Det pædagogiske grundlag består af en række fælles centrale elementer, som er kendetegnende for den forståelse og tilgang vi arbejder ud fra i forhold til børnene trivsel, udvikling, læring og dannelse i Fjordbakke.
Kravet er, at vi skal arbejde med alle de 9 grundelementer og det skal være synligt, at det pædagogiske arbejde hviler på disse grundelementer.
Læreplanen er et dynamisk dokument og nogle elementer er altid aktive i det pædagogiske arbejde såsom vores børnesyn. Børnesynet er et helt centralt element, som alle ansatte forholder sig til, når hverdagen planlægges, når der sættes aktiviteter i gang og i den måde vi møder børn og forældre på.
Vi værner om legen og giver den en helt central plads i hverdagen og dette kobles til vores tilgang og forståelse af læring og dannelse –og på den måde hænger de 9 grundelementer sammen. Og det er både i den måde vi tilrettelægger hverdagen på, vores struktur og indretning i institutionerne.
Og vi har altid en anerkendende tilgang til alle børn og forældre, og vi arbejder ud fra en legende tilgang til børns udvikling, læring og dannelse. Vi ser hele dagen som et læringsrum og at dette skal udnyttes bedst muligt.
Vi har et stort ønske om at etablere et rigtig godt forældresamarbejde og ser dette som helt centralt i at lykkedes i arbejdet med børnene, deres trivsel og udvikling. Derfor har dette en stor prioritering i hverdagen.
Ledergruppen i Fjordbakke.