Læringsmiljøpædagogernes rolle er at understøtte den enkelte daginstitutions arbejde med at udvikle læringsmiljøet og børnefællesskaber, og derigennem skabe lokal kapacitetsopbygning gennem fagligt fokus på læringsmiljøer frem for specifikke individuelle vanskeligheder.
Det er sparring tæt på i hverdagen, hvor sparring både kan gives i forhold til styrkelse af det pædagogiske grundlag - børnefælleskaber, børn i udsatte positioner, leg og læring, kommunikation og struktur.
Det er sparring til at styrke den pædagogiske praksis: struktur, indretning, positionering, systematik og refleksion. Læringsmiljøpædagogen kan byde ind med oplæg til eksempelvis personalemøder eller forældremøder. Ligeledes kan læringsmiljøpædagogen formidle kontakt til andre pædagogiske konsulenter med særlig kompetencer eller vidensfelter, som er efterspurgte i institutionen.
Læringsmiljøpædagogerne tilbyder også at indgå i forløb, som understøtter det pædagogiske grundlag, eksempelvis i forhold til den nye styrkede pædagogiske læreplan. Det vil i praksis altid ske i samarbejde med det pædagogiske personale. Forløbene vil typisk være kortere forløb a 4-12 uger og have praksisnær karakter. Forløbene tilrettelægges fleksibelt og tager afsæt i den lokale kontekst. Emner i forløb kan være affektregulering, følelsesmæssig udvikling, sprogudvikling, motorik m.m. Forløbene kan også tilrettelægges i samarbejde med AKT.