§ 7. Borgerrådgiveren kan bistå borgere ved:
1. at yde rådgivning om kommunens organisering og sagsgange,
2. at yde rådgivning i klagesystemet,
3. at yde hjælp til forståelse af afgørelser mv.
4. at tilbyde mægling mellem borgeren og forvaltningen, hvis borgeren ønsker det.
§ 8. Enhver borger, der har individuel og væsentlig interesse i en sag, kan henvende sig til borgerrådgiverfunktionen. Borgerrådgiveren afgør, om en henvendelse giver grundlag for en undersøgelse.
§ 9. Borgerrådgiveren gennemfører ikke undersøgelser på baggrund af anonyme henvendelser, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Borgerrådgiverfunktionen gennemfører ikke undersøgelser på baggrund af henvendelser, hvori der fremsættes begæring om anonymitet
Stk. 3. Borgerrådgiverfunktionen kan i tilfælde, der er omfattet af stk. 1 og 2 indlede en undersøgelse efter § 10.
Iværksættelse af undersøgelser på eget initiativ.
§ 10. Borgerrådgiveren kan på eget initiativ undersøge konkrete sager, såfremt det vurderes, at det vil være i overensstemmelse med formålet for borgerrådgiverfunktionen. Sådanne undersøgelser forestås af borgerrådgiveren.
Rådgivning og medvirken til forbedringer af forvaltningen
§ 11. Borgerrådgiverfunktionen skal løbende understøtte dialog og yde konsultativ bistand til forvaltningen som led i udførelsen af sine opgaver beskrevet under § 5
Opgaver pålagt af byrådet
§ 12. Byrådet kan pålægge borgerrådgiveren at gennemføre undersøgelser af et forvaltningsområde.
Kapitel 7 Offentlighed
§ 13. Borgerrådgiverens arbejde er underlagt størst mulig åbenhed.
Kapitel 8 Klager over borgerrådgiveren
§ 14 Byrådet behandler klager over borgerrådgiveren efter indstilling fra Økonomi- og Erhvervsudvalget.