Offentlighed i forvaltningen

Offentlighedsloven sikrer alle borgere ret til indsigt i sager i den offentlige forvaltning

Artikel
  • Indhold

    Hvis du ønsker at få adgang til dokumenter eller oplysninger fra en offentlig myndighed mv. (fx staten eller kommunen), kan du søge om aktindsigt hos myndigheden.

    Offentligheden, fx borgere og pressen, har som hovedregel ret til indsigt i sager i det offentlige.

    Du kan få flere oplysninger om retten til aktindsigt hos den myndighed, som du ønsker aktindsigt hos. Du kan også få oplysninger om retten til aktindsigt hos Justitsministeriet.

  • Indhold

    Ifølge offentlighedsloven
    (OFL) har alle som udgangspunkt ret til at blive gjort bekendt med dokumenter,
    der indgår i den offentlige forvaltnings sagsbehandling.

    Retten
    til aktindsigt gælder for hele den offentlige forvaltning.

    Du kan
    som udgangspunkt få aktindsigt i alle slags dokumenter, dvs. ikke blot skriftlige
    dokumenter (breve, mails, sms-beskeder mv.), men også fotografier, billeder,
    kort, rids, film mv.

    Derimod gælder retten til aktindsigt ikke formløse
    noteringer, som en offentligt ansat nedfælder på fx gule
    ?post-it?-etiketter under en telefonsamtale.

  • Indhold

    Der er
    dog visse typer af sager, der ikke er omfattet af retten til aktindsigt. Det
    gælder:

    • Straffesager (OFL § 19)
    • Lovgivningssager (OFL § 20)
    • Sager om ansættelse eller forfremmelse (OFL § 21, stk. 1)
    • Konkrete personalesager (OFL § 21, stk. 2-5)
    • Kalendersager (§ 22)

    Der er
    også dokumenter, der ikke er omfattet af retten til aktindsigt. Det gælder
    bl.a. interne dokumenter (OFL § 23, stk. 1), ministerbetjeningsdokumenter (OFL §
    24), oplysninger der er udvekslet med folketingsmedlemmer (OFL § 27, nr. 2), statsrådsprotokoller
    (OFL § 27, nr. 3) og brevveksling om retssager (OFL § 27, nr. 4).

    I nogle
    tilfælde skal myndighederne dog trække visse faktiske oplysninger og
    oplysninger om eksterne og interne faglige vurderinger ud af et dokument og
    give aktindsigt i disse oplysninger, selv om dokumentet er undtaget fra
    aktindsigt (såkaldt ekstraheringspligtige oplysninger).

    Det gælder dog ikke, hvis det vil indebære et
    uforholdsmæssigt ressourceforbrug, hvis
    de pågældende oplysninger fremgår af andre dokumenter, som udleveres i
    forbindelse med aktindsigt, eller hvis
    oplysningerne allerede er offentligt tilgængelige (OFL §§ 28-29).

    Retten
    til aktindsigten er også begrænset af de offentligt ansattes tavshedspligt
    vedrørende enkeltpersoners private forhold (OFL § 30, nr. 1) eller visse
    oplysninger om erhvervsmæssige forhold (OFL § 30, nr. 2). Derudover kan retten
    til aktindsigt begrænses af hensyn til:

    • Statens sikkerhed og rigets forsvar (OFL § 31)
    • Udenrigspolitiske interesser mv. (OFL § 32)
    • Forebyggelse, efterforskning, sigtede, vidner mv. (OFL § 33, nr. 1)
    • Kontrol, regulerings- eller planlægningsvirksomhed (OFL § 33, nr. 2)
    • Det offentliges økonomiske interesser (OFL § 33, nr. 3)
    • Forskeres og kunstneres originale idéer (OFL § 33, nr. 4)
    • Private eller offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse er påkrævet efter forholdets særlige karakter (OFL § 33, nr. 5)
    • Tavshedspligt (OFL § 35)
  • Indhold

    Udover retten til aktindsigt
    i medfør af offentlighedsloven har du som part i en sag i det offentlige også ret
    til partsaktindsigt. Reglerne om partsaktindsigt følger af forvaltningsloven.

    Gennem partsaktindsigt kan
    du normalt få flere oplysninger om din sag, end andre vil kunne få efter den almindelige
    ret til aktindsigt efter offentlighedsloven.

    Som part kan du også bemyndige
    en anden til at søge indsigt på dine vegne.

  • Indhold

     Alle har
    ret til at søge om aktindsigt uanset statsborgerskab, bopæl og som udgangspunkt
    også alder og mental tilstand. Der er heller ingen krav om, at du skal begrunde
    din anmodning om aktindsigt, og du behøver ikke selv at være involveret i
    sagen. Som part i sagen vil du dog ofte kunne få flere oplysninger.

    Søger
    børn under 15 år om aktindsigt, vil afgørelsen afhænge af, om barnet har den
    fornødne modenhed til at forstå, hvad aktindsigt i de pågældende dokumenter
    indebærer. Myndigheden vil normalt være afskåret fra at give et barn
    aktindsigt, hvis forældremyndighedsindehaveren modsætter sig, at barnet bliver
    gjort bekendt med sagens dokumenter.

  • Indhold

    For at få
    aktindsigt skal du henvende dig til den myndighed, der har den sag, du ønsker
    aktindsigt i. Du kan henvende dig mundtligt eller skriftligt. Myndigheden afgør
    så hurtigt som muligt, om din anmodning om aktindsigt kan imødekommes.

    Myndigheden skal færdigbehandle din anmodning
    om aktindsigt inden syv arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund
    af fx sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt. Hvis
    myndigheden ikke kan behandle din anmodning inden syv arbejdsdage, skal
    myndigheden give dig besked om årsagen til fristoverskridelsen og om, hvornår
    anmodningen forventes færdigbehandlet.

    Hvis en myndighed ikke har færdigbehandlet din
    anmodning om aktindsigt inden 14 arbejdsdage efter modtagelsen, kan du klage
    over sagsbehandlingstiden til den myndighed, der er øverste klageinstans i
    forhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den pågældende sag.

  • Indhold

     Får du
    afslag på din anmodning om aktindsigt, har du krav på at få en begrundelse for
    afslaget og en klagevejledning.

    Hvis du er utilfreds med et helt eller delvist
    afslag på aktindsigt, kan du klage direkte til den myndighed, der er øverste
    klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den sag, som
    anmodningen om aktindsigt vedrører.

    Du
    skal sende din klage til den myndighed, der har truffet afgørelsen. Denne
    myndighed skal inden for syv arbejdsdage beslutte, om afslaget skal fastholdes.
    Hvis myndigheden fastholder afgørelsen, skal myndigheden sende din klage videre
    til klageinstansen. Klageinstansen vil herefter som udgangspunkt skulle afgøre
    din klagesag inden 20 arbejdsdage.

    Er du
    fortsat utilfreds med afgørelsen, når du har brugt de klagemuligheder, du er
    blevet vejledt om, kan du klage til Folketingets Ombudsmand.
     

    Du kan
    også klage til Folketingets Ombudsmand over den behandling, du eller en sag har
    fået af myndighederne ? fx at myndigheden har været for længe om at
    behandle sagen, eller at myndigheden har vejledt forkert.