Organisation og ledelse
Her kan du læse om Fredericia Kommunes organisation.
Fredericia Kommune er fra 1. oktober 2023 organiseret i en klassisk kommunal opbygning med en kommunaldirektør og to direktører, og således med alle fagområder forankret i direktionen. Direktionen er understøttet af fire stabe, et byrådssekretariat og to fagforvaltninger, én for hvert direktørområde. Hver direktør har en stab ledet af en stabschef og en række fagafdelinger under sig, under ledelse af fagchefer.
Samarbejde på tværs og et fælles ansvar for kommunen er et helt centralt element i Fredericia Kommune. Direktører, stabschefer og fagchefer udgør derfor den strategiske chefgruppe og dermed den øverste ledelse i Fredericia Kommune. Opgaver og ansvarsområder er entydigt placeret, og det tværgående samarbejde er en forudsætning for at lykkes med opgaveløsningen.
Den strategiske chefgruppe skaber sammenhæng mellem det politiske niveau, direktionen og driften. De er bindeleddet både opad, udad og nedad i organisationen og sikrer feedback, helhedstænkning og samarbejde på tværs af forvaltningsområderne, herunder oversætter de politiske visioner og direktionens intentioner. Den strategiske chefgruppe er hver især, og som gruppe, garant for, at der ikke sker suboptimering, både fagligt og økonomisk, og funger som samlet ledelse for hele kommunen.