Visitation til specialtilbud - dagtilbud og skole
Hvis et barn/elev efter målrettet pædagogisk indsats i daginstitution/skole og med forsøgt understøttelse fortsat ikke trives og udvikler sig hensigtsmæssigt, og det vurderes, at barnets/elevens vanskeligheder kræver specialiseret pædagogisk viden og praksis for at skabe trivsel og udvikling og læring, kan barnet/eleven visiteres til specialtilbud/specialundervisningstilbud.
Der henstilles særligt til, at beskrivelserne i indstillingen hjælper visitationsudvalget, ved at være korrekt og kortfattet udfyldt samt at nedslag i tidslinjen har relevans for sagen på tidspunktet. Derudover har visitationsudvalget brug for viden omkring iværksatte pædagogiske tiltag, samt effekten og progressionen for barnets/elevens udvikling.
PPR bistår med faglig udredning og vurdering i form af PPV.
Det er visitationsudvalget, der træffer afgørelse om hvorvidt indstillingen imødekommes og hvilken støtte eller specialtilbud, der kan tilbydes.
Visitationsudvalget vurderer, hvilke børn og unge der skal tilbydes en plads i et specialtilbud ud fra nedenstående pejlemærker:
- Visitation skal sandsynliggøre øget faglig og social trivsel og barnets oplevelse af mestring
- Visitation sker altid med udgangspunkt i barnets behov og ressourcer
- Visitation giver altid barnet styrkede deltagelsesmuligheder i fællesskabet
- Visitation sker altid på baggrund af et stærkt og trygt samarbejde på tværs af fagligheder, familie og forvaltning