By- og Planudvalget - 25-11-2014

Referat
Dato:
Tirsdag, 25 november, 2014 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 130 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 25-11-2014

Godkendt. Herunder at tillægsdagsordenen blev behandlet.


Punkt 131 Fremtidig bebyggelse i FredericiaC

Sagsbeskrivelse

FredericiaC har anmodet om at der igangsættes en lokalplanlægning for ny bebyggelse i FredericiaC. Bebyggelsen ønsker opført i en karré syd for Oldenborggade.


Med henblik på at opnå variation i de enkelte bygningers højde og anvendelse ønsker FredericiaC kommuneplanens lokalplanrammer justeret. Dette indebærer udarbejdelse af et kommuneplantillæg. 


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det planlagte byggeri vurderes at være i overensstemmelse med intentionerne i Udviklingsplanen for FredericiaC og kommuneplanens overordnede intentioner om at ny bebyggelse skal opføres i tidstypisk og moderne arkitektur og opført i karréformer der respekterer de nord-sydgående sigtelinjer.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller,

at det meddeles FredericiaC, at Fredericia Kommune er indstillet på at udarbejde et lokalplanforslag og kommuneplantillæg, der fastlægger anvendelse af den aktuelle karré til blandet bolig og erhverv.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 25-11-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 132 Renoveringsstøttesag - Boligkontoret Fredericia, afd. 318, Ryes Plads

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har modtaget en ansøgning fra Boligkontoret Fredericia vedr. en renoveringsstøttesag omhandlende boligorganisationens afdeling 318, Ryes Plads.


Lovgrundlag: Almenboliglovens § 91 (lovbekendtgørelse 1023 af 21. august 2013), Landsbyggefondens regulativ og vejledning om støtte til opretning, udbedring, vedligeholdelse, forbedring, ombygning, sammenlægning af lejligheder og miljøforbedring i alment byggeri.


Kommunen har modtaget ansøgning, skema A, referat af afdelingsmøde med godkendelse af lejestigninger, og overslag over garantikravet fra det långivende realkreditinstitut. Der foreligger en skitse fra Landsbyggefonden, som har taget stilling til fordelingen mellem støttede lån og forbedringer.


Finansiering - Garanti



Beløb

Kreditforening – støttet lån

27.834.000

Kreditforening – ustøttet lån

6.766.000

Egne midler, henlæggelser

500.000

Tilskud fra trækningsretten i LBF

2.000.000

I alt

37.100.000


Det er oplyst, at Landsbyggefonden finder, at lejen vil kunne udgøre 728,- kr. pr. kvadratmeter efter tilskud (kapitaltilførsel via femtedelsordningen).


Det er angivet, at der skal stilles kommunal garanti for både støttet og ustøttet lån.


Landsbyggefonden forudsætter, for at den samlede byggesag kan gennemføres, skal der tillige godkendes en kapitaltilførsel på i alt 1.000.000 kr. (1/5-dels ordning), svarende til en kommunal andel på 200.000 kr.

Økonomiske konsekvenser


Kommunen skal påtage sig den garantiforpligtelse, som følger af optagelsen af de støttebærende lån (med ydelsesstøtte fra Landsbyggefonden). 


Der er i budget 2014 et restbudget tilbage på Indskud i Landsbyggefonden – pulje til skimmelsvamp på 0,200 mio. kr.


Der søges om justering af budgettet på følgende måde:


Tekst
(beløb i mio. kr.)

nr.

TB 2014

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Indskud i Landsbyggefonden - Skimmelsvamp; pulje

824xxx

-0,200







Kapitaltilførsel - Boligkontoret Fredericia,afd. 318, Ryesgården

924xxx

0,200




 0,200

 0,200










I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)


0,000

0,000

0,000

0,000

0,000



Vurdering

Det er oplyst, at der er flere forhold som gør renovering nødvendig.


Bygningerne renoveres, blandt andet udføres følgende arbejder:

 

-  Ny gulvkonstruktion

-  Tagrenovering

-  Facaderenovering

-  Vinduer og døre udskiftes/renoveres

-  Indmuring af pap for spærring af opstigende grundfugt.

-  Køkken og bad renoveres

-  Installationer til bad og køkken fornyes

-  Der installeres decentralt balanceret ventilationsanlæg i hvert lejemål. 

 

 

Ifølge almenboliglovens § 37 skal arbejder forlægges til godkendelse på afdelingsmøde inden arbejdet iværksættes. Kommunen har modtaget referat fra ekstraordinært afdelingsmøde afholdt den 3. juni 2014. Samtlige fremmødte stemte for forslaget.


Sagen behandles af Landbyggefonden som en støttesag efter reglerne i almenboliglovens § 91, hvortil Landsbyggefonden yder ydelsesstøtte efter lovens regler herom.


Det er en forudsætning for Landsbyggefondens støtte, at kommunen stiller en garanti jf. almenboliglovens § 91, stk. 6. Landsbyggefonden regaranterer for halvdelen af kommunens eventuelle tab som følge af garantiforpligtigelsen efter reglerne i almenboliglovens § 91, stk. 7.


Det vurderes, at renoveringerne er nødvendige således at også boligerne i fremtiden vil være attraktive og tidssvarende. Det er tillige oplyst, at der er væsentlige forhold i forhold til boligernes tilstand som gør, at der vurderes at de ustøttede arbejder kan betragtes som ekstraordinære jf. almenboligloven § 98.


For så vidt angår de støttede og ustøttede lån har kommunen modtaget lånetilbud fra boligselskabet.


Garanti for lån ydet jf. almenboliglovens § 91 og § 98 påvirker ikke den kommunale låneramme.


For så vidt angår kapitaltilførslen vil denne være en forudsætning for projektets gennemførsel.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til By- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget over for Byrådet at anbefale at:


  1. at der meddeles tilsagn til renovering, skema A og godkendes en anskaffelsessum på 27.834.000 for byggeskader, miljøforbedrende foranstaltninger og forbedringer samtidig godkendes hermed den indeholdte lejeforhøjelse på 9,00 %.  
  2. at Byrådet godkender, at der kan optages lån til de støttede arbejder og til ustøttet forbedrings lån på 27.834.000 kr. (anskaffelsessum) til støttet lån og 6.766.000 kr. til ustøttede lån. 
  3. at godkende, at kommunen påtager sig de oplyste garantier, dog med regaranti fra Landsbyggefonden for så vidt angår de af fonden støttede lån. Garantien omfatter den del af lånet, som på tidspunktet for lånets optagelse har pantesikkerhed ud over 60 pct. af ejendommens værdi. Landsbyggefonden påtager sig forpligtelse til at godtgøre kommunen halvdelen af dens eventuelle tab som følge af garantiforpligtelsen.  
  1. At budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer (frigivelse af 200.000 kr. til kapitaltilførsel).

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 25-11-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 15-12-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 133 Orientering - DK2050 - fremtidsscenarie for Fredericia

Sagsbeskrivelse

I DK 2050 projektet, er der udarbejdet en rapport, der beskriver fremtidsscenarier for et grønnere Danmark i år 2050.  Fredericia er en af ti kommuner, der har medvirket i projektet.


Rapporten beskriver mulige scenarier for udviklingen både for Danmark samlet og for hver af de ti kommuner.


Fremtidsscenariet for Fredericia er bl.a. interessant i forhold til udviklingen af bymidten og detailhandelsplanen. Scenariet beskriver en mulig fremtidig infrastruktur i regionen med Kattegatforbindelse og togenes timedrift mellem København og Århus. Nye transportmønstre og muligheder vil også påvirke den måde vi kommer rundt på i byerne, f.eks. har der også tidligere været forslag om etablering af kollektiv transport mellem stationen og bymidten som letbane, shuttlebus eller lignende.


I scenariet vil Fredericia fortsat vokse og styrke sin position som pendlerby i det østjyske bybånd, samt blive tættere knyttet til Aarhus, Hamborg og København via nye højhastighedstogforbindelser. Særligt interessant er det, hvor en fremtidig station til højhastighedsforbindelsen placeres: inde i bymidten eller udenfor.


Kattegatforbindelsen har ført til, at færre passagerer kører igennem Fredericia på vej mellem Aarhus og København. Til gengæld er tilknytningen til Hamborg blevet stærkere, og mange tyske erhvervsvirksomheder, med danske interesser inden for de liberale erhverv og servicesektoren, har slået sig ned i Fredericia.


Fredericias placering centralt i Danmark har i scenariet vist sig som en stor fordel, og kommunen har klaret omstillingen godt. Det er lykkedes at tiltrække nye virksomheder der nyder godt af nærheden til Aarhus, København og Hamborg, mens tilflyttere til byen er tiltrukket af byens grønne profil.


I scenariet er Fredericia for alvor blevet integreret i den østjyske byregion, som er blevet knyttet tæt sammen via de store investeringer i togtrafikken. Fredericia fremstår med en satsning på grøn byudvikling som en attraktiv bosætningskommune. Udpendlingen fra Fredericia er stor da både Hamborg, København og Aarhus kan nås inden for en time. Der er også mange der pendler ind i kommunen for at arbejde på en af de nye virksomheder, der identificerer sig med kommunens grønne profil og drager nytte af den gode lokalisering.


Indsatsområder - Infrastruktur

Fredericias placering midt i Danmark, som en del af Trekantområdet og det østjyske bybånd, sikrer at mange trafikale investeringer går Fredericias vej. Fredericia skal gribe mulighederne ved selv at investere i infrastruktur. Kommunens kollektive trafiksystem skal løftes markant så sammenhængen, lokalt i byen såvel som med oplandet og hele Trekantområdet, bliver effektiv og bæredygtig. Gratis eldrevne biler og forbedret cykelinfrastruktur kan være med til at sikre at færre tager bilen.

I et større perspektiv kan Fredericia vise vejen mod bæredygtig transport af varer med udgangspunkt i Transportcenteret ved Taulov. F.eks. ved at teste og udvikle løsninger til el-lastbiler.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

By- og Erhverv vurderer, at DK2050 scenariet for Fredericia kan indgå som et input til detailhandelsplanen.

Indstillinger

By- & Erhverv indstiller, 


at By- og Teknikudvalget tager projektet til efterretning.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 25-11-2014

Blev taget til efterretning.


Punkt 134 Taxikørsel - anmodning om takstregulering 2014

Sagsbeskrivelse

Fredericia Taxa søger på vegne af medlemmer i Fredericia om forhøjelse af maksimaltakster for taxakørsel.  


Der søges om en omsætningsforøgelse på ca. 3,6 %, svarende til en forhøjelse af starttakst I med 1,00 kr. til 26,00 kr., forhøjelse af starttakst II med 1,00 kr. til 34,00 kr., forhøjelse af starttakst III med 1,00 kr. til 36,00 kr. Forhøjelse af km satsen fra 15,96 kr. til 16,54 kr. for alm. taxi (max. 4 passagerer), forhøjelse af km satsen for store vogne fra kr. 18,60 til 19,28, ventetidssatsen på 338 kr./time ændres ikke.  


Øvrige takster, som f.eks. bagagegebyrer og fremkørselsgebyrer ændres ikke.  

Baggrunden for ansøgningen er udviklingen i taxi-indekset fra 2. kvartal 2012 til 2. kvartal 2014. Indekset er i perioden steget fra 143,6 til 148,9, svarende til en stigning i omsætningen på 3,7 %.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kommunen fastsætter maksimaltakster for taxikørsel i medfør af § 28 i bekendtgørelse om taxikørsel mv.  


Nugældende takster er godkendt, den 16. april 2013.

Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller,


at der godkendes maksimaltakster for taxikørsel i Fredericia Kommune som beskrevet,

 

 at disse kan bringes i anvendelse fra og med den 1. januar 2015, som ansøgt

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 25-11-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 135 Orientering vedr. Køb og salg (Lukket)

Punkt 136 Orientering (Lukket)

Punkt 137 Genopslag af ledige taxi tilladelser

Sagsbeskrivelse

Der er for øjeblikket seks ledige tilladelser til taxikørsel i Fredericia.

Taxa Fyn (bestillingskontoret), ansøger om, at fem af disse tilladelser nybesættes snarest muligt, og inden udgangen af 2014.


Det anbefales samtidig, at de ledige tilladelser opslås til alm. taxi med max. 4 passagerer.  


Kommunen kan meddele tilladelse til taxikørsel i medfør af § 2 i Lov om Taxikørsel.


Tilladelse meddeles til den, efter kommunens skøn, bedst kvalificerede ansøger. Ved udøvelse af skønnet skal der lægges vægt på den erfaring den enkelte ansøger har erhvervet gennem tidligere virksomhed som chauffør eller vognmand inden for erhvervsmæssig personbefordring.


Efter bekendtgørelse om taxikørsel stilles der krav om ansøgers økonomi, faglige kvalifikationer og vandel mv. herunder om ansøger vil kunne drive virksomheden på forsvarlig måde og i overensstemmelse med god skik inden for branchen.


Det er et vilkår for tilladelsen, at ansøger straks tilslutter sig et godkendt bestillingskontor.


Tilladelse til taxikørsel kan maksimalt erhverves for en 10-årig periode. Ved udløbet af perioden kan tilladelsen fornyes efter ansøgning.


De indkomne ansøgninger vil blive forelagt By- og teknikudvalget, som træffer endelig afgørelse om tildeling af taxitilladelserne.  


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Det har vist sig, at de fem taxier mangler i perioden kl. 07-09 hvor der skal køres med skolebørn.


Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller, at de fem taxi tilladelser frigives og opslås ledige hurtigst muligt.  


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 25-11-2014

Udvalget optog sagen til behandling og besluttede, at udvalget ikke vil behandle sagen uden en anbefaling fra Taxinævnet.