Sundhedsudvalget - 07-06-2021

Referat
Dato:
Mandag, 7 juni, 2021 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Tirsdag, 1 juni, 2021 - 12:46
Referat publiceret:
Tirsdag, 15 juni, 2021 - 13:16

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Sundhedsudvalget den 07-06-2021

Godkendt.

Punkt 2 Status på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Sagen er et fast statuspunkt omkring etableringen og udviklingen af Fredericia Sundhedshus.

 

Sagsbeskrivelse:

Der gives på sundhedsudvalgsmødet en status på igangværende og kommende ombygninger.

 

Herudover gennemgås driftsbudgettet for 2022, samt et bud på et muligt anlægsbudget for 2022. Der gives desuden en status på kunstprojektet, der hænger sammen med etableringen af klimaskærmen på sundhedshuset.

 

Herudover følges der op på dialogmødet den 19. maj med de private lejere på Fredericia Sundhedshus.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 07-06-2021

Taget til efterretning.

Punkt 3 Tilslutning til partnerskabet ABC for mental sundhed

Sagsresumé

På anbefaling fra Sundhedsudvalget har Byrådet tidligere godkendt, at Fredericia Kommune tilkendegiver interesse for at indgå i partnerskabet ABC for mental sundhed og går i dialog med partnerskabet angående tilslutning.

 

I denne sag præsenteres partnerskabet ABC ganske kort og endvidere skitseres tilslutningsprocessen. Sundhedsudvalget og Byrådet skal tage endeligt stilling til, hvorvidt Fredericia Kommune skal tilslutte sig partnerskabet.

 

Sagsbeskrivelse:

Partnerskabet

ABC for mental sundhed er et nationalt partnerskab, som arbejder for at fremme mental sundhed for alle borger- og aldersgrupper via tre enkle budskaber;

 

A)     Act - at gøre noget aktivt

B)     Belong - at gøre noget sammen

C)     Commit - at gøre noget meningsfuldt

 

ABC-rammen retter sig mod alle aldersgrupper og målgrupper af befolkningen, og lægger et positivt og handlingsorienteret fokus på mental sundhed, så det ikke alene omfatter risici for sygdom, men også omfatter alt det, der fremmer trivsel og styrker os som mennesker.

 

Bag partnerskabet står Statens Institut for Folkesundhed, Psykiatrifonden, Center for Forebyggelse i Praksis og Sundby Netværket som centrale aktører, sammen med Nordea-fonden, der har støttet Partnerskabet siden opstarten i 2016. Fremadrettet skifter partnerskabet dog forankring fra Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet til Institut for Psykologi, Københavns Universitet.

 

Mental sundhed i Syddanmark

Mental sundhed er et politisk prioriteret visionsområde i såvel Fredericia Kommune som i den syddanske sundhedsaftale for 2019-2023. Sundhedsaftalens parter har anbefalet, at Region Syddanmark og de syddanske kommuner tilslutter sig ABC-partnerskabet for derigennem at have en fælles forståelsesramme for arbejdet for at styrke den mentale sundhed i Syddanmark.

 

ABC-principperne er desuden centrale i det udkast til Fredericia Kommunes nye sundhedspolitik, som netop har været i høring.

Indtrædelse i partnerskabet

Byrådet godkendte den 1. marts 2021, at Fredericia Kommune skulle tilkendegive interesse for at indgå i Partnerskabet ABC for mental sundhed overfor Region Syddanmark og over for selve partnerskabet. Denne sag følger derfor op på tilkendegivelsen og processen for indtrædelse i partnerskabet med henblik på en endelig godkendelse af, at Fredericia Kommune indtræder i ”Partnerskabet ABC for mental sundhed”.

 

For at blive partner i ’Alliancen mod Social Ulighed i Sundhed’, skal Fredericia Kommune støtte op om ’partnerskabet for ABC for mental sundhed’s hensigtserklæring og indgive et ønske, om deltage i partnerskabet. Der udformes ikke en officiel partnerskabserklæring. Partnerskabet offentliggøres på deres hjemmeside, hvor Fredericia Kommunes logo vil blive synligt sammen med en kort tekst, som beskriver kommunens motivation for at indgå i partnerskabet.

 

Partnerskabet ABC for mental sundhed har modtaget Fredericia Kommunes indledende tilkendegivelse, og hilser Fredericia Kommune velkommen. En egentlig indtrædelse i partnerskabet afventer derfor blot byrådets endelige godkendelse.

 

Forpligtelser og forventninger

Det forventes, at partnere efterlever intentionerne i partnerskabets hensigtserklæring, herunder at afsætte ressourcer til at udpege en lokal ABC-koordinator og understøtte initiativer. Det forventes ligeledes aktiv deltagelse i partnerskabets netværksmøder. Som partner får kommunen adgang til sparring, viden og inspiration fra netværket og de centrale institutioner bag.

 

Hensigtserklæringen oplister desuden en række konkrete forventninger, som igangsættes ved indtrædelsen, herunder, at Fredericia kommunes ABC-koordinator og evt. øvrige relevante administrative ledere og medarbejdere har et introduktionsmøde med partnerskabet, at Fredericia kommune deltager i et fælles introduktionsmøde med andre nye partnere og udarbejder en handleplan for det lokale arbejde med ABC.

 

Hensigtserklæringen bliver revideret inden for kort tid, men ændringerne forventes primært at være af redaktionel karakter. Det vil desuden fremgå, at finansieringen er forlænget, og derfor ikke udløber i 2021, som det aktuelt fremgår. 

Økonomiske konsekvenser

Deltagelse i partnerskabet er gratis, men partnere forpligter sig til at arbejde aktivt efter værdier og principper i de tre budskaber herunder at afsætte ressourcer til at udpege en lokal ABC-koordinator og understøtte lokale initiativer.

 

Ovenstående kan ske indenfor den eksisterende ramme.

 

Vurdering

Det er fortsat vurderingen, at partnerskabet ’ABC for mental sundhed’ og lokal udbredelse af ABC-rammen kan bidrage væsentligt til at skabe en fælles forståelse og bevidsthed omkring arbejdet med mental sundhedsfremme i Fredericia Kommune såvel som i det fælles arbejde i Region Syddanmark. Tilgangen indeholder konkrete elementer, som kan gøre det håndgribeligt at arbejde med mental sundhed i praksis både internt og eksternt i kommunen, samt i det tværsektorielle samarbejde.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget anbefaler Byrådet at godkende, at Fredericia Kommune tilslutter sig Partnerskabet ABC for mental sundhed.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 07-06-2021

Godkendt.

Punkt 4 Tilslutning til Alliancen mod Social Ulighed i Sundhed

Sagsresumé

’Alliancen mod Social Ulighed i Sundhed’ er et nationalt partnerskab på tværs af sektorer, hvor partnerne går sammen om at nedbringe konsekvenserne af den sociale ulighed i sundhed. I sammenhæng med Sundhedspolitikken foreslås det, at Fredericia Kommune bliver en del af denne alliance.


Partnerskabet vil være med til at synliggøres de allerede eksisterende tiltag, der arbejdes med i Fredericia, som er medvirkende til at mindske den sociale ulighed i sundhed. Et partnerskab giver endvidere Fredericia Kommune adgang til et netværk til sparring og videndeling.

 

Sagsbeskrivelse:

Social ulighed i sundhed handler ikke kun om en særlig udsat gruppes sundhedstilstand, men om at sundhed og sygdom generelt er skævt fordelt i samfundet. Sociale forhold og vilkår har betydning for, at nogle borgere risikerer mere sygdom, mærker større konsekvenser af sygdom og dør tidligere. Det betyder også, at alle borgere ikke har mulighed for at udfolde deres livspotentiale. Årsagerne til den sociale ulighed i sundhed er mange og komplekse, og derfor er det vigtigt, at aktører på tværs af sektorer i fællesskab sætter ind for at nedbringe den sociale ulighed i sundhed.

 

I ’Alliancen mod Social Ulighed i Sundhed’ går aktører på tværs af kommune, region, organisationer og civilsamfund sammen om at sætte fokus på den sociale ulighed i sundhed og nedbringe de sundhedsmæssige konsekvenserne heraf.

 

Kræftens Bekæmpelse startede Alliancen i 2020, hvor udgangspunktet var, at Alliancen skulle være et treårigt projekt. Det forventes dog allerede nu, at netværket fortsætter efter denne periode.
På nuværende tidspunkt er der 54 partnere med, der hver især bidrager ud fra hvert deres ståsted, eksempelvis KL, Danske Regioner, Lægeforeningen, Patientforeninger, Ældresagen, Social Sundhed og Kirkens Korshær. Fredericia Kommune vil være en af de første kommuner, der kommer med i Alliancen.

 

Et partnerskab vil betyde, at Fredericia Kommune forpligtiger sig til at have projekter målrettet social ulighed i sundhed. De kan udforme sig på flere måder, men alliancepartnerne forpligter sig til ét eller flere af de nedenstående mål:

•          Udvælge fokusområder og sætte mål for, hvordan organisationen kan mindske social ulighed i sundhed

•          Afprøve løsninger, der har til formål at udligne sociale forskelle i borgeres og patienters udbytte af forebyggelses-, opsporings-, behandlings- og rehabiliteringsindsatser på et evidensbaseret og datadrevet grundlag

•          Iværksætte konkrete initiativer, der bidrager til omsætning af viden til praksis

 

Fredericia Kommune har allerede flere projekter og tiltag, der direkte bidrager til at mindske social ulighed i sundhed, som vi med fordel kan bidrage med i partnerskabet fx:

•          Samarbejdsaftaler og partnerskaber med bl.a. Social Sundhed, Mødrehjælpen, UngMod, Headspace, TUBA m.fl.

•          Gadeplanssygeplejerske og gadeplansmedarbejdere SKP

•          Strategi for Udsathed - handlingsnetværk, Fredericia For Fællesskab, Julehjælp, Hjemløse 365 m.fl. Generelt er strategiens fokus at mindske og forebygge udsathed og tiltag etableres i tæt samarbejde med Udsatterådet og udsatte borgere. Alle kan være med.

•          Din Indgang og Brugernes Hus

•          Samarbejdet om tidlig opsporing af tuberkulose og hepatitis mellem social- og gadesygeplejerske og Sygehus Lillebælt

 

Derudover er arbejdet med at mindske den sociale ulighed i sundhed en af omdrejningspunkterne i den nye Sundhedspolitik, hvor én af de fire pejlemærker er ’Lighed i sundhed’. Det betyder, at arbejdet med at skabe lige muligheder for et godt liv for alle fredericianere er sat i højsædet. Det er planen, at der til efteråret skal igangsættes et arbejde med at udforme handleplaner, der skal være med til at omsætte Sundhedspolitikkens visioner til virkelighed. Handleplanerne kan både være med til at understøtte igangværende tiltag for at nedbringe den sociale ulighed i sundhed, men også igangsætte nye tiltag. Handleplanerne og de ovenstående forpligtende mål som alliancepartner vil blive tænkt sammen, således at det tydeliggøres hvordan Fredericia Kommune vil arbejde med at mindske den sociale ulighed i sundhed.

 

Mindskning af den sociale ulighed i sundhed og konsekvenserne heraf understøtter også kommunens medlemskab af WHO Healthy Cities Network og bæredygtighedsstrategien Fredericia for Verdensmålene, hvor visioner omkring skabelse af lige muligheder for et sundt og godt liv for alle fredericianere uanset alder, køn, sociale og økonomiske forskelle er tydeliggjort.

 

Fordelen ved at være en del af Alliancen er, at det giver Fredericia Kommune mulighed for at være en del af et større netværk, hvor der vil være mulighed for løbende erfaring og læring fra øvrige partneres projekter. Ligeledes vil Fredericia Kommune have mulighed for at deltage i årlige alliancemøder, hvor den nyeste viden på området og inspiration deles.

 

For at blive partner i ’Alliancen mod Social Ulighed i Sundhed’, skal Fredericia Kommune støtte op om ’Charter for Alliancen mod Social Ulighed i Sundhed’ og indgive et ønske, om deltage i partnerskabet. Der udformes ikke en officiel partnerskabserklæring. Partnerskabet offentliggøres på deres hjemmeside, hvor Fredericia Kommunes logo vil blive synligt, ligesom kommunen får mulighed for at fortælle om et eller flere projekter.

Økonomiske konsekvenser

Der er ingen økonomiske forpligtigelser forbundet med ’Alliancen mod Social Ulighed i Sundhed’, da Kræftens Bekæmpelse varetager sekretariatsfunktionen.


Fredericia Kommunes tilslutning til Alliancen vil derfor kunne ske indenfor den eksisterende ramme.

 

Vurdering

Det vurderes, at et partnerskab i ’Alliancen mod Social Ulighed i Sundhed’ vil kunne bidrage til at styrke det etablerede og fremadrettede arbejde med at mindske og forebygge den sociale ulighed i sundhed i Fredericia. Dette skal også ses i relation til den nye Sundhedspolitik og de kommende handleplaner på området, hvor Alliancen vil give adgang til både relevant videndeling og et større netværk, som kan bidrage til dette arbejde.


Derudover vil dette partnerskab være med til at tydeliggøre kommunens fokus på at skabe mere lighed i sundhed.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget anbefaler Byrådet at godkende, at Fredericia Kommune tilslutter sig ’Alliancen mod Social Ulighed i Sundhed’ som partner.

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 07-06-2021

Godkendt.

Punkt 5 Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021

Sagsresumé

Fredericia Kommunes nye sundhedspolitik Fredericia for Livet sætter retningen for, hvordan der fremadrettet skal samarbejdes om sundhedsfremme og forebyggelse i Fredericia Kommune gennem fire pejlemærker.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia for Livet har til formål at sætte retningen for, hvordan vi sammen kan skabe et Fredericia, hvor alle har mulighed for et sundt og godt liv. Den sætter visionerne for det fremadrettede sundhedsfremmende og forebyggende arbejde, hvor sundhed tænkes bredt og som en opgave, der skal løftes på tværs.


Sundhedspolitikken skal løftes på tværs af Byrådet, politiske udvalg, kommunens fagområder og i tæt samspil med øvrige medspillere på sundhedsområdet og i lokalsamfundet, samt fredericianerne selv.

 

Sundhedspolitikken står på fire pejlemærker:

  • Sunde rammer - et godt sted at leve og bo for alle
  • Sammen om sundhed – med samarbejde når vi længere
  • Livsglæde og fællesskaber - alle skal opleve følelsen af ha’-det-godt-hed
  • Lighed i sundhed - alle skal have lige mulighed for et godt liv

 

 

Sundhed og trivsel skabes der, hvor vi lever vores liv og har vores hverdag, og derfor er det vigtigt, at arbejdet med at fremme sundheden og trivslen i Fredericia ikke udføres ved siden af den daglige drift, men tænkes ind i kerneopgaven. Det er igennem vores nuværende og nye opgaver, samarbejder og snitflader, at vi sammen skal omsætte pejlemærkerne til bæredygtige handlinger.

 

Proces og handleplaner

Høringsudkastet til sundhedspolitikken var i april 2021 på dagsordenen i alle fagudvalg samt i offentlig høring i tre uger. Høringsprocessen og høringssvarene har ikke givet anledning til indholdsmæssige rettelser i sundhedspolitikken.

 

De indkomne input fra høringsprocessen tages med videre til den efterfølgende proces i efteråret, hvor der skal udarbejdes handleplaner til sundhedspolitikken. Handleplanerne skal være med til at omsætter visionerne til virkelighed og konkrete handlinger.


Der vil på både politisk og administrativ niveau blive inviteret ind til drøftelser af, hvordan vi sammen kan sætte handling bag ordene.

 

Partnerskaber

For at sikre den nyeste viden og inspiration til det sundhedsfremmende arbejde, så er Fredericia Kommune aktivt medlem af forskellige netværk, der skal være med til at understøtte pejlemærkerne. I forbindelse med den nye sundhedspolitik foreslås det, at Fredericia Kommune bliver partner i yderligere to nationale netværk: ’Partnerskabet ABC for Mental Sundhed’ og ’Alliancen mod Social Ulighed i Sundhed’. Der tages stilling til partnerskaberne i to selvstændige sager.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at Fredericia for Livet kan være med til at sætte fælles retning og ramme for det fremadrettede arbejde med at skabe flere gode leveår for fredericianerne.

 

På mange områder er man allerede godt i gang med indsatser, der støtter op om sundhedspolitikken, mens der på andre områder kan være behov for nytænkning og løsninger, som vi måske ikke har endnu. Det er derfor vigtigt, at arbejdet med at omsætte sundhedspolitikken til handleplaner påbegyndes i efteråret 2021.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget anbefaler Byrådet at godkende Fredericia Kommunes Sundhedspolitik Fredericia for Livet.

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 07-06-2021

Godkendt.

Punkt 6 Budget 2022

Sagsresumé

Sundhedsudvalget forelægges viden til brug i Budget 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Sundhedsudvalget forelægges viden til brug i Budget 2022. Dette indebærer både udvalgets ønsker fra forrige udvalgsmøde i forhold til mulige fremtidige indsatsområder/tilbud samt nuværende ikke retvisende budgetter.

 

Disse indsatsområder og budgetter præsenteres i vedhæftede bilag.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.  

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 07-06-2021

Taget til efterretning.

Punkt 7 Udlevering af rygestopprodukter ifm. rygestoptilbud ved Fredericia Kommune

Sagsresumé

Træning og Forebyggelse ønsker at ændre fremgangsmåden for kommunens udlevering af vederlagsfrie rygestopprodukter for borgere i kommunalt rygestopforløb. Det vil betyde, at flere vil kunne gøre brug af tilbuddet, og at tilbuddet vil blive mere ensrettet.

 

Sagsbeskrivelse:

Ifølge Sundhedsstyrelsens ’Forebyggelsespakke om Tobak’ er den mest effektive metode til at opnå et varigt rygestop at kombinere rygestoprådgivning med rygestopprodukter (eksempelvis nikotinerstatningspræparater som tyggegummi, plaster og sugetabletter eller receptpligtig rygestopmedicin).

 

Tidligere fremgangsmåde for udlevering af vederlagsfrie rygestopprodukter

Fredericia Kommune har siden 2015 tilbudt en udvalgt gruppe af borgere at få vederlagsfrie rygestopprodukter i forbindelse med et rygestoptilbud hos kommunens rygestoprådgivere. Målgruppen har været storrygere over 18 år, hvor en storryger defineres ved at have et dagligt forbrug på minimum 15 cigaretter om dagen.


Det har været rygestoprådgiveren i samarbejde med borgeren, der har vurderet, hvilke rygestopprodukter som borgeren har fået tilskud til ud fra en vurdering af borgerens ønsker og behov. Det har betydet, at borgerne har kunne få udleveret vederlagsfrie rygestopprodukter for op til 1.700 kr.

 

I 2019 havde Fredericia Kommune 124 borgere i forløb, hvor udgiften til rygestopprodukter var 59.647,24 kr. ekskl. moms.


I 2020 havde Fredericia Kommune færre borgere (i alt 105 borgere) i rygestopforløb grundet corona. Her var den årlige udgift til rygestopprodukter 45.529,96 kr. ekskl. moms. Det anslås, at 90% af borgerne i forløb har været storrygere og dermed berettiget til vederlagsfrie rygestopprodukter. Det giver en gennemsnitlig pris for 2019 og 2020 på omkring 500 kr. pr. borger, hvis alle har taget imod tilbuddet.

 

Fredericia Kommune har i perioden 2015-2019 modtaget tilskud til rygestopprodukter til storrygere fra nationale puljemidler, hvormed kommunen i denne periode ikke selv afholdte udgifterne til rygestopprodukterne. Siden 2020 har udgifterne til udleveringen af vederlagsfrie rygestopprodukter til borgerne været finansieret af Fredericia Kommune.
 

 

 

Ny fremgangsmåde for udlevering af vederlagsfrie rygestopprodukter

Træning og Forebyggelse, og dermed kommunens rygestoprådgivere, ønsker at ændre målgruppen og fremgangsmåden for udlevering af vederlagsfrie rygestopprodukter. Dette gøres for, at flere borgere får mulighed for at få tilskud til rygestopprodukter, så der ikke længere gøres forskel borgerne imellem i forhold til tilskudsmængden.

 

Fremadrettet har alle borgere over 16 år, der er i rygestopforløb hos kommunens rygestoprådgivere, mulighed for at modtage vederlagsfrie rygestopprodukter. Det tidligere storryger-kriterie fjernes, således at flere borgere kan få hjælp til at opnå et varigt rygestop. Derudover rykkes aldersgrænsen fra 18 år til 16 år for nikotinerstatningspræparater, da der har været en stigende efterspørgsel fra unge grundet røgfri skoletid på ungdomsuddannelserne.

 

Fremgangsmåden i udleveringen af rygestopprodukter ændres, så tilskuddet bliver et fast beløb pr. borger. Borgerne får mulighed for at få 3 vouchers á 300 kroner, hvormed hver borger maksimalt kan få et tilskud på 900 kr. ekskl. moms.


Beløbet på 900 kr. er fastsat ud fra Sundhedsstyrelsens anbefaling på baggrund af tidligere indsatser. Her har erfaringer vist, at 900 kr. ekskl. moms pr. borger er nok til både at øge rekrutteringen til rygestoptilbuddet og markant forbedre rygestopraten 6 måneder efter endt forløb.

 

Denne ændring i udleveringen af vederlagsfrie rygestopprodukter medfører, at der udarbejdes en ny samarbejdsaftale omkring udlevering af nikotinerstatningspræparater og rygestopmedicin med Løve Apoteket og Krone Apoteket, således at aftalen stemmer overens med den nye arbejdsmetode.

Økonomiske konsekvenser

Træning og Forebyggelse forventer, at denne ændring i fremgangsmåden for udlevering af vederlagsfrie rygestopprodukter medfører et merforbrug.

 

Det nuværende budget til rygestop ligger på 78.000 kr. årligt, heraf går ca. 15.000 kr. årligt til honorering af indsatsen på apotekerne og til annoncering. De resterede 63.000 kr. er afsat til rygestopprodukter.

 

Med den nye fremgangsmåde vil behovet for rygestopprodukter udgøre cirka 108.000 kr. årligt. Det svarer til, at 120 borgere i forløb kan gøre brug af alle tre vouchers á 300 kr. (120*900 kr. = 108.000 kr.). Dette vil medfører et merforbrug på 45.000 kr. (78.000kr. - (108.000 kr. +15.000 kr.) = - 45.000 kr.). Det forventes dog ikke, at alle borgere benytter alle vouchers, hvorved udgiften pr. borger vil blive mindre.

 

Træning og Forebyggelse vil løbende holde øje med udgifter til rygestopprodukter, og skulle ovenstående forbrug af rygestopprodukter øges yderligere grundet øget efterspørgsel vil Træning og Forebyggelse vende tilbage til Sundhedsudvalget.

Vurdering

Det vurderes, at fordelene ved den nye fremgangsmåde overskygger den serviceforringelse, at storrygere ikke længere kan få udleveret vederlagsfrie rygestopprodukter for op til 1.700 kr. Det vurderes ud fra, at borgerne ikke gjorde brug af den tidligere mulighed.

 

Det vurderes endvidere, at den nye fremgangsmåde vil resultere i, at flere fredericianere vil få den rette hjælp til at opnå et varigt rygestop ved, at det bliver muligt for alle borgere over 16 år at få udleveret vederlagsfrie rygestopprodukter i forbindelse med et kommunalt rygestopforløb.

 

Ligeledes vurderes det, at ændringen i fremgangsmåden, således at borgerne modtager vouchers á 3*300 kr. vil betyde, at alle borgere får mulighed for at modtage det samme tilskud i forbindelse med et rygestopforløb.

Indstillinger

Træning og Forebyggelse indstiller, at Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 07-06-2021

Taget til efterretning.

Punkt 8 Høring af Region Syddanmarks Akutplan

Sagsresumé

Region Syddanmark har sendt en akutplan i høring, og kommunerne har mulighed for at afgive høringssvar. Akutplanen indeholder 32 indsatser, som skal styrke indsats og samarbejde på sundhedsområdet, når borgere bliver syge eller kommer til skade. En række af indsatserne involverer samarbejdet på tværs af sundhedsvæsenets sektorer, herunder kommunernes opgaver og senior-, sundheds- og socialområder. Det er derfor væsentligt at Fredericia Kommune forholder sig til høringsudkastet. 

 

I denne sag orienteres om høringsudkastet til akutplanen, samt et foreliggende udkast til høringssvar fra de 22 syddanske kommuner. Udvalgene skal tage stilling til, hvorvidt kommunen kan tilslutte sig det foreliggende udkast til fælles kommunale høringssvar.

 

Sagsbeskrivelse:

Region Syddanmarks akutplan 

Region Syddanmark har sendt en ”Akutplan for Region Syddanmark” i høring. Planen tager udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger på området, og beskriver 32 indsatser i Region Syddanmark, som har til formål at sikre sammenhæng på tværs af sektorer for at borgere med akut opstået sygdom eller skade får rette tilbud, uanset om det er hjælp til egenomsorg, hjælp fra kommunal akutfunktion, besøg hos eller af egen læge eller vagtlæge, akut ambulant besøg på sygehus eller indlæggelse. Akutplanen har desuden en forebyggende fokus på at forebygge indlæggelser og genindlæggelser. Akutplanen og det øvrige høringsmateriale kan læses her: regionsyddanmark.dk/wm531116

 

Fælleskommunalt høringssvar

Kommunale repræsentanter i Syddanmark har lavet et udkast til et fælles høringssvar fra de 22 syddanske kommuner. Væsentlige pointer fra det fælleskommunale udkast til høringssvar er: 

-          At kommunerne overordnet bakker op om intentionerne i akutplanen herunder tættere samarbejde og koordinering på tværs af sektorer til gavn for borgere og patienter, som understøtter visionerne om et sammenhængende sundhedsvæsen.

-          Akutplanen er ikke handlingsorienteret, men indeholder primært retningsangivende hensigter. Flere af de foreslåede indsatser ligger uden for de lovbestemte kommunale opgaver, og vil kræve væsentlig omorganisering af den kommunale opgaveløsning, samt kræve ekstra ressourcer. Det forudsætter derfor dialog og formelle aftaler med kommunerne at kunne konkretisere indsatserne, samt en struktureret proces, og kommunal politisk godkendelse når opgaver overgår til kommunerne.

-          Tiltagene i akutplanen bør tage højde for de syddanske kommuners meget forskellige størrelser og geografiske placering, herunder antallet af samarbejdssygehuse. Denne udfordring er især aktuel i relation til forslaget om samlokalisering af regionale og kommunale visitationsenheder. I Fredericia Kommune modtages patienter fra både Kolding, Vejle, Middelfart og Odense sygehuse, og ud fra akutplanens udkast vil det betyde, at Fredericia Kommune skal sende medarbejdere til flere visitationer. Dette er en logistisk og personalemæssig udfordring

-          At kommunerne bakker op om ønsket om styrket brug af data, datadeling og fælles platforme, men at denne udvikling dels bør tage udgangspunkt i eksisterende platforme og systemer (udbygning frem for nyudvikling), og bygge på dialog mellem kommuner og region for at tydeliggøre rammer, formål og ressourcer forud for igangsættelse.

-          At arbejdet med at konkretisere og implementere akutplanens initiativer er omfattende, og vil trække væsentlige fag- og AC-ressourcer fra både kommuner og region. Dette skal ses i lyset af, at det allerede er udfordrende at rekruttere medarbejdere til arbejdsgrupper.

-          At almen praksis rolle er væsentlig, og med fordel kan tydeliggøres i akutplanen.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen aktuelle økonomiske konsekvenser. Flere af de skitserede indsatser og anbefalinger kan dog involvere ændret kommunal opgaveløsning eller opgaver, som ligger ud over de kommunale forpligtelser jævnfør sundhedsloven. I det fælles kommunale høringssvar opfordres til, at nye initiativer og aftaler, som involverer kommunal økonomi bliver fremlagt separat til politisk godkendelse, i overensstemmelse med en tidligere beslutning i Kommune Kontakt Rådet (KKR).

Vurdering

Det vurderes, at Akutplanen har et positivt sigte mod at styrke samarbejde og sammenhæng på tværs af sundhedsvæsenets sektorer, hvilket er af stor værdi for de borgere, som bliver syge eller kommer til skade, og har brug for et sammenhængende behandlingsforløb.

 

Det vurderes ligeledes, at det udkast til et fælleskommunalt høringssvar, som foreligger, er grundigt og fremhæver de væsentligste kommunale forbehold og bemærkninger til akutplanen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation, Senior og Sundhed samt Social og Handicap indstiller til Sundhedsudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget at godkende, at Fredericia Kommune tilslutter sig det fælleskommunale høringssvar.  

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 07-06-2021

Godkendt.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 07-06-2021

Godkendt.

Punkt 9 Orientering (Lukket)

Punkt 10 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller