Budrunde
Grundene udbydes i første omgang via budrunde. Ønsker du at byde på en grund, skal du være opmærksom på, at dit bud er bindende og ikke kan tilbagekaldes, efter at Fredericia Kommune har givet besked om, at buddet accepteres. Fortrydes et bud efter dette tidspunkt, er fortrydelsen omfattet af reglerne i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom.
Læs mere under ”Køb af grund - købsproces og vilkår”
Købsaftale – når kommunen har accepteret dit købstilbud
I din købsaftale indgår datoen for, hvornår du overtager grunden. Fra overtagelsesdatoen betaler du alle udgifter, der er forbundet med din grund.
Købesummen skal betales den dag, hvor du overtager grunden. Kommunen sender en faktura til dig i din digitale postkasse ca. 2 uger før grunden overtages.
Kan jeg fortryde mit køb?
Ja, du har lov til at fortryde dit grundkøb.
Det kan du gøre indtil 6 hverdage efter, at kommunen har accepteret dit tilbud om køb. Det koster 1% af grundens pris at fortryde.
Efter de 6 hverdage er det ikke længere muligt at fortryde købet.
Tinglysning
Du skal selv sørge for at få handlen og evt. servitutter tinglyst på tinglysning.dk. Dette skal ske senest 2 måneder efter du har overtaget grunden. Vi anbefaler, at du allerede fra begyndelsen får en rådgiver til at hjælpe dig med tinglysning af skøde og servitutter.
Omkostningerne til tinglysning skal du selv betale. Hvis fristen overskrides, kan Fredericia Kommune vælge at foretage tinglysningen for din regning.
Som grundejer er du forpligtet til at respektere eventuelle servitutter på din grund.
Når du tinglyser din grund, sikrer du dine rettigheder – dvs. ejendomsretten (skøde) og begrænsende rettigheder (servitutter) over grunden.
En servitut kan f.eks. være krav om medlemskab af grundejerforening.
Et skøde indeholder de helt basale oplysninger om handlen. Når skødet er godkendt af alle parter, sætter du og kommunen en digital underskrift.
Adgang til området
Du har nem adgang til Ullerup Nord fra Fredericia midtby via Vejlevej og Bredstrupvej eller via Ydre Ringvej.
Etape 1 - Christen Borchs vej vejbetjenes fra en tilslutning fra Bredstrupvej
Etape 2 - Jens Bergendals Vej betjenes fra Vestre Kobbelvej
Veje og stier
Grundene ligger ved privat fællesvej
Der etableres kantsten, gadelys og vejen forsynes med slidlag, når min. 50% af grundene er solgt og bebygget. Udførslen af dette aftales nærmere med grundejerforeningen.
Stamveje udlægges med en kørebanebredde på 6 meter, og boligveje udlægges med en kørebanebredde på min. 5½ meters bredde med fast asfaltbelægning.
Der anlægges stier i en bredde af min. 3 meter med fast belægning, som forbinder delområde 1 og 2 indbyrdes, samt forbindelse til de grønne arealer. Stierne udlægges som private fælles stier.
Når du skal plante hæk mod vej, sti og fællesarealer skal du være opmærksom på, at hækken skal plantes min ½ meter inde på egen grund. Hæk mellem naboer placeres i skel. Det er en god idé at gå i dialog med dine naboer, inden du begynder at plante hæk for at undgå eventuelle efterfølgende konflikter.
Der skal etableres mindst 2 parkeringspladser pr. åben-lav bolig (parcelhusbebyggelse)
Arkæologiske forhold
Vejle Museerne har udført arkæologiske forundersøgelser på området i september 2022. Der er ikke fundet noget af arkæologisk interesse, og området er således frigivet.
Adgangsforhold og overkørsel
Vi vil gerne passe på de bløde trafikanter og de legende børn på vejen. Derfor er der regler for, hvor bred din indkørsel må være.
Når du modtager byggetilladelse fra kommunen, modtager du også en tilladelse til at etablere en indkørsel fra vejen og ind til din grund – en såkaldt overkørselstilladelse.
I den kan du se, hvor bredt overkørselsarealet til din indkørsel må være. Den bredde skal du selvfølgelig holde dig inden for – ellers risikerer du i værste fald at skulle omlægge en del af din indkørsel.
Vær opmærksom på, at hvis din rådgiver/byggefirma har ansøgt om byggetilladelse på dine vegne er overkørselstilladelsen sendt til din rådgiver.
I etableringen af din overkørsel, som forbinder den private grund med vejen, er der særlige vilkår, du skal være opmærksom på:
Niveauet, hvor overkørslen skal tilslutte vejen bliver ca. 11 cm højere, når den er færdiggjort. Slidlag etableres, når min. halvdelen af grundene er solgt og bebygget.
Du kan med fordel vente med at etablere fast belægning fra skel og frem mod kørebanekant, indtil vejen er færdiganlagt med kantsten og rabatter.
Du skal anvende køreplader i forbindelse med adgang til grunden i byggeperioden.
Der må etableres 1 overkørsel pr. grund i maksimalt 6 meters bredde.
Husk at tage hensyn til placeringen af lygtepæle, skilte, træer, parkeringslommer mv., når du planlægger, hvor din overkørsel skal være. Hvis der er en lygtepæl eller andet lige der, hvor du gerne vil have din indkørsel, skal du kontakte kommunen (Vej & Park tlf. 4131 8727) for at høre om muligheden for at få det flyttet. Vær her opmærksom på, at du selv skal betale for en evt. flytning.
Skelpæle og udbedring af skader
Din grund er afgrænset med skelpæle. Alle skelpunkter er markeret med jernrør, som markerer hjørnerne på din grund. Alle skelpunkter er kontrolleret af landinspektør ved byggemodningens afslutning.
Skelpælene viser, hvor din grund støder op mod din nabos grund og mod vej/sti og evt. fællesarealer. Pælene kan nogle gange være svære at få øje på, hvis de eksempelvis er blevet begravet i jord. Men de er der oftest stadigvæk.
Vær opmærksom på, at skelpæle og markeringspæle ikke er det samme. Skelpælene er metalrør i 80 cm længde, som stikker en lille smule op over jorden. Markeringspælene er træpæle, ofte med rødmalet top.
Hvis du ikke kan finde skelpælene på din grund, kan du kontakte os, og så vil vi sørge og betale for, at der bliver sat nye skelpæle af landinspektørfirma. Det er dog en betingelse, at vi får besked herom senest 14 dage efter overtagelsen.
Vi anbefaler, at du, ved byggeriets start, sikrer disse punkter bedst muligt med stolper eller lignende, da kommunen ikke reetablerer dem, hvis de går i stykker.
Som bygherre er det dig, der dækker omkostninger til at udbedre eventuelle skader på byggemodningen. Det kan være skader på kantsten, rabatter, gadelys, kabelskabe, og hvis vejbrønde skal tømmes for byggematerialer fra dit byggeri. Sørg derfor for, at sand, grus og andet byggemateriale ikke ledes i vejbrøndene.
Ansøgning om byggetilladelse
Når du skal søge om byggetilladelse skal du søge digitalt under "Byg og Miljø". Se mere her: Søg om byggetilladelse
Byg og Miljø har en hjemmeside, hvor borgere og virksomheder kan søge om byggetilladelse. Du kan søge på vegne af dig selv, men du kan også vælge at lade din rådgiver søge på dine vegne.
Når du køber en kommunal byggegrund, må du søge om byggetilladelse op til 1 måned før, du overtager grunden. Vær opmærksom på, at du skal have overtaget og betalt for grunden, før en byggetilladelse må tages i brug.
Har du spørgsmål vedr. ansøgning om byggesag er du altid velkommen til at kontakte:
Byg & BBR
Tel. 7210 7838
Mail: kommunen@fredericia.dk
Terrænregulering
Inden du går i gang med dit byggeri, skal du være opmærksom på, at der er regler for, hvor meget du må regulere jordoverfladen på din grund.
Det betyder, at du ikke frit må udjævne niveauforskelle ved enten at fjerne, tilføre eller flytte jord. Det samme gælder, når du skal anlægge din have.
Reglerne finder du i lokalplanen (lokalplan 362) og evt. i din byggetilladelse.
Har du spørgsmål ang. terrænregulering, kan du kontakte:
Byg & BBR
Tel. 7210 7838
Mail: kommunen@fredericia.dk
Jordbundsundersøgelse
Når I beslutter jer for at bygge nyt hus, råder vi jer til at få foretaget en jordbundsundersøgelse, inden I begynder at bygge. Undersøgelserne foretages af geotekniske specialfirmaer, og udgiften hertil betales af dig som grundejer. Undersøgelserne viser, hvordan og hvor dybt der skal funderes for at modvirke sætningsskader mv. på fundament og murværk. Der kan ikke forventes nedslag i grundprisen på grund af ekstraudgifter til fundering.
Se nærmere under fanen "Jordbundsundersøgelser"
Hvad gør jeg, hvis vi støder på et dræn under byggeriet?
På din grund kan der ligge drænrør, som hverken du eller kommunen har kendskab til.
Hvis du i forbindelse med byggeriet støder på dræn, har du pligt til at retablere det for din regning. Det kan rent praktisk ske ved, at drænet for eksempel føres uden om huset.
Afgifter og tilslutning
Købesummen er inklusiv:
• Tilslutningsafgifter til fjernvarme via TreFor
• Byggemodningsomkostninger/tilslutningsafgifter til kloak, vand og el
Øvrige tilslutningsafgifter er ikke inkluderet i prisen.
Forsyninger
Tilslutning af kloak, vand, el og fjernvarme
Fredericia Kommune har sørget for, at din grund er forsynet med drikkevand, el, fjernvarme og kloak frem til grundgrænsen.
Som grundejer skal du selv sørge for at kontakte forsyningsselskaberne, så de eksisterende ledninger og rør bliver ført videre fra tilslutningsstedet ved grundgrænsen og ind i dit hus. Arbejdet skal udføres af autoriserede installatører og udgiften hertil betales af køber.
Ønsker du oplysninger om tilslutningsstedet på din grund, skal du kontakte forsyningsselskabet direkte
Regnvand og spildevand
Der er ledningssystem til regnvand og spildevand. For at undgå fejltilslutninger er opføringsrøret for skelbrønden til regnvand markeret med blå maling indvendigt, og opføringsrøret for spildevand er markeret med rødbrun farve.
Regnvandsstik er placeret ca. 2 meter fra skel og spildevandsstik er ca. 3 meter fra skel. Grundejer skal sørge for, at dæksler ikke dækkes til, og at de er ført op til og ligger i niveau med terræn.
Grundejer skal sikre, at overfladevand ledes væk på egen grund. Det kan gøres på forskellige måder. Etableres indkørslen med fald mod vejen, skal grundejer sørge for at lave aquadræn/overfladedræn til at opsamle regnvand, så det ikke løber ud på vejen.
Læs mere om reglerne for håndtering af overfladevand på din grund på Fredericia Kommunes hjemmeside under affald, kloak og miljø.
Fjernvarme
Grundejer aftaler med TreFor, hvordan stikledningen til fjernvarmen skal etableres, når byggeriet skal i gang.
Fibernet og el
Ewii fibernet A/S har ført fiberrør til hver parcel og TreFor El A/S har fremført el-ledninger. Grundejer kontakter leverandør for nærmere aftale omkring tilslutning.
Brug din egen grund som lagerplads
Hvis nabogrunden står tom, kan det være fristende at bruge den som lagerplads og arbejdsareal. Men også her gælder ejendomsretten, og den skal du og dit byggefirma samt leverandører huske at respektere.
Brug derfor din egen grund til at stille byggematerialer, affaldscontainere m.v. på. Så risikerer du heller ikke, at tunge køretøjer laver skader på andres arealer.
Du må heller ikke bruge vejarealer eller fællesarealer til oplag af byggematerialer m.v.
Hvorfor er reglerne sådan?
Tunge køretøjer kan ødelægge jordbunden og skelpæle. Naboen forhindres samtidigt i at vedligeholde grunden mv.
Huske også, at det er grundejerforeningen – dvs. dig selv – der overtager fællesarealerne senere i den tilstand, som de er i.
Byggepligt
Køberen skal påbegynde byggeri af bolig på byggegrunden senest 2 år efter overtagelsen.
Hvis køberen ikke opfylder denne forpligtelse, har kommunen ret til (men ikke pligt til) at købe byggegrunden tilbage på vilkårene anført i købsaftalen.
Videresalg af byggegrund
Videresalg af byggegrund i ubebygget stand forudsætter, at vilkårene i købsaftalen om byggepligt fastholdes til den nye erhverver af byggegrunden. Det er således fristen om byggepligt indenfor 2 år regnet fra overtagelsen af første køber, som også er gældende for ny erhverver.
En byggegrund skal også passes
Inden byggeopstart bør du – for dine naboers skyld – holde din byggegrund i pæn stand. Sørg f.eks. for at holde ukrudt nede, så det ikke spreder sig til naboernes grunde.
Om vinteren skal du huske at holde fortovet foran din grund fri for is og sne. Det er dit ansvar allerede ved overtagelsen, ligesom du har erstatningspligt, hvis personer falder og kommer til skade på dit is- eller sneglatte fortov.
Grundejerforening
Ifølge lokalplanen er der medlemspligt til grundejerforening for samtlige ejere af nyudstykkede grunde indenfor lokalplanens område.
Grundejerforeningen skal oprettes, når min. halvdelen af grundene i udstykningen er solgt - eller når Byrådet forlanger det.
Grundejerforeningen overtager de grønne arealer i udstykningen.