Uddannelsesudvalget - 27-04-2021

Referat
Dato:
Tirsdag, 27 april, 2021 - 16:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 22 april, 2021 - 14:48
Referat publiceret:
Torsdag, 29 april, 2021 - 16:16

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 27-04-2021

Godkendt.

Punkt 2 Status på 10. PRO

Sagsresumé

Uddannelsesudvalget godkendte i 2019 et nyt 10. klassestilbud ”10. PRO” der er etableret i samarbejde mellem IBC Fredericia, Social- og Sundhedsskolen og EUC Lillebælt. Målet med 10. PRO er at give eleverne en uddannelse, der gør, at de kan vælge bredt mellem ungdomsuddannelserne, men hvor eleverne i høj grad vil få blik for mulighederne i at blive faglært – både gennem EUD og EUX. Det første hold på 10. PRO er nu halvvejs og har pr. 1. marts 2021 skulle søge ind på en ungdomsuddannelse.

 

Udvalget præsenteres for status på 10. PRO for det nuværende skoleår (2020/2021) og kommende skoleår (2021/22).

 

Sagsbeskrivelse:

I skoleåret 2020/2021 er der opstartet 29 elever på 10. PRO, hvoraf 25 af eleverne kommer fra Fredericia Kommune. Eleverne er nu over halvvejs i skoleåret og på den baggrund er der lavet en status på den første årgang af 10. PRO elever.

 

Status fra samarbejdspartnere

-          Fravær: Pr 15. marts 2021 er der 13,51% fravær i gennemsnit.

-          Karakterer: Eleverne har klaret sig godt fagligt i 10. PRO med gennemsnit imellem 6 og 8 i dansk, engelsk og matematik. Eleverne har også klaret sig godt i OSO-opgaven (Gns. 9,7), hvor der er større krav til selvstændighed og fordybelse. Det er kompetencer, der er relevante på alle ungdomsuddannelser.

-          Frafald: Der har været meget lavt frafald på 10. PRO det første år. Der er pr. dags dato 27 elever i klassen.

 

-          Modenhed: Underviserne oplever en fagligt engageret klasse, der er aktive, dygtige og som er gode til klassediskussioner. Lang størstedelen af eleverne er meget pligtopfyldende og overholder aftaler indbyrdes og i forhold til afleveringer m.m. Vi har specielt oplevet en stor modenhed i forbindelse med OSO-opgaven, hvor eleverne har udvist stor ansvarlighed og modenhed. 

 

-          Trivsel: Klassen trives godt. Klassen har været en af dem, der har håndteret det virtuelle godt, men de er, som alle andre, udfordret af Corona.

 

Valg af ungdomsuddannelse

48,15 % af eleverne har søgt en EUD eller EUX. Eleverne har søgt bredt inden for erhvervsuddannelserne. Der er ligeledes tendenser, der tyder på tilvalg blandt elever, der kunne have søgt alle ungdomsuddannelserne. 48,15% har søgt en gymnasial uddannelse, både HHX, STX og HTX.

Elevernes midtvejs evaluering

-          Lidt over halvdelen af eleverne valgte 10PRO, 10 klasse, fordi de ikke vidste, hvad de ville. Nogle nævner, at de gerne ville prøve forskellige ting og uddannelser.

 

-          Størstedelen af eleverne mener, at 10 PRO i høj grad har lavet op til deres forventninger. Nogle af dem har fundet ud af, hvad de vil efter 10. klasse. Andre har været glade for god undervisning, godt kammeratskab og gode undervisere. Der er dog også (få) elever, som ikke mener, at de har fået nok ud af forløbet.

 

-          En del af eleverne fremhæver det sociale som godt eller meget godt.

 

-          Omkring halvdelen af eleverne vurderer, at de har udviklet sig fagligt.

 

-          I gennemsnit vurderer eleverne, at de er blevet klogere på deres uddannelsesvalg. Men nogle af eleverne er stadig i tvivl og usikre på uddannelsesvalget.

 

Skoleåret 2021/2022

Der er 36 ansøgere til 10. PRO til det kommende skoleår. 24 af eleverne kommer fra Fredericia Kommune, mens 9 kommer fra Middelfart Kommune. De resterende kommer fra andre byer i Region Syddanmark.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Uddannelse, Bosætning og Turisme indstiller til Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 27-04-2021

Orientering taget til efterretning.

Punkt 3 Regnskab 2020 - Uddannelsesudvalget

Sagsresumé

Regnskab 2020 viser et mindreforbrug på udvalgets andel af servicerammen på -3,775 mio. kr., der primært kan henføres til aflysning af DM i Skills, lavere optag på FGU end forudsat i statstildelingen og et generelt lavt aktivitetsniveau i 2020.

 

Overførselsudgifterne kommer ud med et merforbrug på 0,139 mio. kr., som kan henføres til en højere udgift vedr. FGU end estimeret ved 3. budgetopfølgning, hvor det forventede restbeløb blev lagt i kassen.

 

Udvalgets andel af kommunens samlede anlægsbudget udgør 0,907 mio. kr., hvor udgiften udgør 0,698 mio. kr. Der indstilles ingen overførsel til 2021, da nærværende projekt er afsluttet og differencen imellem anlægsbudget og udgiften således lægges i kassen.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med regnskabsafslutningen har koncernområder og stabe udarbejdet en opgørelse af regnskabet 2020.

 

Regnskabet behandles indledningsvist i fagudvalgene. Herefter sendes regnskabet videre til godkendelse i Økonomiudvalget og afslutningsvis Byrådet.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af service- og anlægsrammen samt regnskabet for 2020. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten mer- eller mindreforbrug i forhold til henholdsvis servicerammen, kompensationen for COVID-19-udgifter og bruttoanlægsrammen.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Regnskab 2020

Afvigelse til ramme

Serviceudgifter

22,012

18,237

-3,775

COVID-19

-

0,000

-

Bruttoanlægsudgifter

*

 

-

* Anlægsloftet for 2020 er jævnfør aftale mellem KL og regeringen ophævet.

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt regnskabet for 2020.

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Regnskab 2020

Afvigelse til korrigeret budget

Uddannelsesudvalget

32,146

24,318

20,559

-3,759

Serviceudgifter

29,484

22,012

18,237

-3,775

COVID-19

-

-0,085

0,000

0,085

Overførselsudgifter

2,662

1,484

1,623

0,139

Skattefinansieret anlæg

0,000

0,907

0,698

-0,209

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør ved regnskab 2020 -7,557 mio. kr. Forskellen vedrører:

 

  • Udmøntning af puljer på administrationen: -0,093 mio. kr.
  • Omorganisering af fritidsområdet jf. Budget 2020: -7,328 mio. kr.
  • Udmøntning af spar/lån: 0,219 mio. kr.
  • Reduceret pris- og lønskøn, jf. Økonomiudvalgets beslutning d. 15/06-2020, -0,089 mio. kr.
  • Elevtalsregulering på 10. klasse: 0,119 mio. kr.
  • Nedlæggelse af stilling på Videnparken jf. Mulighedskataloget: -0,300 mio. kr.
  • Sparede driftsudgifter sfa. COVID-19: -0,085 mio. kr.

 

Forskellen på anlæg vedrører fremrykning af anlæg samt nye anlæg vedtaget af Byrådet.

 

COVID-19

Byrådet vedtog på mødet den 27. april 2020 en række principper for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme.

 

Udvalgsområdet har ikke oplevet merudgifter som følge af COVID-19 i 2020, som ikke har kunnet afholdes inden for udvalgsområdets egen ramme.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges fortsat nøje i 2021. Udgifter og indtægter relateret til COVID-19, registreres fortsat særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

Regnskab 2020 viser et mindreforbrug på udvalgets andel af servicerammen på -3,775 mio. kr. Mindreforbruget skyldes primært udvalgets aktivitetspulje, hvor mange aktiviteter ikke har været afholdt som følge af COVID-19, f.eks. DM i Skills. Herudover kommer udgifterne til at varetage opgaven med FGU, som har vist sig billigere end forudsat i statstilskuddet, som følge af en lavere tilstrømning end forventet – og til dels også grundet COVID-19. Herudover kommer også et mindreforbrug på Videnparken, som kan tilskrives flere lejeindtægter end forudsat i budgettet.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

Afvigelsen på overførselsudgifter omhandler et merforbrug på 0,139 mio. kr., der vedrører FGU. Ved 3. budgetopfølgning blev årets samlede budgetbehov estimeret til at være væsentligt lavere end det tildelte beløb, hvorfor der blev tilført kassen 1,178 mio. kr. Behovet har imidlertid vist sig at være højere end estimeret ved 3. budgetopfølgning, hvorfor regnskabsresultatet viser et merforbrug på 0,139 mio. kr.

 

ANLÆG

Der er et mindreforbrug i år 2020 på udvalgets anlægsbudget på -0,209 mio. kr.

 

Der er tale om forskydning på projekter, hvor det primært pga. leveringstid og kapacitet i markedet ikke var muligt at gennemføre aktiviteten i 2020. Gennemførelse af projekterne er dermed skudt til 2021. Der er indgået kontrakter på alt arbejde, og lånedispensationen vil derfor tilsvarende kunne overføres til 2021.

 

På Uddannelsesudvalget lægges mindreforbruget i kassen. Se vedlagte bilag for uddybning.

 

SPAR/LÅN 2020-2021

Praksis har de seneste år været at nedenstående områder overføres til året efter (opsparing og gæld):

  • Politisk besluttede
  • Eksterne puljemidler
  • Anlæg

Yderligere forekommer der følgende områder, som de seneste år ikke er overført til året efter:

  • Institutioners opsparing
  • Øvrige restmidler (opsparing og gæld)

 

Øvrige afvigelser reguleres i kassen.

 

Uddannelsesudvalget ønsker, at der tages stilling til alle ovenstående områder i drøftelsen af spar/lån 2020-2021 – se bilag vedrørende spar/lån for yderligere uddybning.

Nedenfor ses beløbene som skal drøftes vedrørende Uddannelsesudvalget:

  • Politisk besluttede: 3,447 mio. kr. (opsparing)
    • Uddannelsesudvalgets puljer jf. aktiviteterne besluttet i Budget 2020 inkl. DM i Skills
    • FGU-midler grundet tidsforskydning

 

Øvrige afvigelser tilføres kassen, 0,243 mio. kr. (se bilag for yderligere uddybning af de forskellige poster).

Indstillinger

Økonomi og Personale, Politik og Kommunikation og Teknik og Miljø indstiller til Uddannelsesudvalget, at:

  1. At regnskab 2020 godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet i en samlet sag for alle udvalg vedrørende kommunens samlede regnskab.

At Uddannelsesudvalget godkender, at det i den samlede regnskabssag anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet, at:

  1. Der overføres 3,447 mio. kr. på serviceudgifter (spar/lån).
  2. Institutioners opsparing samt Øvrige restmidler indgår i den samlede drøftelse af spar/lån.
  3. De resterende 0,243 mio. kr. tilføres kassen.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 27-04-2021

  1. Godkendt
  2. 3. og 4 anbefales

 

Punkt 4 1. budgetopfølgning 2021 for Uddannelsesudvalget

Sagsresumé

1. budgetopfølgning viser en overskridelse af det korrigerede budget på drift og anlæg for Uddannelsesudvalget. Der forventes et merforbrug på 3,713 mio. kr., som udelukkende vedrører serviceudgifter og som primært skyldes justeringer som følge af spar/lån samt tilførsel af midler til medfinansiering af en lærerstilling til 10E. Udfordringerne håndteres i denne sag igennem en række tillægsbevillinger på driften, alle beskrevet i sagen. Hvis udvalget godkender indstillingerne fra 1. budgetopfølgning, justeres budgetterne således, at der forventes balance på udvalgets område jf. tabel 2.

 

Der forventes ved 1. budgetopfølgning balance på udvalgets overførselsudgifter til FGU samt på anlægsbudgettet.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme, og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 1. budgetopfølgning før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Uddannelsesudvalget

32,675

32,675

36,388

3,713

Serviceudgifter

27,343

27,343

31,056

3,713

COVID-19

-

-

-

-

Overførselsudgifter

5,082

5,082

5,082

0,000

Skattefinansieret anlæg

0,250

0,250

0,250

0,000

 

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 1. BUDGETOPFØLGNING

I forbindelse med 1. budgetopfølgning indstilles til tekniske justeringer for i alt 3,713 mio. kr.

Dette vedrører henholdsvis omplaceringer imellem udvalg og overførsel af spar/lån, som beskrevet i regnskabssagen for udvalget. Ved en godkendelse af de tekniske justeringer vil udvalgets merforbrug ift. korrigeret budget blive nedbragt tilsvarende:

Omplaceringer

  • Medfinansiering af en lærerstilling til 10E jf. sag 21/1109 fra Børne- og Skoleudvalget til Uddannelsesudvalget: 0,266 mio. kr.

 

Yderligere forekommer der nedenstående spar/lån-beløb, som ønskes overført fra 2020 til 2021 jf. sag ”Spar/lån 2020 til 2021 for Fredericia Kommune” for i alt 3,447 mio. kr.

 

Indstilling til spar/lån – overførsel fra 2020-2021

Serviceudgifter, politisk besluttede:

  • Uddannelsesudvalgets udviklings- og uddannelsespuljer, herunder midler til DM i Skills: 1,760 mio. kr.
  • FGU-midler: 1,687 mio. kr.

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 1. budgetopfølgning på mødet den 17. maj 2021, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Uddannelsesudvalget

32,675

36,388

36,388

0,000

Serviceudgifter

27,343

31,056

31,056

0,000

COVID-19

-

-

-

-

Overførselsudgifter

5,082

5,082

5,082

0,000

Skattefinansieret anlæg

0,250

0,250

0,250

0,000

 

 

SERVICERAMMEN FOR FREDERICIA KOMMUNE

I forbindelse med budgetlægningen tildeles landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af den samlede ramme for kommunerne under ét vil betyde sanktioner dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét. Derfor er det vigtigt, at hver kommune overholder deres serviceramme-andel.

 

Fredericia Kommunes serviceramme lyder i alt på 2.439,4 mio. kr. i 2021. I forbindelse med 1. budgetopfølgning viser den foreløbige forventning, at servicerammen vil komme under pres for 2021. Den indarbejdede bufferpulje på 10 mio. kr. i budget 2021, er på nuværende tidspunkt fuldt ud disponeret.

 

Såfremt forventningerne ved 1. budgetopfølgning holder, vil dette betyde, at eventuelle kommende tillægsbevillinger i 2021, vil sætte servicerammen under yderligere pres med efterfølgende risiko for sanktion.

 

 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

1. budgetopfølgning viser en overskridelse af det korrigerede budget på Uddannelsesudvalget på 3,713 mio. kr. I sagsfremstillingen indstilles en række tillægsbevillinger til udvalgets godkendelse som beskrevet i det ovenstående afsnit, herunder overførsel af spar/lån fra 2020. Hvis disse godkendes, vil det samlede merforbrug blive nedskrevet tilsvarende, hvilket vil betyde forventet balance på udvalgets område.

 

COVID-19

Jævnfør Principper for Økonomistyring gælder rammestyringsprincipperne i Fredericia Kommune. Dette gælder også for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges nøje af forvaltningen. Fredericia Kommune registrerer udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Ved 1. budgetopfølgning er der en forventning om balance på udvalgets område ift. COVID-19, da der på nuværende tidspunkt ikke er identificeret nogle udgifter relateret hertil.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

Ved 1. budgetopfølgning er der en forventning om balance på udvalgets overførselsudgifter, der vedrører FGU. I 2020 blev der ved 3. budgetopfølgning identificeret et mindreforbrug sfa. et lavere optog end estimeret. Området følges således tæt igennem 2021 for at afdække om tendensen fortsætter.

 

ANLÆG

Der forventes ved 1. budgetopfølgning balance på udvalgets anlægsbudget, der vedrører rådgivning ift. Campus-projektet. Anlægget følges tæt i forbindelse med projekteringen af byggeriet.

 

 

Indstillinger

Økonomi og Personale, Politik og Kommunikation og Teknik og Miljø indstiller:

  1. At 1. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  2. At spar/lån indstilles til behandling og godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 27-04-2021

Pkt. 1 og 2  Anbefales

Punkt 5 Budgetlægning 2022-2025

Sagsresumé

Som led i budgetproceduren for budget 2022-2025 drøfter udvalget den økonomiske situation og udarbejder input til den kommende budgetforhandling.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet vedtog den 1. marts 2021 årets budgetproces, hvor der er lagt op til en grundig proces med tidlig opstart allerede i foråret. Målet er en åben og mere inddragende proces, hvor fagligheden kan berige de politiske drøftelser.

 

Budgetproceduren medfører, at fagudvalgene på møderne i april og juni drøftelser af udvalgets aktuelle økonomi, fremdrift i implementering af budget 2021 samt et blik frem mod de kommende år.

 

På møderne er der mulighed for at samle op på udvalgets udfordringer og mulige finansieringsforslag.

 

Forvaltningen præsenterer på møderækken i uge 17 udvalgene for regnskabsresultatet samt første budgetopfølgning for 2021. På baggrund af de to sager får udvalgene det bedst mulige indblik i muligheder og udfordringer på områderne. Samtidig har forvaltningen gjort opmærksom på eventuelle lovgivningsmæssige ændringer, der er på vej med betydning for den kommende budgetlægning. Hvis der ønskes udarbejdet analyser af udvalgenes områder, vil det være fordelagtigt, hvis disse blev meldt ind nu for at give forvaltningen mulighed for at lave et stykke arbejde på et ordentligt fagligt niveau. Dette med henblik på at skabe gennemsigtighed og et solidt beslutningsgrundlag. Det kan ikke lade sig gøre, hvis det først sker efter sommerferien.

 

Efter det kommende udvalgsrul laver forvaltningen en opsamlingssag til Økonomiudvalget, hvor alle udvalgenes opmærksomhedspunkter samles sammen inklusiv ønsker til analyser. Økonomiudvalget kan supplere med ønsker og foretager den samlede prioritering af analyseønsker ift. de til rådighed værende ressourcer i forvaltningen. Sagens sættes på Økonomiudvalget den 10. maj.

 

Hensigten er at skabe det fulde overblik over udvalgets økonomi til brug for de kommende budgetforhandlinger, som leder frem til det endelig budget.

 

Byrådet fik på mødet fremlagt et program for udvalgenes drøftelser på april-mødet. Programmet er vedlagt på sagen.

 

Økonomiske konsekvenser

Det helt overordnede mål for budgetlægningen er at realisere visioner og politikker for Fredericia Kommune på økonomiske forsvarlig vis. Med henblik på at sikre dette, anvendes målene i kommunens økonomiske politik som pejlemærker i budgetlægningen. Dvs.:

  • Balance i økonomien
  • Robust kassebeholdning
  • Investeringer i kommunens udvikling
  • Afdrag på 70 mio. kr. årligt på den langfristede gæld

 

Endvidere sigtes der mod overholdelse af de centralt fastsatte rammer for serviceudgifter og anlæg i kommuneaftalen. Forvaltningen vurderer, at råderummet i en kommende kommuneaftale i lighed med tidligere år vil være begrænset. Det er derfor af afgørende betydning, at der arbejdes ud fra rammestyringens principper som besluttet i byrådets økonomiske politik. Evt. merudgifter skal med andre ord søges finansieret inden for rammen.

Vurdering

Budgetlægningen for 2022-2025 tager udgangspunkt i budgetproceduren, som blev godkendt på Byrådets møde den 1. marts 2021. Her i beskrives en proces, der bygger på åbenhed, medinddragelse og faglig understøttelse af de politiske beslutninger.

 

Udgangspunktet for budgetlægningen er en sund økonomi, hvor der dog opleves pres på det specialiserede socialområde og hvor der pga. corona og forventningen til en kommende midtvejsregulering er stor usikkerhed omkring, hvorvidt budgettet er tilstrækkeligt.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller til Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter den samlede økonomiske ramme for udvalget ift. fokuspunkter i budgetlægningen 2022-2025.
  2. Udvalget definerer områder, som forvaltningen frem mod udvalgets møde i juni udarbejder konkrete beskrivelser af.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 27-04-2021

 Pkt. 1 Drøftet

 Pkt. 2 Der laves beskrivelse på hvad det koster at fremtidssikre driften af 10. PRO og 10.E. samt  10. klassen.

Der laves beskrivelse af konsekvenser af beslutningen om ” hænder nok” og  fuldtidsvejleder efter 1. januar 2022.

 

Punkt 6 Orientering om campus

Sagsresumé

I relation til udvikling af campus i Kanalbyen giver forvaltningen på mødet en status på projektet.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til Fredericia Byråds Uddannelsespolitik 2021-2025 skal der ifølge sporet om studieby Fredericia skabes et attraktivt uddannelsesmiljø i Fredericia. En af indsatserne går på at etablere en campus i Kanalbyen.

 

I Budget 2021 besluttede byrådet således at købe en grund for at etablere Fredericia Kommunes andel af campus. Byggeriet skal udgøre kernen i et større campusområde, der skal samle flere lokale uddannelser, skabe et attraktivt uddannelsesmiljø og tiltrække nye uddannelser. Denne beslutning blev på byrådsmøde den 14.12.2020 udmøntet i købet af byggefelt 1 i Kanalbyen. Af beslutningen fremgår det, at fællesfaciliteterne for funktionerne i campus skal ligge på grunden.

 

På udvalgsmødet giver forvaltningen en status på projektet.

Økonomiske konsekvenser

Der er for nuværende ingen økonomiske konsekvenser. Realiseringen af projektet vil have økonomiske konsekvenser for kommunen, hvilket skal drøftes og evt. besluttes i et videre forløb.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik og Miljø samt Børn, Unge og Kultur indstiller til Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 27-04-2021

Orientering taget til efterretning.

Punkt 7 Behandling af UU Fredericias årsrapport 2021

Sagsresumé

Fredericia Kommune prioriterer uddannelsesvejledning og gode overgange for de unge højt og har en ambition om at have Danmarks bedste uddannelsesvejledning. Uddannelsesudvalget har løbende investeret i uddannelsesvejledningen og i dag får alle unge uddannelsesvejledning – uanset om den unge er uddannelsesparat eller ikke uddannelsesparat. UU Fredericias årsrapport giver et overblik over de nuværende og kommende indsatser samt målsætninger på ungeområdet. Udvalget skal på mødet behandle UU Fredericias årsrapport fra 2021 og drøfte søgetal til ungdomsuddannelser til næste år.

 

Sagsbeskrivelse:

I Fredericia Kommune anskuer vi uddannelsesvejledningen i 2 perspektiver:

-          Det brede perspektiv, som omhandler alle unge: Uddannelsesudvalget har investeret i uddannelsesvejledningen af flere omgange, sådan at alle unge og deres forældre får den uddannelsesvejledning, som de har brug for, sådan at de vælger en ungdomsuddannelse, som de er motiverede for og har forudsætningerne for at gennemføre. Initiativerne skal både bidrage til elevernes trivsel og læring og til at flere unge gennemfører en ungdomsuddannelse i første forsøg.

-          Det snævre perspektiv, som omhandler målgrupper med forskellige udfordringer: UU Fredericia arbejder med unge fra 7. klasse og frem til de fylder 30 år. Derfor har det været naturligt at placere UU Fredericia centralt i den kommunale ungeindsats (KUI). Ungeindsatsen er en matrixorganisering, hvor de uddannelsesplaner som uddannelsesvejlederne udarbejder sammen med de unge og deres forældre, skal være omdrejningspunktet for indsatsen på tværs af uddannelses-, social- og beskæftigelsesområdet. Ungeindsatsen skal samlet set bidrage til at flere unge i Fredericia Kommune har et fast greb i enten uddannelsessystemet eller arbejdsmarkedet.

Uddannelsesudvalget følger begge perspektiver tæt, sammen med de nationale bestemmelser om kvalitetssikring af vejledningsområdet og ungeindsatsen, som vi skal leve op til. 2020 har været et helt særligt år på grund af Covid-19, hvor en række nødvendige restriktioner har betydet, at vigtige indsatser som brobygning, erhvervspraktik og virksomhedsbesøg ikke har kunnet gennemføres som normalt. Vi har dog også gjort store fremskridt, hvad angår søgning til erhvervsuddannelserne, reduceret frafald blandt 16-25 årige, halveringsmålsætningen og samarbejdet med og omkring FGU. Derudover føler endnu flere af vores afgangselever sig sikre på deres uddannelsesvalg.


UU Fredericias årsrapport

Årsrapporten er det centrale dokumentations- og styringsredskab både i forhold til igangværende indsatser, fremtidige indsatser og ikke mindst opsætningen af de mål, som Fredericia Kommune er forpligtiget til at offentliggøre én gang om året.

Årsrapporten er bygget op omkring en beskrivelse af vejledningsaktiviteterne i en tid med Covid-19, en gennemgang af de vigtigste pointer fra brugerundersøgelsen, tal for overgang til ungdomsuddannelse og tal for indsatsen i ungevejledningen, centrale målsætninger og en oversigt over årets primære

samarbejdspartnere. Til sidst i rapporten gør Uddannelsesudvalget status på målsætningerne fra sidste år og beskriver målsætningerne for det kommende år.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Uddannelse, Bosætning og Turisme indstiller til Uddannelsesudvalget, at:

-          Udvalget godkender UU Fredericias Årsrapport.

-          Udvalget drøfter og beslutter målsætninger for elevernes søgning til ungdomsuddannelserne for skoleåret 2021/2022.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 27-04-2021

-          Drøftet og Årsrapporten godkendt.

Målsætninger for 2021/22

-          Prioriter lavere omvalg og afbrud. De samme målsætninger på grund af Corona i 20/21.

Punkt 8 DM i SKILLS 2021

Sagsresumé

DM i Skills er det store årlige danmarksmesterskab for elever på erhvervsuddannelserne, hvor unge konkurrerer om at blive landets bedste inden for de forskellige fag. DM i Skills har til formål at udvikle talenterne på erhvervsuddannelserne og synliggøre erhvervsuddannelsernes mange muligheder, så flere unge vælger en erhvervsuddannelse.

 

DM i Skills skulle have været afholdt med Fredericia som værtsby i 2021, men blev aflyst grundet Corona. Værtskabet er nu tilbudt Fredericia Kommune i 2023, og kommunen har takket ja under forudsætning af, at økonomien til eventen kommer på plads i samarbejde med Trekantområdet og Region Syddanmark. Uddannelsesudvalget får en status på DM i Skills 2023, herunder de økonomiske konsekvenser. Med sagen indstilles, at der overføres 1,318 mio. kr. fra 2021 til 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

DM i Skills arrangeres af SkillsDenmark, der er en nonprofit organisation, som arbejder med talentudvikling, eksponering og internationalisering inden for danske erhvervsuddannelser, og sender unge danske lærlinge og elever af sted til de store internationale konkurrencer som WorldSkills og EuroSkills.

 

SkillsDenmark har siden 2011 hvert år afholdt DM i Skills og mesterskaberne afholdes på skift i de fem regioner. I 2025 afholder SkillsDenmark det første EuroSkills i Danmark. EuroSkills afholdes i Herning, og det er et momentum og en international begivenhed, som forudgående danmarksmesterskaber allerede nu leder hen mod. Der arbejdes bl.a. med en kommunikationsstrategi med fortællinger om fag og talenter i udvikling, og med muligheder for både uddannelse og job i lokalområderne. Dette giver værtskommunerne i 2022-2025 nogle store fordele og muligheder for at sætte spot på de lokale tilbud og muligheder.

 

DM i Skills 2021

I 2019 startede I got Skills - projektet, som skal arbejde med aktiviteter der dels markedsfører DM i Skills 2021, dels er med til at fremme erhvervsuddannelserne i regionen i et bredt perspektiv. I got Skills – projektet er støttet økonomisk af Region Syddanmarks Uddannelsespulje samt af Trekantområdet og af Fredericia Kommune. Et lignende projekt ønskes gennemført i forbindelse DM i Skills 2023 I Fredericia. Fordelen er, at arbejdet kan bygge videre på de erfaringer, samarbejdspartnere og med den projektleder, projektet har fået.

 

På baggrund af Fredericia Kommunes store arbejde i forbindelse Skills 2021, har SkillsDanmark valgt at indstille Fredericia Kommune til Falkeprisen. Falkeprisen uddeles til en kommune, der har gjort en særlig indsats for at øge søgningen til erhvervsuddannelserne.

DM i Skills 2023

I forbindelse med et værtskab for DM i Skills ligger der et stort forarbejde med aktiviteter målrettet alle, der kunne have interesse i at tage en erhvervsuddannelse samt folkeskolens udskolingsklasser i særdeleshed. Uddannelsesudvalget har taget initiativ til et lokalt partnerskab med de lokale erhvervsuddannelsesinstitutioner, der skal sikre, at flere unge vælger og gennemfører en erhvervsuddannelse. DM i Skills i Fredericia vil understøtte arbejdet med erhvervsuddannelsesstrategien.

 

De næste skridt

Den formelle ansøgning til regionens Uddannelsespulje skal indgives medio september 2021. Der har været en indledende dialog med Trekantområdet, der ligesom ved DM i Skills 2021, ønsker at indgå i samarbejdet både økonomisk, politisk og med projektarbejdstimer. Trekantområdet har tilkendegivet, at de vil indgå i et økonomisk samarbejde lignende aftalen for DM i Skills 2021.

 

Region Syddanmark er klar til en dialog og afventer at Fredericia Kommune og Trekantområdet tager kontakt for at indgå dialog om puljemidler til et nyt ”I got Skills”-projekt.

Økonomiske konsekvenser

I samarbejde med Skills Denmark og MesseC er der udarbejdet et budgetoverslag for afviklingen af eventen over 3 dage. Udgiften til afholdelse af DM i Skills er ca. 4 mio. kr. totalt set. Derudover skal der afsættes økonomi til markedsføring af og projektaktiviteter op til eventet. Der skal tillige afsættes udgifter til projektledelse.

 

Uddannelsespuljen under Region Syddanmark ansøges om projektmidler til et nyt projekt. Puljen søges af en ungdomsuddannelsesinstitution i samarbejde relevante aktører og den kommune, der indgår aftale med Skills Denmark om at afholde mesterskaberne i 2023. I forbindelse med DM i Skills 2021 afsatte regionen 3 mio. til projektet, hvoraf 0,5 mio. kr. gik til leje af Messe C og godt 1 mio. kr. gik til projektmedarbejdere. Dette er redegjort for på Økonomiudvalgsmødet den 21. januar 2019.

 

Medfinansiering i 2023:

-          SkillsDanmark afholder alle udgifter til standene og åbningsceremonien, hvilket beløber sig til ca. 1,4 mio. kr. for de ydelser, som MesseC leverer.

-          Trekantområdet har tilkendegivet, at de er medfinansierende i samme niveau som sidst, hvilket var 900.000 kr., men under hensyntagen til konjunkturen og et over 200.000 kr. dyrere tilbud fra MesseC, vil det være rimeligt at anmode om medfinansiering på 1 mio. kr.

-          Der ligges til grund, at puljemidlerne fra Region Syddanmark dækker projektledelse samt 0,5 mio. til halleje, ligesom ved 2021 – I got Skills Projektet.

 

De resterende udgifter er på 1.318.200 kr., hvilket forventes at være de udgifter, som pålægges Fredericia Kommune. Disse midler skal indarbejdes i Budget 2022. Midlerne foreslås finansieret af tidligere afsatte midler til DM i SKILLS inden for udvalgets eget område. Hvis indstillingerne godkendes, overføres 1,318 mio kr. fra 2021 til 2022.

 

Der indledes dialog med kommunerne i Trekantområdet om betaling for egne elevers transport.

 

Budget for afvikling af eventen samt tilbud fra MesseC er vedhæftet som bilag.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Uddannelse, Bosætning og Turisme indstiller til Uddannelsesudvalget, at:

  1. Uddannelsesudvalget godkender, at Fredericia Kommune i samarbejde med trekantområdet underskriver kontrakt med SKILLS Danmark og Messe C om at være vært for DM i SKILLS i 2023
  2. Fredericia Kommunes andel af finansieringen på 1.318.200 kr. overføres fra 2021 til 2022.
  3. Udvalget oversender sine anbefalinger til Økonomiudvalgets og Byrådets behandling

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 27-04-2021

Pkt. 1,2 og 3 Godkendt.

Punkt 9 Godkendelse af samarbejdsaftale med Den Danske Scenekunstskole Musicalakademiet Fredericia for 2021-2022

Sagsresumé

Den hidtidige samarbejdsaftale med Den Danske Scenekunstskole Musicalakademiet Fredericia (herefter Musicalakademiet) udløb med udgangen af 2020, hvorfor der er behov for at gentegne aftalen for 2021-2022, hvis Byrådet ønsker at bevare samarbejdet med Musicalakademiet.

 

Det indstilles med sagen, at udvalget drøfter samarbejdsaftalen for 2021-2022 (bilag 1) samt overførsel af 0,357 mio. kr. fra Uddannelsesudvalget til Kultur- og Idrætsudvalget og fremsender sin beslutning til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

GODKENDELSE AF NY SAMARBEJDSAFTALE

Fredericia Kommune har i en årrække ydet et årligt tilskud til Musicalakademiet igennem en samarbejdsaftale. Tilskuddet ydes med lovhjemmel i finansloven og er en forudsætning for Musicalakademiets placering i Fredericia Kommune. Den hidtidige aftale udløb ved udgangen af 2020, hvorfor der er behov for et gentegne aftalen for 2021, hvis Byrådet ønsker at bevare samarbejdet.

 

Med Budget 2021 anerkendte forligspartierne vigtigheden af Musicalakademiet for et stærkt Fredericia Musicalteater. I den nye samarbejdsaftale er der således lagt vægt på samarbejdet imellem de to institutioner, der begge betegnes som af strategisk vigtighed for Fredericia Kommune. Det årlige tilskud fastholdes på det samme niveau som i hidtidige aftaler, hvilket i 2021-priser er 2,961 mio. kr. plus huslejefritagelse for brug af Kongensgade 107 til en værdi af 1,651 mio. kr. samt forbrug der anslås til et årligt gennemsnit på 0,3 mio. kr. Ejendommen administreres af Ejendomsafdelingen.

 

Aftalen (vedlagt som bilag 1 på sagen) har været til gennemsyn hos Musicalakademiet, der er enige i indholdet.

 

FREMTIDIG FORANKRING AF SAMARBEJDSAFTALEN

Det samlede tilskud i samarbejdsaftalen er, som beskrevet, 2,961 mio. kr. Finansieringen af samarbejdsaftalen med Musicalakademiet er i øjeblikket delt imellem to udvalg, Kultur- og Idrætsudvalget og Uddannelsesudvalget, der hæfter for hhv. 2,604 mio. kr. og 0,357 mio. kr. Erfaringerne med den hidtidige tvedelte forankring af samarbejdsaftalen har vist, at den administrative ansvarsfordeling har været uklar, hvilket har været uhensigtsmæssig i både det interne samarbejde i Fredericia Kommune, samt i relationen over for Musicalakademiet. Det indstilles derfor med sagen, at Uddannelsesudvalgets hidtidige forpligtelse på 0,357 mio. kr. overføres fra Uddannelsesudvalget til Kultur- og Idrætsudvalget fra 2021 og fremefter for at sikre den fremtidige forankring.

 

Det indstilles med sagen, at udvalget drøfter samarbejdsaftalen for 2021-2022 (bilag 1) samt overførsel af 0,357 mio. kr. fra Uddannelsesudvalget til Kultur- og Idrætsudvalget og fremsender sin beslutning til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.

Økonomiske konsekvenser

Med sagens godkendelse overføres 0,357 mio. kr. fra Uddannelsesudvalget til Kultur- og Idrætsudvalget. Budgetbeløbet er afsat inden for kommunens samlede serviceramme.

Vurdering

Økonomi og Personale vurderer, at indholdet i samarbejdsaftalen med Musicalakademiet for 2021-2022 ligger i tråd med Byrådets beslutning fra Budget 2021. Ydermere vurderer Økonomi og Personale, at den fremtidige forankring af den samlede finansiering til Musicalakademiet med fordel kan samles under ét udvalg.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller, at:

  1. Udvalget drøfter samarbejdsaftalen (bilag 1) med Musicalakademiet for 2021-2022
  2. Udvalget godkender overførsel af 0,357 mio. kr. fra Uddannelsesudvalget til Kultur- og Idrætsudvalget
  3. Udvalget fremsender sin beslutning til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 27-04-2021

Pkt. 1 Drøftet

Pkt. 2 Godkendt

Pkt. 3 Anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet.

Udvalget ønsker en årlig status på aftalen.

Punkt 10 Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021

Sagsresumé

Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 sætter retningen for, hvordan vi fremadrettet vil samarbejde om sundhedsfremme og forebyggelse i Fredericia Kommune gennem fire pejlemærker.

 

Høringsudkastet til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik drøftes i april på alle fagudvalg og sendes efterfølgende i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021. 

 

Sagsbeskrivelse:

Sundhedsudvalget satte i 2020 gang i arbejdet med at udarbejde en ny Sundhedspolitik for Fredericia Kommune. Det første udkast er nu færdigt, og med denne sag går Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 i alle fagudvalg til høring.


Sundhedspolitikken skal være med til at sætte en fælles retning og ramme for arbejdet med sundhedsfremme og forebyggelse for hele Kommunen - på tværs af politiske udvalg og på tværs af kommunens koncernområder. Sundhed og trivsel skabes der, hvor vi lever vores liv og vi har vores dagligdag. Det betyder, at sundhed skal løftes flere steder end i Sundhedsudvalget.

Sundhedspolitikken er bygget op omkring fire pejlemærker:

  1. Sunde rammer - et godt sted at leve og bo for alle
    Det omhandler bl.a. byudvikling, natur, bevægelse, kultur, oplevelser, fritidsaktiviteter, klima og miljø og at arbejde for at mindske de største sundhedsudfordringer
     
  2. Sammen om sundhed – sammen når vi længere
    Det omhandler bl.a. det nære sundhedsvæsen, det nære samfundsvæsen, samarbejde med lokale aktører, etablering af partnerskaber og alliancer.
     
  3. Livsglæde og fællesskaber - alle skal opleve følelsen af ha’-det-godt-hed
    Det omhandler bl.a. livskvalitet, sociale relationer, meningsfuldhed, handlekraft og stærke fællesskaber
     
  4. Lighed i sundhed - alle skal have mulighed for et godt og sundt liv
    Det omhandler bl.a. tidlig forebyggelse, tilgængelighed, styrket sundhedskompetencer og støtte til dem, der har det sværest

 

Der er et stærkt samspil mellem pejlemærkerne, da de understøtter og styrker hinanden og så dækker de alle aldersgrupper og målgrupper. Sundhedspolitikken er således for alle fredericianere.
Pejlemærkerne er blevet til med udgangspunkt i det Fredericia, som vi kender, og med udgangspunkt i vores medlemskab af WHO Healthy Cities netværket og Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling - Fredericia for Verdensmålene. Derudover har vi indsamlet input til Sundhedspolitikken gennem 17 dialogmøder med forskellige lokale interessenter og på Fredericia Sund Bys sociale medier.

Sundhedspolitikken indeholder således visionen for, hvor vi gerne vil hen, og hvordan vi sammen kan arbejde for at skabe flere gode leveår for fredericianerne. Det konkrete arbejde med at omsætte politikken til handlinger kommer efterfølgende, da Sundhedspolitikken skal suppleres med handleplaner, som dykker ned i fokusområder fra de enkelte pejlemærker.

Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 sendes i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021. Eventuel høringsmateriale indarbejdes i politikken med henblik på endelig godkendelse i Byrådet i juni 2021.

Udkastet til Sundhedspolitikken er vedhæftet som bilag. Derudover er der vedhæftet et inputkatalog som bilag, som indeholder alle de input, der er indsamlet under processen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 danner retningen og rammen for, hvordan vi i Fredericia Kommune vil arbejde med at skabe et Fredericia, hvor alle har mulighed for at trives og have et godt liv. På mange områder er vi allerede godt i gang med indsatser, der støtter op om Sundhedspolitikken, mens der på andre områder er behov for nytænkning og løsninger, som vi måske ikke har endnu.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Miljø- og Teknikudvalget, By- og Planudvalget, Senior- og Handicapudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Fagudvalgene drøfter høringsudkastet til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 med henblik på at komme med eventuelle kommentarer og input.
  2. Fredericia Kommunes Sundhedspolitik sendes i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 27-04-2021

Pkt. 1 Drøftet

Pkt. 2 Sendes i høring 

Punkt 11 7000stemmer Uddannelsesudvalget

Sagsresumé

I juni 2020 foretog Fredericia Kommune med kampagnen 7000stemmer en omfattende indsamling af Fredericias erfaringer og oplevelser fra de første måneder af coronakrisen. Over 5000 input fra borgere, samarbejdspartnere, politikere og organisationen har resulteret i kataloget ”7000stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger”, som indeholder en belysning af 11 effekttemaer, samt tilhørende idéer til nye handlinger. Yderligere er der udarbejdet 8 cases fra organisationen, som belyser en række af de løsninger og tiltag som en række afdelinger har fundet under den første nedlukning og genåbning under coronakrisen. Resultaterne kan bl.a. tilgås på hjemmesiden www.7000stemmer.dk

 

Uddannelsesområdet er repræsenteret både på tværs af kataloget og særligt i en af de 8 cases; ungecasen. Udvalget bedes derfor drøfte erfaringsindsamlingens samlede resultater i forhold til, at der arbejdes videre med erfaringer og idéer fra kataloget 7000stemmer, samt de 8 cases, og drøfte, hvilke tiltag der arbejdes mere eksplicit med på deres fagudvalgsområde.

 

Sagsbeskrivelse:

Der arbejdes allerede rundt om i organisationen med erfaringerne fra coronakrisen. Budget 2021 understøtter den store indsats og mange af de løsninger og tiltag, som opstod under den første nedlukning og genåbning. Erfaringsopsamlingen 7000stemmer (bilag 1) og de 8 cases (bilag 2) er en understøttelse af den proces, der allerede er i gang i mange afdelinger. Den giver også et samlet overblik over og anledning til at kigge dybere ind i, hvordan løsninger og tiltag kan bindes godt sammen og bidrage til udviklingen på uddannelsesområdet, samt i hele organisationen.

 

Kataloget med de 11 effekttemaer og idéer til nye handlinger giver et samlet overblik over, hvilke oplevede effekter, som borgere, medarbejdere, ledelse, politikere og samarbejdspartnere har oplevet under den første del af coronakrisen. Dertil er der udarbejdet idéer til nye handlinger, som tjener som inspiration til, hvordan de oplevede effekter kan omsættes til udvikling i Fredericia Kommune. 

 

Der er foretaget en konsekvensanalyse af hver af de 8 cases, i forhold til at afdække økonomiske effekter. Formålet har været at beregne, hvilke udgifter en implementering af løsninger og tiltag på de enkelte cases vil medføre. Derudover har der også vist sig en række tværgående værdi- og ressourceskabende elementer i casene. 

 

Uddannelsesudvalgets område er repræsenteret flere steder. I casen om unge, har et øget fokus på at skabe inddragende og brede fritidstilbud til unge, resulteret i nye måder at udvikle tilbud på, der går på tværs af flere aktører, til gavn for flere unge. I konsekvensanalysen er der derfor blevet regnet på ønsket om at fastholde og udvikle på indsatsen. Der opfordres derfor til nærmere drøftelse og analyse i forhold til dette. 

I kataloget med effekttemaer og idéer, gives der også bud på flere fællesskabende indsatser, og derfor kan der i kataloget hentes mere inspiration til udviklingen af arbejdet med unge og uddannelsesområdet.

 

Der ønskes derfor nu en drøftelse af, hvordan resultaterne fra kataloget ”7000 stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger” samt cases og konsekvensanalysen kan ses bidrage på udvalgets område, og hvordan erfaringerne og tiltagene ses i sammenhæng med resten af organisationen.

Økonomiske konsekvenser

Se bilag 3.

Vurdering

Sundhed og Velfærdsinnovation vurderer, at kataloget ”7000stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger” samt cases og konsekvensanalysen bidrager til at videreudvikle og sikre implementeringen af løsninger og tiltag fra coronakrisen og underbygge det videre arbejde med udvikling af velfærd og service som kommunens kerneydelse.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter 7000stemmer erfaringsindsamlingens resultater beskrevet i de 11 effekttemaer og idéer til handlinger samt de 8 cases i forhold til, at der arbejdes videre med erfaringer og tiltag.
  2. Udvalget forholder sig til, hvilke overordnede tiltag der fremadrettet kan arbejdes med på udvalgsområdet.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 27-04-2021

Drøftet.

Punkt 12 Orientering (Lukket)