Her kan du som bygherre finde en vejledning til vejprojekter
Før en ny vej eller sti anlægges, skal kommunen godkende et vejprojekt. Dette gælder alle veje, inkl. private vej- og sti anlæg hvis de har adgang til offentlige veje.
I Fredericia Kommune ønsker vi en så smidig og effektiv sagsgang som muligt. Det kræver både noget af os og ansøgeren. Vi oplever ofte at projekter trækker ud, fordi alle forhold ikke er på plads. Ansøgningen skal indsendes i god tid og må ikke påbegyndes før byggemodningen er godkendt.
Ved en samlet byggemodning omfatter godkendelsen hele byggemodningsprojektet.
Kommunen stiller krav om at bygherren stiller garanti til sikring af, at projektet udføres som godkendt. Garantien skal stilles, når der ansøges om byggetilladelse i det byggemodningsområde, hvor vej-/stianlægget indgår. Kravet om garantistillelsen stilles derfor over for byggemodner.
Herunder beskriver vi, hvilke forhold fra ansøgers side, der skal være opfyldt, for at opnå den gode og effektive myndighedsproces.
Fredericia kommune er godkendende myndighed og bidrager ikke økonomisk i projektet. Fredericia Kommune må alene vejlede bygherre – ikke rådgive.
Projektet godkendes i samarbejde med Sydøstjyllands Politi. Fredericia Kommune indhenter politiets samtykke. Bemærk at politiet kan have op til fire ugers sagsbehandlingstid.
Bygherre er ansvarlig for at udarbejde det nødvendige materiale eventuelt i samarbejde med en rådgiver – Fredericia kommune anbefaler, at der på projekter som indeholder veje, stier, parkeringsarealer m.v. er tilknyttet en trafikal rådgiver.
I Fredericia Kommune udarbejdes projekter i henhold til Vejdirektoratets gældende vejregler. Hvis projektet ikke overholder disse, skal bygherre udarbejde et notat, der beskriver hvilke vejregler der ikke følges, begrundelsen for dette samt de afledte konsekvenser heraf.
Projektmaterialet til godkendelse skal indeholde:
Primær kontaktperson for bygherre/rådgiver – og evt. oplyse anden igangværende dialog, der er med Fredericia Kommune om projektet.
Projektbeskrivelse samt trafikal analyse af projektets påvirkning af området.
Tinglysninger og deklarationer, der kan have konsekvenser for projektet (fx vejbyggelinjer, adgangsbegrænsninger).
Tegninger skal vise eksisterende forhold uden for projekt/entreprisegrænsen (fx placering af træer, el-skabe, kørebaneafmærkning, helleanlæg m.v.).
Ændringer på planer skal altid vises med revisionsskyer på materialet samt tilhørende beskrivelse.
Oversigtsplan
Situationsplan der viser eksisterende forhold
Situationsplan der viser fremtidige forhold
Plantegning med placering af vejudlæg
Tværprofiler (tværsnit)
Skilte- og afmærkningsplan
Længdeprofil
Kørekurver for både det dimensions- og tilgængelighedskrævende køretøj. (min. 12 meter LV + obs på Køremåde A/B, samt den fremførte hastighed)
Afvandingsforhold
Oversigtsforhold i kryds samt møde- og stopsigt på vejnettet.
Sikkerhedszone ind til faste genstande
Beskrivelse af fremtidig trafik
Udførsel af trafiksikkerheds- og tilgængelighedsrevisioner skal aftales på det specifikke projekt
Når skitseprojektet er klart anbefaler Fredericia Kommune en dialog mellem bygherre og Vej & Park vedr. planer og ønsker for projektet.
Bemærk at projektets indvirkning på området (kapacitet/tilførsel af trafik) kan medføre ændringer på omkringliggende veje, som skal aftales nærmere med Fredericia Kommune. Udgifter ved ændringer kan være en del af bygherres udgifter.
Oversigtsplan
Situationsplan der viser eksisterende forhold
Situationsplan der viser fremtidige forhold
Situationsplaner, skal vise vej-, stitilslutning, overkørsler, placering af skilte (både eksisterende og fremtidige skilte), beplantning og belysning, oversigtsforhold og kørekurver, møde- og stopsigte, belægning og materialevalg, placering af renovation, vendemuligheder, parkering, evt. placering af bygninger og andre anlæg, samt deres adgangsforhold.
Skilte- og afmærkningsplan; herunder beskrivelse af hastighedsbegrænsning
Tværprofil/tværsnit, der bl.a. viser placering af belysning, skilte, træer, vejens fald, opbygning og bredde af veje/stier, fortov og rabat
Kørekurver for det dimensions- og tilgængelighedskrævende køretøj
Redegørelse for brand- og redningsveje
Kote- og Afvandingsplan der bl.a. viser placering af brønde, riste m.v. (overfladevand skal håndteres på egen matrikel)
Oversigtsforhold i kryds samt møde- og stopsigt på vejnettet.
Belægnings- og Apteringsplan (byudstyr m.m.)
Sikkerhedszone ind til faste genstande
Udførsel af trafiksikkerheds- og tilgængelighedsrevisioner skal aftales på det specifikke projekt
Kørekurver/Renovation
Grundet størrelsen på renovationsvogne skal der som udgangspunkt vises kørerkurver for mindst 12 meter lastbiler. Vær opmærksom på krav om køremåder, jf. gældende vejregler. Læs mere om krav til affaldsplacering her: Affaldsplan & Regulativer
Afvigelser fra lokalplan, lovgivning eller gældende vejledninger
Det skal på skrift gøres opmærksom på, hvis projektet afviger fra lokalplanen, gældende vejledninger og/eller lovgivning, der kan kræve, at der skal søges om dispensation.
Før der kan gives byggetilladelse i et nyt byggemodningsområde, skal der (jf. Byggeloven, §4, stk. 1 og 2) foreligge en garantistillelse for den interne byggemodning (herunder for anlæg af veje, stier, parkeringsarealer, belysning og rendestensbrønde) samt for eventuelle supplerende vejanlæg, der er krævet anlagt uden for byggemodningsområdet.
Garantien skal omfatte den samlede anlægssum. I særlige tilfælde kan der desuden, jf. lokalplanen, kræves garanti som sikkerhed for, at friarealer, plantebælter med videre udføres, hvis ny bebyggelse ønskes ibrugtaget før, anlæggene er færdiggjorte. Anlægssummen skal godkendes af Vej & Park før garantien stilles.
Garantistillelsen kan ofte nedskrives undervejs i etableringsfasen i forhold til det udførte. Garantien kan dog først frigives, når kommunen vurderer, at byggemodningen er færdig til ibrugtagning.