Spørgsmål til situationen i Ukraine

Situation i Ukraine er alvorlig, og mange lokale borgere vil gerne hjælpe på forskellig vis eller har spørgsmål.

Krigen i Ukraine betyder, at der i øjeblikket kommer mange ukrainere til Danmark. Nogle kommer af egen drift, andre er blevet hentet ved den polsk-ukrainske grænse af for eksempel ukrainere, der bor i Danmark.

Situationen er ekstraordinær, og der kan nemt opstå spørgsmål, som man har brug for svar på. Det kan dreje sig om for eksempel lægehjælp, pleje, indkvartering, jura, pligter og rettigheder.

Hvis du har et spørgsmål, som du mener, vi kan hjælpe med at svare på, så skriv til ukraine@fredericia.dk eller ring til Jobcenteret inden for almindelig åbningstid på 7211 3600.
Her sidder vores medarbejderne klar til at guide dig videre. Vores åbningstid er:
Mandag - onsdag kl. 9.00-15.00
Torsdag kl. 9.00 - 17.00
Fredag kl. 9.00-14.00

Fredericia Kommune vil hverken opfordre til eller fraråde kommunens borgere at køre til den ukrainske grænse og hente ukrainere til Danmark. Det er helt op til den enkelte borger. Men vi opfordrer til, at man sætter sig ind i regler og lovgivning og tænker det hele nøje igennem, hvis man vælger at hjælpe på denne måde. Kommunen kan ikke yde økonomisk støtte til løsning af opgaven.

Ophold i Danmark
Det er nu muligt for flygtninge fra Ukraine at søge om ophold i Danmark under den nye særlov. Du finder linket her: Søg om ophold

Siden opdateres løbende

Jobcenter Fredericia