Social- og Omsorgsudvalget - 07-11-2016

Referat
Dato:
Mandag, 7 november, 2016 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 73 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 07-11-2016

Dagsorden godkendt.

Punkt 74 Rundvisning i Din Indgang

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Din Indgang er en ny indgang til Voksenservice for borgere med handicap, sindslidelser eller misbrugsproblematikker, som har brug for støtte. Social- og Omsorgsudvalget vil få en rundvisning i Din Indgang, samt en nærmere præsentation af tilbuddet.


Sagsbeskrivelse:

Med udgangspunkt i de politiske mål for Voksenservice er ønsket, at møde borgeren på en ny måde, så der skabes mest mulig værdi for både borgere, medarbejdere og kommunen. Udgangspunktet er, at møde borgeren i øjenhøjde og uden ventetid, at kunne tilbyde målrettet og intensiv hjælp til netop de udfordringer borgeren oplever.


Voksenservice har derfor etableret Din Indgang, som er det første sted nye borgere møder, når de har brug for hjælp i Voksenservice.


Din Indgang, er for borgere der oplever psykiske, fysiske eller sociale udfordringer, som de har behov for støtte til at lære at tackle eller håndtere. Målgruppen er borgere med handicap, sindslidelser eller misbrugsproblematikker. I Din Indgang tilbydes borgeren et kort og målrettet forløb på op til 20 uger. Ambitionen er, at skabe de optimale rammer for borgerens første møde med Voksenservice, hvor borgerne med det samme oplever så store muligheder, at de bliver i stand til at mestre eget liv i så høj grad som muligt.


Din Indgang åbnede 09.09.16.


Social- og Omsorgsudvalget vil på mødet få en rundvisning i lokalerne, hvor Din Indgang fysisk er placeret. Herudover vil leder Lars Schau give en nærmere præsentation af tilbuddet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 07-11-2016

Taget til efterretning

Punkt 75 3. budgetopfølgning 2016 for Social- og Omsorgsudvalget

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé

Hvert år udarbejder fagafdelingerne tre overordnede budgetopfølgninger. Budgetopfølgningen indeholder de budgetændringer, som udvalget søger om denne gang og udvalgets forventede regnskabsresultat. Budgetopfølgningen skal sendes videre til godkendelse i Byrådet.


Der bliver samlet søgt om 1,848 mio. kr. i tillægsbevilling. Det forventede regnskabsresultat viser herefter et samlet overskud på udvalgets ramme på 36,729 mio. kr., primært på grund af udsatte aktiviteter og opsparede midler til fremtidige tiltag bl.a. Din Indgang i Voksenservice.


Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.


Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen herunder:


2016-konsekvens


Mio. kr.

Korrigeret budget

3. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Skattefinansieret område:

 

 

 

 

Serviceudgifter

  703,435

  -0,394

  -29,300

  673,741

Overførselsudgifter

  59,041

  -0,282

 

  58,759

Centrale refusionsordninger

  -8,317

 

 

  -8,317

Aktivitetsbestemt medfinansiering

  193,412

  2,948

 

  196,360

Ældreboliger, drift

  0,939

 

 

  0,939

Drift i alt

  948,510

  2,272

  -29,300

  921,482


 

 

 

 

Anlæg i alt

  18,114

  -0,424

  -7,429

  10,261

Skattefinansieret område i alt

  966,624

  1,848

  -36,729

  931,743

Total

  966,624

  1,848

  -36,729

  931,743


+= udgift /lån af næste år (underskud)

-= indtægt /opsparing (overskud)


Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2015 og godkendte budgetændringer.


3. budgetopfølgning

3. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag og som sendes videre til godkendelse i Byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”3.budgetopfølgning 2016 – specifikation”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:


Der søges om godkendelse af tillægsbevillinger i alt 1,848 mio. kr. heraf driftsmidler Pleje og Omsorg 3,782 mio. kr. og Voksenservice -1,510 mio. kr., i alt 2,272 mio. kr. samt anlægsmidler Voksenservice -0,424 mio. kr.


Pleje og Omsorg:

Styrket indsats for den ældre medicinske patient 1,177 mio. kr., en national handlingsplan som omfatter Styrkelse af akutfunktionen 0,468 mio. kr., kompetenceløft hjemmesygepleje 0,331 mio. kr. og fasttilknyttede læger på plejecentre 0,378 mio. kr.


PÅ FORKANT – forebyggende tiltag i Plejen 1,800 mio. kr., hvor tidlig opsporing og rettidig indsats i plejen har betydet færre sygehusindlæggelser


Fra projektpuljen til nyt omsorgssystem er omplaceret midler i alt -0,500 mio. kr. heraf til projektmedarbejder Voksenservice -0,200 mio. kr. og kontaktsuperbrugere Voksenservice -0,100 mio. kr. og Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget -0,200 mio. kr.


Udmøntning af barselsfonden 0,705 mio. kr.


Analyser af sygeplejeområdet 0,600 mio. kr., hvor KORA udarbejder 2 rapporter 


Voksenservice:

Overførsel af midler fra Voksenservice til Familie & Børnesundhed vedrørende efterværn § 76a for de første 9 måneder af 2016 -0,975 mio. kr.


Fra projektpuljen til nyt omsorgssystem er omplaceret midler i alt 0,300 mio. kr., heraf til projektmedarbejder 0,200 mio. kr. og kontaktsuperbrugere 0,100 mio. kr.


Udmøntning af barselsfonden 0,004 mio. kr.


Derudover 0,002 mio. kr. til socialtilsynet, -0,282 mio. kr. vedrørende boligstøtte, ændring af driftsoverenskomst mellem regionsråd og selvejende hospicer 0,152 mio. kr. og 1,089 mio. kr. under aktivitetsbestemt medfinansiering.


PÅ FORKANT – forebyggende tiltag i Plejen -1,800 mio. kr.


Flytning af uforbrugte midler mellem sundhedsudgifter (-3,659 mio. kr.) og aktivitetsbestemt medfinansiering (3,659 mio. kr.).


Anlæg

Voksenservice søger om anlægsbevilling og frigivelse af rådighedsbeløb til følgende:


Der foretages flytning af 0,200 mio. kr. på anlæg fra Udviklingspuljen til brug for ombygning og indretning af kontor på Thygesminde Allé.


Forventet spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.


Der forventes på nuværende tidspunkt et spar vedrørende driftsmidler på 29,300 mio. kr. og anlægsmidler på 7,429 mio. kr. i alt 36,729 mio. kr.


Fordelingen af spar:


Pleje og Omsorg: Spar driftsmidler 10,000 mio. kr. og anlægsmidler 3,330 mio. kr., i alt 13,330 mio. kr.


Voksenservice: spar driftsmidler 19,300 mio. kr. og anlægsmidler 4,099 mio. kr., i alt 23,399 mio. kr.


Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.


3. budgetopfølgning (2017-konsekvens)


Ved årets 3. Budgetopfølgning søges endvidere om tillægsbevilling til nyt budgetår 2017, se tabellen her under:


2017-konsekvens:

Mio. kr., netto

3. budget-opfølgning

Anlæg

   0,424

 

 

Anlæg i alt

  0,424 

Total

  0,424 

+ = udgift / - = indtægt


Voksenservice søger om godkendelse af disse tillægsbevillinger:

Ikke disponeret rådighedsbeløb i 2016 på -0,424 mio. kr. oprindeligt afsat til bolig- og serviceareal på Thygesminde Allé, omprioriteres til andre formål i 2017, jf. budgetforlig 2017.

Vurdering

Pleje og Omsorg:

Mindre forbruget af driftsmidler på 10,000 mio. kr. og af anlægsmidler på 3,330 mio. kr. er en foreløbig vurdering af spar fra år 2016 til år 2017.


Vedrørende den nationale handleplan Styrket indsats for den ældre medicinske patient forventes planlægningen af indsatsområderne foretaget i efteråret. Igangsætningen forventes først i år 2017. Budgetmidler på 1,177 mio. kr. vil indgå i det endelige spar 2016-2017.


Der kommer en regning til Fredericia Kommune fra Elbo - Fælleskøkkenet i/s på grund af ekstraomkostninger vedrørende Listeria sidste år. Bestyrelsen har besluttet, at ekstraomkostningerne fordeles på interessenterne dvs. kommunerne Haderslev, Kolding, Middelfart og Fredericia efter den enkelte kommunes omsætning. Det betyder en regning til Fredericia Kommune på ca. 1,000 mio. kr. Regningen finansieres inden for Udvalgets ramme af ikke-forbrugte sparmidler afsat til driften af 6 nye boliger på Stævnhøj. Boligerne er taget i drift fra 1. september, oprindeligt planlagt til 1. juni 2016.


Merudgifter til hjemmehjælp og delegeret sygepleje ca. 4-5,000 mio. kr. finansieres af mindre forbrug mellemkommunale betalinger.


Merudgifter til Borgerstyret Personlig Assistance (BPA - ordninger) ca. 1,500 mio. kr. finansieres ved omplaceringer af budgetmidler inden for Udvalgets ramme.


Voksenservice:

Voksenservice forventer på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på 19,300 mio. kr. – fordelt med 18,500 mio. kr. til Voksenservice samt 0,800 mio. kr. til Sundhed.  De 18,500 mio. kr. indeholder 16,439 mio. kr. som vedrører spar/lån 2015/2016. Dette giver dermed et reelt forventet mindreforbrug på cirka 2,000 mio. kr. for året 2016.


Forventet mindreforbrug anbefales omkonverteret til stigende efterspørgsel på misbrugsområdet.

 

Det forventede mindreforbrug anbefales omkonverteret til to årsværk, på en periode på 2 år, til at imødekomme den fortsatte stigning i antallet af borgere på misbrugsområdet.

 

Midler på 5,7 mio. kr. anbefales til Din Indgang

Etableringen af Din Indgang har fra starten været en succes og det forventes således fortsat at Din Indgang med tiden vil kunne generere et mindreforbrug. De økonomiske gevinster vil dog ikke opstå fra dag ét, men vil komme i takt med, at Din Indgang får skabt en bevægelse hen imod, at borgerne vil have behov for mindre støtte, end det gør sig gældende med tilsvarende borgere i dag. På den baggrund anbefales det, at der af den hidtidige bufferpulje på 6,000 mio. kr. omkonverteres 5,700 mio. kr. til finansiering af rammebudgettet i Din Indgang i år to, således at budgettet ikke, før effekterne er opnået, skal etableres ved at reducere i de øvrige centres budgetter. De resterende midler anbefales sammen med eventuelt mindreforbrug i regnskabet for 2016 afsat imødegåelse af eventuelt stigende antal borgere, som søger pædagogisk støtte i forbindelse med ferie.


Voksenservice

Voksenservice forventer et mindreforbrug på 4,099 mio. kr. på anlæg, som vedrører 0,285 mio.kr. til en udviklingspulje vedr. sundhedshus, 0,267 mio. kr. til Jupitervej, 0,684 mio. kr. til Nymarksvej og 2,863 mio. kr. vedrører udviklingspuljen.


Aktivitetsbestemt medfinansiering

Udgifterne til aktivitetsbestemt medfinansiering vurderes pt. at være lidt højere end sidste år. Det skyldes især øgede udgifter til medfinansiering af psykiatrisk behandling på sygehus.


Uforbrugte midler fra den betingede pulje til bedre sundhed - i alt 3,659 mio. kr. er i forbindelse med 3 budgetopfølgning ført tilbage til aktivitetsbestemt medfinansiering.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller:

1.  at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet


Voksenservice indstiller:

2.  at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

3.  at der søges om anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb på 0,200 mio. kr. på anlæg fra Udviklingspuljen til brug for ombygning og indretning af kontor på Thygesminde Allé

4.  at det forventede mindreforbrug 2016 for Voksenservice gives et foreløbigt politisk tilsagn om anvendelse af midler i henhold til vurderingen.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 07-11-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 76 Støtte efter Servicelovens § 18 - 1. uddeling vedrørende 2017

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

I henhold til Servicelovens § 18 skal der uddeles støtte til frivilligt socialt arbejde. Der er indkommet 28 ansøgninger med en samlet ansøgningssum på 762.488 kr. Social- og Omsorgsudvalget skal beslutte hvilke aktiviteter og foreninger, der skal have støtte og med hvilket beløb. Alle ansøgninger og vurderinger heraf fremgår af bilag til sagen.


Desuden fastsættes en dato for støttens formelle overrækkelse.


Sagsbeskrivelse:

I henhold til Servicelovens § 18 og i overensstemmelse med Fredericia Kommunes frivilligpolitik, skal der uddeles tilskud til frivilligt socialt arbejde.


Der har været annonceret i Elbobladet og Lokaleavisen i august måned, med ansøgningsfrist d. 15. september 2016.


Der er indkommet 28 ansøgninger med et samlet ansøgningsbeløb på 762.488 kr., hvoraf 670.488 kr. vedrører ansøgninger til pulje 2 og 92.000 kr. vedrører pulje 3.


Der er i budget 2017 afsat 863.000 kr. til § 18, heraf er der forud disponeret et beløb til Fredericia-Middelfart Selvhjælp i henhold til gældende samarbejdsaftale. Beløbet er for 2015 og 2016 årligt 50.000 kr. samarbejdsaftalens forlængelse behandles under et andet dagsordenspunkt.


Det forventes ikke, at der kan overføres midler via spar- lån fra 2016. Der er således 813.000 kr. til fordeling på de 4 puljer.


Rammebeløbet for de 4 puljer er:


Pulje 1: 70.000 kr. til et årligt frivillighedsmarked eller andre fælles formål, samt et dialogmøde med de frivillige foreninger.


Pulje 2: 482.950 kr. til driftstilskud til bestående frivilligt arbejde ved engangsbeløb eller som flerårig støtte. Beløbet svarer til 65 % af rammebeløbet efter fradrag af pulje 1.


Pulje 3: 222.150 kr. til fordeling til iværksættelse af nye projekter. Beløbet svarer til 30 % af rammebeløbet efter fradrag af pulje 1.


Pulje 4: 37.150 kr. til særlige formål eller til akutte ansøgninger i løbet af året. Beløbet svarer til 5 % af rammebeløbet efter fradrag af pulje 1.

Økonomiske konsekvenser

Beløbene til udbetaling af støtte trækkes fra § 18-kontoen. Øvrige økonomiske betragtninger fremgår af ovenstående.

Vurdering

Beskrivelse og vurderinger af de enkelte ansøgninger fremgår af bilag til sagsfremstillingen.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller,

  1. at Social- og Omsorgsudvalget beslutter, hvilke ansøgninger, der imødekommes og med hvilke beløb samt 
  1. at der fastlægges en dato i starten af 2017 for overrækkelse af de tildelte midler.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 07-11-2016

Pkt. 1.

Støtten er tildelt således:

Ansøger

Tildelt støtte

1. Angstforeningen

7.000 kr.

2. Værestedet Hyggen

13.000 kr.

3. Hjerteforeningen, Fredericia

40.000 kr.

4. Døves Ressourcecenteret

14.000 kr.

5. ASH-FOR

0 kr.

6. Erritsø Sogns Menighedsråd

0 kr.

7. Samklang

7.500 kr.

8. Fredericia Middelfart Selvhjælp

59.000 kr.

9. Solstrålens Idrætsklub

25.000 kr.

10. De Frivilliges Hjælpecentral

13.000 kr.

11- Fredericia Krisecenters støtteforening.

6.000 kr.

12. Børns Vilkår

0 kr.

13. Ungdommens Røde Kors - Vinterlejren

25.000 kr.

14. Frivillighuset – Dansk Flygtningehjælp

20.000 kr.

15. Diabetes foreningen – 2 ansøgninger

11.000 kr.

16. Astma- og Allergiforeningen

4.800 kr.

17. Gnisten

9.850 kr.

18. IFS99

13.000 kr.

19. Ungdommens Røde Kors – Lektiecafe i Sønderparken

0 kr.

20. foreningen Danske Døv-Blinde

10.000 kr.

21. Ældre Sagen

90.000 kr.

22. Parrådgivning

8.000 kr.

23. Foreningen Far

5.000 kr.

24. ULF

8.200 kr.

25. Scleroseforeningens lokalafdeling

5.000 kr.

26. KFUM’s Soldaterhjem

30.000 kr.

27. Lydavisen Fæstningsjournalen

65.000 kr.

28. Veterans and Kindshp Aid

10.000 kr.

29. Kirkens Korshærs varmestue

75.000 kr.


Der er givet afslag til ASH-FOR – foreningen for arbejdsvillige med syns- og høretab med henvisning til at foreningens vedtægter ikke pt. er udformet, så der kan gives kommunal støtte.


Der er givet afslag til Erritsø Sogns Menighedsråd med henvisning til, at der allerede gives støtte til en del tilsvarende formål og at andre formål derfor er prioriteret i denne omgang.


Der er givet afslag til Børns Vilkår med henvisning til utilstrækkelig lokal tilknytning af aktiviteterne.


Der er givet afslag til Ungdommens Røde Kors – Lektiecafé i Sønderparken med henvisning til, at der allerede er et tilsvarende velfungerende tilbud i området; i Medborgerhuset i Korskærparken


Desuden er følgende tildelt støtte fra § 79-puljen til uddannelse af frivillige:

Ansøger

Tildelt støtte

Døves Ressourcecenter

6.000 kr.

Fredericia-Middelfart Selvhjælp

15.000 kr.

Solstrålens idrætsklub

8.000 kr.

ULF

20.500 kr.

Kirkens Korshærs varmestue

5.000 kr.


Pkt. 2 dato for overrækkelse af § 18 midlerne er fastsat til d. 17. januar 2017.

Bilag: 

Punkt 77 Ansøgninger om støtte fra § 79-kontoen - uddannelse af frivillige

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

De frivillige sociale foreninger har mulighed for at søge om støtte til uddannelse af deres frivillige fra § 79 kontoen. Der er indkommet 3 ansøgninger fra henholdsvis Fredericia Kvindekrisecenter, TSIF-Stolegymnastik og Diabetesforeningen.


Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kvindekrisecenter, TSIF-Stolegymnastik og Diabetesforeningen har hver indsendt en ansøgning om støtte fra § 79 kontoen.


Fredericia Kvindekrisecenter søger om støtte til kursus for de frivillige vagter om børns adfærd og relationer, når de lever i en voldsramt familie. Kurset skal klæde de frivillige vagter på til, at kunne give kvinder og børn på krisecenteret den bedste hjælp. Det forventes at mellem 18 og 24 af vagterne deltager i kurset.


Fredericia Kvindekrisecenter søger om

Støtte til undervisere  8.000 kr.

Kursusmateriale    500 kr.

Forplejning  2.000 kr.

I alt  10.500 kr.


Diabetesforeningen søger om støtte til afholdelse af foredrag for borgere med diabetes type 1 og type 2. Emnet for foredraget er ”livet med en kronisk sygdom” Antallet af deltagere forventes at ligge mellem 40 og 200 personer, idet foredraget bydes offentligt ud.


Der søges om

støtte til foredragsholder og kaffe, the og kage

I alt  5.000 kr.

 

TSIF – stolegymnastik søger om støtte til uddannelse af 3 nye instruktører til stolegymnastikken. Instruktøruddannelsen strækker sig over 2 uddannelsesdage., der hver koster 3.600 kr.


Der søges om

Kursusafgift dag1 for 3 personer  3.600 kr.

Kursusafgift dag 2 for 3 personer  3.600 kr.

I alt  7.200 kr.

Økonomiske konsekvenser

Der kan ydes støtte fra kontoen tilknyttet servicelovens § 79. Der er et budgetbeløb til alle aktiviteter under § 79 på 139.000 kr. i 2017.

Vurdering

I følge retningslinjerne for tildeling af uddannelsesstøtte efter § 79 kan der søges tilskud til aktiviteter, der fremmer mulighederne for forebyggelse af forringelse af den fysiske funktionsevne eller til forebyggelse af social isolation.

Som eksempel på aktiviteter kan nævnes kurser, netværksmøder, foredrag og studiekredsarbejde af generel værdi for løsning af den frivillige indsats og til opkvalificering af de frivillige aktører.

Pleje og Omsorg vurderer, at ansøgningen fra Fredericia Kvindekrisecenter samt ansøgningen fra TSIF-stolegymnastik ligger indenfor formålet med § 79-puljen. Ansøgningen fra Diabetes foreningen falder udenfor formålet, idet der er tale om er foredrag for alle, ikke et kursus for de frivillige i foreningen. Ansøgningen fra Diabetesforeningen kan eventuelt drøftes i forbindelse med uddelingen af § 18 midlerne.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget tager stilling til, om Krisecenteret for kvinder, TSIF-stolegymnastik og Diabetesforeningen i Fredericia skal tildeles støtte og i givet fald med hvilket beløb.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 07-11-2016

Der tildeles støtte til Fredericia Kvindekrisecenter med 10.500 kr. og til TSIF – stolegymnastik med 7.200 kr.


Ansøgningen fra Diabetesforeningen behandles sammen med øvrige ansøgninger til § 18 – puljen under sag nr. 76 idet betingelserne for støtte fra § 79 – puljen ikke er opfyldt.

Punkt 78 Emner til årets senioridrætspris - 2016

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Der skal findes tre egnede nominerede til årets senioridrætspris 2016, herunder peges på den af dem, der skal modtage prisen. Nomineringerne og motiveringen heraf drøftes på mødet. Prisen er én af de priser, som uddeles til årets idrætsfest for alle idrætsudøvere i kommunen.


Sagsbeskrivelse:

Der er i en årrække blevet uddelt priser til årets idrætstalenter i forbindelse med den årlige idrætsfest. I 2013 blev der for første gang uddelt en særlig senioridrætspris. Denne anerkendelse forventes at fortsætte, og der skal derfor udpeges en prismodtager til årets senioridrætspris 2016.


Prisen kan gives til en enkeltperson (fx træner eller ildsjæl/iværksætter) eller en forening, der har gjort eller gør en særlig indsats for senioridrætten i Fredericia. Ved udvælgelsen lægges der vægt på, at foreningen har sit udgangspunkt i en frivillig social indsats med fokus på livskvalitet og bevægelse. Indsatsen kan være på tværs af aldersgrupper, men tilrettelagt på en måde der tilgodeser voksne over 60 år. Der kan ligeledes lægges vægt på, at foreningen eller personen har skabt aktiviteter på tværs af foreninger og arrangementer.


Kultur og Fritid opfordrer til, at der findes 3 egnede kandidater. Der er dog fortsat kun en vinder. Nomineringen indebærer i sig selv en anerkendelse af indsatsen – også selvom man ikke ender med at få prisen.


Seniorrådet anmodes ligeledes om at pege på egnede kandidater. Seniorrådets eventuelle forslag tages med til udvalgsmødet.


Prisen overrækkes i forbindelse med årets idrætsfest, som afholdes i starten af februar 2017.

Økonomiske konsekvenser

Senioridrætsprisen er på 3.000 kr. og finansieres af midler fra § 79-kontoen, som støtter frivilligt arbejde.

Vurdering

Ingen, idet motivering for udpegningerne drøftes på mødet.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Social og Omsorgsudvalget udpeger tre nominerede, herunder én modtager af årets senioridrætspris.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 07-11-2016

Drøftet.

Punkt 79 Forlængelse af partnerskabsaftale mellem Fredericia-Middelfart Selvhjælp og Fredericia Kommune.

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Sagen vedrører forlængelse af den partnerskabsaftale som Fredericia Kommune indgik i 2013 med den frivillige sociale forening Fredericia Middelfart Selvhjælp. Partnerskabsaftalen sikrer den administrative koordinering af de selvhjælpsgrupper, aktiviteter og projekter som Fredericia Middelfart Selvhjælp driver. Der ansøges om en forhøjelse af det årlige tilskud til 75.000 kr. med henblik på at imødekomme stigende antal henvendelser og for at kunne være til stede i Frivilligcenteret en ekstra dag om ugen.


Sagsbeskrivelse:

Den frivillige sociale forening Fredericia-Middelfart Selvhjælp indgik i 2013 en partnerskabsaftale med Fredericia Kommune. Partnerskabsaftalen blev indgået for en 2-årig periode. Aftalen blev i slutningen af 2014 forlænget med yderligere 2 år og den udløber med udgangen af 2016. I partnerskabsaftalen er indsat et punkt om, at der i 3. kvartal 2016 skal tages stilling til aftalens forlængelse.


Fredericia – Middelfart Selvhjælp, med base dels i Middelfart Frivilligcenter, dels I Fredericia Frivilligcenter. Fredericia Middelfart Selvhjælp er en selvstændig forening med egen bestyrelse, der tilbyder sundhedsfremme og forebyggelsesopgaver for borgerne, direkte fra frivillig til borgere, ofte i et tæt samarbejde med kommunalt personale.


Fredericia – Middelfart Selvhjælp samarbejder med Frivilligcenter Fredericia på samme måde som de øvrige 60 foreninger og grupper i Fredericia Kommune. Fredericia – Middelfart Selvhjælp har en administrativ medarbejder med kontorarbejdsplads i Frivilligcenterets kontor, pt. en gang ugentligt. Frivilligcenteret og Fredericia-Middelfart Selvhjælp har samme landsforening, og de har megen sparring i det daglige.


Fredericia-Middelfart Selvhjælp har en stor koordineringsopgave i forhold til, at få de enkelte projekter til at køre både i forhold til modtagelse af frivillige såvel som brugere til deres tilbud. Der er derfor stort behov for at kunne sikre driften heraf, hvilket bedst sker ved at have en kontormedarbejder ansat. Det kan oplyses, at Middelfart Kommune på tilsvarende vis og med tilsvarende indhold har indgået en partnerskabsaftale med Fredericia-Middelfart Selvhjælp.


Formålet med partnerskabsaftalen er for Fredericia-Middelfart Selvhjælp, at sikre en grundfinansiering af driftsopgaverne i foreningen, således at der alene skal søges § 18 midler til projekter. Formålet for Fredericia Kommune er at have sikkerhed for, at Fredericia-Middelfart Selvhjælp fortsætter og udbygger aktiviteterne i Fredericia, til gavn for Fredericias borgere.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia-Middelfart Selvhjælp søger om et fast tilskud på 75.000 kr. årligt i 2017-2018, som må anvendes til løn til kontormedarbejderen, der er foreningens faste holdepunkt. Beløbet der søges er forhøjet med 25.000 kr. i forhold til indeværende partnerskabsperiode, da der fra medio 2016 bortfalder en del projektmidler, som hidtil har været med til at finansiere kontormedarbejderens løn. Dertil kommer, at Fredercia-Middelfart Selvhjælp ønsker at udvide antallet af dage på kontoret i Frivilligcenteret i Fredericia, fra den nuværende en dag om ugen til to dage ugentligt. Synlighed på kontoret i Fredericia giver mulighed for at møde flere frivillige og borgere og dermed få sat mere i gang. Det kan oplyses, at Middelfart Kommune støtter Fredericia-Middelfart Selvhjælp med 50.000 kr. til kontorfunktionen.


Såfremt Social- og Omsorgsudvalget vælger at forlænge samarbejdsaftalen med Fredericia-Middelfart Selvhjælp, vil det besluttede beløb skulle tages forlods af § 18 puljen i 2017 og 2018.


Der er 1.053.000 kr. på budget 2017 på § 18 kontoen.

Vurdering

Der er i henhold til partnerskabsaftalen afholdt et evalueringsmøde mellem kontaktpersonerne i henholdsvis Fredericia Kommune og Fredericia Middelfart Selvhjælp. Mødet blev afholdt d. 21. september 2016. På mødet blev nuværende og kommende aktiviteter drøftet.


Fredericia - Middelfart Selvhjælp har et bredt samarbejde med Fredericia Kommune blandt andet på demensområdet og i forhold til senhjerneskadede. Dertil kommer deltagelse i Standforduddannelsen og Seniorkurserne. Derudover drives foreningens øvrige opgaver såsom selvhjælpsgrupper og ”spise med gutterne” og ”spise med Quinderne”, ”kom videre mand” og café-møder for førtidspensionister, med henblik på at styrke denne gruppes selvfølelse og netværksdannelse.


Der er nye projekter undervejs vedrørende blandt andet forældresparring for forældre med ”diagnosebørn” og særlige aktiviteter for børn med ADHD.


Fredericia - Middelfart Selvhjælps aktiviteter støttes efter ansøgning gennem separat ansøgning til midlerne fra § 18 puljen. Der søges her dels om dækning af driftsudgifter, dels om støtte til konkrete projekter. Derimod kan § 18 støtten ikke bruges til aflønning af koordinationsfunktionen.


Partnerskabsaftalen med et fast grundbeløb har de sidste 4 år sikret ro til, at koncentrere sig om foreningens kerneopgaver, således at der alene skal søges om midler til særlige projekter. Det er denne ordning, der nu søges forlænget.


Pleje og Omsorg anbefaler, at partnerskabsaftalen forlænges, med henblik på at sikre grundlaget for, at det allerede eksisterende samarbejde mellem Fredericia Kommune og Fredericia - Middelfart Selvhjælp kan bevares og fortsat udvikles.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget tager stilling til:


  1. om partnerskabsaftalen med Fredericia-Middelfart Selvhjælp skal forlænges til udgangen af 2018 og
  1. i givet fald, med hvilket beløb pr. år.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 07-11-2016

Aftalen med Fredericia-Middelfart Selvhjælp forlænges til udgangen af 2018. Det årlige støttebeløb i aftalen udgør 75.000 kr.

Punkt 80 Aktivitetsdag for borgere i Voksenservice 2017

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

I 2016 blev der gennemført en aktivitetsdag for alle borgere i Voksenservice. Formålet med aktivitetsdagen var, at give borgerne en uforglemmelig dag med aktivitet og samvær i fokus.


På baggrund af de mange positive tilbagemeldinger fra borgerne indstiller Voksenservice, at der ligeledes i 2017 afholdes en tilsvarende Aktivitetsdag for borgerne i Voksenservice. Finansiering sker inden for den eksisterende ramme.


Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med Byrådets tilbageførsel af midler fra regnskab 2014 besluttede Voksenservice, at afsætte midler til en aktivitetsdag i Voksenservice for alle borgere.


Formålet med aktivitetsdagen var, at give borgerne en uforglemmelig dag med aktivitet og samvær i fokus.


Målgruppen for aktivitetsdagen var borgere med handicap, sindslidelser og misbrugsproblematikker. Hertil havde borgerne mulighed for at invitere pårørende til dagen. I alt deltog omkring 330 borgere, 25 pårørende samt personale i Voksenservice i Aktivitetsdagen i 2016.


Aktivitetsdagen blev afholdt i maj 2016.


Dagen bestod af en række forskellige aktiviteter indenfor for områderne: Kreativitet, motion, musik og aktivitet i naturen. En del af aktiviteterne blev afholdt i Fredericia Idrætscenter. Hertil kom aktiviteter i Madsbyparken og fisketur til en nærliggende put & take sø.


Borgernes overordnede evaluering af dagen var meget positiv. Der blev herudover gennemført en spørgeskemaundersøgelse på dagen, for at få et bedre billede af, hvilke aktiviteter borgerne syntes bedst om.


Aktivitetsdagen blev tilrettelagt af en arbejdsgruppe, hvor både borgere, medarbejdere, ledere og Handicaprådet var repræsenteret.


Både arbejdsgruppen og Handicaprådet anbefaler, at der også i 2017 gennemføres en aktivitetsdag for alle borgerne i Voksenservice.

Økonomiske konsekvenser

Dagen kan afvikles inden for den eksisterende økonomiske ramme.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget godkender, at der afholdes en aktivitetsdag for borgere i 2017.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 07-11-2016

Godkendt.

Punkt 81 Henvendelse fra Handicaprådet vedr. udarbejdelse af ny handicappolitik

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Handicaprådet har anmodet Social- og Omsorgsudvalget om, at der udarbejdes en ny handicappolitik for Fredericia Kommune.


Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommunes nuværende handicappolitik er fra 2011. Politikken bygger på FN"s konvention om rettigheder for mennesker med handicap, som siden er blevet revideret. Det betyder, at den nuværende handicappolitik er forældet.


Dansk Handicaporganisation har derfor anbefalet, at den nuværende handicappolitik revideres, så den bliver tidssvarende.


Fredericia Kommune har siden 2011 rykket sig markant i forhold til den måde, som vi arbejder på indenfor handicapområdet, hvorfor det ligeledes er på tide, at der bliver udarbejdet en ny politik, der således afspejler måden, kommunen arbejder med borgere med handicap på.


Handicaprådet ønsker en samskabende proces, der inddrager både borgere, personale, pårørende og Handicaprådet selv.


Den nye handicappolitik skal indarbejde de vigtigste principper fra handicapkonventionen. Den skal også have fokus på områder, der er relevante for den målgruppe, vi har i Fredericia. Det kan være temaer som tilgængelighed, sundhed, inklusion osv.


Handicappolitikken er et værktøj, som bl.a. anvendes, når der udvikles nye indsatser på handicapområdet.


Den nuværende handicappolitik for Fredericia Kommune fremgår af bilag til sagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget drøfter Handicaprådets henvendelse.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 07-11-2016

Drøftet.


Udvalget ønsker en fælles proces om ny handicappolitik med det Handicapråd, der træder sammen efter valget i 2017.

Punkt 82 Produktion af mad på Kobbelgaarden (Lukket)

Punkt 83 Orientering (Lukket)