Senior- og Handicapudvalget - 13-05-2019

Referat
Dato:
Mandag, 13 maj, 2019 - 09:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Lørdag, 11 maj, 2019 - 08:01
Referat publiceret:
Mandag, 3 juni, 2019 - 16:01

Punkt 15 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-05-2019

Dagsorden godkendt.

Punkt 16 Projekt Hænder Nok - indsatser

Sagsresumé

På baggrund af udfordringer med at rekruttere tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft til opgaverne på de store velfærdsområder, besluttede Senior- og Handicapudvalget på deres møde d. 25. marts 2019 at sætte fokus på syv indsatser med henblik på, at vi også i fremtiden har hænder nok til at løfte opgaverne på udvalgets område. 

 

Der er udarbejdet oplæg til drøftelse for indsatserne, som er vedhæftet som bilag, og som også kort præsenteres på mødet. (Der arbejdes på bilagene som sendes ud med dagsordenen)

 

Senior- og Handicapudvalget bedes drøfte den politiske ambition for indsatserne, og hvilken forskel de skal gøre. 

 

Senior og Handicapudvalget bedes beslutte, hvordan der arbejdes videre med indsatserne. 

 

Sagsbeskrivelse:

For at imødekomme en fremtidig mangel på social- og sundhedsmedarbejdere, har Senior- og Handicapudvalget og Uddannelsesudvalget igangsat en strategisk indsats under navnet Hænder nok. Senior- og Handicapudvalget udtrykte på udvalgsmødet i marts 2019 ønske om at syv foreslåede indsatser blev bearbejdet yderligere. 

 

  1. Fra Vordingborgmodel til Fredericia Model - oplæg 

Senior- og Handicapudvalget ønsker, at der arbejdes med en videreudvikling af Vordingborgmodellen, hvor ledige via et særligt tilrettelagt forløb afklares og kvalificeres til at starte på uddannelsen som Social- og Sundhedshjælper eller Social- og Sundhedsassistent.

 

I Vordingborg består forløbet af såvel beskæftigelses- som uddannelseselementer fx: virksomhedspraktik, arbejdsmarkedsuddannelse, og ansættelse med løntilskud, og der er rigtigt gode erfaringer med at fastholde ledige i forløbet og på uddannelsen efterfølgende.

 

Punktet kan med fordel ses i sammenhæng med det andet af indsatsområderne i Hænder Nok ”Model for opkvalificering af SSH til SSA”. Det ligger i Vordingborgmodellen, at ansatte i løntilskud vikardækker for SSH’ere på uddannelse.

 

Indsatsen spiller desuden sammen med Fredericia kommunes uddannelsespolitik, samt Byrådets erhvervsuddannelsesstrategi, hvis målsætning er, at flere skal vælge og gennemføre en (erhvervs)uddannelse. 

 

Distriktsleder Ulla Vinkel Krøger og Ældrechef Susanne Johansen fra Vordingborg Kommune giver et oplæg via Skype.

 

Der er udarbejdet et oplæg til en model for Fredericia Kommune, samt beregninger på hvad indsatsen kan betyde for den kommunale økonomi (Jf. bilag 1).

 

  1. Model for opkvalificering fra SSH til SSA 

Der skal udvikles en model som gør det mere attraktivt for allerede ansatte social- og sundhedshjælpere at videreuddanne sig til social- og sundhedsassistenter. Vi ved fx at SU og elevløn på uddannelsen, og tab af anciennitet på arbejdspladsen, kan være forhindringer.

 

Indsatsen spiller sammen med Fredericia Kommunes uddannelsespolitik, hvor der er en målsætning om at højne uddannelsesniveauet generelt blandt Fredericia Kommunes borgere. 

 

Der er udarbejdet et oplæg til hvordan Fredericia Kommune som arbejdsgiver kan balancere økonomi og samtidig være med til at gøre det mere attraktivt at videreuddanne sig (jf. bilag 2).

 

  1. Model for praktikvejledning på fuld tid for at sikre fastholdelse 

Udvalget har ønsket et forslag til en model for intensiveret og professionaliseret vejledning med henblik på at nedbringe antallet af elever som falder fra uddannelsen som social- og sundhedshjælper/social- og sundhedsassistent. Dette hænger også sammen med Byrådets erhvervsuddannelsesstrategi, som er byrådsbehandlet ultimo april 2019, hvor det er en målsætning at flere vælger og gennemfører en erhvervsuddannelse. Regeringen, KL, FOA og Danske regioner sætter tal på i deres aftale for 2020-2021, hvor målsætningen er at antallet af elever, der falder fra uddannelserne i de tre første måneder, skal reduceres til under 10 %.

 

Der er forskellige løsninger som man med fordel kan kigge til i andre kommuner. Kolding og Esbjerg arbejder fx med modeller med deltids-/fuldtidsansatte vejledere. Derudover har Region Midt gode erfaringer med vejledningsindsats i et endnu tættere samarbejde med Social- og Sundhedsskolen, så der i højere grad er tale om én vejledning på tværs af skole og praktik.

 

Der er udarbejdet et faseopdelt udkast til en ny model for praktikvejledning, hvis mål det er at understøtte elevernes læring og gennemførelse (jf. bilag 3). 

 

  1. Model for dannelse af fleksjobs til småopgaver på eks. plejecentrene 

Social- og Beskæftigelsesudvalget har vedtaget politisk, at Fredericia Kommune som arbejdsplads skal oprette 25 minifleksjob på ca. syv timer ugentligt. Målet er, at flere fredericianere får en tilknytning til arbejdsmarkedet og det sociale liv, der er forankret heri og på sigt kan varetage flere timer.  

 

Senior- og Handicapudvalget kan støtte op om denne målsætning ved at igangsætte, at Plejen ansætter fleksjobbere på eksempelvis plejecentrene, hvor de fx kan være med til at sikre, at der kan være flere personer til stede på tidspunkter med spidsbelastning. 

 

Der er udarbejdet et oplæg til småopgaver til flexjobbere på plejecentrene (jf. bilag 4).

 

  1. Alternative ansættelser (fx ufaglærte i plejen) 

For at imødegå flere vakante stillinger i Plejen, samt en forestående sommerferieperiode, er der åbnet op for at slå stillinger for ufaglærte op.  Målet er på kort sigt at sikre tilstrækkeligt mange kvalificerede hænder til opgavevaretagelsen. På den længere bane er det ambitionen at gøre flere interesserede i tage en ordinær social- og sundhedsuddannelse. 

 

De ufaglærte nyansatte gennemfører et særligt tilrettelagt, kortere uddannelsesforløb kombineret med praktik. Forudgående er det kortlagt hvilke opgaver, som de ufaglærte medarbejdere skal uddannes i at varetage.

 

Målgruppen er også unge, som endnu ikke har valgt en uddannelses-/karrierevej og skal ses i tæt sammenhæng med Byrådets erhvervsuddannelsesstrategi som er byrådsbehandlet ultimo april (flere skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse). Indsatsen kan også ses i sammenhæng med Budget 2018, hvor der blev afsat midler til 100 flere elever og studerende i Fredericia Kommune. 

 

Der blev opslået 60 stillinger i marts måned og Fredericia Kommune fik 200 ansøgninger. Der var kvalificerede ansøgere til alle opslåede stillinger.

 

  1. Fokus på jobfastholdelse – særligt for seniorer 

Senior- og Handicapudvalget ønsker at få større viden om, hvordan vores allerede ansatte medarbejdere kan bidrage til at der fortsat er hænder nok til at løfte opgaverne på området. Andre Kommuner, fx Silkeborg, har gode erfaringer med kortlægning og initiativer på området, bl.a. gennem involvering af medarbejdere og tillidsvalgte, samt dialog med arbejdspladserne og spørgeskemaundersøgelser.

 

Der er udarbejdet et oplæg til emner, som det kunne være relevante at arbejde mere med (jf. bilag 5). 

 

  1. Branding af faget 

Det er Senior- og Handicapudvalgets oplevelse, at der er mangel på de gode historier i det offentlige rum, og man ønsker et fokus på det meningsfulde ved jobbet og social- og sundhedsuddannelserne som en karrierevej. 

 

Senior- og Handicapudvalget ønsker en plan for synliggørelse af det attraktive ved et job som social- og sundhedsmedarbejder i plejen. Det kan være ad forskellige kanaler og på forskellige platforme, fx hverdagshistorier fra personalet, oplæg, åbent hus, film, artikler m.m.  

 

Uddannelsesudvalget arbejder med at brande erhvervsuddannelser som en karrierevej og disse to initiativer kan med fordel understøtte hinanden. Samtidig skal indsatsen ses i tæt sammenhæng med Byrådets erhvervsuddannelsesstrategi, samt Fredericia Kommunes uddannelsespolitik. 

 

Der er udarbejdet et oplæg til en plan for branding af faget som profession (jf. bilag 6). 

Økonomiske konsekvenser

Fremgår af oplæggene i det videst muligt omfang.

Indstillinger

Senior & Handicap indstiller, at Senior- og Handicapudvalget drøfter punktet og træffer beslutning om det videre arbejde.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-05-2019

Senior- og Handicapudvalget besluttede følgende:

 

  • Der skal udarbejdes en økonomisk beregning på Vordingborgmodellen. Finansiering drøftes i forbindelse med budgetlægning for 2020.
  • I forhold til indsatsen ”fra SOSU-hjælper til SOSU-assistent” skal administrationen kigge på vilkårene for såvel eksisterende personale, som for personer, der endnu ikke er ansat.
  • Der skal laves et oplæg vedr. en løsning med praktikvejleder på fuld tid.
  • At der arbejdes videre med forebyggelse af nedslidning, arbejdstidstilrettelæggelse og inddragelse af andre medarbejdergrupper og
  • At der arbejdes videre med de idéer der er listet vedrørende branding af faget.

 

Udvalget bifalder indsatsen ”alternative ansættelser”, der er sat i gang.

Punkt 17 Godkendelse af Demenshandleplan for Fredericia

Sagsresumé

I januar 2017 offentliggjorde Sundheds- og Ældreministeriet en national demenshandleplan, med en række initiativer frem mod 2025, som kommuner og regioner kan deltage i eller søge om puljemidler til. Et af punkterne i den nationale demenshandleplan er et mål om, at få 98 demensvenlige kommuner i Danmark inden udgangen af 2025. Der er ikke knyttet en godkendelses eller certificeringsordning til målet, men et væsentligt og synligt element er, at den enkelte kommune har udarbejdet en demenshandleplan, og her er der et krav om, at der skal være en betydelig inddragelse af borgere og interessenter undervejs.

 

Demenshandleplanen for Fredericia har været i offentlig høring i perioden 25. marts til 25. april 2019. Høringssvar gennemgås og eventuelle tilretning af Demenshandleplanen foretages og anbefales af Senior- og Handicapudvalget d. 13. maj 2019.

 

Byrådet skal efterfølgende godkende den endelige Demenshandleplan for Fredericia og samtidig registreres som demensvenner.

 

Sagsbeskrivelse:

I januar 2017 offentliggjorde Sundheds- og Ældreministeriet en national demenshandleplan, med en række initiativer frem mod 2025, som kommuner og regioner kan deltage i eller søge om puljemidler til. Et af punkterne i den nationale demenshandleplan er et mål om at få 98 demensvenlige kommuner i Danmark inden udgangen af 2025. Der er ikke knyttet en godkendelses eller certificeringsordning til målet, men et væsentligt og synligt element er, at den enkelte kommune har udarbejdet en demenshandleplan, og her er der et krav om, at der skal være en betydelig inddragelse af borgere og interessenter undervejs,

 

Fredericia vil være kendt som en demensvenlig kommune og ønsker at synliggøre, hvad vi gør, og hvilke initiativer vi vil understøtte eller igangsætte. I slutningen af 2017 påbegyndte Pleje og Omsorg derfor arbejdet med at samle data ind til en kommende demenshandleplan.

 

I foråret 2018 blev den lokale demensalliance dannet. Den lokale demensalliance består af en repræsentant for mennesker med demens og deres pårørende, fra Alzheimerforeningen, Ældre Sagen, Sct. Georgs Gilderne i Fredericia, Seniorrådet, Fredericia Frivilligcenter og fra Idrætsdaghøjskolens demensaktiviteter (blandt andet ”Bevæg dig glad”). Demensalliancen har været en vigtig partner i arbejdet med demenshandleplanen, og sammen med forvaltningens dataindsamling og resultaterne af en tilknyttet Ph.d.-studerendes undersøgelse, har de været med til at pege på de initiativer, som indgår i demenshandleplanen for Fredericia.

Senior- og Handicapudvalget behandlede d. 25. marts 2019 udkastet til Demenshandleplanen,  og de besluttede at sende planen i offentlig høring i perioden 25. marts til 25. april 2019.

 

På dette møde behandles indkomne høringssvar, herunder de input, der kom ind i forbindelse med arrangementet d. 26. februar, hvor udkastet til Demenshandleplanen blev præsenteret. Den endelige udgave af Demenshandleplanen ”Sammen om demens” skal herefter godkendes i Byrådet. Samtidig med godkendelsen i Byrådet får alle byrådsmedlemmer mulighed for at lade sig registrere som demensvenner.

Økonomiske konsekvenser

De enkelte initiativer i demenshandleplanen kan i et vist omfang være forbundet med udgifter, men de konkrete beløb er det ikke muligt at beregne på nuværende tidspunkt.

Vurdering

Senior og Handicap vurderer, at forslaget til demenshandleplanen i høj grad dækker ønskerne om fremtidige indsatser på demensområdet, idet mange relevante aktører har været involveret og bidraget flot i processen. Dertil kommer muligheden for at komme med høringssvar i forbindelse med den offentlige høring.

 

Høringssvarene præsenteres og vurderes på mødet i Senior- og Handicapudvalget og indarbejdes i ønsket omfang.

Indstillinger

Senior og Handicap indstiller, at Senior og Handicapudvalget overfor Byrådet anbefaler, at Demenshandleplan for Fredericia – ”Sammen om demens” med eventuelle tilretninger – godkendes.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-05-2019

Anbefales.

Punkt 18 Ansøgning om godkendelse som tilskudsberettiget Pensionistforening - Nordbo Senior

Sagsresumé

Den 27. november 2012 blev nye retningslinjer for tildeling af tilskud til pensionistforeninger i Fredericia Kommune vedtaget.

 

En af forudsætningerne for at kunne opnå støtte efter de nye retningslinjer er, at foreningen får godkendt sine vedtægter af Senior- og handicapudvalget. Ved godkendelsen stilles der blandt andet krav om, at foreningens hjemsted er Fredericia Kommune, og at formålet med foreningen er at sikre aktiviteter i bred forstand for pensionister bosat i Fredericia.

 

Senior og Handicap har den 1. april 2019 modtaget en ansøgning om godkendelse som tilskudsberettiget pensionistforening fra Nordbo Senior.

 

Sagsbeskrivelse:

Den 27. november 2012 blev nye retningslinjer for tildeling af tilskud til pensionistforeninger i Fredericia Kommune vedtaget.

 

En af forudsætningerne for at kunne opnå støtte efter de nye retningslinjer er, at foreningen får godkendt sine vedtægter af Senior- og Handicapudvalget. Ved godkendelsen stilles der blandt andet krav om, at foreningens hjemsted er Fredericia Kommune, og at formålet med foreningen er at sikre aktiviteter i bred forstand for pensionister bosat i Fredericia.

 

Senior og Handicap har den 1. april 2019 modtaget en ansøgning om godkendelse som tilskudsberettiget pensionistforening fra Nordbo Senior.

 

Nordbo Senior har fremsendt vedtægter og program for 2019. Af vedtægterne fremgår det, at hjemstedet er Fredericia Kommune, og at der i foreningen kan optages medlemmer, der er pensionister, efterlønsmodtagere eller modtagere af social pension. Foreningens formål er at skabe et netværk blandt medlemmerne. Dette bestræbes opnået gennem aktiviteter af oplysende, social og kulturel karakter. Der er ingen krav om tilknytning til området.

 

Ved gennemgang af programmet for 2019 kan det konstateres, at aktiviteterne er meget bredt sammensat, og dækker emner som eksempelvis ugentlige foredrag, håndarbejde, it-hjælp, stole gymnastik, cykel- og gåture, spis-sammen og udflugter ud af huset. Nordbo Senior har altså et bredt sammensat program og ligner i den relation i høj grad de oprindeligt godkendte pensionistforeninger.

 

Nordbo Senior har i vedtægterne anført, at de samarbejder med Frivilligcenter Fredericia og Landsorganisationen Danske Seniorer. Foreningen er dog selvstændig forening med egen medlemsskare, der betaler kontingent til foreningen og en særskilt økonomi i forhold til samarbejdspartnerne.

Økonomiske konsekvenser

Til godkendte foreninger udbetales dels et foreningstilskud på 5.000 kr., dels et medlemstilskud på 150 kr. pr. medlem en gang årligt. Pensionistforeningen skal søge om tilskuddene ved brug af et ansøgningsskema. Det samlede tilskud til den enkelte forening kan dog ikke overstige 50.000 kr. årligt. Der udbetales kun støtte til medlemmer med bopæl i Fredericia Kommune.

 

Det er en betingelse for udbetalingen af de årlige tilskud, at foreningens medlemmer betaler et årligt kontingent på minimum 200 kr. til foreningen. Dette for at sikre en vis egenbetaling. Det fremgår af referat af generalforsamlingen, samt af programmet for 2019, at det årlige kontingent udgør 200 kr. per person.

 

Nordbo Senior har oplyst, at de i 2019 har 149 medlemmer på 60 år eller derover, svarende til et årligt tilskud på 27.350 kr.

 

Der er efter udbetaling af tilskud til de godkendte pensionistforeninger jfr. anden sag på denne dagsorden 85.100 kr. tilbage på kontoen.

Vurdering

Senior og Handicap har gennemgået vedtægter og program for Pensionistforeningen Nordbo Senior.

 

På baggrund af beskrivelsen ovenfor blandt andet af målgruppe og aktiviteternes karakter vurderer Senior og Handicap, at Nordbo Senior opfylder betingelserne for at blive godkendt som tilskudsberettiget pensionistforening i Fredericia Kommune. Det er tillige tillagt væsentlig vægt, at Nordbo Senior er en selvstændig forening med eget kontingent og regnskab, og ikke en underafdeling af Danske Seniorer.

Indstillinger

Senior og Handicap indstiller, at Nordbo Senior godkendes som tilskudsberettiget pensionistforening i Fredericia Kommune.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-05-2019

Godkendt.

Punkt 19 Elbokøkkenet - regnskab 2018

Sagsresumé

Regnskabet for 2018 vedrørende Elbokøkkenet er afsluttet, og Elbokøkkenets drift er i sikker og robust gænge. Derfor anbefaler Elbokøkkenets bestyrelse, at overskud for 2018 sendes til de deltagende kommuner efter en forholdsmæssig fordeling i forhold til aftaget i 2018.

 

Der skal tages beslutning om, hvor overskuddet skal indbetales til.

 

Sagsbeskrivelse:

Elbokøkkenet har i 2017 være gennem et turbulent år med megen uro og vanskeligheder med fødevaresikkerheden. I kølvandet på dette gennemgik Elbokøkkenet en større omstillingsproces og har i 2018 fået ansat en ny leder. 2018 har også været et år med stor og intensiveret fokus på genopretning af det gode ry, effektiv drift og ikke mindst overholdelse budgettet.

 

Regnskabet for 2018 er afsluttet og bestræbelserne på at sikre Elbokøkkenet en sikker og robust drift har båret frugt. Elbokøkkenets samlede overskud i 2018 udgør 1.466 mio. kr., og der er i samme år oparbejdet en solid og stabil likviditet. Køkkenets overskud er primært fremkommet med baggrund i høje takster, en meget høj efterspørgsel, som har betydet at køkkenet har solgt væsentligt mere end forventet.

Økonomiske konsekvenser

Bestyrelsen i Elbokøkkenet vurderer, at Elbokøkkenet nu er på sikker og solid grund økonomisk, ikke mindst pga. mange gode og dygtige medarbejdere og en god leder.  

 

Bestyrelsen anbefaler derfor også, at overskuddet i 2018 fordeles de fire ejerkommuner forholdsmæssigt efter, hvad de fire kommuner har aftaget i 2018. For Fredericia Kommune drejer det sig om kr. 471.659 kr.

 

Med henvisning til at køkkenets likviditet har været stigende og opnået et sikkert og stabilt niveau anbefaler Elbokøkkenets bestyrelse kommunerne, at underskud og overskud fremadrettet håndteres indenfor Elbokøkkenets løbende likviditet, og at eventuelle underskud og overskud tilbageføres kommunerne efter Bestyrelsens vurdering af køkkenets likviditetsniveau -og stabilitet.

 

Bestyrelsen forventer ikke, at Elbokøkkenet udviser et tilsvarende stort overskud i 2019. Baggrunden herfor er, at budgettet er tilrettelagt med væsentlig højere forventninger til efterspørgslen, samt at et flertal af taksterne for de enkelte retter/portioner er faldet.

Vurdering

Vurderingen er primært af økonomisk art, og er derfor hovedsageligt beskrevet ovenfor.

 

Som beskrevet er årsagen til overskuddet i 2018, dels sket på baggrund af en øget omsætning og dels forhøjede takster i 2018, som følge af merforbruget i 2017.

 

Dækning af tidligere års merforbrug i Elbokøkkenet og konsekvenser heraf er dækket af budgettet under Pleje og omsorg. De forhøjede priser i 2018 reduceres med de nye takster gældende pr. 1. april 2019.

 

På den baggrund anmoder Senior og Handicap om, at overskuddet tilbageføres til der, hvor merudgifterne har været afholdt.

Indstillinger

Senior og Handicap indstiller, at orientering tages til efterretning, samt at overskuddet fra Elbokøkkenet i 2018 tilbageføres til Senior og Handicap.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-05-2019

Godkendt.

Punkt 20 Oprettelse af en Handicappris for Fredericia

Sagsresumé

Handicaprådet har henvendt sig til Senior- og Handicapudvalget med henblik på at få drøftet oprettelse af en årlig handicappris i Fredericia.

 

Senior- og Handicapudvalget skal drøfte oprettelse af en Handicappris, herunder eventuelt godkende retningslinjer for prisens tildeling, samt rammer for fejring af overrækkelsesdagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Handicaprådet har henvendt sig til Senior- og Handicapudvalget med henblik på at drøftet oprettelse af en årlig handicappris i Fredericia.

 

Handicaprådet har fremsendte et forslag til kriterier for en Handicappris. Af det fremsendte forslag fremgår blandt andet at:

 

  • prisen uddeles i et samarbejde mellem Fredericia kommune og Handicaprådet i Fredericia.
  • prisen kan gives til enkeltpersoner, organisationer, foreninger, virksomheder eller kommunale eller privat institution, der har ydet en særlig indsats, som kommer handicappede i Fredericia til gode.
  • alle borgere, organisationer eller foreninger med hjemsted i Fredericia kan komme med forslag til prismodtagere.
  • indstillingen til handicapprisen skal være skriftlig og begrundet. Der nomineres 3 mulige modtagere, som Fredericia Kommune og Handicaprådet i fællesskab finder blandt de indsendte forslag, ligesom den endelige udpegning af modtageren af Handicapprisen findes i fællesskab.

 

Handicaprådet foreslår, at prisen er en kombination af et pengebeløb og et kunstværk.

 

Fejring af prismodtageren og uddeling af prisen har været drøftet mellem formanden for Handicaprådet og formandskabet i Senior- og Handicapudvalget, og der er enighed om at fejring bør ske på FN’s internationale handicapdag d. 3. december, og at der på dagen skal arrangeres noget særligt til at skabe opmærksomhed omkring dagen og overrækkelsen.

 

På mødet præsenteres drøftelserne og de kriterier, som Handicaprådet har foreslået, med henblik på fastlæggelse af formelle og økonomiske rammer for en Handicappris for Fredericia.

Økonomiske konsekvenser

Der vil være udgifter forbundet med dels prisen, dels arrangementet d. 3. december hvert år.

Vurdering

Fredericia har tradition for at anerkende og  fejre de gode indsatser. Eksempelvis afholdes hvert år en idrætsfest, hvor byens idrætstalenter og andre idrætsudøvere, der har gjort en særlig indsats, fejres. I den forbindelse uddeles en del priser, herunder også årets Senioridrætspris. Derudover uddeles også hvert år en ildsjælepris til en person eller forening, der yder en særlig indsats på det frivillige sociale område.

 

Oprettelse og tildeling af en Handicappris vil fint følge sporet med tydelig og offentlig anerkendelse af borgere eller foreninger, der yder en særlig indsats.

Indstillinger

Senior og Handicap indstiller,

  1. at der oprettes en Handicappris for Fredericia og
  2. at Senior- og Handicapudvalget, med udgangspunkt i de kriterier, som Handicaprådet har fremsendt, fastlægger de formelle og økonomiske rammer for prisen.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-05-2019

Pkt. 1 godkendes.

 

Pkt. 2 retningslinjerne godkendes med følgende tilretninger:

  • Jury medlemmer fra kommunen er medlemmer af Senior- og Handicapudvalget.
  • Der tildeles et diplom og en vandrepokal til prismodtageren.
  • Der nomineres 3 kandidater hvoraf der udpeges en prismodtager.

Punkt 21 Rammer for kvalitetsstandard for indvendig vinduespudsning og større rengørings- eller oprydningsopgaver.

Sagsresumé

Kvalitetstandarderne for 2019 for indsatser, der kan bevilges af visitationen i Senior og Handicap, er politisk godkendt den 4. februar 2019. Med baggrund i ny principafgørelse i Ankestyrelsen 31-18, er der indarbejdet nye indsatser for indvendig vinduespudsning, særlig indsats på rengøring og omfattende oprydning.

 

De nye indsatser er en udvidelse af det tidligere gældende serviceniveau for praktisk bistand.

 

Senior- og Handicapudvalget skal tage stilling til kriterierne for bevilling af de nye indsatser, herunder i hvilket omfang det skal kunne leveres.

 

Sagsbeskrivelse:

De nye kvalitetstandarder for 2019 for indsatser, der kan bevilges af visitationen i Senior og Handicap, er politisk godkendt den 4. februar 2019. Med baggrund i ny principafgørelse i Ankestyrelsen 31-18, er der indarbejdet nye indsatser for indvendig vinduespudsning, særlig indsats på rengøring og omfattende oprydning. Principafgørelsen tager udgangspunkt i, at ”praktiske opgaver er tilbagevendende huslige pligter, der normalt udføres i forbindelse med opretholdelse af hjemmet”.

 

De nye indsatser er en udvidelse af det tidligere gældende serviceniveau for praktisk bistand. Der skal derfor udarbejdes kriterier for bevilling af indsatserne, herunder indhold i indsatsen der skal kunne leveres, målgruppe, hyppighed mm.

 

Kriterier indarbejdes efterfølgende i Visitationens administrative standarder. 

Økonomiske konsekvenser

Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at estimere et udgiftsniveau med baggrund i de nye indsatser. Udviklingen i udgifterne vil dog blive fulgt nøje, indtil der er et sikkert grundlag for at konkludere på den økonomiske betydning.

Vurdering

I forbindelse med Ankestyrelsens principudtalelse 31-18 har andre kommuner også indført indsatserne i kvalitetsstandarderne. Administrationen har forhørt sig i de kommuner, der ligger i nærheden, om deres rammer for de nye indsatser.

 

Det fremgår af tilbagemeldingerne, at kommunerne har lagt sig fast på rammer, der indebærer, at indsatserne tildeles som enkeltydelser, efter en konkret og individuel vurdering og at indsatserne maksimalt tildeles en eller to gange årligt.

Indstillinger

Senior og Handicap indstiller, at Senior- og Handicapudvalget drøfter og beslutter rammer for levering af indsatserne indvendig vinduespudsning og støtte rengørings- og oprydningsopgaver.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-05-2019

Senior- og Handicapudvalget besluttede,

  • at indsatserne tildeles som enkeltydelser efter en konkret individuel vurdering og
  • at indsatserne højest tildeles 2 gange årligt.

Punkt 22 Orienteringssag - Udbetaling af støtte til godkendte pensionistforeninger i Fredericia

Sagsresumé

Senior og Handicap har, i henhold til indsendte ansøgninger og fastlagte retningslinjer for tilskud til pensionistforeninger for ældre borgere i Fredericia Kommune, udbetalt støtte til de godkendte pensionistforeninger.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior og Handicap har, i henhold til indsendte ansøgninger og fastlagte retningslinjer for tilskud til pensionistforeninger for ældre borgere i Fredericia Kommune, udbetalt støtte til de godkendte pensionistforeninger.

 

De godkendte pensionistforeninger er Damvejens Ældreklub, Pensionistforeningen for Fredericia og omegn af 1938, Erritsø Ældreklub, Pensionistklubben Samvær og Sundhed, Frecia – døves seniorklub, samt HM-Pensionisterne.

 

Der indsendes ansøgning hvert år til d. 1. april. Med ansøgningen fremsendes regnskab for det forudgående år. Regnskabet skal som minimum være underskrevet af formanden og kassereren.

Økonomiske konsekvenser

Det årlige budget til godkendte pensionistforeninger udgør 200.000 kr.

 

Der udbetales et årligt foreningstilskud på 5.000 kr. pr. forening. Foreningstilskud udbetales kun, hvis foreningen har mindst 10 medlemmer.

 

Der udbetales et årligt medlemstilskud på 150 kr. pr. medlem af foreningen, forudsat at hvert medlem betaler minimum 200 kr. årligt i kontingent til foreningen, og foreningen i øvrigt lever op til de fastsatte retningslinjer for godkendte pensionistforeninger i Fredericia Kommune.

 

Det samlede tilskud pr. forening kan ikke overstige 50.000 kr. årligt.

 

De udbetalte beløb er fordelt på følgende måde:

 

 

Foreningens navn

Antal medlemmer

Foreningstilskud og

Medlemstilskud

Udbetalt

Støtte

Damvejens Ældreklub

55

8.250 kr.

5.000 kr.

13.250 kr.

Ældreklubben Erritsø

76

11.400 kr.

5.000 kr.

16.400 kr.

Pensionistforeningen af 1938

522

50.000 kr.

50.000 kr.

Samvær og Sundhed

31

4.650 kr.

5.000 kr.

9.650 kr.

Frecia – døves Seniorklub

54

8.100 kr.

5.000 kr.

13.100 kr.

HM-Pensionisterne

50

7.500 kr.

5.000 kr.

12.500 kr.

 

 Alt i alt er der udbetalt 114.900 kr.

Vurdering

Ingen vurdering.

Indstillinger

Senior og Handicap indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-05-2019

Taget til efterretning.

Punkt 23 Orientering (Lukket)

Punkt 24 1. budgetopfølgning 2019 for Senior- og Handicapudvalget

Sagsresumé

Senior- og Handicapudvalget kan ved 1. budgetopfølgning fremvise et økonomisk merforbrug på 22,3 mio. kr. Merforbruget er udtryk for et udgiftspres, som rækker frem i de kommende år.

Sagsbeskrivelse:

For at sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi og det forventede regnskab udarbejder stabs- og koncernområderne i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger.

Efter behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet.

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

Ved budgetopfølgningerne foretages en vurdering af udvalgets økonomi i forhold til de centralt udmeldte rammer for hhv. serviceudgifter og anlæg.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdet vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 1. budgetopfølgning fordelt på de relevante udgiftstyper.

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Senior- og Handicapudvalg

635,3

664,7

690,3

Serviceudgifter

628,9

626,2

648,4

Øvrig drift

-2,3

-2,0

-2,0

Anlæg, skattefinansieret

8,6

40,5

40,5

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør 2,7 mio. kr., som vedrører omplacering i forbindelse med omorganisering (2,2 mio. kr.) og en reduktion af budgettet (0,5 mio. kr.) vedrørende en moderne og effektiv organisation, som blev vedtaget med budgetforliget for 2019.

Forskellen mellem vedtaget budget og korrigeret budget på anlægsudgifterne udgør 31,9 mio. kr. og vedrører udkonteringen af nye plejebolig- og aflastningspladser på Stævnhøj. I det vedtagne budget var anlægsprojektet medtaget som et nettobudget, hvor en stor del af byggeriet var lånefinansieret.

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen og anlægsloftet samt det forventede regnskab inden for disse rammer. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller luft på den gældende ramme.

 

Mio. kr.

Ramme

Forventet regnskab

Serviceudgifter

626,2

651,8

Anlægsloft

7,4

7,4

 

I nedenstående tabel er udvalgets spar/lån vedrørende serviceudgifterne specificeret

Mio. kr

2018

Politisk besluttede:

 

Plejen. Aflastning pårørende 0,550 mio. og En værdig død 0,550 mio. Midler disponeret i budget 2019-2022, hvor der er afsat 0,1 mio. årligt til Aflastning pårørende og 0,1 mio. årligt til en Værdig død samt 0,075 mio. årligt som tilskud til Kræftens Bekæmpelse

-1,1

Voksenservice: Spar/låne-midler fra 2017 (1,5 mio.kr.), anvendes over flere år: Ferieture med borgere. Bevilling årligt 0,400 mio. mangler. 

-0,4

Institutioners opsparing:

 

Kompetenceudvikling sundhedspersonalet. Uddannelsesforløb planlagt over en 3-årig periode for plejens personale

-1,0

Etablering Sygeplejeklinik Sundhedshuset. Spar fra 2017 til flytteudgifter er nu øremærket etableringsudgifter

-0,6

Hjælpemidler og Kommunikation. Indkøbt vaskemaskine i november 2018 for sparmidler fra 2017. Restbetaling overført 2019, da vaskemaskine ikke fungerer i henhold til det aftalte 

-0,5

Arbejdsglæde midler fra spar 2017-2018. Konflikthåndtering udskudt til efteråret 2019

-0,4

Aktivitetscenter IP Schmidt 0,350 mio. og Aktivitetscenter Tavlhøj 0,130 mio. til ekstra hjælp køkkenet og café. Overskud er opnået ved øget omsætning

-0,5

IT midler. Videreudvikling omsorgssystemer og fortsat udvikling af digitale løsninger (fagdata). Der er indgået aftaler om videreudvikling af omsorgssystemer herunder køb af lagerstyringsmodul Hjælpemidler, Fælles sprog III dataudveksling og modul til opfølgning aftaler. Èngangsudgift i 2019 på ca. 0,400 mio. kr.

-0,8

IT systemmedarbejder. Aftale er indgået for en 2-årig periode (2018 og 2019). Lønudgift 2019 finansieret af et spar fra 2017-2018

-0,5

Eksterne puljemidler:

 

Midler fra Kompetencefonden. 2-årige projekter plejecentre

-0,7

Rådgivnings- og Aktivitetscenter

-0,6

Foreningsmatcher

-0,1

Orangeri (restmidler gave)

-0,2

Opsparing (mindreforbrug):

 

Mindreforbrug vedr. restmidler social tilsyn, stop for brug af udviklings- og omstillingskroner samt mindre pulje til at imødekomme øget borgermængde og -tyngde, ialt 7,612 mio. Heraf til dækning af merforbrug på interne enheder 0,495 mio. samt merforbrug mellemkommunale område 4,682 mio. Herefter sparmidler Voksenservice på 2,435 mio. fra fordeling mellem udvalg

-2,4

Seniorråd

-0,1

Gæld (merforbrug):

 

Plejen. Merudgifter ca. 24 mio. heraf finansieres ca. 10,1 mio. af éngangsmidler og ca. 3,4 mio. af mindre forbrug. Herefter udgør merudgifter for Plejen ca. 10,5 mio. Gevinst for hurtig hjemtagelse af borgere fra sygehus på 0,225 mio. reducerer merforbruget til ca. 10,275 mio.  (Frit valg 4,5 mio. Sygepleje 1,775 mio. og Fælles Hjælperordninger (respiratorborgere) 4,0 mio.)  

10,3

Hjælpemidler og Kommunikation. Merforbrug 2,044 mio. heraf finansieres 0,444 mio. af et mindreforbrug Ældreboliger Lejetab. 

1,6

Rest afvigelse

 

Merforbrug serviceudgifter udlignes af mindreforbrug Ældreboliger Lejetab

0,5

I alt

2,3

+ = lån, - = opsparing

Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag.

Vurdering

Serviceudgifter

1. budgetopfølgning for Senior- og Handicapudvalget viser et forventet merforbrug på 22,2 mio. kr. på udvalgets andel af servicerammen.

På seniorområdet er forventningen ved 1. budgetopfølgning et merforbrug i 2019 på 19,9 mio. kr. Merforbruget fordeler sig på 9 mio. kr., som skyldes merforbrug på frit valg og sygepleje. Herudover forventes et merforbrug på 4,3 mio. kr. på plejecentrene og samlet 5 mio. kr. på Hjælpemidler, plejehjælpemidler, aflastningspladser og plejevederlag. De resterende 1,6 mio. kr. vedrører eksterne midler til projekter fra kompetencefonden, Rådgivnings- og Aktivitetscenter, foreningsmatcher og orangeri.

På handicapområdet er vurderingen, at der er udsigt til et merforbrug på 1,6 mio. kr. vedr. dag- og døgntilbud. Det forventede merforbrug skyldes, at der er en forventet stigning i antallet af borgere, der har behov for et tilbud efter §§85/105.

Herudover er der i 1. budgetopfølgning indregnet tilbageførelse af ressourcer med 0,5 mio. kr., som vedrører nattevagt på Kobbelgården.

Senior- og Handicapudvalget kom ud af 2018 med et samlet merforbrug på 2,3 mio. kr., som dækker over en opsparing på 9,6 mio. kr. og en gæld på 11,9 mio. kr.

Gælden fra 2018 på 11,9 mio. indgår i den analyse, som Økonomiudvalget igangsatte på mødet den 29. april, som vedrører det samlede pres på Senior- og Handicapudvalgets område.

Det er muligt at overføre spar/lån fra 2018 til 2019, når det enkelte fagudvalg eksplicit beslutter det. Hver enkelt overførsel skal således godkendes politisk, ligesom det enkelte områdes opsparing og gæld skal ses i sammenhæng.

Anlæg

Økonomiudvalget anmodede på deres møde den 29. april 2019 om, at Økonomi og Personale gennemgår kommunens anlægsprogram og sikrer, at anlægsloftet ikke overskrides. Udvalget skal derfor forvente, at det bliver behandlet på økonomiudvalgets møde i juni.

På Senior- og Handicapudvalgets område er der opsparede anlægsmidler vedr. følgende projekter:

  • 1,8 mio. kr. vedrørende tidsforskydninger på byggeriet på Stævnhøj
  • 0,8 mio. kr. vedrørende teknologipuljen
  • 0,2 mio. kr. vedrørende IT-værktøjer og etablering af cykelskur
  • 0,3 mio. kr. vedrørende hjemmeliggørelse af Kobbelgården 

Indstillinger

Økonomi og Personale og Senior- og Handicap indstiller

  • At resultatet af 1. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  • At udvalget drøfter, hvordan merforbruget nedbringes, og gælden afvikles
  • At status på politiske tiltag tages til efterretning

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-05-2019

  • Resultat af 1. budgetopfølgning godkendt og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
  • Nedbringelse af merforbrug og afvikling af gælden drøftet.
  • Status på politiske tiltag taget til efterretning.