By- og Planudvalget - 28-10-2014

Referat
Dato:
Tirsdag, 28 oktober, 2014 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 116 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 28-10-2014

Godkendt.


Punkt 117 3. Budgetopfølgning 2014, By- og Teknikudvalget

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for:

·  Ny lovgivning

·  Byrådsbeslutninger

·  Ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne

·  Fejl og mangler


For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens principper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der særskilt tages stilling hertil i Byrådet.

Ved de overordnede budgetopfølgninger gives der endvidere en status på udvalgets indsatsområder i aktivitetsbeskrivelsen. Status på indsatsområder vedlægges som bilag.


Udvalgets økonomi fra vedtaget budget til forventet regnskab er vist i nedenstående skema. Tallene dækker perioden til og med september måned.


Mio. kr.

Korrigeret budget

2. Budget-opfølgning

Forventet spar/lån

Forventet regnskab

Drift

 

Serviceudgifter


Fredericia Brand & Redning

Kørselskontor

-4,170

-

-

-4,170

By & Erhverv

-

By & Erhverv – adm.

2,236

-

-1,440

0,796

Byfornyelse og driftssikring

3,543

-

-

3,543

Trafik og Renovation

-

Udviklingspulje

0,200

-

-

0,200

Kollektiv trafik

21,127

-

2,700

23,827

Veje og parker

10,995

-

0,500

11,495

Vintertjeneste

4,536

-

-0,500

4,036

Betalt parkering

-0,868

-

-

-0,868

Vej & Park-drift

-5,706

0,008

2,000

-3,698

Parkeringsvagt

-0,265

-

-

-0,265

Skadedyrsbekæmpelse

-0,686

-

0,250

-0,436

Vejbelysning

6,235

-

0,565

6,800

Servicekorps - Ren by

1,100

-

-

1,100

Nytteprojekt

0,500

-

-

0,500

Facility Management

-

Transportoptimering

0,804

0,259

-

1,063

Administrativ service

-

-

-

-

Serviceafdeling

0,878

0,001

-0,200

0,679

Ejendomsafdeling

16,440

-

4,100

20,540



Serviceudgifter i alt

56,899

0,268

7,975

65,142

 

Ældreboliger, drift


Facility Management

Ejendomsafdeling

-10,197

-

-

-10,197


Ældreboliger, drift i alt

-10,197

-

-

-10,197

 

Drift i alt

46,702

0,268

7,975

54,945


Anlæg

 

Kvalitetsfondsanlæg


Anlæg - Facility Management

9,881

-

-

9,881

 

Kvalitetsfondsanlæg i alt

9,881

-

-

9,881

 

Skattefinansieret anlæg


Anlæg - Fredericia Brand & Redning

0,040

-

-0,040

-

Anlæg - By & Erhverv

1,882

-

-0,934

0,948

Anlæg - Vej & Park

32,495

-

-20,000

12,495

Anlæg - Facility Management

61,024

-

1,000

62,024

 

Skattefinansieret anlæg i alt

95,441

-

-19,974

75,467

 

Jordforsyning anlæg


Anlæg - By & Erhverv

0,538

-

-

0,538

Anlæg - Vej & Park

4,079

1,000

-0,300

4,779

 

Jordforsyning anlæg i alt

4,617

1,000

-0,300

5,317


Anlæg i alt

109,939

1,000

-20,274

90,665


Indskud i landsbyggefonden

12,630

-

-4,827

7,803


Total

169,271

1,268

-17,126

153,413

+ = udgift / lån af næste år (underskud),

 - = indtægt / opsparing (overskud)


I det følgende er indholdet i de enkelte kolonner kort beskrevet:


Korrigeret budget

Kolonnen ”Korrigeret Budget” dækker over vedtaget budget samt 1. & 2. Budgetopfølgning samt evt. meddelte tillægsbevillinger samt spare-/låneoverførsler fra 2013.


3. budgetopfølgning

Kolonnen ”3. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i Byrådet:


Udmøntning af barselsfonden

Der rettes fejl fra 2. budgetopfølgning. Det indebærer 0,008 mio. kr. til Entreprenørgården og 0,001 mio. kr. til Serviceafdelingen.


Overførsel af minibus-budget

Transportoptimeringsprojektet overførte driftsbudgetter til en samlet pulje. Minibusserne ønskes tilbageført til fagafdelingerne, inklusiv driftsbudgetter. For transportoptimeringen indebærer det en overførsel på -0,241 mio. kr.


Tilbageførsel af effektivisering, Brand & Redning

Tidligere effektivisering tilbageføres til Brand & Redning.


Tilretning af salgsbudget vedrørende jordforsyning

Midlerne på 1,000 mio. kr. der tilføres budgettet skal bruges til færdiggørelse af Martine Christoffersens Vej og omfatter primært sætning af kantsten, regulering af rabatter samt udlægning af slidlag på boligvejene. Midlerne er overført fra salgsindtægterne på Jordforsyning under Økonomiudvalget.  


Kondemneringssag Albert Naurs Vej 3

Der flyttes midler fra pulje til Skimmelsvamp 0,020 mio. kr. til projekt vedrørende kondemnerings af Albert Naurs Vej 3.


Der ansøges endvidere om anlægsbevilling / tillægsbevilling til anlægsbevilling iht. bilaget ”Ansøgning om anlægsbevilling/tillægsbevilling til anlægsbevilling” på sagen. Der søges tillægsbevilling til anlægsbevilling til henlæggelseskonti jævnfør den almene boliglov.


Forventet Spar/lån

Kolonnen ”Forventet Spar/lån” dækker over opsparing til senere eller lån af næste års budget. I henhold til kommunens principper for økonomistyring er der fri adgang til spar/lån på serviceudgifter. Ved et evt. merforbrug indenfor udvalgets ramme er der altså mulighed for at indhente dette i det følgende år. Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.


For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget ”Specifikation – 3. Budgetopfølgning 2014” på sagen.


Økonomiske konsekvenser

Der henvises til punkterne sagsbeskrivelse og vurdering, samt sagens bilag.


Vurdering

De enkelte afdelinger fastholder i overvejende grad afviklingen af eventuelt spar/lån som indmeldt i forbindelse med 2. budgetopfølgning 2014. Vurderingen af forbruget i tredje kvartal giver dog anledning til følgende bemærkninger:


Ejendomsafdelingen har i forbindelse med regnskabet for 2013 samt i forbindelse med de tidligere budgetopfølgninger gjort opmærksom på, at der er en udfordring på driften af kommunens bygninger. Driften af de ejendomme som Ejendomsafdelingen har ansvaret for budgetmæssigt er underfinansieret med omkring 4 millioner kroner på årsbasis. Alternative løsningsforslag har været forelagt til politisk behandling, men der er endnu ikke truffet en politisk beslutning. I tråd med 1. og 2. budgetopfølgning forventer Ejendomsafdelingen derfor fortsat et underskud for 2014 på 4,100 mio. kr.


Det vurderes at budgettet til Vintertjenesten vil få et mindre overskud, hvis det ikke bliver en meget hård vinter. Derimod vil budgettet for Veje & Parker få et mindre underskud, da flere opgaver er vejrafhængige, og en mild vinter giver ekstra arbejde inden for de grønne områder.

Indstillinger

Direktionen indstiller:

1.  at budgettet tilrettes med de i sagsfremstillingen anførte ændringer

2.  at sagen videresendes til Økonomiudvalg og Byråd

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 28-10-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 118 Evaluering af ruteændringer

Sagsbeskrivelse

I begyndelsen af august 2014 trådte de nye ruteændringer på bybusnettet i kraft. Der var ruteændringer for rute 1, 2, 3 og 4.

Inden omlægningen af ruterne har der været dialog med Tidebus. Chaufførerne har gennemkørt ruterne, og Tidebus har efterfølgende godkendt alle ændringer.


Efter ruteændringerne har Vej & Park afholdt et statusmøde med Sydtrafik og Tidebus omkring de nye ruteændringer. På mødet var der fokus på Tidebus og chaufførernes erfaringer med de nye ruter. Tidebus har oplyst, at chaufførerne har fået en del klager fra passagererne blandt andet over forsinkelser. For at skabe et bedre arbejdsmiljø for chaufførerne og gøre det nemmere for borgerne at kommentere på ruteændringer og forsinkelser, placeres visitkort i busserne, så borgeren får oplyst, hvor de skal henvende sig i stedet for at klage direkte til chaufføren.


Vej & Park har haft begrænset borgerhenvendelser i forbindelse med ruteændringerne. Hvor af de fleste er gået på ønsker til udvidelser af ruterne.


På baggrund af de erfaringer, der er på nuværende tidspunkt, bør der ses nærmere på rute 1 og rute 3, samt muligheden for at ændre sommerkøreplanen.  Rute 2, 4 og 5 har ikke givet anledning til de store udfordringer, men positivt har der været behov for ekstra dublering på rute 4.


Tidebus mener at rute 1 er tidspresset på grund af at bussen kører ad Kongensgade. Tidebus foreslår, at ruten føres tilbage ad Øster Voldgade. Årsagen er ifølge chaufførerne, at der er for mange sving på ruten, hvilket tager længere tid. Tidebus er til gengæld positive overfor, at bussen igen kører på Indre Ringvej.


Tidebus oplyser, at rute 3 er tidspresset. Der køres med 10 til 15 minutter forsinkelse på hver afgang. Tidebus mener, at dette kan løses, hvis ruten ændres tilbage til den gamle rute via Gl. Landevej i stedet for gennem Sanddal.Vej & Park har udelukkende modtaget positive tilbagemeldinger fra borgerne om, at rute 3 nu kører via Sandal og Erritsø butikstorv.


I skolernes sommerferie 2014 blev der indført sommerkøreplan på bybusserne. Der har fra borgernes side været lidt utilfredshed med, at busserne stoppede kørslen tidligt på aftenen. Der er i den forbindelse indkommet et forslag om, at der i sommerkøreplanen fremover køres med en lavere frekvens for eksempel med 30 minutters drift i stedet for 20 minutters drift og at der derved ville opstå mulighed for flere senere afgange.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Vej & Park vurderer at, problemerne på rute 1 kan løses med en ændring af ruten til kørsel i Dronningensgade i stedet for Kongensgade. Dette skal undersøges nærmere og godkendes af Sydtrafik.


Vej & Park vurderer, at rute 3 har været forstyrret af omkørsler på grund af vejarbejde, og at ruteændringen ad Sanddal Bakke ikke kan give anledning til 10 – 15 minutters forsinkelse. Der kan derfor ikke foretages ændringer på det nuværende grundlag. Der er behov for, at rute 3 kan køre sin planlagte rute i en periode på 4-6 måneder, inden der tages stilling til behovet for ændring af ruten.


Vej & Park vurderer, at det skal undersøges nærmere, om det kan lade sig gøre at få senere afgange i sommerperioden ved at ændre frekvensen af afgangene.


Indstillinger

Vej & Park indstiller at:  

  • ændringen på rute 1 undersøges
  • der accepteres forsinkelser på rute 3, indtil vejarbejdet på ruten er færdigt, og der ligger en færdig undersøgelse af løsningsmulighederne.
  • der udarbejdes et forslag til en ny sommerkøreplan med en lavere frekvens og længere køretid.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 28-10-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 119 Endelig vedtagelse af tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013 - 2025 om klimatilpasning

Sagsbeskrivelse

Offentlighedsperioden for Forslag til tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013 – 2025 for Fredericia Kommune om klimatilpasning udløb den 3. september 2014. Forslaget blev vedtaget i Byrådet den 24. juni 2014 (dagsordenspunkt nr. 93).


I offentlighedsperioden indkom der en enkelt bemærkning fra Vejdirektoratet.


Vejdirektoratet har noteret sig, at en del af Fredericia Kommunes handleplan for de kommende års klimatilpasningsindsatser omhandler et projekt vedr. udarbejdelse af et kort over berørte veje, som forventes iværksat efter 2015. Vejdirektoratet finder, at kortlægning af berørte veje er et godt udgangspunkt for videre arbejde med klimasikring af vejnettet.

Vejdirektoratet nævner endvidere, at en del af Vejdirektoratets strategi omkring klimasikring, er at gennemføre et blue spot projekt på statsvejnettet. Blue spot projektet forventes afsluttet i indeværende år og vil give Vejdirektoratet et godt værktøj til prioritering af projekter til klimasikring på statsvejnettet.


Endelig gør Vejdirektoratet opmærksom på, at direktoratet har udarbejdet en klimatilpasningsplan, der forholder sig til såvel det eksisterende som det kommende vejnet.  


Sagens baggrund

I 2013 blev Fredericia Kommunes Klimatilpasningsstrategi vedtaget af Byrådet. Den beskriver visioner, mål og strategi samt handlemuligheder og virkemidler for den nødvendige indsats for tilpasning til fremtidens ændrede klima. Administrationen har i samarbejde med Fredericia Spilde-vand og Energi A/S udarbejdet et udkast til forslag til tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013-2025 om klimatilpasning for Fredericia Kommune med tilhørende baggrundsrapport (Fredericia Kommunes Klimatilpasningsplan 2014 – 1. generation). Formålet med kommuneplantillægget og den tilhørende baggrundsrapport er at konkretisere klimatilpasningsstrategien.


Tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013 – 2025 for Fredericia Kommune om klimatilpasning er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Administrationen vurderer, at realisering af Kommuneplantillæg for Klima-tilpasning – tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013-2025 for Fredericia Kom-mune vil være et væsentligt skridt i retning af sikring af kommunens mest udsatte områder mod klimaforandringer – med udgangspunkt i den fore-løbige prioritering af de 10 områder, hvor de samlede beregnede skades-omkostninger er størst.


Administrationen vurderer, at bemærkningerne fra Vejdirektoratet ikke giver anledning til, at tillæg nr. 4 til kommuneplan for Fredericia Kommune skal ændres. Administrationen vurderer således, at tillægget kan vedtages.

Indstillinger

Natur & Miljø, Brand & Redning, By & Erhverv og Trafik & Renovation indstiller, at det indstilles over for Økonomiudvalget og Byrådet:


-  At tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013 - 2025 om Klimatilpasning vedtages og offentliggøres sammen med den tilhørende tekniske rapport, ”Fredericia Kommunes Klimatilpasningsplan 2014, 1. generation.”

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 28-10-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet


Punkt 120 Forslag til tillæg til Kommuneplan 2013 - 2025 for Trekantområdet - Udpegning af særligt værdifulde landbrugsområder

Sagsbeskrivelse

Trekantområdets kommuner har udarbejdet forslag til tillæg til kommuneplan 2013 – 2025 for Trekantområdet – Særligt værdifulde landbrugsområder. Forslaget er vedlagt som bilag 1. Forslaget er godkendt at Trekantområdets bestyrelse den 18. juni 2014.


Der er i Fredericia Kommune udpeget 3133 hektar særligt værdifulde landbrugsområder, hvilket svarer til 23,6 % af kommunens samlede areal. I udpegningen er der taget vidtgående hensyn til by- og erhvervsudviklingen. Udpegningen har tidligere været forelagt By- og Teknikudvalget i april 2014 (dagsordenspunkt nr. 45). 


Udpegningen af særligt værdifulde landbrugsområder er udført efter en fælles metode, som er godkendt af Trekantområdets styregruppe for Plan & Infrastruktur. Der er vedlagt et notat, der i hovedtræk redegør for, hvilke hensyn der har gjort sig gældende for udpegningen i Fredericia Kommune. Notatet fremgår af bilag 2.


Der vedlægges yderligere tre baggrundsnotater (bilag 3, 4 og 5). De tre notater beskriver hhv. fleksibiliteten i udpegningen, hvilke mulige konsekvenser udpegningen har for kommunerne, samt eksempler på udpegning af særligt værdifulde landbrugsområder i andre kommuner. Notaterne har dannet baggrund for en præsentation af forslaget til kommuneplantillæg for Trekantområdets borgmestre og kommunaldirektører i maj og juni måned.


Tilbagemeldinger fra foroffentligheden, 9. – 30. april

Som led i foroffentligheden deltog landbrugets interesseorganisationer i et teknikermøde den 10. april med repræsentanter fra Trekantområdets kommuner, hvor udpegningen og ikke mindst metodikken bag udpegningen blev præsenteret. Derudover har Dialogforum i Fredericia Kommune modtaget direkte orientering om, at et udkast til forslag var udarbejdet.


På mødet den 10. april var udmeldingen fra landbruget, at der skulle udpeges så meget omdriftsareal som muligt, som kunne indgå i særligt værdifulde landbrugsområder, og at udpegningen så efterfølgende kunne justeres ved en revision af kommuneplanerne. Landbrugsorganisationerne har efterfølgende udtrykt deres synspunkter i et fælles brev til Trekantområdet. Brevet er vedlagt som bilag 6.


Arbejdsgruppen for den fælles kommuneplan vedr. særligt værdifulde landbrugsområder oplyste på mødet, at denne tilgang også har været udgangspunktet for planlægningen. Vurderingen er, at når der skal tages hensyn til natur og byudvikling samt fremtidssikring af landbruget, så er den foreslåede udpegning netop et udtryk for, at så meget som muligt af landbrugsjorden indgår i udpegningen.


Trekantområdets borgmestre og kommunaldirektører har drøftet landbrugets bemærkninger og anbefaler, at der ikke ændres på udpegningen forud for den offentlige høring, men at planforslaget sendes i offentlig høring i 8 uger.


Foruden bemærkningerne fra landbrugsorganisationerne har ejerne af en ejendom i Østerby, Trelde Næsvej 178, indsendt en række kommentarer til foroffentlighedsfasen (se bilag 7). Kommentarerne vedrører den specifikke udpegning i Fredericia Kommune med udgangspunkt i deres ejendom. De stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor et areal nær ved campingpladsen på Trelde Næs ikke indgår i udpegningen for særligt værdifulde landbrugsområder.


By & Erhverv har i den anledning oplyst, at årsagen til, at det pågældende areal ikke indgår i udpegningen er, at det er relativt lille, og at der er en række bindinger på området, som gør, at det ikke kan medtages som særligt værdifuldt landbrugsområde, jf. metodikken. By & Erhverv anbefaler således, at der ikke ændres på udpegningen forud for den offentlige høring.


Screening for Miljøvurdering

Som en del af planlægningsarbejdet er der udarbejdet en miljøscreening, jf. lov om miljøvurdering af planer og programmer. Screeningen af forslag til kommuneplantillæg - Kommuneplan for Trekantområdet 2013-2025 omfatter de ændringer, der er foretaget i hovedstruktur og retningslinjer i forhold til den gældende kommuneplan.


Resultatet af screeningen er, at der ikke skal gennemføres en miljøvurdering af planforslaget, jf. miljøvurderingslovens § 4 stk. 3. Afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering af kommuneplantillægget, offentliggøres sammen med forslaget til kommuneplantillæg. Screeningen er vedlagt som bilag 8.


Den videre tidsplan for behandling af kommuneplantillægget

Styregruppen for Plan- og Infrastruktur har godkendt følgende tidsplan:

  • Forslag til kommuneplantillæg sendes i offentlig høring i alle 6 kommuner i perioden 19. november 2014 – 14. januar 2015
  • Opsamling på den offentlige høring fra 14. januar – 28. januar 2015
  • Endelig vedtagelse i de enkelte byråd i marts 2015

Orientering i Miljø- og Energiudvalget

Sagen forelægges til orientering for Miljø- og Energiudvalget på dets møde den 28. oktober 2014.


Sagens historik

Af planlovens § 11 a fremgår det, at kommuneplanen skal indeholde ret-ningslinjer, der sikrer varetagelsen af de jordbrugsmæssige interesser, herunder udpegningen og sikringen af særlig værdifulde landbrugsområder. Staten har, som led i offentliggørelsen af de øvrige statslige interesser i kommuneplanlægningen 2013, stillet en række krav til denne planlægning, bl.a. om hvordan den skal tilvejebringes, og hvad den skal indeholde. Det er således en lovbunden opgave, at der skal foretages en udpegning af særlig værdifuld landbrugsjord.


Trekantområdets kommuner har i fællesskab arbejdet med denne opgave, men nåede ikke til en afklaring af, hvilke områder der skulle udpeges som særligt værdifulde, inden Kommuneplan 2013 – 2025 skulle vedtages en-deligt. Kommuneplanen blev endeligt vedtaget den 9. december 2013.

Udpegningen af særligt værdifulde landbrugsområder vedtages derfor som et tillæg til Kommuneplan 2013 på samme vis, som klimatilpasningsplanen bliver det.


De særligt værdifulde landbrugsområder er de områder, der skal søges forbeholdt til landbrugsdrift. Her vil udviklingsmulighederne og investeringssikkerheden for landbrugserhvervet derfor være større end andre steder. Den samlede udpegning af særlig værdifuld landbrugsjord i Trekantområdet fremgår af vedlagte bilag. Det er muligt at zoome helt tæt ind på udpegningen i Fredericia Kommune.


Planlægningen forhindrer ikke, at husdyrproduktioner, der ligger uden for de udpegede områder, kan udvides, ligesom at der kan placeres staldanlæg udenfor de udpegede områder. Husdyrproduktioner reguleres således fortsat gennem husdyrloven og kan udvides i et omfang, så kravene til beskyttelse af natur og miljø fortsat kan overholdes.


Et udkast til forslag har tidligere været præsenteret i By- og Teknikudvalget den 8. april 2014 (dagsordenspunkt nr. 45), hvor udvalget godkendte at sende udkastet i 14 dages foroffentlighed i april måned.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

By & Erhverv vurderer, at forslaget til tillæg til kommuneplan 2013 – 2025 for Trekantområdet – Særligt værdifulde landbrugsområder opfylder kravene til de statslige interesser i kommuneplanlægning 2013.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at det indstilles til Økonomiudvalget og til Byrådet,


at forslag til kommuneplantillæg for udpegning af særligt værdifulde landbrugsområder udsendes i 8 ugers offentlig høring fra den 19. november 2014 til den 14. januar 2015.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 28-10-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet


Punkt 121 Endelig vedtagelse - Kommuneplantillæg nr. 5, Revidering af "Bilag 1 - Bevaringsværdige bygninger"

Sagsbeskrivelse

Forslag til Kommuneplantillæg nr. 5, Revidering af ”Bilag 1 - Bevaringsværdige bygninger”, har tidligere været behandlet i By- og Teknikudvalget og blev vedtaget af Byrådet den 23. juni 2014 og efterfølgende sendt ud i offentlig høring i 10 uger fra den 2. juli til den 10. september 2014.


Alle ejere af bevaringsværdige bygninger i Fredericia Kommune er blevet partshørt om revideringen af kommuneplanens Bilag 1.


I Fredericia Kommune er bygninger med bevaringsværdi 1–4 klassificeret som bevaringsværdige og opført på ”Bilag 1 – Bevaringsværdige bygninger” til ”Kommuneplan 2013-2025” for Fredericia Kommune.

Bevaringsværdige bygninger er sikrede gennem ”Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer” og må ikke nedrives uden Byrådets tilladelse.


Som forarbejde til den nye lokalplan nr. 328 for arkitektur, facader og skilte i Fredericia Bymidte, som skal afløse den eksisterende lokalplan nr. 164, er alle ældre ejendomme i bymidten nu vurderet på ny efter SAVE metoden.

 

”Bilag 1 – Bevaringsværdige bygninger” er revideret, så i alt 904 bygninger inden for voldene er registreret som bevaringsværdige mod tidligere 601. Der er nu i alt 2185 bygninger, der er registreret som bevaringsværdige i Fredericia Kommune.

 

I høringsperioden har ca. 100 borgere henvendt sig med spørgsmål til kommuneplantillægget.


Der er indkommet 13 indsigelser og bemærkninger til kommuneplantillægget i høringsperioden, heraf fire vedrørende fem bygninger inden for voldene og ni vedrørende 12 bygninger uden for voldene.


Bevaringsværdierne kan få betydning i forhold til konkrete bevarende

bestemmelser i den nye lokalplan for arkitektur, facader og skilte i Fredericia Bymidte, idet de bevarende bestemmelser kan blive differentieret i forhold til bygningernes bevaringsværdi.


By & Erhverv vurderer, at forøgelsen af antallet af bevaringsværdige bygninger inden for bymidten forøger ejernes mulighed for at opnå støtte til istandsættelse af facaderne og at muligheden for en samlet forskønnelse af bymidten dermed også bliver større.


Ifølge ”Lov om miljøvurdering af planer og programmer” skal der gennemføres en miljøvurdering, hvis en lokalplan antages at kunne få en væsentlig indvirkning på miljøet.


Opdateringen af ”Bilag 1 – Bevaringsværdige bygninger” ændrer ikke på kommuneplanens rammebestemmelser eller de fysiske forhold inden for et afgrænset område. Det blev vurderet, at der ikke skal udarbejdes miljøvurdering, da kommuneplantillægget ikke vil medføre nogen væsentlig indvirkning på miljøet.


Afgørelsen om ikke at udarbejde miljøvurdering har været offentliggjort sammen med planforslaget og med mulighed for at kunne påklages i 4 uger efter offentliggørelsen. Afgørelsen blev ikke påklaget.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Inden for voldene oplyser ejer af en bygning, at den er opført i 1995 i historisk byggestil men ikke bør være bevaringsværdig, da den er

nyopført. Dette imødekommes.


Museerne i Fredericia vurderer, at den tidligere Voss administrations-bygning bør klassificeres endnu højere end 3 og at en tidligere vagt-bygning i tilknytning til Tøjhuset bør klassificeres som bevaringsværdig.

Dette imødekommes delvist.


En ejer ønsker, at hans ejendom fortsat har høj bevaringsværdi på 3 og ikke reduceres til 4. Dette imødekommes ikke.


En ejer ønsker, at hans baghus klassificeres som bevaringsværdig. Dette imødekommes.


Uden for voldene ønsker otte indsigere med i alt 11 bygninger, at deres ejendomme nedgraderes, så de ikke længere har status som bevaringsværdige. Dette imødekommes for syv af bygningerne, for fire imødekommes det ikke.


En indsiger ønsker, at ejendommen opgraderes, så den bliver bevaringsværdig. Dette imødekommes ikke.


I Indsigelsesnotatet er indsigelser og bemærkninger mere uddybende

behandlet.

 

Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at By- og Teknikudvalget anbefaler til Økonomiudvalget og Byrådet,


at   forslag til kommuneplantillæg nr. 5, Revidering af Bilag 1 - Bevaringsværdige bygninger, vedtages endeligt med de vurderinger og afledte ændringer, som fremgår af indsigelsesnotatet, og at tillægget efterfølgende offentliggøres, og

at  By & Erhverv bemyndiges til inden offentliggørelsen, at indarbejde ændringerne. 

 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 28-10-2014

Et flertal i udvalget bestående af A og C anbefaler indstillingen med bemærkning om, at ejendommen Gothersgade 34, Vagtbygning til Tøjhuset udgår af listen over bevaringsværdige bygninger.


Et mindretal i udvalget bestående af O tiltræder flertallets anbefaling med en bemærkning om, at følgende ejendomme tillige udgår af listen over bevaringsværdige bygninger:

  • Vester Voldgade 15.

Et mindretal i udvalget bestående af V tiltræder flertallets anbefaling med en bemærkning om, at følgende ejendomme tillige udgår af listen over bevaringsværdige bygninger:

  • Vester Voldgade 15.
  • Vejlby Kirkevej 30.
  • Vejle Landevej 74, stuehus og ladebygninger.

Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Et flertal bestående af A, C og F anbefaler indstillingen fra flertallet i By- og Teknikudvalget.


Et mindretal bestående af O tiltræder flertallets anbefaling med en bemærkning om, at følgende ejendomme tillige udgår af listen over bevaringsværdige bygninger:

  • Vester Voldgade 15.

Et mindretal bestående af V tiltræder flertallets anbefaling med en bemærkning om, at følgende ejendomme tillige udgår af listen over bevaringsværdige bygninger:

  • Vester Voldgade 15.
  • Vejlby Kirkevej 30.
  • Vejle Landevej 74, stuehus og ladebygninger.

Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Et flertal bestående af A, C, F og Ø godkendte indstillingen fra By- og Teknikudvalget.


Et mindretal bestående af O tiltræder flertallets beslutning med en bemærkning om, at de ønsker følgende ejendomme tillige udgår af listen over bevaringsværdige bygninger:

  • Vester Voldgade 15.

Et mindretal bestående af V tiltræder flertallets beslutning med en bemærkning om, at de ønsker følgende ejendomme tillige udgår af listen over bevaringsværdige bygninger:

  • Vester Voldgade 15.
  • Vejlby Kirkevej 30.
  • Vejle Landevej 74, stuehus og ladebygninger.

Punkt 122 Ansøgning om nedrivning af bevaringsværdig bygning, den tidl Voss fabriks hovedbygning

Sagsbeskrivelse

 

Ejerne af ejendommen matr.1a, FREDERICIA BYGRUNDE, beliggende Vester Voldgade 15, ønsker at nedrive den bevaringsværdige fabriksbygningen og alle andre bygninger på grunden.

Ejernes begrundelse for ønsket om nedrivning af den bevaringsværdige bygning er, at bygningen i dag fremstår med en del bygningsskader som følge af hærværk og at bygningen ikke er vedligeholdt eller holdt opvarmet siden Electrolux flyttede ud i 2008.

 

Bygningen er opført i 1899 og tegnet af Arkitekt Jesper Jespersen, som ligeledes har tegnet mange andre af Fredericias mest markante bygninger fra tiden omkring 1900 f.eks. Cohrs sølvvarefabrik, Ridderborg, Knudsborg og Købmagergade Skole.

Arkitektonisk drejer det sig en velproportioneret bygning i to etager med høj kælder og udnyttet tagetage. Facaden er i blankt, rødt murværk med fine detaljer og formsten. Bygningen skæmmes af et senere tilbygget indgangsparti og trappetårn. I stueetagen støder lavere fabrikshaller op til bygningen på to sider.  

Bygningen har været udsat for hærværk og graffiti samt skader efter indbrud og skydeøvelser. Murværk og bærende konstruktioner synes i god stand.

 

Bygningen har en bevaringsværdi på 3 i Kulturstyrelsens database for fredede og bevaringsværdige bygninger (FBB). Det bebyggede areal er 418 m2.

Bygningen er optaget som bevaringsværdig i Fredericia Kommuneplan 2013-2025.

Efter bygningsfredningslovens § 18 må en bevaringsværdig bygning ikke nedrives før nedrivningsanmeldelsen har været offentlig bekendtgjort, og kommunalbestyrelsen har meddelt ejeren, om den efter planlovens § 14 vil nedlægge forbud mod nedrivningen.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

 

Vurdering

 

Der er i alt indkommet fem høringssvar fra: Direktøren for Electrolux, bevaringsforeningen Bygningskultur Fredericia, Museerne i Fredericia samt to borgere i Fredericia.


I høringssvaret fra Electrolux uddybes bevæggrundene til at ansøge om nedrivningstilladelse for bygningen:

·  Bygningen er ikke længere i god stand som registreret i FBB i 2011.

·  Electrolux vurderer, at det ikke er rentabelt at investere i ejendommens istandsættelse, heller ikke med 50% tilskud.

·  Med en tilladelse til nedrivning af samtlige bygninger på grunden er Electrolux indstillet på at se på mulighederne for at gøre grunden brugbar for byens borgere. Alternativt vil grunden efterlades uden efterfølgende jordbearbejdning, indhegnet og med den bevaringsværdige bygning midt på grunden.


I høringssvar fra Bygningskultur Fredericia vurderes det, at det vil være en umulig opgave at bringe bygningen tilbage til oprindelig stand.

Foreningen anbefaler at grunden udlægges til grønt offentligt område og parkering.


Museerne i Fredericia vurderer at en nedrivning af den bevaringsværdige hovedbygning vil fjerne en uerstattelig kulturhistorisk værdi samt ødelægge områdets kulturmiljømæssige værdi. Museerne ønsker hovedbygningen bevaret som et symbol for Ernst Voss’ virke for byen.


Sammenfattende er der i de to høringssvar fra borgere i Fredericia enighed om, at den tidligere fabriks hovedbygning skal bevares, da den er vidnesbyrd om byens industrihistorie og kulturhistorie.

By & Erhverv vurderer, at bygningens murværk og bærende konstruktioner er i god stand, på trods af omfattende hærværk, som primært har ødelagt samtlige vinduer og senere indsatte lette skillevægge i bygningen.

By & Erhverv vurderer, at der bør nedlægges § 14 forbud mod den anmeldte nedrivning, hvorefter der skal udarbejdes lokalplan, der forhindrer det ansøgte, inden for et år.

By & Erhverv foreslår, at der indarbejdes bestemmelser i den kommende ”Lokalplan 328, Arkitektur, Facader og Skilte i Fredericia Bymidte”, som forhindrer at bygningen kan nedrives. Lokalplanen forventes at være vedtaget og offentliggjort juni 2015.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at der nedlægges § 14 forbud mod nedrivningen.


 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 28-10-2014

Et flertal i udvalget bestående af A og C stemt for indstillingen. Et mindretal bestående af O og V stemte imod indstillingen.


Punkt 123 Ansøgning om mertilsagn - byfornyelse 2014

Sagsbeskrivelse

Ejendommen beliggende 6. Julivej 56 er en fint proportioneret villa, som er tegnet af arkitekt Bodulf Billund og opført i 1922. Villaen har pudsede og hvidmalede facader og mansardtag med røde vingetegl.

I foråret 2014 søgte ejer om byfornyelsesstøtte til afrensning af eksisterende malingslag, delvis nypudsning i kalkmørtel, reparation af revner i facaden samt fornyelse af facadefarven med silikatmaling i cremehvid.

 

Den støtteberettigede udgift var anslået til   142.000,- kr.

Der blev givet tilsagn om ca. 30% af udgiften  42.000,- kr.

 

Det har nu vist sig at skaderne er mere omfattende end først antaget og at arbejderne derfor bliver dyrere.

 

Støtteberettiget merudgift er anslået til      51.000,- kr.

Foreslået mertilsagn ca, 30% af udgiften  16.000,- kr.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Der er i budget 2014 et restbudget tilbage på Byfornyelsespuljen på 0,023 mio.kr.


Der søges om justering af budgettet på følgende måde:


Tekst
(beløb i mio. kr.)

 

TB 2014

Anlægsbevilling

Frigivelse

Mertilsagn 6.Julivej 56

XA-50120-1

0,016

0,016

0,016

Refusion fra Staten

XA-50120-5

-0,008

-0,008

-0,008

 

 

 

 

 

Byfornyelsespuljen

XA-50044-1

-0,008

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

0,000

 

 

 

Vurdering

By & Erhverv vurderer, at ønsket om mertilsagn bør imødekommes.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller,

 

at budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer

at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byråd.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 28-10-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 124 Orientering: Indførelse af "Byg og Miljø" (digitale ansøgninger)

Sagsbeskrivelse

Den 1. november åbner Fredericia Kommune op for ”Byg og Miljø”, som er et digitalt ansøgningssystem til byggetilladelser, øvrige tilladelser efter byggeloven og 8 typer natur- og miljøsager.


Dette sker for at efterleve lovkrav om digitalisering.


”Byg og Miljø” er en webløsning, som skal anvendes af borgere og virksomheder til ansøgninger om byggetilladelse. Løsningen omfatter alle typer af byggesager.


Derudover omfatter løsningen digitale ansøgningsmuligheder for følgende 8 typer af natur- og miljøsager:

  • Etablering af jordvarmeanlæg
  • Spildevandsanlæg i det åbne land
  • Oprensning og udvidelse af sø
  • Etablering af ny sø
  • Indvindingsanlæg til drikkevand
  • Indvinding af vand til markvanding
  • Anmeldelse af olietank
  • Anmeldelse af bygge- og anlægsaffald

 Løsningen indeholder:

  • Integration til fællesoffentlige data og registre
  • Integration til visse lokale kommunale data
  • Integration til NemLog-in

Alle landets 98 kommuner har valgt at bruge ”Byg og Miljø”.


Der afholdes et informationsmøde for rådgivere i slutningen af oktober. Her præsenteres ”Byg og Miljø” med fokus på byggesagsområdet, der forventes at udgøre langt de fleste af de ansøgninger, der modtages gennem ”Byg og Miljø”.


Byggesager

Pr. 1.12. 2014 sker der en ændring i byggeloven, så alle ansøgninger efter byggeloven indsendes via en digital selvbetjeningsløsning. Kommunen har dog en mulighed for helt ekstraordinært at acceptere ansøgninger, der ikke indsendes digitalt.


Miljøsager

For miljøsagerne er det ikke indskrevet i lovgivningen, at der skal ansøges/anmeldes via en digital selvbetjeningsløsning. Vi vil dog som udgangspunkt opfordre til, at borgerne anvender denne løsning.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Natur & Miljø og By & Erhverv indstiller,


at orienteringen tages til efterretning.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 28-10-2014

Orienteringen blevet taget til efterretning.


Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 28-10-2014

Orienteringen blevet taget til efterretning.


Punkt 125 Nyt gebyrsystem for byggesager

Sagsbeskrivelse

Byggesagsgebyr skal fra 1. januar 2015 opgøres efter medgået tid i den enkelte sag i henhold til ændringer i byggeloven. Lovens intentioner er at sikre, at ansøger betaler efter den ydelse ansøger modtager.


Ansøger motiveres på den måde til at indsende fyldestgørende ansøgninger og hjælp til selvhjælp i forhold til kort sagsbehandlingstid.

Jo bedre ansøgningsmateriale, jo kortere ventetid.


Kommunen fastlægger gebyrniveauet, og kan vælge i hvilken grad gebyrerne skal dække omkostninger i forbindelse med byggesagsbehandling efter byggeloven (behandling efter anden lovgivning f.eks. en dispensation fra en lokalplan er derfor ikke omfattet). Omkostninger, der må medregnes, omfatter: løn, lokaler, IT-systemer, fællesudgifter (ledelse, kurser, møder, telefon, befordring mm.).

Omkostninger, der ikke dækkes af gebyr, skal skattefinansieres.


Tidsforbruget skal udspecificeres i faser, og gebyrindtægterne må ikke overstige de samlede omkostninger. Kommunen kan undtage visse sagstyper eller dele af sagsbehandlingen for gebyr. Udgifter til behandling af disse opgaver må ikke pålægges de øvrige sagstyper.


Timeprisen skal være ens for alle sager. Dog kan der opkræves fast gebyr for simpelt byggeri (garager, carporte, overdækninger, skure mm).

 

Ny lovgivning fastlægger, at gebyr fastsat efter tidsforbrug forfalder til betaling, når bygningen lovligt kan tages i brug. Kommunen kan dog vælge at opkræve gebyret i to rater. Her vil første rate forfalde til betaling, når byggetilladelsen eller dispensationen meddeles, og anden rate vil forfalde til betaling, når bygningen lovligt kan tages i brug.


For nuværende opkræves gebyret, når der er udstedt byggetilladelse.

Der er særskilte gebyrer for 5 forskellige kategorier både med faste takster og takster fastsat efter byggeriet størrelse.


Vedlagte bilag ”Betalingsvedtægt for byggesagsbehandling i Fredericia Kommune” er administrationens forslag til hvorledes byggesagsgebyrer beregnes og opkræves i forbindelse med sagsbehandling af byggesager efter den 31. december 2014.


Økonomiske konsekvenser

Der må forventes nedgang i gebyrindtægten de første 1-2 år på grund af forskydning i tidspunkt for opkrævning.


Indførelse af ordningen medfører et forøget tidsforbrug til udviklingsarbejde til indførelse af systemet og herefter til opkrævning, dokumentation, opfølgning og tidsregistrering.

Vurdering

I 2013 blev der i Fredericia opkrævet 2,45 mio. kr. i byggesagsgebyr. Omkostningerne til området var 3,66 mio. kr., og en timepris på 759 kr. ville i 2013 kunne dække den del, der kan opkræves gebyr for.


Nogle kommuner har valgt at afskaffe byggesagsgebyret helt og lader dermed området være rent skattefinansieret. Disse kommuner ser afskaffelsen som signalværdi, der hjælper til at gøre det attraktivt at placere virksomhed i kommunen.

Hvis gebyret afskaffes, må der forventes flere ansøgninger, der ikke fører til byggeri. Desuden vil noget af incitamentet for ansøgerne til at indsende fyldestgørende ansøgninger forsvinde.


Byggesagsgebyret udgør i langt de fleste erhvervssager en meget lille del af byggeudgifterne, og der er gennem årene kommet meget få klager over gebyrets størrelse. Det er By & Erhvervs vurdering, at byggesagsgebyrets størrelse har mindre indflydelse på valg af kommunen til placering af virksomheder.


Derfor anbefaler By & Erhverv overordnet at opkræve gebyr svarende til de faktiske omkostninger.


Der kan dog argumenteres for at undlade gebyropkrævning for visse dele af byggesagsbehandlingen, når det kan fremme sagsgangen, eller opkrævning virker åbenlyst urimeligt.

En gratis forhåndsdialog i hver sag vil tilskynde ansøgere til at søge vejledning hos kommunen, inden de projekterer byggeri. Her er der mulighed for løfte kvaliteten af ansøgningsmaterialet, og der kan i mange tilfælde findes en løsning, der overholder lovgivningen.

 

Hvis kommunens afgørelse påklages til klageinstansen f.eks. af en nabo, kan dette medføre et uforholdsmæssigt stort gebyr, som ansøgeren ofte ikke har indflydelse på. Den del af sagsbehandlingen bør derfor undtages.

  

By & Erhverv anbefaler at undtage forhåndsdialog af sædvanligt omfang samt klagesager til klageinstans fra gebyr.


Simpelt byggeri omfatter garager, carporte, skure, drivhuse, åbne overdækninger mm. Der er stor forskel på omfanget og tidsforbruget i disse sager, dels fordi ansøgningsmaterialets kvalitet varierer, og dels fordi reglerne overskrides i en stor del af sagerne.


Ved fast pris vil en ansøger, der indsender fyldestgørende materiale for et mindre byggeri (der overholder reglerne), via gebyret komme til at bidrage til behandling af mangelfulde ansøgninger og sager med længerevarende behandling. Det kan i nogle sager give et uforholdsmæssigt højt gebyr i forhold til tidsforbruget. Desuden vil incitamentet til at indsende fyldestgørende ansøgningsmateriale forsvinde.


Opgørelse efter tidsforbrug forventes at få flere ansøgere til både at indsende fyldestgørende ansøgningsmateriale og at søge vejledning med henblik på at opføre byggeri, der kan godkendes uden særlig behandling.

By & Erhverv anbefaler, at simpelt byggeri afregnes efter tidsforbrug.

 

Hvis der opkræves i én rate, vil det først kunne ske, når byggeriet lovligt kan tages i brug, ofte 12-24 måneder efter sagen er behandlet.


Opkrævning i to rater vil medføre, at den største del af gebyret forfalder til betaling, når byggetilladelsen er givet. Det resterende beløb kan opkræves, når sagen afsluttes.


By & Erhverv anbefaler at dele opkrævningen i to rater.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller til By- og Teknikudvalget, at udvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet at vedtage vedlagte betalingsvedtægt for byggesagsbehandling, som er baseret på timepris. 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 28-10-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 126 Prioritering af byggesagstyper

Sagsbeskrivelse

I februar 2013 vedtog Teknisk Udvalg, at prioritere visse erhvervssager frem for øvrige byggesager, således at sager af mindre omfang vedrørende kontor, butik, produktion og lager ville blive behandlet indenfor 4 uger. Forudsætningen var, at ansøgningen var fyldestgørende, og at sagen ikke krævede tilladelse efter anden lovgivning, dispensation eller andet, der nødvendiggjorde udsendelse i ekstern høring.


Samtid vedtog udvalget ”straksbehandling” af byggesager vedrørende enfamiliehuse, sommerhuse og småbygninger (garager, carporte, skure og lignende mindre bygninger over 50 m2). Kriterierne for ”straksbehandling” var, at ansøgningen skulle være fyldestgørende ved modtagelsen, at ansøger dokumenterede, at alle forhold var undersøgt, og havde sikret sig, at sagen ikke krævede tilladelse efter anden lovgivning, ikke krævede dispensation, samt at byggeretten var overholdt. Dokumentationen skulle fremsendes på et særligt skema. Såfremt disse kriterier var opfyldt, ville sagen blive behandlet indenfor 14 dage.


Fredericia Kommune indfører per 1. november 2014 ”Byg & Miljø”. Alle ansøgninger efter byggeloven skal herefter fra 1. december 2014 indsendes til kommunen digitalt (gennem Byg & Miljø). I Byg & Miljø bliver ansøger guidet igennem hele ansøgningsprocessen og skal dermed forholdes sig til alle punkter vedrørende ansøgningen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

På baggrund af indførelsen af Byg & Miljø, vil ”Straksansøgningen” ikke længere være aktuel i forhold til at sikre, at alle forhold er undersøgt.


I forhold til at afstemme forventninger med alle ansøgere og dermed lægge bunden til en god oplevelse af byggesagsbehandlingen, er det By & Erhvervs vurdering, at det er vigtigt, at der meldes en klar prioritering ud, så det er tydeligt for borgere, rådgivere og virksomheder, hvad de kan forvente af kommunen.


By & Erhverv foreslår, at følgende byggesager fremadrettet behandles indenfor 4 uger:


  • Tilladelse til nye enfamilieshuse, der overholder byggeretten
  • Tilladelse til opsætning af skilte
  • Tilladelser til kontor, butik, produktion og lager (af mindre omfang)
  • Tilladelse til opsætning af solcelleanlæg
  • Tilladelser der vedrører Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia.

Det forudsættes, at ansøgningen er fyldestgørende ved modtagelsen, at sagen ikke kræver tilladelse efter anden lovgivning, dispensation, eller andet, der nødvendiggør udsendelse i ekstern høring.


Målsætning om at øvrige sager behandles indenfor 8 uger fastholdes.


Anmeldelser behandlers fortsat indenfor de 14 dage, som er fastsat i Bygningsreglementet.


Tidsfristerne vil kunne overholdes uden for ferieperioder.


Indstillinger

By & Erhverv indstiller følgende sagsbehandlingsmål;

at følgende byggesager fremadrettet behandles indenfor 4 uger:


  • Tilladelse til nye enfamilieshuse, der overholder byggeretten
  • Tilladelse til opsætning af skilte
  • Tilladelser til kontor, butik, produktion og lager (af mindre omfang)
  • Tilladelse til opsætning af solcelleanlæg
  • Tilladelser der vedrører Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia.

Det forudsættes, at ansøgningen er fyldestgørende ved modtagelsen, at sagen ikke kræver tilladelse efter anden lovgivning, dispensation, eller andet, der nødvendiggør udsendelse i ekstern høring.


Øvrige sager behandles indenfor 8 uger.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 28-10-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 127 Orientering (Lukket)