Uddannelsesudvalget - 14-05-2019

Referat
Dato:
Tirsdag, 14 maj, 2019 - 16:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 9 maj, 2019 - 11:01
Referat publiceret:
Søndag, 19 maj, 2019 - 11:00

Punkt 21 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at dagsorden godkendes.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 14-05-2019

Godkendt.

Punkt 22 Oplæg om Fredericia Gymnasium

Sagsresumé

Rektor for Fredericia Gymnasium holder et oplæg om Fredericia Gymnasium, og der bliver mulighed for dialog.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 14-05-2019

Taget til efterretning.

Punkt 23 Orientering om brobygning og introkurser

Sagsresumé

Introduktionsforløb og brobygning er en integreret del af UU´s arbejde og skal medvirker til, at de unge bliver afklarede omkring deres valg af uddannelse og uddannelsesretning.

 

Sagsbeskrivelse:

Introduktionskurser og brobygning har eksisteret siden 2004. Det har haft forskellige navne, og længden af forløbene har været varierende.

Introkurser og brobygning skal bidrage til at eleverne bliver afklarede og motiverede til at vælge og gennemføre en ungdomsuddannelse. Eleverne skal gennem forløbene stifte bekendtskab med ungdomsuddannelsernes praktiske og teoretiske indhold, og forløbet skal afspejle hverdagen på uddannelserne. Eleverne skal opnå viden om hvilke jobs og videre uddannelser, som ungdomsuddannelsen er rettet mod.

 

Introduktionskurser i 8. klasse er obligatorisk for alle elever at deltage i.

I 9. klasse er brobygning et tilbud til de uafklarede elever, som har brug for ekstra brobygning for at opnå afklaring om valg af ungdomsuddannelse – det er et tilbud til både ikke-uddannelsesparate og uddannelsesparate elever. I 10. klasse er brobygning obligatorisk for alle elever.

Introduktionskursus er for elever i 8. klasse. Varigheden er i alt 5 dage. Eleverne skal besøge to forskellige uddannelser, hvoraf den ene skal være enten en erhvervsuddannelse eller en erhvervsgymnasial uddannelse. Brobygning i 9. klasse er et forløb på én ungdomsuddannelse efter eget ønske. Forløbets varighed er fem dage. Brobygning i 10. klasse varer i alt fem dage. De fem dage består af to forløb af hhv. to og tre dages varighed. Eleverne skal besøge to forskellige uddannelser, hvoraf den ene skal være enten en erhvervsuddannelse eller en erhvervsgymnasial uddannelse.

 

Indholdet på introduktionskurser og brobygning planlægges af ungdomsuddannelserne.

UU indkalder alle ungdomsuddannelser til møde en - to gange årligt, hvor vi sammen drøfter indholdet på de kommende forløb og implementerer eventuelle nye politiske tiltag. På de møder evaluerer vi også de afviklede forløb. Når tilmeldingerne skal koordineres, har vi et godt samarbejde om at få oprettet det antal hold, det kræver, så næsten alle elever kan få opfyldt deres ønsker.

Anders Ladegaard, leder af UU Fredericia, deltager i behandling af punktet.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 14-05-2019

Taget til efterretning.

Punkt 24 Ung Fredericia

Sagsresumé

UngFredericia blev etableret 1. august 2015 på adressen Mosegårdsvej 2d. UngFredericia er et skole- og fritidstilbud til unge i alderen 14-18 år.

UngFredericia indrammer således både 10.klasse og Ungdomsskolen og er et pædagogisk tilbud om fællesskab for alle, mens der er et fokus på de unge med sociale vanskeligheder og mindre trivsel end gennemsnittet. Ungemiljøet i Fredericia er således både 10.klasse, Ungdomsskolen og de aktiviteter der foregår på udskolingsmatriklerne. Dette gøres via en række aktiviteter der ruster den unge i fællesskabet og troen på sig selv og egne evner og positive retning.

Søren Pedersen er leder af UngFredericia. Han holder oplæg og deltager under punktet.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Ungemiljøer

Ungemiljøer er beskrevet i det politiske notat- oplæg til ny organisering af det kommunale fritidstilbud for Børn og Unge i Fredericia Kommune / Godkendt 2014 i BUU (vedlagt som bilag).

Der er etableret ungemiljøer på de 4 distriktsskoler med i alt 17 medarbejdere. Ungemiljøerne har åbent 2 gange om ugen på mandage og onsdage i tidsrummet 17.00-21.30. Øvrige åbningsdage kan være fredage og weekender.

Der blev i Budget 2017 afsat 0,5 mio. kr. til forbedring af de fysiske rammer og faciliteter i ungemiljøerne. Midlerne skal anvendes i samråd med elever, personale og ledelse på de fire overbygningsafdelinger samt på Frederiksodde Skole og fordeles således, at de fem ungemiljøer på de fem afdelinger tildeles hver 100.000 kr. Disse midler er blevet brugt på inventar og andet, der fremmer den vision, man havde, da man udviklede ungemiljøerne i 2014m (vedlagt som bilag).

Der blev igen investeret i ungemiljøerne i budget 2018, hvor der blev afsat 2 mio. kr. til flere pædagoger i ungemiljøet.

Der kommer 75-150 unge om ugen i vores ungemiljøer og deltager i forskellige typer af aktiviteter. Der er pligt til at afholde fællesarrangementer for de øvrige ungemiljøer i kommunen.

Fællesaktiviteter er fx ’Hår på brystet’, Lemvig Cup og LAN.

Aktiviteter i ungemiljøerne på distriktsskolerne er fx madlavning, drama, sport og spil.

Ungdomsskole og Talentprogrammerne

Ungdomsskolens aktiviteter kan opdeles i følgende:

-          Knallertkøreskole- her driver vi borgerservice. Der er 4 ansatte og ca. 150 årselever

-          Lyng rollespil

-          Bænken til banen

-          Naturcenter Trelde (Sæson 2018: 35 klasser og 650 elever)

-          Sidste skoledag/ Ungdommens hus

-          Ungemiljø på Frederiks Odde skolen/ I henhold til fritidsnotatet

-          Parkour/ Fredericia C

-          Knallertværksted på Kirstinebjerg Skolen/ Opstart august 2019

-          Lektiecafe/ UH – opstart september 2019

-          De orange Haller/ i samarbejde med Kultur og Fritid

-          Ungecafe i Korskærparken/ Tirsdag og torsdag i Medborgerhuset/ 2 ansatte

-          Ungekonference/ Afholdes i efteråret med aktuelle temaer

-          Temadage/ Makerspace

På hjemmesiden http://www.ungfredericia.dk/ungemilj%C3%B8er.html kan man læse om alle afdelingernes særlige vinkel på ungemiljø. Det er dog karakteristisk for alle miljøerne, at man udvikler sine sociale kompetencer i sammenspil med de andre unge.

De unge bliver en del af et netværk, hvor de kan udvikle færdigheder og skabe kontakter, der er brugbare igennem deres ungdomsliv. Alt dette sker i sammenspil med et team af ansvarsfulde voksne, der er med til at guide og støtte de unge i de situationer, hvor der er et behov. Der er derfor tale om aktiviteter, som er udviklet sammen med de voksne men grundlagt ud fra de unges behov. Det er fx bordtennis, billard eller air- hockey, der er også Net-Café område med tilgængelige pc’ere, spillekonsoller, samt en Switch-port, hvor man har mulighed for at tilslutte eget medbragt udstyr.

Der er ca. 650 årselever i Ungdomsskolen.

Talenttilbuddet er et kommunalt projekt, der sætter fokus på de unge, der motiveres af at sætte viden på spil, blive klogere på et bestemt område og som godt kan lide at vide mere. Der er i alt udviklet seks talentforløb i samarbejde med de respektive ungdomsuddannelser, hvor man mødes seks dage henover to måneder, hvor man arbejder intensivt med et tema, der kendetegner den enkelte ungdomsuddannelses faglige område. Det kunne for HHX vedkommende være et afgrænset fænomen eller tema, som man går i dybden med og man også arbejder med hjemme mellem undervisningsgangene. Se bilag/folder.

Til august 2019 vil der være opstart af talenttilbud med kulturinstitutionerne i Fredericia Kommune, og man arbejder med en ’Makerspace Talentdag’ mens man også arbejder på temadage og forløb med talentvejlederne, der arbejder decentralt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 14-05-2019

Taget til efterretning.

Punkt 25 Undersøgelse af mulighederne for campus i Fredericia midtby

Sagsresumé

Byrådet besluttede i budget 2019, at igangsætte en analyse af muligheden for at etablere et uddannelsescampus i midtbyen. Analysen skal fokusere på mulig placering samt indhold og inddrage relevante samarbejdspartnere indenfor uddannelsessektoren.

 

Sagsfremstilling

Fredericia Byråds Uddannelsespolitik har den politiske ambition, at understøtte vores lokale uddannelser samt udvikle og tiltrække nye uddannelser til Fredericia.

Et af uddannelsespolitikkens indsatsområder er `uddannelsesmiljø´, og mulighederne for at styrke uddannelsesmiljøet i Fredericia på tværs af de mange uddannelser og uddannelsesinstitutioner. Et styrket uddannelsesmiljø er afgørende for at vi lykkes med den uddannelsespolitiske dagsorden, og skal bidrage til Fredericias fortsatte udvikling:

  • Flere får mulighed for at tage en uddannelse i Fredericia.
  • Ved at arbejde med et samlet uddannelsesmiljø i Fredericia midtby kan der skabes mere vækst og udvikling i midtbyen.
  • Vi får bedre muligheder for at tiltrække nye uddannelser og uddannelsesinstitutioner, da uddannelsesmiljø er afgørende for, at de kan lægge uddannelser i Fredericia.

I budget 2019 blev det besluttet, at igangsætte en analyse af mulighederne for at etablering et uddannelsescampus i Fredericia midtby i samarbejde med en række andre relevante aktører.

 

Peter Deleuran Kirketofte, ledende Bygherrerådgiver, COWI deltager på mødet og præsenterer et oplæg til analyse.

Økonomiske konsekvenser

Der er disponeret 300.000 kr. fra Uddannelsesudvalgets eget område. 

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Uddannelsesudvalget:

  1. Drøfter oplægget og giver input til analysen.
  2. Igangsætter analysen af muligheden for at etablere et uddannelsescampus i midtbyen.

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 14-05-2019

Uddannelsesudvalget drøftede oplægget og gav input til en analyse af mulighederne for at etablere uddannelsescampus i midtbyen.

Punkt 26 Byggeboks og MakerSpace

Sagsresumé

Uddannelsesudvalget og Børne- og Skoleudvalget har i efteråret 2018 drøftet en styrket indsats i grundskolen, således at alle unge i udskolingen står bedre rustet til at tage beslutning om deres videre uddannelsesforløb. Børn og unge skal i løbet af deres skolegang have mulighed for at stifte bekendtskab med forskellige karriereveje. Den politiske ambition i Byrådets Erhvervsuddannelsesstrategi 2019-2022 er at styrke attraktiviteten af de lokale erhvervsuddannelser, så flere unge vælger en erhvervsuddannelse.

Med udgangspunkt i ovenstående ambitioner lægges der op til, at der afsættes midler til ansættelse af to halvtidsmedarbejdere i Bülows Makerspace, som vil kunne understøtte brugen af MakerSpace og en nyetableret ’Byggeboks’.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Håndværkerforening og Business Fredericia har i 2018 rakt en hånd ud til skoleområdet, da de gerne vil være med til at bidrage til, at børn og unge får en bedre indsigt i håndværksbranchen og industrien. Flere unge skal vælge en uddannelse inden for byggeri. Dette har udmundet sig i et samarbejde om etableringen af en ’Byggeboks’, hvor de unge skal arbejde med opgaver i relation til forskellige erhvervsfaglige områder.

Projektet har koblinger til Bülows Makerspace og iværksættermiljø, der har til formål at ruste fredericianske unge til fremtidens arbejdsmarked indenfor IT og teknologi, og bygge bro mellem skole, uddannelse, iværksættere og virksomheder. Teknologierne i MakerSpace kan eksempelvis benyttes til at lave byggemodeller, tegne i 3D med Virtual Reality og lign. Bülows MakerSpace vil således blive udbygget med en ’Byggeboks’.

Udvikling af Åbent Skole-forløb i MakerSpace

Der er behov for at ansætte to undervisere på halv tid i MakerSpace i skoleåret 2019-20, som kan udvikle og gennemføre undervisningsforløb i samarbejde styregruppen i MakerSpace samt i samarbejde med håndværkervirksomheder i bl.a. Kanalbyen. Fredericia Håndværkerforening og Business Fredericia står klar til at bistå de to undervisere med netværk til håndværkere og materialer samt et økonomisk tilskud (Fredericia Håndværkerforening 100.000 kr. og LO 20.000 kr. Der søges midler fra Villumfonden i juni).

De to medarbejdere skal udarbejde et velstruktureret undervisningskoncept til 6. årgang (i alt 20 kommunale 6. klasser), som skal indgå i alle skolers læseplan for ’Uddannelse og Job’. Undervisningsforløbet vil primært koble følgende fag: Matematik, natur/teknik, håndværk og design samt uddannelse og job. Hertil kan indarbejdes elementer af dansk og historie.

Undervisningsforløbet afvikles over én dag, hvor elever sammen med en lærer møder ind i Kanalbyen og får kontakt til forskellige håndværkere m.m. Her får de stillet nogle opgaver/udfordringer i relation til Kanalbyen, som de skal finde løsninger på. Herefter bevæger de sig over til Bülows MakerSpace, hvor de konkret skal arbejde med en række opgaver i relation til forskellige erhvervsfaglige områder. Eleverne skal kunne arbejde med opgaverne både ude og inde på Bülows, og de skal meget gerne også møde en lærling, som er i gang med en håndværkeruddannelse i løbet af dagen.

Mens en del af medarbejdernes tid bruges på afholdelse af ’Byggeboks’-undervisningskonceptet, afsættes der også tid til at underviserne skal være med til at sikre

  • relevant og målrettet pædagogisk og didaktisk støtte til brugen af MakerSpace for folkeskoler (primært udskolingsklasser), ungdomsuddannelser og videregående uddannelser
  • udvikling og afholdelse af kompetenceudviklende workshops for undervisere om brugen af teknologierne i MakerSpace
  • fastholdelse af kompetencer i projekter (bl.a. AVR-pilotprojektet)

Økonomiske konsekvenser

Det foreslås, at der afsættes 420.000 kr. for skoleåret 2019/2020 til to halvtidsstillinger, dvs. to medarbejdere som samlet er i Bülows Makerspace 2½ dag om ugen.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning og godkender bevillingen på 420.000 kr. til ansættelsen af to halvtidsansatte undervisere i skoleåret 2019/2020.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 14-05-2019

Uddannelsesudvalget afsætter 520.000 kr. til ansættelsen af to halvtidsansatte undervisere i skoleåret 2019/2020.

Rettelse til sagsfremstillingen: der afsættes 520.000 kr. frem for 420.000 kr.

 

Punkt 27 Hænder Nok indsatser

Sagsresumé

For at imødekomme en fremtidig mangel på social- og sundhedsmedarbejdere, har Uddannelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget igangsat en fælles strategisk indsats under navnet Hænder nok.  

På udvalgsmødet præsenteres tre initiativer, som drøftes i begge udvalg.

 

Sagsbeskrivelse:

  1. Model for opkvalificering fra SSH til SSA 

Der arbejdes på at udvikle en model, som skal gøre det mere attraktivt for allerede ansatte social- og sundhedshjælpere at videreuddanne sig til social- og sundhedsassistenter. Vi ved fx at SU og elevløn på uddannelsen, og tab af anciennitet på arbejdspladsen, kan være forhindringer. 

Indsatsen spiller sammen med Uddannelsesudvalget uddannelsespolitik, hvor der er en målsætning om at højne uddannelsesniveauet blandt Fredericia Kommunes borgere. 

På udvalgsmødet vil der blive præsenteret forskellige forslag, som kan bidrage til at gøre det nemmere for fastansatte social- og sundhedshjælpere at videreuddanne sig. 

Drøftelse:  

  • Hvordan kan Fredericia Kommune som arbejdsplads være med til at understøtte at flere social- og sundhedshjælpere vælger at videreuddanne sig? 
  • Hvad er den politiske ambition for indsatsen, og hvilken forskel skal den gøre?  

 

  1. Model for praktikvejledning på fuld tid for at sikre fastholdelse 

Senior- og Handicapudvalget har bedt om et udkast til en model for intensiveret og professionaliseret vejledningsindsats med henblik på at nedbringe antallet af elever som falder fra uddannelsen som social- og sundhedshjælper/social- og sundhedsassistent. Dette hænger sammen med Byrådets erhvervsuddannelsesstrategi, som byrådsbehandles ultimo april 2019, hvor det er en målsætning at flere vælger og gennemfører en erhvervsuddannelse. Ligeledes spiller indsatsen ind i Uddannelsesudvalgets uddannelsespolitik og målsætningen om at flere fredericianere skal uddanne sig. 

Regeringen, KL, FOA og Danske regioner sætter tal på i deres aftale for 2020-2021, hvor målsætningen er at antallet af elever, der falder fra uddannelserne i de tre første måneder, skal reduceres til under 10 %.

Der er forskellige løsninger som man med fordel kan kigge til i andre kommuner. Kolding og Esbjerg arbejder fx med modeller med deltids-/fuldtidsansatte vejledere. Derudover har Region Midt gode erfaringer med vejledningsindsats i et endnu tættere samarbejde med Social- og Sundhedsskolen, så der i højere grad er tale om én vejledning på tværs af skole og praktik. 

På udvalgsmødet præsenteres et udkast til en ny model for praktikvejledning. 

Drøftelse:  

  • Hvordan kan Fredericia Kommune som arbejdsplads være med til at understøtte elevernes læring og gennemførelse? 
  • Hvad er den politiske ambition for indsatsen, og hvilken forskel skal den gøre? 

 

  1. Branding af faget  

Det kom frem på temamødet i oktober 2018 mellem Uddannelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget, at det var begge udvalgs oplevelse, at der er mangel på de gode historier i det offentlige rum, og man ønsker et fokus på det meningsfulde ved jobbet og social- og sundhedsuddannelserne som en karrierevej. 

Uddannelsesudvalget arbejder med at brande erhvervsuddannelser som en karrierevej og indsatsen skal ses i tæt sammenhæng med Byrådets erhvervsuddannelsesstrategi, samt Uddannelsesudvalget uddannelsespolitik.  

Der er blevet fremlagt ønske fra Senior- og handicapudvalget om en plan for synliggørelse af det attraktive ved et job som social- og sundhedsmedarbejder i plejen. Uddannelsesudvalget arbejder med samme fokus på branding af uddannelsesretningerne og disse to initiativer kan med fordel understøtte hinanden. 

  • Hvordan kan Fredericia Kommune være med til at løfte den generelle opfattelsen af faget?
  • Hvad er den politisk ambition for indsatsen, og hvilken forskel skal den gøre?

Økonomiske konsekvenser

Der fremlægges forskellige oplæg på udvalgsmødet, hvor også de forventede økonomiske konsekvenser, så vidt muligt, vil indgå.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Uddannelsesudvalget drøfter hver af punkterne og træffer beslutning om det videre arbejde.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 14-05-2019

Uddannelsesudvalget drøftede punkterne og ønsker en opfølgning på et kommende udvalgsmøde i efteråret.

Punkt 28 Henvendelse fra erhvervsuddannelsesinstitutionerne vedr. nyt 10.klasses tilbud

Sagsresumé

 Uddannelsesudvalget har det politiske ansvar for Ung Fredericia og det overordnede politiske ansvar for udvikling af 10. klasse.  Uddannelsesudvalget har den politiske målsætning, at det 10. skoleår skal være starten på en ungdomsuddannelse snarere end afslutningen på grundskolen og erhvervsuddannelserne skal spille en større rolle på 10. klasseområdet, så flere vælger og gennemfører en erhvervsuddannelse.

Uddannelsesudvalget afholdte d. 16. januar 2019 et temamøde om udviklingen af 10. årgang. Her besluttede Uddannelsesudvalget, at forvaltningen skulle indlede en dialog med de tre lokale erhvervsuddannelsesinstitutioner om at videreudvikle samarbejdet om 10. årgang i Fredericia Kommune med henblik på udarbejdelse af et egentligt beslutningsoplæg.

Erhvervsuddannelsesinstitutionerne – EUCL, SOSU-skolen og IBC – har sammen udarbejdet et notat, der beskriver muligheden for oprettelsen af et supplerende 10. klasses tilbud i samarbejde mellem de tre skoler. Notatet er vedhæftet som bilag.

Et supplerende 10. klasses tilbud på erhvervsuddannelsesinstitutionerne har ikke konsekvenser for den kommunale 10. klasse og der lægges op til et styrket samarbejde mellem erhvervsuddannelserne og det kommunale 10. klasses tilbud. 

Såfremt der skal oprettes et supplerende 10. klasses tilbud for skoleåret 2020-2021 skal der indgås en konkret samarbejdsaftale med erhvervsuddannelsesinstitutionerne inden udgangen af oktober 2019.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Uddannelsesudvalget:

  1. Drøfter notatet fra erhvervsuddannelsesinstitutionerne.

 

  1. Beslutter om forvaltningen på baggrund af notatet skal udarbejde et konkret aftalegrundlag om et supplerende 10. klasses-tilbud sammen med EUCL, SOSU-skolen og IBC.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 14-05-2019

Uddannelsesudvalget ønsker, at forvaltningen på baggrund af notatet udarbejder et konkrete aftalegrundlag om et supplerende 10. klasses tilbud i samarbejde med EUCL, SOSU-skolen og IBC. Uddannelsesudvalget skal godkende aftalegrundlaget på et kommende udvalgsmøde.

Punkt 29 1. budgetopfølgning 2019 for Uddannelsesudvalget

Sagsresumé

Budgetopfølgning på udvalgets område viser et forventet merforbrug på i alt 2,6 mio. kr. vedrørende serviceudgifter.

Der søges i 1. budgetopfølgning ikke Byrådet om nogen justering af budgetterne på udvalgets område.

 

 

Sagsbeskrivelse:

For at sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi og det forventede regnskab udarbejder koncern og stabe i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger.

Efter behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet.

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

Ved budgetopfølgningerne foretages en vurdering af udvalgets økonomi i forhold til den centrale udmeldte rammer for serviceudgifter.

 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdet vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 1. budgetopfølgning fordelt på de relevante udgiftstyper.

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Uddannelsesudvalg

20,5

20,5

23,1

Serviceudgifter

20,7

20,7

23,3

Overførselsudgifter

-0,2

-0,2

-0,2

 

 

 

 

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen samt det forventede regnskab. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller luft på den gældende ramme.

 

Ramme

Forventet regnskab

Serviceudgifter

20,7

23,3

 

Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag.

I nedenstående tabel er udvalgets spar/lån vedrørende serviceudgifter.

Mio. kr.

2018

Politisk besluttede projekter:

 

Uddannelsesudvalgets indsatspuljer, herunder udskudte aktiviteter og udvikling af Makerspace samt analyse af Uddannelsescampus jf. budget 2019-2021 finansieres dette inden for udvalgets ramme.

-1,2

Uddannelsesudvalgets indsatspuljer, herunder udskudte aktiviteter. 

-2,0

Uddannelsesudvalgets indsatspulje, flere elever.

-0,5

Bülows Kaserne, beløbet vedrører kompensation fra staten for flygtninge tilbage i 2016, og er disponering afventer endelig afklaring af bygningens anvendelse. 

-3,6

 

Institutioners opsparing:

 

UngFredericia, Ungdomsskolen, talentmidler og tilskud fra Friluftrådet overføres til fortsættelse af aktiviteterne i 2019.

-0,1

UU Lillebælt, Indtægter og regionsprojekter udskudt på grund af Middelfart ikke er en del af UU Lillebælt fra 1.4.2019.

-0,4

UU Lillebælt, driftsmidler opsparet med henblik på anvendelse af opsparing i forbindelse med flytning mv. Midlerne er i princippet delt mellem Fredericia og Middelfart efter befolkningsfordeling. Der skal udarbejdes en regnskab igen pr. 31.3.2019, hvor Middelfart ikke længere er en del af UU Lillebælt.

-0,5

Øvrig opsparing

 

UngFredericia, Ungemiljøer, tidsforskydning i ansættelse.

-0,2

UngFredericia, 10'ende, tidsforskydning i lejrskoleindbetalinger samt tidsforskydning i ansættelse.

-0,6

Videnparken, Trekantområdet. Beløbet er disponeret til renovering af bygningen udvendigt.

-1,6

Serviceudgifter, i alt

-10,7

(-) er opsparing og (+) er gæld

 

Vurdering

Serviceudgifter:

1. budgetopfølgning for Uddannelsesudvalget viser, at der er et pres på 2,6 mio. kr. på udvalgets serviceramme som er specificeret i nedenstående afsnit.

  • Makerspace på Bülows Kaserne, Studieforum, samarbejdsaftaler samt undersøgelse af Uddannelsescampus. Der arbejdes videre med en plan for, om nogle af de nævnte tiltag kan rykkes yderligere, 1,8 mio. kr.
  • UngFredericia, der primært vedrører lejrskoleindtægter fra 2018, 0,1 mio. kr.
  • Vidensparken til nødvendige bygningsmæssige vedligeholdelse, 0,7 mio. kr.

 

Det er muligt at overfør spar/lån fra 2018 til 2019, når det enkelte fagudvalg eksplicit beslutter det. Hver enkelt overførsel skal således godkendes politisk, ligesom det enkelte områdes opsparing og gæld skal ses i sammenhæng.  

 

På det overførselsudgifter er der ikke behov for justering af budgetter.

 

Indstillinger

Økonomi og Personale og Uddannelse indstiller

  • At resultatet af 1. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  • At udvalget drøfter, hvordan merforbrug nedbringes
  • At status på politiske tiltag tages til efterretning

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 14-05-2019

Godkendt.

Punkt 30 Eventuelt (Lukket)