Nova samarbejder med borgeren og sagsbehandler om at udarbejde en indsatsplan, hvor der opstilles mål, ud fra borgerens behov og ønsker. Herudfra laves der SMARTE-mål. Dette foregår i et samarbejde mellem borger og personale.
Nova arbejder ud fra en værdiskabende tilgang, som tager udgangspunkt i borgernes ambitioner og mål.
Dette betyder, at værdiskabelse både dækker over rehabilitering og habilitering. Hvilket dermed giver borgeren en oplevelse af et selvstændigt, samt meningsfuldt liv.
Støtten i § 107 kan se således ud:
- Individuel støtte og vejledning i ADL-opgaver på botilbuddet. Eks. Tøjvask, rengøring og madlavning.
- Støtte i, at danne sociale relationer og omgås andre mennesker på en hensigtsmæssig måde.
- Støtte til at opbygge en hverdagsstruktur, som kan bruges når borgeren flytter i egen bolig.
- Støtte til økonomi. Eks. lave et budget, lære at bruge Nem id og lære at bruge netbank.
- Støtte til samarbejde med eksterne samarbejdspartnere. Eks. STU (Særlig Tilrettelagt Uddannelse), Jobcenter, psykiatrien osv.