By- og Planudvalget - 26-08-2014

Referat
Dato:
Tirsdag, 26 august, 2014 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 84 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Godkendt.


Punkt 85 Orientering: Rune Kjældgaard, Norcap orienterer.

Sagsbeskrivelse

Rune Kjældgaard, Nordcap uddyber hvorfor han og Norcap vurderer at lokalplanforslaget bør åbne op for butiksstørrelser på mindre end 400 m2.   


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at orienteringen tages til efterretning.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Orienteringen blev taget til efterretning.


Punkt 86 Forslag til Lokalplan 329 Vestcentret, Center- og erhvervsområde ved Vejlevej

Sagsbeskrivelse

By & Erhverv har i samarbejde med Årstiderne Arkitekter og Rune Kjæld-gaard, NorCap udarbejdet forslag til ”Lokalplan 329 Vestcentret, Center- og erhvervsområde ved Vejlevej”.


Lokalplanens indhold

Lokalplanområdet omfatter ejendommen hvor det tidligere Vestcenter lå, samt de omkringliggende ejendomme og afgrænses af Vejlevej, Jupitervej, Venusvej og Teglværksvej. Ejendommene er aktuelt omfattet af ”Lokalplan nr. 127" som med denne lokalplan aflyses for det pågældende område.


Med lokalplanen åbnes mulighed for at opføre et nyt center, samt at gennemføre en samlet planlægning af centerområdet ved Vejlevej, så det kommer til at leve op til nuværende og fremtidige behov for detailhandel.


Med lokalplanen er der mulighed for at opføre ny bebyggelse til eksempelvis butikker, servicevirksomheder, kontorer og lignende.


Lokalplanen opstiller krav til butiksstørrelser og planlægges således området kommer til at indeholde dagligvarebutikker samt store udvalgsvarebutikker.


Lokalplanen har desuden til formål at fastlægge bestemmelser for placering og udformning af ny bebyggelse, sikre hensigtsmæssige adgangs- og parkeringsarealer til områdets funktioner samt bevare områdets beplantningsstruktur.


Miljøvurdering

Det er ved en screening af planen vurderet, at der ikke skal udarbejdes miljøvurdering.


Rambøll Danmark A/S har udarbejdet støjberegninger, som redegør for de støjmæssige udfordringer ved varelevering fra Venusvej. Konklusionen af støjberegningen viser, at støjen fra varelevering i dagstimerne kan overholde Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj i dagtimer forudsat, at der etableres en støjskærm mellem Venusvej og butikkerne. Derudover viser beregningerne, at det ikke er muligt at overholde Miljøstyrelsens vejledende grænser for støj i tidsrummet 22-07, hvorfor det ikke vil være muligt at få varer leveret i natteperioden.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

By & Erhverv vurderer, at der med lokalplan 329 skabes det nødvendige plangrundlag, som sikrer områdets fremtidige anvendelse som en del af et attraktivt aflastningsområde i forhold til Fredericia bymidte.


Området vil komme til at indeholde dagligvare- og store udvalgsvarebutikker – det vil sige den type udvalgsvarebutikker, som på grund af butikskoncept, størrelse og varesortiment normalt ikke placerer sig i bymidterne. Lokalplanen fastlægger en minimumsstørrelse for butikkerne på 500 m2. Dette stemmer overens med retningslinjen for detailhandel i Kommuneplan 2013 – 2015, hvor der står, at ”For at fastholde og styrke bymidten inkl. FredericiaC vil det blive prioriteret, at der ikke sker udbygning af detailhandlen med mindre udvalgsvarebutikker i andre områder end i bymidten”, og at der i vestbyen prioriteres butikker over 500 m2 (hovedstrukturens afsnit 2.4).  


Retningslinjen har til formål at sikre, at små ”strøgbutikker” placerer sig i bymidten og herved undgå uhensigtsmæssig konkurrence med butikkerne i Fredericia midtby som kommunens handelscentrum. Den har baggrund i undersøgelser, som COWI lavede i forbindelse med kommuneplanlægningen i 2012.


Der har i forbindelse med lokalplanens udarbejdelse været fremsat ønske om muligheden for at etablere tre butikker uden minimumsstørrelse.


Derudover har By & Erhverv været i dialog med de eksisterende butiksejere i området.  Generelt ønsker de ikke en minimumsstørrelse på butikker, da det vil begrænse deres fremtidige muligheder for en fleksibel anvendelse af butiksarealerne.


Fredericia Kommune har igangsat en detailhandelsanalyse, hvorfra de første resultater tyder på, at bymidten er sårbar overfor konkurrence fra Vestbyen. På baggrund af resultatet af detailhandelsanalysen anbefaler By & Erhverv derfor fortsat, at Fredericia Vest forbeholdes til butikker, der har behov for større lokaler, og at minimumsstørrelsen for butikker på 500 m2 fastholdes i lokalplanen.


Realiseringen af butikscenteret har ingen betydning for den i planloven fastlagte kvote for nybyggeri af butikker i Fredericia Vest, da der opføres præcis det samme etageareal, som de eksisterende, samt netop nedrevne bygninger rummede i alt.


 


Indstillinger

By & Erhverv indstiller,


- at By- & Teknikudvalget drøfter spørgsmålet om minimumsstørrelser på butikker til udvalgsvarer.

 


og at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

 

- at Forslag til Lokalplan 329 Vestcentret, Center- og erhvervsområde ved Vejlevej vedtages som forslag, og


- at lokalplanforslaget sendes i offentlig høring i 8 uger.


 


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Udvalget anbefaler, at forslag til lokalplan 329 Vestcentret, Center- og erhvervsområde ved Vejlevej vedtages som forslag og sendes i offentlig høring i 8 uger.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Tilbagesendes til By- og Teknikudvalget. 


Punkt 87 Detailhandelsplan 2014 - analyse

Sagsbeskrivelse

By- og Teknikudvalget godkendte igangsætning af udarbejdelsen af en detailhandelsplan på sit møde den 8. april 2014.


Efterfølgende blev der i maj 2014 holdt et møde mellem kommunen og Fredericia Shopping og Fredericia Erhvervsforening, hvor foreningerne og By- og Teknikudvalget kom med deres input til fase 1 i arbejdet med detailhandelsplanen og processen herfor.


Fase 1 – en detailhandelsanalyse er nu færdig, og By- og Teknikudvalget får den 18. august 2014, sammen med Fredericia Shopping, Fredericia Erhvervsforening, samt FredericiaC en gennemgang af detailhandelsanalysen af COWI, der har udarbejdet analysen.


På samme møde drøftes input til fase 2, som bliver den strategiske del af detailhandelsplanen. Her beskrives fremadrettede muligheder for udvikling af byens detailhandel og handlinger, der kan styrke detailhandlen, herunder også sammenhæng mellem Fredericias eksisterende centrum og FredericiaC.


Fredericia Shopping, Fredericia Erhvervsforening og FredericiaC har efter mødet den 18. august mulighed for at fremsende yderligere bemærkninger til By- og Teknikudvalgets møde den 26. august, og bemærkningerne fremlægges for udvalget på mødet.

 

Detailhandelsanalysen beskriver status i udviklingen for detailhandlen i Fredericia fra den sidste detailhandelsanalyse blev udarbejdet i 2008 til i dag, og indeholder også en række anbefalinger til, hvad Fredericia kan gøre for at styrke kommunens detailhandel.


Udviklingen fra detailhandelsanalysen i 2008 til i dag er i hovedtræk:


  • Der har været et fald i omsætningen i butikkerne på ca. 10% i Fredericia, hvilket er det samme som på landsplan.
  • Der er sket et fald i antallet af butikker især i bymidten
  • Det er især i bymidten uden for gå- gadenettet, der er færre butikker. Det drejer sig især om mindre butikker som eksempelvis genbrugsbutikker, gallerier og andre, mindre og selvstændige butikker med en forholdsvis begrænset omsætning.
  • Dækningsgraden for Fredericia Kommune som helhed ligger i dag på 91. I 2008 analysen var dækningsgraden på 95 og i 2003 var den på 101, hvilket viser en udvikling siden 2003, hvor borgerne generelt handler mindre i Fredericia og mere udenfor kommunen (internethandlen er trukket ud af tallene). Dækningsgraden/handelsbalancen er forholdet mellem butikkernes omsætning og borgernes forbrug. En dækningsgrad på 100 vil f.eks. sige, at der er balance mellem butikkernes omsætning og borgernes forbrug i Fredericia. 
  • På dagligvareområdet er dækningsgraden på 92 både i 2008 analysen og nu, så her er der ikke sket nogen ændring. Det er specielt i Fredericia vest, den store dagligvareomsætning ligger.
  • Det er især beklædning (tøj og sko), hvor der har været det største fald i dækningsgraden - fra 93 i 2008 analysen til 83 i 2014 analysen.
  • For øvrige udvalgsvarer (hvidevarer, møbler, bøger, elektronik mv.) er dækningsgraden faldet fra 95 i 2008 analysen til 92 i 2014 analysen.
  • Årsagen til den faldende dækningsgrad kan skyldes, at Fredericias butikker har fået stærkere konkurrence, da de omkringliggende handelsbyer har styrket deres detailhandel siden den sidste detailhandelsanalyse fra 2008.
  • Nethandelen udgør i dag ca. 10 % af det samlede forbrug på landsplan, hvor den i 2007 -2008 udgjorde ca. 7% af forbruget. Det er en udfordring detailhandlen i hele landet generelt står over for.

Analysen præsenterer en række anbefalinger, der kan arbejdes videre med i udviklingen af detailhandlen. Anbefalingerne fremgår af notat vedlagt dagsordenen: ”Detailhandelsanalyse august 2014 – notat med anbefalinger fra COWI”.


Økonomiske konsekvenser

En detailhandelsplan der medvirker til at styrke Fredericia som handelsby kan øge omsætningen i byens butikker og øvrige serviceerhverv. Over tid kan det bidrage til at løfte kommunens økonomi.


Vurdering

By & Erhverv vurderer, at der med udgangspunkt i analysen og dens anbefalinger kan fortsættes med udarbejdelse af en fremadrettet strategi, der kan styrke kommunens detailhandel.


Indholdet i fase 2 foreslås i høj grad baseret på en proces, hvor Fredericia Shopping og Fredericia Erhvervsforening samt FredericiaC deltager.


Gennem processen involveres flere forskellige målgrupper og aktører i byen med henblik på at få indsamlet en bred vifte af input til udviklingen af Fredericias detailhandel. Processen skal også skabe fokus på Fredericia som detailhandelsby i hele kommunen. 


I løbet af fase 2 vil det også være relevant at gennemføre en interviewundersøgelse med henblik på at kortlægge borgernes indkøbsmønstre mere detaljeret. Det foreslås at udvalget drøfter at tage på en studietur evt. sammen med Fredericia Shopping og Erhvervsforening med fokus på udvikling af bymidten.


Indstillinger

By & Erhverv indstiller,


At By- & Teknikudvalget drøfter ønsker til indhold, evt. uddybende analyser, studietur etc. i fase 2. 


At By- Teknikudvalget godkender igangsætning af fase 2 af detailhandelsplanen på baggrund af drøftelsen af indholdet.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Udvalget godkendte igangsætningen af fase 2 af detailhandelsplanen med den på mødet skitserede proces, indhold og tidsplan.


Punkt 88 Forslag til driftsaftale mellem Fredericia Kommune og FredericiaC om drift og vedligeholdelse af veje, pladser, grønne områder med videre i FredericiaC

Sagsbeskrivelse

FredericiaC, By & Erhverv og Vej & Park har i fællesskab udarbejdet et forslag til hvilke dele af den nye bydels infrastruktur (veje, stier, pladser, grønne områder, promenader, kanaler mv.) Fredericia Kommune skal eje og stå for drift og vedligeholdelse af og hvilke dele kommende beboere skal stå for via medlemskab af et antal bydelsforeninger.


Fredericia Kommunes advokat har bistået Fredericia Kommune med udarbejdelsen af aftalegrundlaget. Aftalerne er godkendt i FredericiaCs bestyrelse den 4. juni 2014.


Forslag til drifts- og vedligeholdelsesaftale

I forslag til driftsaftale foreslås, at Fredericia Kommune overtager drift og vedligeholdelse af

·  Hovedgade, inklusiv vejbroer

·  Gågader

·  Kajpromenader

·  De fire store byrum i Sdr. Voldgadekvarteret og i detailhandelsområdet

·  Havne/kajanlæg mod Gl. Havn og Lillebælt

·  Den grønne kile

·  Kvarterspark mod Shell


Hovedgaderne udgør det primære vejnet til områderne og udlægges som offentlig vej.


Gågader udlægges som offentlig vej tilsvarende byens eksisterende gågader.

 

Kajpromenaderne mod Lillebælt og Gl. Havn er allerede i dag en stor attraktion for hele byen og forventes også i fremtiden at have stor søgning af byens og regionens borgere og bør derfor have status som offentlig vej.


Havne/kajanlæg hænger naturligt sammen med promenaderne og foreslås derfor også som offentligt anlæg.


Den grønne kile gennem den nye bydel danner forbindelse til det eksisterende voldterræn og må forventes at få stor søgning – også af folk uden for området. Området foreslås derfor udlagt til offentligt område. Kvar­tersparken mod Shell får en størrelse, der også gør den interessant som offentligt grønt område.


Der etableres et antal bydelsforeninger, der overtager drift og vedligeholdelse af den øvrige infrastruktur, hvortil der i øvrigt bliver adgang for offentligheden, herunder

·  Lokalgader

·  Kanal/kanalanlæg

·  Kanalpromenade

·  Gangbroer

·  Byrum, torv

·  Gårdrum i karreerne


Fredericia Kommune vurderer, at kanalerne får en karakter og intimitet, der gør, at de primært henvender sig til beboerne i området. Tilsvarende vurderes det, at kanalpromenaderne får en bredde og en karakter, der gør, at de også primært henvender sig til beboerne i området. Lokalgader og kanalpromenader udlægges derfor til private fællesveje, og kanalerne overdrages til bydelsforeningerne. Til sammenligning kan det oplyses, at det i Sluseholmen også er grundejerne, der har ansvaret for driften af kanaler, broer og kanalpromenader.


I alle kommunale boligudstykninger udlægges boligvejene også som privat fællesveje, og driften varetages af grundejerne.


Parkeringsanlæggene skal drives af bydelens beboere og erhvervsdrivende.


Se bilaget ’Kort over fordeling af drifts- og vedligeholdelsesopgaver’.

 

Driftsøkonomi

By & Erhverv, Vej & Park og FredericiaC har i fællesskab drøftet plejeniveauer og levetidsforventninger på belægninger, inventar mv. På basis heraf har By & Erhverv, Vej & Park og FredericiaCs rådgivere (Rambøll) overslagsmæssigt beregnet de årlige udjævnede drifts- og vedligeholdelsesudgifter, når bydelen er fuldt udbygget. Beregningerne viser, at de samlede udjævnede drifts- og vedligeholdelsesudgifter beløber sig til mellem 7,3 og 8,5 mio. kr., når bydelen er fuldt udbygget. Med den foreslåede fordeling udgør kommunens andel omkring 5 mio. kr. årligt.


Se bilaget ’Oversigt over overslagsmæssige drifts- og vedligeholdelsesudgifter’.


Indfasning af driftsudgifter

FredericiaC påbegyndte byggemodningen af Oldenborggadekvarteret i juli 2014, og det forventes at de første dele af infrastrukturen er klar til at overdrage til kommunen til drift fra 2016. Det gælder hovedgaden fra Oldenborggade til kanalen, vejbroen over kanalen samt kanalpromenade med klimasikring fra Oldenborggade til kanalen.


FredericiaC foreslår, at kommunen fra 2017 overtager driften af kajanlægget i Sdr. Voldgadekvarteret samt den inderste del af østsiden af Gl. Havn. I 2018 overtager kommunen ifølge forslag til driftsaftale driften af resten af kajpromenaden på samme strækning. Der er på nuværende tidspunkt ikke aftalt yderligere om overtagelsestakten, men som udgangspunkt følger den byggemodningen af de enkelte dele af bydelen. Det må bortset fra de to første kvarterer formodes, at FredericiaC ikke vil byggemodne, før man sælger byggeretterne.


Vilkår for overdragelse

De enkelte elementer anlægges og betales af FredericiaC og overdrages til kommunen i takt med, at bydelen udbygges. De nærmere vilkår for overdragelsen er beskrevet i ’Aftale mellem Fredericia Kommune og FredericiaC om infrastruktur’. Enkelte bilag til aftalen er under udarbejdelse, men der er tale om bilag uden relevans for stillingtagen til aftalen. Der er også bilag, der har et omfang, der gør, at der i stedet er linket til deres placering.


Aftalens formål er at regulere principperne for det fremtidige samarbejde mellem parterne i relation til anlæg, overdragelse samt drift og vedligeholdelse af infrastrukturen. Aftalen bygger på et gensidigt samarbejde for at sikre dialog og enighed om forprojekter og hovedprojekter, inden disse udbydes. Ligeledes sikrer den, at væsentlige ændringer i projekterne med betydningen for den fremtidige drift og vedligeholdelse sker i enighed mellem parterne. Samarbejdet sker på sædvanligvis mellem FredericiaC og Fredericia Kommune som fremtidig driftsansvarlig og vejmyndighed.


Bydelsforeningsvedtægter

Opgaver og forpligtigelserne, der påhviler bydelsforeningerne, er beskrevet for den bydelsforening, som Oldenborggadekvarteret bliver en del af.


Se ’Vedtægter for Bydelsforeningen Oldenborggadekvarteret’. De øvrige bydelsvedtægter vil blive opbygget på samme måde. Enkelte bilag til vedtægten er under udarbejdelse, men der er tale om bilag uden relevans for stillingtagen til vedtægten. Der er også bilag, der har et omfang, der gør, at der i stedet er linket til deres placering.


Af særlig relevans for Fredericia Kommune er bestemmelserne i punkterne 6.4, 21.3, 22.1 og 24.1, hvor der er omtalt forhold omkring ejendomsret, men ikke drifts- og vedligeholdelsespligt i forhold til visse arealer samt krav om Fredericia Kommunes tiltrædelse af vedtægter samt mulighed for, at FredericiaC, hvis Fredericia Kommune ønsker det, har mulighed for at overdrage FredericiaCs påtaleret efter vedtægterne til Fredericia Kommune.


Det skal oplyses, at medlemskontingenterne ikke er endelig fastsatte, og at dette og ændringer heraf opfattes som et forhold, der kan reguleres af FredericiaC og senere de enkelte bydelsforeninger uden Fredericia Kommunes tiltrædelse.


Det er sædvanlig administrationspraksis, at lokalplaner, der fastsætter bestemmelse om, at grundejerforeningsvedtægter/bydelsforenings­vedtægter skal godkendes af byrådet, godkendes administrativt.


Økonomiske konsekvenser

Den kommunale andel af driftsudgifterne for 2016, 2017 og 2018 er på henholdsvis 0,1 mio., 0,8 mio. og 1,2 mio. kr. og foreslås indarbejdet som teknisk tilretning i forbindelse med budgetlægningen 2015 – 18.


Fuldt udbygget beløber Fredericia Kommunes andel af de udjævnede årlige drifts- og vedligeholdelsesudgifter sig overslagsmæssigt til omkring 5 mio. kr. Budgettilretninger for 2019 og fremefter foreslås indarbejdet som tekniske tilretninger i kommende budgetlægninger i takt med, at udbygning og overdragelse af infrastruktur sker.


Vurdering

Ved udarbejdelse af forslag til fordeling af drifts- og vedligeholdelsesopgaverne mellem kommunen og bydelsforeningerne har By & Erhverv og Vej & Park lagt vægt på at overtage de dele, som i videst muligt omfang henvender sig til handlende og gæster i bydelen, mens de dele bydelsforeningerne overtager i højere grad henvender sig til bydelens kommende beboere og ansatte.


Indstillinger

By & Erhverv samt Vej & Park indstiller, at By- og Teknikudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet at tiltræde


1. Forslaget til fordeling af drift og vedligeholdelse af infrastruktur mellem Fredericia Kommune og bydelsforeningerne som beskrevet i sagsfremstillingen og illustreret på ’Kort over fordeling af drifts- og vedligeholdelsesopgaver’.

 

2. At driftsudgifterne for 2016 med 0,1 mio. kr., 2017 med 0,8 mio. kr. og 2018 med 1,2 mio. kr. indarbejdes som tekniske tilretninger i forbindelse med budgetlægningen 2015 – 2018 samt at efterfølgende år teknisk tilrettes i kommende budgetlægninger i takt med udbygning og overdragelse af infrastruktur.


3. ’Forslag til principaftale mellem Fredericia Kommune og FredericiaC om infrastruktur’.


4. Principperne i ’Forslag til Vedtægter for Bydelsforeningen Oldenborggadekvarteret’.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 89 Forslag til emner til planstrategi for Fredericia Kommune

Sagsbeskrivelse

Byrådets igangsatte den 24. juni 2014 arbejdet med at indkredse emner til den lokale planstrategi.


Dette dagsordenspunkt oplister forslag til en række emner/temaer, som kan danne udgangspunkt for en drøftelse i By- og Teknikudvalget om det videre med at fastlægge indholdet af den lokale del af planstrategien for Fredericia Kommune.


De foreslåede emner/temaer tager udgangspunkt i byrådets konstitueringsaftale, samt det foreløbige output fra workshops, som er afholdt som led i byrådets visionsproces. Derudover er der emner/temaer som er aktuelle at videreføre fra Planstrategi 2011.  


Ifølge Planloven skal Byrådet inden udgangen af første halvdel af valgperioden vedtage en planstrategi, som skal danne baggrund for en hel eller en delvis revision af kommuneplanen. Planstrategien skal udpege, hvilken overordnet retning Byrådet ønsker, at kommunen skal udvikle sig i. Der er tilsvarende krav om vedtagelse af en Agenda 21 strategi eller bæredygtighedsstrategi. Ved vedtagelsen af Planstrategi 2011 blev de to strategier forsøgsvis slået sammen til ét dokument: Plan- og Bære-dygtighedsstrategi 2011 for Fredericia Kommune. Dette forventes ikke gentaget ved udarbejdelsen af Planstrategi 2015.


Kommuneplan 2013–25 er revideret med baggrund i Plan- og bæredygtighedsstrategi 2011, der for den lokale del satte fokus på Fredericia bymidte som drivkraft for udviklingen, men også trafik, erhverv, tilgængelighed, sundhed, klima og natur blev behandlet. Bæredygtighedstemaet var gennemgående, både med et lille afsnit i hvert kapitel, men også med sit eget kapitel sidst i strategien.


Disse emner er fortsat aktuelle og foreslås derfor videreført i en bearbejdet form, så de understøtter den ønskede udvikling i kommunen i den kommende kommuneplan.


Endelig skal der i Planstrategi 2015 tages højde for de statslige krav til kommuneplanlægningen, som på nuværende tidspunkt endnu ikke er meldt ud.


Planstrategiens emner er brede og i sidste ende et spørgsmål om politisk prioritering, idet strategien angiver en retning for, hvad Byrådet ønsker at arbejde videre med i de næste 4 år. By- og Teknikudvalgets drøftelser kan evt. tage udgangspunkt i følgende spørgsmål:

  • Hvad vil vi med Fredericia som by og kommune?
  • Hvor og hvordan vil folk bo i fremtiden, og hvem vil vi gerne tiltrække?
  • Hvordan skaber vi attraktive boliger og kvarterer, der tiltrækker ressourcestærke borgere?
  • Hvilke erhverv skal vi leve af i fremtiden?
  • Hvordan skaber vi en attraktiv detailhandel såvel i bymidten som i de enkelte bydele?
  • Hvordan skaber vi gode og miljøvenlige transportmuligheder?
  • Hvordan udnytter vi de stigende vandmængder som en positiv ressource?
  • Hvordan øger vi erhvervs- og ferieturismen?
  • Hvordan skaber vi gode muligheder for friluftsliv, kultur og fritid?

Forslag til emner/temaer der kan indgå i den lokale planstrategi 2015


Tema: Bymidten – Kommunens vækstdriver

Bymidten rummer i sin helhed et stort udviklingsmæssigt potentiale. Byen indenfor voldene skal tænkes som en helhed, hvor der skabes synergi og sammenhæng mellem den eksisterende bymidte og den nye bydel FredericiaC. Bymidten skal være drivkraften for kommunens udvikling, ikke kun i forhold til bosætning og erhverv, men også til detailhandel, kulturliv mv. Der skal skabes de rette betingelser for et godt byliv og varierede aktiviteter i bydelen, og målet er at opnå en mangfoldig og levende by.


Byen indenfor voldene skal tænkes som en helhed, hvor der skabes synergi og sammenhæng mellem den eksisterende bymidte og FredericiaC, som på sigt bliver en integreret del af bymidten. Sideløbende med udviklingen af FredericiaC skal den eksisterende bymidte også have mulighed for at udvikle sig og gives mulighed for at skabe flere attraktive boliger, flere butikker, arbejdspladser og mere byliv. Synergien og sammenhængen skal bl.a. sikres gennem en bevidst stillingtagen til placering af byfunktioner og et indbydes hierarki.


Bymidtens fysiske udvikling sikres bl.a. via byfortætning og byomdannelse af de mange områder, som over tid har mistet deres funktion. Byplanlægningen skal være bæredygtig. Der har længe været fokus på miljømæssig bæredygtighed, men der vil fremadrettet være behov for også at have øje for den økonomiske samt social- og sundhedsmæssige bæredygtighed.


Tema: Bosætning – Attraktive boliger og bomiljøer

Fredericia Kommune synes at mangle attraktivitet som bosætningskommune og befolkningens socioøkonomiske sammensætning er en udfordring.  


Vi bør kunne tilbyde et bredt udvalg af attraktive og forskelligartede boliger, så varierede boligønsker kan imødekommes. Da boligens attraktivitet er tæt forbundet med de fysiske omgivelser, handler det ligeledes om at kunne tilbyde indbydende og mangfoldige bomiljøer. 


Byplanlægning skaber ikke i sig selv byliv, men kan være med til at skabe rammerne for en velfungerende by, hvor bykvalitet opleves som resultatet af en byudviklingsproces, hvor trafik, miljø, arkitektur, natur, byliv, fritidsaktiviteter, handels- og kulturliv spiller sammen. Kommunen kan ikke skabe byliv, men kan sammen med borgerne, erhvervsliv og kulturlivet skabe byer og funktioner der skaber rum, der inviterer til byliv. 


Der er derfor behov for et fremadrettet fokus, som ser på mulighederne for at forbedre boligmassens sammensætning og kvalitet, og på at udvikle kommunens bydele og kvarterer som attraktive bosteder - gerne som selvstændige lokalsamfund med egen identitet, bykvalitet og byliv.


Som led i dette bør der være fokus på den sociale og sundhedsmæssige bæredygtige udvikling af byerne: Kan vi (med få midler) indrette byrum, så de appellerer til oplevelse, bevægelse, samvær og stille refleksion? Og kan vi etablere byrum og funktioner så de fungerer som naturlige samlingspunkter som også fremmer sundhed og sund levestil? Kan vi fremme og bevare eksisterende grønne sti- og vejprofiler eller på anden vis lukke naturen ind i boligområderne? Skal vi som noget nyt prøve at genopfinde ”Fristaden” i den fysiske planlægning, hvor vi på udvalgte lokaliteter i videst muligt omfang minimerer reguleringen, og dermed frigiver området til en mangfoldighed af forskellige boliger og bomiljøer?


Byudviklingen skal som udgangspunkt foregå på arealer, der allerede er udlagt i den nuværende kommuneplan. Opførelse af nyt byggeri skal primært ske indenfor de allerede udpegede arealer.  Byudvikling indenfor kystnærhedszonen bør også indgå i overvejelserne. I den forbindelse gøres opmærksom på, at byudvikling indenfor kystnærhedszonen primært skal ske som omdannelse af eksisterende udlæg, da inddragelse af nye arealer til byudvikling strider mod statens mål og interesser i kystnærhedszonen.


Tema: Erhverv – Viden og arbejdspladser

Vi ønsker at videreudvikle erhvervslokaliseringen så Fredericia fortsat fremstår som en attraktiv, erhvervsaktiv og dynamisk kommune med optimale muligheder for virksomhedsetablering og – udvikling. Samtidig er det vigtigt, at de forskellige typer af erhverv placeres på baggrund af en nøje planlægningsmæssig afvejning.


Der skal investeres i at arbejde med en optimering af såvel den lokale som den regionale infrastruktur. Vi skal arbejde for en realisering af timemodellen, så der etableres et standsningssted i Fredericia Kommune.


Vi skal også udbygge den lokale infrastruktur. Med adgang til motorvej og togstation er Fredericia Kommune attraktiv for nye virksomheder og nye borgere. Det skal vi videreudvikle. Vi skal etablere mulighed for at man kan cykle på arbejde, og drøfte fordele og ulemper ved at etablere shuttlebusser fra Fredericia Station til DanmarkC. 


Viden, uddannelse, erhvervsudvikling og arbejdspladser er tæt forbundet. I relation til at skabe uddannelsesinstitutioner, der på sigt kan føre til øget beskæftigelse og bosætning bør vi arbejde for at der etableres nicher for mindre og specialiserede uddannelsesretninger.


Tema: Vand og land - natur- og landskabsværdierne

Fredericia har sin helt særlige historie, kultur og identitet, der tager sit afsæt i nogle historiske epoker knyttet til fæstningsbyen og siden industrialiseringen. Men det er ikke kun byen der er særlig. Hele kommunen har meget enestående natur og unikke landskabstyper at byde på. Men det er ukendt for mange. Trelde halvøen, Elbodalen og hele området syd for Kolding Landevej ud mod Lillebælt er et enestående kystlandskab der rummer værdifuld natur. Dette potentiale er for en stor del uudnyttet, nok mest fordi der ikke gøres nok for at fortælle om det. En større indsats for branding af natur og landskabsoplevelser i Fredericia samt et veludviklet tilbud indenfor turisme, kan være med til at gøre det attraktivt at besøge Fredericia.


Sammenhængen mellem by, land og natur må gerne styrkes. Der skal således sikres en bedre forbindelse mellem disse områder. Derudover er der potentiale for at forbedre kommunens rekreative områder og tilbud indenfor turismeområdet, hvoraf Elbodalen, Hyby-området, Trelde Næs og Østerstrand skal fremhæves.

 

Økonomiske konsekvenser

De oplistede emner/temaer til en lokal planstrategi vil være et godt fundament i forhold til at løfte udviklingen i Fredericia Kommune og dermed bidrage til en positiv udvikling i økonomien.

 

Vurdering

By & Erhverv vurderer, at de foreslåede emner til lokal planstrategi ikke strider mod de foreslåede strategiske temaer, som skal indgå i den fælles planstrategi. Endvidere vurderes det, at emnerne vil kunne indgå i en strategi der vil fremme udviklingen i Fredericia Kommune og som understøtter Byrådets igangværende visionsproces.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller,


-  at By- og Teknikudvalget drøfter de foreslåede temaer/emner med henblik på at beslutte, hvilke emner/temaer administrationen skal fokusere på i det videre arbejde med at tilvejebringe en lokal planstrategi for Fredericia Kommune.


og at det indstilles over for Økonomiudvalget og Byrådet,

-  at de foreslåede temaer temaer/emner drøftes og at det besluttes, hvilke emner/temaer administrationen skal fokusere på i det videre arbejde med at tilvejebringe en lokal planstrategi for Fredericia Kommune.

 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Godkendt som indstillet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Anbefales med de nævnte temaer


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet med de nævnte temaer.


Punkt 90 2. budgetopfølgning 2014, By- og Teknikudvalget

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for:

·  Ny lovgivning

·  Byrådsbeslutninger

·  Ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne

·  Fejl og mangler


For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens principper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der særskilt tages stilling hertil i Byrådet.

Ved de overordnede budgetopfølgninger gives der endvidere en status på udvalgets indsatsområder i aktivitetsbeskrivelsen By og Teknik 2014. Status på indsatsområder vedlægges som bilag.


Udvalgets økonomi fra vedtaget budget til forventet regnskab er vist i nedenstående skema. Tallene dækker perioden til og med juni måned.


Mio. kr.

Korrigeret budget

2. Budget-opfølgning

Forventet spar/lån

Forventet regnskab

Drift





 





Serviceudgifter









Fredericia Brand & Redning





Parkeringsvagter

0,002

0,000

0,000

0,002

Kørselskontor

-3,868

-0,304

0,000

-4,172

By & Erhverv





By & Erhverv – adm.

2,236

0,000

-0,600

1,636

Byfornyelse og driftssikring

3,543

0,000

0,000

3,543

Trafik og Renovation





Udviklingspulje

0,500

0,000

0,000

0,500

Kollektiv trafik

21,128

-0,001

2,700

23,827

Veje og parker

10,995

0,000

0,000

10,995

Vintertjeneste

4,536

0,000

0,000

4,536

Betalt parkering

-0,868

0,000

0,000

-0,868

Vej & Park-drift

-5,723

0,017

2,000

-3,706

Parkeringsvagt

-0,265

0,000

0,000

-0,265

Skadedyrsbekæmpelse

-0,686

0,000

0,250

-0,436

Vejbelysning

6,235

0,000

0,565

6,800

Servicekorps - Ren by

1,100

0,000

0,000

1,100

Nytteprojekt

0,500

0,000

0,000

0,500

Facility Management





Transportoptimering

0,804

0,000

0,000

0,804

Administrativ service

0,000

0,000

0,000

0,000

Serviceafdeling

0,877

0,001

-0,200

0,678

Ejendomsafdeling

16,440

0,000

4,100

20,540










Serviceudgifter i alt

57,486

-0,287

8,815

66,014

 





Ældreboliger, drift









Facility Management





Ejendomsafdeling

-10,197

0,000

0,000

-10,197





Ældreboliger, drift i alt

-10,197

0,000

0,000

-10,197

 





Drift i alt

47,289

-0,287

8,815

55,817






Anlæg





 





Kvalitetsfondsanlæg









Anlæg - Facility Management

9,881

0,000

0,000

9,881

 





Kvalitetsfondsanlæg i alt

9,881

0,000

0,000

9,881

 





Skattefinansieret anlæg









Anlæg - Fredericia Brand & Redning

0,040

0,000

-0,040

0,000

Anlæg - By & Erhverv

1,882

0,000

-0,410

1,472

Anlæg - Vej & Park

32,495

0,000

-13,000

19,495

Anlæg - Facility Management

61,024

0,000

-4,000

57,024

 





Skattefinansieret anlæg i alt

95,441

0,000

-17,450

77,991

 





Jordforsyning anlæg









Anlæg - By & Erhverv

0,538

0,000

0,000

0,538

Anlæg - Vej & Park

3,679

0,000

-0,300

3,379

 





Jordforsyning anlæg i alt

4,217

0,000

-0,300

3,917






Anlæg i alt

109,539

0,000

-17,750

91,789





Indskud i landsbyggefonden

7,630

0,000

-4,827

2,803






Total

164,458

-0,287

-13,762

150,409

+ = udgift / lån af næste år (underskud),

 - = indtægt / opsparing (overskud)


I det følgende er indholdet i de enkelte kolonner kort beskrevet:


Korrigeret budget

Kolonnen ”Korrigeret budget” dækker over vedtaget budget og tidligere meddelte tillægsbevillinger samt spare-/låneoverførsler fra 2013 (godkendt af Byrådet d. 24. marts).


2. budgetopfølgning

Kolonnen ”2. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i Byrådet:


Kørselskontoret

Ved en fejl blev der i november 2013 sendt en regning omkring Overtagelse af Ejners Busser til skoleafdelingen sammen med befordringsafregningen. Denne indtægt skulle være placeret på busserne, da det er bus afdelingen der har haft omkostningerne. Derfor ønskes 0,300 mio. kr. omplaceret fra Kørselskontoret til Busserne.


Ny lovgivning: Ændring af energikrav til taxier

Der tages 0,004 mio. kr. fra Kørselskontoret og 0,001 mio. kr. fra Kollektiv trafik i forventning om lavere udgiftsniveau til taxikørsel.


Udmøntning af barselsfonden

Der tilføres 0,017 mio. kr. til Vej & Park-drift og 0,001 mio. kr. til Serviceafdelingen.


Forventet Spar/lån

Kolonnen ”Forventet Spar/lån” dækker over opsparing til senere eller lån af næste års budget. I henhold til kommunens principper for økonomistyring er der fri adgang til spar/lån på serviceudgifter. Ved et evt. merforbrug indenfor udvalgets ramme er der altså mulighed for at indhente dette i det følgende år. Spar/lån behandles og godkendes umiddelbart før regnskabsafslutningen.


For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget ”2. Budgetopfølgning 2014 - Specifikation” på sagen.


Økonomiske konsekvenser

Der henvises til punkterne sagsbeskrivelse og vurdering, samt sagens bilag.

Vurdering

De enkelte afdelinger fastholder i overvejende grad de indmeldte forventninger til spar/lån som indmeldt i forbindelse med 1. budgetopfølgning 2014, dog med følgende justeringer:


Der forventes et underskud for Kollektiv trafik på i alt 2,700 mio. kr. i forhold til et forventet underskud ved 1. budgetopfølgning på 2,000 mio. kr. Vurderingen er, at a conto betalingerne til Sydtrafik er for store, og at vi derfor vil blive kompenseret i 2015. Ud fra Sydtrafiks 2. budgetopfølgning samt budget for 2015 ser det ud til at underskuddet kan være afviklet ved udgangen af 2016.


Veje og Parker-budgettet forventes at holde, men der er udfordringer i forhold til at mange driftsopgaver kun løses på et minimum. Det betyder at der ikke skal ret mange uforudsete hændelser til, før der vil være en budgetoverskridelse. Dette kan være signalanlæg der bliver påkørt, hvor det ikke er muligt at finde synderen, eller vejbrønde der falder sammen og skal udbedres. Effekten af serviceforringelse fra tidligere år begynder også at kunne ses på det grønne område, hvor hegn og træer giver udfordringer.


Skadedyrsbekæmpelsen forventes at resultere i et underskud på 0,250 mio. kr. Det skyldes den milde vinter samt fortløbende investeringer i rottespær. Der udarbejdes en takststigning på skadedyrsbekæmpelse gældende fra 2015 for at sikre økonomisk balance og tilstrækkelige tiltag.


Vejbelysningen forventes at give et underskud på 0,565 mio. kr. i kraft af stigende elpriser.


Serviceafdelingen forventes at give et overskud svarende 0,200 mio. kr. i kraft af en efterbetaling vedrørende 2013.


På anlægssiden forventes, inklusiv den indmeldte forventning ved 1. budgetopfølgning, et overskud på 17,750 mio. kr. Der er tale om planmæssige tidsforskydninger.


Indstillinger

Direktionen indstiller:

1.  at budgettet tilrettes med de i sagsfremstillingen anførte ændringer

2.  at sagen videresendes til Økonomiudvalg og Byråd

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Anbefales.


Punkt 91 Støttesag - Godkendelse af skema A

Sagsbeskrivelse

Boligkontoret Fredericia har fremsendt ansøgning om tilsagn til opførelse af 53 familieboliger beliggende på den tidligere skole i Købmagergade,

Dalegade samt Sjællandsgade. Boligerne tænkes opført som et seniorbofællesskab.


Boligselskabet Boligkontoret Fredericia har fremsendt et skema A. Der er også fremsendt skitser til bebyggelse af arealet, og det vurderes, at den planlagte bebyggelse kan opføres inden for den gældende lokalplan

Der opføres/ombygges 53 familieboliger almene boliger med et samlet areal på 5211 m2, og der er planlagt 13 2-rums, 40 3-rums boliger.

Der kan maksimalt godkendes følgende anskaffelsessum:

5.211 m2 a maksimumsbeløb kr. 18.930 = 108.287.000 kr.


Det er denne anskaffelsessum, som bygherren ansøger om godkendelse af, og den finansieres således:


  • Realkreditlån (88%)95.292.500 kr.
  • Kommunalt grundkapitallån (10%) 10.828.700 kr.
  • Beboerindskud (2%) 2.165.800 kr.

Ud over det kommunale grundkapitallån (som opkræves af Landsbyggefonden, efter at tilsagnet er meddelt, og når bygherren har dokumenteret, at der er afholdt udgifter) påtager kommunen sig en kommunal garanti for den del af lånet, som ligger ud over 60% af ejendommens værdi. Tilsagnet gives under forudsætning af, at kommunen påtager sig denne garanti. Garantikravet kan ikke opgøres, før byggeriet er opført, og garantien opgøres teknisk set beløbsmæssigt indtil da til lånets størrelse. Når byggeriet er opført, opgøres garantien på grundlag af ejendommens værdi (markedsværdien). Garantikravet for dette konkrete tilsagn kendes først, når garantierklæringen fremsendes af långiver (realkreditinstituttet).


Med den oplyste anskaffelsessum er maksimumsbeløbet for 2014 udnyttet fuldt ud, og det betyder, at anskaffelsessummen ikke kan blive højere. 


Bygherren har oplyst, at lejen for familieboliger vil udgøre 972.- kr. pr. kvadratmeter. Den således beregnede leje lægges til grund ved godkendelsen af tilsagnet.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Alment boligbyggeri skal opføres indenfor fastsatte maksimumbeløb, der i 2014 udgør kr. 18.930 pr. m² for almene familieboliger i Fredericia Kommune. Derudover udgør energitillægget for etagebyggeri i 2014 kr. 1.120 pr. m² til opfyldelse af gældende energikrav. Energitillægget gives til de nybyggede boliger – 2.711 m² fordelt på 30 boliger.


I alt giver det et maksimumsbeløb på kr. 19.476 pr. m² i samlet anskaffelsessum inkl. moms for nærværende projekt.


Derudover kommer støtte fra Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia – dette er ikke indeholdt i den samlede anskaffelsessum.


Udgiften til finansiering af kommunal grundkapital tages af provenu ved grundsalget.



Indtægt

Udgift

Kommunal grundkapital


10.828.700 kr.

Grundsalg

15.500.000 kr.


Kommunalt gebyr

  267.000 kr.


I alt

15.767.000 kr.

10.828.000 kr.

Samlet indtægt/udgift




Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til By- og Teknikudvalget over for Økonomiudvalget og Byrådet at anbefale:

  • at der gives tilsagn om støtte til opførelse af 53 familieboliger (godkendelse af skema A).
  • at der stilles kommunal garanti for den del af lånet, som ligger ud over 60% af ejendommens værdi.

 

 


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 92 Cykelstier - Tilsagn fra Cykelpuljen 2014

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har ansøgt Cykelpuljen 2014, om tilskud til i alt 5 projekter. Heraf har 2 projekter modtaget sammenlagt 2,1 mio. kr. i støtte. Disse to projekter er Indre Ringvej og Adelvej.


By- og Teknikudvalget skal beslutte, om Fredericia Kommune ønske at modtage midlerne, og dermed samtidig acceptere, at Fredericia Kommune skal bidrage med en sammenlagt egenfinansiering på 3,5 mio. kr. til de to projekter.

Økonomiske konsekvenser

Hvis tilsagnet fra Cykelpuljen 2014 accepteres, kræver det en samlet medfinansiering fra Fredericia Kommune på 3,5 mio. kr.


Budgetoverslaget for årene 2015, 2016 og 2017 indeholder følgende afsatte midler til cykelstier:

  • 2015: 2 mio. kr.
  • 2016: 2 mio. kr.
  • 2017: 4 mio. kr.

Medfinansieringen kan således finansieres via de afsatte midler i 2015, 2016 og 2017. Indenfor disse år, kan der ligeledes arbejdes videre med projekterne Egeskovvej, Bøgeskovvej og Trelde Næsvej samt Bredstrupvej, med henblik på at kunne søge statslige puljer, herunder eksempelvis cykelpuljer. Der ønskes afsat 0,75 mio. kroner til dette arbejde.

 

Ikke disponerede beløb for 2017: 3,75 mio. kr.

Vurdering

Indre Ringvej og Adelvej


Etablering af cykelstier på Indre Ringvej samt Adelvej, har en stor positiv effekt på trygheden og sikkerheden for cyklister. Vejdirektoratet har udover tryghed og sikkerhed haft fokus på transportmiddelvalg og adfærdsregulering, sammenhæng og fremkommelighed.


Faktabokse for de to projekter ses herunder: 


Indre Ringvej

Uheld

25 uheld (inkl. krydset Treldevej / Indre Ringvej)

Hastighed

54 km/t, 85 % fraktilen (2010)

Hastighedsgrænse

50 km/t

Antal biler i døgnet

2422

Længde

0,8 km

Pris

2,3 mio. kr.

Økonomi

Tilskud på 0,9 mio. kr. fra Cykelpuljen 2014

Egenfinansiering på 1,4 mio. kr.

Beskrivelse

Etablering af cykelstier langs med den sidste del af Indre Ringvej, sikrer væsentligt bedre forhold for lette trafikanter, og særligt for skolebørn til Kirstinebjergskolen, afdeling Skansevej.

Gennemsnitshastigheden på Indre Ringvej, er på denne strækning 48 km/t, men 15 % af trafikken kører 54 km/t eller mere. Etablering af stierne vil sikre en god sammenhæng med det øvrige cykelstinet, og forbedre cyklistforholdene betragteligt. Derudover vil krydsningsmulighederne særligt ved Fælledvej blive forbedret markant. Etablering af cykelstier vil ensarte sidevejenes tilslutning til Indre Ringvej. Dette vil virke hastighedsdæmpende og tydeliggøre vigepligtsforholdene. 



Adelvej

Uheld

7 uheld, primært pga. af for høj hastighed samt ved ubetingede vigepligter.

Hastighed

60,7 km/t, 85 % fraktilen (2014)

Hastighedsgrænse

50 km/t

Antal biler i døgnet

2672

Længde

1,2 km

Pris

3,3 mio. kr.

Økonomi

Tilskud på 1,2 mio. kr. fra Cykelpuljen 2014

Egenfinansiering på 2,1 mio. kr.

Beskrivelse

Etablering af cykelstier langs med Adelvej fra Skærbækvej til Morbærvej, sikrer væsentligt bedre forhold for lette trafikanter, og særligt for skolebørn til Fjordbakkeskolen, afdeling Taulov Kirkevej. Stierne afsluttes ved Morbærvej, hvorfra der via den offentlige sti kan opnås forbindelse til Slåenvej, og herfra videre til Højdedraget, hvorfra der er stiforbindelse til skolen.

Gennemsnitshastigheden på Adelvej, er på denne strækning 50,6 km/t, men 15 % af trafikken kører 60,7 km/t eller mere. Etablering af stierne vil sikre en god sammenhæng med det øvrige cykelstinet, og forbedre cyklistforholdene betragteligt. Derudover vil forbedrede krydsningsmuligheder give en mere sikker krydsning af Adelvej. Etablering af cykelstier vil ensarte sidevejenes tilslutning til Adelvej og samtidig tydeliggøre vigepligtsforholdene.

I forbindelse med anlæggelsen af stierne er det oplagt at vurdere, hvorvidt der skal etableres et areal til korttidsparkering af lastbiler langs med strækningen fra Skærbækvej til Stakkesvang, så den parkering der i dag foregår i rabatten kan undgås. Dette vil forbedre udtrykket på Adelvej markant, og det vil forbedre både tryghed og sikkerhed.



I forbindelse med behandlingen af ansøgningerne har Vejdirektoratet vurderet, at de 3 øvrige projekter, som Fredericia Kommune søgte om, ikke udviser tilstrækkeligt højt afkast af investeringsmidlerne til at komme i betragtning til Cykelpuljen 2014.

Med baggrund i ovenstående, samt Fredericia Kommunes egne vurderinger af de to stier, vurderer Vej & Park, at det er hensigtsmæssigt at modtage de 2,1 mio. kr. i støtte.


Vurdering af de 3 projekter som ikke modtog støttet af dette års cykelpulje, vurderes herunder:


Egeskovvej, Bøgeskovvej og Trelde Næsvej


Projektets samlede pris er meget høj, i forhold til strækningens længde. Det vurderes, at det ikke vil være muligt at modtage fremtidige cykelpuljemidler til projektet, så længe projektet er et samlet projekt.

Der bør indgås dialog med beboere i Egeskov, Bøgeskov og Trelde omkring opdeling af projektet samt muligheder for etablering af cykelfaciliteter på Bøgeskovvej og Trelde Næsvej.  


Bredstrupvej


Cykelstien langs med Bredstrupvej, er beliggende i åbent land, og da vejen er smal og præget af høj fart er en fremtidig etablering af stien oplagt. De nuværende skoledistrikter betyder, at det kan forventes, at nogle børn vil benytte en evt. fremtidig sti til skole i Bredstrup / Pjedsted, samt til sportsaktiviteter i Fredericia Idrætscenter.  


For såvel projekterne på Egeskovvej, Bøgeskovvej og Trelde Næsvej samt Bredstrupvej kan en opdeling af projekterne i mindre etaper forøge mulighederne for støtte, idet der kan ansøges om en lavere tilskudsandel til det enkelte projekt. Dette skal vurderes i forbindelse med det videre arbejde med projekterne.


Treldevej


Cykelfaciliteter på Treldevej, er ikke tidligere prioriteret.  Det vurderes derfor hensigtsmæssigt, at tiltag på Treldevej noteres som et ønske til fremtidige cykelfaciliter.


Fremtidig prioritering


For at sikre, at fremtidig prioritering af cykelstiprojekter sker bedst muligt, udarbejdes et katalog med cykelstiprojekter. Dette bør revideres årligt. Kataloget bør indeholde alle ønsker om fremtidige cykelstier i Fredericia Kommune samt en prioritering af disse.


Indstillinger

Trafik- og Renovation indstiller at:


  • Tilsagnet om støtte fra Vejdirektoratet accepteres og kommunen bidrager med en samlet egenfinansiering på 1,4 mio. + 2,1 mio. kr. = 3,5 mio. kr.
  • Der arbejdes videre med projekterne Egeskovvej, Bøgeskov og Trelde Næsvej samt stien langs Bredstrupvej medhenblik på at kunne søge fremtidige statslige puljer. Der reserveres 0,75 mio. kroner hertil.
  • At der udarbejdes et katalog, med overblik over ønskede cykelstier i Fredericia Kommune, samt behov for opgraderinger af eksisterende stier. 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 93 Afkørsel 59, udretning af tilkørselsrampe mod Kolding

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har modtaget en anmodning fra Danske Havne om kommunens stillingtagen til tidligere forslag om regulering af TSA 59 (tilslutningsanlæg 59 – Snoghøj Landevej) til et ¾ ruderanlæg. Se skitse.




Danske Havne spørger, om projektet fortsat er relevant for Fredericia Kommune i forhold til at projektet indgår i Havnepakke 3.


I 2011 rettede Danske Havne henvendelse til kommunen omkring reduktion i trængselsproblematikken på Snoghøj Landevej. Kommunen udsatte på daværende tidspunkt den politiske beslutning, da man afventede muligheden for, at Vejdirektoratet ville etablere rampen i forbindelse med en udvidelse af motorvejen mellem Kolding og Fredericia. Dette projekt er imidlertid blevet henlagt.


I september 2013 rettede Danske Havne igen henvendelse til kommunen, da der på det tidspunkt var mulighed for at søge 50 % tilskud til projektet og derved fremskynde projektet. Teknisk Udvalg besluttede, at det ikke var muligt at finde kommunale midler, dog med den bemærkning, at Trafik og Renovation skulle undersøge muligheden for alternativ finansiering af projektet. Sag. Nr. 13/8306.


Danske Havne har oplyst, at midlerne til Havnepakke 3 fordeles indenfor det næste halve år. Danske Havnes er af den overbevisning, at rampen opfylder kravene til at være et 100 % statsligt projekt, hvorfor der kan søges om 100 % støtte via Havnepakke 3.


Økonomiske konsekvenser

Der er ingen økonomiske konsekvenser. 


Vurdering

Trafik & Renovation vurderede allerede i forbindelse med behandlingen i 2011, at det er ønskeligt med en udretning af motorvejsrampen. En udretning vil forbedre trafikafviklingen i myldretiden og derved reducere transportudgifterne for såvel borgere og erhvervsliv. Udretning af rampen vil aflaste de lange køer på Snoghøj Landevej og vil reducere de negative miljømæssige konsekvenser ved trængselsproblemerne.


ADP Fredericia har oplevet en markant stigende aktivitet, med øget trafik til følge. Alene fra 2013 – 2014 er antallet af containere til havnen steget med 25 %.


Området, hvor rampen skal ligge, er omfattet af lokalplan 303, Erhvervsområde og offentligt område til erhvervsuddannelsescenter i Erritsø ved Snaremosevej. Området ejes af EUC Lillebælt. Lokalplanen udlægger et byggefelt der, hvor rampen skal ligge. Etablering af rampen vil kræve en ny lokalplan.


Det vurderes, at udretning af rampen er et statsprojekt hvorfor projektet kan søges med 100 % finansiering af Staten.

 


Indstillinger

Trafik & Renovation indstiller, at

  • By- og Teknikudvalget anbefaler at projektet søges som en del af Havnepakke 3, med 100 % statslig finansiering.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 94 Fleksibel udlejning

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har den 26-06-2014 modtaget en ansøgning fra Boligkontoret Fredericia om fleksibel udlejning.


Bestyrelsen i Boligkontoret, ønsker at give borgere som ikke bor i Fredericia Kommune, men som har mindst 25 timers fast arbejde i en virksomhed i Fredericia Kommune, en fortrinsret til 25 % af boligorganisationens boliger på den interne venteliste.


Boligkontorets ønske med den ansøgte ordning er at styrke beboersammensætningen i Boligkontoret Fredericias afdelinger, således at såvel herboende pendlere i kommunen vælger at blive boende og udefra kommende pendlere vælger at bo i Fredericia Kommune.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Kommunen og en almen boligorganisation kan indgå en aftale om, at ledige boliger skal udlejes efter særlige kriterier. Kriterierne fastlægges ved aftalen, og aftalen suspenderer derved de almindelige udlejningsregler, det vil sige ventelisterne. Aftalen kan maksimalt omfatte 100% af de ledige familieboliger i den enkelte boligafdeling afhængig af omfanget af den kommunale anvisningsret (enten efter almenboliglovens § 59, stk. 1 eller 2). 

Der gælder ingen begrænsninger for de aftaler, der kan indgås. Aftalerne skal dog overholde internationale aftaler og konventioner om racediskrimination og menneskerettigheder, som Danmark har ratificeret, og nationale regler om forbud mod forskelsbehandling på grund af race. Det vil sige, at der ikke kan indgås aftaler, der negativt afskærer bestemte grupper fra at få anvist en bolig, eksempelvis begrundet i etnisk oprindelse, race eller lign. Derimod vil der kunne indgås aftaler, der giver bestemte grupper en fortrinsret til de ledige lejligheder.

Aftalen offentliggøres af kommunen. Offentliggørelsen sker efter den sædvanlige praksis for offentliggørelse af beslutninger i kommunen. Aftalen gælder i 4 år og tages herefter op til revision. Er parterne enige, kan aftalen revideres inden udløbet af 4-årsperioden. Aftalen om udlejning administreres af boligorganisationen. Det betyder, at kommunen ikke anviser boligsøgende til de boliger, der er omfattet af aftalen.

 

De nærmere bestemmelser vedrørende administrationen af aftalen må også aftales. Det forudsættes, at aftalen indeholder de nødvendige oplysninger om pendlere m.v., der vil gøre det muligt at administrere aftalen. 

 

Boligsøgende, der af boligorganisationen anses for uberettigede til en bolig efter de aftalte kriterier, vil kunne henvende sig til kommunen som tilsynsmyndighed, og denne må herefter vurdere, om der er grundlag for den boligsøgendes klage, herunder om den pågældende boligsøgende uberettiget er blevet afvist af boligorganisationen. Hvis der ikke er boligsøgende, der opfylder de stillede kriterier, skal boligerne udlejes efter de almindelige ventelisteregler.



Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til By- og Teknikudvalget at beslutte, om Fredericia Kommune skal indgår den af Boligkontoret ønskede aftale.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Udvalget godkendte det ansøgte om fleksibel udlejning.


Punkt 95 Nyt projekt for opførelse af åben-lav boliger på matr. nr. 8h Trelde, Fredericia Jorder

Sagsbeskrivelse

By & og Erhverv er i dialog med bygherre Ole Osiier Markmann, der har fremsendt et skitseprojekt til opførelse af ca. 28 boliger på matr. nr. 8h, Trelde, Fredericia Jorder.


Formålet med denne indstilling er at orientere udvalget om bygherres ide. Finder udvalget at projektet skal fremmes, vil der efterfølgende blive fremlagt en egentlig anmodning om igangsætning af en lokalplanlægning.


Matr. nr. 8h udgør ca. 7 hektar og ligger sydøst for Østerby, mellem Skullebjerg Allé, Østerbyvej og Skullebjergvej (kort over området er vedlagt som i bilag).


Matr. nr. 8h ejes i dag af Poul Ejnar Jochumsen der driver det nærliggende landbrug ”Virkelyst” på adressen Østerbyvej 73. Bygherre oplyser, at landbruget planlægges afviklet over en årrække, således at det nuværende svinehold er væk med udgangen af 2016/17.


Den vedlagte skitse viser principperne for boligerne og vejforløbet som de tænkes opført i området.


Matr. nr. 8h er på skitsen inddelt i områderne A, B og C. Boligerne tænkes opført i område B. Område A forbeholdes landbruget ”Virkelyst” og inddrages ind til videre ikke i lokalplanarbejdet. I område C vil man gerne etablere et pilerenseanlæg og dyrke økologiske grøntsager der kan supplere beboernes husholdning. 


Bygherre oplyser, at det er en forudsætning for projektet, at bebyggelsen etableres efter en række principper for Maharishi Sthapatya Veda og bæredygtighed.


Hvis projektet fremmes, ønsker bygherre mulighed for at projektet kan opføres etapevis, således at byggegrunde kun byggemodnes efter behov.


Det daværende Trafik & Plan udarbejdede i 2008 en lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg for et tilsvarende projekt (Lokalplan nr. 285 – Boligområde og natur ved Skullebjergvej i Østerby og Kommuneplantillæg nr. 66). Projektet lå lidt længere mod vest. Lokalplanen blev følgende påklaget af Danmarks Naturfredningsforening i Fredericia, idet man mente, at der ikke var redegjort tilstrækkeligt for lokalplanens boligudlæg i kystnærhedszonen.


Principperne for opførelse af boliger er beskrevet i bilaget sammen med sagens historik.  


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Område A og B er i Kommuneplan 2013 – 2025 udlagt til boligområde, T.B.8B – Boligområde ved Fjordalléen og syd for Skullebjerg Allé med mulighed for opførelse af bebyggelse i åben-lav og tæt-lav.


Område C er i Kommuneplan 2013 – 2025 udlagt til jordbrugsformål, T.L.1. – Naturområde omkring Trelde Næs.


Område A, B og C ligger i dag i landzone. Zonestatus for område A og B ændres til byzone ved udarbejdelse af lokalplan for området.


Det vurderes på det foreliggende grundlag, at den beskrevne måde at opføre huse på, bør sidestilles med tæt-lav bebyggelse.


Anmodning om igangsætning af lokalplanarbejdet for opførelse af boliger på matr. nr. 8h Trelde, Fredeicia Jorder er i overensstemmelse med rammebestemmelserne for kommuneplanens lokalplanramme T.B.8.


Området er udlagt med prioritet 4 i kommuneplanens rækkefølgebestemmelse.


Rækkefølgebestemmelserne angiver, i hvilken rækkefølge udbygningen af kommunens boligarealer skal ske. Rækkefølgebestemmelserne giver kommunen mulighed for, til en vis grad at styre, hvor væksten skal ske og med hvilken hastighed. Sammen med kommunens boligprognose er rækkefølgebestemmelserne et af byrådets vigtigste redskaber til at sikre, at udviklingen af kommunen sker i en afpasset takt i forhold til udbygningen af infrastruktur, kollektiv trafik og offentlig service. Byrådet kan afvise at udarbejde en lokalplan for et område, hvis det er i strid med kommunens rækkefølgebestemmelser. At området er prioriteret som nr. 4 i rækkefølgen betyder, at der er en del øvrige områder i kommunen som Byrådet ønsker, skal udvikles, før dette område tages i brug.


Rækkefølgebestemmelserne er ikke ufravigelige.


By & Erhvervs samlede vurdering er, at der ud fra de på nuværende tidspunkt tilgængelige oplysninger om bygherres ide, er tale om et interessant projekt, hvis lige endnu ikke er set i Danmark. By & Erhverv vurderer, at projektet ikke bør sidestilles med et ønske om at etablere en traditionel boliglokalplan der muliggør åben-lav bebyggelse (parcelhuse), hvilket taler for, at kommunen fraviger rækkefølgebestemmelserne. 


Indstillinger

By & Erhverv indstiller


- at udvalget drøfter projektet med henblik på at tilkendegive, om administrationen skal gå i yderligere dialog med bygherre for at aftale igangsætning af lokalplanproces.

 

- at det meddeles ansøger, at By- og Teknikudvalget er positiv over for projektet og er indstillet på, at der igangsættes en lokalplanlægning.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Et flertal i udvalget på 4 medlemmer bestående af A og C godkendte indstillingen. Et mindretal på 1 medlem bestående af O stemte imod med en begrundelse om, at der i forvejen findes tomme byggegrunde i området.


Punkt 96 Ansøgning om nedrivning af bevaringsværdig bygning, Gl. Tårupvej 55

Sagsbeskrivelse

Ejerne af ejendommen matr.1ah, Tårup By, Taulov, beliggende Gl. Tårupvej 55, ønsker at nedrive staldlængen (bygn.3), som er længen beliggende mod syd set fra gårdspladsen, for at opføre en ny staldlænge med samme beliggenhed.


Efter bygningsfredningslovens § 18 må en bevaringsværdig bygning ikke nedrives før nedrivningsanmeldelsen har været offentlig bekendtgjort, og kommunalbestyrelsen har meddelt ejeren, om den efter planlovens § 14 vil nedlægge forbud mod nedrivningen.

Anmeldelsen har været offentlig bekendtgjort i 6 uger frem til den 16. juli. Der er indkommet to høringssvar, et fra ejers rådgiver og et fra Museerne i Fredericia.

I høringssvaret fra ejers rådgiver begrundes nedrivningen med bygningens dårlige tilstand og med, at den ikke er mulig at udnytte til moderne landbrugsdrift.

I høringssvar fra Museerne i Fredericia vurderes det, at bygningen ikke har tilstrækkelig kulturhistorisk eller kulturmiljømæssig værdi til en anbefaling om, at staldbygningen skal bevares.


Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Der er tale om et gårdanlæg, hvor alle bygninger er hvide længer, som afgrænser en gårdsplads.

 

Den nye gårdlænge etableres i en størrelse, der passer til gårdens drift fremadrettet. Facaden på den nye længe tilpasses de eksisterende bygningers farveholdning, og placeres på samme sted, som den bygning der ønskes nedrevet, så symmetrien og samspillet med den modstående ladebygning bevares.

 

Der er ikke indkommet indsigelser imod nedrivningen.

 

På baggrund af ovenstående vurderer By & Erhverv, at der kan gives nedrivningstilladelse, og at der ikke efter planlovens § 14 nedlægges forbud mod nedrivningen.

 

 

Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at der kan meddeles nedrivningstilladelse.


 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 97 Forbud mod nedrivning efter planlovens § 14, Norgesgade 48

Sagsbeskrivelse

 

BaneDanmark har anmeldt nedrivning af ejendommen Norgesgade 48, beliggende på matr.nr. 789a, Fredericia Bygrunde.


Bygningen er optaget som bevaringsværdig i Fredericia Kommuneplan 2013-2025.

Efter bygningsfredningslovens § 18 må en bevaringsværdig bygning ikke nedrives før nedrivningsanmeldelsen har været offentlig bekendtgjort, og kommunalbestyrelsen har meddelt ejeren, om den efter planlovens § 14 vil nedlægge forbud mod nedrivningen.

By- og Teknikudvalget har den 10.06.2014 besluttet, at der skal nedlægges § 14 forbud mod nedrivningen, hvorefter der skal udarbejdes en lokalplan, der forhindrer det ansøgte, inden for et år.

§ 14 forbuddet har været varslet til Banedanmark, som den 1. juli har fremsendt indsigelse mod forbuddet.

I indsigelsen vurderer Banedanmark, at bygningen ikke kan anvendes til jernbaneformål. Samtidig vurderes det, at det ikke er muligt, at foretage en udmatrikulering af et passende areal med bygning, idet arbejdspladsarealet har betydning for vedligeholdelsen og fornyelsen af banenettet.

Banedanmark vurderer, at det er yderst vanskelligt at sælge bygningen, på grund af de nuværende adgangsforhold til arbejdsarealet og vurderer ligeledes, at der vanskelligt kan etableres en alternativ adgangsvej.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

By & Erhverv vurderer, at det er muligt at foretage en udstykning med et passende areal omkring bygningen. Vejadgangen til Banedanmarks arbejdsareal og til den nye matrikel kan etableres som fælles adgangsvej som privat fællesvej og fælles overkørsel.


Det er således muligt at frasælge ejendommen til en af de parter, der har ønsket at erhverve bygningen, eller at udleje ejendommen til en egnet anvendelse.


Bygningen indgår i en større bevaringsværdig helhed, hvori den tidligere godsbanebygning, den gamle stationsbygning og politistation og post, samt de endnu bevarede togspor indgår. Retiradebygningen ligger der, hvor vejen fra færgelejet gik op til selve stationsbygningen og bygningen tjente til formål som retiradebygning for det tidligere færgeleje, hvor Lillebæltsfærgen lagde til frem til 1935, da den blev overflødig pga. Lillebæltsbroens åbning. 

By & Erherv vurderer, at retiradebygningen har national betydning, idet den er sidste spor af det tidligere færgeleje.

By & Erhverv vurderer, at der bør træffes beslutning om nedlæggelse af  § 14 forbud mod den anmeldte nedrivning, hvorefter der skal udarbejdes lokalplan, der forhindrer det ansøgte, inden for et år.

By & Erhverv vurderer, at der indarbejdes bestemmelser, som forhindrer at bygningen kan nedrives i den igangsatte ”Lokalplan 328, Arkitektur, Facader og Skilte i Fredericia Bymidte”. Lokalplanen forventes at være vedtaget og offentliggjort i foråret 2015.


Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at der nedlægges § 14 forbud mod nedrivningen.


 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 98 Forbud efter §14 Vejlby Kirkevej samt igangsættelse af lokalplan

Sagsbeskrivelse

Ejerne af ejendommen matr.8a, Vejlby, Fredericia Jorder, beliggende Vejlby Kirkevej 30, har meldt nedrivning af pågældende ejendom.


Bygningen er optaget som bevaringsværdig i Fredericia Kommuneplan 2013- 2025. Efter bygningsfredningslovens § 18 må en bevaringsværdig bygning ikke nedrives før nedrivningsanmeldelsen har været offentlig bekendtgjort, og kommunalbestyrelsen har meddelt ejeren, om den efter planlovens § 14 vil nedlægge forbud mod nedrivningen.

By- og Teknikudvalget har 10. juni 2014 besluttet, at der skal nedlægges §14 forbud mod nedrivningen, hvorefter der skal udarbejdes en lokalplan, der forhindrer det ansøgte, inden for et år.


§ 14 forbuddet har været varslet til ejerne af ejendommen, hvis rådgiver på vegne af ejerne den 29. juli 2014 har fremsendt indsigelse mod forbuddet.


I indsigelsen sættes der spørgsmålstegn ved Rådvad Centerets vurdering af, at bygningen er i en god fysisk tilstand og at bygningsmaterialerne har en lang restlevetid.


Der gøres indsigelse imod, at husets isoleringstilstand er rimelig, hvad angår ydervægge, og at der er en rummelig loftshøjde. Endvidere bestrides det, at bygningen ligger i et område med et særligt kulturmiljø og at bebyggelsen i området omkring ejendommen har en særlig kulturel eller arkitektonisk værdi.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Tvedgård indgår i den række af større gårde langs Rands- og Vejle Fjord, som er udpeget i Kommuneatlas Fredericia i 1995.


Center for Bygningsbevaring har udarbejdet en vurdering af boligen, som konkluderer, at stuehuset er i god stand og med få tiltag må forventes at have en meget lang restlevetid.


By & Erhverv vurderer, at stuehuset på Tvedgård rummer potentiale og muligheder for, at der med restaureringskyndig rådgivning kan skabes en god og tidssvarende bolig.


By & Erhverv vurderer, at beslutningen om nedlæggelse af § 14 forbud mod den anmeldte nedrivning bør fastholdes, hvorefter der skal udarbejdes lokalplan, der forhindrer det ansøgte, inden for et år.


Lokalplanen skal ikke blot omfatte en enkelt ejendom, men gælde rækken af større bindingsværksgårde langs Rands Fjord og Vejle Fjord jf. bilag 2. Det er endnu ikke fastlagt præcist hvor mange af gårdene lokalplanen kommer til at omfatte.


By & Erhverv vil snarest muligt gå i gang med en forhåndsdialog med alle ejerne af de relevante gårde, for at afdække ønsker og fremtidige behov. Således at lokalplanen er med til at sikre gårdenes fremtidige udviklingsmuligheder igennem rammebeskrivelser, som udover en redegørelse for de bevaringsværdige træk, beskriver muligheder for restaurering og opførelse af ny bebyggelse. Herigennem sikres bindingsværksgårdene som funktionelle boliger og/eller landbrugsejendomme, samtidig med at områdets egnspræg og kulturarv bevares.


Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at By- & Teknikudvalget beslutter,


-  at der nedlægges § 14 forbud mod den anmeldte nedrivning.

-  at der igangsættes lokalplanlægning for bindingsværksgårdene langs Rands Fjord og Vejle Fjord.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Godkendt som indstillet


Punkt 99 Opstilling af tøjcontainere fra UFF

Sagsbeskrivelse

UFF – Ulandshjælp fra Folk til Folk søger i mail af 2. maj 2014 om tilladelse til at opstille tøjcontainere på Fredericia Kommunes offentlige veje og offentlige parkeringspladser.

I 2012 hentede UFF 1.200 tons brugt tøj fra deres 700 containere rundt i landet. UFF´s medarbejdere sørger for at tøjet bliver sorteret og solgt i UFF´s i genbrugsforretninger.

UFF har tilkendegivet, at de sørger for følgende forhold:

  • UFF står for tømning af tøjindsamlingscontainerne 1-2 gange ugentlig eller efter behov. Det gælder også i ferier og på helligdage.
  • UFF sørger for at området omkring de opstillede tøjindsamlingscontainere holdes rent.
  • UFF vedligeholder sine containere og fjerner evt. påsatte plakater og grafitti.
  • UFF´s kontaktinformation findes på containerne. Man kan ringe til UFF, hvis der er opstået et problem med hensyn til tøjindsamlingen. De plejer at løse problemet inden for 24 timer.
  • På forsiden af tøjindsamlingscontaineren kan borgerne se en skitse der informerer om ”tøjets vej”/ hvordan tøjet genbruges.
  • UFF leverer årlig rapportering til kommunen om tøjindsamlingen for hver lokalitet.

Målene på containerne er 114 x 114 x 215 cm og farverne er grøn (RAL 6005) eller blå (RAL 5011).

Opstilling af beholdere, containere og lignende på kommunens offentlige veje, stier og parkeringspladser kræver Fredericia Kommunes tilladelse. Det fremgår af Vejlovens § 102, stk. 1.

Er der ikke almene offentlige færdselsmæssige interesser, der taler imod opstilling af beholdere på veje, fortove med mere, kan Fredericia Kommune i samråd med Syd- og Sønderjyllands Politi give tilladelsen dertil.

Pt. er der ikke andre nødhjælpsorganisationer, der har ansøgt om opstilling af tøjcontainere.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Vej & Park anbefaler, at UFF og andre nødhjælpsorganisationer får tilladelse til at opstille tøjcontainere på Fredericia Kommunes offentlige veje, fortove, stier og parkeringspladser. Dette under forudsætning af, at der ikke er færdselsmæssige, trafiksikkerhedsmæssige, miljømæssige og planmæssige problemer og at politiet kan godkende de ønskede placeringer.

 

Vej & Park anbefaler, at der i samråd med UFF findes nogle placeringer som er acceptable for begge parter – UFF og Fredericia Kommune.

 

Indstillinger

Vej & Park indstiller:

 

  • At Vej & Park bemyndiges til at give tidsbegrænset tilladelse til opstilling af tøjcontainer under følgende vilkår,
    • tilladelsen kan ophæves hvis vejmæssige, trafikmæssige, miljømæssige eller planmæssige grunde taler herfor med ½ års varsel,
    • drift og renhold af og ved containeren foretages af ansøgeren

 


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Udvalget ønsker ikke tøjcontainere opstillet på offentlige arealer.


Punkt 100 Ansøgning om dispensation fra lokalplan 28A boligområde ved Ravnsgårdsvej

Sagsbeskrivelse

Lars Søndergaard ansøger, som ejer af ejendommen Antonio Costas vej 1, 7000 Fredericia, om at ændre sin midlertidige vejadgang fra Toldbodvej til en permanent vejadgang, med deraf følgende adresseændring. Ændringen kræver dispensation fra lokalplan 28A, idet lokalplanen fastsætter, at ejendommen skal have permanent vejadgang fra Antonio Costas vej.

Ansøgningen er begrundet med, at ejendommen har haft midlertidig vejadgang fra Toldbodvej siden 2005, samt at denne vejadgang har direkte adgang fra Toldbodvej og ikke som det er tilfældet med de øvrige ejendomme, der har direkte adgang fra Antonio Costas vej.

 

Der søges om dispensation fra § 5.1 i lokalplan nr. 28A, som fastlægger, at

Vejadgang til matr. nr. 12æ samt alle parceller der udstykkes fra denne ejendom må midlertidig ske fra Toldbodvej. Ved en eventuel udstykning af matr. nr. 71d og 12r må vejadgangen kun ske fra Ravnsgårdsvej . 


Der er i foråret givet tilladelse til udstykning af matr. nr. 12r med heraf følgende vejprojekt, som lukker Antonio Costas Vejs udkørsel til Toldbodvej og dermed ændrer vejadgangen til Ravnsgårdsvej.


Der har tidligere været ansøgt om ændring af vejadgangen for alle ejendommene på Antonio Costas Vej. Ansøgningen blev behandlet på Teknisk Udvalgsmøde den 13. maj 2008, hvor udvalget besluttede at meddele afslag.


I henhold til § 19 i planloven kan kommunen dispensere fra bestemmelser i en lokalplan/byplanvedtægt, hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i lokalplanen


På denne baggrund har ansøgningen været sendt i naboorientering. Der er indkommet fire bemærkninger:


·  fra Alice og Frank Starup Jensen, Toldbodvej 52, som henviser til at der tidligere er givet afslag og de ønsker, at denne beslutning fastholdes.

·  fra Erna Hansen, Toldbodvej 54, som synes det er en god løsning.

·  fra Kirsten og Leo Dahl, Peder Gribsvej 1, som synes det er en god løsning.

·  fra Flemming Grand, Antonio Costas Vej 7, som mener, at der bør gives dispensation.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

By & Erhverv vurderer i dette tilfælde, at en dispensation fra lokalplanens § 5.1 om ændret vej adgang er mindre væsentlig, og at den ikke umiddelbart er i strid med lokalplanens principper.


Vurderingen sker med baggrund i, at ejendommens bygninger er placeret så den naturlige vejadgang vil være fra Toldbodvej. Derudover er trafikbelastningen mindsket, i det den tunge trafik til den nedlagte planteskole er ophørt.


Endvidere vil det give et bedre vejprojektet for lukningen af Antonio Costas vej.

Indstillinger

By og Erhverv indstiller,


  1. At der meddeles dispensation fra § 5.1 til permanent vejadgang fra Toldbodvej for ejendommen
  1. At ejendommens adresse ændres fra Antonio Costas vej 1 til Toldbodvej 55.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 101 Reklamefinansieret byudstyr, Forhandlingsoplæg (Lukket)

Punkt 102 Orientering (Lukket)