By- og Planudvalget - 22-09-2015

Referat
Dato:
Tirsdag, 22 september, 2015 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 114 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 22-09-2015

Godkendt.


Punkt 115 Orientering om lokalplanområdet

Sagsbeskrivelse

By- og Teknikudvalget orienteres hermed om,  

  • hvilke lokalplaner Teknik & Miljø i øjeblikket arbejder med, 
  • hvilke lokalplaner der med størst sandsynlighed er undervejs, og 
  • hvordan ressourcesituationen i den forbindelse ser ud.

Under udarbejdelse/igangsat af By- og Teknikudvalget

  • Kongens Kvarter erhverv. Fremlagt til endelig vedtagelse september 2015 (se anden sag på dagsordenen). 
  • Retiradebygningen i Norgesgade. Forslag vedtaget maj 2015. Høringsperioden er afsluttet. Endelig vedtagelse afventer afklaring af indsigelser.
  • Jens Kromanns Vej. Forslag vedtaget juli 2015. Forslaget er i høring. Sideløbende pågår dialog med beboerne.
  • Boliger på stadiongrunden. Forslag fremlagt til vedtagelse september 2015 (se anden sag på dagsordenen).
  • Butik Indre Ringvej/Vesterbrogade. Forslag forventes forelagt til politisk beslutning ultimo 2015.
  • Boliger mellem Østerbyvej og Skullebjergvej. Forslag forventes forelagt til politisk beslutning ultimo 2015
  • Risikovirksomhed Europavej. Opstartes i efteråret 2015, såfremt udpegningen af områder med særlige drikkevandsinteresser ændres som ventet. Igangsætning afhænger af vedtagelsen af statslig bekendtgørelse.
  • Sønderparken, opholdsarealer og nyttehaver. Lokalplanforslag forventes forelagt til politisk beslutning ultimo 2015/ primo 2016.
  • Temalokalplan for Bymidten; facader, skilte og arkitektur. Lokalplanforslag forventes forelagt til politisk beslutning ultimo 2015
  • Kolonihaver/boliger ved Egeskovvej. Igangsat august 2015

Afventer med forventning om igangsætning i 2015:

  • FredericiaC, Sønder Voldgade kvarteret. Forventes igangsat september 2015 (se anden sag på dagsordenen). Ressourcer er afsat hertil.
  • Tæt/lav boliger på Nymarksvej. Kommunen har i forbindelse med salget af ejendom forpligtiget sig til udarbejdelse af en lokalplan. Denne forventes igangsat efteråret 2015. Ressourcer er afsat hertil.
  • Tæt/lav boliger på Erritsø Bygade. Kommunen har i forbindelse med salget af ejendom forpligtiget sig til udarbejdelse af en lokalplan. Denne forventes igangsat efteråret 2015. Ressourcer er afsat hertil.
  • EUC. Ændring af lokalplan 303 mhp. sikring af mulighed for ny motorvejsrampe ved afkørsel 59.
  • Dagligvarebutikker Egeskovvej/Indre Ringvej. Kræver dialog med staten.

 Andre lokalplanønsker, som hurtigt kan blive aktuelle:

  • DanmarkC (i forbindelse med konkrete salg mv.)
  • Butikker (flere konkrete forespørgsler)
  • Boliger i Skærbæk

Ud over ovenstående ligger der nogle ønsker om lokalplaner, som afventer kommuneplanen (forventes vedtaget primo 2017), da de kræver særlige forhandlinger med staten. Det drejer sig bl.a. om boliger ved Gl. Færgevej, Sønderskov og Mølleskovvej.


Ressourcemæssigt forventes det, at det vil være muligt inden årsskiftet at gå i gang med 1-2 af lokalplaner – udover de igangværende, og dem, der er afsat ressourcer til, jf. ovenfor.


Der har tidligere været eksempler på, at lokalplaner er kommet hurtigt i gang, når bygherre har hyret en konsulent til at udarbejde lokalplanen. Tidsregistrering de seneste år har dog vist, at der stadig er et massivt ressourceforbrug i administrationen, selv om der er en konsulent tilknyttet: Der skal leveres materiale til konsulenten, formuleringer skal drøftes/rettes, og der går meget tid med myndighedsdelen, herunder håndtering af indsigelser og den politiske proces. Det er derfor ikke en markant ressourcemæssig fordel for kommunen, hvis bygherre hyrer en konsulent.


Bygherre kan dog stadig med fordel bidrage med konsulentbistand til afklaring af konkrete problematikker, fx vedr. støjforhold, servitutgennemgang mm.


Der orienteres nærmere om status og udfordringer på udvalgsmødet.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


at orienteringen tages til efterretning.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 22-09-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 116 Igangsætning af lokalplan for Sønder Voldgadekvarteret

Sagsbeskrivelse

FredericiaC har anmodet om, at der igangsættes en lokalplanlægning for ny bebyggelse i Sønder Voldgadekvarteret. FredericiaC ønsker, at lokalplanforslaget omfatter samtlige FredericiaC’s ejendomme syd for Oldenborggade og mellem Norgesgade og Gothersgade.


Lokalplanen har til formål at muliggøre ny bebyggelse og ønskes tilvejebragt på baggrund af udviklingsplanen for FredericiaC som præsenteret for Byrådet i april 2014.


Udover FredericiaC’s ejendomme planlægges lokalplanen at omfatte den eksisterende bebyggelse syd for Oldenborggade. Lokalplanområdet udlægges til centerområde som en del af bymidtens centerområde.


Inden for området kan der etableres blandede byfunktioner, boliger, erhverv (herunder serviceerhverv og liberale erhverv, offentlig og privat service, kultur mv.) og detailhandel i form af et mindre antal butikker til dagligvarer og udvalgsvarer.


Se lokalplanens område vist på luftfoto i bilag A.


Bystruktur og områdets karakter

Den nordlige del af området fletter sig sammen med fæstningsbyen og dens lige gader afgrænset af byhuse. Mellem Sønder Voldgade og Oldenborggade fastholdes den overordnede gade- og karréstruktur. Langs Oldenborggade, Sundegade og Gothersgade fastholdes gadebilledet med byhuse, idet mange af dem er bevaringsværdige.


Kig og sigtelinjen i den historiske bys gadenet fra Gothersgade videreføres ved havnepromenaden mod Lillebælt. På sigt videreføres Vendersgade mod syd helt ned til slæbestedet. Derved etableres Vendersgade som vist på historiske bykort, og der opnås et langt kig fra den nordlige del af Vendersgade ud over bæltet.


Umiddelbart nord for Sønder Voldgade planlægges opført rækkehuse, hvis gavle markerer gadestrukturen.


Den sydlige del af området er karakteristisk med nærheden til vandet samt linjer fra kajkanten, pier og beddingsanlæg, der bryder med det lige gadenet og giver området en ny struktur med punkthuse fra 4 til 6 etager samlet omkring åbne grønne byrum og opholdsmuligheder.


Området får en rustik havnekarakter med et stemningsfuldt miljø langs kajer og pier med havudsigt mod Lillebælt.


Mod vest ud mod Norgesgade opføres bebyggelse, der kan markere karréstrukturen og ankomsten til bymidten.


Punkthusene etableres på et forhøjet terrænniveau for at klimatilpasse området. Denne hævning af området giver rum til at etablere parkeringsdæk under bebyggelsen. Det forhøjede terræn knyttes sammen med klimasikringen rundt om Gl. Havn, så der opnås en sammenhængende sikring af den sydlige del af bymidten.


Der etableres en ny havnepromenade og et nyt byrum omkring slæbestedet samt et mindre byrum, hvor Pinnebergs Bastion oprindelig lå.


Se bebyggelsesplanen og visualiseringer i bilag B.


Trafikale forhold

Vejbetjeningen af Sønder Voldgadekvarteret sker primært fra Norgesgade og Sønder Voldgade og sekundært fra Vendersgade. I bebyggelsen nord for Sønder Voldgade etableres ikke nye veje.


Vendersgade forlænges ned til slæbestedet. Fra slæbestedet etableres yderligere en forbindelse til Sønder Voldgade.


Parkering

I den vestligste del af området ved Norgesgade/Sundegade opføres et parkeringshus. Syd for Sønder Voldgade, hvor området grænser op til erhvervshavnen mod vest, kan placeres en bygning til erhvervsformål, hvor parkering placeres på terræn i en plint/sokkel under bygningen. Under punkthusene kan etableres et parkeringsanlæg halvt nedgravet under bygningerne og det grønne byrum.


Kommuneplantillæg

Med henblik på at opnå variation i de enkelte bygningers højde og anvendelse ønsker FredericiaC kommuneplanens lokalplanrammer justeret. Dette indebærer behov for udarbejdelse af et kommuneplantillæg.


Aflysning af lokalplaner

Den nye bebyggelse og lokalplan vil indebære aflysning af lokalplan nr. 22, del af 68, 180 og 189, der udlægger området til erhverv og havneformål. 


Miljørapport

På baggrund af en screening af projektet i henhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer vurderes det, at de miljømæssige konsekvenser som følge af lokalplanens gennemførelse skal belyses nærmere i en miljøvurdering.


På baggrund af screeningen udarbejdes en miljøvurdering af bl.a. følgende parametre:


•  Støj

•  Risiko

•  Håndtering af eksisterende jordforurening

•  Luft, støv og lugt fra omgivende virksomheder

•  Klimatilpasning

•  Kystlandskab

•  Kulturarven, karréstrukturer

•  Skyggepåvirkning af omgivelser

•  Trafik

Økonomiske konsekvenser

Det vurderes, at de afledte økonomiske konsekvenser ved realiseringen af de byggeprojekter og nye byrum, som lokalplanforslaget giver mulighed for, vil være af stor positiv betydning for Fredericias og FredericiaC’s fortsatte udvikling.


Der vil inden for de kommende år skulle ske mindre, ikke budgetlagte kryds- og fortovsjusteringer af de eksisterende kommunale veje inden for lokalplanens område.


I takt med udbygningen af området skal Fredericia Kommune overtage driften af dele af bydelens pladser og promenader.

Vurdering

Den planlagte bebyggelse vurderes at være i overensstemmelse med intentionerne i Udviklingsplanen for FredericiaC og kommuneplanens overordnede intentioner for udviklingen af FredericiaC.


Lokalplanen vil muliggøre realisering af et spændende og attraktivt kvarter i sammenhæng med den eksisterende by. Området vil tilføre Fredericia en attraktiv havnepromenade og nye byrum bl.a. ved slæbestedet.


Teknik & Miljø forslår, at lokalplanens område ikke kun omfatter FredericiaC’s ejendomme, men også de eksisterende ejendomme syd for Oldenborggade mellem Norgesgade og Gothersgade med henblik på at foretage en planlægning for Sønder Voldgadekvarteret som helhed. De eksisterende ejendomme er desuden omfattet af ”forældede” lokalplaner, som det er nødvendigt at aflyse.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  1. at det meddeles FredericiaC, at Fredericia Kommune er indstillet på at udarbejde et lokalplanforslag og kommuneplantillæg med tilhørende miljørapport, der fastlægger anvendelse af området til centerformål.
  1. at lokalplanen udarbejdes på baggrund af udviklingsplanen for FredericiaC.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 22-09-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 117 Trafikmønster i Sønder Voldgadekvarteret

Sagsbeskrivelse

Fredericia C’s klimasikring af Gl. Havn får betydning for Gothersgade mellem Oldenborggade og Sønder Voldgade (”Gothersgade Syd”).


Trafikmønster i Sønder Voldgadekvarteret 

Indretningen af Sønder Voldgadekvarteret er blevet drøftet med Fredericia C. Der er enighed om, at der arbejdes videre med en løsning som vist på bilaget (Trafikmønster) samt udsnit nedenfor. I lighed med Oldenborggade kvarteret anlægges gaderne som ”Shared Space”-gader (gågade med al kørsel tilladt). Der vil være restriktioner på færdslen. I gaderne markeret med blåt, hvor der kun er tidsbegrænset varekørsel tilladt, og gult, hvor kørslen er begrænset til tidsbegrænset varekørsel og beboerkørsel.


På sigt, og specielt når Sønder Voldgade kvarteret udbygges, vil det af hensyn til trafikafviklingen i Oldenborggade og trafikmængden på Gothersgade være hensigtsmæssigt at nedlægge skråparkeringen i Sønder Voldgade og ændre ensretningen på ”Gothersgade Syd” til ’mod nord’.

Økonomiske konsekvenser

Godkendelse af trafikmønstret har ingen direkte økonomiske konsekvenser. Etableringen af klimasikringen og realiseringen af ensretningen og etablering af gågade i Gothersgade syd vil medføre anlægsomkostninger. Dette skal ses i sammenhæng med omkostningerne til sammenbindingen af de eksisterende gågader via Gothersgade og ned til Fredericia C.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at det beskrevne trafikmønster i Sønder Voldgade kvarteret, som er udarbejdet i samarbejde med Fredericia C, vil give en hensigtsmæssig afvikling af trafikken. Der tages hensyn til både bløde trafikanter og til renovationskøretøjer, varelevering samt redningskøretøjer.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


-  at trafikmønstret for Sønder Voldgadekvarteret godkendes


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 22-09-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 118 Endelig vedtagelse af lokalplan 335 - Erhverv i den nordvestlige del af Kongens Kvarter

Sagsbeskrivelse

Byrådet vedtog den 22. juni 2015 Forslag til Lokalplan 335 - Erhverv i den nordvestlige del af Kongens Kvarter samt Tillæg 10 til Kommuneplan 2013 – 2025.


Forslaget har været i offentlig høring i perioden 24. juni – 19. august 2015.


Lokalplanens udarbejdelse er aktualiseret af et ønske fra en grundejer, der ønsker at udvikle området til transport- og logistikvirksomheder, der kan udnytte den særlige placering tæt ved jernbane, motorveje og det øvrige, overordnede vejnet. 


Lokalplanen med tillæg til kommuneplanen er vedlagt som bilag 1.


Lokalplanens indhold

Lokalplanen har til formål at muliggøre bebyggelse og anlæg til erhvervsvirksomheder i miljøklasse 4-7.


Hensigten med Lokalplan 335 er at muliggøre den ønskede aktivitet, som er i tråd med de eksisterende anvendelser i de tilstødende erhvervsområder og den særlige placering tæt på jernbane og det overordnede vejnet.


Lokalplan 335 skal sikre mulighed for opførelse af bebyggelse og anlæg til erhverv, herunder transport- og logistikvirksomhed. Herudover skal lokalplanen give mulighed for at etablere private jernbanespor af ca. 700 – 800 meters længde, parallelt med den eksisterende jernbane, til omlastning af gods mellem jernbane og lastbil. I lokalplanområdet kan der opstilles containere og oplagres stålvarer og andet gods samt etableres kraner, tanke, bygninger mv. til logistik, lager og administration og personalefaciliteter.


Forholdet til Kommuneplan 2013 – 2025

Området er omfattet af kommuneplanens bestemmelse for rammeområde TD.E.2A og TD.E.2B.


Tillæg til Kommuneplan 2013 – 2025

Lokalplanforslaget er ikke i overensstemmelse med rammebestemmelserne for området i Kommuneplan 2013-2025, for så vidt angår miljøklasser samt anvendelse, bl.a. hvad angår muligheden for detailhandel med butikker og pladskrævende varegrupper og lokalcenter. Der er derfor i forbindelse med lokalplanen udarbejdet et tillæg til Kommuneplan 2013-2025 for Fredericia Kommune.


Tillæg nr. 10 til Kommuneplan 2013-2025 udlægger et nyt rammeområde TD.E.2C og fastlægger områdets anvendelse til erhverv i miljøklasse 4-7 i form af virksomheder til eksempelvis transport-, lager-, logistik-, servicevirksomhed mv. samt om muligt, risikovirksomhed. Samtidig udgår muligheden for detailhandel med butikker og pladskrævende varegrupper og lokalcenter. 


Bebyggelsesprocenten for rammeområdet fastholdes til maks. 100, ligesom den maksimale bygningshøjde fortsat er fastsat til 24 meter. Grundstørrelsen for den enkelte grund skal være min. 5.000 m².


Sammenfattende redegørelse

I forbindelse med Byrådets endelige vedtagelse af Lokalplan 335 og Tillæg 10 til Kommuneplan 2013 - 2025 skal der efter lov om miljøvurdering af planer og programmer foreligge en sammenfattende redegørelse for, hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet, hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning, hvorfor den vedtagne plan er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der også har været behandlet, samt hvorledes myndigheden vil overvåge de væsentlige miljøpåvirkninger af planen eller programmet.


Miljørapporten har medvirket til, at relevante problemstillinger er undersøgt. I planforslaget er der indarbejdet en række miljøhensyn for at undgå, reducere og/eller kompensere for evt. negative miljøpåvirkninger på omgivelserne. Disse miljøhensyn, som bl.a. er drift, trafik, landskabet, visuelle påvirkninger og natur, er beskrevet nærmere i planforslaget og den tilhørende miljørapport. De væsentligste problemstillinger i tilknytning til projektets hovedforslag og alternativer fremgår af miljørapportens afsnit om miljøpåvirkninger.


Indsigelserne og bemærkningerne fra offentlighedsfasen er behandlet i bilag 2. Høringssvarene har ikke medført, at der foreslås ændringer i planens hovedprincipper, eller at det vurderes at være nødvendigt at opstille afværgeforanstaltninger.


Indkomne bemærkninger i høringsperioden

I høringsperioden er der indkommet bemærkninger fra hhv. statslige som offentlige institutioner samt en borger. De indkomne høringssvar er samlet i bilag 3.


Banedanmark

Bemærkningerne fra Banedanmark knytter sig til det konkrete anlægsarbejde, som en vedtagelse af plangrundlaget vil muliggøre. Banedanmark gør opmærksom på, at lokalplanen skal være i overensstemmelse med jernbaneloven, samt at jernbanespor skal overholde de gældende tekniske normer og regler, som findes på Banedanmarks hjemmeside.


Energinet.dk

Energinet.dk gør opmærksom på, at lokalplanområdets vestlige del gennemløbes af 150 kV (jord)kablet Skærbækværket-Ryttergården samt deres fiberkabel i samme tracé. Derudover findes der et fiberkabel, som forløber i den nordlige del af lokalplanområdet. Fiberkablet ejes af Tre-For, men benyttes af Eneginet.dk.


Fredericia Brandvæsen

Brandvæsenet konstaterer, at lokalplanen tager højde for deres indsatsmulighed med flere køreveje i området. Derudover vurderes det, at vandforsyningen i området er tilstrækkelig til brandslukning.


Erhvervsstyrelsen (tidl. Naturstyrelsen)

Erhvervsstyrelsen bemærker, at Cirkulære nr. 37 om planlægning af arealanvendelsen indenfor en afstand af 500 meter fra risikovirksomhed bør fremgå af planforslaget. Cirkulære 37 træder i kraft, hvis rammeområdet også skal anvendes til risikovirksomheder.


Erhvervsstyrelsen finder ikke anledning til at gøre indsigelse efter planlovens § 29 mod forslag til kommuneplantillæg nr. 10 og lokalplan nr. 335 under forudsætning af, at der ved den endelige vedtagelse medtages de anførte ændringer og suppleringer.


Ejeren af ejendommen Tingskovvej 25

Ejeren af ejendommen har hæftet sig ved, at det fremgår af lokalplanforslaget, at Tingskovvej 25 er fjernet og nedrevet, og at bygningen ikke vil blive genopført.

 

Ejer fremhæver, at dette er en misforståelse fra Fredericia Kommunes side, idet det kun er stuehuset, der er revet ned. Man har ingen intentioner om at nedrive de resterende bygninger. Stuehuset er blot nedrevet med henblik på at videresælge ejendommen, men et sådan salg vil blive umuligt med de støjende naboer, som lokalplanen lægger op til. Ejer ønsker at sælge ejendommen til Fredericia Kommune.


Vurdering af bemærkningerne

Energinet.dk

Bemærkningerne fra Energinet.dk skal lægge til grund for projekteringen af området, således at de konkrete respektafstande og deklarationsbælter overholdes.


Der er som led i udarbejdelsen af lokalplanforslaget udarbejdet en servitutredegørelse af landinspektør. I redegørelsen er desuden medtaget utinglyste ledninger fra LER-undersøgelse. Lokalplanområdet gennemløbes af mange ledninger, kabler og rør, der betjener forsyningen indenfor vand, varme, elektricitet, spildevand m.m. Servitutredegørelsen er gennemgået i forhold til teksten i tingbogen som led i udarbejdelsen af lokalplanforslaget.


Der bør indarbejdes et afsnit i lokalplanens redegørelse under afsnittet ”Servitutter”, hvoraf det fremgår, at lokalplanområdet gennemløbes af flere kabler, ledninger og rør, som er sikrede med tinglyste deklarationer, og at der skal udvises største opmærksomhed overfor disse inden gravearbejde påbegyndes.


De øvrige bemærkninger tages til efterretning.


Fredericia Brandvæsen

Bemærkningerne bør tages til efterretning, og de vurderes ikke at give anledning til ændringer i planforslaget.


Erhvervsstyrelsen (tidl. Naturstyrelsen)

Bemærkningerne vedr. Cirkulære 37 bør indarbejdes i lokalplanens redegørelse som et selvstændigt afsnit samt i tillægget.


Ejeren af ejendommen Tingskovvej 25

Kommunen bør indlede en dialog med ejeren af ejendommen Tingsskovvej 25 med henblik på et køb af ejendommen.


Konklusion

Det er Teknik & Miljøs vurdering, at lokalplan 335 med tillæg 10 til Kommuneplan 2013 - 2025 er tilstrækkeligt belyst ved miljørapporten, som fremgår af denne redegørelse.


Teknik & Miljø vurderer, at lovgivningen er overholdt, og finder ikke, at der i offentlighedsperioden er fremkommet bemærkninger, der medfører behov for, at foretage yderligere vurderinger og undersøgelser udover dem, som fremgår i denne sammenfattende redegørelse.


Den sammenfattende redegørelse fremgår af bilag 4.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der med vedtagelsen af lokalplan 335 og Tillæg 10 til Kommuneplan 2013 – 2025 vil blive skabt det nødvendige plangrundlag, der sikrer områdets fremtidige anvendelse som et attraktivt område til transport- og logistikvirksomheder. Planlægningen vil muliggøre, at der, hvis de nødvendige godkendelser kan opnås, kan indrettes risikovirksomheder.


Den vestligste del af DanmarkC, tæt ved Taulov Transportcenter, har udviklet sig til et område, hvor der primært etableres virksomheder til transport og logistik. Området har således over en årrække udviklet sig til noget andet, end det oprindeligt var tiltænkt. Det er på den baggrund vurderet, at en realisering af de aktiviteter, som lokalplanen vil give mulighed for, kan sidestilles med aktiviteterne i Taulov Transportcenter. En anvendelse af området til detailhandelsfunktioner er således ikke længere aktuel. Det vurderes, at ændringen i detailhandelsrammen ikke påvirker den samlede detailhandelsplan for Fredericia Kommune nævneværdigt, idet der er rige muligheder for detailhandel i de resterende udlæg.


Teknik & Miljø vurderer, at det er positivt for Fredericias udvikling, at området kan udvikles til transport- og logistik, således at områdets unikke beliggenhed og infrastrukturanlæg udnyttes. Endvidere vurderes det, at en realisering af lokalplanens muligheder vil skabe stor synergi med Transportcenter Taulov og de virksomheder, der er etableret vest for lokalplanområdet. 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


- at Forslag til lokalplan 335 – Erhverv i den nordvestlige del af Kongens Kvarter samt tillæg 10 til Kommuneplan 2013 – 2025 vedtages endeligt med de anførte suppleringer.


- at Teknik & Miljø besvarer de indkomne bemærkninger til planforslaget med udgangspunkt i notatet vedlagt som bilag 2


- at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af lokalplanen og kommuneplantillægget

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 22-09-2015

Indstillingen blev tiltrådt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 119 Gang i byen - opfølgning på evaluering af fase 1 og igangsætning af fase 2

Sagsbeskrivelse

På fællesmødet den 30. juni 2015 evaluerede By- og Teknikudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget processen for arbejdet med ”Gang i byen”.


Evalueringen havde følgende formål: 

  • Undersøge, hvordan udvalgsmedlemmerne har oplevet processen
  • Pege på hvilke dele af processen, der har været så gode, at de bør bruges fremover i lignende processer
  • Drøfte hvorvidt dele af processen kan blive endnu bedre og hvordan. 

Kommentarerne fra evalueringen er opsamlet i et notat – se vedhæftede Bilag A.


Konklusionerne fra evalueringen er i hovedpunkter: 

  • Der kan med fordel fokuseres mere på at kommunikere klart ifht. hvordan processen planlægges samt hvordan implementeringsstrategien tænkes gennemført.
  • Kommunikation og dialog imellem administrationen, byrådet og interessenter kan med fordel styrkes – herunder også med fokus på at opdatere de aktører, der inddrages i processen undervejs.
  • Det er vigtigt at der i processer som denne gennemføres en fælles afslutning på arbejdet med strategien mellem både fagudvalg og interessenter.
  • Workshop strukturen og studieturen har været en konstruktiv måde at samarbejde i dialog på tværs af udvalgene og til at få et fælles grundlag for arbejdet med strategien.

Evalueringen peger både på emner, der kan arbejdes med i implementeringen af Gang i Byen, samt hvordan der fremadrettet kan arbejdes med projekter i tværfaglige processer.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Erfaringerne, der afspejler sig i evalueringen, er nyttige til det videre arbejde med implementeringen af ”Gang i Byen” og indgår i processen for lignende, fremtidige projekter, hvor der arbejdes på tværs af udvalgsstruktur og interessenter.


Som opfølgning på evalueringen vil udvalgene på hvert møde fremover få en orientering over status på, hvad der er i gang i arbejdet med ”Gang i byen”, så udvalgene er orienteret i forvejen - alternativt sendes der mails til alle udvalgsmedlemmer forud for nye aktiviteter.


Der foreslås afholdt et temamøde for begge udvalgene, hvor der arbejdes med de næste handlinger i ”Gang i byen”.


Temamødet foreslås at tage udgangspunkt i to af de centrale punkter i handlingsplanen:

  1. Gothersgade  - sammenbinding af bymidten med FredericiaC via Gothersgade, og
  1. Partnerskab – styrkelse af samarbejdet om realisering af ”Gang i byen” mellem By- og Teknikudvalget/Kultur og Idrætsudvalget og interessenter: Business Fredericia, FredericiaC og øvrige interessenter.

Indstillinger

Strategisk Planlægning indstiller,


-  at evalueringen tages til efterretning, og

-  at der indkaldes til et temamøde for de to udvalg

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 22-09-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 23-09-2015

Evalueringen blev taget til efterretning.


Punkt 120 Forslag til lokalplan 323, Boliger på Stadiongrunden

Sagsbeskrivelse

Lokalplan 323 er udarbejdet på baggrund af By- og Teknikudvalgets beslutning om at give mulighed for rækkehusbebyggelse med op til 57 boliger på stadiongrunden.


Stadiongrunden ligger 100 m fra Fredericia Vold. Grunden er omgivet af boliger langs Nymarksvej mod øst og Huslodsvej mod nord, Social- og Sundhedsskolen mod syd og Baldersvej mod vest.


Området er i dag omfattet af lokalplan 283.


Aflysning af gældende lokalplan

Lokalplan 283 er udarbejdet i 2007 med baggrund i det daværende Byråds vision om, at området skulle bebygges med boliger i høj arkitektonisk kvalitet, og at det skulle udvikles med en meget grøn karakter.


Lokalplan 283 muliggør et etagebyggeri i op til seks etager placeret centralt på grunden.


Forslag til lokalplan 323 adskiller sig fra det eksisterende plangrundlag ved, at byggeriets arealforbrug er væsentligt større og derved ikke efterlader et overvejende luftigt grønt område. Samtidig er byggeriet væsentligt lavere, og det genererer derved mindre skygge.


Kommuneplan 2013-25

Rammeområdet er i Kommuneplan 2013 - 25 udlagt til boligformål, N.B.3 Boliger ved 6. Julivej.


Områdets anvendelse er fastlagt til boligområde i form af åben-lav, tæt-lav og etageboliger. Bebyggelsesprocenten er fastlagt til 30 for åben-lav, 40 for tæt-lav og 60 for etageboliger. Grundstørrelsen er fastlagt til 700 m2 for åben-lav, 400 m2 for tæt-lav inkl. andel af fællesareal.


Lokalplan 323s indhold

Lokalplanforslaget fastlægger områdets anvendelse til tæt-lav og åben-lav boligbebyggelse med højst 57 boliger.


Bebyggelsesplanen og vejføringen er disponeret efter stadiongrundens ovale struktur.


Planen skal sikre et fælles fri- og opholdsareal centralt i bebyggelsen og en offentligt tilgængelig stiforbindelse igennem området.


Der etableres to overkørsler fra Baldersvej. I forbindelse med overkørslerne skal der sikres oversigtsarealer. Dette medfører, at en række offentlige parkeringspladser langs Baldersvej skal nedlægges.


Planforslaget er vedlagt indstillingen som bilag 1.


Jordforurening

Området er kortlagt efter jordforureningsloven på vidensniveau 2. Det kortlagte areal er udlagt til en såkaldt følsom anvendelse, herunder boligformål. Dette medfører skærpede krav til blandt andet belægninger som skal være tætte og til håndtering af overfladevand.

Jordforureningen medfører, at der skal meddeles en tilladelse efter jordforureningslovens § 8, inden der kan etableres boliger i området.

 

Kommuneplantillæg

Ønsket om at muliggøre boligbebyggelse med en grundstørrelse på 290 m2 er ikke i overensstemmelse med kommuneplanen, hvorfor det er vurderet, at der skal udarbejdes et tillæg til kommuneplanen.


Der er ikke foretaget forudgående høring, da kommuneplantillægget kun angår en mindre del af kommuneplanrammen og er en mindre ændring i planens rammedel, der ikke strider mod planens principper.


Ændringen angår minimumsgrundstørrelse for tæt-lav bebyggelse, som ændres fra 400 m2 til 290 m2.


Ændringen foretages for en mindre del af rammeområde N.B.3, hvor kommuneplantillægget muliggør en typologi, som kan indpasses på stedet.


Miljøvurdering

Det er ved en screening af planen vurderet, at der ikke skal udarbejdes miljøvurdering.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at bebyggelsesplanen muligvis kan give udfordringer i forhold til indpasning af 57 boliger.


Vejudlæg og udlæg til fælles fri- og opholdsarealer skal kunne overholdes, hvorved den konkrete projektering vil kunne føre til behov for reduktion af boligantallet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles over for Økonomiudvalget og By-rådet,

  1. at forslag til lokalplan 323 vedtages
  2. at lokalplanforslaget sendes i offentlig høring i 8 uger
  3. at Teknik & Miljø bemyndiges til at færdigredigere planforslaget, inden det sendes i høring

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 22-09-2015

Indstillingen blev tiltrådt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 121 Ansøgning om principiel dispensation fra byplanvedtægt 1 til opførelse af 2 etager

Sagsbeskrivelse

Kent og Camilla Husted søger en principiel dispensation til at opføre en funkisvilla i 2 etager på ejendommen Hækkelunden 19, Erritsø. 


Ejendommen er omfattet af byplanvedtægt 1, som bl.a. fastsætter følgende:


”2

På de af planen omfattede ejendomme må kun opføres beboelsesbygninger, som højest må være en etage med udnyttet tagetage.”

 

Ansøgerne begrunder deres ansøgning med, at et hus i 1½ etage med sine 8,5 m i højden samt 3 m til skel vil fremstå noget mere dominerende på grunden end en funkisvilla i 2 etager med sine blot 6,5 m i højden og 4,5 m til skel. De kan derfor se mange fordele ved funkishuset i 2 etager både for sig selv, men også for deres kommende naboer og genboer i forhold til indblik, dominans samt lys- og skyggegener. Samtidig finder de, at det ansøgte byggeri vil have en enkel og nutidig arkitektur.


I henhold til § 19 i planloven kan kommunen dispensere fra bestemmelserne i en byplanvedtægt, hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i planen. Dette kan dog først ske, efter at der har været foretaget naboorientering.


Der er i perioder givet dispensationer til opførelse af 2 etages boliger. Teknisk Udvalg besluttede imidlertid i 2010, at man ikke ønskede at dispensere til yderligere 2 etages boliger indenfor området omfattet af byplanvedtægt 1. Der er og har været mange forespørgsler på muligheden for at bygge i 2 etager. Disse er blevet besvaret med, at det vil kræve en dispensation, og at en sådan ikke umiddelbar vil kunne forventes, jf. denne udvalgsbeslutning.


Byplanvedtægt 1, som er fra 1948, omfatter et meget stort område af Erritsø og Snoghøj. For store dele af byplanvedtægtens område er der efterfølgende blevet lavet nye lokalplaner.


 De med grønt viste arealer er omfattet af Byplanvedtægt 1

Økonomiske konsekvenser

Ingen. 

Vurdering

Dispensationer vil altid kræve en konkret vurdering af det konkrete projekt, og hvis den er positiv, vil der skulle foretages en særskilt naboorientering.


I den aktuelle sag deler Teknik & Miljø ansøgers opfattelse af, at en 1½ etages bolig kan være mere dominerende end og give de samme indbliksgener som en 2 etages bolig, idet den ifølge byplanvedtægten tilladte maksimale bygningshøjde som nævnt er 8,5 m. Se ansøgers vedlagte tegningsbilag.


Isoleret betragtet finder Teknik & Miljø derfor, at der kan være grundlag for at meddele en principiel dispensation som ansøgt. Forudsætningen er, at det sikres, at det efterfølgende konkrete projekt med hensyn til højde, placering og volumen tager tilstrækkeligt hensyn til omgivelserne. Dette kan se ved, at der i den fornødne dispensation stilles krav om placering på grunden, bygningshøjde, afstand til skel m.m., således at det ny byggeri tilpasses ejendommen og den omgivelser.


Det skal bemærkes, at der - hvis der meddeles dispensation - vil blive skabt præcedens for boliger i 2 etager i det område, der reguleres af Bygningsvedtægt nr. 1. Dette har Teknik & Miljø imidlertid ikke betænkeligheder ved i sager, hvor det kan sikres, at projektet med hensyn til højde, placering og volumen tager tilstrækkeligt hensyn til omgivelserne.


Hvis dette er muligt, og der ikke indkommer væsentlige naboindsigelser, anbefaler Teknik & Miljø – for at lette sagsgangen og mindske den oplevede sagsbehandlingstid - at administrationen bemyndiges til at meddele dispensation til boliger i 2 etager i det af Byplanvedtægt 1 regulerede område.

 

Eksempler på 1½ og 2 etages boliger i området findes i bilag.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


  1. At det meddeles ansøger, at kommunen er sindet at meddele dispensation som ansøgt til at opføre en bolig i 2 etager på ejendommen Hækkelunden 19, forudsat at projektet med hensyn til højde, placering og volumen tager tilstrækkeligt hensyn til omgivelserne, og der ikke indkommer væsentlige naboindsigelser

 

  1. At administrationen bemyndiges til fremover at meddele dispensation til boliger i 2 etager i det af Byplanvedtægt 1 regulerede område, hvis projektet med hensyn til højde, placering og volumen tager tilstrækkeligt hensyn til omgivelserne, og der ikke indkommer væsentlige naboindsigelser.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 22-09-2015

Et flertal bestående af Jean Brahe, Nicolaj Wyke, Christian Bro, Steen Wrist Ørts, Turan Savas og Lars Ejby Petersen tiltrådte indstillingen.


Jan Schröder stemte imod.


Punkt 122 Ramper på offentlige veje

Sagsbeskrivelse

Teknik & Miljø oplever i stigende grad ansøgninger fra grundejere, som ønsker at sikre gangbesværede og handicappede adgang til deres ejendom ved etablering af ramper på offentlig vej. Det er ligeledes et krav jf. bygningsreglementets § 3.1 stk. 2, at der i forbindelse med byggetilladelse til ombygninger og renoveringer skal tages størst mulig hensyn til at sikre adgang for handicappede.


På mødet fremlægges forskellige eksempler på ramper i gågaderne samt ramper på fortove.  Der er mulighed for at stille forskellige krav i forbindelse med etablering af ramper på offentlig vej. Dette kan f. eks. være følgende: 

  • At niveauforskelle skal løses inde i selve bygningen, hvor dette er muligt
  • At fortov eller andre fodgængerarealer ikke bliver indsnævret til under 1,50
  • At trappe og rampeanlæg skal udføres under hensyntagen til synshandicappede. Eksisterende ledelinjer skal respekteres
  • At trappe og rampeanlæg, ud fra en arkitektonisk vurdering, kan tilpasses bygninger og gademiljø, og at anlægget udføres i de af kommunen foreskrevne materialer og farver. 

Det vil være hensigtsmæssigt at få fastlagt en administrationspraksis, således at Teknik & Miljø får mulighed for at kunne give tilladelse og evt. dispensationer til etablering af ramper.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er Teknik & Miljøs vurdering, at en nedskrevet og politisk godkendt administrationspraksis vil være gavnlig i forhold til at sikre en ensartet behandling af denne type ansøgninger. Der er tidligere anlagt ramper, hævede belægninger og trappe/rampeanlæg, som ikke lever op til kravene i bygningsreglementet, som ikke sikrer en optimal tilgængelighed, og som ikke lever op til ønsket om at sikre en æstetisk høj kvalitet af de valgte løsninger i byen. 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at der udarbejdes et forslag til administrationspraksis, som forlægges By & Teknikudvalget til godkendelse inden udgangen af 2015, og at denne forinden har været i høring hos Seniorrådet og Handicaprådet.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 22-09-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 123 Nyt Vinter- og renholdelsesregulativ 2015

Sagsbeskrivelse

”Bekendtgørelse af lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje” fra 1997 er ophævet. I stedet er det juridiske grundlag for snerydning, glatførebekæmpelse og renholdelse nu lagt ind i ”Lov om offentlige veje” og ”Lov om private fællesveje”. I den forbindelse skal alle kommuner fastlægge et nyt vinter- og renholdelsesregulativ, så der kan henvises til det gældende lovgrundlag.


Ændringerne på lovområdet medfører ikke behov for de store ændringer på den praktiske vintertjeneste.


Vintervejklasser og -stiklasser

Regulativet er udarbejdet ud fra Vejdirektoratets paradigme, og klassificeringen er tilpasset dette. Baggrunden herfor er et ønske fra Vejdirektoratet om, at alle kommuner bruger samme klassificering.


Med hensyn til vintervejklasser passer den nuværende klassificering med det nye paradigme. Det betyder, at Fredericia Kommune kan bibeholde 4 vintervejklasser.


Når det gælder vinterstiklasser, er stierne i det nuværende regulativ opdelt i vinterklasse 1 og 2. Det ny paradigme lægger op til inddeling i 4 stiklasser:

  • Klasse 1 er Primære hovedstier i større byer, der vinterbetjenes døgnet rundt. Denne type findes ikke i Fredericia Kommune. 
  • Klasse 2 er Øvrige Hovedstier og skolevejsstier. I det gældende regulativ er disse benævnt ’klasse 1’. I det nye regulativ vil de klassificeres som ’Klasse 2’. 
  • Klasse 3 er Lokale stier, der vinterbetjenes på hverdage. Denne type findes ikke i Fredericia Kommune. 
  • Klasse 4 er Øvrige stier. I gældende regulativ er de benævnt ’klasse 2’. I det nye regulativ vil de være klassificeres som ’Klasse 4’.

Grundejerpligten

En betydningsfuld ændring handler om grundejerpligten. Tidligere kunne vi pålægge en grundejer en grundejerpligt på alle de fortove, som grunden grænsede op til. Dette er ikke i overensstemmelse med den nye vejlov. Nu skal det, der populært er blevet kaldt ”den sænkede skovls” princip, anvendes. Dvs. at en grundejer skal kunne udføre sin grundejerpligt uden at løfte sneskovlen:


Figur 7, Pligten for ejeren af en ejendom, der grænser til 2 kommuneveje. Da der kun er adgang til den ene, og fortovet på den anden side ikke ligger i ubrudt forlængelse af adgangen, kan pligten på siden uden adgang ikke pålægges grundejeren.

 

Man skal kunne tage sin egen grundejerpligt uden at skulle passere en andens grundejerpligt.

 

Dette betyder, at kommunen overtager grundejerpligten på de på gældende strækninger.


Private fællesveje og -stier

I det gamle regulativ er grundejere grænsende til private fællesveje og –stier pålagt at snerydde og glatførebekæmpe vejen/stien, uanset om det er en betydningsfuld vej eller en blind boligvej.


Dette kan Vejdirektoratet ikke længere acceptere, da vi herved gør forskel på de offentlige mindre betydningsfulde veje og tilsvarende private fællesveje. På baggrund af at Vejdirektoratet ikke kan acceptere den nuværende praksis, er der i det nye regulativ indført, at private fællesveje, svarende til offentlige klasse 4-veje, friholdes for snerydning/glatførebekæmpelse.


Private fællesveje vil stadig være pålagt renholdelsen, hvilket kommunen også er pligtig til på klasse 4-vejene. Dette er beskrevet på regulativets side 7.

Økonomiske konsekvenser

Ved en normal vinter vil ekstraudgifterne til de ekstra grundejerpligter kunne holdes indenfor nuværende vinterbudget.


Under snevintre kan ændringerne medføre betydelige ekstraudgifter, afhængig af vinteren, ligesom det gælder de øvrige udgifter til vintertjenesten.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at Vejdirektoratets paradigme danner et godt grundlag for det nye regulativ. Derfor er det fulgt, hvor det giver mening for Fredericia Kommune.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


at Vinter- og Renholdelsesregulativ oktober 2015 vedtages.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 22-09-2015

Udsat.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-11-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 124 Risikostyringsplan 2015 Endelig godkendelse

Sagsbeskrivelse

Naturstyrelsen og Kystdirektoratet skal sammen med kommunerne implementere EU’s oversvømmelsesdirektiv. Formålet er, at alle medlemslande skal lave planer til forebyggelse og håndtering af ekstreme oversvømmelser, som kan medføre negative følger for sundhed, miljø, kulturarv eller økonomi. I Danmark er direktivet implementeret i ”Lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer” og ”Bekendtgørelse om vurdering og risikostyring for oversvømmelse fra havet, fjorde eller andre dele af søterritoriet”.

 

Fredericia Kommune er en af de 10 danske kommuner, der rummer risikoområder. De øvrige 9 udpegede risikoområder, der fordeler sig på i alt 21 kommuner, er: Holstebro, Randers Fjord, Juelsminde, Vejle, Aabenraa, Odense Fjord, Køge Bugt, Korsør og Nakskov.

 

Risikoområderne i Fredericia Kommune er Fredericia indre by, de havnenære arealer, Erritsø og Ullerup bækkes ådale samt Skærbækværket.

 

Efter en høringsfase hos kommunerne har Kystdirektoratet udført en detaljeret kortlægning, som omfatter oversvømmelseskort, farekort og risikokort. Denne kortlægning er overdraget til kommunerne, herunder Fredericia Kommune, til brug for udarbejdelse af en lokal risikostyringsplan.

 

Fredericia Kommune har allerede ved udarbejdelsen af Kommuneplan 2013-2025 og Klimatilpasningsplan 2014 taget højde for den kommende risikostyringsplan. Der er indbygget krav om, at kommuneplanen ikke må være i strid med den kommunale risikostyringsplan.

 

Forslag til risikostyringsplan indeholder dels en kortlægning af oversvømmelsesomfang, hyppighed og risiko og dels en konkret handleplan for den 6-årige planperiode (2015-2021).

 

På byrådsmødet d. 4. februar 2015 blev der vedtaget et forslag til risikostyringsplan. Dette har været fremlagt i offentlig høring i 6 måneder. Nu skal risikostyringsplanen vedtages endeligt.

 

Der er kommet høringssvar fra hhv. DONG (Skærbækværket) og ADP, som begge er primære interessenter i forhold til det udpegede område. Begge parter udtrykte i deres høringssvar glæde ved den igangsatte dialog. Arbejdsgruppen holder et møde med hhv. ADP og DONG d. 4. og 24. september 2015. DONG oplyser derudover at de tilbage i 2007 har udarbejdet en mere detaljeret kortlægning, som kan bruges til at kvalificere den eksisterende kortlægning.

 

Der er med risikostyringsplanen: 

  • Fastlagt initiativer for denne planperiode (2015-2021)
  • Implementeret oversvømmelsesrisiko som tema i kommunens sagsbehandling
  • Indledt dialog med relevante aktører
  • Integreret de igangværende projekter fra klimatilpasningsplanen
  • Igangsat en ajourføring af beredskabsplanlægningen ift. oversvømmelsesrisiko og havstigning.  

Håndteringen af risiko for stormflod og oversvømmelser i de ovennævnte risikoområder i Fredericia Kommune skal ske ved forebyggelse af oversvømmelsesskader, sikring af udvalgte arealer og værdier samt opdatering af den kommunale beredskabsplan.


Dette skal gennemføres med tre igangværende projekter, som udspringer af klimatilpasningsplanen – hhv. klimaprojektet for Erritsø Bæk, klimaprojekt for Ullerup Bæk og klimatilpasningsprojektet for FredericiaC. Derudover vil vi i dialog med relevante aktører undersøge risici ved oversvømmelse af havnearealerne og mulighederne for at afværge og forebygge disse. Aktørerne er: 

  • Associated Danish Ports A/S (ADP), der ejer og driver Fredericia Havn
  • Relevante virksomheder, der har lejet sig ind på Fredericia Havn, herunder Samtank og Espersen (risikovirksomheder)
  • Shell, der driver havneterminalen på Skanseodde (risikovirksomhed)
  • Fredericia Spildevand og Energi A/S, der driver Fredericia Centralrenseanlæg
  • DONG Energy, der driver Skærbækværket (risikovirksomhed) 

Endelig version foreligger digitalt: http://fredericia.dkplan.niras.dk/risikostyringsplan.htm

 

Sagen forelægges til orientering for Miljø- og Energiudvalget og til beslutning i By- og Teknikudvalget.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er Teknik & Miljøs og Brand & Rednings vurdering, at det foreliggende udkast til risikostyringsplan lever op til ovennævnte lovgivning.


Risikostyringsplanen fastsætter sammen med klimatilpasningsplanen rammen for det videre arbejde, hvor vi i forskellige arbejdsgrupper og med forskellige samarbejdspartnere tager hul på en fastlæggelse af de praktiske opgaver med at sikre de områder, der kan være berørt i forbindelse med fremtidige stormflodshændelser.

Indstillinger

Teknik og Miljø samt Brand & Redning indstiller,


at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at det foreliggende forslag til risikostyringsplan godkendes endeligt, således at planen kan fremsendes til Naturstyrelsen og Kystdirektoratet.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 22-09-2015

Indstillingen blev tiltrådt.

Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 22-09-2015

Indstillingen blev tiltrådt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 125 Orienteringssag: Taulov - nyt transport- og logistikcentrum

Sagsbeskrivelse

Invitation til at deltage på topmøde/konference 3. november 2015

Byrådet har i sin vision et ønske om sammen med transportbranchens parter at arbejde målrettet for at udvikle Fredericias styrkeposition i forhold til beliggenhed og infrastruktur og satse på nye job indenfor transport, logistik, teknologi og produktion. Strategisk Planlægning er gået i gang med dette arbejde i samarbejde med en række parter.


Baggrund

Taulov og hele erhvervsudviklingsområdet i DanmarkC har top potentiale, hvilket tydeligt kan aflæses i form af interessen for at købe jord i området. Især transport og logistikområdet er inde i en positiv udvikling, hvor DanmarkC kan udvikle sig til en førerposition indenfor området på nationalt plan.


Her til kommer, at Taulov Transportcenter som det eneste danske transportcenter er udpeget og prioriteret i den nationale transportpolitik og i EU’s nye fastlagte transportpolitik. Denne prioritering (Core Rail-Road Terminal/Logistikplatform) medfører, at såvel danske myndigheder som europæiske skal medvirke til at fremme og økonomisk støtte en ønsket udvikling, eksempelvis til ny infrastruktur og i forbindelse med logistikservices, etablering af alternative energiløsninger, sikre rastepladser mm.


ADPs satsning med en tørhavn, virksomhedernes fælles etableringen af en snebro i området og en generel virksomhedsinteresse i at udvikle området som centrum for transport og logistik viser, at der er et stærkt lokalt engagement fra private virksomheder og investorer i at samarbejde om en fremtidig udvikling.


Pba. hidtidige møder og drøftelser med foreningen Taulov Transportcenter og virksomheder og andre interessenter i området om transport, logistik, infrastruktur, kompetent arbejdskraft, EU-midler osv. har Strategisk Planlægning opstillet følgende udfordringer at arbejde med for at udvikle området til et vækstcentrum indenfor transport, logistik, teknologi og produktion:


Infrastruktur


Service

Multimodalt transportcenter

Grøn transport

Erhvervs-udvikling

Uddannelse

Nye veje:
- Bedre tilkørsel
- Farligt gods
- Cykelstier

Faciliteter:
- På motorvej
- I området
- Wifi

- parkerings-forhold

- Chauffører

Gods:

- Sø

- bane

- vej

- Fly
- Hurtig omlæsning

Alternativer:
- Gas
- Brint

- El

Strategisk:
- Flere virksomheder
- Flere Fredericianere i arbejde

Sammenhæng:
- Flere uddannelser i området

- kompetence-løft

- Planlægning og forecast


Der planlægges et topmøde afholdt tirsdag den 3. november 2015 for at sætte fokus på området og projektet og sætte gang i yderligere indsatser for at styrke Taulov som centralt knudepunkt og europæisk transportcenter.


Deltagere vil være repræsentanter fra transportbranchen, lokale og kommende potentielle virksomheder, uddannelsesinstitutioner, faglige organisationer, Business Fredericia samt politikere og embedsmænd fra Fredericia Kommune.


Oplæg om politisk forankring / samarbejde mellem udvalgene udarbejdes sidst på året efter topmødet.


Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen


Indstillinger

Strategisk Planlægning indstiller, at

  1. By- og Teknikudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning. 
  1. By- og Teknikudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget sender orienteringen videre til Økonomiudvalget med anbefaling om, at orienteringen tages til efterretning. 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 22-09-2015

Indstillingen blev tiltrådt.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 22-09-2015

Indstillingen tiltrådt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2015

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 126 Høring af forslag til Regional vækst- og udviklingsstrategi 2016-2019

Sagsbeskrivelse

Regionsrådet har med bidrag fra Det Regionale Vækstforum udarbejdet et forslag til en ny regional vækst- og udviklingsstrategi 2016-2019. Forslaget er nu sendt i høring.


Det Gode Liv som vækstskaber, regional vækst- og udviklingsstrategi 2016-2019 afløser Det Gode Liv som vækstskaber, regional udviklingsplan 2012-2015.


Høringsudkastet redegør for den ønskede fremtidige udvikling og de regionale vækst- og udviklingsvilkår, herunder byregioner, byer, landområder, infrastruktur, erhverv, turisme, uddannelse, beskæftigelse, natur, miljø, kultur, internationalt samarbejde og en række andre emner af betydning for den regionale udvikling. Strategien redegør også for de første initiativer, som regionsrådet vil foretage som opfølgning på strategien.


Strategien er en fælles platform for den syddanske udviklingsindsats i de næste fire år. Det gode liv er visionen for den regionale vækst- og udviklingsstrategi. Strategien skal skabe sammenhæng og udviklingsmuligheder, så Syddanmark bliver en mere attraktiv, aktiv og produktiv region, hvor alle har mulighed for at leve et godt liv – både som borger og som erhvervsdrivende.


Forslaget er udarbejdet på baggrund af en række analyser og aktiviteter, der har involveret en bred vifte af aktører bl.a. kommuner, erhvervslivet, uddannelses-, kultur- og fritidsinstitutioner samt faglige og frivillige organisationer. Region Syddanmark og de syddanske kommuner har udarbejdet en fælles erklæring ”Fælles om en stærkere fremtid”, der understøtter strategiens vision om det gode liv og de tre overordnede mål: et attraktivt, et aktivt og et produktivt Syddanmark.


Ud over afgivelse af høringssvar fra Fredericia Kommune arbejdes der ligeledes på, at Trekantområdet Danmark afgiver et høringssvar på vegne af de seks kommuner.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Forslag til regional vækst- og udviklingsstrategi 2016-2019 fokuserer på vedkommende og aktuelle temaer. Vi vurderer, at forslaget understøtter Fredericia Byråds Vision 2020 og Planstrategi 2015. Det giver dermed ikke anledning til bemærkninger på nuværende tidspunkt. 

Indstillinger

Strategisk planlægning indstiller, at det anbefales over for økonomiudvalget


  • at der i høringssvaret til Region Syddanmark meddeles, at Fredericia Kommune på nuværende tidspunkt ingen bemærkninger har til forslag til regional vækst- og udviklingsstrategi 2016-2019.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 22-09-2015

Indstillingen blev tiltrådt. 


Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2015

Økonomiudvalget godkendte forslaget, dog bemærker F, at vækst og udviklingsstrategien nogle steder – f.eks. vedr. afsnittet ”Unge i uddannelse” er for ukonkret og opfordre til, at afsnittet udbygges med konkrete forslag til indsatser.

Punkt 127 Orientering (Lukket)