Der findes forskellige måder at skaffe nye medlemmer og frivillige på, og det kan være en idé at gøre brug af flere forskellige former for rekruttering på samme tid.
Personlig opfordring
Personlige opfordringer er en effektiv måde at rekruttere på og mange frivillige rekrutteres gennem netværk eller ved personlig opfordring. Tænk over hvem der har interesse i eller er relateret til jeres forening på den ene eller anden måde.
Facebook, opslag og lign.
At lave opslag på facebook, på foreningens hjemmeside eller i fysisk form., har den fordel, at det giver mulighed for, at I bliver helt skarpe på, hvad I hverver til, og det giver de potentielle frivillige mulighed for at vurdere, om den frivillige indsats er noget for dem.
Opslag skal skrives i et sprog, der fænger målgruppen, og det er væsentligt, at opslaget giver et præcist billede af opgaven samt kontaktinformation.
Herudover er vigtigt at beskrive alt det, man får ud af at være frivillig i jeres forening. Tal til de potentielle frivilliges motiver. Det kan være: ”du skærper dine evner til at koordinere og planlægge”, ”du indgår i et godt fællesskab”, ”du får indflydelse på udviklingen af aktiviteter”, ”du er med til at skabe aktiviteter for børn og unge”, ”du udvikler dine kommunikative evner” osv.
Informationsmøder
I kan også invitere til et uforpligtende informationsmøde, hvor I fortæller om foreningen. Det kan være et stort skridt for udenforstående at engagere sig i frivilligt arbejde, og derfor kan et uforpligtende besøg være fordel, da øget viden om foreningen kan mindske usikkerheden for potentielle frivillige. Hermed bliver det lettere at tage det første skridt ind i foreningen.