I 2012 ændrede Voldly sin profil til naturinstitution og i 2017 har vi fået bevægelsesdelen med, så vi nu kalder os natur- og bevægelsesinstitution. Vi udvikler hele tiden på vores profil og arbejder på at tydeliggøre profilen på både inde- og udemiljøet i Voldly.
Vi har siden 2012 arbejdet med hjælp fra forældre på at udvikle vores store legeplads til et sted, hvor alle seks læreplanstemaer er sat i spil. Den store legeplads indeholder mange dejlige områder, hvor der er mulighed for at få skærpet nysgerrigheden, få fantasien i gang og hvor motorikken kan blive udfordret. Vi arbejder med årstiderne og de fire elementer: Ild, jord, luft og vand. Vi har fuglekasser, hvor vi kan følge fuglenes ynglen. Vi har insektboliger, hvor vi følger insekternes liv.
Legepladsen bærer også meget præg af, at vi arbejder med Fra Jord til Bord. Vi har frugttræer og –buske samt flere plantekasser rundt omkring. Vi inddrager børnene, så alle børn er med til at så, plante, høste, lave det til noget spiseligt og selvfølgelig spise det. Det man selv har været med til at lave, smager bedst. Nogle gange går børnene ind til vores madmor med eksempelvis kartofler, som koges og kommer på rugbrødsmaden. Andre gange tilberedes maden over bålet og endelig er det skønt, når man bare kan plukke et jordbær og putte i munden.
I maj måned holder vi bedsteforældredag for alle børns bedsteforældre og her kommer bedsteforældrene med en blomst eller anden plante, som de planter sammen med barnebarnet. Barnet passer derefter selv sin plante med hjælp fra de voksne i Voldly.
I efteråret laver vi marmelade, som de ældste børn står for at sælge til høstgildet. Samtidig med dette har alle børn været med til at bage, og også det sælges til forældrene. Pengene fra marmeladesalget går til Voldlys børn, og pengene fra brød-/kagesalget går ubeskåret til Børns Vilkår. Børnene lærer, at de kan være med til at hjælpe andre børn, som ikke har samme muligheder som dem selv.
Vi arbejder med science, hvor vi skærper børnenes nysgerrighed i at eksperimentere. Vi laver natur- og teknikforsøg, afstemt efter barnets kompetencer. Vi undersøger bænkebidere, laver vejrforsøg, og vi ser, hvordan planter slår rødder og meget mere.
Vi har de sidste par år haft ekstra meget fokus på, at legepladsen skal have mange forskellige muligheder for at udfordre børnenes sanser og motorik. Vi har blandt andet lavet en Tarzanbane, hvor man kan gøre noget alene og andet, hvor man må have en ven til at hjælpe. Det styrker venskaber og samarbejde og er med til at motivere de børn, som er udfordret motorisk, til at prøve.
I 2017 fik vi en ekstra pose penge, som vi har brugt på at udvikle på vores lille legeplads, således at vores yngste børn nu har en legeplads, der udfordrer deres sanser, nysgerrighed og motorik. Små børn sanser og undersøger tingene, ofte ved at putte i munden eller ved at røre ved tingene.
Når barnet skal ind i sansehaven, skal det først igennem Løvens Gab - det er lidt farligt. I sansehaven er der mange forskellige planter, der dufter og smager forskelligt, og de er også forskellige at røre ved. Der er også planter, der tiltrækker forskellige insekter. I sansehaven kan børnene cykle, spille musik, holde balance på balancebommen, og de kan også lave science-forsøg, hvor de blandt andet får koordineret gribe- og samlefunktionen. Der er former og farver, man kan klatre og man kan lave butik.
Men natur og bevægelse foregår ikke kun på matriklen - vi drager også ud i naturen. Alle børn har faste turdage, men der kan også være ture ud af huset på andre dage. Vi sanser og lærer om naturen og om, hvor vigtigt det er, at vi passer godt på den. Indholdet på turene kan være meget forskelligt.
Vi arbejder med naturen og vandet omkring os, hvilket betyder, at vi besøger det samme sted fire gange, så vi følger årstidernes skiften. Det er i 0-18-årsperspektiv, så skolerne gør det samme. Der foregår også forskellige aktiviteter på tværs i kommunen, og dem deltager vi selvfølgelig også i. Vi har eksempelvis haft samarbejde med 9. klasse, som kom i Voldly og lavede vandworkshop for vores storegruppe. Vi har en aftale om, at vi kan låne biologilokalet på skolen på Indre Ringvej, og vi har også lånt udstoppede dyr, som vi har udstillet i Voldly. Vi har også aftaler om samarbejde med 0. klasse, som kommer på besøg i Voldly, og vi laver natur- og motorikløb sammen. Det er et samarbejde, der stille og roligt udvikles.
Det er politisk besluttet, at hele Fredericia Kommune skal arbejde med Grøn Generation. Det betyder, at vi ud over at arbejde med og i naturen, også skal have fokus på energi og miljø. I Voldly gør vi det ved, at vi har fokus på bæredygtighed. Vi sorterer affald, og grønt affald kommes i ormekassen, så vi genbruger affaldet. Vores madmor er meget dygtig til at mindske madspild, så her arbejdes der også med bæredygtighed. Vi laver kunst af forskellige affaldsmaterialer. Vi har opnået sølvmærket i indkøb af økologisk mad, hvilket betyder, at vi ligger over 85 %.
I perioder har vi særligt fokus på: Sluk lyset, spar på vandet, brug af papir og meget andet. Vi gentager perioderne, så vi kan se, hvad børnene har lært og husker.
I 2018 blev vi opmærksomme på, at FN's 17 Verdensmål skulle der arbejdes med i Fredericia. Vi blev kontaktet af en pædagogiks konsulent, der spurgte til, om vi kunne have en interesse i, at lave workshop for nogle daginstitutioner i samarbejde med Det grønne Rum inde i byen, i første omgang som et forsøg. Det ville vi selvfølgelig gerne og da vi er så heldige at have en dygtig pædagog, der brænder for dette, blev hun udlånt i en uge, hvor hun lavede workshop.
Det blev en succes og det betød, at vi kunne fortsætte med at lave workshop for andre daginstitutioner og indskolingsklasser i Fredericia. Men symbolerne, som er udviklet for alle 17 verdensmål er lidt for ”voksne”, så vi fik lavet et samarbejde med en meget dygtig pædagog fra Den Kreative Kultur institution Gades Gård, som lavede alle 17 symboler til børnevenlige tegninger. Workshops fortsætter så længe, der er interesse og mulighed for det.
Vi er særlig stolte over, at vi er en af de institutioner, der er gået forrest med at arbejde med verdensmålene. Vi synes det er så skønt, når vi kan samarbejde og udvikle sammen på tværs af faggrupper og afdelinger.
I 2019 blev det besluttet at alle forvaltninger og afdelinger i Fredericia Kommune arbejder med FNs 17 verdensmål for bæredygtighed, så det arbejdes der nu med på forskellig vis rundt om i Kommunen.