Maker-undervisning vækker elevernes lyst til at lære: Det er både lærerigt og sjovt
Det skal være fedt at gå i skole! Med indsatsen ’Makermiljøer for alle’ er vi i fuld gang med at skabe mere engagerende og motiverende undervisning. De første resultater fra indsatsen er tikket ind, og de viser en overvældende stor interesse blandt elever, lærere og pædagoger.
Vinylskærere, 3D-printere og lasercuttere. Det er nogle af de teknologier, der i løbet af det seneste år er flyttet ind i en række helt nye undervisningslokaler på Fredericia Kommunes folkeskoler. De kaldes makermiljøer – eller makerspaces – og både elever, lærere og pædagoger er begejstrede for de mange nye muligheder, som de nye læringsmiljøer åbner op for både i skole og fritid.
Og lige så sjovt, kreativt og inspirerende, som det ser ud, når skoleeleverne indtager makermiljøerne, lige så positive er resultaterne efter det første år af indsatsen, der er støttet med 5.681.180 kr. fra Villum Fonden.
Skal bidrage til at løse trivsels-udfordringen
Indsatsen, der varer fra 2023 til 2027, skal få eleverne til at synes, det er sjovt at lære og opdage, at de kan mere, end de selv tror. Og dermed er ’Makermiljøer for alle’ også en målrettet indsats, der skal være med til at løse nogle af de nationale udfordringerne med unges trivsel, som også er aktuelle i Fredericia Kommune. Tal fra den nationale trivselsmåling viste i foråret, at 22% af børn og unge i Fredericias folkeskoler ikke trives fagligt, ligesom 66% angiver, at undervisningen ikke giver dem lyst til at lære mere.
De tidlige, positive tegn
Alle 14 skoleafdelinger (inkl. 10’ende) er i fuld gang med at integrere maker-undervisning i dagligdagen, og elevernes og lærernes positive feedback er overvældende stor. Eleverne giver udtryk for, at det er en ’fed’ ny måde at lære på, og lærerne beretter om stærkt lokalt engagement på skolerne. På grund af stor interesse blandt eleverne er væsentligt flere af dem end først planlagt blevet uddannet til TEK-agenter, som skal hjælpe til i undervisningen.
De første resultater er bedre end forventet, selvom ’Makermiljøer for alle’ kun har været i gang i et år:
- Mere end 250 undervisningsforløb er blevet gennemført på skolerne, hvilket svarer til at ca. 4.500 elever i folkeskolen i Fredericia har fået maker-undervisning
- Seks nye læringsrum – såkaldte makermiljøer – er blevet etableret på skolerne i Fredericia Kommune, og yderligere otte vil stå klar i løbet af dette skoleår
- Alle skoler i Fredericia Kommune har personale med på kompetenceudviklingsforløbet og lige nu er 29 lærere og 17 pædagoger i gang med et 2-årigt kompetenceudviklingsforløb i Bülows MakerSpace
I projektets andet år bliver der sat endnu mere fokus på at integrere metoden og teknologierne i de store fag dansk og matematik.