Digital post

Du modtager post fra offentlige myndigheder digitalt. Det hedder Digital Post

Artikel
  • Indhold

    Som borger i Danmark modtager du din post fra offentlige myndigheder digitalt. Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.

    Du modtager Digital Post fra offentlige myndigheder, fra du er 15 år gammel, og du har pligt til at læse den. Det har du, fordi den drejer sig om vigtige begivenheder i dit liv, som du skal forholde dig til. Det kan være, at du er blevet optaget på en uddannelse. At du har fået plads til dit barn i en institution. Eller du skal møde op til en aftale på hospitalet. De beskeder kommer som Digital Post.

    I Digital Post kan du:

    • modtage post fra offentlige myndigheder
    • skrive til offentlige myndigheder.

    Se en kort video om Digital Post:

    Har du ikke mulighed for at modtage posten digitalt, kan du blive fritaget og i stedet modtage post fra offentlige myndigheder på papir.

  • Indhold

    Du har én postkasse til post fra offentlige myndigheder ? det er den, vi kalder Digital Post. Men du kan læse, besvare og reagere på din Digital Post via flere forskellige platforme. Du kan naturligvis frit vælge, hvilke platforme, du vil benytte.

    Som borger har du adgang til din Digital Post fra offentlige myndigheder på følgende 4 platforme:

    • borger.dk
    • Digital Post-appen
    • e-Boks
    • mit.dk
  • Indhold

    Har du brug for hjælp eller spørgsmål til Digital Post, kan du skrive eller ringe til Digital Post supporten. Du kan også møde op på kommunen og få hjælp af personalet.

    Ring til supporten 

    Telefon: 33 98 00 33

    Telefontid

    • Mandag til fredag kl. 08.00 ? 20.00
    • Weekend og helligdage kl. 10.00 ? 16.00 
    • Den 24. og 31. december kl. 10.00 ? 14.00  
    Skriv til supporten

    Skriv til os, hvis du har brug for hjælp til: 

    • Digital Post på borger.dk
    • Digital Post-appen
    • eller har generelle spørgsmål om Digital Post. 
    Få hjælp i borgerservice

    I de fleste kommuner skal du bestille tid, inden du møder op i borgerservice. Undersøg med kommunen, om det er obligatorisk at bestille tid i forvejen.

  • Indhold

    To read more about Digital Post, please visit lifeindenmark.dk.

    You can also contact your local citizen service centre (in Danish 'borgerservice'), to get help using Digital Post or to become exempt from receiving Digital Post.

  • Indhold

    De offentlige it-løsninger skal følge med tiden. Det er derfor bestemt ved lov, at it-løsningerne løbende skal i udbud, så de fortsætter med at understøtte den offentlige service som leveres til borgere og virksomheder. Det gælder også for den bagvedliggende løsning til Digital Post. Derfor er den tidligere løsning til Digital Post blevet udskiftet med en ny den 21. marts 2022.

    Det er sket som en del af fremtidssikringen af Digital Post, som er blevet til i et samarbejde mellem Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner.

    Udskiftningen betyder også, at den offentlige sektor nu har et øget ejerskab til Digital Post. Det skaber større fleksibilitet til at tilpasse løsningen til fremtidige behov og sikre sammenhæng med andre offentlige it-løsninger.

    Målet er at bane vejen for bedre kommunikation mellem borgere og myndigheder, så kommunikationen vil opleves nemmere og mere brugervenlig. Fx bliver det tydeligere, hvem der har sendt dig post, og hvad den handler om.

    Har du en virksomhed i dag, vil du også erfare, at der nu er en bedre kobling mellem dit CVR-nummer og CPR-nummer, så du fx nemt kan skifte mellem Digital Post til dig og din virksomhed med samme log-in i den nye Digital Post-app.

  • Indhold

    Her kan du finde loven om Digital Post fra offentlige afsendere.