Social- og Beskæftigelsesudvalget - 13-05-2019

Referat
Dato:
Mandag, 13 maj, 2019 - 17:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 9 maj, 2019 - 14:57
Referat publiceret:
Fredag, 24 maj, 2019 - 09:52

Punkt 22 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 13-05-2019

Godkendt.

Punkt 23 Muligt samarbejde med Code of Care

Sagsresumé

Udvalget har et ønske om at styrke samarbejdet med virksomhederne i Fredericia, herunder især ift. at styrke vinklen på det socialøkonomiske medansvar. Forvaltningen har haft indledende drøftelser med ’Code of Care’ en privat nonprofit organisation med henblik på indgåelse af samarbejde.

 

’Code of Care’ har i en årrække samarbejdet med Hedensted Kommune. På mødet deltager fra Hedensted Kommune Formand for Udvalget for Beskæftigelse Henrik Alleslev og Chef for Beskæftigelse Hans Christian Knudsen med henblik på at dele deres erfaringer med ’Code of Care’.

 

Sagsbeskrivelse:

’Code of Care’ har base i Holstebro og beskriver deres indsats på denne måde:
Code of Care etablerer Task Forces af virksomhedsledere, der sammen påtager sig en udfordring og udvikler løsningsmodeller i samskabelse med jobcentre og andre samarbejdspartnere. Vi ønsker at nedbryde silotænkning og gennem collective impact at sikre menneskelig og finansiel balance – derfor siger vi mere care og mindre mig!

 

Code of Care arbejder for at give mennesker med begrænsede ressourcer og udfordringer, mulighed for at bidrage til gavn for virksomhederne og samfundet.

 

Forvaltningen har modtaget et oplæg til samarbejde med ’Code of Care’. ’Code of Care’ har fået midler fra STAR og tilbyder, at Fredericia Kommune kan blive del af dette projekt. Det betyder, at målgruppen af borgere skal være borgere, som har været ledige i over et år sammenhængende. Hensigten er at samle en Task Force af lokale virksomhedsledere for at udvikle en proces og igangsætte initiativer, der sikrer at en del af denne målgruppe kommer i arbejde via initiativet. Der tilrettelægges en involverende strategiproces, hvor visionen fastsættes, løsninger udvikles og der prioriteres en actionplan, hvor alle bidrager med kompetencer og ressourcer.

 

Fredericia kommune forventes at bidrage med lederressourcer fra jobcenteret samt tovholderressourcer svarende til en halv stilling. Dertil kommer en udgift til ’Code of Care’ på 100.000 kr. (efter tilskud fra STAR for opstart, udvikling og drift af Task Force i et år). Dertil kommer en forventet udgift til et arrangement for virksomhedsledere, hvor der inviteres bredt af Task Force. Erfaringen viser, at det koster mellem 50.000 og 125.000 kr. alt efter hvor stort, det slås op. STAR støtter potentielt dette med op til 60.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller:

  1. At forvaltningen bemyndiges til at indgå samarbejdet med henblik på opstart af Task Force i august.
  2. At der indledes dialog med Fredericia Beskæftigelsesforum om et eventuelt samarbejde.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 13-05-2019

Begge indstillingspunkter tiltrådt.

Punkt 24 Analyse af indsatsen for sygedagpengemodtagere

Sagsresumé

Analyseenheden har udarbejdet en rapport, der omhandler indsatsen for sygedagpengemodtagere. Rapporten kommer med en række anbefalinger til den fremtidige indsats.

 

Sagsbeskrivelse:

Analyseenheden har udarbejdet en rapport, der omhandler indsatsen for sygedagpengemodtagere. Analysen fokuserer hovedsageligt på forløbet op til de afgørelser, der løbende sker i forhold til om en borger vurderes at være uarbejdsdygtig eller ej.

 

Analysen tager udgangspunkt i beskæftigelsesplanen samt evidens på området.

 

Analysen bygger desuden på en række udsagn fra borgere, pårørende samt medarbejdere i forskellige afdelinger på Jobcentret.

 

Analysen munder ud i en række anbefalinger til den fremtidige indsats for sygedagpengemodtagere.

 

Der gives på mødet en status på de hidtil gennemførte analyser. På udvalgets møde i august foretages desuden en evaluering af analyseenheden.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller,

-          at Social- og Beskæftigelsesudvalget tiltræder rapportens anbefalinger.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 13-05-2019

Tiltrådt som anbefalet.

Punkt 25 1. budgetopfølgning 2019 for Social- og Beskæftigelsesudvalget

Sagsresumé

Budgetopfølgningen på udvalgets område viser et forventet merforbrug på i alt 7,4 mio. kr., som vedrører dels serviceudgifter med 7,4 mio. kr. Der søges i 1. budgetopfølgning ikke Byrådet om nogen justering af budgetterne på udvalgets område.

 

Sagsbeskrivelse:

For at sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi og det forventede regnskab udarbejder koncern og stabe i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger.

 

Efter behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet.

 

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

 

Ved budgetopfølgningerne foretages en vurdering af udvalgets økonomi i forhold til den centrale udmeldte rammer for serviceudgifter.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdet vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 1. budgetopfølgning fordelt på de relevante udgiftstyper.

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Social- og Beskæftigelsesudvalg

951,7

952,6

960,0

Serviceudgifter

135,3

136,9

144,3

Brugerfinansieret

0,5

0,5

0,5

Overførselsudgifter

719,7

719,0

719,0

Forsikrede ledige

96,2

96,2

96,2

Serviceudgifter omfatter det specialiserede socialområde, dag- og døgntilbud, minifleksjob, projekter og boliger til midlertidig boligplacering af flygtninge. 

Brugerfinansieret omfatter minifleksjobber der arbejder på kommunens genbrugspladser.

 

Forskellen mellem vedtaget og korrigeret budget skyldes overført driftsmidler fra Senior- og Handicapudvalget i forbindelse den nye organisationsændring, samt udvalgets andel af puljen vedrørende en moderne og effektiv organisation fra budget 2019.

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen samt det forventede regnskab. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller luft på den gældende ramme.

 

Ramme

Forventet regnskab

Serviceudgifter

136,9

144,3

 

Forskellen mellem vedtaget budget og rammen skyldes overført driftsmidler fra Senior og Handicapudvalget i forbindelse med den nye organisationsændring.

 

Der søges i 1. budgetopfølgning ikke Byrådet om nogen justering af budgetterne på udvalgets område.

Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag.

 

I nedenstående tabel er udvalgets spar/lån vedrørende serviceudgifter

Mio. kr.

2018

Politisk besluttede projekter:

 

Delfinansiering af Din Indgang 2019 (budget 2019).

-2,0

Spar/låne-midler fra 2017 (1,5 mio.kr.), anvendes over flere år: Ferieture med borgere.

-0,1

Eksterne puljemidler:

 

Alkoholbehandling af dobbeltbelastede.

-0,1

Projekter fra Styrelsen for Rekruttering og Fastholdelse (STAR), manglende hjemtagning af statsrefusion.

3,0

Øvrig opsparing:

 

Voksenservice. Mindreforbrug vedr. tidligere års spar/lån. Ønskes anvendt til dækning af merudgifter til behandling af stofmisbrugere i eksterne døgnbehandlings tilbud samt dækning af merforbrug på det mellemkommunale område.

-1,3

Voksenservice. Merudgifter på borgere boende uden for kommunen (mellemkommunal).

0,5

Rest afvigelse:

 

Midler til Familie og Børnesundhed, efterværn § 76A.

-0,2

Boliger til midlertidig boligplacering af flygtninge: Mindre behov for at huse flygtninge i midlertidige boliger. Dermed fortsætter den faldende tendens set ift. til de forrige år. 

-2,2

Løn til minifleksjobbere m.fl: Færre minifleksjobbere end forudsat.

-0,3

Beskæftigelsesforum, midler er afsat til initiativer i 2019, bl.a. Hånderværkercamp ved erhvervsudd. Tidsmæssig forskydning.

-0,8

Kommunalt bidrag til staten vedr. elever på produktionsskoler: Udviklingen i elevtal i produktionsskoler er overordnet set faldet lidt sammenlignet med de seneste år.

-0,5

Interne projekter bl.a. afklarende psykologsamtaler, helhedsplan for Korskær- og Sønderpark og virksomhedsrettet integrationsindsats m.fl. 

-0,3

Serviceudgifter, i alt

-4,2

(-) er opsparing og (+) er gæld

Vurdering

Serviceudgifter:

  1. budgetopfølgning for Social- og Beskæftigelsesudvalget viser, at der er et pres på 7,4 mio. kr. på udvalgets serviceramme jf. tabel 2. På det specialiserede socialområde er vurderingen, at der er udsigt til et merforbrug på 9,9 mio. kr. Det forventede merforbrug skyldes primært, at der er en forventet stigning i antallet af borgere, der har behov for et botilbudslignende tilbud m.v.

 

Merforbruget fordeler sig på:

  • Krisecentre og forsorgshjem, 1,3 mio. kr.
  • Eksterne dag- og døgntilbud, 1,9 mio. kr.
  • Din Indgang, 2,0 mio. kr. forbrug af spar/lån-midler er besluttet i budgetforliget for 2019
  • Fredericia Misbrugscenter døgnbehandling efter fritvalgtsordningen og overholdelse af sundhedsloven, 3,6 mio. kr.
  • Ekstra udgifter til sikkerhedsnormeringen på Kompetencekollegiet og NOVA, 1,1 mio. kr.

 

På beskæftigelsesområdet er forventningen ved 1. budgetopfølgning et mindreforbrug i 2019 på 2,5 mio. kr. Mindreforbruget fordeler sig på 1,5 mio. kr., som skyldes mindreforbrug på boliger til midlertidig boligplacering af flygtninge. Herudover er der udsigt til, at projektet: Flere Skal Med (FSM), fortsætter med en finansiering fra Styrelsen fra Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR). Det er anslået en merindtægt på 1,0 mio. kr.

 

Udvalgets serviceramme forventes samlet set at komme ud af 2019 med et merforbrug på 7,4 mio. kr.

 

Det er muligt at overfør spar/lån fra 2018 til 2019, når det enkelte fagudvalg eksplicit beslutter det. Hver enkelt overførsel skal således godkendes politisk, ligesom det enkelte områdes opsparing og gæld skal ses i sammenhæng.  

 

På det brugerfinansierede område er der ikke behov for justering af budgetter.

 

Overførselsudgifter og udgifter til forsikrede ledige (overførsler):

Det seneste skøn for overførsler i 2019 indikerer, at budgettet for 2019 rammer aftaleniveauet. Vurderingen er baseret på baggrund af det seneste opdaterede skøn for ledige (januar-februar 2019). Denne opfølgning bør vurderes med et forbehold, eftersom tre måneders forbrugstal og to måneders ledighedstal, er et usikkert grundlag for en vurdering af udviklingen i den resterende periode.

 

Som optakt til forhandlingerne om overførselsskønnet, har Kommunernes Landsforening (KL) netop udsendt et spørgeskema til alle kommunerne for at få dannet et retvisende grundlag til brug for økonomiforhandlingerne med regeringen om kommunernes økonomi, herunder overførsler. Det er derfor for tidligt at sige noget om midtvejsreguleringer af overførsler for 2019.

 

I de sidste to år har Fredericia Kommune ikke fulgt med landstendensen og konsekvensen heraf har været et økonomisk tab. Som anført i regnskabssagen for 2018 blev dette tab anslået til 19 mio. kr.

Indstillinger

Økonomi og Personale og Social og Beskæftigelse indstiller:

  • At resultatet af 1. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
  • At udvalget drøfter, hvordan merforbrug skal nedbringes, og gælden afvikles.
  • At status på politiske tiltag tages til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 13-05-2019

  1. Godkendt. Orienteringen fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
  2. Drøftet. Udvalget beder forvaltningen om at udarbejde et overblik over indsatserne på socialområdet samt en handleplan for, hvorledes det forventede merforbrug kan nedbringes.  Punktet dagsordenssættes på udvalgsmødet i august.
  3. Taget til efterretning.

 

Punkt 26 Tilsynsrapporter på socialområdet 2018

Sagsresumé

Socialtilsyn Syd har ført 10 anmeldte og 2 uanmeldt tilsyn på tilbud i Social og Beskæftigelse (tidligere Voksenservice)) i 2018. Derudover har BDO ført 1 anmeldt tilsyn på beskyttet beskæftigelse og aktivitets- og væresteder.

Overordnet har tilsynene ikke givet anledning til kritiske bemærkninger.

 

Sagsbeskrivelse:

Tilsynet har til formål, i henhold til Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 15 og § 16, at varetage kommunens forpligtigelse til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses. Herunder at sikre kommunalbestyrelsen, brugere og pårørende indsigt i den pædagogik, omsorg og trivsel, der leveres fra hvert enkelt tilbud.

 

Tilsynet foretages henholdsvis af Socialtilsyn Syd, på baggrund af Lov om Socialtilsyn af 12. juni 2013, og af BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab på øvrige tilbud.

 

Følgende tilbud er inden for socialtilsynets opgaveramme i Social og Beskæftigelse (tidligere Voksenservice):

 

Lovgivning

Tilbud

Anmeldt/uanmeldt tilsyn

Botilbud efter §§ 104, 107 (Voksne)

Kompetencekollegiet

 

I forbindelse med udvidelsen med Kaalundsvej

 

NOVA

 

Pga. Brand

 

Opfølgning brand

Anmeldt tilsyn

15-03-2018

Anmeldt tilsyn

12-07-2018

Og 30-07-2018

Anmeldt tilsyn

25-01-2018

Anmeldt tilsyn

20-02-2018

Uanmeldt tilsyn

25-05-2018

Anmeldt tilsyn

10-07-2018

Anmeldt tilsyn

17-12-2018

Stofmisbrugsbehandlingstilbud efter Servicelovens § 101 og § 101a og SEL § 107

Alkoholbehandlingstilbud efter SUL § 141

 

Fredericia Misbrugscenter

Stofmisbrugsbehandling

Alkoholbehandling

 Anmeldt tilsyn

20-03-2018

Anmeldt tilsyn

11-10-2018

Uanmeldt tilsyn

16-01-2018

Anmeldt tilsyn

07-06-2018

 

Følgende tilbud er indenfor BDO´s opgaveramme i Social og Beskæftigelse (tidligere Voksenservice):

 

Lovgivning

Tilbud

Anmeldt/uanmeldt tilsyn

 Dagtilbud, jf. Lov om Social Service §§ 103 og 104

Stoppestedet

 

Anmeldt tilsyn

21-02-2018

 

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

På baggrund af de tilsendte tilsynsrapporter fra Socialtilsyn Syd og BDO er det vurderingen, at Fredericia Kommunes tilbud i det store og hele er velfungerende. Ingen har fået alvorlige bemærkninger (der skal handles på). Generelt får tilbuddene ros for, at borgerne trives, at de bliver hørt, bliver mødt med respekt og anerkendelse, og at de har indflydelse på eget liv.

 

Alle tilbud er godkendt af henholdsvis Socialtilsyn Syd og BDO.

 

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 13-05-2019

Taget til efterretning.

Punkt 27 Orientering om udviklingen på integrationsområdet og godkendelse af kvartalsvis afrapportering

Sagsresumé

Med budget 2019 er der sat et tydeligt politisk ønske om, at flere borgere med anden etnisk baggrund end dansk skal væk fra offentlig forsørgelse og i uddannelse eller beskæftigelse. Målet er ligeledes indarbejdet i Beskæftigelsesplan 2019, hvor ministermål 3 definerer, at flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende.

 

Politisk er der et ønske om kvartalsvist at blive præsenteret for en særlig rapportering om integrationsområdet. Dette er første status i 2019. I bilaget ses et forslag til, hvorledes den kvartalsvise status på integrationsområdet kan præsenteres løbende for udvalget. Herudover kan den løbende status suppleres med en årlig og mere fyldestgørende beskrivelse af udviklingen på området. Udvalget beslutter på mødet, om dette kan være en skabelon for den kvartalsvise rapportering på integrationsområdet.

 

Med denne sag gives en generel orientering om den omfattende indsats, som ydes af jobcenteret og især kommunens anden aktør A2B på integrationsområdet. Dette for at imødekomme udvalgets ønske om en grundlæggende indflyvning til området inden studieturen i maj

 

Sagsbeskrivelse:

Tilgangen af flygtninge og familiesammenførte til flygtninge har generelt været faldende på både landsplan og i Fredericia gennem de seneste år. I Fredericia stoppede tilgangen stort set fra 2018. Tallene, for hvor mange flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, som er kommet til kommunen i perioden 2015-2018, ser således ud:

 

  • 2015: 72 flygtninge (heraf 8 børn) og 69 familiesammenførte til flygtninge (heraf 50 børn)
  • 2016: 56 flygtninge (heraf 22 børn) og 72 familiesammenførte til flygtninge (heraf 52 børn)
  • 2017: 18 flygtninge (heraf 8 børn) og 76 familiesammenførte til flygtninge (heraf 50 børn)
  • 2018: 1 flygtning (heraf 0 børn) og 6 familiesammenførte til flygtninge (heraf 4 børn), 2 flygtninge overtaget fra anden kommune (heraf 0 børn og 0 familiesammenførte til flygtninge)

 

Hovedparten af de tilkomne flygtninge er kommet fra Syrien (ca. 85%).

 

Flygtninge udgør en ressource for Fredericia, hvorfor der også tidligt i integrationsperioden er et fokus på beskæftigelse og selvforsørgelse. Alle nytilkomne flygtninge anses som jobparate i de første 3 måneder og mødes med en klar intention om integration på arbejdsmarkedet og i samfundet i øvrigt. Efter 3 måneder foretages en visitation på baggrund af borgernes forudsætninger, kompetencer og erfaringer fra de første virksomhedsrettede tilbud. Status ved udgangen af 2018 var, at ca. 73 % af de voksne flygtninge var registreret som jobparate.

 

Inden 48 timer efter ankomst til kommunen starter flygtningene hos A2B Sprogcenter. Den første praktik påbegyndes inden 4 uger efter opstart hos A2B. For en jobparat udlænding må der i udgangspunktet maksimalt være 6 uger mellem hvert virksomhedsrettet tilbud. Integrationsprogrammet har en varighed på 1 år. Opnås målene ikke indenfor 1 år, kan programmet forlænges med nye mål og indsatser i op til 5 år. For at realisere målet om, at flere flygtninge og familiesammenførte til flygtninge kommer i selvforsørgelse anvendes følgende tilbud i Fredericia:

 

Sprogundervisning

Sprogundervisningen af voksne foretages af A2B sammen med aktiveringsindsatsen ”Opkvalificering til Selvforsørgelse”. Den nye danskuddannelseslov trådte i kraft pr. 1. juli 2017. Denne lov indeholder mere virksomhedsrettet danskuddannelse til voksne udlændinge for at sikre, at udlændinge får hurtigere fodfæste på det danske arbejdsmarked og dermed bliver selvforsørgende. For at imødekomme de nye lovgivningsmæssige krav er undervisningen på Jobskolen målrettet arbejdsmarkedet, og undervisningen fokuserer på branchematch, jobsøgning og Jobnet. Herudover arbejdes der koncentreret på at udmønte de lovgivningsmæssige krav og opfylde de opsatte mål i forbindelse med etablering af praktikpladser, job, job med løntilskud, IGU mv.  

 

Antallet af borgere som henvises til sprogundervisning har været faldende de senere år. Således var der i juni 2016 261 henviste borgere, mens der i januar 2019 var 116 borgere. En opgørelse fra 2018 viser følgende resultater:

 

  • 29 borgere i ordinære jobs (selvforsørgelse)
  • 20 borgere i løntilskud
  • 13 borgere er påbegyndt IGU (selvforsørgelse)
  • 23 borgere i SU-berettiget uddannelse (selvforsørgelse)
  • 169 oprettede praktikpladser (Det gennemsnitlige antal uger - før borgeren starter i praktik - er 2,7. Kravet er senest efter 4 uger.)

 

Som nye tilbud har A2B iværksat et tilbud til virksomhederne, som kaldes ”Sprogmakker”. En sprogmakker er en kollega, som er med til at sikre, at en ansat med udenlandsk baggrund bruger og træner det danske sprog i hverdagen. A2B tilbyder introduktion til rollen som sprogmakker med udgangspunkt i virksomheden, virksomhedskulturen og de konkrete opgaver. Sprogskolen tilbyder også, via Fredericia Kommune, sprogmentoropgaver, hvor sprogkonsulenten er til stede på virksomheden sammen med en tosproget medarbejder i et bestemt antal timer – i en bestemt periode – og med et bestemt formål.

 

Herudover har A2B i samarbejde med AS3 søsat ”Partnerportalen”, som er et alternativ for virksomhederne til at finde egnede kandidater og styrker den enkeltes fokus på jobopslag og jobsøgning.

 

Ultimo 2018 førte kommunen tilsyn med danskuddannelsen. Jobcenteret afventer p.t. tilbagemelding fra SIRI (Styrelsen for International Rekruttering og Integration). Tilsynsrapporten vil blive forelagt udvalget til orientering, når den modtages retur fra styrelsen.

 

Integrationsgrunduddannelse (IGU)

IGU står for Integrationsgrunduddannelse, og er et resultat af trepartsaftalen om arbejdsmarkedsintegration mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter fra 17. marts 2016. Det er et tilbud, som oprettes rundt omkring i landet over en treårig forsøgsperiode med henblik på at hjælpe flygtninge og familiesammenførte til flygtninge i aldersgruppen 18-40 år med at starte på en erhvervsrettet uddannelse og blive en del af det danske arbejdsmarked. Man skal have haft opholdstilladelse i Danmark i mindre end fem år for at indgå i ordningen.

 

Et IGU-forløb varer 24 måneder, hvoraf 20 uger skal være et undervisningsforløb, mens den øvrige tid bruges på job hos en virksomhed. Undervisningen koster ikke noget for virksomheden, og integrationsborgeren får ikke løn fra denne under sit skoleophold. I stedet modtager borgeren uddannelsesgodtgørelse, som finansieres af staten. IGU-stillingen er omfattet af den overenskomst, som gælder for virksomheden - herunder arbejdstid, overtidsbetaling og opsigelsesvarsler. Flygtningen aflønnes efter lærlingesatser. Private virksomheder, som ansætter en flygtning i en IGU-stilling, får en bonus på 20.000 kroner efter seks måneder og yderligere 20.000 kroner, når flygtningen har gennemført et fuldt toårigt IGU-forløb. Bonussen finansieres også af staten.

 

I Fredericia påbegyndte 9 borgere IGU´en i 2017 og 13 borgere i 2018. Den første, som har færdiggjort uddannelsen, var Manan, som man kan læse om i følgende artikel fra Fredericia Avisen.

https://fredericiaavisen.dk/manan-fra-gitte-dahlhus-design-er-foerste-ig...

Både Jobcenter Fredericia og A2B arbejder kontinuerligt på at oplyse og motivere virksomhederne i forhold til oprettelse af IGU-pladser.

 

I forhold til innovation og opstart af egen virksomhed er der indgået et samarbejde med Business Fredericia, som yder bistand, når en borger har planer om at starte egen forretning.

 

Boligindplacering

Strategien for boligindplacering har været, at nyankomne flygtninge skulle bosættes bredt i hele Fredericia. Enkelte er fra ankomst til kommunen blevet tilbudt permanente boliger, men hovedsagelig er borgerne startet i midlertidige boliger. Gennemsnitstiden for at gå fra midlertidig til permanent bolig har ligget på mellem 0-3 måneder for par med børn og 0-12 måneder for enlige og par uden børn, da det har været sværere at finde små billige boliger.

Da tilgangen for flygtninge og familiesammenførte er aftaget, og praktisk talt stoppet fra 2018, er der ikke længere behov for midlertidige boliger. Derfor er de sidste to midlertidige boliger overgået til permanente boliger pr. 1. april 2019.

 

Særligt fokus for kvinder

Et andet særligt fokusområde har været gruppen af kvinder, som ikke har været udearbejdende i hjemlandet, og som har svært ved at se sig selv på arbejdsmarkedet. Med økonomiske midler fra SIRI, er der – i samarbejde med A2B - oprettet branchepakker inden for SOSU-området, som er et fagområde, der ikke ligger så fjernt fra denne målgruppe. Det tyder på, at der via projektet er nået ind til nogle kerneområder og en arbejdsidentitet hos deltagerne, som er ønskeligt. Det skal siges, at det også har været muligt for mænd at tilmelde sig tilbuddet. Projektet er afsluttet i foråret 2019, og resultaterne er ved at blive evalueret. Der arbejdes nu på at indarbejde konceptet i den daglige drift hos A2B samt videreudvikle konceptet til andre brancher. Et eksempel er tilbuddet ”krop til job”, hvor deltagerne får viden om både kropsforståelse og kost. Flere har også opnået vægttab. Tilbuddet kombineres med praktik, og målet med projektet er at give mere energi og overskud, så deltagerne kan overskue et job.

 

Kommende og nuværende fokusområder

I Beskæftigelsesplan 2019 er der sat fokus på følgende særlige indsatser:

  • Øget fokus på information og vejledning om repatriering i sagsbehandlingen.
  • Styrkelse af samarbejdet med lokale virksomheder.
  • Inddragelse af det lokale foreningsliv.
  • Fortsat understøttelse af effektiv integration ved at kombinere sprogundervisning, introduktion til dansk kultur og virksomhedspraktik.

 

Særligt om repatriering:

 

Repatriering skal medvirke til, at herboende udlændinge, der ønsker at vende tilbage til hjemlandet eller det tidligere opholdsland, får den bedst mulige rådgivning til at kunne træffe beslutningen om at vende tilbage. Borgeren har mulighed for at få økonomisk støtte, hvis personen er omfattet af repatrieringsloven og ønsker at vende permanent tilbage til hjemlandet/tidligere opholdsland, men ikke selv har formue, som kan dække udgifterne til repatriering.

 

I Fredericia sikres en god vejledning om repatriering ved, at de borgere, som integrationsteamet i jobcenteret har kontakt med, vejledes om muligheden for repatriering med støtte fra det offentlige. For borgere, der er omfattet af Integrationsloven, sker der lovpligtig vejledning om muligheden for tilbagevenden ved hver af mindst 4 årlige jobsamtaler. Der udleveres skriftligt materiale om muligheden for hjælp til repatriering.

 

Særligt de ældre, svært integrerbare flygtninge, der ikke er omfattet af Integrationsloven, og som har traumer og andre helbredsproblemer, ville kunne have glæde af muligheden for tilbagevenden med støtte. Derfor vejledes denne gruppe også om repatrieringslovens muligheder.

 

Ved at sagsbehandlerne fremover benævner forsørgelsesydelsen ”hjemsendelsesydelse” i stedet for ”integrationsydelse”, implementeres paradigmeskiftet i udlændingepolitikken også på det administrative plan, hvor flygtninge gøres opmærksomme på, at opholdet i Danmark er midlertidigt, og at det er regeringens ønske, at der sker en tilbagevenden til oprindelsesstaten umiddelbart, når muligheden derfor opstår.

 

Der har tidligere været tilbud til ”etniske” foreninger om, at en medarbejder fra integrationsteamet deltager i et af foreningens møder for at orientere om muligheden for at repatriere med støtte fra det offentlige. Der påtænkes lignende initiativ i 2019. Muligheden for at lave mediebåren oplysning om repatriering med hjælp fra professionel journalist/mediafirma kan i den forbindelse overvejes.

 

Status pr. april 2019 er, at 3 borgere har søgt om hjælp til repatriering, og 3 borgere har fået bevilget hjælpen og er rejst tilbage til hjemlandet. Der forventes dog en stigning i antallet af repatrieringer i forbindelse med, at det nu er blevet muligt at repatriere til Syrien, efter at den almene sikkerhed i de regeringskontrollerede områder og i syrisk Kurdistan er blevet væsentligt forbedret.

 

Samarbejdet med de lokale virksomheder:

I forhold til det lokale erhvervsliv arbejdes der kontinuerligt på at styrke samarbejdet. Dette sker såvel gennem A2B som Business Fredericia. Mange virksomheder er åbne for at tage kandidater i praktik og job. På nuværende tidspunkt samarbejdes der gennem A2B med 203 virksomheder, hvoraf cirka 170 er private virksomheder primært inden for detailhandel, håndværk, industri, rengøring, hotel og restauration.

 

Inddragelse af civilsamfundet:

I forhold til involvering af civilområdet har der i perioder været forskellige eksempler på samarbejde, f.eks. har der været etableret frivillige mentorer gennem Ledernes Hovedorganisation, og A2B samarbejder med frivillige fra Frivillighed i forbindelse med deltagelse i undervisningen. Herudover tilbyder A2B også en frivillig Hjælpe-Cafe hver tirsdag kl. 14-15.30, hvor kandidaterne på sprogcenteret kan få hjælp til jobsøgning, udfyldelse af blanketter og at komme på Jobnet.

 

Samarbejdet med de frivillige organisationer er et af de særligt prioriterede områder i 2019, hvorfor forvaltningen – i samarbejde med Dansk Flygtningehjælps Frivillighedsgruppe i Fredericia – planlægger en workshop for frivillige organisationer, som arbejder med integrationsborgere. Workshoppen, som forventes at ligge i andet halvår af 2019, har til formål at danne et overblik over de frivillige tilbud, øge kendskabet til hinanden og sætte fokus på spørgsmålet om, hvordan vi i fællesskab kan løfte opgaverne.

 

Sidst men ikke mindst vil et af de kommende nye tiltag være etablering af de politisk vedtagne sommeraktiviteter for integrationsborgere, som løber af staben i den kommende sommerferieperiode. Evalueringen forelægges Social- og Beskæftigelsesudvalget i andet halvår 2019.

 

Ændringer i lovgivningen pr. 1. marts 2019, 1. juli 2019 samt 1. januar 2020

27. februar 2019 vedtog et flertal i Folketinget en række ændringer af blandt andet Udlændingeloven, Integrationsloven og Repatrieringsloven:

 

1. marts 2019:

  • Flygtninge og familiesammenførte til flygtninge får frem over opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold. Samtidig understreges det, at hovedreglen ift. flygtninges og familiesammenførtes opholdstilladelse skal være, at opholdstilladelsen inddrages eller undlades forlænget, når det er muligt, med mindre det er i direkte modstrid med Danmarks internationale forpligtelser.
  • Flygtninge og familiesammenførte til flygtninge må opholde sig i udlandet i en kortere periode, før deres opholdstilladelse bortfalder.
  • Straffen for overtrædelse af indrejseforbud samt opholds- eller meldepligt skærpes.
  • Ministeren får mulighed for at fastsætte et loft over antallet af familiesammenførte til flygtninge.
  • Integrationslovens formålsbestemmelse ændres. Nyankomne udlændinge skal være bekendt med, at rammerne for opholdet i Danmark defineres af pågældendes opholdsgrundlag og ikke længere af succesfuld integration.
  • Flygtninge og deres familiesammenførte har ikke retskrav på permanent bolig. Kommunen har alene pligt til at anvise midlertidige opholdssteder eller boliger. Dette udelukker dog ikke, at kommunen kan anvise en permanent bolig, hvis dette er muligt.
  • Erklæring om integration og aktivt medborgerskab skifter navn til ”opholds- og selvforsørgelseserklæring” og integrationskontrakt skifter navn til kontrakt. 
  • Mulighederne for en øget rådgivning om repatriering styrkes og personkredse med adgang til repatrieringsydelse udvides. F.eks. får personer med dobbelt statsborgerskab adgang til repatriering. I loven om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen indsættes fremadrettet følgende passus: ”I beskæftigelsesplanen indgår en beskrivelse af, hvordan kommunen arbejder med rådgivning og information om repatriering efter repatrieringsloven”.
  • Endelig ændres den kommunale og regionale valglov, så man skal have ophold i Danmark 4 år forud for kommunale og regionale valg for at opnå valgret og valgbarhed - mod 3 år i dag.
     

1. juli 2019

  • Integrationslovens personkreds opdeles fra tre til fire hovedgrupper
    • flygtninge
    • familiesammenførte udlændinge til en flygtninge
    • andre familiesammenførte udlændinge
    • indvandrere 
  • Integrationsprogrammet ændrer navn til ”selvforsørgelses- og hjemrejseprogram” og ”introduktionsprogram”. Selvforsørgelses- og hjemrejseprogram tilbydes nyankomne flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, mens introduktionsprogrammet tilbydes andre familiesammenførte udlændinge og indvandrere.

 

1. januar 2020

  • Aktivlovens integrationsydelse ændrer navn til ”selvforsørgelses- og hjemrejseydelse” eller ”overgangsydelse”. Satsen til enlige forsørgere reduceres med 2.000 kr. pr. md. Satsen for gifte og samlevende reduceres med 1.000 kr. pr. person, dvs. 2.000 kr. pr. husstand.
  • Anvendelsesperioden for integrationslovens kap. 6 om hjælp i særlige tilfælde udvides fra de første 3 år til de første 5 år efter kommunens overtagelse af ansvaret for udlændingen. Udlændinge omfattet af kapitel 6 kan ikke søge hjælp efter aktivlovens kapitel 10, bortset fra § 81 a, og § 82 a, som ikke findes tilsvarende i integrationsloven.

 

For Fredericia betyder det, at der fortsat arbejdes på at få nævnte målgrupper i job eller uddannelse (selvforsørgelse). Ligeledes er der et øget fokus på vejledning omkring mulighederne for repatriering.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

  1. Tager orienteringen til efterretning.
  2. Godkender statusrapporten i bilaget som skabelon for den kvartalsvise rapportering på integrationsområdet.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 13-05-2019

  1. Taget til efterretning.
  2. Godkendt. Udvalget beder forvaltningen om at supplere nøgletallene med tal for ”børn og unge” samt sikre, at udviklingen illustreres over tid.

 

Punkt 28 Orientering om flere i fleksjob

Sagsresumé

En af målsætningerne i Beskæftigelsesplan 2019 er, at der skal etableres 164 nye fleksjobpladser. Indtil april 2019, var der etableret 50 nye fleksjobpladser heraf 11 i offentlige og 39 i private virksomheder.

 

Sagsbeskrivelse:

En af målsætningerne for beskæftigelsesområdet i 2019 i Fredericia er at etablere 164 nye fleksjob. Det fremgår i budgetforliget for 2019, at Social- og Beskæftigelsesudvalget skal følge målene i beskæftigelsesplanen tæt, hvorfor der er lavet denne status. Der er indtil april blevet etableret 39 ansættelser i private virksomheder og 11 i offentlige virksomheder. Det betyder, at der mangler at blive etableret 114 fleksjob i forhold til den målsætning, der er beskrevet i Beskæftigelsesplan 2019.

 

Der arbejdes med få oprettet 25 kommunale minifleksjob i 2019 og et tilsvarende antal for 2020. Der er aftalt en proces herfor.

 

Borgere omfattet af fleksjob, der er ledige på ledighedsydelse er pr. 9. april 2019 i alt 132. De 132 borgere er kategoriseret som følgende:

 

  • 65 jobklare borgere, det vil sige borgere, der er parate til at tage et arbejde inden for 3 måneder.
  • 32 indsatsklare borgere, det vil sige borgere, der kan deltage i beskæftigelsesindsatsen.
  • 35 midlertidigt parsive borgere, det vil sige borgere, der hverken er jobklare eller for tiden er i stand til at deltage i en beskæftigelsesrettet indsats/vende tilbage til arbejde.

 

Der bliver løbende arbejdet med alle borgerne, også selv om borgeren ikke på nuværende tidspunkt er i stand til at arbejde.

 

Indtil videre i 2019 er der visiteret 16 til fleksjob, det vil sige nye borgere, der er tilkendt retten til at få et fleksjob. I 2018 blev der visiteret 57 borgere, og det forventes, at det vil være ca. det samme antal for 2019.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 13-05-2019

Taget til efterretning.

Punkt 29 Lukket (Lukket)

Punkt 30 Lukket (Lukket)

Punkt 31 Orientering (Lukket)