By- og Planudvalget - 29-04-2015

Referat
Dato:
Onsdag, 29 april, 2015 - 15:30
Hent som fil:

Punkt 43 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 29-04-2015

Godkendt.


Punkt 44 Byfornyelse 2015

Sagsbeskrivelse

Teknik & Miljø har modtaget i alt 21 ansøgninger om at få del i byfornyelsesmidlerne 2015. Det drejer sig om 18 ansøgninger til ejerboliger og 2 ansøgninger til udlejningsboliger.


Der er i det kommunale budget for 2015 afsat 1,117 mio. kr. i puljen for byfornyelse, så der kan anvendes ca. 2.2 -2.5 mio. kr., da der gives 50-60 % refusion fra staten.


Fredericia Kommune har fået tildelt udgiftsramme fra staten på 0,6 mio. kr. for 2015. Beløbet er ikke tilstrækkeligt til at udnytte puljen fuldt ud.

Kommunalbestyrelsen kan beslutte at overdrage tildelt statslig udgiftsramme til en anden kommune, jf. lov om byfornyelse og udvikling af byer § 94, stk. 3. De kommuner, som er involveret i overdragelsen, aftaler indbyrdes, hvor store beløb de hver især henholdsvis skal afgive og have tilført. Aarhus Kommune har bedt Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter om at overføre 800.000 kr. af deres tildelte udgiftsramme til Fredericia Kommune. Fredericia Kommunes udgiftsramme er således nu tilstrækkelig.


I henhold til Byfornyelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 863 af 3. juli 2014 (lov nr. 1366 af 16. december 2014 er indarbejdet), kan der til udlejningsejendomme ydes støtte op til 100 % af den støtteberettigede udgift.


Til ejerboliger kan der ydes støtte med op til 50 % af den støtteberettigede udgift og op til 75 % af den støtteberettigede udgift, såfremt ejerboligerne er bevaringsværdige eller fredede.

 

Staten yder refusion på 50 %, i det åbne land dog 60 %.

 

I 2014 blev der i Fredericia Kommune givet 30 % støtte til ejerboliger og 40 % til en enkelt udlejningsbolig.

 

Teknik & Miljø foreslår, at der i 2015 tildeles maksimalt mulig støtte til en enkelt ejendom for at forhindre nedrivning.

 

Teknik & Miljø foreslår, at alle øvrige ejerboliger i 2015 igen får støtte på 30 %, en mindre udlejningsejendom ligeledes 30 % og to store udlejningsejendomme 24 %. 

 

De støtteberettigede udgifter omfatter udelukkende udvendigt arbejde, herunder tag, vinduer, facade, trapper og lign. Der kan ikke gives støtte til indvendige arbejder. Arbejderne skal sikre eller forøge bygningernes bevaringsværdi.

 

Bliver den forventede støtteberettigede udgift væsentlig mindre end forudset, reducerer kommunen støttebeløbet tilsvarende i den enkelte byfornyelsessag. Støttebeløbet forøges dog ikke tilsvarende, hvis den forventede udgift bliver højere end forventet. I sådanne tilfælde skal der søges om mertilsagn.

 

Støttebeløbet udbetales med klausul om tilbagebetaling ved status- eller ejerskifte inden for 5-10 år efter udbetaling af støttebeløbet, afhængig af støttens størrelse, jf. kommunens folder om byfornyelse.

 

Det er en forudsætning for udbetaling af støtte, at utidssvarende forhold samt installationsmangler udbedres senest samtidig med gennemførelse af projektet.

Støtten tildeles projekter, som i 2015 opfylder et eller flere af følgende kriterier:

1.  Bygningen er ældre end 1960 og ligger i randbebyggelsen langs gaderne eller er synlig herfra. Ved istandsættelsen forbedres bybilledet, og byfornyelsesstøtten bliver således også en gevinst for de forbipasserende og hermed for byen som helhed.

2.  Bygningen præger bybilledet positivt gennem høj arkitektonisk kvalitet og bevaringsværdi 1-4. Støtten sikrer eller forhøjer bevaringsværdien.

3.  Bygningen præger et landsbymiljø eller villakvarter positivt gennem høj arkitektonisk kvalitet og bevaringsværdi 1-4. Støtten sikrer eller forhøjer bevaringsværdien.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Det anbefales, at der gives tilskud til følgende ejerboliger i det åbne land:

Tvedgaard, Vejlby Kirkevej 30 – bevaringsværdi 3

Stuehus fra ca. 1800 med egnstypisk opstreget bindingsværk. Der er nu udarbejdet et skitseforslag, som viser, at bygningen kan indrettes til en god tidssvarende bolig. Ejerne er indstillet på at restaurere bygningen, såfremt der opnås maksimal mulig støtte. Samlet udgift til klimaskærmen er ca. 2.5 mio. kr. Teknik & Miljø foreslår en etapeopdeling over to år, så der i 2016 forlods reserveres midler til dette projekt.

 

Etape 1 i 2015 - 1.421.860 kr.

Gennemgribende istandsættelse af bindingsværksfacader

Nye vinduer og døre

 

Etape 2 i 2016– 1.078.140 kr.

Nyt tag og skorstene

Ny bagmur med isolering


Ejendommen Vejlby Kirkevej 30 er omfattet af Byggeskadefondens dækningsområde. I 2016 skal der afsættes midler til bidrag til Byggeskadefonden på 1,5 % de totale ombygningsudgifter på 2.500.000 kr. Bidraget betales af stat og kommune med halvdelen til hver. Den kommunale del af bidraget udgør 18.750 kr.


Støtteberettiget udgift i 2015 ca. 1.421.860 kr.

Foreslået støttebeløb 75 %, afrundet til  1.060.000 kr.

40 % fra byfornyelsespuljen    424.000 kr.

60 % fra staten     636.000 kr.

 

Støtteberettiget udgift i 2016 ca. 1.078.140 kr.

Foreslået støttebeløb 75 %, afrundet til   809.000 kr.

40 % fra byfornyelsespuljen    323.600 kr.

60 % fra staten    485.400 kr.


Damgården, Kolding Landevej 43 – bevaringsværdi 3
Stor 11 fags lystejendom fra 1850. Ejendommen står foran en gennemgribende restaurering i forbindelse med ejerskifte. I 2015 blev der givet tilsagn om støtte (30 %) på 435.000, kr. til de første udvendige arbejder, som er restaurering af de originale vinduer og den oprindelige støbejernstrappe. Nu søges der om støtte til reetablering af tre terrassedøre som oprindeligt.


Støtteberettiget udgift i 2015 ca. 155.845 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %, afrundet til    45.000 kr.

40 % fra byfornyelsespuljen    18.000 kr.

60 % fra staten     27.000 kr.

 

Trelde Næsvej 25 – bevaringsværdi 3
Fint stråtækt bindingsværkshus fra 1868 med egnstypisk opstreget bindingsværk. Der søges om støtte til fornyelse af stråtaget.


Støtteberettiget ca. 218.000 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %, afrundet til  65.000 kr.

40 % fra byfornyelsespuljen 26.000 kr.

60 % fra staten   39.000 kr.

 

Kirstinelund, Follerupvej 35 – bevaringsværdi 3
Stort stuehus fra 1897 i gul blank mur og med sort skifertag. Der søges om støtte til reparation af fuger og murværk.


Støtteberettiget ca. 81.250 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %, afrundet til  24.000 kr.

40 % fra byfornyelsespuljen 9.600 kr.

60 % fra staten   14.400 kr.

 

Gudsø Engvej 3 – bevaringsværdi 4
Fint beliggende muret og pudset landarbejderhus fra 1934. Der søges om støtte til afrensning samt reparation af puds og maling med silikatmaling i lys farve.


Støtteberettiget ca. 42.750 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %, afrundet til  13.000 kr.

40 % fra byfornyelsespuljen  5.200 kr.

60 % fra staten   7.800 kr.

 

Tornsagervej 17 – bevaringsværdi 4
Velproportioneret, symmetrisk stuehus fra 1918 med pudsede facader med fine detaljer. Skifertag. Der søges om støtte til afrensning samt til reparation af puds og maling med silikatmaling i lys farve.


Støtteberettiget ca. 162.500 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %, afrundet til    48.000 kr.

40 % fra byfornyelsespuljen 19.200 kr.

60 % fra staten   28.800 kr.

 

Det anbefales, at der gives tilskud til følgende ejerboliger i villakvarterer uden for bymidten:

Svanevej 10 – bevaringsværdi 3
Fint beliggende muret og pudset funkisvilla fra 1934. Der søges om støtte til afrensning samt til reparation af puds og maling med silikatmaling i lys farve samt nye tagrender og nedløb.


Støtteberettiget ca. 196.786 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %, afrundet til   58.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen  29.000 kr.

50 % fra staten     29.000 kr.


Gefionsvej 20 – bevaringsværdi 4
Fint beliggende muret og pudset funkisvilla fra 1937. Ligger som et af en række ens huse. Der søges om støtte til afrensning samt til reparation af puds og maling med silikatmaling i lys farve samt nye kældervinduer og dør.


Støtteberettiget ca. 114.000 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %, afrundet til  34.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen 17.000 kr.

50 % fra staten    17.000 kr.


Dortheavej 4 – bevaringsværdi 4
Rødstens murermester villa fra 1930 med rødt tegltag. Der søges om støtte til ny tagdækning med rød vingetegl, lille dansk format, samt beklædning af kvistflunker med cementplader. Det bør stilles som betingelse for støtte, at beklædningen udføres i zink.


Støtteberettiget ca. 198.000 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %   58.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen 29.000 kr.

50 % fra staten   29.000 kr.

 

Havepladsvej 130 – bevaringsværdi 4
Fint muret rækkehus fra 1927. Der søges om støtte til reparation og delvis fornyelse af oprindelige kitfalsede vinduer.


Støtteberettiget ca. 105.000 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %, afrundet til   30.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen 15.000 kr.

50 % fra staten   15.000 kr.

 

Anders Billes Vej 32 – bevaringsværdi 4
Rødstens dobbelthus fra 1921 med rødt tegltag. Der søges om støtte til ny tagdækning med rød vingetegl, lille dansk format, samt nye tagrender og nedløb i zink.


Støtteberettiget ca. 188.000 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %, afrundet til  56.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen 28.000 kr.

50 % fra staten   28.000 kr.


Bertel Bruuns Vej 3 – bevaringsværdi 4
Stor murermestervilla fra 1938 med rødt tegltag og rød blank mur. Der søges om støtte til ny tagdækning med rød vingetegl, lille dansk format, samt nye tagrender og nedløb i zink og til reparation af murværk med delvis omfugning samt delvist nye vinduer.


Støtteberettiget ca. 429.000 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %, afrundet til  128.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen  64.000 kr.

50 % fra staten    64.000 kr.


 

Det anbefales, at der gives tilskud til følgende ejerboliger inden for bymidten:

Købmagergade 6B, 6 ejerlejligheder - bevaringsværdi 4

Stor ejendom i rød blank mur med fine detaljer fra 1929. Arkitekt Bodulf Billund. Der søges om tilskud til omfugning af facaden mod Købmagergade, reparation og vandskuring af gavl, hvor nedrevet nabobygning har været, samt fornyelse af 6 kældervinduer. Der er ansøgt om kunststofvinduer i kælder. Støtten bør gives under forudsætning af, at de eksisterende oprindelige vinduer bevares og istandsættes, eller at nye vinduer skal være tilsvarende.


Støtteberettiget ca. 150.000 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %, afrundet til   45.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen 22.500 kr.

50 % fra staten     22.500 kr.

 

Bjergegade 82 - bevaringsværdi 4

Byggeforeningshus fra 1900 i rød blank mur med fine detaljer. Arkitekt J.A. Bjerre. Der er ansøgt om træ-/alu-vinduer. Støtten bør gives under forudsætning af, at der isættes malede trævinduer.


Støtteberettiget udgift ca. 68.000 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %, afrundet til  20.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen 10.000 kr.

50 % fra staten   10.000 kr.

 

Kongensstræde 77 - bevaringsværdi 4

Stort symmetrisk byhus med frontkvist, opført 1877. Der søges om støtte til fornyelse af vinduer og hoveddøre i hele huset, nye tagrender og nedløb i zink samt reparation af puds og maling med silikatmaling i lys farve. Støtten bør gives under forudsætning af, at hoveddøren mod Kongensstræde udføres som traditionel tofløjet dør med overlys.


Støtteberettiget udgift ca. 203.000 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %, afrundet til   60.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen 30.000 kr.

50 % fra staten   30.000 kr.


Dronningensgade 10 - bevaringsværdi 4

Rødstens byhus fra 1895, som indgår i en bevaringsværdig helhed. Der søges om støtte til udskiftning af defekte/frostsprængte mursten i facaden mod Dronningensgade.


Støtteberettiget udgift ca. 12.500 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %, afrundet til   4.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen 2.000 kr.

50 % fra staten  2.000,-kr.

 

 

Prinsessegade 85 A +B - bevaringsværdi 3

Meget fint og velbevaret længehus fra 1888. Opført i blank rød mur med glaserede sten og fine detaljer. Der søges om tilskud til ny hoveddør udført som traditionel tofløjet dør med overlys.


Støtteberettiget udgift ca. 15.000 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %, afrundet til   5.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen  2.500 kr.

50 % fra staten   2.500 kr.

 

Dronningensgade 53 - bevaringsværdi 6

Mindre byhus, opført 1900. Der søges om støtte til ny tagkonstruktion med dækning af rød vingetegl, lille dansk format, samt ny skorsten med traditionelt udformet skorstenspibe.


Støtteberettiget udgift ca. 208.530 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %, afrundet til  63.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen 31.500 kr.

50 % fra staten   31.500 kr.

 

 

Det anbefales, at der gives tilskud til følgende udlejningsboliger inden for bymidten:


Kongensgade 76 – bevaringsværdi 4
Stor rødstensejendom med 5 boliger. Der søges om støtte til nye hvidmalede dannebrogsvinduer mod Kongensgade samt til reparation og maling af oprindelig port.


Støtteberettiget udgift ca. 127.000 kr.

Foreslået støttebeløb 30 %, afrundet til  38.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen 19.000 kr.

50 % fra staten   19.000 kr.


Danmarksgade 54 – bevaringsværdi 6
Rødstensejendom, som er opført i 1896. Der er restauration i stueetagen og beboelse i de øvre etager. Bygningen er skæmmet af bræddebeklædning i stueetagen og har kraftige sætningsrevner. Der er planlagt en gennemgribende istandsættelse af hele ejendommen, hvorved bræddebeklædningen i stueetagen reduceres, og det oprindelige murværk igen bliver synligt.


Støtteberettiget udgift ca. 1.657.000 kr.

Foreslået støttebeløb 24 %, afrundet til   400.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen  200.000 kr.

50 % fra staten    200.000 kr.


Ejendommen Danmarksgade 54 er omfattet af Byggeskadefondens dækningsområde. Bidrag på 1,5 % af de totale ombygningsudgifter på 1.657.000 kr. udgør 24.855 kr. Beløbet betales af stat og kommune med halvdelen til hver.


Vendersgade 54/Oldenborggade 8 – bevaringsværdi 4
Stor hjørneejendom, som er opført i 1896. Der er restauration og cafe i stueetagen og beboelse i de øvre etager. Der søges om støtte til fornyelse af alle vinduer og hoveddøre.


Støtteberettiget udgift ca. 830.000 kr.

Foreslået støttebeløb 25 %, afrundet til   200.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen  100.000 kr.

50 % fra staten    100.000 kr. 


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  1. at der træffes byfornyelsesbeslutning for: Vejlby Kirkevej 30, Kolding Landevej 43, Trelde Næsvej 25, Follerupvej 35, Gudsø Engvej 3, Tornsagervej 17, Svanevej 10, Gefionsvej 20, Dortheavej 4, Havepladsvej 130, Anders Billes Vej 32, Bertel Bruuns Vej 3, Købmagergade 6B, Bjergegade 82, Kongensstræde 77, Dronningensgade 10, Prinsessegade 85 A+B, Dronningensgade 53, Kongensgade 76, Danmarksgade 54,Vendersgade 54/Oldenborggade 8
  1. at byfornyelsesbeslutningen gennemføres i henhold til de enkelte ejendomssagsbeskrivelser ved træk på Fredericia Kommunes vejledende udgiftsramme og tilførsel af ekstra ramme fra Aarhus Kommune
  1. at der udbetales støtte på i alt 2.466.425 kr. til ansøgerne, idet Fredericia Kommune herefter modtager 60-50 % refusion fra staten, og nettoudgiften på 1.113.925 kr. finansieres af puljen til byfornyelse 2015
  1. at midlerne frigives
  1. at der reserveres 343.750 kr. (325.000 kr. til 2 etape og 18.750 kr. til ½ bidrag til Byggeskadefonden) af byfornyelsespuljen for 2016 til Vejlby Kirkevej 30

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 29-04-2015

Indstillingen anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-05-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 18-05-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 45 1. budgetopfølgning på By- og Teknikudvalget

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for:


·  Ny lovgivning

·  Byrådsbeslutninger

·  Ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne

·  Fejl og mangler


For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens principper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der særskilt tages stilling hertil i Byrådet.

Udvalgets økonomi fra vedtaget budget til forventet regnskab er vist i nedenstående skema. Tallene dækker perioden til og med marts måned.


Mio. kr.

Korrigeret budget

1. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Drift


Serviceudgifter


HR & Facility

  Facility Management

  Transportoptimering

2,469

-

-

2,469

  Serviceafdeling

1,119

-

-0,099

1,020

  Ejendomsdrift

12,730

1,390

-

14,120


Strategisk planlægning

1,229

-

-

1,229


Beredskab

  Kørselskontor

-0,770

-

-

-0,770


Teknik & Miljø

  Plan & Byg

3,227

-0,032

-

3,195

  Drift & Anlæg

  Udviklingspulje

0,113

-

-

0,113

  Vej & Park - Drift

-2,363

-

1,500

-0,863

  Trafik & Natur

  Kollektiv trafik

20,424

-

2,000

22,424

  Veje og parker

10,194

-

0,750

10,944

  Vintertjeneste

6,146

-

-1,500

4,646

  Betalt parkering

-0,785

-

-

-0,785

  Parkeringsvagt

-0,392

-

-

-0,392

  Rottebekæmpelse

-1,011

-

0,619

-0,392

  Vejbelysning

6,032

0,376

-

6,408

  Landsbypuljer

1,498

-

-

1,498


Serviceudgifter i alt

59,860

1,734

3,270

64,864


Ældreboliger, drift


Facility Management

  Ejendomsdrift

-3,031

-

-

-3,031


Teknik & Miljø

  Plan & Byg

0,500

-0,212

-

0,288


Ældreboliger, drift i alt

-2,531

-0,212

-

-2,743


Drift i alt

57,329

1,522

3,270

62,121


Anlæg


Kvalitetsfondsanlæg


Anlæg - Facility Management

5,450

-

-

5,450


Kvalitetsfondsanlæg i alt

5,450

-

-

5,450


Skattefinansieret anlæg i øvrigt


Anlæg - Facility Mangement

44,170

0,586

-5,000

39,756

Anlæg - Beredskab

0,040

-

-

0,040

Anlæg - Trafik & Natur

56,377

-27,387

-7,500

21,490

Anlæg - Vej & Park, drift

0,523

-

-

0,523

Anlæg - Plan & Byg

2,187

0,244

-

2,431


Skattefinansieret anlæg i øvrigt i alt

103,297

-26,557

-12,500

64,240


Jordforsyning anlæg


Anlæg - Trafik & Natur

Byggemodning - boligformål

1,872

-

-

1,872

Byggemodning - erhvervsformål

1,154

-

-

1,154


Jordforsyning anlæg i alt

3,026

-

-

3,026


Anlæg i alt

111,773

-26,557

-12,500

72,716


Brugerfinansieret


Brugerfinansieret drift


Klimainvesteringer

-

-1,320

-

-1,320


Brugerfinansieret drift i alt

-

-1,320

-

-1,320


Brugerfinansieret anlæg


Klimainvesteringer

-

27,011

-12,500

14,511


Brugerfinansieret anlæg i alt

-

27,011

-12,500

14,511


Brugerfinansieret i alt

-

25,691

-12,500

13,191


Finansforskydninger


Indskud i landsbyggefonden

26,946

-

-

26,946


Finansforskydninger i alt

26,946

-

-

26,946


Total

196,048

0,656

-21,730

174,974

+ = udgift / lån af næste år (underskud),

 - = indtægt / opsparing (overskud)


I det følgende er indholdet i de enkelte kolonner kort beskrevet:


Korrigeret budget

Kolonnen ”Korrigeret Budget” dækker over dels vedtaget budget, spar/lån 2014<>15 samt evt. meddelte tillægsbevillinger til 2015. 


1. budgetopfølgning

Kolonnen ”1. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i Byrådet.


De ordinære budgetopfølgningssager omfatter:

Under serviceudgifter søges der om tillægsbevillinger i disse sager:

0,965 mio.kr. til drift af Bülows Kaserne samt Den Gamle Hovedvagt. Der afsættes 0,805 mio. kr. til ejendomsskat og 0,160 mio.kr. til ejendomsforsikringer.


Der er foretaget omplaceringer i disse sager:

Omplacering af servicemedarbejder fra HR Fredericia (ØK) til Facility Management (BTU). 


Et årligt budgetoverskud på 0,244 mio. kr. fra Byfornyelse, drift overføres til Byfornyelse, anlæg.


Der overføres 0,376 mio. kr. fra Vejbelysning, anlæg til Vejbelysning, drift til nedbringelse af efterslæb. 


Under anlæg søges der om tillægsbevillinger i disse sager:

0,586 mio.kr. til årlig udvendig bygningsvedligeholdelse af Bülows Kaserne samt Den Gamle Hovedvagt.


Der er foretaget omplaceringer i disse sager:

Et årligt budgetoverskud på 0,244 mio. kr. fra Byfornyelse, drift overføres til Byfornyelse, anlæg.


Der overføres 0,376 mio. kr. fra Vejbelysning, anlæg til Vejbelysning, drift til nedbringelse af efterslæb. 


Økonomi- og Indenrigsministeriet har udsendt nye konteringsregler gældende fra 2015, som betyder at udgifter og indtægter vedrørende klimaprojekter skal registreres som brugerfinansieret aktivitet. Det betyder, at der er behov for, at de afsatte budgetter vedrørende anlægsudgifterne til gennemførelse af klimaprojekterne med i alt 27,000 mio. kr. omplaceres indenfor By- og Teknikudvalgets anlægsramme fra skattefinansieret til brugerfinansieret område, og at Fredericia Spildevands betaling af renter og afdrag på lån med 1,300 mio. kr. årligt omplaceres fra de finansielle konti til brugerfinansieret drift i By- og Tekniksudvalgets regi.  


Der ansøges endvidere om anlægsbevilling/tillægsbevilling til anlægsbevilling iht. bilaget ”Oversigt over ansøgning om anlægsbevilling/tillægsbevil-ling til anlægsbevilling” på sagen.


Forventning Spar/lån

Kolonnen ”Forventning spar/lån” dækker over opsparing til senere eller lån af næste års budget. I henhold til kommunens principper for økonomistyring er der fri adgang til spar/lån på serviceudgifter. Ved et evt. merforbrug indenfor udvalgets ramme er der altså mulighed for at indhente dette i det følgende år. Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.


For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget ”Specifikation – 1.-Budgetopfølgning 2015” på sagen samt afsnittet ”Vurdering”.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

HR & Facility, drift:

Serviceafdelingen forventer et mindreforbrug på 0,099 mio. kr. til 2016, som er lig spar/lån fra 2014.


Teknik & Miljø, drift:

Vej & Park-Drift forventer et underskud på 1,500 mio. kr. Underskuddet svarer til en nedbringelse af underskuddet fra 2014 på 0,513 mio. kr.


Kollektiv Trafik forventer et underskud på 2,000 mio. kr. Budgetter er i balance, og der afdrages på gælden fra tidligere års manglende indtægter.


Veje og parker forventer et underskud på 0,750 mio. kr. Dette skyldes hovedsagligt manglende budget til vejafvanding, da budgettet ikke dækker til udskiftning af vejbrønd, der falder sammen.


Vintertjenesten forventer et overskud på 1,500 mio. kr. Dette skyldes en forholdsvis mild vinter indtil nu.


Rottebekæmpelse forventer et underskud på 0,619 mio. kr. Dette skyldes, at der i år og sidste år er blevet sat rottespærre i ved de kommunale bygninger, og at der samtidig har været mange rotter. Underskuddet forventes at kunne halveres i 2016 og endelig afdrages i 2017.


HR & Facility, anlæg:

På udvendig bygningsvedligeholdelse forventes et mindreforbrug på 5,000 mio. kr. i 2015 i forbindelse med forskydning af vedligeholdelsesarbejder.


Teknik & Miljø, anlæg:

Der forventes et mindreforbrug på 7,500 mio. kr. på cykelstier til Bredstrup og Bøgeskov. Det skyldes almindelig tidsforskydning.


Der forventes et mindreforbrug på 12,500 mio. kr. på klimainvesteringerne. Det skyldes almindelig tidsforskydning.


Indstillinger

HR & Facility, Strategisk Planlægning og Teknik & Miljø indstiller,

  1. at budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer
  2. at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 29-04-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 46 Anlægsmidler til broer 2015-2019

Sagsbeskrivelse

Teknik & Miljø har sammen med en ekstern rådgiver vurderet tilstanden af Fredericia Kommunes broer, som ikke berører jernbanen. Derudover er der afholdt møde med Banedanmark vedrørende vurdering af de af Fredericia Kommunes broer, som berører jernbanen. Broerne er vurderet med henblik på at opstille en liste over behovet for reparationer i perioden 2016-2019, som viser et realistisk behov for økonomiske midler hertil.


På baggrund af vurderingerne kan det konstateres, at flere af broerne kan kategoriseres som værende i en tilstand, der ikke længere er sikkerhedsmæssigt tilstrækkelig forsvarlig, og at en udskiftning af konstruktionen eller dele af denne derfor er stærkt påkrævet. Manglende udførelse af reparationerne vil på et snarligt tidspunkt kunne resultere i bæreevnesvigt med risiko for tab af menneskeliv ved påkørsel selv ved lav hastighed.


Yderligere er der flere af broerne, som kræver en udskiftning af konstruktionsdele, idet manglende reparationer vil betyde acceleration af nedbrydningen og dermed udgøre en sikkerhedsrisiko og samtidig lede til uforholdsmæssigt store udgifter til reparationer på et senere tidspunkt.


Det skal tilføjes, at Fredericia Kommune aftalemæssigt er forpligtet til vedligeholdelse af diverse konstruktionsdele på Banedanmarks broer. I de fleste tilfælde foranstalter Banedanmark reparationerne, som bekostes af Fredericia Kommune.


Teknik & Miljø har udarbejdet følgende plan for renovering af broer i 2015. Der er i budgettet 6,505 mio. kroner, hvoraf de 3,778 mio. kroner er spar/lån fra 2014.


Bronr.

Bronavn.

Beløb i 2015

7

Prangervejsbroen 

 1,700 mio.

8

Prangervej over Indre ringvej

 0,240 mio.

9

Indre Ringvej

1,710 mio.

26

Stibro v/Møllebo Allé

0,200 mio.

27

Stibro v/afd. Krogsagervej 

0,745 mio.

28

Stibro v/Søndermarksvej 

 0,925 mio.

20420

Mølleskovvej 

0,250 mio.

 

Diverse reparationer herunder autoværn

0,735 mio.

 

I alt

6,505 mio.


Økonomiske konsekvenser

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse


 

 

 

 

 

 

 

Sikring af brobygværker (xa-50048)

 

 

 

 

 

 

2,727

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 


Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at udførelse af reparationerne i 2015 er stærkt påkrævet.


Teknik & Miljø vurderer, at nedenstående anlægsbudget ud fra en økonomisk og sikkerhedsmæssig betragtning vil være en hensigtsmæssig fordeling af udgifter i perioden 2016–2019. Dette vil forudsætte en budgetforøgelse.


Udgifter til BaneDanmark broer, hvor Fredericia Kommune har vedligeholdelsespligten eller dele heraf, er baseret på anlægsudgifter i foregående år.


Udgifter

2016

2017

2018

2019

I alt

Fredericia Kommune broer

 4,725

2,1

1,0

1,0 

8,825 mio. 

BaneDanmark broer

1,5 

1,5

1,5

1,5 

6,0 mio. 

I alt

6,225

3,6

2,5

2,5

14,825 mio.


 Der orienteres nærmere om dette på budgetseminaret.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 29-04-2015

Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-05-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 18-05-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 47 Nedlæggelse af den offentlige vej Fælledvej (vejdel 2) fra Fælledvej 66 til p-plads ved stranden

Sagsbeskrivelse

En sidevej til Fælledvej (Fælledvej vejdel 2) forløber fra Fælledvej ved Indre ringvej mod øst og nord til en p-plads ved stranden. Bilag 1.


Vejen benyttes hovedsageligt af gæster til stranden og som afgangsvej til bådelauget. Derudover er det Fredericia Spildevand og Energi A/S’ adgang til en pumpestation, der ligger ved p-pladsen. Der kan etableres alternativ adgang til såvel bådelauget som pumpestationen via Strandstien (fra Lillebælts Alle).


Fælledvej vejdel 2 er etableret i et kuperet terræn, og der er de seneste to år sket flere jordskred lige neden for Fælledvej 72. Det seneste jordskred har beskadiget vejen, så der ikke længere kan køres til p-pladsen og bådelauget, se bilag 3.


I vejen ligger der to spildevandsledninger, som ikke umiddelbart har lidt overlast ved de seneste skred, men ved eventuelle fremtidige skred vil der være fare for skade på disse ledninger. Ejendommen Fælledvej 72 har ikke lidt skade ved de seneste skred, men ved eventuelle fremtidige skred vil der være risiko for, at haveareal og på sigt bygningen kan komme i fare.


Da der er tale om naturligt forekommende jordskred, er kommunen ikke forpligtet til at sikre mod skred. Fredericia Spildevand og Energi A/S og ejeren af Fælledvej 72 har således hver især en interesse i at sikre deres ejendom.


Teknik & Miljø har gennem det seneste årti foretaget flere mindre reparationer på vejen pga. sætninger. Det seneste skred forsagede så store skader, at der skulle indbygges ca. 110 m3 nye materialer. Det viste sig efterfølgende, at skråningen stadig var så ustabil, at den ikke kunne bære det nyindbyggede materiale, og derfor skred igen.


Det er muligt at etablere alternativ adgang til bådelauget og Fredericia Spildevand og Energi A/S’ pumpestation, se bilag 2. Det vurderes, at der i givet fald blandt andet vil være behov for frirumsbeskæring i forbindelse med sikring af den alternative kørevej ad den eksisterende sti. 

Økonomiske konsekvenser

Teknik & Miljø har undersøgt mulighederne for en permanent sikring af skråningen. Dette vil overslagsmæssigt beløbe sig til 0,6 mio. kr. De indledende geotekniske undersøgelser, der skal fastlægge den endelige renoveringsmetode, vil beløbe sig til ca. 0,125 mio. kr. af det samlede overslag. Det vurderes ikke muligt at finde de 0,6 mio. kr. inden for budgetrammen. Derfor medtages dette som udfordring på anlægsseminaret for byrådet.

Vurdering

Da det er muligt at etablere en alternativ vejadgang til bådelauget og pumpestationen, vurderes det, at Fælledvej vejdel 2 kan nedlægges.


Opmærksomheden henledes på, at der i udkastet til den vision for Østerstrand, som efter flere drøftelser i Miljø- og Energiudvalget og – i april – desuden Kultur- og Idrætsudvalget står foran forelæggelse til vedtagelse i Byrådet, indgår et projekt for forskønnelse af p-pladsen og etablering af en udsigtsplads på denne. Dette vil forudsætte fortsat vejadgang til parkeringspladsen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, 

  1. at Fælledvej vejdel 2 fra Fælledvej 66 til p-pladsen ved stranden nedlægges for al færdsel, når det af Teknik & Miljø vurderes nødvendigt af hensyn til sikkerheden
  2. at der laves foranstaltninger, der sikrer adgang til de afskårne matrikler fra Strandstien, idet udgiften hertil afholdes inden for budgetrammen 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 29-04-2015

Der optages dialog med Fredericia Spildevand og Energi A/S og berørte grundejere om mulighederne for at gennemføre en fælles løsning, hvor den beskadigede vejdel retableres og opretholdes.


Punkt 48 Etablering af solcelleanlæg

Sagsbeskrivelse

Teknik & Miljø har modtaget en ansøgning om etablering af et solcelleanlæg på ejendommen Erritsø Bygade 109, SuperBrugsen i Erritsø. Anlægget er ca. 490 m2 og vil være hævet ca. 0,4 m fra taget, se vedlagte bilag.


Ejendommen er omfattet af lokalplan 103, der fastsætter følgende bestemmelse:


§ 8.1.

Ny bebyggelse skal i sine væsentlige træk have en sådan udformning og fremtræden, herunder farveholdning, at der i forbindelse med den øvrige bebyggelse på stedet opnås en god helhedsvirkning.

Til udvendige bygningssider må ikke anvendes materialer, som efter byrådets skøn virker skæmmende.

Blanke og reflekterende tagmaterialer må ikke anvendes uden særlig tilladelse.”


Etablering af solcelleanlægget vil således foruden byggetilladelse kræve dispensation fra lokalplanens § 8.1.


Kommunen har mange lokalplaner og byplanvedtægter, der indeholder bestemmelser om tagmateriale og forbud mod anvendelse af blanke og reflekterende materialer, hvorfor etablering af solcelleanlæg ofte forudsætter, at der kan indhentes dispensation fra den pågældende bestemmelse.


Teknik & Miljø er som udgangspunkt positivt indstillet på at dispensere fra bestemmelserne til solcelleanlæg. Det vil dog altid være betinget af en konkret og individuel vurdering, hvor der blandt andet lægges vægt på placering, højde, omfang og områdets karakter samt hensynet til naboer. I tilfælde af en dispensation vil det være på vilkår om, at anlægget skal være matteret, og der anvendes antireflektorisk glas. Herudover er det ofte et vilkår, at solcelleanlægget følger tagets hældning. Dette er med til at sikre, at anlægget ikke fremstår alt for dominerende i forhold til den eksisterende bygning.


 Det konkrete solcelleanlæg har et omfang og en placering, der adskiller sig fra de solcellesager, som Teknik & Miljø typisk behandler. Dette gælder særligt solcelleanlæggets afstand til tagfladen, der er ca. 40 cm, hvor solcelleanlæg oftest er hævet omkring 10-15 cm fra taget. Ansøger begrunder højden på anlægget med, at det eksisterende tag ikke kan bære anlægget, hvis det kommer tættere på.


Det ønskede anlæg vil have en afstand til både det vestlige og østlige skel på ca. 1 m.

Solcelleanlægget vil vende ud mod parkeringspladsen mod Erritsø Bygade og dermed være synlig fra butikstorvet. Solcelleanlægget vil ikke ligge i umiddelbar nærhed til boliger, men alene til erhvervsvirksomheder.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at det ansøgte vil være præcedensdannende for ikke alene lokalplanområdet, men også andre lignende områder i kommunen, hvis der dispenseres til projektet som ansøgt. Dette begrundes med, at solcelleanlæggets omfang, herunder særligt højden på anlægget, bevirker, at anlægget vil fremstå som en selvstændig bygningsdel frem for en integreret del af bygningen. Derved vil den fremtræde meget dominerende. Desuden betyder placeringen ud mod butikstorvet, hvor der dagligt færdes mange menneske, at anlægget vil være iøjnefaldende.


Det er på den baggrund Teknik & Miljøs vurdering, at solcelleanlæggets omfang og højde bør mindskes, således at der sikres en bedre integration med den eksisterende bygning.


Teknik & Miljø har den 14. april 2015 sendt sagen i kombineret partshøring i 2 uger iht. byggeloven og naboorientering iht. planloven for at indsamle eventuelle bemærkninger fra ejere og lejere af de omkringliggende ejendomme. Der vil på udvalgsmødet blive orienteret om eventuelle indkomne bemærkninger.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


1. at administrationen bemyndiges til at dispensere til solcelleanlægget, forudsat projektet revideres for så vidt angår højde, omfang og den visuelle integration


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 29-04-2015

Der meddeles dispensation til solcelleanlægget på vilkår, at anlægget bedst muligt visuelt kommer til at fremstå som en naturlig del af taget.


Punkt 49 Kondemnering af Jyllandsgade 41, 2. tv

Sagsbeskrivelse

Teknik & Miljø modtog den 7. juli 2014 henvendelse i form af udfyldt spørgeskema fra lejerne af Jyllandsgade 41, 2. tv, da de havde mistanke om, at der var skimmelsvamp i deres lejebolig.


Lejerne er efterfølgende fraflyttet lejemålet, der derfor nu står tomt.


Kommunen skal jf. byfornyelsesloven § 76 føre tilsyn med ejendomme, som benyttes til beboelse og ophold.

 

Den 15. december 2014 besigtigede Teknik & Miljø lejemålet sammen med kommunens rådgiver. I forbindelse med tilsynet, udtog kommunens rådgiver prøver for skimmelsvamp. Prøverne viste en større forekomst af skimmelsvampe.


Ejer har ikke fremsendt bemærkninger i forbindelse med partshøringen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

På baggrund af besigtigelsesrapporten og fotos taget i forbindelse med besigtigelsen har embedslægen vurderet, at boligen har et omfattende problem med fugt og skimmelsvamp, som påvirker indeklimaet i betydelig grad og udgør en sundhedsfare for boligens beboere. Boligen bør ifølge embedslægen uden unødig forsinkelse fraflyttes.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


-  at der nedlægges forbud mod beboelse i ejendommen

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 29-04-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 50 Støttesag, Skema A - Boligkontoret Fredericia, I.P. Schmidt

Sagsbeskrivelse

Det blev besluttet af Byrådet den 02-02-2015 at sælge den historiske tidligere cigarfabrik i I.P. Schmidts Gård – Ved Landsoldaten / Nørre Voldgade til Boligkontoret Fredericia til etablering af 31 boliger.


Bygherren har fremsendt et skema A. Der er også fremsendt skitser til bebyggelse af arealet.


Projektet gennemføres efter lov om almene boliger.


Boligkontoret Fredericia har købt ejendommen af Fredericia Kommune med henblik på at etablere 31 nye boliger i de eksisterende bygninger De nuværende 28 boliger renoveres/ombygges, og der sker en tilvækst af 3 nye boliger i de tidligere administrationslokaler. Alle 31 boliger opføres med henblik på at etablere et seniorbofælleskab.


Endvidere køber Boligkontoret Fredericia den eksisterende p-kælder med 16 p-pladser, og der sker en udmatrikulering, så gårdrummet indgår i Boligkontoret Fredericias fremtidige matrikel.


P-kælder og gårdrum renoveres i forbindelse med renovering af boligerne og Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia støtter facaderenoveringen af bygningerne Ved Landsoldaten 1-3.

Økonomiske konsekvenser

Byrådet besluttede på sit møde den 02-02-2015, at sælge I.P. Schmidt til Boligkontoret Fredericia.


Det blev endvidere besluttet på mødet, at de budgetmæssige konsekvenser for 2014 og 2015, skulle indarbejdes i budgettet, anlægsbevillingen frigives og en del af slagsprovenuet reserveres til etableringen af et alment seniorbofællesskab på I.P. Schmidts Gård.

Vurdering

Bygherren har fremsendt et skema A. Der er også fremsendt skitser til bebyggelse af arealet, og det vurderes, at den planlagte bebyggelse kan opføres inden for den gældende lokalplan.


Der opføres 31 almene familieboliger med et samlet areal på 2416 m2, og der er planlagt 27 2-rums og 4 3-rums boliger.


Der kan maksimalt godkendes følgende anskaffelsessum:

2.416 m2 á - maksimumsbeløb 46,170 mio. kr.


Anskaffelsessummen i den konkrete sag er angivet til 46,170 mio. kr.


Det er denne anskaffelsessum, som bygherren ansøger om godkendelse af, og den finansieres således:


Realkreditlån (88%)  40,630 mio. kr.

Kommunalt grundkapitallån (10%)    4,617 mio. kr.

Beboerindskud (2%)  0,923 mio. kr.


Ud over det kommunale grundkapitallån (som opkræves af Landsbyggefonden, efter at tilsagnet er meddelt, og når bygherren har dokumenteret, at der er afholdt udgifter) påtager kommunen sig en kommunal garanti for den del af lånet, som ligger ud over 60 % af ejendommens værdi. Tilsagnet gives under forudsætning af, at kommunen påtager sig denne garanti. Garantikravet kan ikke opgøres, før byggeriet er opført, og garantien opgøres teknisk set beløbsmæssigt indtil da til lånets størrelse. Når byggeriet er opført, opgøres garantien på grundlag af ejendommens værdi (markedsværdien). Garantikravet for dette konkrete tilsagn kendes først, når garantierklæringen fremsendes af långiver (realkreditinstituttet).


Afgivelse af kommunegarantien påvirker ikke kommunens låneramme.


Overblik over den kommunale økonomi


Indtægt

Udgift

Kommunalt grundkapitallån


4,617 mio. kr.

Grundsalg


13,750 mio. kr.

Kommunalt gebyr


0,114 mio. kr.

I alt


13,864 mio. kr.

4,617 mio. kr.

Samlet indtægt/udgift


9,247 mio. kr.


Med den oplyste anskaffelsessum er maksimumsbeløbet for 2015 udnyttet fuldt ud, og det betyder, at anskaffelsessummen ikke kan blive højere.

 

Bygherren har oplyst, at lejen for familieboliger vil udgøre 859,00 kr. pr/ m2. Den således beregnede leje lægges til grund ved godkendelsen af tilsagnet.


Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller til By- og Teknikudvalget overfor Økonomiudvalget, at anbefale at kommunen meddeler tilsagn til Boligkontoret Fredericia om støtte til opførelse af 31 familieboliger og godkender en anskaffelsessum på 46,170 mio. kr., og heraf udgør det kommunale grundkapitallån 4,617 mio. kr.


Kommunen påtager sig endvidere en kommunal garanti for den del af lånet, som ligger ud over 60% af ejendommens værdi.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 29-04-2015

Indstillingen blev tiltrådt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-05-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 18-05-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 51 Ændring af vedtægter for Boligkontoret Fredericia

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har modtaget en anmodning om godkendelse af ændrede vedtægter for Boligselskabet Fredericia.


Det drejer sig om en ændret sammensætning af bestyrelsen samt ændrede formuleringer omkring bestyrelsens opgave. Ændringsforslagene er vedhæftet som bilag.


--


Boligorganisationens kerneaktivitet er at opføre, udleje, administrere, vedligeholde og modernisere støttet boligbyggeri i overensstemmelse med reglerne i lov om almene boliger m.v.


Organisationen kan udover den virksomhed, der er nævnt ovenfor, udføre aktiviteter, som har en naturlig tilknytning til boligerne og administrationen af disse, eller som er baseret på den viden, som organisationen har oparbejdet. 


Boligorganisationen er oprettet og drives efter reglerne for almene boliger.


Det følger af Vejledning af 27-12-1996 om drift af almene boliger m.v. at:  ”vedtægtsændringer skal indsendes til den kommunalbestyrelse, der fører tilsyn med boligorganisationen, jf. afsnit 23. Kommunalbestyrelsen påser, at vedtægterne opfylder lovens regler om almeneboligorganisationer og de krav, der er fastsat i medfør af loven. Kommunalbestyrelsen fremlægger derefter vedtægterne til offentligt eftersyn. Formen herfor fastsættes af den enkelte kommunalbestyrelse.”


Kompetencen til godkendelse af vedtægtsændringer, forså vidt gælder organisationer omfattet af reglerne om støttet byggeri, er delegeret til By- og Teknikudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Byråds- og Ledelssekretariatet har gennemset vedtægterne og påset, at de overholder gældende ret.


Det er endvidere Byråds- og Ledelsessekretariatets vurdering, at udvalget kan godkende de ændrede vedtægter for Boligkontoret Fredericia.

Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller at vedtægterne godkendes.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 29-04-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 52 Igangsætning af ændret plangrundlag for ELP

Sagsbeskrivelse

Virksomheden Elbo Logistik Partner A/S (ELP), Europavej 18, har den 25. februar 2015 ansøgt om tilladelse til at øge det eksisterende oplag af planteværnsmidler. En forøgelse af oplaget som ansøgt vil medføre, at virksomheden skal godkendes som risikovirksomhed.


ELP oplagrer i dag miljøfarlige stoffer så som pesticider og insektmidler samt mindre mængder brandfarlige produkter i et omfang og i en mængde, der holder sig under grænserne for risikovirksomhed.


Etablering af et oplag som ansøgt strider mod den gældende lokalplan nr. 108. En tilladelse vil derfor forudsætte, at der udarbejdes en ny lokalplan for området. Det skal bemærkes, at plangrundlaget ikke på noget tidspunkt har muliggjort, at det etableres risikovirksomhed i området.


ELP har tidligere (2013) ansøgt om tilladelse til at oplagre stoffer i en mængde og et omfang, som ville medføre, at der blev tale om en risikovirksomhed. Ansøgningen blev den 24. september 2013 forelagt det daværende Teknisk Udvalg, som besluttede at meddele ansøger, at kommunen ikke var indstillet på at igangsætte en planlægning, som muliggjorde risikovirksomheder i området.


Begrundelsen var primært, at virksomheden ligger i et område der udgør indvindingsoplag til Børup og Skærbæk vandværker, og at oplaget af pesticider og insektmidler udgjorde en potentiel trussel for forurening af grundvandet. I den forbindelse skal det nævnes, at Fredericia Byråds dagældende natur- og miljøpolitik havde et flerårigt indsatsområde for grundvand og vandforsyning, der handler om, at det som led i lokalplanlægningen løbende skulle sikres, at nye virksomheder og tankanlæg mv. placeres miljø hensigtsmæssigt i forhold til drikkevandsinteresserne.


For sagens fulde historik henvises til dagsordenspunktet i Teknisk Udvalgs møde i den 24. september 2013, sagsid: 13/5596.


Ny lokalplan

Det ansøgte er som nævnt i strid med lokalplan nr. 108: Af både § 1.1 (lokalplanens formål) og § 3.1.4 (lokalplanområdets anvendelse) fremgår det, at der ikke må være virksomheder, hvor der af hensyn til forebyggelse af forurening må stilles betydelige afstandskrav eller andre særlige beliggenhedskrav. Risikovirksomheder i kolonne 2 hører ind under denne definition. 


Risikovirksomheder er omfattet af VVM-reglerne. Udover et nyt lokalplangrundlag vil etablering af risikovirksomhed derfor forudsætte udarbejdelse af en et kommuneplantillæg med tilhørende VVM-redegørelse.


Statens Grundvandskortlægning for Skærbækområdet 

Naturstyrelsen har i 2013 færdiggjort grundvandskortlægningen i Skærbækområdet. Resultaterne af kortlægningen er sammenfattet i en redegørelse, der viser grundvandsressourcernes beliggenhed, kvalitet, naturlige beskyttelse, arealanvendelse og forureningskilder. I redegørelsen er der foretaget en revision af indvindingsoplande og justering af nitratfølsomme indvindingsområder. Områdeafgrænsningerne er først formelt gyldige, når de via en bekendtgørelse har været i offentlig høring og er vedtaget med hjemmel i vandforsyningsloven.


Teknik & Miljø har fået oplyst, at en sådan vedtagelse forventes at ske ultimo 2015.


Grundvandskortlægningen af Skærbækområdet viser et noget andet billede af grundvandets dannelse og strømningsmønster, end hidtil antaget. Den viser, at de områder, hvorfra der indvindes grundvand, de såkaldte indvindingsoplande, ligger længere mod vest. For den konkrete ansøgning betyder det, at virksomheden på Europavej ikke længere ligger i et område, der udgør indvindingsopland til vandværker.


Den nye grundvandskortlægning er af stor betydning for erhvervsarealerne i DanmarkC og de virksomhedstyper, der placerer sig i området. Den hidtidige praksis i området har været at meddele afslag over for virksomheder, der ønsker at overskride grænserne for risikovirksomhed - bl.a. med henvisning til hensynet til beskyttelsen af grundvandet.  

Økonomiske konsekvenser

Tilvejebringelse af lokalplan, kommuneplantillæg, VVM-redegørelse samt udarbejdelse af godkendelse som risikovirksomhed vil medføre et meget betydeligt ressourceforbrug Teknik & Miljø og vil derfor kunne medføre et behov for ressourcetilgang.

Vurdering

Som nævnt forventes Naturstyrelsens kortlægning af Skærbækområdet at indebære ændringer af afgrænsningen af indvindingsoplande og områder med særlige drikkevandsinteresser, hvorved ELP ikke længere ligger i et område med særlige drikkevandsinteresser. Derved vil et hidtil væsentligt argument imod at åbne op for, at ELP godkendes som risikovirksomhed, ikke længere være til stede.


ELP håndterer i forvejen miljøfarlige stoffer under grænserne for risikovirksomhed. En godkendelse af ELP som risikovirksomhed vil ganske vist indebære, at ELP vil kunne håndtere større mængder af de omhandlede stoffer. På den anden side set vil en godkendelse af ELP som risikovirksomhed indebære, at der kan og vil skulle stilles væsentligt mere detaljerede krav end i dag til virksomheden og dens drift.


Det er på den baggrund Teknik & Miljøs vurdering, at der kan åbnes op for godkendelse af ELP som risikovirksomhed gennem tilvejebringelse af det fornødne kommune- og lokalplangrundlag, såfremt det i den kommende bekendtgørelse fastlægges, at ELP ligger uden for områder med særlige drikkevandsinteresser, herunder områder der udgør indvindingsoplande til vandværker.


Det skal afslutningsvis bemærkes, at den endelige grundvandskortlægning vil være af afgørende betydning for, hvad den kommende indsatsplan for grundvandsbeskyttelsen i området skal omfatte.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  1. at det meddeles ELP, at kommunen er indstillet på at igangsætte tilveje-bringelse af lokalplan og kommuneplantillæg med VVM-redegørelse, der muliggør, at ELP kan godkendes som risikovirksomhed, under den forudsætning, at Naturstyrelsens grundvandskortlægning af Skærbæk kortlægningsområde udmøntes i en bekendtgørelse, der fastlægger, at ELP ikke længere ligger i et område med indvindingsinteresser eller med særlige grundvandsinteresser
  1. at Teknik & Miljø – når denne forudsætning er opfyldt - bemyndiges til at igangsætte udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg med VVM-redegørelse samt forslag til lokalplan i samarbejde med ELP

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 29-04-2015

Indstillingen blev tiltrådt, idet udvalget lægger vægt på de skærpede krav til indretning og drift af virksomheden, der vil være en følge af en eventuel godkendelse som risikovirksomhed.


Punkt 53 Igangsætning af lokalplan 340, Retiradebygningen i Fredericia Bymidte

Sagsbeskrivelse

By- og Teknikudvalget har tidligere behandlet sagen den 28. august 2015.


Efter at BaneDanmark havde anmeldt nedrivning af ejendommen Norgesgade 48, beliggende på matr.nr. 789a, Fredericia Bygrunde, blev det besluttet at nedlægge et § 14 forbud mod nedrivningen, hvorefter der skal udarbejdes en lokalplan, der forhindrer det ansøgte, inden for et år.


Den 10. juni 2014 havde udvalget besluttet at varsle forbuddet, hvorefter fristen for udarbejdelsen af lokalplanen er tinglyst til den 10. juni 2015.


Bygningen indgår i en større bevaringsværdig helhed, hvori den tidligere godsbanebygning, den gamle stationsbygning og politistation og post samt de endnu bevarede togspor indgår. Retiradebygningen ligger der, hvor vejen fra færgelejet gik op til selve stationsbygningen og bygningen tjente til formål som retiradebygning for det tidligere færgeleje, hvor Lillebæltsfærgen lagde til frem til 1935, da den blev overflødig pga. Lillebæltsbroens åbning. 


Retiradebygningen vurderes at have national betydning, idet den er sidste spor af det tidligere færgeleje. Bygningen er optaget som bevaringsværdig i Kommuneplan 2013 – 2025, Fredericia Kommune.


Efter bygningsfredningslovens § 18 må en bevaringsværdig bygning ikke nedrives, før nedrivningsanmeldelsen har været offentlig bekendtgjort, og kommunalbestyrelsen har meddelt ejeren, om den efter planlovens § 14 vil nedlægge forbud mod nedrivningen.

Ved den politiske behandling i august 2014 vurderede det daværende By & Erhverv, at der kunne indarbejdes bestemmelser, som forhindrer, at bygningen kan nedrives i den igangsatte ”Lokalplan 328, Arkitektur, Facader og Skilte i Fredericia Bymidte”.


Lokalplan 328 forventedes dengang at være vedtaget og offentliggjort i foråret 2015. Lokalplanen er under udarbejdelse, men forventes nu først at kunne vedtages med efterfølgende offentliggørelse ultimo 2015. Baggrunden herfor er stadigt flere projekter under Bevaringsfonden, som har betydet, at der ikke har været tilstrækkeligt med ressourcer til færdiggørelse af lokalplan 328 indenfor den tinglyste tidsfrist vedr. retiradebygningen.


Retiradebygningen er aktuelt udbudt til salg af Banedanmark, idet bygningen med det omkringliggende grundareal frastykkes.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der skal udarbejdes en lokalplan alene for retiradebygningen, således at tidsfristen kan overholdes, så bygningen kan bevares som politisk besluttet. Lokalplanen vil indeholde en bestemmelse om, at bygningen ikke kan nedrives, og at alle ydre forandringer skal godkendes. Ressourceforbruget til en sådan lokalplan vil være meget begrænset.


Lokalplanforslaget vil skulle behandles på et ekstraordinært By- og Teknikudvalgsmøde, økonomiudvalgsmøde i maj med vedtagelse på byrådsmødet den 18. maj, så 1 års fristen i forhold til § 14 forbuddet imod nedrivning af retiradebygningen skal overholdes.

 

Det vil være muligt at foretage en udstykning med et passende areal omkring bygningen. Vejadgangen til Banedanmarks arbejdsareal og til den nye matrikel kan etableres som fælles adgangsvej som privat fællesvej og fælles overkørsel.


Lokalplan 328, Arkitektur, Facader og Skilte i Fredericia Bymidte vil herefter kunne gennemarbejdes med større inddragelse af berørte borgere og i tæt dialog med By- og Teknikudvalget.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


at der udarbejdes en selvstændig lokalplan for retiradebygningen.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 29-04-2015

Et flertal bestående af Jean Brahe, Steen Wrist Ørts, Christian Bro, Jan Schrøder og Lars Ejby Pedersen stemte for indstillingen.


Nikolaj Wyke stemte imod.


Punkt 54 Endelig vedtagelse af tillæg til Kommuneplan 2013 - 2025 - Særligt værdifulde landbrugsområder

Sagsbeskrivelse

Forslag til tillæg nr. 6 til Kommuneplan 2013 – 2025 for Trekantområdet – Udpegning af særligt værdifulde landbrugsområder har været i 8 ugers offentlig høring. Høringen udløb den 14. januar 2015.


Der er indkommet bemærkninger fra landbrugsorganisationer, Kulturstyrelsen, VejleMuseerne, en lokal borgergruppe samt en enkelt borger.


Bestyrelsen for Trekantområdet har den 20. februar 2015 drøftet tillægget, som derved er frigivet til politisk behandling i de enkelte byråd med henblik på endelig vedtagelse. Forud for drøftelsen havde repræsentanter for landbruget foretræde for bestyrelsen. Landbruget var repræsenteret af medlemmer af Jysk Landbrug, Vejle-Fredericia Landboforening og Kolding Herreds Landbrugsforening. 


Kommuneplantillægget indeholder en udpegning af særligt værdifulde landbrugsområder (SVL) med tilhørende retningslinje og redegørelse. Ved kommuneplantillæggets endelige godkendelse aflyses samtidig retningslinje 3.1.1. i Kommuneplan 2013 – 2025 for ”områder til landbrugsmæssig anvendelse” med tilhørende udpegning og redegørelse.


Bemærkninger fra offentlighedsfasen

Der er modtaget bemærkninger fra følgende:

  1. Vejle-Fredericia Landboforening, Kolding Herreds Landbrugsforening, Sønderjysk Landboforening, Jysk Landbrug (fælles skrivelse sendt til alle kommuner samt Trekantområdet Danmark)
  2. Centrovice (sendt til Middelfart Kommune)
  3. RAVKO lokaludvalg, Middelfart (sendt til Middelfart Kommune)
  4. Kulturstyrelsen (sendt til Vejle Kommune)
  5. VejleMuseerne (sendt til Vejle Kommune)
  6. Helge Poulin, Vamdrup (sendt til Kolding Kommune)

Bemærkningerne er samlet i vedlagte notat (bilag 1), som er udarbejdet af den tværkommunale arbejdsgruppe for kommuneplantillægget. Af notatet fremgår også arbejdsgruppens vurdering af de fremsendte bemærkninger med tilhørende indstilling.


Resumé af bemærkningerne 

Indholdet af den fælles henvendelse fra de 4 landbrugsorganisationer er i udgangspunktet en gentagelse af de synspunkter, som landboorganisationerne indsendte i forbindelse med idéfasen. Landbrugsorganisationerne fastholder deres ønske om, at hovedparten af al landbrugsjord i omdrift udpeges til SVL. Efter organisationernes opfattelse kan udpegningen føre til, at landbrugsjorde opdeles i A-jorde, som er særligt værdifulde og B-jorde, som ikke er. Efter organisationernes vurdering vil dette få store økonomiske konsekvenser for landbruget. 


Centrovice fremsætter et lignende synspunkt om, at al landbrugsjord som udgangspunkt er værdifuldt. Derudover har man hæftet sig ved en formulering i forslaget til kommuneplantillæg om, at udpegningsgrundlaget for potentiel natur i Trekantområdet, efter deres vurdering, er af varierende kvalitet. Centrovice understreger, at udpegningerne (generelt) må ske på et sagligt grundlag.


VejleMuseerne tilkendegiver, at udpegning af et område til SVL, hvor der i forvejen er udpeget kulturmiljøer, vil kunne påvirke de arkæologiske interesser negativt.


Kulturstyrelsen henstiller til, at bufferzonen ved Jelling Monumenterne vises på kort, og at det fremgår, at hensynet til verdensarven prioriteres i området.


Sluttelig har en borgergruppe og en enkelt borger fremført synspunkter om specifikke udpegninger i hhv. Middelfart og Kolding Kommune.


Det udarbejdede udkast til Tillæg nr. 6 til Kommuneplan 2013 – 2025 for Trekantområdet og Fredericia Kommune fremgår af bilag 3. 


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Bemærkningerne fra Vejle-Fredericia Landboforening, Kolding Herreds Landbrugsforening, Sønderjysk Landboforening og Jysk Landbrug giver anledning til, at der foreslås tilføjet følgende tekst til redegørelsen i kommuneplantillægget, s. 6:


”Udpegningen forhindrer ikke, at husdyrproduktioner, der ligger uden for SVL-områder kan udvide, ligesom at der kan placeres staldanlæg uden for SVL-områder. Desuden vil udpegningen af SVL-områder ikke forhindre at landbrugsarealer kan drives intensivt uden for SVL-områder”.


Det vurderes, at landbrugsorganisationernes øvrige bemærkninger til selve metodikken bag udpegningen ikke giver anledning til ændringer i kommuneplantillægget.


Bemærkningerne fra Kulturstyrelsen om udpegning af et konkret område nord for Jelling medfører, at området nord for Jelling-monumenterne tages ud af SVL-udpegningen. Derudover medfører bemærkningerne fra VejleMuseerne, at der tilføjes følgende tekst i kommuneplantillæggets metodebeskrivelse, s. 8:


”Kulturmiljøområderne er udpeget i Kommuneplanen, og der kan ske udvikling i form af byggeri, anlæg og råstofgravning mm. inden for områderne, hvis der tages hensyn til de kulturhistoriske værdier. Derfor kan disse områder indgå i SVL-udpegningen”.


Bemærkningerne fra den lokale borgergruppe og den enkelte borger giver ikke anledning til ændringer i kommuneplantillægget.


Teknik & Miljø vurderer, at tillæg til Kommuneplan 2013-2025 for Trekantområdet – Udpegning af særligt værdifulde landbrugsområder kan vedtages med ovenstående ændringer. 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet, 

  1. at tillæg nr. 6 til Kommuneplan 2013 – 2025 vedr. Særligt værdifulde landbrugsområder vedtages endeligt, idet retningslinje 3.1.1. i Kommuneplan 2013 – 2025 for ”områder til landbrugsmæssig anvendelse” med tilhørende udpegning og redegørelse samtidig aflyses
  1. at der tilføjes supplerende tekst til kommuneplantillæggets redegørelse side 6 samt til kommuneplantillæggets metodebeskrivelse side 8
  1. at de indkomne bemærkninger besvares med udgangspunkt i arbejdsgruppens vurderinger (bilag 1)
  1. at henvendelsen fra Vejle-Fredericia landboforening, Kolding Herreds Landbrugsforening, Sønderjysk Landboforening og Jysk Landbrug besvares som det fremgår af bilag 2.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 29-04-2015

Indstillingen blev tiltrådt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-05-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 18-05-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 55 "Gang i byen" - strategien

Sagsbeskrivelse

På baggrund af samarbejdet mellem By- og Teknikudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget er strategien for ”Gang i Byen” nu klar til vedtagelse. Strategien fremsendes til Byrådet til endelig vedtagelse.


Strategien ligger i forlængelse af Byrådets vision for Fredericia Kommune – herunder i særlig grad, at Gothersgade syd skal forbinde Gammel Havn med den eksisterende bymidte, og at byen skal udvikles i samarbejde med erhvervslivet samt at Fredericia skal være en attraktiv bosætningskommune og kendes på det gode værtskab.


Strategien:


Med strategien udpeges fire strategiske spor, der skal arbejdes ud fra med henblik på at skabe gang i bymidten: 

 

En samlet, levende bymidte

  • Centrum for udvikling flyttes mod syd
  • Fritid og kulturliv skaber oplevelser i byrummene
  • Bymidten og FredericiaC bindes sammen via Gothersgade
  • Nye passager - intime byrum med eventyr

Handelscentre med stærke profiler der supplerer hinanden

  • Tydelig rollefordeling mellem midtby og andre handelsområder i planlægning og rådgivning
  • Handelsbalance styrkes - flere dagligvarer og kædebutikker i centrum
  • Der arbejdes med klynger eksempelvis (internethandel eller fødevarespecialiteter)

Let at finde rundt

  • Navigation og sammenhæng i bymidten som i et storcenter
  • Lette adgangsforhold og parkering for alle typer trafik
  • Kollektiv trafik i bymidten – optimeres i forbindelse med igangværende generelle analyse af den kollektive trafik i Fredericia Kommune
  • Gothersgade syd - direkte sammenhæng for gående til gågadenettet

Partnerskabet

  • Bymidten som udstillingsvindue for virksomheder
  • Samarbejde om udvikling: branding, markedsføring, butikker, events mv.
  • Løbende dialog med byen og interessenter
  • FredericiaC om sammenhæng med bymidten

Samlet overblik over de strategiske spor findes i Bilag A – Gang i byen. 


Handlingsplan

 

Udvalgene har peget på en lang række handlinger, som ligger i forlængelse af strategien. Handlingsplanen beskriver for hvert af de strategiske spor aktiviteter og indhold. Udvalget vil løbende skulle tage stilling til, hvilke handlinger der sættes i gang.


I Bilag B - Handlingsplan ses det katalog over alle aktiviteter og handlinger, udvalgene har peget på som muligheder.


Det prioriteres at igangsætte en række udvalgte aktiviteter fra handlingskataloget hurtigst muligt.


Udvalgte aktiviteter

  1. Åbning af p-husets udkørsel til Prinsessegade, så der kan køres ud fra p-huset til Prinsessegade.
  2. Digitale pyloner ved indfaldsvejene - placeres ved de tre indfaldsveje: Snoghøj Landvej, Vejlevej og Egeskovvej, hvor der i dag er placeret en pylon for Shopping og to infoskilte, henholdsvis for Fredericia Kommune og Messe C.
  3. Etablering og drift af grønne opholdsmiljøer, bænke og fælleshaver i bymidten samt den sydlige del af bymidten som beskrevet i handlingsplanen. Aktiviteterne omfatter kun 2015 – derefter evalueres det om de skal fortsætte. 
  4. Skiltning i bymidten, så det er nemt at finde rundt (som i et storcenter) etableres i samarbejde med Fredericia Shopping.
  1. Åbning af toilet under rådhuset er behandlet på møde i By- og Teknikudvalget den 17. februar 2015 og vedtaget i Byrådet den 9. marts 2015.

Økonomiske konsekvenser

”Gang i Byen” indeholder en handlingsplan, der medfører udgifter i forbindelse med realisering.


Da det er en serie af handlinger, der løbende vil blive realiseret, efterhånden som der udarbejdes projektbeskrivelser, er der ikke noget samlet budget for handlingsplanen. Et overslag over økonomi for ”Gang i Byen” tegner et billede af, at der i forbindelse med budgetforhandlingerne bør afsættes 2 millioner kr. til realisering af handlingskataloget, såfremt man ønsker hele kataloget realiseret.


Til dækning af udgifterne for de aktiviteter i handlingsplanen, der sættes i gang år inden sommerferien anvendes midler overført fra 2014, som var tiltænkt udvikling af bymidten.


Udvalgte aktiviteter

1.  Åbning af p-husets udkørsel til Prinsessegade- etablering ca. 200.000 kr.

  1. Digitale pyloner ved indfaldsvejene – Pylonerne leases, og der vil være en forventet årlig udgift til leasing og drift på i alt ca. 130.000 kroner, som finansieres ved salg af informationsplads.
  2. Etablering og drift ( i 2015) af grønne opholdsmiljøer mv., anslås at beløbe sig til ca. 200.000 kr.
  3. Skiltning i bymidten anslås at beløbe sig til ca. 100.000 kr.
  4. Åbning af toilet under rådhuset – selvstændigt budget jf. tidligere sag

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

 

 

 

 

 

 

 

 

Åbning af adgang til p-hus mod Prinsessegade (xa-50175)

0,200

0,200

Digitale pyloner (xg-50071-00008)

0,080 

0,130 

0,130 

0,130 

0,130 

 

Digitale pyloner (xg-50071-00008)

-0,080 

-0,130 

-0,130 

-0,130 

-0,130 

 

Grønne opholdsmiljøer (xg-20019)

0,100

 

 

 

 

 

Bænke (xg-20019)

0,020

Fælleshaver

(xg-20019)

0,080

 

 

 

 

 

Skiltning i bymidten (xg-20019)

0,100

Toilet under rådhuset

0

Udvikling af bymidten (xg-10041)

-0,500

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

 

0,000 


Vurdering

”Gang i byen” indeholder både strategiske spor, der udstikker retning for udvikling af bymidten, og handlinger, der realiserer strategierne, samt markedsføring, der sikrer en bred kommunikation og synliggørelse af de initiativer, der sættes i gang.


Samlet set vurderes det, at det politiske arbejde ud fra strategien og handlingsplanen vil sætte gang i en positiv udvikling i bymidten, der både vil styrke bymidten som handelsby og tilbyde brugere mulighed for at få varierede oplevelser.

Indstillinger

Strategisk Planlægning anbefaler, 

  1. At By- og Teknikudvalget og Kultur- & Idrætsudvalget indstiller ”Gang i Byen - ” strategien og handlingsplan til vedtagelse i Byrådet
  2. At By- og Teknikudvalget drøfter aktiviteterne i handlingsplanen og godkender, at de udvalgte aktiviteter igangsættes
  3. At yderligere budget til realisering af strategien indgår i de kommende budgetforhandlinger for budget 2016-2019

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 29-04-2015

Indstillingen blev tiltrådt, idet administrationen bemyndiges til at foretage afsluttende redaktionelle justeringer. 


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 29-04-2015

Godkendt som indstillet

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-05-2015

Anbefales med redaktionelle justeringer. 


Punkt 56 Fordeling af landsbypuljemidler

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med Budget 2015 blev det besluttet, at der fremover bevilges midler til en landsbypulje på 200.000 kroner årligt. Puljemidlerne kan benyttes af beboerforeningerne til forskønnelse i landsbysamfundene.


Landsbypuljen kan være med til at understøtte det frivillige arbejde, således at beboere i områderne, der arbejder frivilligt for forskønnelse af landsbyområderne, får et kommunalt tilskud til for eksempel indkøb af løgplanter og reparation af maskinel til særlig pleje, som ikke er indeholdt i kommunens almindelige drift.


Anvendelsen af midlerne sker i tæt dialog mellem beboerforeningerne og Teknik & Miljø. Det er kommunen, der afholder de aftalte udgifter, som er knyttet til beboerforeningerne.


 Der er tale om følgende beboerforeninger:

  • Vejlby Sogns Beboerforening
  • Taulov Fællesråd
  • Skærbæk Beboerforening
  • Herslev Beboerforening
  • Bredstrup-Pjedsted Beboerforening

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at det er hensigtsmæssigt at puljemidlerne fordeles ligeligt mellem de 5 beboerforeninger således, at hver enkelt beboerforening har mulighed for at bruge 40.000,- kroner årligt.


Midlerne skal bruges til drift på offentlige arealer og indkøb af for eksempel skraldespande, bænke med mere, hvor beboerforeningerne har ønsker om særlige forskønnelsestiltag, som ikke kan udføres indenfor kommunens almindelige driftsbudget.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  1. at de afsatte midler fordeles ligeligt mellem beboerforeningerne
  2. at fastlæggelsen af anvendelsen af midlerne sker i dialog mellem Teknik & Miljø og beboerforeningerne

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 29-04-2015


Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 57 Forslag fra Venstre - Offentlige pladser

Sagsbeskrivelse

Venstre har fremsendt følgende forslag:


Det er vigtigt for Venstre, at vi som kommune sikrer gode rammevilkår for erhvervslivet, herunder byens butikker. Det er også vigtigt for Venstre, at vi har en levende midtby med aktiviteter og mange handlende.

 

Venstre vil derfor i forbindelse med budgetforhandlingerne foreslå, at gågaderegulativet bliver afskaffet, så butikkerne uden betaling kan stille varer (udstillingsarealer/facademeter) og/eller borde og stole (ude-servering) udenfor deres butikker og cafeer. Venstre betragter dette som værende til gavn for hele byen, og det bør kommunen støtte op om, hvor vi kan. Derudover er Venstre også af den holdning, at butikkerne ikke skal betale for ovenstående, da der ikke - som viser det - er nogen grund til at pålægge butikker gebyrer for at etablere sig i Fredericia. Vi bør i stedet gøre alt, hvad vi kan for at gøre erhvervsklimaet så venligt og imødekommende som muligt.

 

Det følger således af vores forslag, at kommunen overtager udgiften til julebelysning/juletræer og permanent sætter det på budgettet (ca. 55.000 kr.). Det kommer alle borgere i Fredericia til gavn og bør derfor ud fra et ønske om at understøtte erhvervslivet blive afholdt af kommunen

fremadrettet.

 

Ovenstående ser Venstre gerne optaget som punkt i budgetforhandlinger som et led i en fortsat indsats for at gøre erhvervsklimaet bedre i Fredericia kommune, hvilket er i tråd med tankegangen bag etableringen af Business Fredericia. Venstre håber derfor også, at der i budgetlægningen vil være opbakning til forslaget fra de andre politiske partier.

 

På nuværende tidspunkt vil Venstre dog helt konkret komme med følgende forslag, som ligger i tråd med ovenstående, og som burde kunne afholdes indenfor udvalgets nuværende budget:

 

- Venstre foreslår, at der ikke opkræves betaling for leje af Axeltorv, Rådhuspladsen, JB Nielsens plads eller andre offentlige pladser.

 

Baggrunden for forslaget er, at vi er særlig interesseret i at udnytte de muligheder, som disse pladser giver og som følge heraf, at der bliver skabt liv i byen allerede her i foråret, hvorfor denne del af Venstres forslag ikke bør vente til budgetlægningen. Der er et stort uudnyttet potentiale her, og alle - som gerne vil skabe liv i byen - bør omkostningsfrit få mulighed for at prøve deres ideer afog være med til at skabe en levende midtby til gavn for hele Fredericia.


Indstillinger

Indstilles til udvalgets behandling.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 29-04-2015

Sagen videresendes til Økonomiudvalget.


Beslutning i Økonomiudvalget den 12-05-2015

Økonomiudvalget er positiv indstillet overfor forslaget og har derfor bedt administrationen om at belyse sagen i detaljer med henblik på behandling af forslaget i byrådet snarest muligt.

Beslutning i Byrådet den 18-05-2015

Et flertal bestående af A, C, F, O og V besluttede at betalingen for udeservering og benyttelse af pladser samt benyttelse af gader og fortove til udstilling af varer bortfalder fra indeværende år. 100.000 kr. finansieres fra brandingpuljen, mens restbeløbet finansieres ved at administrationen af ordningen lettes når samarbejde med Fredericia Shopping øges og betalingen afskaffes.


Et mindretal bestående af Ø stemte imod.


Punkt 58 Orientering (Lukket)