Unge- og Uddannelsesudvalget - 29-11-2022

Referat
Dato:
Tirsdag, 29 november, 2022 - 08:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 24 november, 2022 - 13:40
Referat publiceret:
Mandag, 5 december, 2022 - 13:20

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

Sagsbeskrivelse:

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 29-11-2022

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: Udmøntning af Budget 2023: Mindre uddannelsesvejledning

Sagsresumé

Som en del af finansieringskataloget og næste års budget er det besluttet, at der skal spares 200.000 kr. på uddannelsesvejledningen.

 

Sagsbeskrivelse:

Af teksten i Budgetforliget for 2023 fremgår det, at alle elever i Fredericias skoler skal have den rette vejledning til at komme videre efter grundskolen. Derfor fastholdes det eksisterende høje niveau for vejledning, så alle elever og deres forældre får individuel vejledning.

 

For at kunne opretholde det høje niveau findes besparelsen på aktiviteter og koordinerende funktioner, som ikke rammer den individuelle vejledning.

 

Følgende aktiviteter nedlægges i kommende budgetår:

 

Lokalt rollemodelkorps:

I samarbejde med Mind Mover uddanner UU Fredericia unge, som har haft forskellige udfordringer, men alligevel har gennemført eller er i gang med at gennemføre en ungdomsuddannelse. Ud over uddannelsen får rollemodellerne et honorar og dækket kørselsudgifter, når de er ude på skolerne i Fredericia.

 

Besparelse: 100.000 kr.

 

Unge i praksis:

Over de sidste 3 år har UU Fredericia kørt et udviklingsprojekt sammen med erhvervsskoler og virksomheder, hvor 7. og 8. klasser prøver en arbejdsdag i en virksomhed, besøger en erhvervsskole eller deltager i andre arrangementer. Ud over koordinerende opgaver er der en del udgifter til transport af elever. Disse aktiviteter implementeres ikke som planlagt.

 

Besparelse: 100.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Budgettet for UU Fredericia reduceres med 200.000 kr.

Vurdering

Med nedlæggelse af aktiviteterne har UU Fredericia fortsat økonomi til at opretholde det høje vejledningsniveau til elever og forældre i grundskolen.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at udvalget godkender udmøntning af besparelserne på uddannelsesvejledning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 29-11-2022

Godkendt.

Punkt 3 Drøftelsessag: Uddannelsesby Fredericia

Sagsresumé

Fredericia er en uddannelsesby med en række uddannelser og ambitiøse uddannelsesinstitutioner, som gør en stor indsats for at uddanne og kompetenceudvikle Fredericias borgere. For at sikre en fælles strategisk retning og tværgående koordinering af indsatser samles Studieby, Bülows Makerspace og Campus organisatorisk i en ny projektafdeling i Unge- og Uddannelse under overskriften ”Uddannelsesby Fredericia”.

 

På mødet præsenteres udvalget for et overblik over uddannelseslandskabet og der lægges op til en drøftelse af mål og ambitionsniveau for Uddannelsesby Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Siden 2016 har det tidligere Uddannelsesudvalg og nuværende Unge- og Uddannelsesudvalg arbejdet med at udvikle Fredericia som uddannelsesby ud fra fire udviklingsspor i Fredericias Byråds Uddannelsespolitik 2021-2025:

  1. Flere uddannelser i Fredericia
  2. Flere faglærte i Fredericia
  3. Uddannelsesvejledning i særklasse
  4. Udvikling af Studieby Fredericia

For at understøtte udviklingen af eksisterende og nye uddannelser (1), sikre flere faglærte (2) og skabe et attraktivt uddannelsesmiljø (4), som kan tiltrække unge fra hele landet, er det hensigtsmæssigt at samle og koordinere indsatserne yderligere.

Målet for Uddannelsesby Fredericia er, at flere unge skal tage en erhvervskompetencegivende uddannelse i Fredericia – med et særligt fokus på STEM og den grønne omstilling. Uddannelsesby Fredericia organiseres i:

  • Studieby: Flere unge skal finde det attraktivt at uddanne sig i Fredericia
  • Bülows Makerspace: Flere unge skal inspireres til en fremtid inden for STEM
  • Campus: Flere unge skal uddanne sig til jobs i virksomheder, der har fokus på grøn omstilling

Målet kan ikke realiseres af Uddannelsesby Fredericia alene og kræver et stærkt samarbejde på tværs af kommunen, et tættere samarbejde med uddannelsesinstitutioner, større kobling til erhvervsliv og mere formel og systematisk inddragelse af de unge, det drejer sig om.

På mødet vil forvaltningen præsentere en strategisk ramme for Uddannelsesby Fredericia til drøftelse i udvalget med afsæt i:

  • Overblik over det uddannelsespolitiske landskab
  • Uddannelsespolitiske problematikker og Fredericias styrkepositioner
  • Forslag til mål og ambitionsniveau for Uddannelsesby Fredericia

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Unge- og Uddannelsesudvalget drøfter mål og ambitionsniveau for Uddannelsesby Fredericia.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 29-11-2022

Drøftet.

Punkt 4 Beslutningssag: Mål for Studieby 2023-2026

Sagsresumé

Studieby er samlebetegnelsen for initiativer, der har til formål at sikre et attraktivt unge- og uddannelsesmiljø, så unge får et positivt syn på Fredericia som uddannelsesby. Udvalget præsenteres for anbefalinger til initiativer frem mod 2026.

 

Sagsbeskrivelse:

I december 2016 blev det tidligere Uddannelsesudvalg præsenteret for en undersøgelse af unge- og uddannelsesmiljøet i Fredericia som viste, at der var udbredt enighed om, at ungdoms- og studiemiljøet samt bylivet i Fredericia kunne forbedres for at skabe mere attraktive rammer for de unge.

 

De unge i undersøgelsen ønskede bl.a.:

  • Flere arrangementer på tværs af uddannelsesstederne
  • Et mere aktivt byliv inden for voldene – også efter butikkerne har lukket
  • Et naturligt samlingssted for unge under uddannelse
  • Mere inddragelse af de unge i emner, der omhandler dem
  • Bedre off. transport til/fra uddannelse og flere boligmuligheder

 

Pointerne fra undersøgelsen har sat retningen for arbejdet med et attraktivt unge- og uddannelsesmiljø i Fredericia – siden 2019 under navnet Studieby, som har fungeret som samlebetegnelse for initiativerne. I dag består aktiviteterne af høringsorganet Studieforum, indhold om Fredericia som uddannelsesby på hjemmeside og sociale medier, uddeling af muleposer ved studieopstart, afholdelse af Studiestartsevent og øvrige løbende aktiviteter for elever og studerende på tværs af 10. årgang, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser i Fredericia Kommune.

 

I dag kender flere fredericianske unge til Studieby og mange har deltaget i aktiviteter, som har samlet elever og studerende fra alle uddannelsessteder. For at kunne skabe et endnu stærkere brand som uddannelsesby – lokalt som regionalt – med færre midler (Budgetforlig 2023), er der fremadrettet behov for mere inddragelse af relevante aktører, så de i højere grad bliver medejere og –skabere af et attraktivt unge- og uddannelsesmiljø.

 

Videreudviklingen af et attraktivt unge- og uddannelsesmiljø bør tage udgangspunkt i, hvad der betyder noget for de unge, og kan kun løftes til næste niveau gennem

  • mere formel og systematisk inddragelse af unge
  • øget samarbejde med flere, relevante kommunale afdelinger
  • et tættere samarbejde med uddannelsesinstitutionerne
  • større inddragelse af det øvrige by- og foreningsliv

 

På mødet præsenterer forvaltningen pejlemærker for Studieby 2023–2026. Præsentationen vil bl.a. indeholde:

  1. Status på og evaluering af aktiviteter
  2. Pejlemærker for et attraktivt unge- og uddannelsesmiljø
  3. Initiativer frem mod 2026

Økonomiske konsekvenser

Tidligere har aktiviteter i indsatsen omkring Studieby været sammensat af etårige bevillinger og overførte engangsmidler. Med Budget 2023 har Studieby fået en økonomiske ramme på 200.000 kr. i 2023 og overslagsårene. Samlet set betyder det, at Studieby har færre midler, så nogle af de nuværende aktiviteter ikke kan gennemføres i årene frem.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at Studieby har haft succes med at brande Fredericia som uddannelsesby blandt de unge i Fredericia. Med en fast økonomisk ramme på 200.000 kr. anbefaler forvaltningen at fortsætte med de aktiviteter, der har haft størst succes med at samle unge på tværs af uddannelserne. Medinddragelse af relevante aktører er afgørende for Studiebys ambitionsniveau frem mod 2026, så flere unge – lokalt som regionalt – finder det attraktivt at uddanne sig i Fredericia.

Det anbefales, at Studieby frem mod 2026

  • skaber uforglemmelige øjeblikke for de unge i form af en tilbagevendende Velkomstuge i samarbejde med uddannelsesinstitutioner og byliv, hvor flere mindre arrangementer leder frem til et stort Studiestartsevent, der samler unge på tværs af uddannelserne.
  • øger de unges deltagelse i form af en årlig tilbagevendende spørgeskemaundersøgelse på tværs af uddannelsesinstitutionerne om unge- og uddannelsesmiljøet og mere systematisk og formaliseret inddrager Studieforum i kommunale beslutningsprocesser på områder, der betyder noget for de unge.
  • arbejder imod et mere gensidigt forpligtende samarbejde med uddannelsesinstitutionerne, så de i højere grad bliver medejere og –skabere af det attraktive unge- og uddannelsesmiljø.

Desuden anbefales det, at aktiviteter som uddeling af muleposer til nye elever og studerende ved vinter- og sommerstart ophører, at markedsføringspuljen reduceres betydeligt og at der ikke arbejdes videre med den foreslåede pulje til støtte af sociale og faglige arrangementer ude på uddannelsesstederne.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Unge- og Uddannelsesudvalget godkender forvaltningens anbefalinger for Studieby frem mod 2026.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 29-11-2022

Godkendt.

Punkt 5 Drøftelsessag: Mål for Bülows Makerspace 2023-2026

Sagsresumé

Bülows Makerspace er et efterspurgt undervisnings- og fritidstilbud, som svarer ind i en række politikker, strategier og dagsordener. Projektleder Kia Skovbo Ehlers præsenterer mål for Bülows Makerspace, og der lægges op til en drøftelse af mål og ambitioner for 2023-2026.

 

Sagsbeskrivelse:

Siden åbningen i maj 2018 har Bülows Makerspace udviklet sig til at være et efterspurgt undervisnings- og fritidstilbud, der svarer ind i en række politikker, strategier og dagsordener, som går på tværs af Unge- og Uddannelsesudvalget og Børne- og Skoleudvalget.

 

Som inspirerende læringsmiljø og teknologilaboratorie for grundskole, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser indtager Bülows Makerspace en central rolle i understøttelsen af børn og unges science kapital indenfor især teknologiforståelse og digital dannelse i Fredericia Kommune. For at sikre en rød tråd på tværs af aktiviteterne frem mod 2026 er der behov for en drøftelse af ambitioner og mål i en ny strategisk ramme for Bülows Makerspace.

 

Behov for flere STEM-uddannede

Der er et stigende behov for kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling, herunder personer med en STEM-faglig uddannelse og kompetencer. Flere undersøgelser peger på, at Danmark i 2030 vil mangle ca. 33.000 faglærte inden for STEM-fag og ca. 20.000 personer med en videregående uddannelse inden for ingeniørfag, teknik og it (CONCITO, 2022). Samme problematik ses i Trekantområdet, hvor det lokale erhvervsliv anslår at behovet af forskellige ingeniøruddannede ligger på ml. 3.300 – 5.490 i 2022 (Trekantområdets uddannelsesråd, 2018).

 

Unge beslutter sig tidligt for valg af ungdomsuddannelse og beslutningen er svær at ændre (EVA, 2021). Lærere i grundskolen har afgørende indflydelse på elevernes interesse for STEM-fag, men nogle af barriererne for valg af STEM-uddannelse er bl.a. at grundskolen i højere grad er teoribaseret end praksisorienteret og at underviserne har begrænset kendskab til, hvordan STEM-fag relateres til praksisnære udfordringer og løsninger (Teknologipagten, 2022).

 

Der er store forskelle mellem pigers og drenges opfattelse af egne kompetencer i relation til it og teknologi, og især pigerne har svært ved at forestille sig et fremtidigt arbejdsliv med it (ICIL 2018). I et stadig mere digitaliseret samfund stilles der store krav til at børn og unge udvikler digitale kompetencer, så de kan begå sig på fremtidens arbejdsmarked.

 

Størstedelen af unge på STEM-uddannelserne har valgt deres uddannelse på baggrund af interesse, jobmuligheder og løn (CONCITO, 2022), og etableringen af samarbejder mellem grundskoler og virksomheder i STEM-brancher kan være medvirkende til at øge elevernes interesse for STEM-fag (Rambøll 2018). Som på landsplan gælder det også i Fredericia, at flere unge skal kunne se en fremtid for sig inden for STEM-verdenen.

 

Makerspace skal inspirere flere til en STEM-uddannelse

Bülows Makerspace skal være et kreativt og inspirerende læringsmiljø, der kobler undervisning og arbejdsliv, og er bannerfører for en teknologiorienteret og undersøgelsesbaseret didaktik med kobling til aktuelle samfundsproblematikker. Alle børn og unge skal i Makerspace opleve, at arbejdet med teknologier er sjovt og meningsfuldt og mere end teknik og matematiske udregninger. Her inspireres de til at vælge en erhvervskompetencegivende uddannelse inden for STEM.

 

På mødet vil projektleder Kia Skovbo Ehlers præsentere udvalget for en strategisk ramme for Bülows Makerspace 2023-2026. Præsentationen danner udgangspunkt for en drøftelse og vil bl.a. indeholde:

-          Status på aktiviteter og organisering

-          Fremadrettede aktiviteter og udvikling af et inspirerende læringsmiljø

-          Resultatmål for 2023–2026

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Unge- og Uddannelsesudvalget drøfter mål og ambitioner for Bülows Makerspace 2023-2026.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 29-11-2022

Drøftet.

Punkt 6 Orienteringssag: Rekrutteringsindsats i plejen

Sagsresumé

Denne sag retter fokus på rekruttering til plejens område. Rekrutteringen er en udfordring, hvor der til stadighed er brug for indsatser på forskellig vis. Denne sag giver et indblik i tiltag der har været igangsat på området.

 

Der planlægges en proces til foråret 2023, hvor forskellige aspekter og perspektiver i sagen belyses på udvalgsmøder med henblik på udarbejdelse af en samlet strategi for rekruttering og fastholdelse af medarbejdere på plejens område.

Denne orienteringssag tilgår Senior- og Socialudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget samt Unge- og uddannelsesudvalget.

 

 

Sagsbeskrivelse

Fredericia kommune har i lighed med landets øvrige kommuner udfordringer i forhold til rekruttering af plejepersonale, og der er til stadighed behov for at have fokus på at imødekomme udfordringen med forskellige indsatser.

 

I denne sag gives et overblik over igangværende eller gennemførte indsatser på området.

Der er i regi af KKR udarbejdet en fordelingsnøgle til fordelingen af lærepladser til de 2 social- og Sundhedsuddannelser. Lærepladserne er fordelt således, at Fredericia Kommune har 29 pladser på Social- og Sundhedshjælper uddannelsen og 55 pladser på Social- og Sundhedsassistentuddannelsen. Der er i år ansat 22 Social- og Sundhedshjælper elever og 35 Social- og Sundhedsassistentelever. Dermed leves ikke helt op til dimensioneringstallene, hvilket skyldes 2 ting: 1) der er færre ansøgere end sidste år (hvilket også er en tendens i omkringliggende kommuner) 2) Ansøgere tager til omkringliggende kommuner, hvor det er muligt at få voksenelevløn uden 1 års erfaring.

Der opstartes et stort hold på Social- og Sundhedsuddannelsen til Januar 2023, hvor der pt. er 20 tilmeldte.

 

Indsatser i årene 2018-2021

Der har været igangsat forskellige aktiviteter med henblik på rekruttering til plejens område. De forskellige indsatser har været etableret under en fælles paraply ”hænder nok”. Formålet med arbejdet har haft fokus på at tiltrække personer til plejesektoren, både for at sikre at flere unge vælger faget, når de vælger uddannelse, men også understøtte at andre faggrupper får øjnene op for faget.

Rekrutteringen til social- og sundhedsuddannelserne sker fra et meget bredt felt:

  • 9. og 10. klasse
  • Fra andre ungdomsuddannelser, enten frafald eller gennemført
  • FGU
  • Ufaglærte, ferieafløsere og vikarer
  • Ledige fra Jobcenter
  • Brancheskiftere

Tendensen over de senere år er, at der er flere og flere voksne og færre og færre af de helt unge, som søger ind på social- og sundhedsuddannelserne.

 

Nedenfor skitseres de forskellige indsatser, der har været igangsat:

 

Interne rekrutteringer (fra Social- og Sundhedshjælper til Social- og Sundhedsassistent)

Der er i plejen fokus på at informere om, at der eksisterer en mulighed for at videreuddanne sig til Social- og Sundhedsassistent.

 

Fredericia Kommune har i forhold til andre kommuner en høj andel af uddannet personale. Derfor har der ikke været så mange personer, der har været i målgruppen for dette tiltag.

 

”Snart klar til Sosu”

Her har der i samarbejde med Social- og Sundhedsskolen været et hold, der har gennemført et undervisningsforløb, hvor praktik i plejen var en integreret del af forløbet. Til trods for at uddannelsesforløbet blev gennemført i en Coronatid, og holdet var præget af højt fravær, må det betegnes som en succes, idet 80% af holdets deltagere efterfølgende var motiveret for en vej til at blive Social- og Sundhedsassistent – og 50% af deltagerne er enten i uddannelse, i studieforberedende aktivitet eller på vej i job, 20% afventer eventuel årsvikariat.

 

Efter gennemførelsen af det første hold, har der været en række andre tiltag af lignende karakter målrettet personer med anden etnisk baggrund mv. Tiltaget må betegnes som en succes, og der er potentiale i lignende forløb igen. Det var finansieret af AUB midler, hvilket ikke er en mulighed længere.

 

Sommervikarer der rekrutteres til uddannelse

For at få voksenelevløn skal man være fyldt 25 år samt have relevant erhvervserfaring.

 

Alle elever, som kom ind på uddannelsen efter endt sommervikariat i de 3 år projektet kørte, fik voksenelevløn (ca. 40 deltagere). Enkelte personer var berettiget til voksenlærlingeløn, hvilket udløser et tilskud fra jobcenteret i max 2 år.

 

Projektet er blevet evalueret og har ændret lidt form. Fremfor at rekruttere sommervikarer er der i stedet blevet rekrutteret personer til 1-årige ansættelser. Derefter vil en efterfølgende uddannelse automatisk være berettiget til at søge på voksenelevløn.

 

Efter ansættelsen som sommerferievikar gennemføres 6 ugers undervisning og den nyansatte tilknyttes et distrikt. De 6 ugers undervisning kan give VEU godtgørelse.

 

Dette tiltag har været en succes ved opstarten, hvor der var stor tilslutning til tiltaget. Tilslutningen har aftaget i det seneste år.

 

Spirer

I budget 2022 samt i overslagsårene er afsat midler til ansættelse af fritidsjobbere i plejehjemmene. Ordningen er kendt som ‘Spirerne’ og skaber flere aktiviteter i plejehjemmene, styrker rekrutteringen og støtter op om fritidspolitikken ved at skabe tilgængelige fritidsjob. De første erfaringer på dette tiltag er rigtig positive. Det er håbet, at dette tiltag sammen med erhvervspraktik i plejen og et klar vinkling af 10.PRO kan medvirke til at flere unge tilvælger plejefaget på sigt.

 

Fuldtidsvejledere

Der har været kørt forsøg med fuldtidsvejledere i år 2022. Forsøget har vist sig succesfuldt og med budget 2023 er der afsat midler til fuldtidsvejledning permanent.

 

Dermed kan de gode erfaringer med tæt vejledning og opfølgning af alle SOSUelever fastholdes til gavn for både nuværende og kommende elever i kommunen.

 

Fra pædagogisk assistent til ansat i plejen

Et projekt blev igangsat med henblik på at rekruttere pædagogiske assistenter til ansættelse i plejen. Dette projekt blev ikke nogen succes, der var ikke grundlag for at etablere projektet, da der ikke var pædagogiske assistenter der ønskede et job indenfor plejeområdet.

 

 

Fremadrettet proces

Der er således allerede en række erfaringer med at øge rekruttering og fastholde flere medarbejdere. I lyset af de demografiske udfordringer er der behov for en samlet strategi for rekruttering og fastholdelse af medarbejdere. Derfor planlægges en proces til foråret 2023, hvor forskellige aspekter og perspektiver i sagen forelægges til politisk drøftelse med afsæt i de overordnede politiske mål og visioner på tværs af velfærdsområderne.

Økonomiske konsekvenser

Udgifter og økonomiske konsekvenser forbundet med de kommende rekrutteringsindsatser vil blive belyst i forbindelse med den samlede strategi.

 

 

Vurdering

Med projekt ”hænder nok” har Fredericia gjort sig en række erfaringer med forskellige rekrutteringstiltag, hvor de mest virkningsfulde har været ”snart klar til SOSU”, som er målrettet ledige i jobcentret og ”afkortet grundforløb” for sommervikarer i plejen. I forhold til den fremtidige rekruttering, så har Fredericia Kommune permanentgjort et forsøg med fuldtidsvejledere til SOSU, som i samarbejde med UU og jobcentret kan deltage i målrettede rekrutteringsforløb og samtaler. Desuden har Fredericia iværksat en indsats, Spirerne”, som er målrettet de helt unge. 

 

Der er behov for løbende at justere indsatser, så de er tilpasset det aktuelle jobmarked. Samtidig er der behov for fokus på den udgift, der vil være også fremadrettet til uddannelse af voksenelever for at sikre muligheden for brancheskift mv.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 29-11-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 7 Orienteringssag: Handleplanskatalog til Fredericia for Livet - version 2

Sagsresumé

Handleplanskataloget til ’Fredericia for Livet’ er et tillæg til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik. Kataloget omsætter visionerne i de fire pejlemærker til konkrete handlinger i forhold til nuværende strategisk prioriterede indsatser, fremtidige fokusområder og mulige udviklingsspor.

 

Byrådet godkendte version 1 af kataloget i juni 2022. Nu foreligger version 2 af kataloget, som indeholder en opdatering for at sikre et aktuelt overblik over handlinger/indsatser.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia for Livet, Fredericia Kommunes Sundhedspolitik, sætter retningen for, hvordan vi gerne vil skabe flere gode leveår for fredericianerne gennem fire centrale pejlemærker: Sunde rammer, Sammen om sundhed, Livsglæde og fællesskaber, samt Lighed i sundhed.

 

For at omsætte visionerne i politikken til konkrete handlinger er der udarbejdet et dynamisk Handleplanskatalog til ’Fredericia for Livet’ på tværs af de tre direktørområder. Handleplanskataloget har således også til formål at synliggøre, at sundhed løftes på tværs i kommunen. Alle fagområder og fagudvalg har handlinger/indsatser, der spiller ind i den brede sundhedsfremmende og forebyggende dagsorden og vil derfor være repræsenteret i kataloget.

 

Handleplanskataloget giver et overblik over:

  • Nuværende strategisk prioriterede indsatser: Indsatser og initiativer som vi allerede er godt i gang med, og som spiller direkte ind og understøtter visionerne i Sundhedspolitikken.

 

  • Fremtidige fokusområder: Indsatser og fokusområder, der allerede ligger i støbeskeen, og som vil have en særlig opgavemæssig betydning i 2023.

 

  • Mulige udviklingsspor: Handlinger der peger på forskellige udfordringer og muligheder, og som tydeliggøre et potentiale for at løfte visionerne i Sundhedspolitikken yderligere. Disse handlinger er endnu ikke konkrete, og vil både skulle udvikles og prioriteres politisk. Det betyder også, at handlingerne kan indeholde flere forskellige indsatser, som kan løftes på forskellige niveauer og måder.

 

Handleplanskataloget er ikke en udtømmende liste over alle handlinger i Fredericia Kommune, der understøtter de fire pejlemærker. Det indeholder handlinger, der er valgt fremhævet af direktørområderne og fagcheferne, og hvor vi som kommune har valgt at gøre noget ud over den lovpligtige kommunale driftsopgave.

 

Proces

Byrådet godkendte version 1 af Handleplanskataloget i juni 2022, hvormed dette er den første opdatering herefter. For at synliggøre, hvad der er sket af ændringer i kataloget, så vedhæftes et bilag over de væsentligste ændringer fra version 1 til version 2. Dette inkluderer handlinger, der er slettet, tilføjet eller flyttet.

 

Det videre arbejde med de mulige udviklingsspor afventer Byrådets Vision, således at der sikres en kobling mellem visionen og prioriteringen af udviklingssporerne. Fagudvalgene har i forbindelse med denne sag mulighed for at komme med eventuelle kommentarer til de mulige udviklingsspor, som vil indgå i udarbejdelsen af et oplæg til det videre arbejde med udviklingssporerne i foråret 2023.

 

Handleplanskataloget vil fremadrettet blive opdateret én gang årligt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at Handleplanskataloget giver et godt overblik over det nuværende og fremadrettede arbejde for at skabe flere gode leveår for fredericianerne, samt en tydeliggørelse af at sundhed skal løftes på tværs af politiske udvalg, kommunens fagområder og i tæt samspil med øvrige medspillere på sundhedsområdet og i lokalsamfundet, samt af fredericianerne selv.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til fagudvalgene, at:

  1. fagudvalgene tager orienteringen til efterretning
  2. fagudvalgene afgiver eventuelle kommentarer til de mulige udviklingsspor
  3. fagudvalgene oversender sagen til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, som anbefales at tage orienteringen til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-11-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 29-11-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 29-11-2022

  1. Orienteringen taget til efterretning
  2. Udvalget ønsker at få unges mentale sundhed tydeligere frem i udviklingssporene i handlekataloget
  3. Sagen oversendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, som anbefales at tage orientering til efterretning

Punkt 8 Orienteringssag: Budget og styrelsesmæssigt ansvar for ungeenheden

Sagsresumé

Den politiske vision for den tværgående ungeenhed blev godkendt i Unge- og Uddannelsesudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget og Senior- og Socialudvalget d. 5. oktober 2022. Opgaver og økonomi forbundet med ungeenheden samles i Unge- og Uddannelsesudvalget. I denne sag orienteres de fire fagudvalg om ungeenhedens samlede økonomi og om ændringer i styrelsesvedtægten som følge af etablering af ungeenheden. Bilag præsenteres på udvalget, og lægges derefter på sagen som bilag i referatet.

 

Sagsbeskrivelse:

I Budget 2022 blev forligspartierne enige om at samle en række eksisterende indsatser i en ny organisatorisk enhed og skabe en sammenhængende og tværgående ungeindsats for unge under 30 år. Ungeenheden omfatter unge ml. 12 og 30 år.

 

Ambitionen er at kunne hjælpe alle unge, som på et tidspunkt i ungdomslivet har brug for et springbræt ind i det selvstændige ungeliv. At ungeenheden har fokus på, at de unge får den hjælp, som netop de har brug for ift. uddannelse, job og livet generelt, så de kan finde deres egne veje til det, som er meningsfuldt for netop dem.

 

Unge- og Uddannelsesudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget og Senior- og Socialudvalget har alle opgaver forbundet med de unge, der omfattes af den nyetablerede ungeenhed. De fire fagudvalg drøftede på et fællesmøde d. 15. juni 2022 første udkast til en vision og blev orienteret om den forventede samlede økonomi for ungeenheden, bestående af en sammenlægning af budgetter for de afdelinger, der organisatorisk lægges ind under fagchefen for ungeenheden, samt de tilførte midler fra Budget 2022. 

 

På fællesmødet d. 5. oktober 2022 godkendte de fire udvalg den endelige vision for ungeenheden og blev samtidig orienteret om, at de budgetmæssige tilpasninger foretages i forbindelse med Budget 2023. På nærværende møde præsenteres udvalget for det samlede budget for ungeenheden (jf. bilag 1). Udvalget orienteres desuden om ændringer i styrelsesvedtægten, der relaterer sig til udvalgets opgaver og ansvar i forhold til ungeenheden (jf. bilag 2). Det samlede forslag til ændringer i styrelsesvedtægten forelægges Byrådet til godkendelse.

Økonomiske konsekvenser

Etablering af ungeenheden er en reorganisering på tværs af fagudvalg og er derfor omkostningsneutral på bundlinjen. Den samlede overflytning af midler til Unge- og Uddannelsesudvalget fremgår af bilaget.

 

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at en samling af indsatserne og tilføjelse af midler til ungeenheden vil højne den samlede kvalitet og sammenhæng til gavn for Fredericias unge og deres mulighed for at lykkes i livet.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Unge- og Uddannelsesudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget og Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 29-11-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 9 Orientering (Lukket)

Punkt 10 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller