Uddannelsesudvalget - 24-08-2021

Referat
Dato:
Tirsdag, 24 august, 2021 - 16:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 20 august, 2021 - 09:49
Referat publiceret:
Fredag, 3 september, 2021 - 10:01

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 24-08-2021

Godkendt.

Punkt 2 2. budgetopfølgning 2021 - Uddannelsesudvalget

Sagsresumé

2. budgetopfølgning viser balance på det korrigerede budget på Uddannelsesudvalget. Der er ved budgetopfølgningen ingen forventede afvigelser på serviceudgifter, anlæg eller overførselsudgifter.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme, og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Uddannelsesudvalget

32,655

37,431

37,431

0,000

Serviceudgifter, ordinær drift

27,323

31,361

31,361

0,000

COVID-19-udgifter

0,000

0,000

0,000

0,000

Overførselsudgifter

5,082

5,082

5,082

0,000

Skattefinansieret anlæg

0,250

0,250

0,250

0,000

 

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør ved 2. budgetopfølgning 4,038 mio. kr., som primært omhandler overførsel af spar/lån fra tidligere regnskabsår. Hertil kommer medfinansieringen af en lærerstilling fra Børne- og Skoleudvalget.

 

Justeringer af udvalgets korrigerede budget ved 2. budgetopfølgning

Der er ved 2. budgetopfølgning ingen justeringer til det korrigerede budget.

 

SERVICERAMMEN FOR FREDERICIA KOMMUNE

I forbindelse med budgetlægningen tildeles landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af den samlede ramme for kommunerne under ét vil betyde sanktioner dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét. Derfor er det vigtigt, at hver kommune overholder deres serviceramme-andel.

 

Fredericia kommunes serviceramme lyder i alt på 2.439,4 mio. kr. i 2021. I forbindelse med 2. budgetopfølgning viser den foreløbige forventning, at servicerammen vil komme under pres for 2021. Den indarbejdede bufferpulje på 10 mio. kr. i budget 2021, er på nuværende tidspunkt fuldt ud disponeret.

 

Såfremt forventningerne ved 2. budgetopfølgning holder, vil dette betyde, at eventuelle kommende tillægsbevillinger i 2021, vil sætte servicerammen under yderligere pres med efterfølgende risiko for sanktion.

 

 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

2. budgetopfølgning viser balance på det korrigerede budget på Uddannelsesudvalget.

 

COVID-19

Jævnfør Principper for Økonomistyring gælder rammestyringsprincipperne i Fredericia Kommune. Dette gælder også for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges nøje af forvaltningen. Fredericia Kommune registrerer udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Ved 2. budgetopfølgning er der en forventning om balance på COVID-19 relaterede udgifter.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

Overførselsudgifterne omhandler midler til FGU-elever. Der forventes ved 2. budgetopfølgning balance på denne.  

 

ANLÆG

Der forventes balance på udvalgets anlægsbudget ved 2. budgetopfølgning. Udvalgets anlægsbudget vedrører rådgivning på Campus.

 

 

Indstillinger

Økonomi, Personale og IT, Teknik og Miljø og Uddannelse indstiller, at:

  1. 2. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 24-08-2021

Udvalget godkender budgetopfølgningen og sender den videre til Økonomiudvalget.

Punkt 3 Styrkelse af vejledning for elever og studerende på social- og sundhedsområdet - ny model

Sagsresumé

Uddannelsesudvalget og Senior-  og Handicapudvalget besluttede i februar 2021 at styrke vejledningen af elever og studerende ved at påbegynde en omlægning den nuværende vejledningsmodel til fuldtidsvejledning. I Budget 2021 er der reserveret 1 mio. kr. fra AUB-midlerne til igangsættelse af ordningen i 2021. På grund af corona og de ledelsesmæssige forandringer i organisationen er omlægningen endnu ikke igangsat. Ligeledes har forvaltningen lavet en faglig vurdering, som peger på, at den vedtagne prøveordning vil gøre det svært at rekruttere og fastholde kvalificeret personale til fuldtidsvejledning, da det ansættelsesmæssige sigte er kort. Udvalgene præsenteres derfor for en todelt model, hvor man dels iværksætter den allerede vedtagne prøvemodel og dels drøfter en mere langsigtet og fremtidssikret prøvemodel, som skal sikre den fremtidige rekruttering, uddannelse og fastholdelse til et velfærdsområde, hvor alle analyser peger på en alvorlig udfordring med at sikre den nødvendige arbejdskraft i takt med at befolkningen bliver ældre og ældre. 

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Byråds erhvervsuddannelsesstrategi har til formål at få flere unge faglærte i Fredericia Kommune – og sætter ambitiøse målsætninger for rekruttering til og fastholdelse af unge på erhvervsuddannelserne.

Erhvervsuddannelsesstrategien sætter også mål for reduktion af frafaldet på erhvervsuddannelserne og sætter dermed fokus på det store potentiale i, at endnu flere unge gennemfører deres erhvervsuddannelse.

Fremskrivninger på SOSU området fra KL viser, at vi på landsplan skal uddanne 3000 ekstra inden for SOSU området om året for at følge med udviklingen. Det er en kæmpe udfordring. I Fredericia er der igangsat en række initiativer blandt andet med afkortet grundforløb, ”snart klar til SOSU”, fra pædagogisk assistent til pleje, studieforberedende forløb mv. Det er gode initiativer og Fredericia er årligt praktiksted for 88 elever inden for SOSU uddannelserne. Det tal skal stige yderligt i de kommende år, hvis vi skal følge med og sikre borgerne i Fredericia den støtte, pleje og omsorg de har brug for.

Rekruttering er første led og her har vi et godt fokus. Det er mindst lige så vigtigt, at vi har et fokus og høj kvalitet på gennemførsel af uddannelsen og efterfølgende fastholdelse af den arbejdskraft, som vi selv er med til at uddanne. Eleverne skal under uddannelsen mærke, at Fredericia Kommune er en attraktiv arbejdsplads. Derfor er der et markant behov for at øge indsatsen under elevernes uddannelsesforløb, ikke kun på den korte bane, men også på den lange bane.

Fuldtidsvejledning med uddannelsesrådgivere

I starten af februar 2021 besluttede Uddannelsesudvalget (Udvalgsmøde 02.02.21) og Senior- og Handicapudvalget (Udvalgsmøde 01.02.21) at omlægge den nuværende vejledningsmodel til fuldtidsvejledning. Det skal etableres et team med 3 uddannelsesrådgivere i Fredericia Kommune, der sammensættes tværfagligt af sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter.

De nye uddannelsesrådgivere får ansvar for den overordnede vejledningsopgave af eleverne og for den løbende opfølgning på elevernes trivsel og læring i praktikken. Én af de nye vejledere får ansvar for vejledningen af eleverne i deres psykiatripraktik, da vi mangler psykiatrivejledere og kan dermed løse en større udfordring med mangel på psykiatripraktik i Fredericia Kommune. Teamet vil således kunne dække af overfor hinanden ved sygdom, ferie eller andet fravær. Uddannelsesrådgiverne vil indgå i et tæt samarbejde med uddannelseskonsulenterne og praktikvejlederne.

Med forslaget vil der frigøres tid i driften, da de mange ansatte, der i dag har vejledningsopgaver, ikke skal trækkes ud af vagtplaner mv. for at deltage i møder og vejledningskoordinering mv. De daglige vejledere fastholder deres normale vejledningstillæg.

Med fuldtidsvejledning sikres et professionelt uddannelsesforløb og en systematiseret evalueringskultur på social- og sundhedsområdet, således at flere vælger og gennemfører uddannelsen. Uddannelsesrådgiverne skal skabe overblik, sikre og understøtte et professionelt læringsforløb for SOSU-eleverne samt en systematisk opfølgning på forløbet. Ligeledes skal de kvalitetssikre et professionelt uddannelses- og læringsmiljø i elevernes praktik og samtidigt arbejde med mentorstøtte til de svageste elever og dermed arbejde med at styrke kvaliteten af uddannelsen i praktikken og fastholdelse. Vejlederen skal varetage alle områder af uddannelse og vejledning herunder første kontakt, individuel og fælles introduktion og undervisning, løbende samtaler, individuel og gruppevejledning og fordeling af de tildelte elever i Pleje og Omsorg.

Denne model skal være et kvalitetsstempel for Fredericia Kommune som arbejdsplads og uddannelsesby. Investeringen i fuldtidsvejledning er også en investering i Fredericia Kommune som en attraktiv arbejdsplads og uddannelsesby.

 

Opjustering af prøvemodel

I Budget 2021 er der reserveret 1 mio. kr. fra AUB-midlerne til igangsættelse af ordningen i 2021. Forvaltningens faglige vurdering er, at der er behov for at opjustere rammen, således at vi i højere grad kan sikre en professionel prøvemodel på højt niveau og gøre det attraktivt og dermed muligt at rekruttere kvalificeret personale til stillingerne som uddannelsesrådgiver.

Ud over at igangsætte den vedtagne prøvemodel, så foreslår forvaltningen at man i forbindelse med budget-forhandlingerne drøfter en udvidelse af prøvemodellen, således at uddannelsesrådgiverne ansættes i 3 år med en evaluering efter to år og derefter tager stilling til om ordningen skal gøres permanent.

Organisatorisk ramme

De nye uddannelsesrådgivere foreslås organiseret i et team sammen med uddannelseskonsulenterne i Uddannelse, sådan at det sikres et godt samarbejde om daglig koordinering om eleverne. Der udpeges en teamkoordinator, der har ansvaret for den daglige koordinering af arbejdet i teamet. De nye fuldtidsvejledere skal være tæt på driften og have deres base i driften i de respektive distrikter. 

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat 1 mio. kr. i Budget 2021 til at igangsætte indsatsen:

2021

2022 (til og med november)

Løn november og december (2 stillinger)

150.000

Løn 11 måneder (2 stillinger)

825.000

Kørsel, IT mv.

5.000

Kørsel, IT mv.

20.000

 

 Der kan afsættes et yderligere beløb til at dække 3 fuldtidsstillinger i en udvidet forsøgsordning i 3 år.

2022

2023

2024

Løn (3 stillinger)

1.255.000

Løn

1.255.000

Løn

1.255.000

Kørsel, IT mv.

45.000

Kørsel, IT mv.

45.000

Kørsel, IT mv.

45.000

I alt

1.300.000

I alt

1.300.000

I alt

1.300.000

For hele den udvidede prøveperiode er den samlede økonomi 3,9 mio. kr., hvor der på forhånd er afsat 1 mio. kr. hos uddannelsesudvalget. 

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at vi fra 1. november kan igangsætte den allerede vedtagne forsøgsordning med 2 ansatte i op til 13 måneder. Det kan blive nødvendigt med et internt opslag og orlovsordning, for at imødekomme den store ansættelsesusikkerhed, som ligger i det eksisterende forslag. 

Med det andet forslag som præsenteres her, vil det blive muligt at lave en model, hvor vi kan tiltrække kvalificerede vejledere, som vil kunne give området et løft. Resultaterne vil kunne samles op over en længere periode og på et mere kvalificeret grundlag med henblik på en endelig evaluering af om ordningen skal gøres permanent.

Såfremt det er ønsket at arbejde videre med forslaget, vil det skulle indgå i budgetforhandlingerne.

Indstillinger

Uddannelse og Senior & Handicap indstiller til Uddannelsesudvalget og Senior- og Handicap, at

  1. Orienteringen om forsinkelsen tages til efterretning
  2. Udvalgene drøfter ovenstående forslag til udvidelse af forsøget med henblik på de kommende budgetforhandlinger.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 24-08-2021

Udvalget tager orienteringen om forsinkelsen til efterretning.

Den udvidede forsøgsordning blev drøftet.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

  1. Taget til efterretning.
  2. Drøftet.

Punkt 4 Orientering - Uddannelsesforløb - Snart klar til SOSU

Sagsresumé

Til orientering er der indgået aftale med Social- og Sundhedsskolen omkring uddannelsesforløb målrettet ledige. Formålet med forløbet er at skabe en interesse for fremadrettet at arbejde i sundhedssektoren.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er indgået en aftale omkring et uddannelsesforløb i samarbejde med Social- og Sundhedsskolen.

 

Det er med udgangspunkt i erfaringer fra andre kommuner at projektet igangsættes (såkaldt ”rugekasse”). Målet er, at aktivitetsparate ledige forberedes til at kunne søge om optagelse til et introduktionskursus eller det ordinære grundforløb (voksenelev).

 

Målgruppen for indsatsen er personer, der har et ønske om at arbejde med mennesker og/eller gøre sig klar til at søge uddannelse eller arbejde indenfor fagområdet.

 

Det er hensigten, at deltagerne efter forløbet kan varetage ufaglært arbejde i ældreplejen eller tilmelde sig grundforløb 2 på Social- og Sundhedsskolen.

 

Forløbet vil have fokus på at opøve kursistens personlige og almene kompetencer i forhold til sprog, kommunikation og it. Desuden introduceres kursisten til det sundhedsfaglige område og til, hvordan man som fagprofessionel i plejesektoren hjælper, plejer og yder omsorg til borgere på plejehjem og i hjemmeplejen.

 

Der er tale om indsatsen ” rugekassen”, som der er afsat AUB midler til.

 

Det er jobcentret, der er tovholder på opkvalificeringsforløbet og som sikrer udarbejdelse af plan for ledige borgere, der indgår i forløbet. Det er jobcenteret, der indhenter refusion for de relevante dele af uddannelsesforløbet. Social- og sundhedsskolen er ansvarlig for undervisningen og opkvalificeringsforløbet. Arbejdspladsen og praktikken foregår i Plejen, hvor der vil skulle afsættes timer til at støtte op om de nye medarbejdere, så de får interesse for området.

Økonomiske konsekvenser

Der er en samlet udgift på 851.320 kr. til uddannelse. Der kan indhentes refusion på AMU modulerne på i alt 208.580 kr. Dermed er den reelle udgift på 642.740 kr. Der er afsat 550.000 til denne indsats på uddannelsesudvalgets budget fra AUB-midlerne og Jobcenteret dækker den resterende udgift på 92.740 kr. indenfor rammen.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at indsatsen kan understøtte, at flere personer får interesse for at arbejde på sundhedsområdet

Indstillinger

Beskæftigelse og Velfærd indstiller at Uddannelsesudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Senior- og Handicapudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 24-08-2021

Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 23-08-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Punkt 5 Flere elever til 10. PRO

Sagsresumé

 Uddannelsesudvalget godkendte i 2019 et nyt 10. klasses tilbud ”10. PRO”, der er etableret i samarbejde mellem IBC Fredericia, Social- og Sundhedsskolen FVH og EUC Lillebælt. Målet med 10. PRO er at give eleverne en uddannelse, der gør, at de kan vælge bredt mellem ungdomsuddannelserne, men hvor eleverne i høj grad vil få blik for det at blive faglært – både gennem EUD og EUX. Det er nu andet år i træk, at 10. PRO udbydes og efterspørgslen for skoleåret 2021/2022 har været større end forventet. Efter orientering til udvalget, traf formanden en formandsbeslutning om at tilkøbe ekstra pladser til elever fra Fredericia. Afgørelsen kunne ikke vente til et ordinært møde.

Uddannelsesudvalget orienteres om formandsbeslutningen samt præsenteres for en status på 10.PRO for skoleåret 2021/2022.

 

Sagsbeskrivelse:

10. PRO er et nyt 10. klasses tilbud, som udbydes af de tre erhvervsuddannelsesinstitutioner i Fredericia; EUC Lillebælt, IBC Fredericia og Social- og Sundhedsskolen FVH. Den første årgang af 10. PRO elever har nu gennemført 10.klasses tilbuddet og i skoleåret 2021/2022 starter den anden årgang af 10. PRO elever op. Der er stor efterspørgsel efter det nye 10.ende klasses tilbud, hvorfor der vil blive oprettet to klasser både med elever fra Fredericia og fra Middelfart. 

I juli blev formanden for Uddannelsesudvalget gjort opmærksom på, at der var flere ansøgere fra Fredericia end de 28 elever, som klasseloftet er sat til. Formanden traf, efter forudgående orientering på mail til udvalget, en formandsbeslutning om at frigive midler til at købe de ekstra pladser. Afgørelsen kunne ikke vente til det ordinære møde. Der er 30 elever fra Fredericia, som har søgt 10. PRO i år og Udvalget frigiver dermed midler til to ekstra pladser. Det drejer sig om ca. 96.000 kr.

 

Status på 10. PRO

I skoleåret 2020/2021 startede det første hold af 10. PRO elever op med 29 elever. Der har været en lavt frafald på 10. PRO det første år og i juni afsluttede 25 elever tilbuddet med karakterbevis. Eleverne har klaret sig godt både fagligt og socialt. Holdets gennemsnitlige fravær lå på 12,80% og deres gennemsnit for årskaraktererne lå på mellem 6 og 8 i dansk, engelsk og matematik.

Figuren nedenfor viser elevernes uddannelsesvalg pr. 1 august 2021. Lidt over halvdelen (56%) af eleverne har valgt en erhvervsuddannelse, hvilket svarer til 14 elever. Eleverne har både valgt en erhvervsuddannelse på IBC Fredericia, EUC Lillebælt og på Hansenberg. Herudover har 36% (9) af eleverne valgt en gymnasial uddannelse, mens de resterende (2) er påbegyndt FGU eller et arbejde. 

Kilde: UU Fredericia. 10. PRO årgang 2020/2021s uddannelsesvalg pr. 1 august.

I skoleåret 2021/2022 opstarter to hold på 10. Pro. Der er 30 elever fra Fredericia og 14 elever fra andre kommuner, primært fra Middelfart.

Økonomiske konsekvenser

Der er to ekstra ansøgere fra Fredericia til 10. PRO i skoleåret 2021/2022 end de forventede 28 elever. Hver plads koster ca. 48.000 kr. og udvalget frigiver dermed ca. 96.000 kr. til at tilkøbe to ekstra pladser til 10. PRO.

 

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Uddannelse indstiller, at Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 24-08-2021

Udvalget tager orienteringen til efterretning og opfordrer til et møde med ledelsen på IBC med henblik på en revision af driftsoverenskomsten.

Punkt 6 Status på DM i Skills 2023

Sagsresumé

DM i Skills er det store årlige danmarksmesterskab for elever på erhvervsuddannelserne, hvor unge konkurrerer om at blive landets bedste inden for de forskellige fag. DM i Skills har til formål at udvikle talenterne på erhvervsuddannelserne og synliggøre erhvervsuddannelsernes mange muligheder, så flere unge vælger en erhvervsuddannelse. SkillsDenmark har endnu engang tilbudt Fredericia værkskabet i 2023. Fredericia Kommune og Trekantområdet har bevilliget midler til afholdelse af DM i SKILLS i Messe C. Det næste skridt er at søge Region Syddanmarks uddannelsespulje som medfinansiering. Uddannelsesudvalget orienteres om denne ansøgningsproces og planen for DM i Skills 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

DM i Skills arrangeres af SkillsDenmark, der er en nonprofit organisation, som arbejder med talentudvikling, eksponering og internationalisering inden for danske erhvervsuddannelser, og sender unge danske lærlinge og elever afsted til de store internationale konkurrencer som WorldSkills og EuroSkills. SkillsDenmark har siden 2011 hvert år afholdt DM i Skills og mesterskaberne afholdes på skift i de fem regioner. DM i Skills 2021 skulle have været afholdt i Fredericia, men arrangementet blev aflyst grundet corona. I stedet blev Fredericia Kommune tilbudt værtskabet i 2023 og forberedelsen til dette arrangementet er allerede gået i gang.

 

Status på DM i Skills 2023

På Uddannelsesudvalgsmøde den 27. april 2021 afsatte udvalget midler til afholdelsen af DM i Skills 2023 og godkendte, at Fredericia Kommune, i samarbejde med Trekantområdet, skulle indgå kontrakt med SkillsDenmark og Messe C om at være vært for DM i Skills i 2023. Uddannelsesudvalget videresendte sine anbefalinger til Økonomiudvalget og Byrådet, som begge godkendte anbefalingerne. Både Fredericia Kommune og Trekantområdet har nu bevilget økonomi til afviklingen af DM i Skills 2023, som skal gå til leje af Messe C og diverse ydelser i forbindelse med afholdelsen af værtskabet.

 

Det næste skridt er den formelle ansøgning til Region Syddanmark om at medfinansiere projektaktiviteter og selve afviklingen af mesterskabet. I tråd med værtskabet i 2021, vil Fredericia Kommune ansøge Uddannelsespuljen om puljemidler i løbet af september 2021. For at være på forkant har Fredericia Kommune og Trekantområdet henvendt sig til Region Syddanmark og forespurgt en forhåndstilkendegivelse af beviling af puljemidler fra Uddannelsespuljen. Forvaltningen afventer svar fra Regionen i løbet af august.

 

Kontrakt og kick off-event
Der er endnu ikke underskrevet kontrakt med SkillsDenmark eller Messe C, da Region Syddanmark først skal godkende den formelle ansøgning til Uddannelsespuljen. Indtil da har SkillsDanmark reserveret værtskabet i 2023 til Fredericia Kommune. Derudover er Messe C forhåndsreserveret til at afholde selve eventet.

 

Ved kontraktindgåelse med SkillsDenmark afholdes et kick off- event i Fredericia. Dette event vil byde på aktiviteter, som involverer EUD-elever og medarbejdere fra erhvervsuddannelserne. Eventet forventes gennemført med deltagelse af relevante medarbejdere og politiske udvalg i Fredericia Kommune, Trekantområdet, Region Syddanmark, formanden og sekretariatet fra SkillsDenmark samt andre relevante samarbejdspartnere (Såsom Business Fredericia og Håndværkerforeningen).


Region Syddanmark og Uddannelsespuljen

Den formelle ansøgning til Region Syddanmarks Uddannelsespulje skal indgives inden den 15. september og der forventes svar midt december. Der søges puljemidler til projektarbejdet, som pågår i hele 2022 og frem til og med DM i Skills i februar 2023.

Ansøgningen til Uddannelsespuljen skal forholde sig til regionens strategiske grundlag ”Kompetencer til fremtiden”, som er den vision, man ligger til grund for Uddannelsespuljen. Kompetencer til fremtiden taler ind i tre hovedkompetencer: Kompetencer til livet, - til arbejdsmarked og - til et bæredygtigt samfund. Fredericia Kommunes ansøgning vil især tale ind i '”Kompetencer til arbejdsmarkedet''. Dette vil blive afspejlet i projektplanen for 2022 og 2023, som vil være en del af ansøgningen. I ansøgningen vil vi ligeledes gøre opmærksom på Fredericia Kommunes og Trekantområdet Danmarks store arbejde i forbindelse med DM i Skills 2021.

I ansøgningen fremhæves følgende aktiviteter og økonomiske forhold:

-          Aktiviteter, der er udviklet i forbindelse med DM i Skills 2021 og som skal benyttes op til DM i Skills 2023. Aktiviteterne er betalt og skal nu afvikles.

-          Aktiviteter, der er gennemført i 2020-2021, som vil blive gentaget pga. deres dokumenterede positive effekt. Aktiviteterne er delvist betalt.

-          Markedsføringsindsatser, herunder annoncering og markedsføringsmaterialer til brug i lokalområdet og på Uddannelsesmesser i regionen. Der påregnes derudover omkostninger til mindre events, der retter fokus på DM i Skills og erhvervsuddannelserne samt lønomkostninger til eventkoordinator og en kommunikationsstuderende.

 

Projektplanen for 2022 og 2023 vil blive vedlagt ansøgningen med vægt på følgende indsatser:

-          Indsatser, der styrker samarbejdet mellem virksomheder og vidensinstitutioner på den ene side og grundskolen og ungdomsuddannelserne på den anden side.

-          Indsatser, der udvikler erhvervsuddannelserne til attraktive karriereveje for unge og voksne.

Projektplanen er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Uddannelse indstiller, at Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 24-08-2021

Udvalget tager orienteringen til efterretning og har fortsat et ønske om fokus på forældrene i indsatserne omkring DM i Skills.

Punkt 7 Status på Traineelæreruddannelsen

Sagsresumé

Traineelærer-uddannelsen er et samarbejde mellem UCL og Fredericia Kommune. Som traineelærer er man studerende på læreruddannelsen på UCL Jelling og samtidig ansat som lærer på en folkeskole i Fredericia. I august 2018 startede det første hold af traineelærer-studerende og ordningen har nu kørt i fire år i træk. Det 4. hold af traineelærer-studerende starter op i løbet af august og september 2021. Traineelærer-uddannelsen er en forsøgsordning, som kører til og med 2021, hvorfor UCL er i gang med at ansøge om en permanent uddannelsesstation.

Uddannelsesudvalget får en status på traineelæreruddannelse samt en orientering om arbejdet med at permantliggøre uddannelsen.

 

Sagsbeskrivelse:

Samarbejdet med UCL om Traineelærer-uddannelsen og en uddannelsesstation i Fredericia resulterer for fjerde år i træk i holdstart i Fredericia og Jelling samt nyansatte på Fredericias folkeskoler.

Status på traineelærer-uddannelsen

Fredericia Kommune har igen i år udbudt traineelærer-stillinger. I år skal de studerende have dansk som hovedfag og natur/teknologi som andet undervisningsfag. Det tredje undervisningsfag er valgfrit. Der er også mulighed for at vælge matematik som hovedfag, men dette forgår som online undervisning. 

UCL Jelling har pr. 28. juli modtaget 77 ansøgninger til læreruddannelsen. Heraf ønskede 20 en studieplads på traineelærer-uddannelsen på UCL Jelling.

Fredericia Kommune har pr. 16. august modtaget 26 ansøgninger til traineelærer-stillingerne, og 10 er indtil videre ansat. Dette er dog ikke det endelige antal, da stillingsopslaget fortsat løber til slutningen af august. I år har vi modtaget lidt færre ansøgninger end de sidste par år, hvilket kan hænge sammen med, at UCL og Fredericia Kommune på forhånd har fastlagt hovedfag og andet undervisningsfag. Muligheden for at vælge online matematik som hovedfag har kunne tiltrække lidt flere ansøgere. Dette vil være in mente til næste ansøgningsrunde. En uddybende status på traineelærer-uddannelsen findes i Bilag 1.

Permanentliggørelse af uddannelsesstation i Fredericia

Traineelærer-uddannelsen blev i 2017 godkendt som forsøgsordning. Uddannelsesstationen er godkendt til og med 2021, hvorfor UCL har påbegyndt en ansøgningsproces til en permanent uddannelsesstation. Det er UCLs kvalitetschef, som står for ansøgningen til – og dialogen med Uddannelses- og Forskningsministeriet.

UCL skal ansøge om prækvalifikation til en uddannelsesfilial, dvs. at omlægge den nuværrende uddannelsesstation til en uddannelsesfilial – en permanentliggørelse af traineelærer-uddannelsen.  Vejledningen er tilgængelig primo august og UCL skal ansøge pr. 15. september. Da det er en eksisterende uddannelsesstation, som skal omlægges, vil kravene til selve ansøgningen være mindre. Fredericia Kommune vil bistå UCL ved behov for dokumentation eller lignende. 

 

Evaluering af traineelærer-uddannelsen

Den 1. juni afholdte Fredericia Kommune et virtuelt evalueringsmøde for traineelærerne i Fredericia Kommune. Evalueringsmødet havde fokus på den praktiske del af uddannelsen, altså selve ansættelsen som traineelærer i Fredericia Kommune. På evalueringsmødet deltog to til tre repræsentanter af traineelærer-studerende fra henholdsvis årgang 2018, 2019 og 2020. Et panel, bestående af Fagchef for Børn og Unge, Distriktsskoleleder på Erritsø Fællesskole samt lektor fra UCL, svarede på de -studerendes spørgsmål og kommentarer. Hovedpunkter fra evalueringsmødet er vedlagt i Bilag 1.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Uddannelse indstiller, at Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 24-08-2021

Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Punkt 8 Orientering (Lukket)

Punkt 9 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.