Klagemuligheder i Danmark

I Danmark har du oftest mulighed for at klage over myndighedernes afgørelser og sagsbehandling

Artikel
  • Indhold

    Hvis du mener, at der er begået fejl eller opstået misforståelser i en sag hos enten kommunale, regionale eller statslige myndigheder, som du er part i, har du normalt mulighed for at klage. Hvem du kan klage
    til afhænger af, hvad og hvem du ønsker at klage over. 

  • Indhold

    Er
    du utilfreds med sagsbehandlingen eller en afgørelse, der er truffet
    af en offentlig myndighed i en sag, som du er part i, har du som udgangspunkt mulighed
    for at klage. I mange tilfælde kan du klage til den myndighed, som har truffet
    afgørelsen, eller til den overordnede myndighed på området.

    I andre tilfælde kan
    du klage til et særligt klagenævn. Som eksempler kan nævnes:

    • Ankenævnet for bus, tog og metro
    • Arbejdsmiljøklagenævnet
    • Byggeklageenheden
    • Energiklagenævnet
    • Helbredsnævnet
    • Miljø- og Fødevareklagenævnet
    • Styrelsen for Patientklager

    Du kan få flere oplysninger om klagemuligheder hos den myndighed, du ønsker at klage over. Hvis du ønsker at klage over en afgørelse, kan du læse mere om dine klagemuligheder i den klagevejledning, som skal være vedhæftet afgørelsen. Vær opmærksom på, at der ofte vil være en frist for, hvornår du senest skal have indgivet din klage.

  • Indhold

    På mange områder er der frister for, hvornår du senest skal have indgivet
    din klage over en afgørelse. Klagefristen skal være angivet i den
    klagevejledning, som skal vedlægges afgørelsen, og fristen regnes som regel fra
    det tidspunkt, hvor du modtog afgørelsen.

    Hvornår du anses for at have modtaget
    en afgørelse afhænger af, hvordan du
    har modtaget afgørelsen:

    Afgørelser modtaget med fysisk post

    Afgørelser sendt med almindelig fysisk post (standardpost) vil som
    udgangspunkt anses for kommet frem til modtageren seks omdelingsdage efter, at afgørelsen
    er dateret og sendt fra myndigheden.

    Med omdelingsdage forstås de dage, hvor PostNord omdeler post.
    Omdelingsdage inkluderer ikke weekender, helligdage og såkaldte ?mellemdage?.

    Afgørelser modtaget med digital post

    Afgørelser
    sendt med digital post anses for modtaget den dag, hvor afgørelsen er
    tilgængelig for dig i postløsningen. Det vil typisk være den samme dag, som
    myndigheden har sendt den. Det gælder også, hvis afgørelsen er tilgængelig for
    dig f.eks. en lørdag, en helligdag eller en såkaldt ?mellemdag?, og det gælder
    uanset hvilket tidspunkt på døgnet, du har modtaget afgørelsen.

  • Indhold

    I Danmark har du mulighed for at få aktindsigt i dokumenter hos
    offentlige myndigheder. Retten til aktindsigt er dog ikke ubegrænset. Hvis du
    har fået afslag på aktindsigt, har du både krav på at få en begrundelse for
    afslaget og vejledning om, hvordan du kan klage over afgørelsen.

    Du kan klage over afslag på aktindsigt direkte
    til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller
    behandlingen i øvrigt af den sag, som anmodningen om aktindsigt vedrører.

    Du
    skal indsende din klage til den myndighed, der har truffet afgørelsen. Denne
    myndighed skal inden for syv arbejdsdage beslutte, om afslaget skal fastholdes. Hvis myndigheden fastholder afgørelsen, skal myndigheden sende din klage videre
    til klageinstansen. Klageinstansen vil herefter som udgangspunkt skulle afgøre
    din klagesag inden 20 arbejdsdage.

    Hvis
    den myndighed, der har truffet afgørelse, er den øverste klageinstans på
    området, f.eks. et departement, kan du eventuelt klage til Folketingets
    Ombudsmand.

  • Indhold

    Hvis du har benyttet dig af alle andre klagemuligheder, kan du klage til
    Folketingets Ombudsmand. Ombudsmanden har dog ikke pligt til at behandle din
    klage. Du kan læse mere på ombudsmandens hjemmeside:

  • Indhold

    Borgerjournalen er relevant for dig, hvis du har en journal inden for sundheds-, trænings- og omsorgsområdet. I borgerjournalen kan du se de stamoplysninger, kommunen har noteret om dig og dine aktuelle ydelser og aftaler.

  • Indhold

    Er du kommet til skade, eller har du haft et økonomisk tab, som du mener, er kommunens skyld, kan du måske få erstatning fra kommunen.