvalget drøfter sagen med henblik på fastlæggelse af en proces, der kan lede til et fyldestgørende grundlag for en stillingtagen til ønskerne om placering af dagligvarebutikker i Taulov.

Beslutning i By- og Planudvalget den 21-09-2016

By- og Planudvalget besluttede, at der arbejdes videre med ønsket om placering af en dagligvarebutik på Adelvej 61. Teknik & Miljø arbejder videre med bygherre, borgerforeningen og andre lokale interessenter for at muliggøre projektet.

Punkt 83 Anmodning om dispensation til opsætning af LED skilt

Sagsbeskrivelse

MesseC er ønsker at opsætte et digitalt reklameskilt (LED skilt) på ben/fundament på Vestre Ringvej. Skiltet skal bruges til at reklamere for aktuelle og kommende arrangementer i messecentret. Messe C har tilkendegivet, at skiltet alene vil blive anvendt til dette formål.


MesseC er omfattet af Lokalplan nr. 96, Køreteknisk anlæg og messehal ved Vestre Ringvej. I henhold til lokalplanens § 8.3 må skiltning og reklamering kun finde sted med byrådets tilladelse i hvert enkelt tilfælde. I lokalplanens § 5.3 er der fastlagt en byggelinje langs Vestre Ringvej på 10 m fra vejskel. Skiltet ønskes opsat inden for vejbyggelinjen.


Skiltet kræver således kommunens tilladelse (iht. § 8.3) og dispensation (fra § 5.3). Skiltet vil herudover kræve byggetilladelse.


Selve reklameskiltet har en længde på 4,8 m og en højde på 2,4 m. Det ønskes placeret i skel. Benene/fundamentet har en højde på 2,1 m. Den samlede højde på skiltet bliver således 4,5 m. Tændingstiden bliver fra kl. 06.00 til kl. 22.00.


I dag er arealet inden for vejbyggelinjen ved Messe C udlagt som grønt areal med græs med enkelte træer samt med en pylon ved indkørslen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Generelt:

Den planmæssige overvejelse omkring etablering af skilte af denne art handler om de visuelle påvirkninger af langs de veje, ud til hvilke skiltene opsættes, samt om den mulige forstyrrelse af trafikken (påvirkningen af trafiksikkerheden). Forhold som placering, udformning, størrelse og billedskiftehastighed spiller således en stor rolle.


Det bør tilstræbes, at der sikres en passende harmoni og hensyntagen til omgivelserne, når der – som det må forventes – i stigende omfang vil blive ansøgt om og givet tilladelse til opstilling af digitale reklameskilte langs med vejene. Hvis ikke der stilles passende krav til skiltene, vil disse kunne ændre indtrykket langs vejene markant.


Hvis vi alene giver tilladelse til pyloner og alene op til en vis maks. størrelse, vil der kunne sikres en vis ensartethed. De pyloner, som Fredericia Kommune har stillet op på indfaldsvejene, har en bredde på 2 m og en højde på 5 m. Billedskift på de kommunale pyloner sker efter 15 sekunder (med 2 sekunders nedblænding/opblænding).


Der skal imidlertid altid ske en individuel og konkret vurdering i den enkelte sag. Der kan således være forhold i den enkelte sag (områdets og virksomhedens karakter, skiltets placering i forhold til offentlig vej mv.), der kan tale for, at andre løsninger kan være acceptable, herunder både andre løsninger end pylon-løsninger og større skiltestørrelser.


Konkret:

Skiltet ønskes opstillet i et område, der er kendetegnet ved at rumme tre betydelige virksomheder (MesseC, FIC og Madsbyparken), som alle skaber aktiviteter, events mv., der tiltrækker besøgende fra et kundeopland, der rækker langt udover Fredericia. Området er samtidig karakteriseret ved en meget betydelig åbenhed med selve virksomhederne trukket langt tilbage fra offentlig vej og med store parkeringsarealer for de mange besøgende mellem vej og virksomhed. Derved adskiller området sig fra andre områder i byen.


Dette kunne i den konkrete sag - sammen med skiltets placering i det åbne område og i forhold til vejen - indgå i begrundelsen for en eventuel dispensation.


Teknik & Miljø vurderer, at placering af skiltet inden for vejbyggelinjen på det pågældende sted vil være acceptabel, hvis der vælges en løsning, der ikke vurderes at dominere omgivelserne i uacceptabel grad.


Uanset at der skal foretages en konkret vurdering i den enkelte sag, kan beslutningen i en enkeltsag skabe præcedensvirkning. Ansøgere i fremtidige sager, der kan sidestilles med den pågældende enkeltsag, kan således have en berettiget forventning at få en tilsvarende afgørelse. Hvor langt præcedensvirkningen strækker sig, fastlægges i den praksis, som Natur- og Miljøklagenævnet og domstolene har fastlagt/fastlægger i klagesager.


Det anbefales, at udvalget drøfter ansøgningen særligt med hensyn til


-  skiltets størrelse og anvendelse

-  begrundelsen for en dispensation


Hvis kommunen skal være mere sikker på at kunne styre fremtidig digital skiltning i de forskellige områder, hvor skiltning kan komme på tale, kan der fastlægges bestemmelser for skiltningen i lokalplaner. I den forbindelse kunne der lægges vægt på de enkelte områders karakter.


På udvalgsmødet orienteres der nærmere om regelgrundlaget, præcedens i form af afgørelser fra Natur- og Miljøklagenævnet, tidligere sager i Fredericia Kommune samt de muligheder, der ligger i at regulere skiltningen via lokalplanlægning.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at By- og Planudvalget træffer beslutning om, hvorvidt ansøgningen fra MesseC skal imødekommes og på hvilke vilkår.

Beslutning i By- og Planudvalget den 21-09-2016

Et flertal bestående af S og V besluttede pga. af områdets og virksomhedens særlige karakter, bygningsstørrelsen på MesseC samt det forhold, at skiltet erstatter et andet stort skilt, at meddele dispensation og tilladelse til det ansøgte LED-skilt på vilkår, at skiltet anvendes i overensstemmelse med kommunens til enhver tid gældende vejledende administrationspraksis, pt. den praksis, der blev vedtaget af udvalget den 2. juni 2015.


O stemte imod, fordi et flertal i udvalget tidligere har givet afslag på ansøgninger om tilladelse til opstilling af tilsvarende lysskilte langs med kommunens indfaldsveje.

Punkt 84 Orientering (Lukket)