Alle grupper har et badeværelse tilknyttet stuen og adgang til legeplads.
Flexgrupperne
Der er to flexgrupper - Hoppelopperne og Balancebillerne i den ene ende af huset. Dette for at optimere samarbejdet mellem de to grupper og udvide børnenes mulighed for sociale relationer i denne aldersgruppe.
Der er tilknyttet et krybberum og en lille legeplads, som kun er tiltænkt flexgruppen. Der er cirka 12 børn på hver stue. Der er et fællesrum mellem de to stuer, som bruges rigtig meget i det daglige til leg, aktiviteter og dans.
I dagligdagen vægter vi at se på det enkelte barns behov - både de basale og de personlige. Det vil sige, at barnet får lov at sove, når det er træt og sover til det vågner. I forhold til det personlige behov, er vi bevidste om barnets næste udviklingstrin. Vi er opmærksomme på, hvad det enkelte barn har brug for af stimulation for den alsidige udvikling.
Begyndende relationsdannelse er ligeledes en vigtig del af barnets hverdag i flexgrupperne, og vi tilbyder lege/udfordringer, der er med til at styrke relationer børnene imellem.
Børnene bliver motorisk udfordret på vores legeplads, men også i vores bevægelsesrum. Vi vægter også at komme på opdagelse i vores nærområde.
For at stimulere børnenes sprog, gør vi brug af vores sangkuffert, som indikerer forskellige sange. Vi har bøger, som børnene kan kigge i alene eller sammen med en voksen. Vi sætter ord på det, som børnene gør, og det vi gør i dagligdagen. Eksempelvis når vi skal tørre næse på et barn, fortæller vi barnet, at nu tørrer vi barnets næse. Det er med til at stimulere barnets sprog, men det skaber også forudsigelighed for barnet og forudsigelighed skaber tryghed.
Vi vægter nærvær og nærhed højt. Det vil sige, at de voksne er hos børnene, sidder på gulvet og er fysisk nærværende sammen med børnene. De voksne bliver på stuen – det er vigtigt, at børnene er trygge og har tillid til den voksne, og derfor vægter vi et fast personale højt.
Et børneliv med motorisk og sproglig udvikling og voksne der er nærværende er et godt fundament til det videre liv.
Balancebillerne
Stuen er opdelt i to store rum og et lille rum. Det lille rum bruges til forskellig fordybelse, leg eller som et bold-/kuglerum hvor børnene rigtig kan boltre sig.
Et rum er tiltænkt måltider og fordybelse. Bordene kan flyttes og rummet kan bruges til at hænge sanse-/balancegynge op, ribber, ringe med mere til motoriske udfoldelser.
Det andet rum har en stor madras og ellers er rummet tiltænkt plads til leg og bevægelse. Der er begrænset legetøj på stuen, da vi ser fordele i motoriske lege på rutsjebane, det bobles vi har på stuerne, vipper og det andet vi har til rådighed. Dette rum er inspireret med bogstaver og tal på væggene for at børnene fra de er små ser sproget, tal og bogstaver på et legende niveau.
Hoppelopperne
Stuen har en nem og overskuelig inddeling, hvor børnene hurtigt finder/ser muligheder for, hvad de vil lege med. Der er et stort hjørne med masser af lego, et legeborg midt i rummet, hvor der også forefindes legetøj. Et lille rum, hvor der er en dukkekrog, hvor der altid er mulighed for at få serveret et måltid mad og drikke. Til de stille stunder har vi puslespil og madrasser til boglæsning/sang. Stuen er ligeledes indrettet til, at vi kan skubbe tingene til side, og frem dukker et kæmpe rum med alverdens muligheder.
Børnehaven
Børnehaven består at to grupper - Skallerne og Kastanjerne. Der er cirka 24 børn på hver stue.
Børnehaven bruger - udover deres stuer - fællesrummene og gangene til aktiviteter, leg og dans. De bruger ligeledes også Olympiadens fantastiske legeplads, som har boldbane, bakker, gynger, skib, sanse-/balancegynge, balancegang, trampets, bålsted, ”skovområde”, cykelbane, sandkasse, skyggehus og med mere.
Springfrøerne
Vi har delt stuen i forskellige rum i rummet. Vi har:
- en dukkekrog med køkken, hvor børnene har mulighed for at trække sig lidt tilbage og lege rolleleg
- en scene med udklædningstøj og musikinstrumenter, hvor børnene har mulighed for at udfolde deres kreative evner inden for musik og drama.
- Cd-afspilleren bruges til både dans og afslapning
- et Wii område, med idrætsrelaterede spil
- et sofahjørne med mulighed for afslapning eller fordybelse i en bog.
Derudover har vi et lille rum, som vi har indrettet med pirater, riddere og borge, hvor børnene har mulighed for at lege uforstyrret.
Vi har to borde, et lille og et stort, som vi bruger, når vi spiller, tegner, klipper og klistrer og leger med perler.
Vi har prioriteret indretningen på stuen, så vi tilgodeser det motoriske, samtidig med vi har fokus på det sociale og det kognitive aspekt.
Vi følger børnenes spor, og er omkring dem i deres aktiviteter, samtidig med at vi sætter aktiviteter i gang, som inspirerer og udvikler børnenes kompetencer.
Skøjteløberne
Stuen er to store rum og et lille rum.
På stuen har vi:
- Værkstedsaktiviteter som lim, forskellige slags papir/karton, maling sakse, farver og modellervoks.
- Skramlotek med genbrugsmaterialer til fremstilling af 3D-”kunstværker”.
- Et lille stille rum med mulighed for fordybelse for få børn, kurve med forskelligt legetøj, som børnene kan vælge imellem fx bamser, pet shop dyr og dukker i blødt materiale.
- Dyr, biler/garage og konstruktionslegetøj såsom træklodser og lego.
- Grovmotoriske redskaber: Ribbe, rutsjebane, kondicykel og madras.
- De materialer vi har, kan tilpasses børn fra 2-6 år.
Ved Kastanjerne er der i forhold til materialer og indretning størst fokus på følgende områder: Finmotorik, grovmotorik, den alsidige personlige udvikling og kulturelle udtryksformer. De aktiviteter vi sætter i gang, tager udgangspunkt i de materialer vi har på stuen.
Det ene rum er indrettet til kreativitet og fordybelse, hvor det andet er tiltænkt motoriske udfoldelser. Der er en ribbe, madrasser og en masse motorik-tilbehør, som alle grupper kan benytte sig af.