Ifølge §18 stk. 4 i affaldsaktørbekendtgørelsen (BEK nr. 1743 af 30/12/2024) skal kommunalbestyrelsen fastsætte og opkræve gebyr fra virksomheder, som anmelder flytning af jord, som erhvervsaffald, i henhold til jordflytningsbekendtgørelsen (BEK nr. 1452 af 07/12/2015).
Gebyret skal dække kommunens omkostninger i forbindelse med anmeldelse af jord. Gebyret skal differentieres, så det afspejler tidsforbruget ved den enkelte anmeldelse, dog således at gebyrstørrelsen kan inddeles i faste gebyrtrin fastsat af kommunalbestyrelsen.
Byrådet har den 7. oktober 2024 godkendt følgende takser for jordflytning.
Startgebyr for jordflytning: 150 kr.
Timetakst for sagsbehandling: 650 kr.
Startgebyret dækker kommunens udgifter til drift af anmeldesystemet (Jordweb).
Timetakst afregnes efter tidsforbruget på den enkelte sag. Der faktureres som minimum ½ time pr. sag og herefter pr. påbegyndt kvarter. Gebyret er momsfrit.
Gebyret dækker over følgende:
-
Dialog omkring konkret jordflytning, herunder forhåndsdialog
-
Gennemgang af jordflytningsanmeldelse
-
Gennemgang af analyseresultater
-
Opfølgning på uafsluttede jordflytningsanmeldelser
-
Afslutning og journalisering af sagen
Ved generel vejledning om jordflytningsreglerne opkræves der ikke gebyr.
Gebyret opkræves efter afslutning af den enkelte anmeldelse af jordflytning. Regningen udstedes til anmelder. Der opkræves også gebyr, selvom anmelder ikke vælger at benytte sig af anmeldelsen.